Постанова
від 18.07.2012 по справі 1570/1640/2012
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 1570/1640/2012

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 липня 2012 року

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Вовченко O.A.,

секретар судового засідання Дубовик Г.В.,

за участі:

представника позивача - Бевз О.І. (довіреність від 04.04.2012 року),

представника позивача -Александровой Є.О. (довіреність від 01.03.2012 року),

представника відповідача - Оперчук І.М. (довіреність від 10.01.2012 року),

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Приватного акціонерного товариства «Виробниче об'єднання «Одеський консервний завод»до Управління Держкомзему у місті Одеса по визнання протиправними дії по відмові у реєстрації договорів про зміни до договорів оренди землі, про визнання протиправною бездіяльність по нездійсненню реєстрації земельних ділянок, про зобов'язання здійснити реєстрацію земельних ділянок, суд -

В С Т А Н О В И В :

В Одеському окружному адміністративному суді розглянуто адміністративний позов Приватного акціонерного товариства «Виробниче об'єднання «Одеський консервний завод»до Управління Держкомзему у місті Одеса по визнання протиправними дії по відмові у реєстрації договорів про зміни до договорів оренди землі, про визнання протиправною бездіяльність по нездійсненню реєстрації земельних ділянок, про зобов'язання здійснити реєстрацію земельних ділянок (з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, поданої до суду 04.05.2012 року).

Позовні вимоги мотивовані тим, що позивач є орендарем земельних ділянок згідно із договорами оренди, зареєстрованими у Одеській регіональній філії ДП ЦДЗК за №040750500110, №040750500111, №040750500112. На виконання рішення Одеської міської ради від 28.12.2010 року №41-VI та діючого законодавства України у травні-червні 2011 року позивач отримав від Одеського міського управління земельних ресурсів пропозиції, відповідно до яких з метою приведення Договорів у відповідність з Податковим кодексом України в частині орендної плати, Управлінням було підготовлено розрахунки розміру орендної плати згідно з діючим законодавством. В зв'язку з чим позивач звернуся до Одеської міської ради із пропозицією внести зміни до Договорів оренди в частині зміни найменування підприємства та збільшення розміру орендної плати до 3 відсотків. 08.07.2011 року Одеська міська рада прийняла Рішення №1227- VI відповідно до якого було вирішено затвердити орендну плату у розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. 02.08.2011 року у відповідності до Рішення Одеської міської ради №1227-VI від 08.07.2011 року були внесені зміни до договорів оренди, які зареєстровані у Одеській регіональній філії ДП ЦДЗК. Були укладені відповідні договори про зміни до договорів, які були підписані у тому числі Одеською міською радою та посвідчені приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу. 22.09.2011 року на виконання Рішення Одеської міської ради №1227- VI від 08.07.2011 року позивачем надано вищезазначені договори про зміни на державну реєстрацію відповідно до чинного законодавства України до Управління Держкомзему у місті Одеса. 26.09.2011 року зазначені договори були прийняті на державну реєстрацію головним спеціалістом відділу державного земельного кадастру Держкомзему у м. Одеса. У встановлені діючим законодавством строки позивачем не було отримано від Управління Держкомзему у місті Одеса Одеської області висновку про відмову в державній реєстрації земельної ділянки та не було повернуто поданих документів для доопрацювання за актом приймання-передачі, що, як зазначено в позові, є підтвердженням того факту, що документи були подані в повному обсязі та відповідають вимогам діючого законодавства. Проте підприємство не отримало зареєстрованих договорів про зміни. 26.10.2011 року позивач звернувся до Управління Держкомзему у місті Одеса Одеської області із листом-запитом щодо надання інформації стосовно причин, з яких договори землі не зареєстровані. У грудні 2011 року позивачем була отримана відповідь від відповідача, відповідно до якої необхідно привести у відповідність договори про внесення змін до договорів оренди землі в частині зазначення нормативної грошової оціни земельної ділянки та в частині розрахунку орендної плати з урахуванням технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси, затвердженої рішенням Одеської міської ради від 28.12.2010 року №41-VI. Відповідачем було зазначено, що документи позивача ним було розглянуто в триденний строк, після чого підготовлено лист про відмову та акт приймання-передачі, представнику позивача за довіреністю Александровій Є.О. неодноразово повертали документи за актом приймання-передачі та листом про відмову, але Александрова Є.О. особисто відмовлялася отримувати документи, тому позивача тричі було проінформовано по телефону щодо передачі документів на доопрацювання, проте представник товариства для отримання документів за актом приймання-передачі до Управління так і не з'явився. На підставі зазначеного, в судовому засіданні представник відповідача просив відмовити в задоволенні адміністративного позову в повному обсязі.

У судовому засіданні представники позивача підтримали позовні вимоги та просили суд їх задовольнити, посилаючись на обставини, викладені у позовній заяві.

29 травня 2012 року в судовому засіданні представником відповідача було надано письмові заперечення на адміністративний позов (а.с.72-75), в яких представник відповідача за довіреністю позовні вимоги не визнав та просив у задоволенні позову відмовити у повному обсязі, зазначивши, що позивач звернувся з відповідним пакетом документів до Управління Держкомзему у місті Одеса 26.09.2011 року щодо реєстрації договорів про зміни №1 до договорів оренди землі: договору оренди землі від 20.04.2007 року: №№242, 243, 244. Згідно наданих до управління договорів, було виявлено, що у договорах про зміни №1 до зазначених вище договорів оренди, була зазначена нормативна оцінка земельних ділянок, яка була розрахована на підставі рішення Одеської міської ради від 09.12.1999 року №438-ІІІ «Про затвердження проекту «Грошова оцінка земель м. Одеси», яке втратило чинність 20.09.2011 року, а тому, зазначено відповідачем в запереченнях, нормативна грошова оцінка земельних ділянок підлягає перерахунку згідно рішення Одеської міської ради від 20.09.2011 року №1268-VI «Про внесення змін до рішення Одеської міської ради від 28.12.2010 року №41- VI «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста». Відповідачем було зазначено, що документи позивача ним було розглянуто в триденний строк, після чого підготовлено лист про відмову та акт приймання-передачі, представнику позивача за довіреністю Александровій Є.О. неодноразово повертали документи за актом приймання-передачі та листом про відмову, але Александрова Є.О. особисто відмовлялася отримувати документи, тому позивача тричі було проінформовано по телефону щодо передачі документів на доопрацювання, проте представник товариства для отримання документів за актом приймання-передачі до Управління так і не з'явився. На підставі зазначеного, в судовому засіданні представник відповідача просив відмовити в задоволенні адміністративного позову в повному обсязі.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини та відповідні правовідносини.

Приватне акціонерне товариство «Виробниче об'єднання «Одеський консервний завод»є орендарем земельних ділянок згідно із нижчепереліченими договорами оренди землі від 20.04.2007 року, зареєстрованими у Одеській регіональній філії ДП ЦДЗК 06.08.2007 року: за № 040750500110 (а.с.10-15), №040750500111 (а.с.20-25), №040750500112 (а.с.30-35).

Відповідно до ст. 21 Закону України «Про оренду землі», орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Відповідно до п.п. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України, річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; відповідно до п.п. 288.5.2. п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України, не може перевищувати: в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Так, судом встановлено, що рішенням Одеської міської ради від 28.12.2010 року №41-VI «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси», затверджена технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси. Пунктом 1 зазначеного рішення встановлено: затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси. В пункті 2 даного рішення Одеською міською радою вирішено: ввести в дію затверджену пунктом 1 цього рішення нормативну грошову оцінку земель міста Одеси з 01.01.2011 року, крім випадків, визначених у пункті 3 цього рішення, в якому зазначено наступне: ввести в дію затверджену пунктом 1 цього рішення нормативну грошову оцінку земель міста Одеси для розрахунку річної орендної плати і плати за дольову участь у землекористуванні з 01.01.2012 року. Протягом 2011 року при розрахунках річної орендної плати і плати за дольову участь у землекористуванні застосовувати дані з грошової оцінки земель міста, затвердженої рішенням Одеської міської ради від 09.12.1999 року № 438-ІІІ «Про затвердження проекту «Грошова оцінка земель м. Одеси».

08.07.2011 року Одеська міська рада прийняла Рішення №1227-VI відповідно до якого було вирішено затвердити орендну плату у розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (а.с.40).

02.08.2011 року у відповідності до Рішення Одеської міської ради №1227-VI від 08.07.2011 року були внесені зміни до договорів оренди землі від 20.04.2007 року, зареєстрованими у Одеській регіональній філії ДП ЦДЗК 06.08.2007 року: за № 040750500110 (а.с.10-15), №040750500111 (а.с.20-25), №040750500112, крім іншого, в частині збільшення розміру орендної плати, в зв'язку з чим були укладені: Договори про зміни №1 до Договору оренди землі, посвідченого 20 квітня 2007 року приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Чапським А.Е. за реєстровим №242 (а.с.41), №243 (а.с.42), №244 (а.с.43).

Судом встановлено, що позивач звернувся з заявами про державну реєстрацію земельної ділянки та державного акта або договору оренди земельної ділянки з метою державної вищезазначених договорів про зміни до Управління Держкомзему у місті Одеса, та як вбачається з матеріалів справи, 26 вересня 2011 року головним спеціалістом відділу державного земельного кадастру С.В. Гуртовською заяви з додатками були прийняті (а.с.44-49).

Судом встановлено, що рішенням Одеської міської ради від 20.09.2011 року №1268-VI «Про внесення змін до рішення Одеської міської ради від 28.12.2010 року №41-VI «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси»були внесені зміни у рішення Одеської міської ради від 28.12.2010 року № №41-VI «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси», відповідно до яких у вищезазначений пункт 3 цього рішення було викладено у такій редакції: «Ввести в дію затверджену п.1 цього рішення нормативну грошову оцінку земель міста Одеси для розрахунку річної орендної плати з 20.09.2011 року»та визнано таким, що втратило чинність рішення Одеської міської ради від 09.12.1999 року №438-ІІІ.

Як було встановлено в судовому засіданні, відповідачем, у відповідь на подані ПРАТ «Виробниче об'єднання «Одеський консервний завод»заяви про державну реєстрацію земельної ділянки та державного акта або договору оренди земельної ділянки, було складено лист від 07.10.2011 року №01-02-07/5237 (а.с.86) та акт приймання-передачі поданих документів (а.с.87). В зазначеному листі зазначено про необхідність приведення договорів оренди землі у відповідність до вимог чинного законодавства, згідно рішення Одеської міської ради від 20.09.2011 року №1268-VI «Про внесення змін до рішення Одеської міської ради від 28.12.2010 року №41-VI «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси», в частині зазначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки та в частині розрахунку орендної плати.

Відповідно до п.134 Порядку ведення Поземельної книги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.09.2009 року №1021, територіальний орган Держземагентства відмовляє у державній реєстрації земельної ділянки у разі, коли: 1) заяву подала особа, яка не може бути заявником відповідно до цього Порядку; 2) земельна ділянка розташована на території іншої адміністративно-територіальної одиниці; 3) документи подані не в повному обсязі або не відповідають вимогам, установленим цим Порядком; 4) на титульному аркуші документації із землеустрою, у матеріалах документації із землеустрою, що містять графічне зображення земельної ділянки, та/або документах, що містять відомості про координати поворотних точок меж земельної ділянки, їх частин, обмежень, угідь, відсутня позначка територіального органу Держземагентства про кадастровий номер земельної ділянки (дати його визначення та внесення відомостей про земельну ділянку до автоматизованої системи). У разі відмови у державній реєстрації земельної ділянки територіальний орган Держземагентства протягом трьох робочих днів готує висновок про відмову в такій реєстрації та повертає подані документи для доопрацювання за актом приймання-передачі.

Тобто, як вбачається з зазначеної вище норми підзаконного акту, законодавцем встановлений чіткий вичерпний перелік обставин, коли територіальний орган Держземагентства може відмовити у державній реєстрації земельної ділянки.

В судовому засіданні було з'ясовано у представника відповідача, яка сама із встановлених в зазначеному вище порядку обставин стала підставою для відмови позивачу в реєстрації за поданими заявами та для складання листа від 07.10.2011 року №01-02-07/5237 та акту приймання-передачі поданих документів, на що представник відповідача відповів, що жодна із зазначених в п.134 Порядку ведення Поземельної книги обставин не слугували для прийняття такого рішення.

Таким чином, Управління Держкомзему у місті Одеса, відмовляючи Приватному акціонерному товариству «Виробниче об'єднання «Одеський консервний завод» у реєстрації договорів про зміни до договорів оренди землі, діяло не відповідно до статті 19 Конституції України, якою передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Отже, позовні вимоги в частині, що стосується визнання протиправними дії Управління Держкомзему у місті Одеса, щодо відмови Приватному акціонерному товариству «Виробниче об'єднання «Одеський консервний завод»у реєстрації договорів про зміни до договорів оренди землі: №1 від 02.08.2011 року реєстраційний номер №2484, №1 від 02.08.2011 року реєстраційний номер №2483, №1 від 02.08.2011 року реєстраційний номер №3741 підлягають задоволенню.

Що стосується позовних вимог про визнання протиправною бездіяльність по нездійсненню реєстрації земельних ділянок, про зобов'язання здійснити реєстрацію земельних ділянок, то суд вважає, що в цій частині позов Приватного акціонерного товариства «Виробниче об'єднання «Одеський консервний завод» не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як зазначалося раніше, у поданих до відповідача договорах про зміни № 1 до договорів оренди від 20.04.2007 року №№242, 243, 244 була зазначена нормативна оцінка земельних ділянок, яка була розрахована на підставі рішення Одеської міської ради від 09.12.1999 року №438-ІІІ «Про затвердження проекту «Грошова оцінка земель м. Одеси», яке втратило чинність 20.09.2011 року, а тому нормативна грошова оцінка земельних ділянок підлягає перерахунку згідно рішення Одеської міської ради від 20.09.2011 року №1268-VI «Про внесення змін до рішення Одеської міської ради від 28.12.2010 року №41- VI «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста», а отже відповідач не може здійснити реєстрацію земельних ділянок за таких умов.

Що стосується вимоги позивача з приводу визнання протиправною бездіяльність Управління держкомзему у місті Одеса по не здійсненню реєстрації: земельної ділянки площею 56735 кв.м кадастровий номер 5110137500:38:001:0023, що знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Водопровідна, 22; земельної ділянки площею 7549 кв м, кадастровий номер 5110136900:52:001:0098, що знаходиться за адресою: м.Одеса, проспект Маршала Жукова,4/ж; земельної ділянки площею 3741 кв м, кадастровий номер 5110136900:52:001:0099, що знаходиться за адресою: м. Одеса, проспект Маршала Жукова, 4/ж, то суд зазначає, що як вбачається з наявних в матеріалах справи договорів оренди, зазначені земельні ділянки 06 серпня 2007 року зареєстровані у Одеській регіональній філії ДП ЦДЗК за №040750500110 (а.с.15), №040750500111 (а.с.25), №040750500112 (а.с.35), а отже зазначена вище вимога позивача задоволенню не підлягає.

Відповідно до ч. 2 ст. 71 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій та бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Згідно з ч.1 ст.69 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів.

Судові витрати розподілити відповідно до статті 94 КАС України.

Керуючись ст.ст. 2, 4, 6, 9, 11, 69-72, 86, 158-163, 167, 186, 254 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов Приватного акціонерного товариства «Виробниче об'єднання «Одеський консервний завод» - задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Управління Держкомзему у місті Одеса, щодо відмови Приватному акціонерному товариству «Виробниче об'єднання «Одеський консервний завод» у реєстрації договорів про зміни до договорів оренди землі: №1 від 02.08.2011 року реєстраційний номер №2484, №1 від 02.08.2011 року реєстраційний номер №2483, №1 від 02.08.2011 року реєстраційний номер №3741.

В іншій частині позовних вимог - відмовити.

Постанова набирає законної сили згідно ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст. ст. 185 -187 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст постанови складено та підписано суддею 18 липня 2012 року

Суддя Вовченко O.A.

.

Дата ухвалення рішення18.07.2012
Оприлюднено22.08.2012
Номер документу25321813
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1570/1640/2012

Ухвала від 14.01.2016

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стеценко О. О.

Ухвала від 24.12.2015

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стеценко О. О.

Ухвала від 20.03.2012

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О. А.

Постанова від 03.04.2013

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Зуєва Л.Є.

Ухвала від 07.08.2012

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Зуєва Л.Є.

Постанова від 18.07.2012

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О. А.

Ухвала від 07.03.2012

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні