Рішення
від 19.07.2012 по справі 28пд/5014/1562/2012
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91000, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел. 55-17-32


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

19.07.12 Справа № 28пд/5014/1562/2012

Суддя Семендяєва І.В., при секретарі судового засідання Мартинцевій Н.М., розглянувши матеріали за позовом

Товариства з обмеженою відповідальністю «ПКЛ ЛТД», м. Луганськ

до Луганської міської ради, м. Луганськ

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Управління Держкомзему м. Луганськ Луганської області, м. Луганськ,

про внесення змін до договору оренди землі

за участю представників сторін:

від позивача: Смуругова О.В., представник за довіреністю № б/н від 25.06.2012; Якунін О.В., представник за довіреністю № б/н від 25.06.2012;

від відповідача: Шинкарьова О.А., довіреність № 01/03-31/1781/0/2-12 від 19.03.2012, головний спеціаліст-юрисконсульт відділу контрольно-юридичної роботи Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів;

від третьої особи: представник не прибув.

в с т а н о в и в:

ТОВ "ПКЛ ЛТД" звернувся до господарського суду Луганської області з позовом до Луганської міської ради про внесення змін до договору оренди землі від 21.07.2005, державна реєстрація 05.09.2005 за № 040540200384, а саме:

- змінити перше речення пункту 3 договору, виклавши його у новій редакції наступного змісту: "На земельній ділянці розміщені господарські споруди для зберігання інвентарю";

- пункт 4 договору викласти у новій редакції наступного змісту: "4. Земельна ділянка належить до сільськогосподарських угідь (багаторічні насадження)";

- у п. 8 договору слова "Управлінням Луганської міської ради з питань регулювання земельних відносин" замінити на слова "Управлінням Луганської міської ради з питань земельних ресурсів або іншим уповноваженим органом";

- п. 13.1 договору викласти у новій редакції наступного змісту: "13.1 Розмір річної орендної плати за земельну ділянку складає 11 808 грн.";

- пункт 13.2 договору виключити;

- п. 15 договору викласти у новій редакції наступного змісту: "15. Земельна ділянка за основним цільовим призначенням (тобто категорією) відноситься до земель сільськогосподарського призначення";

- у п.п. 27.2, 27.4 п. 27 договору виключити слова "за письмовою згодою орендодавця";

- у п. 28 договору слова "Управління Луганської міської ради з питань регулювання земельних відносин" замінити на слова "Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів або іншим уповноваженим органом";

- додати до договору розрахунок річної орендної плати за земельну ділянку, який додається до цього договору про внесення змін до договору оренди землі, у зв'язку з чим доповнити пункт 38 договору після слів "невід'ємними частинами договору є:" словами: "розрахунок річної орендної плати за земельну ділянку";

- виключити із договору "Розрахунок розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена на 28.12.2007, адреса земельної ділянки: вул. Фрунзе (в районі перехрестя з вул. Бєломорская)".

До початку розгляду справи по суті позивач подав заяву про зміну предмету позову № 19 від 03.07.2012, в якій просить внести наступні зміни до Договору, зі змінами внесеними до нього згідно Договору про внесення змін:

- змінити перше речення пункту 3 Договору, виклавши його у новій редакції наступного змісту: "На земельній ділянці розміщені господарські споруди для зберігання інвентарю.".

- пункт 4 Договору викласти у новій редакції наступного змісту: "4. Земельна ділянка належить до сільськогосподарських угідь (багаторічні насадження)".

- у пункті 8 Договору слова "Управлінням Луганської міської ради з питань регулювання земельній: відносин" замінити на слова "Управлінням Луганської міської ради з питань земельних ресурсів або іншим уповноваженим органом".

- пункт 13.1. Договору викласти у новій редакції наступного змісту: "13.1. Розмір річної орендної плати за земельну ділянку складає 12853 грн. 50 коп. (дванадцять тисяч вісімсот п'ятдесят три гривні 50 копійки)".

- пункт 13.2. Договору виключити.

- пункт 15 Договору викласти у новій редакції наступного змісту: "15. Земельна ділянка за основним цільовим призначенням (тобто категорією) відноситься до земель сільськогосподарського призначення".

- у підпунктах 27.2 та 27.4 пункту 27 Договору виключити слова "за письмовою згодою орендодавця".

- у пункті 28 Договору слова "Управління Луганської міської ради з питань регулювання земельних відносин" замінити на слова "Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів або іншого уповноваженого органу".

- додати до Договору наступний Розрахунок річної орендної плати за земельну ділянку:

Розрахунок

розміру річної орендної плати за земельну ділянку

Даний розрахунок здійснений щодо земельної ділянки площею 4,1000 га, або 41000 кв.м., яка передана ТОВ "ПКЛ ЛТД" під розміщення зелених насаджень (садів) за адресою: м. Луганськ, вул. Фрунзе (в районі перехрестя з вул. Бєломорская) на підставі: рішення Луганської міської ради від 14.06.05 № 33/121 зі змінами внесеними до нього згідно рішення Луганської міської ради від 20.07.2009р. № 54/54, Договору оренди землі від 21.07.05 р., державна реєстрація якого була здійснена у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі Жовтневого району м. Луганська 05.09.05 за № 040540200384, зі змінами, внесеними до нього згідно Договору про внесення змін до договору оренди землі, державна реєстрація якого була здійснена у вказаній Книзі 29.10.09р. за № 040943100265 (далі - Договір).

Нормативне обґрунтування:

Згідно п. 8 Договору розмір річної орендної плати дорівнює розміру земельного податку (річного) збільшеного на коефіцієнт 2,5.

Статтею 275 Податкового кодексу України (далі - ПКУ) встановлені ставки земельного податку за земельні ділянки, (в тому числі за сільськогосподарські угіддя), які розташовані в межах населених пунктів, нормативну грошову оцінку яких не проведено.

Відповідно до вказаної норми ставки земельного податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких не проведено, для населених пунктів обласного значення з чисельністю населення від 250 до 500 тис. осіб (на 01.01.2011, за даними Держкомстату, чисельність населення міста Луганська складала 431,109 осіб) встановлюються у таких розмірах: у розмірі 2,09 гривень за 1 кв. метр та із застосуванням коефіцієнта 2,0.

Статтею 276 ПКУ передбачені особливості встановлення ставок земельного податку. Пунктом 276.1 вказаної норми передбачено, що податок за земельні ділянки (в межах населених пунктів), надані для потреб сільськогосподарського виробництва, які зайняті господарськими спорудами, справляється у розмірі 3 відсотків суми земельного податку, обчисленого відповідно до статті 275 цього Кодексу.

Вихідні дані для розрахунку та порядок розрахунку розміру річної орендної плати:

1. Площа земельної ділянки (Sзд) - 4,1 га (п. 2 Договору) або 41000 кв.м.

2. Річна орендна плата за земельну ділянку (ОП)(грн.)= ЗП х 2,5 х Sзд, де:

ЗП - це земельний податок за 1 кв.м. земельної ділянки, грн./кв.м.

2,5 - коефіцієнт, передбачений п. 8 Договору.

Sзд - площа земельної ділянки, передбачена п. 2 Договору в кв.м., яка дорівнює 41000 кв.м.,

3. ЗП = Сзп х 3% (3 / 100) (грн./кв.м.), де

Сзп - це ставка земельного податку за земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка належить до сільськогосподарських угідь, нормативну грошову оцінку якої не проведено, розрахована згідно п.275.1 ст.275 Податкового кодексу України для груп населених пунктів з чисельністю населення від 250 тис. осіб до 500 тис. осіб (на 01.01.2011, за даними Держкомстату, чисельність населення міста Луганська складала 431,109 осіб).

3% (3 / 100) (грн./кв.м.) - відсотки, які застосовуються до вищевказаної ставки земельного податку згідно пункту 276.1 статті 276 Податкового кодексу України.

Сзп = 2,09 х 2, де

2,09 - показник, передбачений п.275.1 ст.275 Податкового кодексу України, 2 - показник (коефіцієнт), передбачений п.275.1 ст.275 Податкового кодексу України.

Розрахунок ЗП:

1. ЗП = Сзп х 3% (3 /100) (грн./кв.м.).

2. Сзп = 2,09 х 2 = 4,18 грн./кв.м.

3. ЗП = 4,18 х 3% (3 / 100) = 0,1254 грн./кв.м.

Розрахунок

розміру річної орендної плати за земельну ділянку (ОП)

1. Річна орендна плата за земельну ділянку (ОП) = ЗП х 2,5 х Sзд = 0,1254 х 2,5 х 41000 кв.м. = 12853 грн. 50 коп. (дванадцять тисяч вісімсот п 'ятдесят три гривні 50 копійок)";

- доповнити пункт 38 Договору після слів "невід'ємними частинами договору є:" словами: "розрахунок річної орендної плати за земельну ділянку, який додається до цього договору відповідно до рішення Господарського суду Луганської області".

- виключити із Договору "Розрахунок розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена на 28.12.2007 року адреса земельної ділянки: вул. Фрунзе (в районі перехрестя з вул. Бєломорская)".

Дана заява прийнята судом до розгляду.

Відповідач у відзиві на позовну заяву вважає позовні вимоги необґрунтованими з наступних підстав.

Як зазначає відповідач, він листом від 21.06.2012, розглянувши пропозицію позивача № 16 від 07.06.2012 про внесення змін до договору оренди землі від 21.07.2005, повідомив позивача про неможливість внесення змін до договору оренди землі, оскільки нормативна грошова оцінка земель м. Луганська була проведена на замовлення уповноваженого органу Луганської міської ради та затверджена рішенням Луганської міської ради від 28.12.2007 № 28/10. Вказана грошова оцінка містить окремо грошову оцінку земель сільськогосподарського призначення міста, окремо земель міста несільськогосподарського призначення та окремо земель різного функціонального використання. У грошовій оцінці відсутня нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка є предметом договору, як для землі сільськогосподарського призначення, отже, як зазначає відповідач, вона не проведена.

За таких підстав, на думку відповідача, внести зміни до договору щодо зазначення в ньому розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру річної орендної плати за земельну ділянку, яка є предметом договору, як для землі сільськогосподарського призначення, є неможливим, оскільки нормативна грошова оцінка даної земельної ділянки, як для землі сільськогосподарського призначення, не проведена.

Відповідач не згоден з вимогою позивача відносно внесення змін до п. 3 договору в редакції: "На земельній ділянці розміщені господарські споруди для зберігання інвентарю". Як зазначає відповідач, на земельній ділянці висаджені саджанці фруктових дерев. При зміні мети використання земельної ділянки з "під розміщення зелених насаджень (садів)" на "під розміщені господарські споруди для зберігання інвентарю", на думку відповідача, земельна ділянка не буде використовуватися як землі садівництва. Таким чином, відповідач вважає, що відсутні будь-які правові підстави для такої зміни мети використання земельної ділянки.

На думку відповідача, безпідставно позивач просить суд викласти в новій редакції п. 4 договору, який передбачає розмір нормативної грошової оцінки, в іншій редакції, оскільки запропонована редакція також викладена позивачем у п. 15 договору і викладення такої редакції в п. 4 договору є безпідставною, так як така редакція суперечить умовам Типового договору, затвердженого постановою КМУ.

Відповідач також вважає необґрунтованим посилання позивача на те, що до повноважень Луганської міської ради не належить надання будь-яких дозволів на будівництво чи інших дозвільних документів у сфері будівництва, оскільки дана умова в договорі була передбачена не як для органу, до повноважень якого належить надання будь-яких дозволів на будівництво чи інших дозвільних документів у сфері будівництва, а як однієї із сторін, а саме орендодавця, та як власника земельної ділянки, що знаходиться в оренді позивача.

Позивач у запереченні на відзив на позовну заяву зазначив наступне. Позивач вважає, що відповідач безпідставно та в порушення вимог Податкового кодексу України та Закону України «Про оренду землі»заперечує проти внесення змін до спірного договору, оскільки даний договір, на його думку, повинен відповідати рішенню Луганської міської ради від 14.06.2005 № 33/12, а розрахунок земельного податку повинен бути здійснений відповідно до положень Податкового кодексу України. Позивач також вважає, що відповідач помилково розцінив зміну п. 3 договору оренди землі, як зміну мети використання земельної ділянки, оскільки позивач не мав намір змінювати мету використання земельної ділянки. Крім того, пункти 4, 15 договору не є тотожними, як про це помилково зазначає відповідач. Також позивач зазначає те, що посилання відповідача на форму Типового договору оренди землі є безпідставним.

Позивач вважає, що Луганська міська рада не є власником земель м. Луганська, оскільки землі м. Луганська ще не розмежовані між землями державної та комунальної власності, а тому надавати будь-які згоди, як власник земельної ділянки, за межами повноважень, наданих йому чинним законодавством, відповідач не має право відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України. Позивач також вважає, що редакція змін до п. 4 спірного договору не суперечить Типовому договору оренди землі.

Ухвалою господарського суду Луганської області від 26.06.2012 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Управління Держкомзему м. Луганськ Луганської області.

Представник третьої особи до судового засідання не прибув, своїм правом на участь у судовому засіданні не скористався.

Суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності представника третьої особи, явка якого не визнавалась судом обов'язковою.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши представників сторін, які прибули у судове засідання, встановивши фактичні обставини справи, оцінивши надані докази, господарський суд Луганської області дійшов наступного.

Позивач підставою свого позову зазначив те, що рішенням Луганської міської ради від 14.06.2005 № 33/121 позивачу була передана земельна ділянка площею 4,1000 га під розміщення розсадника квітково-декоративного насіння та садівницького матеріалу за адресою: м. Луганськ, вул. Фрунзе (в районі перехрестя з вул. Біломорська).

Пунктом 2 даного рішення змінено цільове призначення земельної ділянки, площею 4,1000 га за адресою: м. Луганськ, вул. Фрунзе (в районі перехрестя з вул. 2-я Бєломорская), визначеної проектом відведення земельної ділянки під розміщення розсадника квітково-декоративного насіння та садівницького матеріалу, з земель житлової та громадської забудови на землі сільськогосподарського призначення.

На підставі даного рішення з позивачем було укладено договір оренди землі від 21.07.2005, державна реєстрація 05.09.2005 за № 040540200384.

За умовами даного договору орендодавець (відповідач) надає, а орендар (позивач) приймає в строкове платне користування земельну ділянку під розміщення розсадника квітково-декоративного насіння та садівницького матеріалу за адресою: м. Фрунзе (в районі перехрестя вул. Бєломорская).

В оренду надана земельна ділянка площею 4,1000 га строком до 14.06.2054.

Відповідно до п. 4 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 4469820 грн. 00 коп.

За умовами п. 8 договору розмір річної орендної плати дорівнює розміру земельного податку (річного), збільшеного на коефіцієнт 2,5.

Рішенням Луганської міської ради від 20.07.2009 № 54/54 до договору оренди землі та рішення ради № 33/121 від 14.06.2005 були внесені зміни, яким вирішено внести зміни до договору оренди землі від 21.07.2005, державна реєстрація 05.09.2005 за № 040540200384, а саме:

- п. 1 розділу «предмет договору»викласти в новій редакції: «Орендодавець на підставі рішення Луганської міської ради від 14.06.2005 № 33/121 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку під розміщення земельних насаджень (садів) за адресою: вул. Фрунзе (в районі перехрестя з вул. Бєломорская);

- п. 14 розділу «Умови використання земельної ділянки»договору викласти в новій редакції: «Земельна ділянка передається в оренду під розміщення земельних насаджень (садів)»;

- п. 4 розділу «Об'єкт оренди»договору викласти в новій редакції:

«Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з моменту державної реєстрації договору про внесення змін до договору оренди землі від 21.07.2005, державна реєстрація від 05.09.2005 за № 040540200384, становить 3282050 грн. 00 коп.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з моменту державної реєстрації договору про внесення змін до договору оренди землі від 21.07.2005, державна реєстрація від 05.09.2005 за № 040540200384, визначається з урахуванням коефіцієнту функціонального використання 0,5.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки визначається згідно з рішенням Луганської міської ради від 28.12.2007 № 28/10 або іншого нормативно-правового рішення, прийнятого замість вказаного».

- п. 13 розділу «Орендна плата»договору доповнити п. 13.2 у наступній редакції: «З моменту державної реєстрації договору про внесення цих змін до договору оренди землі розмір річної орендної плати визначається у відповідності з п. 4 розділу «Об'єкт оренди»цього договору та складає 82051 грн. 25 коп.».

27.08.2009 сторонами у справі укладено договір про внесення змін до договору оренди землі, державна реєстрація 29.10.2009 за № 040943100265, яким на підставі рішення ради від 20.07.2009 № 54/54 внесені вищезазначені зміни до договору оренди землі від 21.07.2005.

Позивачем після укладання договору про внесення змін від 29.10.2009 на земельній ділянці були розміщені господарські споруди для зберігання інвентарю.

Управлінням Луганської міської ради з питань земельних ресурсів та Управлінням Держкомзему в м. Луганську Луганської області було проведено обстеження спірної земельної ділянки, за результатами обстеження встановлено, що спірна земельна ділянка надана для потреб сільськогосподарського виробництва та використовується орендарем відповідно до мети використання, передбаченої договором, а саме під розміщення зелених насаджень (садів); порушень орендарем земельного законодавства не виявлено; земельна ділянка, яка є предметом договору, належить до сільськогосподарських угідь. За результатами обстеження складені акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 25.02.2012 та акт обстеження земельної ділянки від 01.03.2012.

Крім того, в акті перевірки від 25.02.2012 зазначено, що згідно п. 2 рішення Луганської міської ради від 14.06.2005 № 33/121 категорія земельної ділянки визначена, як землі сільськогосподарського призначення, а у п. 15 договору оренди землі визначено, що земельна ділянка за основним призначенням (категорією) відноситься до земель житлової та громадської забудови, у зв'язку з чим договір потребує приведенню його у відповідність до рішення ради від 14.06.2005 № 33/121.

Позивач направив відповідачу лист № 4 від 12.03.2012, в якому просив внести зміни до договору, які є предметом розгляду у даній справі. До листа був наданий проект договору про внесення змін до договору оренди землі та розрахунок річної орендної плати.

Відповідач у листі від 01.06.2012 № 01/03-13/3437/0/2-12 надав відповідь про неможливість внесення змін до договору оренди землі.

Позивач листом № 16 від 07.06.2012 вдруге звернувся до відповідача з пропозицією внести зміни до договору оренди землі, на що відповідач листом № 21.06.2012 № 01/03-13/3769/0/2-12 повідомив про неможливість внесення змін до договору, оскільки нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка є предметом договору, не проведена як до землі сільськогосподарського призначення, а зазначення в договорі земельного податку, а отже і розміру річної орендної плати за вказану земельну ділянку відповідно до положень Податкового кодексу України як для земель сільськогосподарського призначення є недоцільним.

Посилаючись на приписи Земельного кодексу України, Податкового кодексу України, позивач звернувся до суду з позовною заявою про внесення змін до договору оренди землі.

Враховуючи обставини справи, надані матеріали, суд дійшов до наступного.

Відповідно до ст. 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до ст.16 Закону України „Про оренду землі" та ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону (ст.126 Земельного кодексу України).

Право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації (ст.125 Земельного кодексу України).

Відповідно до ч. 8 ст. 93 Земельного кодексу України відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом.

Статтею 13 Закону України "Про оренду землі" визначено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Істотними умовами договору оренди землі, відповідно до ст. 15 Закону України "Про оренду землі" є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови, зокрема якісний стан земельних угідь, порядок виконання зобов'язань сторін, порядок страхування об'єкта оренди, порядок відшкодування витрат на здійснення заходів щодо охорони і поліпшення об'єкта оренди, проведення меліоративних робіт, а також обставини, що можуть вплинути на зміну або припинення дії договору оренди, тощо.

Загальні підстави внесення змін до договору визначені у Цивільному кодексі України, ст. 651 якого визначено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відповідно до ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Як передбачено ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни /тарифи, ставки тощо/, які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Пунктом 30 договору передбачено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Рішенням Луганської міської ради від 14.06.2005 № 33/121 позивачу була передана в оренду земельна ділянка площею 4,1000 га під розміщення розсадника квітково-декоративного насіння та садівницького матеріала за адресою: м. Луганськ, вул. Фрунзе (в районі перехрестя з вул. Бєломорская).

Пунктом 2 вказаного рішення передбачено наступне: змінити цільове призначення земельної ділянки, яка відноситься до земель житлової та громадської забудови, площею 4,1000 га за адресою: вул. Фрунзе (в районі перехрестя з вул. Бєломорская), віднісши її до земель сільськогосподарського призначення.

На підставі вказаного рішення відповідачем з позивачем було укладено договір оренди землі від 21.07.2005, державна реєстрація якого була здійснена у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі Жовтневого району м. Луганська 05.09.2005 за № 040540200384.

Рішенням Луганської міської ради від 20.07.2009 № 54/54 до рішення Луганської міської ради від 14.06.05 № 33/121 та вказаного договору оренди землі були внесені зміни, згідно яких були змінені відповідно положення п.п. 1, 4, 13, 14 вказаного договору оренди землі та відповідні пункти рішення Луганської міської ради від 14.06.2005 № 33/121, при цьому пункт 2 рішення Луганської міської ради від 14.06.2005 № 33/121 залишився без змін.

На підставі рішення Луганської міської ради від 20.07.2009 № 54/54 з позивачем 27.08.2009 було укладено договір про внесення змін до договору оренди землі, державна реєстрація якого була здійснена у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі Жовтневого району м. Луганська 29.10.2009 за № 040943100265.

Відповідно до рішення Луганської міської ради від 20.07.2009 № 54/54 та договору про внесення змін до договору оренди землі від 27.08.2009, до рішення Луганської міської ради від 14.06.2005 № 33/121 та договору оренди землі від 21.07.2005, були внесені наступні зміні: щодо зміни мети використання земельної ділянки з «розміщення розсадника квітково-декоративного насіння та садівницького матеріла» на «під розміщення зелених насаджень (садів)»; щодо зміни розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки; щодо зміни розміру орендної плати за земельну ділянку.

Судом встановлено, що після укладання договору про внесення змін до договору оренди землі від 27.08.2009 позивачем на земельній ділянці, яка є предметом договору оренди землі, були розміщені господарські споруди для зберігання інвентарю.

Розміщення вказаних господарських споруд на земельній ділянці, переданої у користування позивачу за договором оренди землі, підтверджується: актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 25.02.2012, складеного спеціалістами третьої особи у цій справі, та актом обстеження земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Луганськ, вул. Фрунзе, (в районі перехрестя з вул. Бєломорская) від 01.03.2012, який був складений спеціалістами Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів.

Вказані акти були складені відповідно під час здійснення перевірки та обстеження вищезазначеної земельної ділянки.

Так, актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 25.02.2012, були підтверджені наступні факти:

- земельна ділянка надана для потреб сільськогосподарського виробництва та використовується орендарем відповідно до мети використання, передбаченої договором оренди землі, а саме: під розміщення зелених насаджень (садів), що відповідає категорії земельної ділянки -землі сільськогосподарського призначення, категорія якої визначена п. 2 рішення Луганської міської ради від 14.06.2005 № 33/121;

- на земельній ділянці розміщені господарські споруди для зберігання інвентарю, що відповідає меті використання земельної ділянки, передбаченої договором оренди землі, та ч.3 ст. 35 Земельного кодексу України, відповідно до якої на земельних ділянках, призначених для садівництва, можуть розміщуватися господарські споруди тощо;

- земельна ділянка, яка є предметом договору оренди землі, належить до сільськогосподарських угідь;

- порушень орендарем (позивачем) земельного законодавства не виявлено.

Крім того, у вищевказаному акті перевірки було зазначено, що згідно п.2 рішення Луганської міської ради від 14.06.2005 № 33/121 категорія земельної ділянки визначена як «землі сільськогосподарського призначення», але у п. 15 договору оренди землі зазначено, що земельна ділянка за основним призначенням (категорією) відноситься до земель житлової та громадської забудови, в зв'язку з чим договір оренди землі потребує приведенню у відповідність із вказаним рішенням Луганської міської ради.

Актом обстеження земельної ділянки від 01.03.2012 також було підтверджено, що на земельній ділянці, яка є предметом договору оренди землі, розміщені господарські споруди для зберігання інвентарю.

Враховуючи зазначене, позивачем згідно ст. 30 Закону України «Про оренду землі»відповідачу на ім'я Луганського міського голови була подана заява від 12.03.2012 за № 4 (вхідний номер Центру адміністративних послуг від 15.03.2012), в якій позивач пропонував за взаємною згодою сторін внести зміни до договору оренди землі, які є предметом даного позову, в тому числі ті, які викладені у проекті договору про внесення змін до договору оренди землі, який разом із розрахунком річної орендної плати за земельну ділянку був доданий позивачем до вказаної заяви.

За результатами розгляду вказаної заяви, відповідач направив позивачу лист від 01.06.2012 № И01/03-13/3437/0/2-12, в якому було зазначено, що внести зміни до договору оренди землі, про які йде мова у заяві, не передбачається можливим.

Отримавши вказаний лист, позивач повторно звернувся до відповідача з листом від 07.06.2012 № 16, в якому позивач клопотав про внесення тих самих, що і в заяві, а також нових змін до договору оренди землі згідно уточненого проекту договору про внесення змін до договору оренди землі.

21.06.2012 у відповідь на вказаний лист позивачу був спрямований лист від 21.06.2012 за № И01/03-13/3769/0/2-12, в якому також було зазначено, що задовольнити клопотання позивача не вбачається можливим, так як нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка є предметом договору оренди землі, не проведена як для землі сільськогосподарського призначення, а зазначення в договорі оренди землі розміру земельного податку, а отже і розміру річної орендної плати за вказану земельну ділянку відповідно до положень Податкового кодексу України як для землі сільськогосподарського призначення є недоцільним.

Суд приймає до уваги наступне.

Статтею 20 Земельного кодексу України передбачено, що віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, при цьому зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об'єктів природоохоронного та історико-культурного призначення.

Статтею 16 Закону України «Про оренду землі»передбачено, що підставою для укладання договору оренди землі, а отже і для внесення змін до нього, є рішення відповідного органу місцевого самоврядування -орендодавця.

Статтею 648 Цивільного кодексу України передбачено, що зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов'язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту.

На даний час у місті Луганську розмежування земель державної та комунальної власності не проведено, тому відносно земельної ділянки, яка є предметом договору оренди землі, згідно пункту 12 перехідних положень Земельного кодексу України функції орендодавця виконує Луганська міська рада.

Пунктом 2 рішення Луганської міської ради від 14.06.2005 № 33/121 було змінено цільове призначення земельної ділянки площею 4,1000 га за адресою: вул. Фрунзе, (в районі перехрестя з вул. 2-я Бєломорская), яка є предметом договору оренди землі, з земель житлової та громадської забудови на землі сільськогосподарського призначення, отже земельна ділянка, яка знаходиться в оренді позивача, за своїм цільовим призначенням (категорією) згідно ст. 20 Земельного кодексу України відноситься до земель сільськогосподарського призначення, а вказане рішення Луганської міської ради є підставою для внесення змін до договору оренди землі щодо приведення його положень у відповідність із п. 2 вказаного рішення.

Частиною 1 ст. 22 Земельного кодексу України передбачено, що землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.

Частиною 2 ст. 22 Земельного кодексу України визначено, що до земель сільськогосподарського призначення належать: а) сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги); б) несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель лісогосподарського призначення, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі тимчасової консервації тощо).

Частиною 5 ст. 20 Земельного кодексу України передбачено, що види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою. Земельні ділянки сільськогосподарського призначення використовуються їх власниками або користувачами виключно в межах вимог щодо користування землями певного виду використання, встановлених статтями 31, 33 - 37 цього Кодексу.

Статтею 35 Земельного кодексу України передбачено, що юридичні особи можуть мати земельні ділянки для ведення індивідуального або колективного садівництва на умовах оренди, при цьому земельні ділянки, призначені для садівництва, можуть використовуватись для закладання багаторічних плодових насаджень, вирощування сільськогосподарських культур, а також для зведення необхідних будинків, господарських споруд тощо.

Земельна ділянка, яка є предметом договору оренди землі, на даний час згідно ст. 35 Земельного кодексу України передана позивачу під розміщення зелених насаджень (садів), що відповідає категорії земельної ділянки, визначеної п. 2 рішення Луганської міської ради від 14.06.2005 № 33/121, а саме категорії «землі сільськогосподарського призначення», що підтверджується актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 25.02.2012, складеного спеціалістами третьої особи у цій справі.

Формами державної статистичної звітності з земельних ресурсів та Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми NN 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), які затверджені наказом Державного комітету статистики України від 5 листопада 1998 року № 377, передбачено, що сади відносяться до багаторічних насаджень, які, в свою чергу, згідно ст. 22 Земельного кодексу України відносяться до сільськогосподарських угідь.

Таким чином, судом встановлено, що земельна ділянка, яка є предметом договору оренди землі, на даний час за своїм цільовим призначенням (категорією) відноситься до земель сільськогосподарського призначення, а також належить до сільськогосподарських угідь, оскільки вона передана під розміщення зелених насаджень (садів), які відносяться до багаторічних насаджень.

Отже, є обґрунтованими вимоги позивача про необхідність внесення змін до пункту 4 Договору оренди землі щодо зазначення в ньому про те, що земельна ділянка, яка є предметом вказаного договору, належить до сільськогосподарських угідь (багаторічні насадження).

Такі зміни підлягають внесенню у договір, оскільки вони не суперечать Закону України «Про оренду землі»та Типовому договору оренди землі, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 № 220.

Так, статтею 15 Закону України «Про оренду землі»передбачено, що у договорі оренди землі можуть зазначатися, крім обов'язкових умов, які є істотними, також і інші умови.

Пункт 4 договору оренди землі позивач пропонує викласти у новій редакції наступного змісту: «4. Земельна ділянка належить до сільськогосподарських угідь (багаторічні насадження)», а пункт 15 Договору оренди землі викласти у новій редакції наступного змісту: «15. Земельна ділянка за основним цільовим призначенням (тобто категорією) відноситься до земель сільськогосподарського призначення.»Запропоновані редакції змін до пунктів 4 та 15 вказаного договору оренди землі не є тотожними, як це зазначає відповідач у своєму відзиві, оскільки згідно статті 22 Земельного кодексу України земельна ділянка, яка за своєю категорією віднесена до земель сільськогосподарського призначення, також належить або до сільськогосподарських угідь (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги), або до несільськогосподарських угідь (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель лісогосподарського призначення, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі тимчасової консервації тощо). Саме віднесення земельної ділянки одночасно до категорії земель -землі сільськогосподарського призначення та в межах цієї категорії - до сільськогосподарських угідь (багаторічні насадження) надає право на визначення розміру земельного податку, а отже і як наслідок цього розміру орендної плати за земельну ділянку, яка є предметом вищевказаного договору оренди землі, відповідно до розрахунку, наведеному у позовних вимогах.

Частиною 2 ст. 35 Земельного кодексу України передбачено, що юридичні особи можуть мати земельні ділянки для ведення індивідуального або колективного садівництва на умовах оренди.

Частиною 3 ст. 35 Земельного кодексу України визначено, що земельні ділянки, призначені для садівництва, можуть використовуватись для закладання багаторічних плодових насаджень, вирощування сільськогосподарських культур, а також для зведення необхідних будинків, господарських споруд тощо.

Таким чином, позивач правомірно та обґрунтовано зазначає про те, що на земельній ділянці, яка є предметом договору оренди землі, можуть розміщуватися, в тому числі господарські споруди.

Стосовно правомірності розміщення господарських споруд на земельній ділянці, яка надана позивачу в оренду, за аналогією можливо керуватися ВБН 43-85 «Відомчі будівельні норми. Забудова територій колективних садів, будівлі та споруди. Норми проектування», у п. 2.1 яких передбачено, що на садових ділянках дозволяється зводити господарські будівлі для утримання домашньої птиці та кролів, зберігання господарського інвентарю та інших потреб, теплиці та інші споруди утепленого ґрунту.

Судом встановлено, що позивачем на земельній ділянці, переданій йому в оренду, розміщені господарські споруди для зберігання інвентарю.

Зазначене підтверджено актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 25.02.2012, складеного спеціалістами третьої особи у цій справі, та актом обстеження земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Луганськ, вул. Фрунзе, (в районі перехрестя з вул. Бєломорская) від 01.03.2012, який був складений спеціалістами Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів, в яких зафіксовано, що на земельній ділянці розміщені господарські споруди для зберігання інвентарю, що відповідає меті використання земельної ділянки, передбаченої договором оренди землі, та ч.3 ст. 35 Земельного кодексу України, відповідно до якої на земельних ділянках, призначених для садівництва, можуть розміщуватися господарські споруди тощо.

Таким чином, вимоги позову в частині внесення змін у пункт 3 договору оренди землі щодо зазначення в ньому, замість положень, які на даний час відображені у договорі оренди землі, положень про те, що на земельній ділянці розміщені господарські споруди для зберігання інвентарю, є обґрунтованими.

Позивач пропонує змінити пункт 3 Договору оренди землі, в якому йде опис земельної ділянки, але не зазначена мета використання земельної ділянки. Як стверджує позивач, запропонувавши внесення змін до пункту 3 договору оренди землі, він не має намір змінювати мету використання земельної ділянки, яка зазначена у пунктах 1 та 14 вказаного договору, тому зміни пункту 3 договору оренди землі не є змінами мети використання земельної ділянки.

За таких підстав є обґрунтованими вимоги позивача про внесення змін до п. 3 договору оренди землі.

Статтею 206 Земельного кодексу України визначено, що плата за землю справляється відповідно до закону.

На теперішній час таким законом є Податковий кодекс України.

Пунктом 14.1.147 ст. 14 Податкового кодексу України передбачено, що плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Пунктом 288.1 та п. 288.3. ст. 288 Податкового кодексу України передбачено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки; об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.

Пунктом 8 договору оренди землі передбачено, що розмір річної орендної плати дорівнює розміру земельного податку (річного), збільшеного на коефіцієнт 2,5, а отже розмір річної орендної плати за земельну ділянку, яка є предметом договору оренди землі, розраховується, виходячи із розміру земельного податку.

Порядок розрахунку земельного податку передбачений Податковим кодексом України.

Підпунктом 14.1.233 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України передбачено, що сільськогосподарські угіддя -це рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги.

Статтею 271 Податкового кодексу України визначено, що базою оподаткування є: нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом (п.п 271.1.1); площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено (п.п. 272.1.2.).

Статтею 272 Податкового кодексу України встановлені ставки податку за один гектар сільськогосподарських угідь, нормативну грошову оцінки яких проведено.

Статтею 275 Податкового кодексу України встановлені ставки податку за земельні ділянки, (в тому числі за сільськогосподарські угіддя), які розташовані в межах населених пунктів, нормативну грошову оцінку яких не проведено.

Цією статтею передбачено, що ставки податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких не проведено, для населених пунктів обласного значення з чисельністю населення від 250 до 500 тис. осіб встановлюються у таких розмірах: у розмірі 2,09 гривень за 1 кв. метр та із застосуванням коефіцієнта 2,0.

Саме в таких межах (від 250 до 500 тис. осіб) є чисельність населення міста Луганська.

П. 275.3 ст. 275 Податкового кодексу України передбачено, що ставки податку за земельні ділянки (за винятком сільськогосподарських угідь та земель лісогосподарського призначення) диференціюють та затверджують відповідні сільські, селищні, міські ради, виходячи із ставок податку, встановлених пунктом 275.1 цієї статті, функціонального використання та місцезнаходження земельної ділянки, але не більше трикратного розміру цих ставок податку, з урахуванням коефіцієнтів, установлених пунктом 275.2 цієї статті.

Таким чином, диференціація ставок відповідно до вказаної норми здійснюється щодо усіх категорій земель та угідь, за винятком сільськогосподарських угідь та земель лісогосподарського призначення. Тобто стосовно земельної ділянки, яка надана позивачу в оренду, така диференціація не потрібна, оскільки вона належить до сільськогосподарських угідь -багаторічних насаджень.

Статтею 276 Податкового кодексу України передбачені особливості встановлення ставок земельного податку, як у випадку, якщо нормативна грошова оцінка землі проведена, так і у випадку, якщо нормативна грошова оцінка не проведена, при цьому вказана норма розповсюджується також і стосовно сільськогосподарських угідь.

Пунктом 276.1 вказаної норми передбачено, що податок за земельні ділянки (в межах населених пунктів), надані для потреб сільськогосподарського виробництва, які зайняті виробничими, культурно-побутовими, господарськими та іншими будівлями і спорудами, справляється у розмірі 3 відсотків суми земельного податку, обчисленого відповідно до статей 274 і 275 цього Кодексу.

Із наведеного слідує, що Податковим кодексом України передбачений порядок розрахунку земельного податку, як за земельні ділянки нормативну грошову оцінку яких проведено, так і за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких не проведено, при цьому вказаним кодексом передбачені особливості розрахунку земельного податку (як за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, так і за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких не проведено) для земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які належать до сільськогосподарських угідь, надані для потреб сільськогосподарського виробництва, і які одночасно зайняті господарськими спорудами.

Законом України від 18.01.2001 № 2238-ІІІ, передбачено, що сільське господарство (сільськогосподарське виробництво) -це вид господарської діяльності з виробництва продукції, яка пов'язана з біологічними процесами її вирощування, призначеної для споживання в сирому і переробленому вигляді та для використання на нехарчові цілі.

Таким чином, оскільки земельна ділянка передана позивачу в оренду під розміщення зелених насаджень, а саме садів, то вона є такою, що надана для потреб сільськогосподарського виробництва, про яке йде мова у пункті 276.1 ст. 276 Податкового кодексу України.

Судом встановлено, що вказане підтверджується актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 29.02.2012, складеного представниками третьої особи у цій справі, в якому зазначено, що земельна ділянка, яка є предметом договору оренди землі, є такою, що надана для потреб сільськогосподарського виробництва.

Як слідує з листа відповідача від 21.06.2012 № И 01/03-13/3769/0/2-12 та заперечень представника відповідача і його пояснень, наданих у судових засіданнях, в нормативній грошовій оцінки земель міста Луганська, яка затверджена рішенням Луганської міської ради від 28.12.2007 № 28/10, відсутня нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка є предметом договору оренди землі, укладеного сторонами у справі, як для землі сільськогосподарського призначення, отже вказана земельна ділянка є такою, стосовно якої грошова нормативна оцінка землі не проведена.

Таким чином, є обґрунтованими вимоги позову про внесення змін до договору оренди землі щодо зміни розміру орендної плати, виходячи із розрахунку земельного податку, здійсненого у відповідності до Податкового кодексу України (пункт 13.1. договору оренди землі), виключення із вказаного договору положень щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, проведеної як для земель житлової та громадської забудови (пункт 13.2. договору оренди землі), виключення із договору Розрахунку розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, який має місце на даний час у вказаному договорі, та щодо доповнення договору новим Розрахунком розміру річної орендної плати за земельну ділянку, зробленого на підставі вищевказаних положень Податкового кодексу України (пункт 38 договору оренди землі).

Також слід погодитися з пропозицією позивача щодо заміни у п. 8 та п. 28 договору оренди землі положень щодо назви Управління Луганської міської ради з питань регулювання земельних відносин на Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів або зазначення у договорі про інший уповноважений орган.

Зазначена вимога позивача обумовлена тим, що на даний час виконавчого органу Луганської міської ради із найменуванням «Управління Луганської міської ради з питань регулювання земельних відносин»не існує, крім того найменування органу, до повноважень якого віднесені питання, про які йде мова у п. 8 та п. 28 договору оренди землі, постійно змінюється.

Суд погоджується з пропозицією позивача про виключення з підпунктів 27.2 та 27.4 п. 27 договору оренди землі слів «за письмовою згодою орендодавця», яка обґрунтована наступним.

Договір оренди землі був укладений у 2005 році.

Положення підпунктів 27.2 та 27.4 п. 27 договору оренди землі, відповідно до яких орендар від орендодавця - Луганської міської ради за її рішенням повинен одержати письмову згоду на зведення в установленому законодавством порядку жилих, виробничих, культурно-побутових та інших будівель і споруд та на закладання багаторічних насаджень (п.п. 27.2. п. 27 договору оренди землі) та на здійснення в установленому законодавством порядку будівництва водогосподарських споруд (п.п. 27.4. п. 27 договору оренди землі), були зазначені у договорі на підставі відповідного законодавства, яке було чинним на той час.

Станом на 21.07.2005 (на дату укладання договору оренди землі) до повноважень міських рад згідно статті 24 Закону України «Про планування і забудову територій», який на той час був чинний (втратив чинність з 12.03.2011 з набранням чинності Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності») були віднесені питання щодо надання дозволу на будівництво об'єктів містобудування. Надання міською радою вказаного дозволу свідчило про надання радою, як орендодавцем земельної ділянки, згоди на зведення, тобто будівництво об'єкту. Враховуючи зазначене, положення підпунктів 27.2 та 27.4 п. 27 договору оренди землі, були обґрунтовані у контексті вказаної норми зазначеного закону.

Відповідач не надав заперечень стосовно того, що Луганська міська рада у період дії Закону України «Про планування і забудову територій»згідно ч.1 ст. 24 цього Закону не надавала дозволи на будівництво (крім надання цих дозволів у порядку земельного законодавства, тобто при передачі земельних ділянок у користування, так як ч. 4 ст. 24 вказаного закону було передбачено, що у разі прийняття міською радою рішення про надання земельної ділянки із земель державної чи комунальної власності для розміщення об'єкта містобудування в порядку, визначеному земельним законодавством, зазначене рішення одночасно є дозволом на будівництво цього об'єкта), оскільки здійснення вказаних повноважень Луганською міською радою було делеговано виконавчому комітету Луганської міської ради.

Також відповідач не оспорив того, що Луганською міською радою взагалі не приймалися рішення, згідно яких надавалися згоди на зведення чи на будівництво будь-яких об'єктів на земельних ділянках, які вже знаходяться в оренді у фізичних чи юридичних осіб.

Чинним Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності»міські ради не наділені повноваженнями надавати буд-які дозволи на будівництво та інші дозвільні документи у сфері будівництва. Відповідно до цього закону особи, які бажають розпочати будівництво об'єкту, повинні отримати від спеціально уповноважених органів містобудування та архітектури містобудівні умови та обмеження. На теперішній час будівництво та зведення об'єктів здійснюється за правилами вказаного закону, яким надання буд-яких згод на зведення чи на будівництво будь-яких об'єктів не передбачене, а тому положення підпунктів 27.2 та 27.4 п. 27 договору оренди землі, відповідно до яких орендар повинен одержати письмову згоду орендодавця - Луганської міської ради за її рішенням на зведення, в установленому законодавством порядку жилих, виробничих, культурно-побутових та інших будівель і споруд та на закладання багаторічних насаджень (п.п. 27.2. п. 27 договору оренди землі) та на здійснення в установленому законодавством порядку будівництва водогосподарських споруд (п.п. 27.4. п. 27 договору оренди землі), є такими, що не відповідають чинному законодавству та є такими, що суперечать Законам України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності»та «Про перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності».

Вищезазначені закони передбачають, що виключно законами встановлюється необхідність одержання документа дозвільного характеру, але цими законами не передбачено такого дозвільного документа, як згода на зведення об'єкту чи згода на будівництво об'єкту.

Наявність вказаних положень у договорі оренди землі суперечить чинному законодавчому механізму будівництва та зведення об'єктів, передбаченому Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності», та не узгоджується з положеннями частин 3 статті 509 Цивільного кодексу України, якою передбачено, що зобов'язання повинно ґрунтуватися на засадах добросовісності, розумності та справедливості. Одержання орендарем при здійсненні будівництва чи зведення на земельній ділянці будь-яких об'єктів, крім дозвільних документів, передбачених чинним законодавством у галузі будівництва, ще додаткових згод орендодавця за договором оренди землі суперечить принципам розумності та справедливості, які є основними засадами права.

Судом приймається до уваги те, що Типовий договір оренди землі, затверджений постановою КМУ від 03.03.2004 № 220, не містить положень, які на даний час містяться у підпунктах 27.2. та 27.4. пункту 27 вказаного договору оренди землі, з яких позивач пропонує виключити слова «за письмовою згодою орендодавця», а саме положень про те, що орендар має право: «за письмовою згодою орендодавця зводити в установленому законодавством порядку жилі, виробничі, культурно-побутові та інші будівлі і споруди та закладати багаторічні насадження»(п.п. 27.2. п. 27 договору оренди землі) та «здійснювати в установленому законодавством порядку за письмовою згодою орендодавця будівництво водогосподарських споруд»(п.п. 27.4. п. 27 договору оренди землі), а тому суд дійшов висновку, що зміни, запропоновані позивачем до підпунктів 27.2. та 27.4. пункту 27 договору оренди землі, є обґрунтованими.

Позивач самостійно відповідно до умов договору оренди землі та вищезазначених норм Податкового кодексу України здійснив розрахунок земельного податку та орендної плати із застосуванням земельного податку відповідно до положень вказаного кодексу.

При цьому при здійсненні вказаного розрахунку позивачем правомірно одночасно були враховані такі фактори: що нормативна грошова оцінка земельної ділянки не проведена; земельна ділянка надана для потреб сільськогосподарського виробництва; земельна ділянка належить до земель сільськогосподарського призначення та сільськогосподарських угідь (а саме садів); земельна ділянка зайнята господарськими спорудами.

Суд погоджується з наведеним позивачем розрахунком розміру річної орендної плати та його нормативним обґрунтуванням та застосованими у розрахунку вихідними даними; даний розрахунок слід додати до договору оренди землі в пропонованій позивачем редакції.

Таким чином, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі, вищенаведені пункти договору підлягають зміні шляхом викладення їх в редакції позивача.

Відповідно до ст.ст.44,49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на відповідача.

У судовому засіданні були оголошені вступна та резолютивна частини рішення.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.44, 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд Луганської області

В И Р І Ш И В:

1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ПКЛ ЛТД»до Луганської міської ради про внесення змін до договору оренди землі від 21.07.2005, державна реєстрація 05.09.2005 за № 040540200384, зі змінами внесеними до нього, задовольнити повністю.

2. Внести зміни до договору оренди землі від 21.07.2005, державна реєстрація 05.09.2005 за № 040540200384, зі змінами внесеними до нього, а саме:

- змінити перше речення пункту 3 договору оренди землі, виклавши його у новій редакції наступного змісту: «На земельній ділянці розміщені господарські споруди для зберігання інвентарю.»;

- пункт 4 договору оренди землі викласти у новій редакції наступного змісту: «4. Земельна ділянка належить до сільськогосподарських угідь (багаторічні насадження)»;

- у пункті 8 договору оренди землі слова «Управлінням Луганської міської ради з питань регулювання земельних відносин»замінити на слова «Управлінням Луганської міської ради з питань земельних ресурсів або іншим уповноваженим органом»;

- пункт 13.1. договору оренди землі викласти у новій редакції наступного змісту: «13.1. Розмір річної орендної плати за земельну ділянку складає 12 853 грн. 50 коп. (дванадцять тисяч вісімсот п'ятдесят три гривні 50 копійки).»;

- пункт 13.2. договору оренди землі виключити;

- пункт 15 договору оренди землі викласти у новій редакції наступного змісту: «15. Земельна ділянка за основним цільовим призначенням (тобто категорією) відноситься до земель сільськогосподарського призначення.»;

- у підпунктах 27.2 та 27.4 пункту 27 договору оренди землі виключити слова «за письмовою згодою орендодавця»;

- у пункті 28 договору оренди землі слова «Управління Луганської міської ради з питань регулювання земельних відносин»замінити на слова «Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів або іншого уповноваженого органу»;

- додати до договору оренди землі наступний Розрахунок річної орендної плати за земельну ділянку:

«Розрахунок

розміру річної орендної плати за земельну ділянку

Даний розрахунок здійснений щодо земельної ділянки площею 4,1000 га, або 41000 кв.м., яка передана ТОВ "ПКЛ ЛТД" під розміщення зелених насаджень (садів) за адресою: м. Луганськ, вул. Фрунзе (в районі перехрестя з вул. Бєломорская) на підставі: рішення Луганської міської ради від 14.06.05 № 33/121 зі змінами внесеними до нього згідно рішення Луганської міської ради від 20.07.2009р. № 54/54, Договору оренди землі від 21.07.05 р., державна реєстрація якого була здійснена у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі Жовтневого району м. Луганська 05.09.05 за № 040540200384, зі змінами, внесеними до нього згідно Договору про внесення змін до договору оренди землі, державна реєстрація якого була здійснена у вказаній Книзі 29.10.09р. за № 040943100265 (далі - Договір).

Нормативне обґрунтування:

Згідно п. 8 Договору розмір річної орендної плати дорівнює розміру земельного податку (річного) збільшеного на коефіцієнт 2,5.

Статтею 275 Податкового кодексу України (далі - ПКУ) встановлені ставки земельного податку за земельні ділянки, (в тому числі за сільськогосподарські угіддя), які розташовані в межах населених пунктів, нормативну грошову оцінку яких не проведено.

Відповідно до вказаної норми ставки земельного податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких не проведено, для населених пунктів обласного значення з чисельністю населення від 250 до 500 тис. осіб (на 01.01.2011, за даними Держкомстату, чисельність населення міста Луганська складала 431,109 осіб) встановлюються у таких розмірах: у розмірі 2,09 гривень за 1 кв. метр та із застосуванням коефіцієнта 2,0.

Статтею 276 ПКУ передбачені особливості встановлення ставок земельного податку. Пунктом 276.1 вказаної норми передбачено, що податок за земельні ділянки (в межах населених пунктів), надані для потреб сільськогосподарського виробництва, які зайняті господарськими спорудами, справляється у розмірі 3 відсотків суми земельного податку, обчисленого відповідно до статті 275 цього Кодексу.

Вихідні дані для розрахунку та порядок розрахунку розміру річної орендної плати:

1. Площа земельної ділянки (Sзд) - 4,1 га (п. 2 Договору) або 41000 кв.м.

2. Річна орендна плата за земельну ділянку (ОП)(грн.)= ЗП х 2,5 х Sзд, де:

ЗП - це земельний податок за 1 кв.м. земельної ділянки, грн./кв.м.

2,5 - коефіцієнт, передбачений п. 8 Договору.

Sзд - площа земельної ділянки, передбачена п. 2 Договору в кв.м., яка дорівнює 41000 кв.м.,

3. ЗП = Сзп х 3% (3 / 100) (грн./кв.м.), де

Сзп - це ставка земельного податку за земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка належить до сільськогосподарських угідь, нормативну грошову оцінку якої не проведено, розрахована згідно п.275.1 ст.275 Податкового кодексу України для груп населених пунктів з чисельністю населення від 250 тис. осіб до 500 тис. осіб (на 01.01.2011, за даними Держкомстату, чисельність населення міста Луганська складала 431,109 осіб).

3% (3 / 100) (грн./кв.м.) - відсотки, які застосовуються до вищевказаної ставки земельного податку згідно пункту 276.1 статті 276 Податкового кодексу України.

Сзп = 2,09 х 2, де

2,09 - показник, передбачений п.275.1 ст.275 Податкового кодексу України, 2 - показник (коефіцієнт), передбачений п.275.1 ст.275 Податкового кодексу України.

Розрахунок ЗП:

1. ЗП = Сзп х 3% (3 /100) (грн./кв.м.).

2. Сзп = 2,09 х 2 = 4,18 грн./кв.м.

3. ЗП = 4,18 х 3% (3 / 100) = 0,1254 грн./кв.м.

Розрахунок

розміру річної орендної плати за земельну ділянку (ОП)

Річна орендна плата за земельну ділянку (ОП) = ЗП х 2,5 х Sзд = 0,1254 х 2,5 х 41000 кв.м. = 12853 грн. 50 коп. (дванадцять тисяч вісімсот п'ятдесят три гривні 50 копійок).»;

- доповнити пункт 38 договору оренди землі після слів «невід'ємними частинами договору є:» словами: «- розрахунок річної орендної плати за земельну ділянку, який додається до цього договору відповідно до рішення Господарського суду Луганської області»;

- виключити із договору оренди землі «Розрахунок розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена на 28.12.2007 року адреса земельної ділянки: вул. Фрунзе (в районі перехрестя з вул. Бєломорская);

3 . Стягнути з Луганської міської ради , м. Луганськ, вул. Коцюбинського, б.14, ідентифікаційний код 26070794, на користь Товариства з обмеженою відповідальністю „ПКЛ ЛТД" , м. Луганськ, вул. Совєтская, б. 54, кім. 505, ідентифікаційний код 24047992, судовий збір в сумі 1073 грн. 00 коп., видати наказ позивачу.

Датою внесення змін до договору вважати дату набрання чинності рішення суду.

Дане рішення є підставою для здійснення відповідними органами відповідної державної реєстрації у зв'язку з внесенням вищезазначених змін до договору оренди землі від 21.07.2005, державна реєстрація 05.09.2005 за № 040540200384, зі змінами внесеними до нього.

Відповідно до ст.85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Дата підписання рішення: 24.07.2012 .

Суддя І.В. Семендяєва

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення19.07.2012
Оприлюднено25.07.2012
Номер документу25348159
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —28пд/5014/1562/2012

Рішення від 19.07.2012

Господарське

Господарський суд Луганської області

Семендяєва І.В.

Ухвала від 12.07.2012

Господарське

Господарський суд Луганської області

Семендяєва І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні