ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 травня 2012 р. Справа № 2а/0470/4114/12 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого суддіЛяшко О.Б. при секретаріХалатур Р.В., за участю: представника позивача представника відповідача ОСОБА_3, Бичкової К.І., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_5 до Управління Держкомзему у м. Дніпропетровськ Дніпропетровської області про визнання дій неправомірними, зобов'язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_5 звернулась до суду з адміністративним позовом до Управління Держкомзему у м. Дніпропетровськ Дніпропетровської області, в якому просить визнати дії Управління Держкомзему у м. Дніпропетровськ Дніпропетровської області по відмові їй у державній реєстрації договору оренди землі по АДРЕСА_1, неправомірними, зобов'язати Управління Держкомзему у м. Дніпропетровськ Дніпропетровської області провести державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки по АДРЕСА_1 між Дніпропетровською міською радою та ОСОБА_5 від 31.05.2011 року, що посвідчено приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Козіною А.В. за реєстраційним № 1068, визнати таким, що припинилося та розірвати договір оренди між ТОВ «Центрторг» та Дніпропетровською міською радою від 15.02.2006 року, номер державної реєстрації 040610400175 згідно із пунктом 9 рішення пленарного засідання Дніпропетровської міської ради від 02 березня 2011 року.
Ухвалою суду від 04.04.2012 року в частині позовних вимог щодо визнання таким, що припинився та розірвання договору оренди між ТОВ «Центрторг» та Дніпропетровською міською радою від 15.02.2006 року, номер державної реєстрації 040610400175 згідно із пунктом 9 рішення пленарного засідання Дніпропетровської міської ради від 02 березня 2011 року відмовлено у відкритті провадження в адміністративній справі та відкрито провадження в адміністративній справі в частині позовних вимог щодо визнання дій Управління Держкомзему у м. Дніпропетровськ Дніпропетровської області по відмові ОСОБА_5 у державній реєстрації договору оренди землі по АДРЕСА_1, неправомірними та зобов'язання Управління Держкомзему у м. Дніпропетровськ Дніпропетровської області провести державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки по АДРЕСА_1 між Дніпропетровською міською радою та ОСОБА_5 від 31.05.2011 року, що посвідчено приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Козіною А.В. за реєстраційним № 1068.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 29.12.2011 року позивач звернувся до Управління Держкомзему у м. Дніпропетровськ Дніпропетровської області із заявою про реєстрацію договору оренди земельної ділянки по АДРЕСА_1 у м. Дніпропетровську, укладеного між Дніпропетровською міською радою та ОСОБА_5 від 31.05.2011 року, посвідченого приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Козіною А.В. за реєстраційним № 1068, про те відповідач у супереч положенням чинного законодавства України не проводить державну реєстрацію вищевказаного договору оренди земельної ділянки у зв'язку з тим, що у колишніх орендарів - ТОВ «Центрторг» досі діє договір оренди на вищезазначену земельну ділянку. Позивач не погоджується з діями Держкомзему у м. Дніпропетровськ Дніпропетровської області щодо відмови у проведенні реєстрації договору земельної ділянки, посилаючись на п. 9 рішення пленарного засідання Дніпропетровської міської ради від 02 березня 2011 року, яким рішення міської ради від 23.12.2005 року № 134/32 «Про передачу земельної ділянки по АДРЕСА_1 у спільну оренду ТОВ «Центрторг» по фактичному розміщенню нежитлових приміщень» та договір оренди землі від 15.02.2006 року, номер державної реєстрації 040610400175 визнано такими, що втратили чинність, а право ТОВ «Центрторг» на землю таким, що припинилось.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі, просив позов задовольнити.
Представник відповідача у судовому засіданні просив відмовити у задоволенні позову, надав відзив на позовну заяву та зазначив, що державну реєстрацію дострокового припинення договору оренди земельної ділянки по АДРЕСА_1 у м. Дніпропетровську, укладеного між Дніпропетровською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Центрторг» від 15.02.2006 року, номер державної реєстрації 040610400175, а також проведення державної реєстрації договору оренди земельної ділянки по АДРЕСА_1 у м. Дніпропетровську, укладеного між Дніпропетровською міською радою та ОСОБА_5 від 31.05.2011 року, посвідченого приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Козіною А.В. та зареєстрованого в реєстрі за № 1068 не вбачається можливим, оскільки не було внесено відповідних записів до Поземельної книги та Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельнц ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, відомостей до АС ДЗК щодо припинення права оренди ТОВ «Центрторг».
Суд, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши письмові докази у справі, встановив наступне.
На пленарному засіданні Дніпропетровської міської ради 02 березня 2011 року прийнято рішення про передачу ОСОБА_5 земельної ділянки площею 0,0973 га (кадастровий №1210100000:04:020:0224) у спільну оренду строком на 15 років для фактичного розміщення нежитлових приміщень по АДРЕСА_1 у м. Дніпропетровську. 31.05.2011 року приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріальною округу Козіною А.В. за реєстраційним №1068 було посвідчено договір оренди земельної ділянки по АДРЕСА_1 між Дніпропетровською міською радою та ОСОБА_5 Позивач 29.12.2011року звернулася до Управління Держкомзему м. Дніпропетровськ Дніпропетровської області щодо проведення державної реєстрації договору оренди землі, однак листом Управління Держкомзему м. Дніпропетровськ Дніпропетровської області № 8/8-1 від 04.01.2012 року повідомлено ОСОБА_5, що ТОВ «Центрторг» не виконані умови п. 9 рішення Дніпропетровської міської ради від 02.03.2011 року № 169/9 щодо припинення права користування земельної ділянкою, у зв'язку з чим немає можливості здійснити державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1, загальною площею 0,0973 га.
Відповідно до ст. 13 Конституції України земля є об'єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Згідно з п. а), п. в) ч. 1 ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень міських рад у галузі земельних відносин на території міст належить розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Частиною 1 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної чи комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.
Відповідно до ч. 5 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від імені та в інтересах територіальних громад права суб'єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.
Частиною 1 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Пунктом 34 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що питання регулювання земельних відносин вирішується виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.
Отже, суд доходить висновку, що зазначеними нормами законодавства встановлено, що набуття права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності та передача в оренду таких земельних ділянок здійснюються на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладена договору оренди земельної ділянки.
Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи пунктом 9 рішення пленарного засідання Дніпропетровської міської ради від 02 березня 2011 року № 169/9 встановлено, що «Рішення міської ради від 23.15.05 р. №134/32 «Про передачу земельної ділянки по АДРЕСА_1 у спільну оренду ТОВ «Центрторг» по фактичному розміщенню нежитлових приміщень» та договір оренди землі від 15.02.06 р., номер державної реєстрації 040610400175 визнано такими, що втратили чинність, а право ТОВ «Центрторг» на землю таким, що припинилося. Пунктом 10 вищезазначеного рішення пленарного засідання Дніпропетровської міської ради від 02 березня 2011 року № 169/9 доручено відповідним установам організувати виконання робіт з внесення необхідних змін до земельно-кадастрової документації в установленому чинним законодавством порядку.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про оренду землі» оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Зазначена норма кореспондується з ч. 1 ст. 93 Земельного кодексу України, якою передбачено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Частиною 2 ст. 4 Закону України «Про оренду землі» встановлено, що орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом.
Згідно з ч. 1 ст. 20 Закону України «Про оренду землі» укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації.
Суд відхиляє доводи відповідача щодо неможливості здійснення державної реєстрацію дострокового припинення договору оренди земельної ділянки по АДРЕСА_1 у м. Дніпропетровську, укладеного між Дніпропетровською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Центрторг» від 15.02.2006 року, а також неможливості проведення державної реєстрації договору оренди земельної ділянки по АДРЕСА_1 у м. Дніпропетровську, укладеного між Дніпропетровською міською радою та ОСОБА_5 від 31.05.2011 року, посвідченого приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Козіною А.В. та зареєстрованого в реєстрі за № 1068 з підстав невнесення відповідних записів до Поземельної книги та Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, відомостей до АС ДЗК щодо припинення права оренди ТОВ «Центрторг» та зазначає наступне.
Статтею 202 Земельного кодексу України встановлено, що державна реєстрація земельних ділянок здійснюється у складі державного реєстру земель. Державний реєстр земель складається з двох частин: а) книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок; б) Поземельної книги, яка містить відомості про земельну ділянку.
Повноваження відповідача у процесі здійснення реєстрації договорів оренди землі передбачені нормами правил Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 02 липня 2003 р. № 174, зареєстрованому в МЮУ 25 липня 2003 р. за № 641/7962 та нормами Постанови Кабінету Міністрів України від 9 вересня 2009 р. № 1021 «Про затвердження порядків ведення Поземельної книги і Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі», якими встановлено наступне.
Згідно з пунктами 1, 6 Порядку ведення Поземельної книги затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 9 вересня 2009 р. № 1021 «Про затвердження порядків ведення Поземельної книги і Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі» поземельна книга - документа, який є складовою частиною державного реєстру земель. Поземельна книга відкривається та ведеться на кожну земельну ділянку: у паперовому вигляді - територіальними органами Держземагентства; в електронному вигляді - операторами - структурними підрозділами державного підприємства "Центр державного земельного кадастру", яке є адміністратором автоматизованої системи державного земельного кадастру, які мають доступ та вносять відомості до автоматизованої системи державного земельного кадастру, формують з її використанням аркуші Поземельної книги та аркуші витягів з неї, перевіряють результати робіт із землеустрою в електронному вигляді, дані про які містяться в файлі обміну даними про результати робіт із землеустрою в електронному вигляді.
Пунктом 8 зазначеного Порядку передбачено, що одночасно з внесенням відомостей до Поземельної книги робляться записи у Книзі записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі.
Відповідно до пунктів 13-1, 13-12, 13-3, 13-4, 13-5, 13-6 Порядку ведення Поземельної книги затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 9 вересня 2009 р. № 1021 «Про затвердження порядків ведення Поземельної книги і Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі», якими передбачено здійснення державної реєстрації земельної ділянки, встановлено, що державна реєстрація земельної ділянки здійснюється після визначення кадастрового номера в установленому порядку та прийняття відповідним органом, який здійснює розпорядження землями, рішення про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність (користування) чи після формування земельної ділянки на підставі документації із землеустрою за рішенням власника земельної ділянки про поділ або об'єднання земельних ділянок. Державна реєстрація земельної ділянки здійснюється територіальним органом Держземагентства за її місцезнаходженням на підставі заяви: 1) органу, який здійснює розпорядження землями державної або комунальної власності - у разі формування земельної ділянки із земель державної та комунальної власності; 2) набувача права на земельну ділянку; 3) спадкоємця громадянина України, щодо якого прийнято рішення про передачу безоплатно у приватну власність земельної ділянки, прийняте відповідно до законодавства; 4) власника (користувача) земельної ділянки державної чи комунальної власності - у разі формування земельної ділянки шляхом поділу чи об'єднання раніше сформованих земельних ділянок. Державна реєстрація земельної ділянки здійснюється шляхом відкриття Поземельної книги. До заяви додаються такі документи: 1) копія документа, що посвідчує особу, якій надається земельна ділянка у власність або власника земельної ділянки, а у разі подання заяви уповноваженою ними особою - також копія документа, що підтверджує його повноваження діяти від імені таких осіб; 2) копія реєстраційного номера облікової картки платника податків (ідентифікаційного номера) згідно з Державним реєстром фізичних осіб - платників податків та інших обов'язкових платежів - для фізичної особи, крім осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття номера та повідомили про це відповідний орган державної податкової служби, ідентифікаційного коду згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податкового номера - для юридичної особи; 3) технічна документація із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку з позначкою територіального органу Держземагентства про визначення кадастрового номера з рішенням органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про надання земельної ділянки у власність (користування) - у разі надання у власність (користування) земельної ділянки, межі якої встановлені в натурі (на місцевості), без зміни її цільового призначення; 4) проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки з позначкою територіального органу Держземагентства про визначення кадастрового номера з рішенням органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про надання або передачу земельної ділянки у власність (користування) - у разі надання у власність (користування) земельної ділянки із зміною цільового призначення та/або надання у власність (користування) земельної ділянки, межі якої не встановлені в натурі (на місцевості); 5) технічна документація із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності на земельну ділянку, право користування земельною ділянкою, при поділі чи об'єднанні земельних ділянок з позначкою територіального органу Держземагентства про визначення кадастрового номера - у разі поділу земельної ділянки чи об'єднання земельних ділянок; 6) цивільно-правовий договір про відчуження земельної ділянки - у разі продажу земельної ділянки із земель державної та комунальної власності; 7) договір оренди земельної ділянки - у разі оренди земельної ділянки, що перебуває в державній або комунальній власності (кількість примірників договору повинна бути на один примірник більша, ніж кількість сторін договору); 8) копія документа, що підтверджує право спадкоємця на земельну ділянку, - у разі звернення спадкоємця громадянина України, щодо якого прийнято рішення про передачу безоплатно у приватну власність земельної ділянки відповідно до законодавства; 9) рішення суду - у разі здійснення державної реєстрації на підставі рішення суду; 10) копії документів, що підтверджують оплату за проведення: державної реєстрації земельної ділянки, державної реєстрації державного акта - у разі державної реєстрації земельної ділянки та державного акта; державної реєстрації земельної ділянки, державної реєстрації договору оренди земельної ділянки - у разі державної реєстрації земельної ділянки та договору оренди земельної ділянки; державної реєстрації обмеження у використанні земельної ділянки - у разі, коли на момент державної реєстрації земельної ділянки існують обмеження у її використанні. Під час подання заяви фізична особа пред'являє паспорт або інший документ, що посвідчує особу, а у разі подання заяви уповноваженою особою - також документ, що підтверджує її повноваження діяти від імені такої особи. Документ, що підтверджує повноваження діяти від імені іноземної особи повинен бути легалізований в установленому законодавством порядку. Забороняється вимагати подання документів та відомостей, не передбачених цим пунктом. Територіальний орган Держземагентства відмовляє у державній реєстрації земельної ділянки у разі, коли: 1) заяву подала особа, яка не може бути заявником відповідно до цього Порядку; 2) земельна ділянка розташована на території іншої адміністративно-територіальної одиниці; 3) документи подані не в повному обсязі або не відповідають вимогам, установленим цим Порядком; 4) на титульному аркуші документації із землеустрою, у матеріалах документації із землеустрою, що містять графічне зображення земельної ділянки, та/або документах, що містять відомості про координати поворотних точок меж земельної ділянки, їх частин, обмежень, угідь, відсутня позначка територіального органу Держземагентства про кадастровий номер земельної ділянки (дати його визначення та внесення відомостей про земельну ділянку до автоматизованої системи). У разі відмови у державній реєстрації земельної ділянки територіальний орган Держземагентства протягом трьох робочих днів готує висновок про відмову в такій реєстрації та повертає подані документи для доопрацювання за актом приймання-передачі. Державна реєстрація земельної ділянки здійснюється протягом 14 календарних днів з дати подання документів. Під час державної реєстрації земельної ділянки здійснюється державна реєстрація: 1) державного акта або договору оренди земельної ділянки державної та комунальної власності у Книзі записів; 2) обмежень у використанні земельної ділянки, які існують на момент державної реєстрації земельної ділянки у Поземельній книзі.
Пунктом 1 Порядку ведення Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі» затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 9 вересня 2009 р. № 1021 «Про затвердження порядків ведення Поземельної книги і Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі» передбачено, що цей Порядок визначає процедуру ведення за формою згідно з додатком Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі - документа, який є власністю держави і складовою частиною державного реєстру земель та містить відомості про зареєстровані державні акти на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою та договори оренди (суборенди) землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок.
Згідно з п. 4 зазначеного Порядку Книга записів відкривається та ведеться: у паперовому вигляді - територіальним органом Держземагентства; в електронному вигляді - операторами - структурними підрозділами державного підприємства "Центр державного земельного кадастру" - адміністратора автоматизованої системи державного земельного кадастру, які мають доступ та вносять відомості до автоматизованої системи державного земельного кадастру (далі - автоматизована система), заповнюють бланки державних актів на право власності на земельну ділянку або на право постійного користування земельною ділянкою з використанням автоматизованої системи та формують з її використанням аркуші Книги записів.
Відповідно до пунктів 16-1, 16-2, 16-3, 16-5 Порядку ведення Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі» затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 9 вересня 2009 р. № 1021 Державна реєстрація державного акта на право власності на земельну ділянку, державного акта на право постійного користування земельною ділянкою, договору оренди земельної ділянки із земель державної та комунальної власності здійснюється одночасно із державною реєстрацією земельної ділянки. Державна реєстрація договору оренди земельної ділянки із земель приватної власності здійснюється після державної реєстрації земельної ділянки. Державна реєстрація договору суборенди земельної ділянки (її частини) здійснюється після державної реєстрації договору оренди земельної ділянки. Державна реєстрація документа про зміни, внесені до договору оренди земельної ділянки, договору суборенди земельної ділянки (її частини) та відомостей про дострокове припинення їх дії здійснюється після державної реєстрації договору, до якого вносяться зміни або який достроково припиняється. Державна реєстрація здійснюється шляхом внесення відповідних відомостей до Книги записів.
Для державної реєстрації договору оренди земельної ділянки із земель приватної власності, договору суборенди земельної ділянки (її частини) власник чи набувач права або уповноважена ними особа подають до відповідного територіального органу Держземагентства заяву і такі документи: 1) копія документа, що посвідчує особу набувача права на земельну ділянку або її власника, а у разі подання заяви уповноваженою ними особою - також копія документа, що підтверджує його повноваження діяти від імені таких осіб; 2) документація із землеустрою, яка включає план земельної ділянки і містить відомості про координати поворотних точок меж частини земельної ділянки та обмінний файл - у разі державної реєстрації договору суборенди частини земельної ділянки; 3) договір оренди земельної ділянки із земель приватної власності, договір суборенди земельної ділянки (її частини) (кількість примірників договору повинна бути на один примірник більша, ніж кількість сторін договору); 4) копія реєстраційного номера облікової картки платника податків (ідентифікаційного номера) згідно з Державним реєстром фізичних осіб - платників податків та інших обов'язкових платежів - для фізичної особи, крім осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття номера та повідомили про це відповідному органу державної податкової служби, ідентифікаційного коду згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податкового номера - для юридичної особи; 5) документи про внесення плати за надання послуг із: здійснення державної реєстрації договору оренди земельної ділянки із земель приватної власності, договору суборенди частини земельної ділянки; перевірки обмінного файла - у разі державної реєстрації договору суборенди частини земельної ділянки. Під час подання заяви фізична особа пред'являє паспорт або інший документ, що посвідчує особу, а у разі подання заяви уповноваженою особою - також документ, що підтверджує її повноваження діяти від імені такої особи. Документ, що підтверджує повноваження діяти від імені іноземної особи повинен бути легалізований в установленому законодавством порядку. Забороняється вимагати подання документів та відомостей, не передбачених цим пунктом.
Територіальний орган Держземагентства відмовляє у державній реєстрації договору оренди земельної ділянки із земель приватної власності, договору суборенди земельної ділянки (її частини), якщо: 1) документи подані не в повному обсязі; 2) подані документи не відповідають вимогам, установленим цим Порядком.
Державна реєстрація документів про зміни, внесені до договору оренди земельної ділянки, договору суборенди земельної ділянки (її частини) та відомостей про дострокове припинення їх дії здійснюється у порядку, встановленому для державної реєстрації договору оренди земельної ділянки, договору суборенди земельної ділянки (її частини).
Таким чином, враховуючи ту обставину, що позивач звернувся до Управління Держкомзему у м. Дніпропетровськ Дніпропетровської області з відповідною заявою щодо здійснення державної реєстрації договору оренди земельної ділянки та надав всі необхідні документи, обов'язковість яких передбачена наведеними нормативно-правовими актами, та з яких вбачається факт дострокового припинення договору оренди даної земельної ділянки, укладеного з попереднім користувачем - Товариством з обмеженою відповідальністю «Центрторг», а також беручи до уваги те, що нормами Порядку не встановлений суб'єктивний склад звернення з заявою про дострокове припинення договору оренди землі, суд доходить висновку про протиправність бездіяльності відповідача щодо нездійснення державної реєстрації дострокового припинення договору оренди спірної земельної ділянки, укладеного між Дніпропетровською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Центрторг» за заявою позивача та, відповідно, про протиправність дій відповідача щодо відмови у здійсненні державної реєстрації договору оренди земельної ділянки по АДРЕСА_1 у м. Дніпропетровську, укладеного між Дніпропетровською міською радою та ОСОБА_5 від 31.05.2011 року, посвідченого приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Козіною А.В. та зареєстрованого в реєстрі за № 1068.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Враховуючи вищевказане, суд приходить до висновку, що порушене право позивача підлягає захисту із застосуванням вимог ч. 2 ст. 11 Кодексу адміністративного судочинства України, відповідно до якої суд може вийти за межі позовних вимог тільки в разі, якщо це необхідно для повного захисту прав, свобод та інтересів сторін чи третіх осіб, про захист яких вони просять.
Для повного захисту прав позивача суд вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог в частині зобов'язання Управління Держкомзему у м. Дніпропетровськ Дніпропетровської області здійснити державну реєстрацію дострокового припинення договору оренди земельної ділянки по АДРЕСА_1 у м. Дніпропетровську, укладеного між Дніпропетровською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Центрторг» від 15.02.2006 року, номер державної реєстрації 040610400175, оскільки позивачем не заявлено позовної вимоги такого змісту, а вчинення такої дії є необхідним з огляду на дотримання порядку послідовності реєстраційних дій, що відображають зміни у правовому статусі земельної ділянки, встановленого наведеними нормами чинного законодавства, та задовольнити позов шляхом визнання дій Управління Держкомзему у м. Дніпропетровськ Дніпропетровської області щодо відмови ОСОБА_5 у державній реєстрації договору оренди землі по АДРЕСА_1 у м. Дніпропетровську неправомірними, зобов'язання Управління Держкомзему у м. Дніпропетровськ Дніпропетровської області здійснити державну реєстрацію дострокового припинення договору оренди земельної ділянки по АДРЕСА_1 у м. Дніпропетровську, укладеного між Дніпропетровською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Центрторг» від 15.02.2006 року, номер державної реєстрації 040610400175 та зобов'язаня Управління Держкомзему у м. Дніпропетровськ Дніпропетровської області провести державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки по АДРЕСА_1 у м. Дніпропетровську, укладеного між Дніпропетровською міською радою та ОСОБА_5 від 31.05.2011 року, посвідченого приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Козіною А.В. та зареєстрованого в реєстрі за № 1068.
Відповідно до ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно ст.86 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Щодо розподілу судових витрат суд зазначає, що згідно з ч. 1 ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України.
Керуючись ст.ст. 2, 8-12, 69, 71, 158-164 Кодексу адміністративного судочинства України,-
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_5 - задовольнити.
Визнати дії Управління Держкомзему у м. Дніпропетровськ Дніпропетровської області щодо відмови ОСОБА_5 у державній реєстрації договору оренди землі по АДРЕСА_1 у м. Дніпропетровську неправомірними.
Зобов'язати Управління Держкомзему у м. Дніпропетровськ Дніпропетровської області здійснити державну реєстрацію дострокового припинення договору оренди земельної ділянки по АДРЕСА_1 у м. Дніпропетровську, укладеного між Дніпропетровською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Центрторг» від 15.02.2006 року, номер державної реєстрації 040610400175.
Зобов'язати Управління Держкомзему у м. Дніпропетровськ Дніпропетровської області провести державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки по АДРЕСА_1 у м. Дніпропетровську, укладеного між Дніпропетровською міською радою та ОСОБА_5 від 31.05.2011 року, посвідченого приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Козіною А.В. та зареєстрованого в реєстрі за № 1068.
Стягнути з Державного бюджету України на користь ОСОБА_5 судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 107 грн. 30 коп. (сто сім грн. 30 коп.).
Постанова суду може бути оскаржена в апеляційному порядку до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Постанова суду набирає законної сили в порядку та у строки, визначені статтею 254 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя О.Б. Ляшко
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.07.2012 |
Оприлюднено | 23.08.2012 |
Номер документу | 25403014 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ляшко Олег Борисович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ляшко Олег Борисович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні