Рішення
від 23.07.2012 по справі 1688-2012
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

1688-2012 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ  КРИМ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ РІШЕННЯ 23.07.2012Справа №5002-5/1688-2012 За позовом Маломаяцької сільської ради до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Професіонал» про внесення змін до договору оренди земельної ділянки                                                                                                         Суддя  М.П.Гаврилюк                                                     Представники: Від позивача Бобришева Н.А., представник за довіреністю № 02-14/16 від 05 січня 2011 року, спеціаліст 1-ої категорії. Від відповідача Пономаренко О.П., представник за довіреністю №211/12 від 20 січня 2012 року. СУТЬ СПОРУ: Маломаяцька сільська рада звернулася до господарського суду Автономної Республіки Крим із позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю «Професіонал», в якій просить суд внести зміни в договір оренди земельної ділянки від 30.07.2003 р., укладеного між позивачем та відповідачем, виклавши пункти договору у редакції позивача, а саме розділ 1 договору доповнити пунктом 1.5. та викласти його в наступної редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 1331318,63 грн.». Пункт 2.3. викласти в наступної редакції: «орендна плата вноситься  в грошовій формі в розмірі: щорічно 133131,86 грн., щомісячно 11094,32 грн. Орендна плата вноситься щомісячно не пізніше 30 числа кожного місяця наступного за звітним, в місцевий бюджет Маломаяцької сільської ради в сумі 11094,32 грн.» Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідач відмовляється від підписання додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки, якою зокрема, на підставі рішення міської ради, було змінено розмір орендної плати. Відповідач, Товариство з обмеженою відповідальністю «Професіонал» позовні вимоги не визнав, звернувся до господарського суду із зустрічною позовною заявою до Маломаяцької сільської ради, в який просить суд внести зміни до договору оренди земельної ділянки №5 (реєстровий запис №3566) від 30 липня 2003 року, укладеного між Маломаяцькою сільською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Професіонал» розташованою за адресою м. Алушта, с. Чайка, вул. Багрова,12 (кадастровий номер 0110391800:10:001:0002), виклавши його пункти в наступної редакції: п.п.1.1. Розділу 1 договору доповнити пунктом 1.5.: «Нормативно-грошова оцінка земельної ділянки складає 1331318,63 грн.»; п.п.1.2. п.2.3.: «Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі на розрахунковий рахунок місцевого бюджету із зазначенням 3 % нормативної грошової оцінки земельної ділянки, відповідно до вимог статті 21 Закону України «Про оренду землі» та статті 288 Податкового кодексу України» та становить: в рік 47 927,47 грн., в місяць 3 993,96 грн.» Ухвалою господарського суду Автономної Республіки Крим від 23 липня 2012 року провадження за зустрічним позовом ТОВ «Професіонал» до Маломаяцької сільської ради про внесення змін до договору оренди земельної ділянки припинено, у зв'язку з відмовою позивача від зустрічного позову.   Відповідач заперечує проти позовних вимог за мотивами викладеними у відзиві та доповненнях до відзиву (а.с.55-60, 80-89), зокрема вказує, що позивачем не доведено правомірність зазначених у позові вимог, оскільки надані позивачем  документи не підтверджують факт проведення нормативно-грошової оцінки землі, методу визначення, та її фактичний розмір, а тому  не підтверджено правильність визначення розміру орендної плати. Крім того, позивачем не надано суду  належних доказів оприлюднення рішення Маломаяцької сільської ради № 5-161 від 24.11.2006 року «Про орендну плату за землю на території Маломаяцької сільської ради», що є порушенням прав та охоронюваних законом інтересів невизначеного кола суб'єктів господарювання, як учасників регуляторної діяльності та господарських відносин. Розглянувши матеріали справи, дослідивши представлені докази, заслухавши пояснення представників сторін, суд                                                       ВСТАНОВИВ: На підставі рішення 11-ої сесії 24-го скликання Маломаяцької сільської ради від № 11-11 від 04 квітня 2003,  між Маломаяцькою сільською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Професіонал» укладений договір оренди земельної ділянки №5 від 30 липня 2003 року, зареєстрований у Кримській регіональній філії ДП «Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України», про що у державному реєстрі земель вчинено запис за № 20 (а.с.14-17). Відповідно до пункту 1 договору Маломаяцька сільська рада (орендодавець за договором) передає Товариству з обмеженою відповідальністю «Професіонал» (орендар за договором) в оренду земельну ділянку, із земель запасу сільськогосподарського призначення Маломаяцької сільської ради, розташованої в межах населеного пункту, загальною площею 3,5 га (вкриті лісами та іншими лісовкритими площами – 3,1000 га в тому числі: вкриті лісовою та чагарниковою рослинністю – 1,6000 га,  вкриті чагарником  - 1,5000 га; відкритими землями без рослинного вкрою – 0,4000 га: у тому числі кам'янисті місця – 0,4000 га), яка знаходиться в місті Алушта селищі Чайка, вул.. Багрова,12 для будівництва курортно-рекреаційного комплексу з берегоукріплювальними спорудами, кадастровий номер 0110391800:10:001:0002     Відповідно до пункту 2.1. договору в оренду передається земельна ділянка для будівництва курортно-рекреаційного комплексу з берегоукріплювальними спорудами за адресою м. Алушта, с. Чайка, вул. Багрова,12 Грошова оцінка земельної ділянки, яка передається в оренду складає 1 555266,54 грн. (абзац 3, п. 2.3 договору). Пунктом 2.2. визначено, що договір укладений строком на 49 років, починаючи з дати його державної реєстрації. У відповідності з пунктом 2.3. договору орендна плата вноситься в грошовій формі орендарем в розмірі 1590,75 грн. щомісячно на розрахунковий рахунок орендодавця. Строк внесення орендної плати на протязі 30 днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця. Щорічна орендна плата становить 19 089,00 грн. Орендна плата підлягає індексації щорічно станом на 1 січня відповідно до рівня інфляції національної валюти України. Розмір орендної плати  щорічно за домовленістю сторін може змінюватися, зокрема у зв'язку з збільшенням відповідно із законодавством України розміру земельного податку. Рішенням 38-ої сесії 4-го скликання Маломаяцької сільської ради від 02 вересня 2005 року «Про затвердження технічної документації по нормативній грошовій оцінці земель по. Утес, Бондаренко, Чайка» затверджена технічна документація по нормативній грошовій оцінці земель селищ Утес, Бондаренко, Чайка Маломаяцької сільської ради м. Алушти Автономної Республіки Крим (а.с.94). Рішенням 5-ої сесії 5-го скликання Маломаяцької сільської ради від 24 листопада 2006 року №5-161 «Про орендну плату за землю на території Маломаяцької сільської ради» у п. 1 встановлена щорічна ставка орендної плати за землю на території Маломаяцької сільської ради згідно додатку №1, зокрема 10 % від нормативної грошової оцінки (а.с.20-21), а також затверджена методика розрахунку орендної плати за передану земельну ділянку (додаток №2). Згідно довідки Маломаяцької сільської ради №2641  від 31 жовтня 2006 року нормативна грошова оцінка земельної ділянки, розташованої в межах населеного пункту пос. Чайка на території Маломаяцької сільської ради, площею 3,5 га, наданого в оренду ТОВ «Професіонал» для будівництва курортно-рекреаційного комплексу з берегоукріплювальними спорудами складає 1061550,00 грн. Також здійснений перерахунок орендної плати – 106155,00 грн. щорічно або 8 846,25 грн. щомісячно. 01 лютого 2012 року за вих. 02-14/171 позивач направив на адресу відповідача примірник додаткової угоди з вимогою підписати та скреслити печаткою, вказана вимога залишалась відповідачем без задоволення.   Позивач просить суд  внести зміни в договір оренди земельної ділянки від 30.07.2003 р., укладеного між позивачем та відповідачем, виклавши виклавши пункти договору у редакції позивача, а саме розділ 1 договору доповнити пунктом 1.5. та викласти його в наступної редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 1331318,63 грн.» Пункт 2.3. викласти в наступної редакції: «орендна плата вноситься  в грошовій формі в розмірі: щорічно 133131,86 грн., щомісячно 11094,32 грн. Орендна плата вноситься щомісячно не пізніше 30 числа кожного місяця наступного за звітним, в місцевий бюджет Маломаяцької сільської ради в сумі 11094,32 грн.» Суд вважає що позовні вимоги задоволенню не підлягають з огляду на наступне. Як вбачається з матеріалів справи спірні відносини між сторонами виникли у зв'язку з недосягненням згоди щодо зміни умов договору оренди землі. Підставою для внесення змін до договору оренди  земельної ділянки  позивач  зазначає проведення нормативно-грошової оцінки земель, що потягнуло за собою  необхідність зміни орендної плати та прийняття рішення Маломаяцької сільської ради від 24.11.2006 року за №5-161 «Про орендну плату   за землю на території Маломаяцької сільської ради», яким було встановлено орендну плату у розмірі 10 % від нормативної грошової оцінки земель. Щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Відповідно до п. 271.1. ст. 271  Податкового кодексу України Базою оподаткування є: нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом. Пунктами 289.1 289.2 ст. 289 Податкового кодексу України  передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кi = [І - 10]:100,  де І - індекс споживчих цін за попередній рік. У разі якщо індекс споживчих цін не перевищує 110 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 110. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Таким чином, суд приходить висновку, що у договорі оренди потрібно вказувати саме нормативно-грошову оцінку без коефіцієнта індексації. Коефіцієнт індексації застосовується при розрахунку ставки податку та орендної плати відповідно до того року у якому такий розрахунок буде проводиться. Стосовно нормативної грошової оцінки земельної ділянки позивач просить доповнити договір п. 1.5. у наступної редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 1331318,63 грн.», вказуючи нормативну грошову оцінку у розмірі 1331318,63 грн., але ця величина визначена вже із застосуванням коефіцієнта індексації, тобто не є визначеною величиною нормативної грошової оцінки станом на 2005 рік, коли виконувалась така оцінка та затверджувалась Маломояцькою сільською радою. Суд також бере до уваги наступне: Відповідно до ч.1,2 ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору. Як вбачається із матеріалів справи сторони не досягли згоди щодо внесення змін у п. 1.5. договору оренди земельної ділянки, у зв'язку з чим суд може внести відповідні зміни тільки на підставі вимог закону. Відповідно до статті 15 Закону України «Про оренду землі» істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки);орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки. Внесення у договір оренди землі нормативної грошової оцінки не є істотною умовою та не є обов'язковим, у зв'язку з чим суд вважає, що не має правових підстав зобов'язувати відповідача вносити у договір такий пункт. Суд також звертає увагу на те, що договір оренди вже має абз. 3 п. 2.3., де вказана грошова оцінка земельної ділянки - 1 555266,54 грн. Позивач вважає, що необхідно викласти п.2.3. договору у наступній редакції:  «Орендна плата вноситься  в грошовій формі в розмірі: щорічно 133131,86 грн., щомісячно 11094,32 грн. Орендна плата вноситься щомісячно не пізніше 30 числа кожного місяця наступного за звітним, в місцевий бюджет Маломаяцької сільської ради в сумі 11094,32 грн.» У договорі оренди земельної ділянки вказаний пункт викладено: «орендна плата вноситься в грошовій формі орендарем в розмірі 1590,75 грн. щомісячно на розрахунковий рахунок орендодавця. Строк внесення орендної плати на протязі 30 днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця. Щорічна орендна плата становить 19 089,00 грн. Орендна плата підлягає індексації щорічно станом на 1 січня відповідно до рівня інфляції національної валюти України. Розмір орендної плати  щорічно за домовленістю сторін може змінюватися, зокрема у зв'язку з збільшенням відповідно із законодавством України розміру земельного податку.», тобто даний пункт місить умови не тільки розміру орендної плати, але і інші умови (грошову оцінку, порядок внесення, відповідальність, умови перегляду орендної плати). Оскільки сторонами не досягнута згода щодо внесення змін у договір оренди земельної ділянки та доповнення його п.2.3. у редакції «Орендна плата вноситься  в грошовій формі в розмірі: щорічно 133131,86 грн., щомісячно 11094,32 грн. Орендна плата вноситься щомісячно не пізніше 30 числа кожного місяця наступного за звітним, в місцевий бюджет Маломаяцької сільської ради в сумі 11094,32 грн.», суд може внести відповідні зміни тільки на підставі вимог закону. Позивач не довів, що  викладений пункт 2.3. договору  у новій редакції є вимогою закону. Щодо внесення змін стосовно розміру орендної плати, то суд бере до уваги наступне: Відповідно до умов договору розмір орендної плати щорічно може передивлятися за згодою сторін у випадках та  з моменту  для орендодавця: збільшенням відповідно із законодавством України розміру земельного податку (абз.9 п.2.3. договору). Позивач мотивує необхідність внесення змін у договір оренди стосовно розміру орендної плати тим, що була проведена нормативна грошова оцінка, яка затвердження рішенням  38-ої сесії 4-го скликання Маломаяцької сільської ради від 02 вересня 2005 року «Про затвердження технічної документації по нормативній грошовій оцінці земель по. Утес, Бондаренко, Чайка та рішенням від 24 листопада 2006 року №5-161 «Про орендну плату за землю на території Маломаяцької сільської ради» встановлена щорічна ставка орендної плати за землю в розмірі 10 % від нормативної грошової оцінки (а.с.20-21), а також затверджена методика розрахунку орендної плати за передану земельну ділянку. Пунктом 288.1 ст. 288 Податкового кодексу України передбачено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Відповідно до п.п. 288.5., 288.5.1 ст. 288 Податкового кодексу України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди але не може бути меншим: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється розділом XIII цього кодексу; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється розділом ХІІІ цього кодексу. Згідно п. 288.5.2 ст. 288 Податкового кодексу України, розмір орендної плати за землю не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлювальних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотка нормативної грошової оцінки; 5) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, -12 відсотків нормативної грошової оцінки. Як вбачається з договору оренди та п.2.3. договору, що запропоновувався у додаткової угоді від 30 січня 2012 року, розрахунку до додаткової угоди та у позовній заяві розмір орендної плати запропоновувався у сумі  133131,86 грн. щорічно, 11094,32 грн. щомісячно. З аналізу розрахунку орендної плати впливає, що враховувалось: нормативна грошова оцінка з урахуванням коефіцієнту індексації (1061550 х 1,028 х 1,152 х 1,059 = 1331318,63) та 10 % від цієї цифри. Суд звертає увагу, нормативна грошова оцінка, що вказана у договорі оренди земельної ділянки, тобто що була визначена на момент укладення договору складає 1 555266,54 грн., орендна плата  - 1590,75 грн. на місяць,  19 089,00 грн. на рік. У статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено виключну компетенцію сільських, селищних, міських рад, зокрема виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються одні з таких питань як: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин (п.34); затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України (п.35). 10 % від нормативної грошової оцінки позивач застосовує у зв'язку з прийняттям рішення від 24 листопада 2006 року №5-161. Встановлення таких коефіцієнтів є правом органів місцевого самоврядування, ст.288 Податкового кодексу України обмежує тільки мінімальний та максимальний розмір.   За умовами договору розмір може змінено обов'язково для орендаря у разі збільшення розміру земельного податку, іншій зміни за згодою сторін. Сторони за договором не досягли згоди стосовно збільшення розміру орендної плати. Суд може внести відповідні зміни тільки на підставі закону. Позивач не довів, що розмір земельного податку встановлений у Податковому кодексі України привів до зміни орендної плати саме у такому розмірі. Зміна чи встановлення процента (ставки орендної плати)  органом місцевого самоврядування є його компетенцією, така ставка повинна відповідати вимогам ст.. 288 Податкового кодексу України (бути не менш для земель сільськогосподарського призначення розміру земельного податку та не може перевищувати 12 % нормативної грошової оцінки). Тому суд приходить до висновку, що зміна ставки орендної плати в розмірі 10 % є волевиявленням орендодавця, так як це не дорівнює розміру земельного податку та повинно узгоджуватись сторонами за договором у разі запропонування змінити такий розмір. З огляду на викладене суд вважає що позов задоволенню не підлягає. За подання до господарського суду позовної заяви майнового характеру судовий збір справляється у розмірі 2 відсотків ціни позову, але не менше 1,5 розміру мінімальної заробітної плати та не більше 60 розмірів мінімальних заробітних плат, за подання позовної заяви немайнового характеру –1 розмір мінімальної заробітної плати (ч. 2 ст. 4 Закону України «Про судовий збір»). Згідно із Законом України «Про Державний бюджет України на 2012 рік» розмір мінімальної заробітної плати з 01.01.2012 становить 1 073,00 грн. (ст. 13 Закону). Отже, при зверненні  до суду із даним позовом позивач повинен був сплатити 1073,00 грн. Враховуючі те, що позивачем сплачений судовий збір у розмірі 1094,00 грн., суд вважає за необхідним повернути позивачеві надмірно сплачений судовий збір. У відповідності зі ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судовій збір покладається на  позивача Повне рішення складено 27 липня 2012 року. На підставі вищевикладеного та керуючись ст.ст. 49, 82-84 Господарського процесуального кодексу України,  суд                                                                                                       ВИРІШИВ: 1. В позові відмовити. 2. Повернути Маломаяцької сільської раді (98540, м. Алушта, с. М. Маяк, вул. Кооперативна,8, ЄДРПОУ 04367387) з Державного бюджету України (УДКСУ у м. Сімферополі за кодом класифікації доходів бюджету 22030001 в Головному управлінні Державної казначейської служби України в Автономної Республіки Крим, м. Сімферополь, код банку 824026) надмірну перерахований судовий збір у сумі 21 грн., сплачений за платіжним дорученням від 13 квітня 2012 року №60. 3. Видати наказ після набрання рішенням законної сили. Суддя                                          М.П. Гаврилюк

СудГосподарський суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення23.07.2012
Оприлюднено02.08.2012
Номер документу25447707
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —1688-2012

Ухвала від 08.04.2013

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

М.П. Гаврилюк

Рішення від 23.07.2012

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

М.П. Гаврилюк

Ухвала від 23.07.2012

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

М.П. Гаврилюк

Ухвала від 18.06.2012

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

Гаврилюк М.П.

Ухвала від 24.05.2012

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

Гаврилюк М.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні