5009/2263/12 номер провадження справи 15/75/12 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД Запорізької області РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ 23.07.12 Справа № 5009/2263/12 За позовом Прокурора Комунарського району м. Запоріжжя, 69050 м. Запоріжжя, вул. Космічна, 118-А, в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, - Запорізької міської ради, 69015 м. Запоріжжя, пр. Леніна, 206 до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Мас-Транс», 69104 м. Запоріжжя, вул. Чумаченка, 25-А/15 про внесення змін до договору оренди Суддя Горохов І.С. представники: від прокуратури: Бондаренко А.Л., помічник прокурора Комунарського району м. Запоріжжя від позивача: Сосновська А.Ю., представник дов. № 01-17/01727 від 06.07.2012р. від відповідача: не з'явився Суть спору: Розглядається позовна заява Прокурора Комунарського району м. Запоріжжя в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, - Запорізької міської ради до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Мас-Транс»про внесення змін до договору оренди. Ухвалою господарського суду від 18.06.2012 порушено провадження у справі, її розгляд призначено на 09.07.2012. Розгляд справи відкладався. В судовому засіданні 23.07.2012 оголошено вступну та резолютивну частини рішення. Позовні вимоги заявлені з наступних підстав: за договором оренди земельної ділянки, укладеному 14.03.2005 між позивачем та відповідачем, розмір орендної плати становить 3926,97 грн. за календарний рік в цінах 2004 року. Земельна ділянка, що передана відповідачу в оренду, пройшла нормативну оцінку і на час звернення до суду її ціна становить 2 668 270,00 грн. Згідно чинного законодавства на даний час орендна плата повинна становити 80 048,10 грн., що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2011 року. Перевіркою, проведеної прокуратурою, встановлено, що до теперішнього часу відповідні зміни в договір оренди не внесені, що стало підставою для звернення до суду. Прокурор та позивач просять змінити п. 9 вищезазначеного договору, виклавши його в такій редакції: «п. 9 Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та у розмірі 80 048,10 грн., що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2011 року». Відповідач заявлені позовні вимоги не спростував, відзив на позов суду не надав, представник відповідача в судове засідання за викликом не з'явився, правом надати відзив на позов не скористався. Відповідні процесуальні документи надіслані згідно з поштовими реквізитами учасників процесу. Згідно зі ст. 75 Господарського процесуального кодексу України справу розглянуто за наявними матеріалами, які суд визнав достатніми для вирішення спору по суті. За клопотанням представників позивачів розгляд справи здійснювався без застосування технічних засобів фіксування судового процесу. Вивчивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників учасників судового процесу суд встановив наступне. Між Запорізькою міською радою –Орендодавець (позивачем у справі) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Мас-Транс»- Орендар (відповідач у справі) на підставі рішення двадцятої сесії четвертого скликання Запорізької міської ради № 31/2 від 28.02.2005 укладено укладений договір оренди земельної ділянки, за умовами якого Орендар прийняв в оренду земельну ділянку загальною площею 0,6985 га, що розташована в м. Запоріжжя, район траси Запоріжжя-Оріхів, для розташування адміністративно-побутового корпусу з боксами та стоянкою службового транспорту. Договір зареєстровано у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельним ресурсах», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 14.03.2005 за №040526100163. Земельна ділянка прийнята орендарем за актом прийому-передачі від 14.03.2005. Договір укладено на 10 років, п. 8 Договору. Відповідно до пункту 9 Договору орендна плата за користування земельною ділянкою згідно умов даного договору становить 3926,97 грн. за календарний рік в цінах 2004 року. Згідно з п. 12 Договору розмір орендної плати не є сталим і змінюється, зокрема, у разі підвищення цін, тарифів, тощо. Рішенням дев'ятнадцятої сесії Запорізької міської ради п'ятого скликання “Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Запоріжжя” № 79 від 03.03.2008 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя з базовою вартістю 1 кв. м. землі 190,18 грн. На виконання зазначеного рішення листом від 19.10.2011 № 01-32/3375 з огляду на зміну нормативної грошової оцінки земель міста відповідачу було запропоновано внести зміни у п. 9 договору оренди шляхом укладення додаткової угоди. Про направлення цієї додаткової угоди свідчить фіскальний чек Укрпошти № 4422 від 16.11.2011. Відповідач на запропоновані позивачем зміни до договору оренди землі не відреагував, додаткову угоду не підписав, протокол розбіжностей відсутній. Згідно зі ст. 13 Конституції України, від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України. Відповідно до ст. ст. 142-145 Конституції України, до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи місцевого самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень. Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначних цим Кодексом. Волевиявлення відповідного органу, як власника землі, у господарських відносинах –орендодавця здійснюється у формі рішення такого органу (зокрема, органу місцевого самоврядування, оскільки він є колегіальним органом). Земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним Кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами. Відповідно до положень Закону України “Про оренду землі”, оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом. За приписами статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту (стаття 654 Цивільного кодексу України). Аналогічні положення містяться у ст. 188 Господарського кодексу України, зокрема, згідно з пунктами 2 та 3 цієї статті передбачено, що сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. Матеріалами справи доведено, що пропозицію щодо зміни умов п. 9 Договору шляхом укладення додаткової угоди до нього було направлено позивачем на адресу відповідача 16.11.2011 (копія фіскального чеку Укрпошти № 4422 від 16.11.2011). Відповіді на пропозицію або заперечення на неї позивач не отримав. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду (п. 4 ст. 188 ГК України). Згідно зі статтею 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Законом України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України” від 03.06.2008 № 309-VІ внесено зміни до частин четвертої та п'ятої статті 21 Закону України “Про оренду землі”, відповідно до яких річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою для інших категорії земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України “Про плату за землю”. Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки. У зв'язку із введенням в дію Податкового кодексу з 01.01.2011 Закон України “Про плату за землю” втратив чинність згідно частини 2 Прикінцевих положень Кодексу. Відповідно до ст. 274 Податкового кодексу України, ставка земельного податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено і встановлюється в розмірі 1% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Відповідно до ст. 276.1 Податкового кодексу України, податок за земельні ділянки (в межах населених пунктів), зайняті житловим фондом, автостоянками для зберігання особистих транспортних засобів громадян, які використовуються без отримання прибутку гаражно-будівельними, дачно-будівельними та садівницькими товариствами, індивідуальними гаражами, садовими і дачними будинками фізичних осіб, а також за земельні ділянки надані для потреб сільськогосподарського виробництва, водного та лісового господарства, які зайняті виробничими, культурно-побутовими, господарським та іншими будівлями і спорудами, справляються у розмірі 3 відсотків земельного податку, обчисленого відповідно до ст. 274 і 275 цього Кодексу. Статтею 30 Закону України “Про оренду землі” передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Отже, нормами чинного законодавства та умовами договору передбачено можливість у даному випадку зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін. Відповідно до ст. 144 Конституції України та ст. 73 Закону України “Про місцеве самоврядування в України” акти (рішення), прийняті органами місцевого самоврядування, є обов'язковими для виконання на відповідній території. Відповідно до статті 290 Господарського кодексу України розмір плати за користування земельною ділянкою, що є державною або комунальною власністю, не може бути нижчим за встановлений відповідно до закону. Рішення Запорізької міської ради № 79 від 03.03.2008 до теперішнього часу не оскаржене, є чинним і підлягає виконанню суб'єктами господарювання, які користуються земельними ділянками для здійснення підприємницької діяльності. В п. 12 договору оренди земельної ділянки, укладеного між сторонами передбачено, що розмір орендної плати переглядається у разі підвищення цін, тарифів, в інших випадках, передбачених законом. За таких обставин позов щодо внесення змін ставок орендної плати підлягає задоволенню. Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість внесення змін до договору, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. Такі ж висновки наведені у постановах Вищого господарського суду України –від 28.07.2011 р. у справі № 5005/2715/211 (11/224-10), від 02.08.2011 р. у справі № 6/474-10, від 05.08.2011 р. у справі № 5005/431/2011, від 09.08.2011 р. у справі № 41/81пд. Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд України у своїх постановах від 06.12.2010 року у справі №2-1/10068-2008 та від 30ю.05.2011 року у справі № 17/299-10. Отже, з підстав зазначених вище, суд знаходить позовні вимоги про внесення змін до п. 9 договору оренди земельної ділянки від 14.03.2005, укладеного між Запорізькою міською радою та ТОВ «Мас-Транс», виклавши його в наступній редакції: «п. 9 Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та у розмірі 80 048,10 грн., що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2011 року», обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню. Судові витрати покладаються на відповідача. Керуючись ст. ст. 49, 75, 82-84 Господарського процесуального кодексу України, суд ВИРІШИВ: 1. Позовні вимоги Прокурора Комунарського району м. Запоріжжя в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, - Запорізької міської ради до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Мас-Транс»про внесення змін до договору оренди задовольнити. 2. Внести зміни до п. 9 договору оренди земельної ділянки від 14.03.2005, укладеного між Запорізькою міською радою та ТОВ «Мас-Транс», виклавши його в наступній редакції: «п. 9 Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та у розмірі 80 048,10 грн., що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2011 року». 3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Мас-Транс»(69104 м. Запоріжжя, вул. Чумаченка, 25-А/15, код ЄДРПОУ 25218007) на користь Державного бюджету України (одержувач: УДКСУ у м. Запоріжжя (Орджонікідзевський район), 22030001; банк одержувача: ГУДКСУ у Запорізькій області; МФО 813015; код ЄДРПОУ 38025409; № рахунку 31215206783007, код класифікації доходів бюджету 22030001 "Судовий збір (Державна судова адміністрація України, 050) суму 1073 (одна тисяча сімдесят три) грн. 00 коп. судового збору. Суддя І.С. Горохов Рішення оформлено та підписано відповідно до вимог ст. 84 Господарського процесуального кодексу України 30.07.2012р.
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 23.07.2012 |
Оприлюднено | 02.08.2012 |
Номер документу | 25448051 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Горохов І.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні