ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 липня 2012 року м. ПолтаваСправа № 2а-1670/4452/12
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Удовіченка С.О.,
при секретарі - Авдєєнку Є.В.,
за участю:
представника позивача - Куришко О.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Державної податкової інспекції у м. Полтаві Полтавської області Державної податкової служби до Приватного підприємства "Абіком" про стягнення податкового боргу, -
В С Т А Н О В И В:
05 липня 2012 року Державна податкова інспекція у м. Полтаві Полтавської області Державної податкової служби (по тексту позивач; ДПІ у м. Полтаві) звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Приватного підприємства "Абіком" (по тексту - відповідач; ПП "Абіком") про стягнення податкового боргу в розмірі 2954614,90 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що за відповідачем рахується податковий борг на загальну суму 2954614,90 грн., з них по податку на прибуток в сумі 2194816 грн. та єдиному податку з юридичних осіб в сумі 759798,90 грн. які у зв'язку із відсутністю коштів на рахунках та на підставі пункту 11 статті 10 Закону України "Про державну податкову службу в Україні" підлягають стягнення за рахунок майна ПП "Абіком" (з урахуванням додаткових пояснень від 30.07.2012).
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримала, просила їх задовольнити в повному обсязі.
Представник відповідача в судове засідання не з'явився, хоча у справі наявні докази, що він належним чином повідомлявся про дату, час та місце розгляду справи.
Суд, заслухавши пояснення представників позивача, вивчивши та дослідивши матеріали справи, дійшов наступних висновків.
Судом встановлено, що Приватне підприємство "Абіком" (ідентифікаційний код 33190564) зареєстроване виконавчим комітетом Полтавської міської ради 26.04.2006.
Як платник податків, зборів (обов'язкових платежів) ПП "Абіком" знаходиться на обліку у Державній податковій інспекції у м. Полтаві.
19.10.2011 ДПІ у м. Полтаві проведено невиїзну перевірку ПП "Абіком" з питань своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податку на прибуток та податку на додану вартість за період з 01.01.2008 по 30.06.2011
У ході перевірки встановлено заниження податку на прибуток за перевіряємий період в сумі 1 755 853,00 грн., чим порушено вимоги підпункту 4.1.1. пункту 4.1., статті 4 та підпункту 11.3.1 пункту 11.3 статті Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств". Також встановлено порушення пунктів 1, 3, 5 Указу Президента України "Про спрощену систему оподаткування обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва" від 03.07.1998 №727/98 що призвело до заниження суми єдиного податку всього в сумі 607 703,10 грн.
За результатами проведеної перевірки складено акт №8197/23-5/33190564 від 19.10.2011.
01.11.2011 на підставі вищезазначеного акту перевірки ДПІ у м. Полтаві винесено податкове повідомлення-рішення №0001872310, яким ПП "Абіком" збільшено суму грошового зобов'язання по податку на прибуток у розмірі 2 194 816,00 грн., з яких за основним платежем -1 755 853,00 грн. та за штрафними (фінансовими) санкціями - 438 963,00 грн. та податкове повідомлення-рішення №0001882310, яким збільшено суму грошового зобов'язання по податку на прибуток у розмірі 759 628,90 грн., з яких за основним платежем -607 703,10 грн. та за штрафними (фінансовими) санкціями -151 925,80 грн.
Крім того, 03.11.2011 ДПІ у м. Полтаві проведено камеральну перевірку податкової звітності ПП "Абіком", у ході якої встановлено порушення відповідачем пункту 120.1 статті 120 розділу ІІ Податкового кодексу України.
За результатами перевірки ДПІ у м. Полтаві винесено податкове повідомлення-рішення №0002661503 від 15.11.2011, яким відповідачу визначено суму грошового зобов'язання з єдиного податку у розмірі 170,00 грн.
Податкові повідомлення-рішення повернуті на адресу податкового органу з відміткою "адресат не значиться".
За правилом пункту 57.3 статті 57 Податкового кодексу України у разі визначення грошового зобов'язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у підпунктах 54.3.1 - 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, платник податків зобов'язаний сплатити нараховану суму грошового зобов'язання протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу.
У разі коли пошта не може вручити платнику податків податкове повідомлення-рішення або податкові вимоги, або рішення про результати розгляду скарги через відсутність за місцезнаходженням посадових осіб, їх відмову прийняти податкове повідомлення-рішення або податкову вимогу, або рішення про результати розгляду скарги, незнаходження фактичного місця розташування (місцезнаходження) платника податків або з інших причин, податкове повідомлення-рішення або податкова вимога, або рішення про результати розгляду скарги вважаються врученими платнику податків у день, зазначений поштовою службою в повідомленні про вручення із зазначенням причин невручення (абзац 3 пункту 58.3 статті 58 Податкового кодексу України).
У матеріалах справи відсутні докази здійснення відповідачем передбаченої пунктом 56.1 статті 56 Податкового кодексу України процедури адміністративного оскарження податкових повідомлень -рішень, а також їх оскарження до суду, а суд самостійно при виконанні вимог статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України у частині офіційного з'ясування всіх обставин у справі не виявив.
В силу вимог пункту 59.1 статті 59 Податкового кодексу України, у разі коли платник податків не сплачує узгодженої суми грошового зобов'язання в установлені законодавством строки, орган державної податкової служби надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.
Згідно з приписами пункту 59.3 статті 59 Податкового кодексу України податкова вимога надсилається не раніше першого робочого дня після закінчення граничного строку сплати суми грошового зобов'язання та повинна містити відомості про факт виникнення грошового зобов'язання та права податкової застави, розмір податкового боргу, який забезпечується податковою заставою, обов'язок погасити податковий борг та можливі наслідки його непогашення в установлений строк, попередження про опис активів, які відповідно до законодавства можуть бути предметом податкової застави, а також про можливі дату та час проведення публічних торгів з їх продажу.
У зв'язку із несплатою ПП "Абіком" узгоджених зобов'язань контролюючим органом направлено платнику податків податкову вимогу за № 2180 від 29.11.2011 на загальну суму податкового боргу 2954614,90 грн.
Згідно із даними облікової картки платника податків та розрахунку сум заборгованості ПП "Абіком" узгоджена сума податкового зобов'язання складає 2954614,90 грн. та не сплачена.
Згідно підпунктів 20.1.18 та 20.1.28 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України органи державної податкової служби мають право звертатися до суду щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг , з рахунків у банках, обслуговуючих такого платника, на суму податкового боргу або його частин; застосовувати до платників податків фінансові (штрафні) санкції, стягувати до бюджетів та державних цільових фондів суми грошових зобов'язань та/або податкового боргу у випадках, порядку та розмірі, встановлених цим Кодексом, стягувати суми простроченої заборгованості суб'єкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитом (позикою), залученим державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державну (місцеву) гарантію, а також за кредитом з бюджету в порядку, визначеному цим Кодексом.
Згідно із пунктом 95.1 статті 95 Податкового кодексу України, орган державної податкової служби здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності , а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.
Згідно з абзацом першим пункту 95.3 цієї ж статті Кодексу стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, які обслуговують такого платника податків, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання органам державної податкової служби, у розмірі суми податкового боргу або його частини.
Зазначена норма Податкового кодексу України кореспондує з пунктом третім частини першої статті 183 3 Кодексу адміністративного судочинства України відповідно до якого провадження у справах за зверненням органів державної податкової служби при здійсненні ними передбачених законом повноважень здійснюється на підставі подання таких органів щодо стягнення коштів за податковим боргом.
Згідно ж з абзацом другим пункту 95.3 статті 95 Податкового кодексу України орган державної податкової служби звертається до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.
З наведеного випливає, що Податковий кодекс України розрізняє процедуру стягнення коштів за податковим боргом і процедуру погашення всієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі. При цьому з урахуванням приписів Кодексу адміністративного судочинства України зазначені процедури підлягають розгляду в порядку різних проваджень особливого провадження щодо коштів на рахунку та позовного провадження стосовно майна платника відповідно.
Отже, податковий орган звертаючись до суду з вимогою про погашення податкового боргу повинен чітко сформулювати свою вимогу, зазначивши чи це погашення відбуватиметься шляхом стягнення грошових коштів платника податків, які перебувають на його рахунках в установах банків, чи таке погашення податкового боргу здійснюватиметься через отримання у суду дозволу на реалізацію майна боржника.
Судом встановлено, що постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 17.02.2012 по справі № 2а-1670/593/12 подання Державної податкової інспекції у м. Полтаві до Товариства з обмеженою відповідальністю "Абіком" про стягнення коштів з рахунків платника податків за податковим боргом задоволено. Стягнуто з банківських рахунків Приватного підприємства "Абіком" (вул. Серьогіна, 17, м. Полтава, 36000, ідентифікаційний код 33190564, АТ "ОТП Банк" МФО 300528 №26003001334462 (укр. гривня), ПАТ "Діамантбанк", МФО 320854 №2600332609035 (укр. гривня) на розрахунковий рахунок 31115009700002, код бюджетної класифікації платежу 11021000, одержувач УДК у місті Полтаві, ЗКПО 34698804, банк одержувача: ГУДКУ у Полтавській області МФО 831019 податковий борг з податку на прибуток у розмірі 2 194 816 (два мільйони сто дев'яносто чотири тисячі вісімсот шістнадцять) гривень 00 (нуль) копійок та на розрахунковий рахунок 3421837870002, код бюджетної класифікації платежу 18050100, одержувач УДК у місті Полтаві, ЗКПО 34698804, банк одержувача ГУДКУ у Полтавській області МФО 831019 податковий борг з єдиного податку з юридичних осіб у розмірі 759 798 (сімсот п'ятдесят дев'ять сімсот дев'яносто вісім) гривень 90 (дев'яносто) копійок.
Постанова від 17.02.2012 по справі № 2а-1670/593/12 набрала законної сили 06.03.2012.
При цьому, підставою яка зумовила звернення до суду із вказаним поданням стала податкова вимога за № 2180 від 29.11.2011 на загальну суму податкового боргу 2954614,90 грн.
Матеріалами справи підтверджено, що на виконання даного судового рішення в квітні 2012 року позивачем проводилось виставляння платіжних вимог по зазначених рахунках відповідача, які повернуті без виконання з відсутністю коштів на рахунках платника.
Враховуючі, вказані вище норми Податкового кодексу України, податковим органом здійснено заходи погашення податкового боргу ПП "Абіком" шляхом стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, проте, позивач позбавлений можливості погасити податковий борг відповідача перед державним бюджетом України через недостатність коштів, які перебувають у власності відповідача.
Отже, враховуючі вищевказані положення Податкового кодексу України ДПІ у м. Полтаві має право звернутися до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.
Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття органом державної податкової служби рішення про погашення усієї суми податкового боргу. Рішення органу державної податкової служби підписується його керівником та скріплюється гербовою печаткою органу державної податкової служби. Перелік відомостей, які зазначаються у такому рішенні, встановлюється центральним органом державної податкової служби.
Підпунктом 14.1.155 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України встановлено, що податкова застава - це спосіб забезпечення сплати платником податків грошового зобов'язання та пені, не сплачених таким платником у строк, визначений цим Кодексом. Податкова застава виникає на підставах, встановлених цим Кодексом.
Тобто, здійснення передбачених статтею 95 Податкового кодексу України заходів щодо стягнення податкового боргу шляхом продажу майна платника податків можливе за умови якщо на це майно поширена податкова застава на підставах та умовах визначених саме Податковим кодексом України.
Відповідно до пункту 87.1 статті 87 Податкового кодексу України джерелами самостійної сплати грошових зобов'язань або погашення податкового боргу платника податків є будь-які власні кошти, у тому числі ті, що отримані від продажу товарів (робіт, послуг), майна, випуску цінних паперів, зокрема корпоративних прав, отримані як позика (кредит), та з інших джерел, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею, а також суми надміру сплачених платежів до відповідних бюджетів.
У відповідності до пункту 87.2 статті 87 Податкового кодексу України встановлено, що джерелами погашення податкового боргу платника податків є будь-яке майно такого платника податків з урахуванням обмежень, визначених цим Кодексом, а також іншими законодавчими актами.
З метою забезпечення виконання платником податків своїх обов'язків, визначених цим Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу, про що зазначено у пункті 88.1 статті 88 Податкового кодексу України.
Згідно із пунктом 88.2 вказаної статті, право податкової застави виникає згідно з цим Кодексом та не потребує письмового оформлення.
При цьому, відповідно до пункту 89.1 статті 89 Податкового кодексу України, встановлено, що право податкової застави виникає у разі:
- несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов'язання, самостійно визначеної платником податків у податковій декларації, - з дня, що настає за останнім днем зазначеного строку;
- несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов'язання, самостійно визначеної контролюючим органом, - з дня виникнення податкового боргу.
Як було зазначено, відповідач станом на момент розгляду справи судом має податковий борг у загальному розмірі 2954614,90 грн., а тому факт наявності у позивача права податкової застави є безспірним.
При цьому, згідно із наказом ДПІ у м. Полтаві від 19.03.2012 № 28 за ПП "Абіком" призначено податкового керуючого.
Пунктом 89.2 статті 89 Податкового кодексу України встановлено, що з урахуванням положень цієї статті право податкової застави поширюється на будь-яке майно платника податків, яке перебуває в його власності (господарському віданні або оперативному управлінні) у день виникнення такого права і балансова вартість якого відповідає сумі податкового боргу платника податків, крім випадків, передбачених пунктом 89.5 цієї статті , а також на інше майно, на яке платник податків набуде прав власності у майбутньому. У разі якщо балансова вартість майна, на яке поширюється податкова застава, є меншою ніж сума податкового боргу платника податків, право податкової застави поширюється на таке майно.
Із наведеного слідує, що податковий орган може поширити податкову заставу на будь-яке майно платника податків, крім передбачених випадків, а також на майно, яке платник податків набуде у майбутньому.
Пунктом 89.3 статті 89 Податкового кодексу України визначено, що майно, на яке поширюється право податкової застави, оформлюється актом опису.
До акта опису включається ліквідне майно, яке можливо використати як джерело погашення податкового боргу.
Опис майна у податкову заставу здійснюється на підставі рішення керівника органу державної податкової служби, яке пред'являється платнику податків, що має податковий борг.
Акт опису майна, на яке поширюється право податкової застави, складається податковим керуючим у порядку та за формою, що затверджені центральним органом державної податкової служби.
У матеріалах справи відсутні рішення позивача про опис майна у податкову заставу та акт опису майна у податкову заставу.
Згідно витягу про реєстрацію в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна відсутня інформація про обтяження рухомого майна ПП "Абіком".
Позивач обґрунтовує факт не прийняття рішення про опис майна в податкову заставу, тим , що у ПП "Абіком" відсутнє ліквідне майно.
Разом із тим, пунктом 89.5. статті 89 Податкового кодексу України встановлено, що у разі якщо на момент складення акта опису майно відсутнє або його балансова вартість менша від суми податкового боргу, право податкової застави поширюється на інше майно, на яке платник податків набуде право власності у майбутньому до погашення податкового боргу в повному обсязі.
Платник податків зобов'язаний не пізніше робочого дня, наступного за днем набуття права власності на будь-яке майно, повідомити орган державної податкової служби про наявність такого майна. Орган державної податкової служби зобов'язаний протягом трьох робочих днів з дня отримання зазначеного повідомлення прийняти рішення щодо включення такого майна до акта опису майна, на яке поширюється право податкової застави та балансова вартість якого відповідає сумі податкового боргу платника податків, або відмовити платнику податків у включенні такого майна до акта опису.
У разі якщо орган державної податкової служби приймає рішення про включення майна до акта опису, складається відповідний акт опису, один примірник якого надсилається платнику податків з повідомленням про вручення.
До прийняття відповідного рішення органом державної податкової служби платник податків не має права відчужувати таке майно.
У разі порушення платником податків вимог цього пункту він несе відповідальність згідно із законом.
При цьому, згідно із додатком № 1 до Порядку застосування податкової застави органами державної податкової служби, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 11.10.2011,№ 1273 рішення про опис майна в податкову заставу приймається і щодо майна платника податків, права власності на яке він набуде у майбутньому.
Враховуючі вказані положення закону податковий орган приймає рішення про опис майна в податку заставу, незалежно від наявності чи відсутності майна у платника податків та вразі набуття права власності платником податку на майно в майбутньому приймає рішення про включення такого майна до акту опису.
Отже, суд дійшов висновку, що на даний момент відсутні підстави для надання дозволу на погашення податкового боргу ПП "Абіком" в розмірі 2954614,90 грн. за рахунок майна, оскільки воно не знаходиться в податковій заставі у відповідності вимог Податкового кодексу України.
Позивач заявляє вимоги про стягнення податкового боргу з ПП "Абіком" за рахунок майна, посилаючись на пункт 11 статті 10 Закону України "Про державну податкову службу в Україні" яким передбачено право податкової інспекції стягувати заборгованість перед бюджетом і держаним цільовими фондами за рахунок їх майна. Однак обраний у справі, що розглядається, спосіб захисту (відновлення) порушеного права є таким, що не відповідає змісту прав податкового органу щодо стягнення суми податкового боргу, оскільки особливістю здійснення погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі, є те, що керівник органу ДПС (його заступник) перед прийняттям рішення про погашення усієї суми податкового боргу звертається до суду щодо надання дозволу на такі дії.
Таким чином, позовні вимоги, ДПІ у м. Полтаві про стягнення податкового боргу з ПП "Абіком" в розмірі 2954614,90 грн. в тому числі по податку на прибуток в сумі 2194816 грн. та єдиному податку з юридичних осіб в сумі 759798,90 грн. задоволенню не підлягають.
На підставі викладеного, керуючись статтями 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, -
П О С Т А Н О В И В:
В задоволенні адміністративного позову Державної податкової інспекції у м. Полтаві Полтавської області Державної податкової служби до Приватного підприємства "Абіком" про стягнення податкового боргу відмовити.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня отримання копії постанови з одночасним поданням її копії до суду апеляційної інстанції.
Повний текст постанови виготовлено 2 серпня 2012 року.
Суддя С.О. Удовіченко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.07.2012 |
Оприлюднено | 22.08.2012 |
Номер документу | 25469298 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
С.О. Удовіченко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні