Головуючий у 1 інстанції - Горпенюк О.А.
Суддя-доповідач - Шишов О.О.
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 липня 2012 року справа №2а/1270/1761/2012 приміщення суду за адресою:83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26
Донецький апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого: Шишова О.О.
суддів Дяченко С.П., Сіваченко І.В.,
розглянувши в письмовому провадженні апеляційну скаргу Приватного підприємства "Голд-Агро" на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 15 травня 2012р. у справі №2а/1270/1761/2012 (головуючий І інстанції Горпенюк О.А.) за позовом Приватного підприємства "Голд-Агро" до Ленінської міжрайонної державної податкової інспекції у м.Луганську Луганської області Державної податкової служби про визнання дій неправомірними, -
В С Т А Н О В И В:
Постановою Луганського окружного адміністративного суду у задоволені адміністративного позову Приватного підприємства "Голд - Агро" до Ленінської міжрайонної державної податкової інспекції м.Луганська Луганської області Державної податкової служби про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні відмовлено повністю.
З рішенням суду першої інстанції не погодився позивач та звернувся з апеляційною скаргою у якій вказав, що з висновками суду не згодний оскільки дії Ленінської МДПІ у м.Луганську Луганської області ДПС щодо визнання нікчемними укладених правочинів ПП «Голд-Агро» з контрагентами ФГ «Марічка», ТОВ «СВФ «Агро», ПАФ «Плугатарь», СТОВ «АФ «Партнер», ТОВ «Зліт», ПП «АФ «Довжанська», ФГ «Незалежність», СТОВ «А.Б.Т.», ФГ «Моноліт - Агро», ТДВ «Семеновод», ПАФ «Мрія», СТОВ «Шійківське», СТОВ АФ «Новий шлях», МПП «Агро», ПСП АФ «Вікторія» були неправомірними. Договори реально були виконані та податко на додану вартість був сформований правомірно. Просили скасувати постанову суду першої інстанції та постановити нову, якою задовольнити його позовні вимоги.
Всі особи, які беруть участь у справі, у судове засідання не прибули, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання, тому відповідно до п.2 ч.1 ст.197 КАС України суд апеляційної інстанції розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Колегія суддів, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, встановила наступне.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові та службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Відповідно до вимог Кодексу адміністративного судочинства України, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України та застосовує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із частиною 1 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності відповідно до частини 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
До компетенції державних податкових інспекцій законодавцем віднесено забезпечення обліку платників податків, контроль за своєчасністю подання платниками податків бухгалтерських звітів і балансів, податкових декларацій, розрахунків та інших документів, пов'язаних з обчисленням податків, функцій щодо перевірки достовірності цих документів стосовно правильності визначення об'єктів оподаткування і обчислення податків.
Відповідно до п. 9 ч. 1 ст. 3 КАС України, відповідачем є суб'єкт владних повноважень, а у випадках, передбачених законом, й інші особи, до яких звернена вимога позивача. Суб'єкт владних повноважень - орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень (п.7 ч.1 ст. 3 КАС України).
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено в судовому засіданні, позивач - приватне підприємство «Голд-Агро» зареєстроване як суб'єкт господарювання - юридична особа 16.12.2005 року виконавчим комітетом Луганської міської ради, номер запису в ЄДР 1 382 102 0000 007063, що підтверджується свідоцтвом про державну реєстрацію серії А00 № 488373 (т.1 а.с.11).
Позивач є платником податків та зборів та перебуває на обліку у Ленінській міжрайонній державній податковій інспекції м. Луганська з 12.01.2006 р., що підтверджується довідкою про взяття на облік платників податків від 19.12.2005 № 47019 (Т.1 а.с. 12).
Приватне підприємство «Голд-Агро» зареєстроване як платник податку на додану вартість та має індивідуальний податковий номер 339230412367, що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію платника податку на додану вартість серії НБ № 17328810 від 12.01.2006 (т.1 а.с.10).
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України.
Згідно статті 20 Податкового Кодексу України органи державної податкової служби мають право запрошувати платників податків або їх представників для перевірки правильності нарахування та своєчасності сплати податків та зборів, дотримання вимог іншого законодавства, здійснення контролю за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби. Письмові повідомлення про такі запрошення надсилаються в порядку, встановленому статтею 42 цього Кодексу, не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня запрошення рекомендованими листами, в яких зазначаються підстави запрошення, дата і час, на які запрошується платник податків (представник платника податків); під час проведення виїзних перевірок отримувати у платників податків (представників платників податків) копії документів (засвідчені підписом платника податків або його посадовою особою та скріплені печаткою (за наявності)), що свідчать про порушення вимог податкового законодавства або іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби; перевіряти під час проведення перевірок у платників податків - фізичних осіб, а також у посадових осіб та інших працівників платників податків - юридичних осіб документи, що посвідчують особу; проводити перевірки платників податків (крім Національного банку України) в порядку, встановленому цим Кодексом; під час проведення перевірок вимагати виготовлення і надання копій первинних документів (засвідчені підписом платника податків або його посадовою особою та скріплені печаткою), які свідчать про порушення податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, та отримувати їх у платників податків у порядку, встановленому цим Кодексом; під час проведення перевірок вивчати та перевіряти первинні документи, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку, інші регістри, фінансову, статистичну звітність, пов'язані з обчисленням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби.
Згідно статті 75 ПК України органи державної податкової служби мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Відповідно до п.п. 75.1.2 ст. 75 Податкового кодексу України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов'язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, а також отриманих в установленому законодавством порядку органом державної податкової служби документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.
Порядок проведення документальних позапланових перевірок визначено ст. 78 Податкового кодексу України.
Так, відповідно до ст.78 Податкового кодексу України документальна позапланова виїзна перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї з таких обставин:
- за наслідками перевірок інших платників податків або отримання податкової інформації виявлено факти, що свідчать про можливі порушення платником податків податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов'язковий письмовий запит органу державної податкової служби протягом 10 робочих днів з дня отримання запиту;
- платником податків не подано в установлений законом строк податкову декларацію або розрахунки, якщо їх подання передбачено законом;
- платником податків подано органу державної податкової служби уточнюючий розрахунок з відповідного податку за період, який перевірявся органом державної податкової служби;
- виявлено недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на письмовий запит органу державної податкової служби протягом десяти робочих днів з дня отримання запиту;
- платником податків подано в установленому порядку органу державної податкової служби заперечення до акта перевірки або скаргу на прийняте за її результатами податкове повідомлення-рішення, в яких вимагається повний або частковий перегляд результатів відповідної перевірки або скасування прийнятого за її результатами податкового повідомлення-рішення у разі, коли платник податків у своїй скарзі (запереченнях) посилається на обставини, що не були досліджені під час перевірки, та об'єктивний їх розгляд неможливий без проведення перевірки. Така перевірка проводиться виключно з питань, що стали предметом оскарження;
- розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи підприємця, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків;
- платником подано декларацію, в якій заявлено до відшкодування з бюджету податок на додану вартість, за наявності підстав для перевірки, визначених у розділі V цього Кодексу, та/або з від'ємним значенням з податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. гривень.
Документальна позапланова виїзна перевірка з підстав, визначених у цьому підпункті, проводиться виключно щодо законності декларування заявленого до відшкодування з бюджету податку на додану вартість та/або з від'ємного значення з податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. гривень;
- щодо платника податку подано скаргу про ненадання таким платником податків податкової накладної покупцю або про порушення правил заповнення податкової накладної у разі ненадання таким платником податків пояснень та документального підтвердження на письмовий запит органу державної податкової служби протягом десяти робочих днів з дня його отримання;
- отримано постанову суду (ухвалу суду) про призначення перевірки або постанову органу дізнання, слідчого, прокурора, винесену ними відповідно до закону у кримінальних справах, що перебувають у їх провадженні;
- органом державної податкової служби вищого рівня в порядку контролю за діями або бездіяльністю посадових осіб органу державної податкової служби нижчого рівня здійснено перевірку документів обов'язкової звітності платника податків або матеріалів документальної перевірки, проведеної контролюючим органом нижчого рівня, і виявлено невідповідність висновків акта перевірки вимогам законодавства або неповне з'ясування під час перевірки питань, що повинні бути з'ясовані під час перевірки для винесення об'єктивного висновку щодо дотримання платником податків вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби.
Рішення про проведення документальної позапланової перевірки в цьому випадку приймається органом державної податкової служби вищого рівня лише у тому разі, коли стосовно посадових осіб органу державної податкової служби нижчого рівня, які проводили документальну перевірку зазначеного платника податків, розпочато службове розслідування або порушено кримінальну справу;
- у разі отримання інформації про ухилення податковим агентом від оподаткування виплаченої (нарахованої) найманим особам (у тому числі без документального оформлення) заробітної плати, пасивних доходів, додаткових благ, інших виплат та відшкодувань, що підлягають оподаткуванню, у тому числі внаслідок неукладення платником податків трудових договорів з найманими особами згідно із законом, а також здійснення особою господарської діяльності без державної реєстрації. Така перевірка проводиться виключно з питань, що стали підставою для проведення такої перевірки.
Необхідність підтвердження господарських операцій первинними документами визначена підпунктом 1.2 пункту 1, підпункту 2.1 пункту 2 Положення про документальне забезпечення записів у - бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.95 р. № 88, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 05.06.95 р. за № 168/704 та статтею 1 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні, первинні документи - це письмові свідоцтва, що фіксують та підтверджують господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації на їх проведення.
Крім того, у відповідності до ст. 83 ПК України, для посадових осіб органів державної податкової служби під час проведення перевірок підставами для висновків є документи, визначені ПК України, податкова інформація, експертні висновки, судові рішення, інші матеріали, отримані в порядку та у спосіб, передбачені ПК України або іншими законами, контроль за дотриманням яких покладений на органи державної податкової служби.
Відповідно до п. 5.2 Наказу ДПАУ від 22.12.2010 № 984, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 12 січня 2011 р. за N 34/18772 "Про затвердження Порядку оформлення результатів документальних перевірок з питань дотримання податкового, валютного та іншого законодавства ", у разі встановлення перевіркою порушень податкового законодавства за кожним відображеним в акті фактом порушення необхідно:
- чітко викласти зміст порушення з посиланням на конкретні пункти і статті законодавчих актів, що порушені платником податків, зазначити період (місяць, квартал, рік) фінансово-господарської діяльності платника податків та господарську операцію, в результаті якої здійснено це порушення, при цьому додати до акта письмові пояснення посадових осіб платника податків або його законних представників щодо встановлених порушень;
- зазначити первинні документи, на підставі яких вчинено записи у податковому та бухгалтерському обліку, навести регістри бухгалтерського обліку, кореспонденцію рахунків операцій та інші документи, пов'язані з обчисленням і сплатою податків і зборів, та докази, що підтверджують наявність факту порушення;
- у разі відсутності первинних документів або ненадання для перевірки первинних та інших документів, що підтверджують факт порушення, зазначити перелік цих документів;
- у разі відмови посадових осіб платника податків або його законних представників надати копії документів посадовій (службовій) особі органу державної податкової служби така особа складає акт у довільній формі, що засвідчує факт відмови, із зазначенням посади, прізвища, імені, по батькові платника податків (його законного представника) та переліку документів, які йому запропоновано подати, факт про складання такого акта відображається в акті документальної перевірки.
Відповідно до п. 78.4 ст. 78 Податкового кодексу України про проведення документальної позапланової перевірки керівник органу державної податкової служби приймає рішення, яке оформлюється наказом.
Право на проведення документальної позапланової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли йому до початку проведення зазначеної перевірки вручено під розписку копію наказу про проведення документальної позапланової перевірки.
01.12.2011 року начальником Ленінської МДПІ у м. Луганську відповідно п. 79.2 ст. 79 Податкового кодексу України прийнято наказ № 2106 про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки Приватного підприємства «Голд-Агро» з питань дотримання вимог податкового законодавства з податку на додану вартість по взаємовідносинам з ПП «Квалітет Компані».
Судои першої інстанції було встановлено що направлення від 02.12.2011 № 1229 та копія наказу Ленінської МДПІ у м. Луганську від 01.12.2011 № 2106 були вручені 05.12.2011 під розписку головному бухгалтеру ПП «Голд - Агро» Янович Г.О. Перевірку проведено з відома директора ПП «Голд - Агро» Голованова А.П. та в присутності головного бухгалтера Янович Г.О. (т. 1 а.с. 211 - 212)
Підставою для прийняття Ленінською МДПІ у м. Луганську Луганської області Державної податкової служби наказу № 2106 від 01.12.2011 про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ПП "Голд-Агро" є постанова слідчого СВ ПМ ДПА в Луганській області від 30.11.2011 про призначення позапланової виїзної документальної перевірки, за матеріалами кримінальної справи №10/11/8012, порушеної проти посадової особи ПП "Ардея - Тех" ОСОБА_8 (т.1 а.с. 210).
Тобто, враховуючи норми статті 78 ПК України, у відповідача були законні підстави для видання наказу на проведення позапланової документальної виїзної перевірки.
В статті 81 Податкового Кодексу України закріплені умови та порядок допуску посадових осіб органів державної податкової служби до проведення документальних виїзних та фактичних перевірок, відповідно до якої платник податку має право не допустити до документальної виїзної перевірки посадових осіб органів державної податкової служби на підставах, зазначених в цій статті.
Відповідно до п. 81.1 ст. 81 ПК України Посадові особи органу державної податкової служби вправі приступити до проведення документальної виїзної перевірки за наявності підстав для її проведення, визначених цим Кодексом, і фактичної перевірки, яка проводиться з підстав, визначених цим Кодексом, та за умови пред'явлення направлення на проведення такої перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування органу державної податкової служби, реквізити наказу про проведення відповідної перевірки, найменування та реквізити суб'єкта (об'єкта), перевірка якого проводиться (прізвище, ім'я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється), мета, вид (планова або позапланова), підстави, дата початку та тривалість перевірки, посада та прізвище посадової (службової) особи, яка проводитиме перевірку. Направлення на перевірку у такому випадку є дійсним за наявності підпису керівника органу державної податкової служби або його заступника, що скріплений печаткою органу державної податкової служби.
Непред'явлення платнику податків (його посадовим (службовим) особам або особам, які фактично проводять розрахункові операції) направлення на проведення перевірки або пред'явлення направлення, оформленого з порушенням вимог, установлених цим пунктом, є підставою для недопущення посадових (службових) осіб органу державної податкової служби до проведення документальної виїзної або фактичної перевірки.
Відмова платника податків та/або посадових (службових) осіб платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) від допуску до перевірки на інших підставах, ніж визначені в абзаці другому цього пункту, не дозволяється.
При пред'явленні направлення платнику податків та/або посадовим (службовим) особам платника податків (його представникам або особам, які фактично проводять розрахункові операції) такі особи розписуються у направленні із зазначенням свого прізвища, імені, по батькові, посади, дати і часу ознайомлення.
У разі відмови платника податків та/або посадових (службових) осіб платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) розписатися у направленні на перевірку посадовими (службовими) особами органу державної податкової служби складається акт, який засвідчує факт відмови. У такому випадку акт про відмову від підпису у направленні на перевірку є підставою для початку проведення такої перевірки.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, який вказав, що Ленінською МДПІ у м.Луганську Луганської області Державної податкової служби були виконані усі вимоги та дотриманий порядок проведення позапланової виїзної перевірки, а позивач, якщо вважає, що посадові особи органу державної податкової служби не мають право приступити до проведення документальної позапланової виїзної перевірки, мав право скористатися положеннями п. 81.1 ст. 81 та відмовити посадовим особам відповідача у допуску до перевірки.
Суд прийшов до висновку, що позивач, допустивши представників Ленінської МДПІ у м.Луганську Луганської області Державної податкової служби до документальної позапланової виїзної перевірки ПП «Голд - Агро», визнав, що посадові особи органу державної податкової служби мають право приступити до проведення перевірки, так як є підстави для її проведення, визначені ПК України.
При таких обставинах суд першої інстанції правильно вважав, що адміністративний позов в частині визнання протиправним дій Ленінської МДПІ у м. Луганську Луганської області Державної податкової служби щодо проведення позапланової виїзної документальної перевірки ПП «Голд - Агро» з питань дотримання вимог податкового законодавства з податку на додану вартість по взаємовідносинам з ПП «Квалітет компані» за період з 01.12.2010 по 30.09.2011 не підлягає задоволенню.
Ленінською МДПІ у м.Луганську на підставі наказу від 01.12.2011 № 2106 проведено документальну позапланову виїзну перевірку Приватного підприємства «Голд-Агро» з питань дотримання вимог податкового законодавства з податку на додану вартість по взаємовідносинам з ПП «Квалітет Компані», за результатами якої складено акт № 973/23/33923047 від 15.12.2011 року (а.с. 16 - 46)
Проведеною перевіркою встановлено такі порушення:
1. п. 185.1 ст. 185, п.188.1,п.187.1, ст.187 Податкового кодексу України від 02.12.10 № 2755-IV(зі змінами та доповненнями), в результаті чого ПП «Голд-Агро» за період з 01.12.2010 р. по 30.09.2011 р. завищено податкові зобав"язання у сумі 1 416 774 грн., у т.ч. по періодам:
- за квітень 2011 в сумі 744 021 грн.;
- за травень 2011 в сумі 551 870 грн.;
- за червень 2011 в сумі 230 883 грн.;
2. п. 198.1, п. 198.2, п. 198.3, п.198.6 ст. 198 Податкового кодексу України від 02.12.10 № 2755-VI (зі змінами та доповненнями), в результаті чого ПП «Голд-Агро» за період з 01.12.2010 р. по 30.09.2011 р. завищено податковий кредит у сумі 1 363 515 грн., у т.ч. по періодам:
- за квітень 2011 в сумі 734 418 грн.;
- за травень 2011 в сумі 402 092 грн.;
- за червень 2011 в сумі 227 005 грн.
Як вбачається з матеріалів справи ПП «Голд - Агро» укладено з ПП «Квалітет - Компані» договір поставки нафтопродуктів від 01.04.2011 № 01041, згідно якого Постачальник (ПП «Квалітет Компані») зобов'язується поставити нафтопродукти відповідно до поданої Покупцем (ПП «Голд - Агро») заявкою, а покупець зобов'язується сплатити вартість товару та прийняти товар на умовах, передбачених договором Покупець придбає товар для подальшої реалізації. Поставку товару здійснюється транспортом Постачальника та/або Покупця. При поставці товару транспортом Постачальника ціна товару включає транспортні витрати (Т. 2 а.с. 36 зворотній бік - 37).
Відповідно до п. 2.16 договору Постачальник зобов'язується надати Покупцю разом з кожним видом товару наступні документи: товарну накладну та товарно - транспортну накладну; податкову накладну; сертифікат якості заводу виробника; паспорт заводу виробника.
Відповідно до умов угоди ПП «Квалітет Компані» виписано (оформлено) рахунки - фактури, видаткові накладні та податкові накладні на загальну суму 1363526,64 грн. (Т. 2 а.с. 42 зворотній бік - 106)
Згідно з нормами ст. 198.1 ПК України право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає в разі здійснення операцій по: а) придбанню або виготовленню товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) і послуг.
Під час перевірки податковою було встановлено факт оплати за відвантажений товар (або в рахунок переплати) сплачено на загальну суму 8181094,21 (Т. 1 а.с. 36 - 38)
Сторони в судовому засіданні підтвердили, що надані Відповідачу документи та відображені в Акті перевірки № 973/23/33923047 від 15.12.2011, тотожні документам, долученим до матеріалів справи та наданим в судовому засіданні сторонами.
Товарно-транспортна накладна відноситься до первинної транспортної документації, застосування якої для всіх суб'єктів господарської діяльності незалежно від форм власності є обов'язковим.
Згідно Постанови Алчевського міського суду Луганської області від 19.11.2011 (Т. 1 а.с. 165) та Протоколу виїмки від 28.12.2011 (Т. 1 а.с. 166) проведено виїмку у службових осіб ПП «Голд - Агро» усіх оригіналів первинних фінансово - господарських та бухгалтерських документів по взаємовідносинам з контрагентами, в тому числі з ПП «Квалітет Компані».
Згідно Протоколу виїмки від 28.12.2011 (Т. 1 а.с. 166) були вилучені уставні документа ПП «Квалітет Компані», договір поставки нафтопродуктів від 01.04.2011 № 01041, видаткові накладні, рахунки фактури та податкові накладні по взаємовідносинам між ПП «Голд - Агро» та ПП «Квалітет Компані».
Судом першої інстанції встановлено, що документи, які були вилучені на підставі Постанови Алчевського міського суду Луганської області від 19.11.2011 та згідно Протоколу виїмки від 28.12.2011, перевірялись під час проведення документальної позапланової виїзної перевірки ПП «Голд - Агро» та стали підставою для складання акту від 15.12.2011 № 973/23/33923047.
Згідно із ст. 3 Господарського Кодексу України під господарською діяльністю розуміється діяльність суб'єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність.
З огляду на викладене, аналіз реальності господарської діяльності повинен здійснюватися на підставі даних податкового, бухгалтерського обліку платника податків та відповідності їх дійсному економічному змісту.
Податкова накладна є звітним податковим документом і одночасно розрахунковим документом.
Податкова накладна виписується на кожну повну або часткову поставку товарів (робіт, послуг). У разі коли частка товару (робіт, послуг) не містить відокремленої вартості, перелік (номенклатура) частково поставлених товарів зазначається в додатку до податкової накладної у порядку, встановленому центральним органом державної податкової служби України, та враховується у визначенні загальних податкових зобов'язань.
Фактичне здійснення господарських операцій, за наслідками яких заявлене бюджетне відшкодування, підтверджується наданими позивачем під час проведення перевірки та судового засідання податковими накладними та дослідженими відповідачем під час перевірки первинними документами.
При цьому для віднесення відповідних сум податків, сплачених у ціні товару, до податкового кредиту платника податку, який придбав зазначений товар не передбачено як умову сплату цих сум до бюджету.
Згідно ст. 208 ЦКУ - правочини, які належить вчиняти у письмовій формі: правочини між юридичними особами.
Згідно ст. 655 ЦКУ за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов'язується передати майно (товар) у власність іншій стороні (покупцеві), покупець приймає або зобов'язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму. Предметом договору купівлі-продажу може бути товар, який є у продавця на момент укладення договору або буде створений (придбаний, набутий) продавцем у майбутньому (ст.656 ЦКУ). За ст. 662 ЦКУ продавець зобов'язаний передати покупцеві товар, визначений договором купівлі-продажу. Продавець повинен одночасно з товаром передати покупцеві його належне та документи (технічний паспорт, сертифікат якості тощо), що стосуються товару та підлягають переданню разом із товаром відповідно до договору або актів цивільного законодавства.
Відповідно до ст.658 ЦКУ право продажу товару, крім випадків примусового продажу та інших випадків, встановлених діючим законодавством, належить власникові товару. Якщо продавець товару не є власником, покупець набуває право власності лише у випадку, якщо власник не має права вимагати його повернення.
Згідно ст. 664 ЦКУ моментом виконання обов'язку продавця, щодо передачі товару є: вручення товару покупцеві, якщо договором встановлений обов'язок продавця доставити товар; надання товару в розпорядження покупця, якщо товар має бути переданий покупцеві за місцезнаходженням товару.
Позивач вказує, що згідно договору поставки нафтопродуктів від 01.04.2011 № 01041 транспортування товару здійснювалось силами ПП «Голд - Агро».
Позивач зазначив, що, так як у ПП «Квалітет Компані» відсутні власні транспортні засоби, то дизельне паливо транспортувалось силами ПП «Голд - Агро». Проте власні відповідні транспортні засоби для транспортування нафтопродуктів у позивача відсутні, тому ПП «Голд - Агро» користувалося послугами автопідприємства ТОВ «Трансс - Групп» для транспортування дизельного палива від ПП «Квалітет клмпані» до ПП «Голд - Агро», але договору між ПП «Голд - Агро» та ТОВ «Трансс - Групп» позивачем не надано ані під час перевірки посадовим особам Ленінської МДПІ у м. Луганську Луганської області Державної податкової служби, ані в судовому засіданні.
З боку позивача, на підтвердження транспортування дизельного палива від ПП «Квалітет Компані» до ПП «Голд - Агро» не надано доказів наявності власних відповідних транспортних засобів для транспортування нафтопродуктів, доказів узгодження маршруту транспортування дизельного палива, відсутні подорожні листи автомобіля, акти приймання - передачі дизельного палива, сертифікати та паспорта якості, акти приймання - передачі виконаних робіт щодо транспортування нафтопродуктів, акти приймання дизпалива по якості та кількості та товаро - транспортні накладні.
Надані відповідачем данні по взаємовідносинам між ПП «Квалітет Компані» та ПП «Голд - Агро» тотожні тим, що були надані відповідачу на час перевірки та стали підставою для складання акту перевірки від 15.12.2011 № 973/23/33923047. Також позивач зазначив, що будь - які інші документи, по взаємовідносинам ПП «Квалітет Компані» та ПП «Голд - Агро» у позивача відсутні.
Суд першої інстанції правильно вважав, що наявність належним чином оформлених податкових накладних є необхідною, але не безумовною підставою для отримання платником податку права на податковий кредит та/або бюджетне відшкодування з податку на додану вартість.
Також неможна погодитися з посиланням позивача на той факт, що дія Правил оформлення документів на перевезення, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 року №363 стосується виключно порядку здійснення перевезень і не має відношення до бухгалтерського та податкового обліку підприємств, оскільки підприємством не враховано, що пунктом 11.2 Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні визначено, що основними документами на перевезення вантажів є товарно-транспортні накладні та дорожні листи вантажного автомобіля, які у ПП «Голд - Агро» відсутні взагалі.
При перевезенні вантажів автомобільним транспортом оформлення товарно-транспортної накладної є обов'язковим незалежно від умов оплати за роботу автомобіля, умов перевезення вантажів (як на комерційних засадах, так і для власних потреб), а також видів перевезень. Товарно-транспортна накладна додається до подорожнього листа.
Отже, товарно-транспортна накладна відноситься до первинної транспортної документації, ведення форм якої для всіх суб'єктів господарської діяльності незалежно від форм власності, є обов'язковим та є основним первинним документом, на підставі якого відбувається списання товарно-матеріальних цінностей у вантажовідправника та оприбуткування їх у вантажоодержувача при перевезенні вантажів у межах України, а також для їх складського, оперативного та бухгалтерського обліку.
Первинна транспортна документація відноситься до первинних документів, на основі яких ведеться бухгалтерський облік.
В ході проведення перевірки ПП «Голд - Агро» по взаємовідносинам з ПП «Квалітет Компані» не виявлено документів, які б підтверджували фактичний рух товару від продавця (постачальника) до покупця.
Позивачем також не надано документів, які б підтверджували фактичний рух товару від ПП «Квалітет Компані» до ПП «Голд - Агро».
Позивачем під час розгляду справи у суді першої інстанції зазначено, що після отримання дизельного палива від ПП «Квалітет Компані» Приватне Підприємство «Голд - Агро» реалізовувало його контрагентам, згідно укладених договорів, а саме: ФГ «Марічка», ТОВ «СВФ «Агро», ПАФ «Плугатарь», СТОВ «АФ «Партнер», ТОВ «Зліт», ПП «АФ «Довжанська», ФГ «Незалежність», СТОВ «А.Б.Т.», ФГ «Моноліт - Агро», ТДВ «Семеновод», ПАФ «Мрія», СТОВ «Шійківське», СТОВ АФ «Новий шлях», МПП «Агро», ПСП АФ «Вікторія».
Судами першої. Апеляційної інстанції встановлено, що в період за грудень 2010 року по вересень 2011 року відповідно до поданих ПП «Голд - Агро» до Ленінської МДПІ у м. Луганську Луганської області ДПС податкових декларацій з податку на додану вартість (та додатків до них) та згідно наданих до перевірки документів, які були досліджені в судовому засіданні, до складу податкових зобов'язань включено суму в розмірі 1416774,00 грн. за результатами взаємовідносин з ФГ «Марічка», ТОВ «СВФ «Агро», ПАФ «Плугатарь», СТОВ «АФ «Партнер», ТОВ «Зліт», ПП «АФ «Довжанська», ФГ «Незалежність», СТОВ «А.Б.Т.», ФГ «Моноліт - Агро», ТДВ «Семеновод», ПАФ «Мрія», СТОВ «Шійківське», СТОВ АФ «Новий шлях», МПП «Агро», ПСП АФ «Вікторія», в наслідок сформованого податкового кредиту від ПП»Квалітет Компані» в сумі 1363515 грн.
Між ПП «Голд - Агро» та ФГ «Марічка» укладено договір поставки нафтопродуктів від 04.04.2011 № 0404, на виконання умов якого виписані податкова накладна від 04.04.2011 № 64 та видаткова накладна від 04.04.2011 № РН-00000066 на загальну суму 173000,00 грн. (Т. 1 а.с. 61 - 62).
Між ПП «Голд - Агро» та ТОВ «СВФ «Агростеп» укладено договір поставки нафтопродуктів від 04.04.2011 № 04/04, на виконання умов якого виписані податкова накладна від 04.04.2011 № 65, видаткова накладна від 04.04.2011 № РН-00000067, товарно - транспортна накладна від 04.04.2011 № 040412 на загальну суму 73153,05 грн. (Т. 1 а.с. 108 - 109).
Між ПП «Голд - Агро» та ФГ «Зеликівське» укладено договір поставки нафтопродуктів від 18.02.2011 № 1802, на виконання умов якого виписані податкові накладні від 05.04.2011 № 68, від 15.04.2011 № 76, від 29.06.2011 № 133, видаткові накладні від 05.04.2011 № РН-00000069, від 15.04.2011 № РН-0000076, від 29.06.2011 № 0000135, товарно - транспортні накладні від 15.04.2011 № 150411, від 05.04.2011 № 050411, 29.06.2011 № 290611 на загальну суму 658915,46 грн. (Т. 1 а.с. 92 - 93, 106 - 107, 136 - 137).
Між ПП «Голд - Агро» та ТОВ «АФ «Нива» укладено договір поставки нафтопродуктів від 05.04.2011 № 0504, на виконання умов якого виписані податкові накладні від 05.04.2011 № 69, від 30.05.2011 № 112, від 25.06.2011 № 130, видаткові накладні від 05.04.2011 № РН-00000070, від 30.05.2011 № РН-0000114, від 25.06.2011 № 0000132, товарно - транспортні накладні від 25.06.2011 № 250611, від 30.05.2011 № 300513, від 05.04.3011 № 050412 на загальну суму 488527015 грн. (Т. 1 а.с. 104 - 105, 130 - 131, 138 - 139).
Між ПП «Голд - Агро» та ПАТ СВФ «Агротон» укладено договір поставки нафтопродуктів від 04.02.2011 № 04.2-02-11, на виконання умов якого виписані податкові накладні від 06.04.2011 № 72, від 22.04.2011 № 82, від 26.04.2011 № 83, від 23.05.2011 № 102, від 26.05.2011 № 108, від 08.06.2011 № 119, від 10.06.2011 № 121, видаткові накладні від 06.04.2011 № РН-00000072, від 22.04.2011 № РН-0000082, від 26.04.2011 № РН-0000083, від 23.05.2011 № РН-0000103, від 26.05.2011 № РН-0000109, від 08.06.2011 № РН-0000121, від 10.06.2011 № 0000123, товарно - транспортні накладні від 22.04.2011 № 220411, від 26.04.2011 № 260411, від 06.04.3011 № 060412, від 26.05.2011 № 260511, від 23.05.2011 № 230512, від 10.06.2011 № 100611, від 08.06.2011 № 080611 на загальну суму 2013457,65 грн. (Т. 1 а.с. 82 - 85, 100 - 101, 110 - 111, 125 - 126, 142 - 143, 150 - 151).
Між ПП «Голд - Агро» та ПП СВФ «Агро» укладено договір поставки нафтопродуктів від 04.02.2011 № 04.1-02.11, на виконання умов якого виписані податкові накладні від 06.04.2011 № 71, від 08.04.2011 № 73, від 08.04.2011 № 75, від 18.04.2011 № 77, від 20.04.2011 № 81, від 10.05.2011 № 95, від 23.05.2011 № 101, від 25.05.2011 № 107, від 09.06.2011 № 120, видаткові накладні від 06.04.2011 № РН-00000071, від 08.04.2011 № РН-0000073, від 08.04.2011 № РН-0000075, від 18.04.2011 № РН-0000077, від 20.04.2011 № РН-0000081, від 10.05.2011 № РН-0000096, від 23.05.2011 № 0000102, від 25.05.2011 № РН-0000108, від 09.06.2011 № РН-0000122, товарно - транспортні накладні від 20.04.2011 № 200411, від 18.04.2011 № 180412, від 08.04.2011 № 080413, від 06.04.2011 № 060411, від 10.05.2011 № 100511, від 25.05.2011 № 250511, від 09.06.2011 № 090611 на загальну суму 2768980,05 грн. (Т. 1 а.с. 80 - 81, 88 - 89, 93 - 95, 102 - 103, 112 - 115, 121 - 122, 148 - 149).
Між ПП «Голд - Агро» та ПАФ «Плугатарь» укладено договір поставки нафтопродуктів від 08.04.2011 № 0804, на виконання умов якого виписані податкові накладні від 08.04.2011 № 74, від 24.05.2011 № 105, видаткові накладні від 08.04.2011 № РН-00000074, від 24.05.2011 № РН-0000106, товарно - транспортні накладні від 08.04.2011 № 080411, від 24.05.2011 № 240512, на загальну суму 412904,80 грн. (Т. 1 а.с. 63 - 64, 96 - 98, 123 - 124).
Між ПП «Голд - Агро» та СТОВ «АФ «Партнер» укладено договір поставки нафтопродуктів від 18.04.2011 № 1804, на виконання умов якого виписані податкова накладна від 18.04.2011 № 78, видаткова накладна від 18.04.2011 № РН-00000078, товарно - транспортна накладна від 18.04.2011 № 180411, на загальну суму 254690,15 грн. (Т. 1 а.с. 63 - 64, 90 - 91).
Між ПП «Голд - Агро» та ТОВ «Зліт» укладено договір поставки нафтопродуктів від 11.01.2011 № 1101, на виконання умов якого виписані податкові накладні від 20.04.2011 № 80, від 07.06.2011 № 118, видаткові накладні від 20.04.2011 № РН-00000080, від 07.06.2011 № 00000120 на загальну суму 1199351,95 грн. (Т. 1 а.с. 75 - 76, 135, 152).
Між ПП «Голд - Агро» та ПП «АФ «Довжанська» укладено договір поставки нафтопродуктів від 12.01.2011 № 12-01-11, на виконання умов якого виписані податкові накладні від 29.04.2011 № 85, від 11.05.2011 № 76, видаткові накладні від 29.04.2011 № РН-00000085, від 11.05.2011 № 00000097, товарно - транспортні накладні від 29.04.2011 № 290411, від 11.05.2011 № 110511 на загальну суму 1199351,95 грн. (Т. 1 а.с. 77 - 78, 86 - 87, 116 - 116а).
Між ПП «Голд - Агро» та ФГ «Незалежність» укладено договір поставки нафтопродуктів від 13.01.2011 № 130111, на виконання умов якого виписані податкова накладна від 04.05.2011 № 89, видаткова накладна від 04.05.2011 № РН-00000089, товарно - транспортна накладна від 04.05.2011 № 040514 на загальну суму 141942,35 грн. (Т. 1 а.с. 73 - 74, 117 - 118).
Між ПП «Голд - Агро» та СТОВ «А.Б.Т.» укладено договір поставки нафтопродуктів від 15.03.2011 № 1503, на виконання умов якого виписані податкові накладні від 04.05.2011 № 86, від 14.06.2011 № 124, видаткові накладні від 04.05.2011 № РН-00000086, від 14.06.2011 № РН-00000126, товарно - транспортні накладні від 04.05.2011 № 040511, від 14.06.2011 № 140611 на загальну суму 123850,98 грн. (Т. 1 а.с. 69 - 70, 119 - 120, 140 - 141).
Між ПП «Голд - Агро» та ФГ «Моноліт - Агро» укладено договір поставки нафтопродуктів від 24.01.2011 № 2401, на виконання умов якого виписані податкові накладні від 23.05.2011 № 103, від 01.06.2011 № 116, видаткові накладні від 23.05.2011 № РН-00000104, від 01.06.2011 № РН-00000118, товарно - транспортна накладна від 01.06.2011 № 010611 на загальну суму 121953,15 грн. (Т. 1 а.с. 53 - 54, 129, 153 - 154).
Між ПП «Голд - Агро» та ТДВ «Семеновод» укладено договір поставки нафтопродуктів від 14.02.2011 № 1402, на виконання умов якого виписані податкова накладна від 24.05.2011 № 104, видаткова накладна від 24.05.2011 № РН-00000105, товарно - транспортна накладна від 24.05.2011 № 240513 на загальну суму 138763,35 грн. (Т. 1 а.с. 55 - 56, 127 - 128).
Між ПП «Голд - Агро» та ПАФ «Мрія» укладено договір поставки нафтопродуктів від 24.02.2011 № 2405, на виконання умов якого виписані податкова накладна від 24.05.2011 № 106, видаткова накладна від 24.05.2011 № РН-00000107 на загальну суму 119764,20 грн. (Т. 1 а.с. 55 - 56).
Між ПП «Голд - Агро» та СТОВ «Шийківське» укладено договір поставки нафтопродуктів від 16.03.2011 № 160311, на виконання умов якого виписані податкова накладна від 10.06.2011 № 122, видаткова накладна від 10.06.2011 № РН-00000124, товарно - транспортна накладна від 10.06.2011 № 100612 на загальну суму 25950,20 грн. (Т. 1 а.с. 67 - 68, 144 - 145).
Між ПП «Голд - Агро» та СТОВ АФ «Новий шлях» укладено договір поставки нафтопродуктів від 16.03.2011 № 16-03, на виконання умов якого виписані податкова накладна від 10.06.2011 № 123, видаткова накладна від 10.06.2011 № РН-00000125, товарно - транспортна накладна від 10.06.2011 № 100613 на загальну суму 78369,00 грн. (Т. 1 а.с. 67 - 68, 146 - 147).
Між ПП «Голд - Агро» та МПП «Агро» укладено договір поставки нафтопродуктів від 03.02.2011 № 0302, на виконання умов якого виписані податкова накладна від 31.05.2011 № 114, видаткова накладна від 31.05.2011 № РН-00000116, товарно - транспортна накладна від 31.05.2011 № 310511 на загальну суму 240461,65 грн. (Т. 1 а.с. 71 - 72, 132 - 133).
Між ПП «Голд - Агро» та ПСП АФ «Вікторія» укладено договір поставки нафтопродуктів від 31.05.2011 № 3105, на виконання умов якого виписані податкова накладна від 31.05.2011 № 115, видаткова накладна від 31.05.2011 № РН-00000117 на загальну суму 240461,65 грн. (Т. 1 а.с. 57 - 58, 134).
Суд першої інстанції неодноразово зупиняв провадження у справі для отримання усіх документів, на підтвердження товарності та реальності угод, укладених ПП «Голд - Агро» з контрагентами, в тому числі і за клопотанням позивача. В судове засідання викликались директор та головний бухгалтер (надавались повістки через представника позивача) для пояснення відсутності та наявності первинних документів по взаємовідносинам з контрагентами, проте в судове засідання вони не прибули без відомих суду причин. В судовому засіданні представник позивача зазначив, що суд може розглянути справу на підставі документів, які знаходяться в матеріалах справи, так як позивач надав усі первинні документи, наявні у нього.
Колегія суддів вважає, що суд першої інстанції вжив усі заходи для отримання документів, необхідних для розгляду справи, проте, дослідивши матеріали справи, судом встановлено, що позивачем не надано на підтвердження угод з контрагентами наступні документи:
- по взаємовідносинам з ФГ «Марічка» відсутні податкова накладна від 04.04.2011 № 64, видаткова накладна від 04.04.2011 № РН-00000066 та товарно - транспортна накладна на загальну суму 173000,00 грн.;
- по взаємовідносинам з ТОВ «СВФ «Агростеп» відсутній договір поставки нафтопродуктів від 04.04.2011;
- по взаємовідносинам з ФГ «Зеликівське» відсутній договір поставки нафтопродуктів від 18.02.2011 № 1802;
- по взаємовідносинам з ТОВ «АФ «Нива» відсутній договір поставки нафтопродуктів від 05.04.2011 № 0504;
- по взаємовідносинам з ПАТ СВФ «Агротон» відсутній договір поставки нафтопродуктів від 04.02.2011 № 04.2-02-11;
- по взаємовідносинам з ПП СВФ «Агро» відсутній договір поставки нафтопродуктів від 04.02.2011 № 04.1-02.11;
- по взаємовідносинам з ТОВ «Зліт» відсутні товарно - транспортні накладні;
- по взаємовідносинам з ФГ «Моноліт - Агро» відсутня одна товарна - транспортна накладна на суму 61503,75 грн.;
- по взаємовідносинам з ПАФ «Мрія» відсутні договір поставки нафтопродуктів від 24.02.2011 № 2405, податкова накладна від 24.05.2011 № 106, видаткова накладна від 24.05.2011 № РН-00000107 та товарно - транспортна накладна на загальну суму 119764,20 грн.
- по взаємовідносинам з ПСП АФ «Вікторія» відсутні товарно - транспортна накладна на загальну суму 240461,65 грн.
Порядок та умови приймання продукції закріплені в Інструкції про порядок приймання продукції по кількості П-6 та Інструкції про порядок приймання продукції по якості П-7.
Відповідно до пункту 2 Інструкції про порядок приймання продукції по кількості П-6 «в целях сохранности продукции и товаров при поставках и создания условий для своевременной и правильной их приемки получателями объединение и его производственная единица, предприятие, организация-отправитель обязаны обеспечить четкое и ясное оформление отгрузочных и расчетных документов, соответствие указанных в них данных о количестве продукции фактически отгружаемому количеству, своевременную отсылку этих документов получателю в установленном порядке, систематическое осуществление контроля за работой лиц, занятых определением количества отгружаемой продукции и оформлением на нее отгрузочных и расчетных документов».
Згідно пункту 11 Інструкції П-6 «приемка продукции производится лицами, уполномоченными на то руководителем или заместителем руководителя предприятия-получателя. Эти лица несут ответственность за строгое соблюдение правил приемки продукции».
Пунктом 12 Інструкції П-6 закріплено, що «Приемка продукции по количеству производится по транспортным и сопроводительным документам (счету-фактуре, спецификации, описи, упаковочным ярлыкам и др.) отправителя (изготовителя). Отсутствие указанных документов или некоторых из них не приостанавливает приемки продукции. В этом случае составляется акт о фактическом наличии продукции и в акте указывается, какие документы отсутствуют. В акте приемки должно быть указано количество поступившей продукции раздельно в каждом вагоне, контейнере или автофургоне».
Відповідно до пункту 2 Інструкції про порядок приймання продукції по якості П-7 «в целях сохранности качества поставляемой продукции, создания условий для своевременной и правильной приемки ее по качеству объединение и его производственная единица, предприятие, организация-изготовитель (отправитель) обязаны обеспечить четкое и правильное оформление документов, удостоверяющих качество и комплектность поставляемой продукции (технический паспорт, сертификат, удостоверение о качестве и т.п.), отгрузочных и расчетных документов, соответствие указанных в них данных о качестве и комплектности продукции фактическому качеству и комплектности ее».
Згідно з п. 4 Інструкції П-7 «при приеме груза от органов транспорта получатель во всех случаях, когда это предусмотрено правилами, действующими на транспорте, обязан потребовать от органа транспорта составления коммерческого акта, а при доставке груза автомобильным транспортом - отметки на товарно-транспортной накладной или составления акта».
На виконання вимог Інструкції про порядок приймання продукції по кількості П-6 та Інструкції про порядок приймання продукції по якості П-7, щодо перевірки кількості та якості отриманих ДТ, позивачем не надані товарно-транспортні накладні, зведені акти приймання - здавання нафтопродуктів, комерческі акти, документи, що засвідчують кількість та якість придбанних нафтопродуктів, паспорта та сертифікати їх якості.
Позивачем під час розгляду у суді першої інстанції було вказано, що дизельне паливо, після придбання позивачем, передається для збереження ПСП «Агропродукт» згідно договору № 0401 від 04.01.2011 (Т. 1 а.с. 242 - 244) та ТОВ «Взліт» згідно договору 03 від 03.03.2011 (Т. 1 а.с. 245 - 247), які є власником резервуарів, технологічних трубопроводів, естакад зливів та наливів, так як відповідні ємкості у позивача відсутні.
Акти приймання - передачі дизельного палива між ПП «Голд - Агро» та ПСП «Агропродукт», ТОВ «Взліт» відсутні.
Згідно наданих позивачем товарно - транспортних накладних між ПП «Голд - Агро» та контрагентами, автопідприємство, яке транспортує дизельне паливо ТОВ «Трансс - Групп», транспортування відбувається за рахунок позивача, проте договорів на транспортування між ПП «Голд - Агро» та ТОВ «Трансс - Групп» відсутні. Акти приймання - передачі по кількості та якості між ПП «Голд - Агро» та ТОВ «Трансс - Групп» позивачем не надані.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про перевезення небезпечних вантажів»:
- небезпечний вантаж - речовини, матеріали, вироби, відходи виробничої та іншої діяльності, які внаслідок притаманних їм властивостей за наявності певних факторів можуть під час перевезення спричинити вибух, пожежу, пошкодження технічних засобів, пристроїв, споруд та інших об'єктів, заподіяти матеріальні збитки та шкоду довкіллю, а також призвести до загибелі, травмування, отруєння людей, тварин і які заміжнародними договорами, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, або за результатами випробувань в
установленому порядку залежно від ступеня їх впливу на довкілля або людину віднесено до одного з класів небезпечних речовин;
- небезпечні речовини - речовини, віднесені до таких класів: клас 1 - вибухові речовини та вироби; клас 2 - гази; клас 3 - легкозаймисті рідини; клас 4.1 - легкозаймисті тверді речовини; клас 4.2 - речовини, схильні до самозаймання; клас 4.3 - речовини, що виділяють легкозаймисті гази при стиканні з водою; клас 5.1 - речовини, що окислюють; клас 5.2 - органічні пероксиди; клас 6.1 - токсичні речовини; клас 6.2 - інфекційні речовини; клас 7 - радіоактивні матеріали; клас 8 - корозійні речовини; клас 9 - інші небезпечні речовини та вироби;
- місця зберігання небезпечних вантажів - спеціально облаштовані місця, майданчики, складські приміщення та споруди, де зберігаються прийняті до/після перевезення небезпечні вантажі.
Положеннями статті 7 Закону України «Про перевезення небезпечних вантажів» передбачено, що відправник небезпечних вантажів зобов'язаний надавати перевізнику необхідні документи з достовірною інформацією про небезпечний вантаж, а в разі дорожнього перевезення - аварійну картку; забезпечувати підготовку вантажу до відправлення, подавати перевізнику небезпечний вантаж у відповідному пакуванні (тарі, крупногабаритній тарі, контейнерах середньої вантажопідйомності для масових вантажів), контейнері, цистерні та засобі пакування; забезпечувати у певних випадках фізичний захист, охорону і супроводження небезпечного вантажу під час перевезення; забезпечувати проведення спеціального навчання, підвищення кваліфікації осіб, які займаються відправленням небезпечних вантажів, та їх медичного огляду; здійснити в установленому порядку страхування відповідальності на випадок настання негативних наслідків перевезення небезпечних вантажів.
Відповідно до статті 8 Закону України «Про перевезення небезпечних вантажів» Перевізник небезпечних вантажів зобов'язаний у разі дорожнього перевезення розробити та погодити з Державтоінспекцією Міністерства внутрішніх справ України маршрути і режими перевезення небезпечних вантажів; забезпечити своєчасний огляд транспортних засобів у підрозділах Державтоінспекції Міністерства внутрішніх справ України та отримання відповідного свідоцтва про допуск до перевезення небезпечного вантажу; під час перевезення не відхилятися від узгодженого маршруту, додержуватися безпечних умов руху та постійно контролювати стан транспортного засобу і вантажу; перевозити у встановлений строк небезпечний вантаж та передавати його одержувачу; забезпечувати належне зберігання небезпечного вантажу; у відповідних випадках здійснювати заходи фізичного захисту і охороняти небезпечний вантаж; забезпечувати проведення спеціального навчання, підвищення кваліфікації осіб, які здійснюють перевезення небезпечних вантажів, та їх медичного огляду; в разі дорожнього перевезення забезпечувати одержання водіями свідоцтв про допуск до перевезення небезпечних вантажів встановленого зразка після навчання та складання відповідних іспитів в Державтоінспекції Міністерства внутрішніх справ України.
Позивачем на підтвердження товарності укладеної угоди щодо купівлі ПММ та ДТ та на виконання вимог положень Закону України не надані свідоцтва про підготовку уповноваженого з питань безпеки перевезень небезпечних вантажів, свідоцтва про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів на директора підприємства, ліцензія Міністерства транспорту та зв'язку України Головної державної інспекції на автомобільному транспорті, свідоцтва про підготовку водіїв транспортних засобів, що перевозять небезпечні вантажі, договори обов'язкового страхування відповідальності суб'єктів перевезення небезпечних вантажів на випадок настання негативних наслідків під час перевезення небезпечних вантажів, узгодження маршрутного перевезення небезпечного вантажу.
Позивач надав свідоцтва про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів на транспортні засоби, що належать ТОВ «Взліт» (т. 2 а.с. 119 - 120, 122 - 123) та свідоцтва про підготовку водіїв транспортних засобів, які працюють на ТОВ «Зліт» (Т. 2 .с. 121), проте в усіх товаро - транспортних накладних, наданих позивачем на доставку дизельного палива від ПП «Голд - Агро» до контрагентів, автопідприємство ТОВ «Трансс - Групп», а не ТОВ «Взліт». Договорів на доставку та транспортування дизельного палива між ТОВ «Взліт» та ПП «Голд - Агро» позивачем в судовому засіданні не надано.
Наявність у покупця (позивача) належно оформлених документів, які відповідно до Податкового Кодексу України необхідні для віднесення певних сум до податкового кредиту, зокрема виданих продавцями податкових накладних, не є безумовною підставою для відшкодування податку на додану вартість, якщо податковий орган доведе, що відомості в таких документах не відповідають дійсності.
Наявність належним чином оформлених податкових накладних є необхідною, але не безумовною підставою для отримання платником податку права на податковий кредит та/або бюджетне відшкодування з податку на додану вартість.
У зв'язку з відсутністю у позивач усіх товарно - транспортних накладних з контрагентами та відсутністю усієї вищезазначеної первинної документації, передбаченої Закону України «Про перевезення небезпечних вантажів», Інструкціями П-6 та П-7, суд вважає, про нереальність укладених правочинів ПП «Голд - Агро» з контрагентами.
Відповідно, в розумінні норм ст. 198.1 ПК Україна, перераховані документи є доказом операцій по реальному придбанню товару та здійснення господарської діяльності ПП «Голд - Агро» з контрагентами, а також належного виконання зобов'язань за укладеним договором.
Крім зазначених доказів, платник, який здійснює операції, в результаті яких виникає об'єкт оподаткування ПДВ, зобов'язаний скласти податкову накладну і видати її покупцеві (п. 201.1 НК Україна).
Згідно з нормами ст. 201.10 ПК Україні: «Податкова накладна видається платником податку, який здійснює операції з надання товарів / послуг, на вимогу покупця та є підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту».
Тобто, основним первинним документом, що підтверджує суми податкових зобов'язань та податкового кредиту, є податкова накладна.
Наявність належним чином оформленої податкової накладної дає покупцеві право на відображення податкового кредиту.
Також для нарахування сум податку, які відносяться до податкового кредиту необхідно враховувати норми статті 201.8 НК Україна, яка говорить: «право на нарахування податку та складання податкових накладних надається виключно особам, зареєстрованим як платники податку в порядку, передбаченому статтею 183 цього Кодексу».
Тому суд першої інстанції правильно прийшов до висновку, що ПП «Голд - Агро» порушені норми ПК Україна.
Також судами першої та аеляційної інстанції встановлено, що у сторін за угодою відсутні первинні документи, що підтверджують факт отримання та перевезення вантажів, що є виконанням вимог Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14 жовтня 1997 року N 363, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 20 лютого 1998 року за N 128/2568.
При перевезення вантажів автомобільним транспортом обов'язковим є оформлення товарно - транспортної накладної незалежно від умов оплати за роботу автомобіля, умов перевезення вантажів, а також видів перевезення. Товарно-транспортна накладна додається до шляхового листа, які позивачем під час перевірки та в судовому засіданні не надані. Товарно-транспортна накладна оформляється вантажовідправником на кожну поїздку автомобіля та для кожного вантажоотримувача окремо.
Крім того, п.п. 11.1 п. 11 Правил перевезення визначено, що товарно-транспортні накладні і путні листи вантажного автомобіля є основними документами на перевезення вантажів. Також Правилами перевезення визначається, яким чином, в скількох екземплярах оформляються товарно-транспортні накладні, ким вони підписуються і т.п.
Відповідно до ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" від 05.04.2001 № 2344-ІІІ автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред'являти особам, уповноваженим здійснювати контроль на автомобільному транспорті і у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. Для водія такими документами є: посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, ліцензійна картка, шляховий лист, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством України.
Таким чином, товарно-транспортна накладна відноситься до первинної транспортної документації, застосування якої для всіх суб'єктів господарської діяльності незалежно від форм власності є обов'язковим.
З урахуванням вказаного, у разі відсутності первинної транспортної документації, підтверджуючої отримання послуг з перевезення вантажів автомобільним транспортом, в даному випадку - товарно-транспортною накладною, платник податку не має підстав віднести такі витрати до складу валових витрат та податкового кредиту підприємства.
В матеріалах справи відсутня первинна транспортна документація (не всі товарно - транспортні накладні надані та відсутні маршрутні листи), що не підтверджує факт отримання ресурсів, згідно зазначених вище договорів. Відсутність даних документів у позивача, щодо переходу права власності на продукцію, є підставою вважати дані угоди нікчемними.
Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Переліку документів, необхідних для здійснення перевезення вантажу автомобільним транспортом у внутрішньому сполученні» від 25.02.2009 р. № 207 (далі - постанова №207) затверджено вичерпний перелік документів, які повинні бути у водія юридичної особи або фізичної особи - підприємця при здійсненні перевезення вантажу автомобільним транспортом.
Так, згідно з вимогами Постанови № 207, для водія юридичної особи або фізичної особи - підприємця, що здійснює вантажні перевезення на договірних умовах, такими документами є:
- фотокопія ліцензії, засвідчена автомобільним перевізником, або ліцензійна картка;
документи на вантаж;
- посвідчення на право керування транспортним засобом відповідної категорії і талон, що додається до посвідчення;
- реєстраційний документ на транспортний засіб або інший засвідчений в установленому
- порядку документ, що підтверджує право керування, користування чи розпорядження
транспортним засобом;
- талон про проходження державного технічного огляду;
- поліс (сертифікат) обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності
власників наземних транспортних засобів.
При цьому водію юридичної особи необхідно мати також дорожній лист з відмітками про проведення перед рейсових медичного огляду та огляду технічного стану транспортного засобу.
Здійснення поставки товару на будь-яких умовах поставки не звільняє учасників господарської операції від складання первинних документів, які передбачені законодавством про бухгалтерський облік.
Відсутність товарно-транспортних накладних є свідченням відсутності факту перевезення товару, що, у свою чергу, вказує на фіктивність відповідної господарської операції. Відсутність належних первинних документів свідчить про нездійснення самих господарських операцій. Податковий кредит та бюджетне відшкодування за такими операціями не можуть бути надані платникові податку.
Позивачем в судовому засіданні не надані необхідні документи, що не підтверджують факт отримання та транспортування ДТ ПП «Голд - Агро».
Відповідно до ст. 200 Податкового кодексу України сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов'язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду. При позитивному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету у строки, встановлені цим розділом. При від'ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу), а в разі відсутності податкового боргу - зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.
Якщо в наступному податковому періоді сума, розрахована згідно з пунктом 200.1 цієї статті, має від'ємне значення, то:
а) бюджетному відшкодуванню підлягає частина такого від'ємного значення, яка дорівнює сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, а в разі отримання від нерезидента послуг на митній території України - сумі податкового зобов'язання, включеного до податкової декларації за попередній період за отримані від нерезидента послуги отримувачем товарів/послуг;
б) залишок від'ємного значення попередніх податкових періодів після бюджетного відшкодування включається до складу сум, що відносяться до податкового кредиту наступного податкового періоду.
Сума, що підлягає бюджетному відшкодуванню на рахунок платника податку, визначена у податкових деклараціях позивача та сформована позивачем як від'ємне значення різниці поточного звітного (податкового) періоду до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду, що раніше встановлено судом.
Під час розгляду справи позивачем не надано суду усі первинні документи, які підтверджують факт надходження товару та отримання його ПП «Голд - Агро».
Суд зазначає, що відповідачем правомірно зазначено у акті перевірки та надані відповідні докази, які з огляду на положення ЦК України та Постанови Пленуму Верховного Суду України від 06.11.2009 № 9 достеменно свідчать про нікчемність правочиннів між ПП «Голд - Агро» та контрагентами.
Надання податковому органу належним чином всіх оформлених документів, передбачених законодавством про податки та збори, з метою одержання податкової вигоди є підставою для її одержання, якщо податковою не встановлено та не доведено, що відомості, які містяться в цих документах, неповні, недостовірні та (або) суперечливі, є наслідком укладення нікчемних правочинів або коли відомості ґрунтуються на інших документах, недійсність даних в яких установлена судом.
Таким чином, наданими позивачем первинними документами не підтверджено реальність господарських операцій між ПП «Голд - Агро» та контрагентами.
Колегія суддів також погоджується з судом першої інстанції, який вказав, що вимоги позову щодо зобов'язання відповідача утриматися від використання неправомірного Акту перевірки № 973/23/33923047 від 15.12.2011 ПП «Голд - Агро» з питань дотримання вимог податкового законодавства з податку на додану вартість по взаємовідносинам з ПП «Квалітет компані» за період з 01.12.2010 по 30.09.2011, оскільки виходячи з аналізу ст. 2 КАС України відновленню підлягають лише ті права, порушення яких встановлено під час судового розгляду справи. Суд не може прийняти рішення, щодо захисту прав та обов'язків на майбутнє.
Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд першої інстанції правильно дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є необґрунтованими, тому адміністративний позов не підлягає задоволенню в повному обсязі.
Відповідно до частини третьої статті 159 КАС обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Згідно ст. 160 Кодексу адміністративного судочинства України у судовому засіданні, у якому закінчився розгляд справи, оголошено вступну та резолютивну частини постанови та повідомлено представників сторін про те, що постанову у повному обсязі буде виготовлено протягом 5-денного строку.
Статтею 200 КАС України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Колегія вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому при таких обставинах апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення а рішення суду без змін.
Керуючись статтями 24, 160, 167, 184, 195, 196, 197, 198, 200, 205, 206, 211, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу Приватного підприємства "Голд-Агро" на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 15 травня 2012р. у справі №2а/1270/1761/2012 - залишити без задоволення.
Постанову Луганського окружного адміністративного суду від 15 травня 2012р. у справі №2а/1270/1761/2012 - залишити без змін.
Рішення набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі та може бути оскаржена безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів з дня набрання рішенням законної сили.
Головуючий О.О.Шишов
Судді І.В.Сіваченко
С.П.Дяченко
Суд | Донецький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.07.2012 |
Оприлюднено | 03.08.2012 |
Номер документу | 25476719 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Шишов Олег Олексійович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Шишов О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні