Справа № 1570/3856/2012
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 липня 2012 року Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Танцюри К.О.,
за участю секретаря Маковейчук Т.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Одесі справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ЄВРОПЛЕЙ»до Державної податкової інспекції у м. Іллічівську Одеської області Державної податкової служби про визнання протиправним та скасування наказу, визнання протиправними дій, -
ВСТАНОВИВ:
До суду надійшов адміністративний позов ТОВ «ЄВРОПЛЕЙ»до Державної податкової інспекції у м. Іллічівську про визнання протиправним та скасування наказу
№753 від 23.08.2011р. в.о.начальника ДПІ у м. Іллічівську Плетень Ю. І. «Про проведення з 25.08.2011р. по 26.08.2011р. документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ«ЄВРОПЛЕЙ»з питань правомірності формування податкових зобов'язань та податкового кредиту за квітень 2011 року», визнання протиправними дій щодо проведення документальної невиїзної перевірки ТОВ «ЄВРОПЛЕЙ»з питань правомірності формування податкових зобов'язань та податкового кредиту за квітень 2011 року, визнання протиправними дій щодо включення до акту перевірки № 2024/23-0302/33923995 від 30.08.2011р. висновків щодо нікчемності правочинів, укладених ТОВ«ЄВРОПЛЕЙ» при придбанні та продажу товарів, за якими сформовані податковий кредит та податкове зобов'язання ТОВ «ЄВРОПЛЕЙ»з ПДВ за квітень 2011 року та відсутності факту передачі товарів за цими угодами.
В обгрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що запит ДПІ у м.Іллічівськ не містив відомостей щодо підстав його надсилання, тому відповідно до вимог законодавства платник податків звільняється від обов'язку надавати відповідь на такий запит. При цьому, позивач надіслав на адресу ДПІ у м. Іллічівськ лист, яким піддприємство повідомило, що у разі правильного оформлення запиту, буде надано всі необхідні документи. Однак ДПІ у м. Іллічівськ провело документальну перевірку лише на підставі аналізу податкової звітності ТОВ «ЄВРПОЛЕЙ», посилаючись на відмову підприємства надати необхідні документи. Позивач зазначає, що ТОВ «ЄВРОПЛЕЙ»здійснило у повному обсязі оплату за товар, отриманий у ТОВ «Логістік-Голд», тому добросовісно виконав вимоги Податкового кодексу України, сплативши ПДВ у ціні товару, придбаного у безпосереднього постачальника. Позивач зазначає, що у ТОВ«ЄВРОПЛЕЙ»є вся первинна бухгалтерська документація, яка підтверджує дійсність та реальність угоди з ПП «ТФ «Антошка», а також факт оприбуткування ТОВ«ЄВРОПЛЕЙ», отриманого від контрагента-постачальника товару, подальшого використання його у власній господаріській діяльності для відповідної реалізації такої продукції контрагенту-продавцю. Зазначені документи спростовують висновки акту перевірки щодо нікчемності угод.
Ухвалою суду від 06 липня 2012 року, яка занесена до журналу судового засідання, у зв'язку з проведеною реорганізацією було замінено первинного відповідача по справі Державну податкову інспекцію у м.Іллічівську на належного відповідача - Державну податкову інспекцію у м. Іллічівську Одеської області Державної податкової служби.
Представник позивача у судовому засіданні, посилаючись на обґрунтування, викладені в адміністративному позові, підтримала позовні вимоги у повному обсязі та просила їх задовольнити.
Представник відповідача у судове засідання 26.07.2012р. не з'явився, про дату, час та місце судового розгляду був повідомлений належним чином. У минулих судових замсіданнях представник відповідача заперечувала проти задоволення позову ТОВ«ЄВРОПЛЕЙ»з підстав, викладених у письмових запереченнях. При цьому, представник відповідача зазначала, що направленний на адресу ТОВ «ЄВРОПЛЕЙ»запит від 05.08.2011р. за №16152/10/23-0404 щодо надання документів відповідає вимогам чинного законодавства. Також, представник відповідача зазначала, що згідно акту ДПІ у Суворівському районі м. Одеси № 743/23-1/37089959 від 28.07.2011р. усі операції купівлі-продажу за участю ТОВ «Логістік-Голд»підпадають під ознаки нікчемності, тому ТОВ«Логістік-Голд», на думку відповідача, не поставило на адресу ТОВ «ЄВРОПЛЕЙ»товар на суму ПДВ 617 754 грн., а ТОВ «ЄВРОПЛЕЙ»відповідно не могло поставити у квітні 2011 року товар на адресу ПП «ТФ «Антошка»на суму ПДВ 617754 грн.
Заслухавши пояснення представників позивача, відповідача, дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази в їх сукупності, проаналізувавши положення законодавства, суд встановив наступне.
У період з 25.08.2011р. по 26.08.2011р. на підставі рішення начальника ДПІ у
м. Іллічівську, оформленого наказом від 23.08.2011р. № 753, була проведена позапланова невиїзна перевірка ТОВ «ЄВРПОЛЕЙ», за наслідками якої складено акт ДПІ у м.Іллічівську івд 30.08.2011р. № 2024/23-0302/93923995 «Про результати документальної позапланової невиїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю «ЄВРОПЛЕЙ»(код ЄДРПОУ 33923995) з питань дотримання правомірності формування податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість за період квітень 2011 року»(Т.ІІІ, а.с.1-11). У висновку акту перевірки зазначено, що ТОВ«ЄВРОПЛЕЙ»завищено податкові зобов'язання та податковий кредит за період з 01.04.2011р. по 30.04.2011р. на суму 617 754грн. у зв'язку з порушенням ТОВ«ЄВРОПЛЕЙ»п.185.1 ст.185, п.п. а) п.187.1 ст.187, п.188.1 ст.188, 198.1, 198.3, 198.6 Податкового кодексу України, ч. 1, 5 ст.203, п.1, п.2 ст.215, ст.228, ст.234 ЦК України в частині недодержання вимог зазначених статей в момент вчинення правочинів, які не спрямовані на реальне настання правових наслідків, та вбачаються нікчемні правочини ТОВ «ЄВРОПЛЕЙ» з контрагентом-покупцем ПП «Торгівельна фірма «Антошка»(код ЄДРПОУ 25030516) та постачальником ТОВ «Логістік-Голд»(код за ЄДРПОУ 37089959) в квітні 2011року на суму ПДВ 617 754 грн.
Як вбачається з наказу на проведення перевірки від 23.08.2011р. №753
(Т.ІІІ, а.с.32) перевірка була проведена, зокрема, на підставі п.п.78.1.4 п.78.1 ст.78 Податкового кодексу України, згідно якого позапланова документальна перевірка проводиться, якщо виявлено недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на письмовий запит органу державної податкової служби протягом десяти робочих днів з дня отримання запиту.
10.08.2011р. на адресу ТОВ «ЄВРПОЛЕЙ»був направлений запит ДПІ у
м. Іллічівську від 05.08.2011р. №16152/10/23-0404 (Т.ІІІ, а.с.36-37) щодо надання у десятиденний термін пояснень та документів.
Відповідно до п.73.3 ст.73 Податкового кодексу України органи державної податкової служби мають право звернутися до платників податків та інших суб'єктів інформаційних відносин із письмовим запитом про подання інформації (вичерпний
перелік та підстави надання якої встановлено законом), необхідної для виконання покладених на органи державної податкової служби функцій, завдань, та її документального підтвердження. Такий запит підписується керівником (заступником керівника) органу державної податкової служби і повинен містити перелік інформації, яка запитується, та документів, що її підтверджують, а також підстави для надіслання запиту. Письмовий запит про подання інформації надсилається платнику податків або іншим суб'єктам інформаційних відносин за наявності хоча б однієї з таких підстав:
1) за результатами аналізу податкової інформації, отриманої в установленому законом порядку, виявлено факти, які свідчать про порушення платником податків податкового, валютного законодавства, законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації
(відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби; 2) для визначення рівня звичайних цін на товари (роботи,
послуги) під час проведення перевірок; 3) виявлено недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків; 4) щодо платника податків подано скаргу про ненадання таким платником податків податкової накладної покупцю або про порушення правил заповнення податкової накладної; 5) у разі проведення зустрічної звірки; 6) в інших випадках, визначених Кодексом.
Платники податків та інші суб'єкти інформаційних відносин
зобов'язані подавати інформацію, визначену у запиті органу державної податкової служби, та її документальне підтвердження протягом одного місяця з дня, що настає за днем надходження запиту.
П. 73.3. ст. 73 Податкового кодексу України визначено, що у разі коли запит
складено з порушенням вимог, викладений у цьому пункті, платник податків звільняється від обов'язку надавати відповідь на такий запит.
Судом встановлено, що запит ДПІ у м.Іллічівську від 05.08.2011 р. № 16152/10/23-0404 не містив конкретний перелік підстав для надання інформації. Листом від 19.08.2011р. за №19/08/11-01 (Т.ІІІ, а.с.38) ТОВ «ЄВРОПЛЕЙ»повідомило ДПІ у
м.Іллічівську, що у разі належного оформлення запиту, підприємство надасть у встановлений законодавством місячний термін всю необхідну інформацію.
Однак, належним чином оформлений запит відповідачем не складався та не направлявся на адресу позивача.
Відтак, суд приходить до висновку, що ТОВ «ЄВРОПЛЕЙ»не було відмовлено в наданні інформації.
За таких обставин, у відповідача не було правових підстав, передбачених п. п.78.1.4 п. 78.1 ст. 78 ПК України, для проведення документальної позапланової невиїзної перевірки позивача.
В силу п. 75.1 ст. 75 ПК України, органи державної податкової служби мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Згідно із п.п.75.1.2 п.75.1 ст.75 ПК України документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи органу державної податкової служби і проводиться за наявності хоча б однієї з обставин, визначених цим Кодексом. Документальною невиїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться в приміщенні органу державної податкової служби.
Відповідно до п.79.2 ст.79 ПК України документальна позапланова невиїзна перевірка проводиться посадовими особами органу державної податкової служби виключно на підставі рішення керівника органу державної податкової служби, оформленого наказом, та за умови надіслання платнику податків рекомендованим листом із повідомленням про вручення або вручення йому чи його уповноваженому представнику під розписку копії наказу про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та письмового повідомлення про дату початку та місце проведення такої перевірки. Присутність платників податків під час проведення документальних невиїзних перевірок не обов'язкова. Відповідно, така норма встановлюючи обов'язок відповідача щодо повідомлення платника податків про початок проведення перевірки, також встановлює кореспондуюче право платників податків бути завчасно обізнаними про проведення перевірки податковим органом їх господарської діяльності з метою забезпечення можливості платникам податків реалізувати, встановлені Податковим кодексом права під час проведення такої перевірки.
В акті перевірки зазначено, що перевірка проводилась з 25.08.2011р.
по 26.08.2011р.
Судом встановлено, що копія наказу №753 від 23.08.2011р. про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки разом із повідомленням №91 від 23.08.2011р. були відправлені поштою на адресу позивача 26.08.2011р. о 16 годині
20 хвилин, тобто після закінчення проведення перевірки, що підтверджується копією фіскального чеку №5922 від 26.08.2011р., наданого представником відповідача
(Т.ІІІ, а.с.34). Копія наказу та повідомлення про проведення позапланової невиїзної перевірки були отримані позивачем лише 29.08.2011р., що підтверджується копією поштового повідомлення, наданого представником відповідача (Т. ІІІ а.с.35).
Відповідно до п.78.4 ст.78ПК України про проведення документальної позапланової перевірки керівник органу державної податкової служби приймає рішення, яке оформлюється наказом. Право на проведення документальної позапланової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли йому до початку проведення зазначеної перевірки вручено під розписку копію наказу про проведення документальної позапланової перевірки.
Оскільки відповідач, в порушення вимог п.78.4 ст.78, п.79.2 ст.79 ПК України, у встановленому порядку не ознайомив позивача завчасно з наказом № 753 від 23.08.2011р. про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки, до проведення перевірки, суд вважає обґрунтованими доводи позивача щодо протиправності дій відповідача з проведення перевірки, оскільки були відсутні правові підстави для її проведення та порушений порядок проведення перевірки.
Суд також вважає помилковим висновок акту перевірки щодо нікчемності правочинів ТОВ «ЄВРОПЛЕЙ»з контрагентом-покупцем ПП «Торгівельна фірма «Антошка»та постачальником ТОВ «Логістік-Голд»у квітні 2011 року на суму ПДВ
617754 грн. з огляду на наступне.
28 березня 2011 року між ТОВ «Логістік-Голд»(постачальником) та ТОВ«ЄВРОПЛЕЙ»(покупцем) був укладений договір поставки товару №01-03 (Т. ІІІ а.с.213-216). За умовами вказаного договору ТОВ «Логістік-Голд»взяло на себе зобов'язання поставляти та передавати у власність ТОВ «ЄВРОПЛЕЙ»товари, а останнє було зобов'язано приймати товар та здійснювати оплату. Відповідно до п.4.2 вказаного договору поставка товару здійснюється на склад покупця.
ТОВ «ЄВРОПЛЕЙ»має складські приміщення за адресою: м.Одеса, вул.Боженко,19, корпус В1, яке орендує у ТОВ «Автоімпульс»на підставі договору оренди нежитлового приміщення №51 від 01.12.2009р. (Т.І а.с.13-17) сроком дії 35 місяців, починаючи з 01 січня 2010 року.
Згідно податкових накладних №2 та №3 від 01.04.2011р. (Т.ІІІ а.с.217-227)
ТОВ «Логістік-Голд»на склад позивача був поставлений товар у квітні 2011 року на загальну суму 3 706 508грн., з урахуванням ПДВ у сумі 617 754 грн.
Вказані податкові накладні зареєстровані в реєстрі отриманих податкових накладних за квітень 2011 року (Т.ІІ а.с.23), податковий кредит за податковими накладними задекларований позивачем у декларації з податку на додану вартість за квітень 2011 року (Т.ІІІ а.с. 84-87).
Накладні на товар, отриманий позивачем від ТОВ «Логістік-Голд»у квітні 2011 року згідно податкових накладних № 2, 3 від 01.04.2011р., згідно протоколу обшуку від 19.05.2012р. (Т.ІІ а.с.247-252) було у позивача вилучено.
Відповідно до п. п. 4.1.4. п. 4 Посадової інструкції старшого менеджера по збуту, затвердженою директором ТОВ «ЄВРОПЛЕЙ»(Т. ІІІ, а. с. 204-205) до обов'язків старшого менеджера по збуту, зокрема, входить, прийом товарів на складі, контроль якості та кількості товара, який поступає на склад.
Прийом товару від ТОВ «Логістік-Голд» згідно податкових накладних № № 2,3 від 01.04.2011р. здійснювався ОСОБА_2, який працює старшим менеджером ТОВ «ЄВРОПЛЕЙ»згідно наказу № 30-Л від 05.06.2007 р. (Т. ІІІ а.с. 206).
Оплата товару, отриманого позивачем від ТОВ «Логістік-Голд»у квітні 2011 року на суму ПДВ 617754 грн. була здійснена позивачем повністю, що підтверджується: платіжними дорученнями № №1006, 1007 від 20.04.2011р. (Т.І. а.с.25), листом від 29.04.2011р. №29-04 (Т.ІІІ, а.с.77), випискою по рахунку за період з 10.04.2011р. 30.04.2011р. по розрахункам з контрагентом ТОВ «Логістік-Голд»(Т. ІІІ а.с. 78), витягом з журналу-ордеру по рахунку 631 «розрахунки з вітчизняними постачальниками»(Т. ІІІ а.с. 192-203).
Приход товару на адресу ТОВ «ЄВПРОПЛЕЙ»від ТОВ «Логістік-Голд» згідно податкових накладних № 2 та №3 від 01.04.2011р. підверджується також зведеною аналітичною таблицею за обліком товару у розрізі контрагента ТОВ «Логістік-Голд»за квітень 2011 року (Т. ІІІ а.с.170-190).
Відповідно до п.198.1. ст.198 ПК України право на віднесення сум податку до податкового кредиту, зокрема, виникає у разі здійснення операцій з придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послуг.
Згідно з п.198.3. ст.198 ПК України податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг, але не вище рівня звичайних цін, визначених відповідно до статті 39 цього Кодексу, та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв'язку з: придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи), у тому числі при їх імпорті, з метою подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку.
Право на нарахування податкового кредиту виникає незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.
Пунктом 198.6. ст.198 цього кодексу передбачено, що не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв'язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені податковими накладними (або підтверджені податковими накладними, оформленими з порушенням вимог статті 201 цього Кодексу) чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.
У разі коли на момент перевірки платника податку органом державної податкової служби суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними цим пунктом документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу.
Відповідно до ст. 201 ПК України платник податку зобов'язаний надати покупцю (отримувачу) на його вимогу підписану уповноваженою платником особою та скріплену печаткою податкову накладну
Податкова накладна виписується у двох примірниках у день виникнення податкових зобов'язань продавця. Оригінал податкової накладної видається покупцю, копія залишається у продавця товарів/послуг.
Податкова накладна є податковим документом і одночасно відображається у податкових зобов'язаннях і реєстрі виданих податкових накладних продавця та реєстрі отриманих податкових накладних покупця.
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку щодо правомірності формування позивачем податкового кредиту у квітні 2011 року на суму 617 754 грн. за рахунок придбання товарів від ТОВ «Логістік-Голд», оскільки вказаний податковий кредит підтверджений належним чином оформленими податковими накладними, які є дійсними, відповідають вимогам законодавства, правильність оформлення яких не заперечується та не спростовуються відповідачем.
Крім того, факт поставки товару від ТОВ «Логістік-Голд»підтвержують вищеперелічені документи бухгалтерського та податкового обліку, надані позивачем.
Також в акті перевірки ДПІ у Суворівському районі м. Одеси від 28.07.2011 р.
№ 743/23-1/37089959 (Т.ІІІ а.с.39-69), на який повилається відповідач в обгрунтування наданих заперечень, не встановлено відхилення в декларуванні ТОВ «Логістік-Голд»податкових зобов'язань по взаємовідносинам з ТОВ «ЄВРОПЛЕЙ»у квітні 2011 року на суму ПДВ 617754грн., про шо зазначено на стор. 20 акту перевірки
(Т. ІІІ а.с.58).
Судом встановлено, що 01 лютого 2010 року між ТОВ «ЄВРОПЛЕЙ»та ППТФ«Антошка»був укладений договір поставки товару №19 (Т.ІІІ а.с.98-101), за умовами якого ТОВ «ЄВРОПЛЕЙ»взяло на себе зобов'язання поставляти та передавати у власність ПП ТФ «Антошка»товари, а останнє зобов'язано приймати товар та здійснювати оплату. Найменування товару, його кількість, асортимент, ціна вказуються у накладних, які оформлюються на кожну партію товару (п. 1.2 Договору). Відповідно до п.4.2 вказаного договору поставка товару здійснюється на склад покупця. Строк дії договору-3 роки з дати укладення (п. 8.1 Договору).
ППТФ «Антошка»має складські приміщення за адресою: м. Одеса, вул. Боженко,19, корпус А1, яке орендує у ТОВ «Автоімпульс»на підставі договору оренди нежитлового приміщення №55 від 01.12.2009 р. (Т.ІІІ а.с.129-133).
Товар, який придбав позивач у ТОВ «Логістік-Голд»у квітні 2011 року, в подальшому був реалізований ПП ТФ «Антошка».
Факт придбання товарів ПП ТФ «Антошка»від позивача підтверджують наступні документи: накладні №01001, №01009, №01006 від 01.04.2011р. (Т.ІІІ, а.с.102-128), податкові накладні №4956, №4960 від 01.04.2011р. (Т.ІІІ а.с.139-151, а.с.162-169), зведена аналітична таблиця за обліком товару у розрізі контрагента ТОВ «Логістік-Голд»за квітень 2011 року (Т. ІІІ а.с.170-190)
Податкові накладні №4956, №4960 від 01.04.2011р. відображені позивачем в реєстрі виданих податкових накладних за квітень 2011 року (Т. ІІ а.с.1-16), податкові зобов'язання за вказаними податковими накладними задекларовані позивачем у декларації з податку на додану вартість за квітень 2011 року (Т.ІІІ а.с.84-87).
ПП ТФ «Антошка»сплатило належним чином за товар, отриманий від позивача у квітні 2011 року, що підтверджується: листом ПП ТФ «Антошка»(Т. ІІ а.с.246), випискою по рахунку за період з 01.04.2011р. по 30.04.2011 р. по розрахункам з контрагентом ППТФ «Антошка»(Т. ІІ а.с.79-80).
Згідно ст. 185 ПК України закріплено, що об'єктом оподаткування є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з передачі права власності на об'єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об'єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю.
Відповідно до ст.187 ПК України датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період,
протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
За нормами Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" від 16.07.99р. №996-ХІУ, бухгалтерський та податковий облік базується на даних первинних документів, які підтверджують здійснення господарських операцій. Згідно визначення, яке наведено у статті 1 Закону України №996-ХІУ, із змінами і доповненнями, первинний документ - це документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення.
В статті 9 даного Закону зазначено, що підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. Первинні документи для надання їм юридичної сили і доказовості повинні мати такі обов'язкові реквізити: назву підприємства, установи, від імені яких складений документ, назву документа (форми), код форми, дату і місце складання; зміст господарської операції, вимірювачі господарської операції (у натуральному і вартісному виразі), посади, прізвища і підписи осіб, відповідальних за дозвіл та здійснення господарської операції і складання первинного документа. Інформація, що міститься у прийнятих до обліку первинних документах, систематизується на рахунках бухгалтерського обліку в регістрах синтетичного та аналітичного обліку шляхом подвійного запису їх на взаємопов'язаних рахунках бухгалтерського обліку.
Згідно з п.2.1., 2.2. Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24 травня 1995 року №88, первинні документи - це документи, створені у письмовій або електронній формі, що фіксують та підтверджують господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації (власника) на їх проведення. Господарські операції - це факти підприємницької та іншої діяльності, що впливають на стан майна, капіталу, зобов'язань і фінансових результатів. Первинні документи повинні бути складені у момент проведення кожної господарської операції або, якщо це неможливо, безпосередньо після її завершення. При реалізації товарів за готівку допускається складання первинного документа не рідше одного разу на день на підставі даних касових апаратів, чеків тощо. Для контролю та впорядкування обробки інформації на основі первинних документів можуть складатися зведені документи.
Наявні у справі матеріали документи, а саме: накладні та податкові накладні по операціям позивача з ТОВ «Логістік-Голд»та ППТФ «Антошка», є первинними документами у розумінні ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».
Посилання відповідача на те, що угоди, укладені між позивачем ТОВ «Логістік-Голд»та ПП ТФ «Антошка» не спричиняють настання реальних наслідків та є нікчемними, є безпідставним. Висновок відповідача про нікчемність угод спростовується наданими позивачем належним чином завіреними копіями документів, а саме: договорами поставки, договорами оренди складських приміщень, податковими накладними, накладними, декларацієй з податку на додану вартість, реєстрами отриманих та виданих податкових накладних за спірний період, банківськми виписками, документами аналітичного обліку товарів, які у сукупності підтверджують існування господарських відносин між позивачем та ТОВ «Логістік-Голд», ПП ТФ «Антошка» та товарний характер проведених операцій. Відповідачем не надано до суду доказів фіктивності чи підроблення цих документів.
Також, стосовно висновків представника відповідача про те, що угоди, укладені між позивачем та ТОВ «Логістік-Голд», ПП ТФ «Антошка»є нікчемними та не спричиняють реального настання правових наслідків, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч.1 ст.215 ЦК України, підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу. Недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання такого правочину недійсним судом не вимагається. У випадках, встановлених цим Кодексом, нікчемний правочин може бути визнаний судом дійсним. Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).
Відповідно до ч.2 ст.215 ЦК України недійсним є правочини, якщо його недійсність установлено законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання судом такого правочину недійсним не вимагається. Нікчемний правочин є недійсним на підставі закону, а тому також не створює інших наслідків, крім тих, що пов'язані з його недійсністю.
Згідно із ч.1 ст.216 ЦК України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов'язані з його недійсністю. Нікчемний правочин є недійсним в силу закону, а тому також не створює інших наслідків, крім тих, що пов'язанні із його недійсністю.
Згідно зі ст.228 ЦК України, правочин вважається таким, що порушує публічний порядок, якщо він був спрямований на порушення конституційних прав і свобод людини і громадянина, знищення, пошкодження майна фізичної або юридичної особи, держави, Автономної Республіки Крим, територіальної громади, незаконне заволодіння ним. Правочин, який порушує публічний порядок, є нікчемним.
При кваліфікації правочину за ст.228 ЦК має враховуватися вина, яка виражається в намірі порушити публічний порядок сторонами правочину або однією зі сторін. Доказом вини може бути вирок суду, постановлений у кримінальній справі, щодо знищення, пошкодження майна чи незаконного заволодіння ним тощо.
Окрім цього, з 01 січня 2011 року набули чинності зміни, внесені до ЦК України, зокрема, було викладено частину першу статті 203 у новій редакції та доповнено статтю 228 частиною третьою. На підставі частини 3 статті 228 ЦК України доводити недійсність правочинів (господарських зобов'язань) органи державної податкової служби зобов'язані виключно у судовому порядку.
Ст. 204 ЦК України визначає презумпцію правомірності правочину, визначаючи, що правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним.
В даному випадку, будь-які судові рішення щодо визнання недійсними угод, укладених між позивачем з ТОВ «Логістік-Голд», ПП ТФ «Антошка» - відсутні, а отже, відповідно до презумпції правомірності правочину, є дійсними.
Отже, відповідач, зазначивши в акті перевірки про нікчемність правочинів позивача з контрагентами ТОВ «Логістік-Голд», ПП ТФ «Антошка»за період квітень
2011 року не міг керуватися лише припущеннями щодо нікчемності або фіктивності укладених договорів та зазначена позиція відповідача не підкріплена належними доказами, а саме: рішеннями суду про визнання їх такими або вироком суду про визнання вини посадових осіб позивача.
Положеннями Податкового кодексу України не передбачено такого права податкових органів, як визнання в односторонньому порядку господарських правочинів нікчемними.
Крім того, відповідачем до суду взагалі не було надано доказів, які б свідчили про відсутність поставок товарів за договорами позивача з контрагентами, тому посилання відповідача на укладання угод позивачем без мети реального настання правових наслідків є лише припущенням відповідача, не підтвердженим належними доказами.
Для спростування висновків відвідача про нікчемність договорів, укладених позивачем з контрагентами, представником позивача надано до суду первинні документи податкового та бухгалтерського обліку.
У зв'язку з чим висновок відповідача щодо нікчемності угод між позивачем та його контрагентами - ТОВ «Логістік-Голд», ПП ТФ «Антошка» , має оціночний характер, яке базується на припущенні.
Викладені відповідачем в акті перевірки відомості не відповідають вимогам п.6 Порядку оформлення результатів документальних перевірок з питань дотримання податкового, валютного та іншого законодавства, затвердженого наказом Державної податкової адміністрації України від 22.12.2010р. №984, згідно з яким факти виявлених порушень податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, викладаються в акті документальної перевірки чітко, об'єктивно та в повній мірі, із посиланням на первинні або інші документи, які зафіксовані в бухгалтерському та податковому обліку, що підтверджують наявність зазначених фактів.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 86 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили. Частиною 3 цієї статті встановлено, що суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.
Надані до суду документи бухгалтерського та податкового обліку відповідають вимогам законодавства, та у своїй сукупності свідчать про фактичне здійснення правочинів з придбання позивачем товарів у ТОВ «Логістік-Голд»та подальшої реалізації вказаних товарів ПП ТФ «Антошка» у квітні 2011 р. на загальну суму ПДВ 617754 грн.
У зв'язку з чим, суд приходить до висновку щодо правомірного формування позивачем податкового зобов'язання та податкового кредиту з податку на додану вартість за період з 01.04.2011 р. по 30.04.2011 р. на суму 617 754 грн.
Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ч. 3 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності субєктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
В ході розгляду справи позивач довів суду ті обставини, на які він посилався в обґрунтування заявлених вимог, а відповідач не надав суду належних доказів на підтвердження своїх заперечень проти позову.
Враховуючи викладене, суд вважає, що позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «ЄВРОПЛЕЙ» підлягають задоволенню у повному обсязі.
Керуючись ст. ст. 158-163, 167 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ЄВРОПЛЕЙ»до Державної податкової інспекції у м. Іллічівську Одеської області Державної податкової служби про визнання протиправним та скасування наказу №753 від 23.08.2011р. в.о.начальника Державної податкової інспекції у м.Іллічівську Плетень Ю.І. «Про проведення з 25.08.2011р. по 26.08.2011р. документальної позапланової невиїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю «ЄВРОПЛЕЙ»з питань правомірності формування податкових зобов'язань та податкового кредиту за квітень 2011 року», визнання протиправними дій Державної податкової інспекції у м.Іллічівську щодо проведення документальної позапланової невиїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю «ЄВРОПЛЕЙ»з питань правомірності формування податкових зобов'язань та податкового кредиту за квітень 2011 року, визнання протиправними дій Державної податкової інспекції у м.Іллічівську щодо включення до акту перевірки від 30.08.2011р. за №2024/23-0302/33923995 висновків щодо нікчемності правочинів, укладених ТОВ «ЄВРОПЛЕЙ»при придбанні та продажу товарів, за якими були сформовані податковий кредит та податкове зобов'язання Товариства з обмеженою відповідальністю «ЄВРОПЛЕЙ»з ПДВ за квітень 2011 року та відсутності факту передачі товарів за цими угодами -задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати наказ в.о. начальника Державної податкової інспекції у м.Іллічівську Плетень Ю.І. від 23.08.2011р. №753 «Про проведення документальної позапланової перевірки».
Визнати протиправними дії Державної податкової інспекції у м. Іллічівську щодо проведення документальної позапланової невиїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю «ЄВРОПЛЕЙ»з питань правомірності формування податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість за період квітень 2011 року.
Визнати протиправними дії Державної податкової інспекції у м. Іллічівську щодо включення до акту перевірки від 30.08.2011р. за № 2024/23-0302/33923995 висновків щодо нікчемності правочинів ТОВ «ЄВРОПЛЕЙ»з контрагентом -покупцем ПП торгівельна фірма «Антошка»(код ЄДРПОУ 25030516) та постачальником ТОВ «Логістік-Голд»(код ЄДРПОУ 37089959) у квітні 2011 року на суму ПДВ 617754 грн., за якими були сформовані податковий кредит та податкове зобов'язання ТОВ «ЄВРОПЛЕЙ»з податку на додану вартість за квітень 2011 року на суму 617754 грн.
Визнати протиправними дії Державної податкової інспекції у м. Іллічівську щодо включення до акту перевірки від 30.08.2011р. за № 2024/23-0302/33923995 висновків щодо відсутность факту передачі товарів за угодами, укладеними Товариством з обмеженою відповідальністю «ЄВРОПЛЕЙ»з контрагентом -покупцем Приватне підприємство торгівельна фірма «Антошка»(код ЄДРПОУ 25030516) та постачальником Товариством з обмеженою відповідальністю «Логістік-Голд»(код ЄДРПОУ 37089959) в квітні 2011 року на суму ПДВ 617754 грн.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Одеського апеляційного адміністративного суду через Одеський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Повний текст постанови виготовлений та підписаний суддею 27 липня 2012 року.
Суддя К.О. Танцюра
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.07.2012 |
Оприлюднено | 22.08.2012 |
Номер документу | 25496443 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Танцюра К.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні