5020-3/153
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА СЕВАСТОПОЛЯ
Іменем України
РІШЕННЯ
"25" листопада 2008 р. справа № 5020-3/153
За позовом Прокурора Гагарінського району м. Севастополя
(99014, м. Севастополь, вул. Корчагіна, 16)
в інтересах держави в особі Севастопольської міської Ради
(99011, м. Севастополь, вул. Леніна, 3)
до відповідача Приватного підприємства "Шедо"
(м. Севастополь, вул. Мусонна, 86)
за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Севастопольського міського Головного
управління земельних ресурсів
(99011, м. Севастополь, вул. Демідова, 13)
Державної інспекції з контролю за використанням
і охороною земель у м. Севастополі
(99045, м. Севастополь, вул. Д.Ульянова, 16)
про стягнення шкоди в розмірі 4960,12 грн.,
суддя Головко В.О.
За участю представників:
прокурор –Верьовкіна Г.П., посвідчення № 570 від 11.11.2008;
від позивача – Антипенко А.В., довіреність № 03-15/4080 від 27.10.2008;
від відповідача – не з'явився;
від третьої особи (Севастопольське міське Головне управління земельних ресурсів) - не з'явився;
від третьої особи (Державна інспекція з контролю за використанням і охороною земель у м.Севастополі) –Янчук А.П., довіреність № 349 від 21.02.2008.
СУТЬ СПОРУ:
Прокурор Гагарінського району м. Севастополя звернувся до господарського суду міста Севастополя з позовом в інтересах держави в особі Севастопольської міської Ради до Приватного підприємства "Шедо" про стягнення заборгованості у розмірі 4960,12 грн.
Ухвалою господарського суду м. Севастополя від 17.10.2008 порушено провадження у справі, залучено до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Севастопольське міське Головне управління земельних ресурсів, Державна інспекція з контролю за використанням і охороною земель у м.Севастополі, судовий розгляд призначений на 06.11.2008.
Свої вимоги прокурор обґрунтовує порушенням відповідачем норм земельного законодавства, що виразилося у самовільному знятті та перенесенні поверхневого шару ґрунту у межах орендованої земельної ділянки без спеціального дозволу.
Відповідач в судові засідання не з'явився, вимоги ухвал суду від 17.10.2008, 06.11.2008 щодо надання відзиву та витребуваних судом документів не надав, про причини неявки в судове засідання не повідомив, про час та місце проведення судового засідання був повідомлений своєчасно та належним чином.
В порядку статті 77 Господарського процесуального кодексу України судовий розгляд неодноразово відкладався у зв'язку з нез'явленням відповідача, витребуванням документів від сторін.
Відповідно до ст. 75 Господарського процесуального кодексу України суд вирішив можливим розглянути справу за наявними в ній матеріалами.
Згідно зі ст. ст. 20, 22, 29, 811 Господарського процесуального кодексу України в судовому засіданні представнику позивача роз'яснені його процесуальні права та обов'язки.
За клопотанням учасників судового процесу, відповідно до статті 10 Конституції України, статті 10 Закону України “Про судоустрій України”, пояснення та клопотання по справі надавалися ними російською мовою.
Заслухавши пояснення учасників процесу, вивчивши матеріали справи та дослідивши надані докази, суд -
В С Т А Н О В И В:
Відповідно до статті 121 Конституції України на прокуратуру покладається представництво інтересів громадян і держави в судах у випадках, передбачених законом.
Згідно зі статтею 2 Господарського процесуального кодексу України прокурор у позовній заяві самостійно визначає, у чому полягає порушення інтересів держави і обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати функції в даних правовідносинах.
Рішенням Конституційного суду України № 3-рп/99 від 08.04.1999 "Про офіційне тлумачення статті 2 Господарського процесуального кодексу України" визначено, що прокурор або його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає, у чому саме полягає порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує в позовній заяві необхідність їхнього захисту та визначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції в спірних відносинах.
Також, відповідно до статті 37 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" від 25.06.1991 № 1264-ХІІ (з наступними змінами та доповненнями), нагляд за додержанням законодавства про охорону навколишнього природного середовища здійснює Генеральний прокурор України та підпорядковані йому органи прокуратури. При здійсненні нагляду органи прокуратури застосовують надані їм законодавством України права, включаючи звернення до судів з позовами про відшкодування шкоди, заподіяної в результаті порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Згідно зі статтями 13, 14 Конституції України земля знаходиться під охороною держави і владні повноваження щодо розпорядження землею від імені Українського народу здійснюють відповідні органи державної влади та місцевого самоврядування.
За приписами пункту 12 Прикінцевих положень Земельного кодексу України, до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради.
Таким чином, прокурор правомірно звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі Севастопольської міської Ради.
Разом з тим, відповідно до частини першої статті 188 Земельного кодексу України Державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється уповноваженими органами виконавчої влади по земельних ресурсах, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель –спеціально уповноваженими органами з питань екології та природних ресурсів.
Аналогічні норми містяться і в Законі України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" від 19.06.2003 № 963-IV (з наступними змінами та доповненнями). Зокрема, згідно зі статтею 9 цього Закону, державний контроль за використанням та охороною земель у системі центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів здійснює Державна інспекція з контролю за використанням та охороною земель і її територіальні органи.
Таким територіальним органом у місті Севастополі є Управління з контролю за використанням і охороною земель у м. Севастополі. Одним з основних завдань Управління є саме організація та здійснення державного контролю за використанням і охороною земель.
Як вбачається з матеріалів справи, Управлінням з контролю за використанням і охороною земель у м. Севастополі проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства у межах орендованої земельної ділянки відповідачем. За результатами перевірки складений Акт №2393 від 15.11.2007 (арк. с. 10).
Перевіркою встановлено, що відповідно до рішення Севастопольської міської ради № 1742 від 16.12.2007 Приватному підприємству "Шедо" надано земельну ділянку загальною площею 1,4463 га в м. Севастополі по вул. Камишовське шосе, для будівництва пришляхового кафе. У встановленому чинним законодавством порядку між Приватним підприємством "Шедо" та Севастопольською міською Радою укладено договір оренди земельної ділянки ВВК № 735397 від 07.09.2004, посвідчений приватним нотаріусом Кузьменко Н.П. Разом з тим під час проведення перевірки встановлено, що у межах орендованої земельної ділянки відповідачем ведуться земельні роботи: проведено зняття поверхневого шару ґрунту, вирито два котловани. Зазначене є порушенням статті 168 Земельного кодексу України та тягне передбачену законом відповідальність.
За фактом порушення вимог земельного законодавства державним земельним інспектором Управління з контролю за використанням і охороною земель у м. Севастополі складено протокол про адміністративне правопорушення № 000864 від 05.12.2007 (арк. с. 8).
За наслідками розгляду вказаного протоколу винесено постанову № 000864 від 06.12.2007, якою директора Приватного підприємства "Шедо" визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого статтею 24 Кодексу України про адміністративні правопорушення, та притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу в розмірі 255,00 грн. (арк. с. 7). Дану постанову ніким не оскаржено і не скасовано.
Також на адресу відповідача надіслано припис № 000864 від 05.12.2007 про необхідність усунути виявлені порушення земельного законодавства, а саме: в 30-денний строк отримати спеціальний дозвіл на зняття та перенесення поверхневого шару ґрунту (арк. с. 9).
Відповідач цей припис не виконав, що стало підставою для звернення прокурора в інтересах держави в особі Севастопольської міської ради до суду з позовом до Приватного підприємства "Шедо".
Таким чином, згідно з розрахунком розміру шкоди, заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покриву без спеціального дозволу заподіяний збиток державі в розмірі 4960,12 грн.
Суд вважає позовні вимоги щодо стягнення з відповідача шкоди в розмірі 4960,12 грн. такими, що підлягають задоволенню, з огляду на наступне.
Відповідно до статті 5 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", об'єктами правової охорони є навколишнє природне середовище як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і невикористовувані в народному господарстві в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси.
Статтею 168 Земельного кодексу України встановлено, що власники земельних ділянок та землекористувачі не мають права здійснювати зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок без спеціального дозволу органів, що здійснюють державний контроль за використанням та охороною земель.
За приписами частини першої статті 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність.
Відповідно до статті 3 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", одним з основних принципів здійснення державного контролю за використанням та охороною земель є повне відшкодування шкоди, заподіяної довкіллю внаслідок порушення земельного законодавства України.
Згідно з частиною четвертою статті 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.
Порядок визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки встановлений Методикою визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженою Постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 № 963.
Відповідно до пункту 7 даної Методики, розрахунок розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок проводиться інспекціями Мінприроди або Державною інспекцією з контролю за використанням і охороною земель та її територіальними органами.
В матеріалах справи є відповідний розрахунок, складений Управлінням з контролю за використанням і охороною земель у м. Севастополі за правилами пункту 4 Методики. Згідно з цим розрахунком розмір шкоди, заподіяної державі відповідачем внаслідок зняття ґрунтового покрову (родючого шару ґрунту) без спеціально дозволу складає 4960,12 грн.
Будь-яких доказів відшкодування завданої відповідачем шкоди суду не надано.
Враховуючи зазначене, суд вважає доводи прокурора та позивача обґрунтованими та такими, що підтверджені відповідними доказами, у зв`язку з чим позовні вимоги про стягнення шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зняття та перенесення поверхневого шару ґрунту у межах орендованої земельної ділянки без спеціального дозволу, в розмірі 4960,12 грн. підлягає задоволенню в повному обсязі.
На підставі викладеного, керуючись статтями 168 Земельного кодексу України, статтями 5, 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", статтею 3 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", пунктом 4 Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 № 963, статтями 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Стягнути з Приватного підприємства "Шедо" (м. Севастополь, вул. Мусонна, 86, ідентифікаційний код 32013733) на користь Державного бюджету Гагарінського району м. Севастополя, р/р 33111331700006 в ГУ ДКУ в м. Севастополі, МФО 824509, код в ЄДРПОУ 24035612, код платежу 24062100, суму заподіяної державі шкоди в розмірі 4960,12 грн.
3. Стягнути з Приватного підприємства "Шедо" (м. Севастополь, вул. Мусонна, 86, ідентифікаційний код 32013733) в доход Державного бюджету України державне мито в сумі 102,00 грн. та витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в сумі 118,00 грн.
Видати накази після набрання рішенням законної сили.
Суддя В.О. Головко
Рішення оформлено згідно з вимогами
статті 84 Господарського процесуального
кодексу України та підписано 05.12.2008
Розсилка:
1. Прокуратура Гагарінського району м. Севастополя
(99014, м. Севастополь, вул. Корчагіна, 16)
2. Прокуратура м. Севастополя
(99011, м. Севастополь, вул. Павліченко, 1)
3. Севастопольська міська Рада
(99011, м. Севастополь, вул. Леніна, 3)
4. Севастопольське міське Головне управління земельних ресурсів
(99011, м. Севастополь, вул. Демидова, 13)
5. Державна інспекція з контролю за використанням і охороною земель у м. Севастополі
(99045, м. Севастополь, вул. Д.Ульянова, 16)
6. Приватне підприємство "Шедо"
(м. Севастополь, вул. Мусонна, 86)
7. Справа
8. наряд
Суд | Господарський суд м. Севастополя |
Дата ухвалення рішення | 25.11.2008 |
Оприлюднено | 23.12.2008 |
Номер документу | 2555034 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд м. Севастополя
Головко В.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні