58/220-08
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-50, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"08" грудня 2008 р. Справа № 58/220-08
вх. № 7720/3-58
Суддя господарського суду Присяжнюк О.О.
при секретарі судового засідання
за участю представників сторін:
позивача - Кот О.О., довіреність № 03-01-05/08 від 13.11.2008 року відповідача - Боготалий В.І., довіреність № 1185 від 19.11.2008 року
розглянувши справу за позовом Державної екологічної інспекції в Харківській області, м. Харків
до КП "Шевченківський "Промінь-05", с. Шевченкове
про стягнення 25105,08 грн.
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовною заявою про стягнення з відповідача 25105,08 грн. шкоди, заподіяної внаслідок порушення законодавства про відходи. Свої позовні вимоги обґрунтовує тим, що відповідачем не виконано своїх обов'язків щодо належного контролю за безпечним поводженням з відходами на своїй території, запобігання їх негативному впливу на навколишнє природне середовище і здоров'я людей, а також щодо вжиття відповідних заходів для ліквідації несанкціонованого звалища відходів.
Відповідач у відзиві на позовну заяву заперечує проти позову та просить суд відмовити у його задоволенні, посилаючись на те, що відповідачем отримані усі необхідні дозвільні документи, у зв'язку з чим розміщення твердих побутових відходів на території звалища не можна вважати несанкціонованим та самовільним.
Суд, вислухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи в їх сукупності, встановив наступне.
Державною екологічною інспекцією в Харківській області з 07.09.2007 року по 21.11.2007 року було проведено плановий захід - перевірку дотримання норм природоохоронного законодавства Комунальним підприємством "Шевченківський "Промінь-05".
За результатами вищевказаної перевірки Державною екологічною інспекцією в Харківській області складено акти за № 00554 від 07.09.2007 року, акт за № 00857 від 21.11.2007 року, відповідно до яких було виявлено факт засмічення земельної ділянки твердими побутовими відходами. За підсумками вимірювання площа засмічення ділянки складає 3218,6 кв. метрів, обсяг розміщення побутових відходів КП "Шевченківський "Промінь-05" складає 3545,00 метрів кубічних.
Виміри проводились за допомогою сертифікованого засобу вимірювання — рулетки № 070446 (свідоцтво про калібрування засобу вимірювальної техніки № 1455).
Крім цього, в ході перевірки було встановлено, що у відповідача взагалі відсутні висновок державної екологічної експертизи, дозвіл на викид забруднюючих речовин в атмосферне повітря, дозвіл та ліміт на утворення та розміщення відходів, що є порушенням статті 55 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", статей 17, 32 Закону України "Про відходи".
З метою усунення виявлених недоліків, порушень природоохоронного законодавства, виявлених під час здійснення планового заходу - перевірки дотримання природоохоронного законодавства державною екологічною інспекцією в Харківській області було винесено припис від 21.11.2007 року, яким вимагалось:
- в строк до 31.12.2007 року отримати позитивний висновок державної екологічної експертизи;
- в строк до 31.12.2007 року отримати паспорти місць видалення відходів;
- в строк до 31.12.2007 року отримати дозвіл на викид забруднюючих речовин в атмосферне повітря;
- в строк до 31.12.2007 року отримати дозвіл та ліміти на розміщення відходів;
- в строк до 31.12.2007 року забезпечити ведення первинного обліку кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, та видаляються;
- в строк до 31.12.2007 року організувати екологічний контроль за станом земель (скласти план-графік та схему відбору проб на території підприємства).
За наслідками виявлених порушень природоохоронного законодавства інспектором Державної екологічної інспекції в Харківській області, був складений протокол про адміністративне правопорушення № 001973 від 21.11.2007 року, згідно якого за допущення діяльності керівника КП "Шевченківській "Промінь-05" було визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення та накладено адміністративне стягнення.
У зв'язку з виявленими порушеннями, посадовими особами державної екологічної інспекції в Харківській області було з урахуванням норм передбачених "Методикою визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства", затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України № 149 від 04.04.2007 року, розраховано суму збитку та складено претензію №80 щодо добровільного відшкодування шкоди заподіяної державі в розмірі 25105, 08 грн., яку 14.12.2007 року було направлено адресу КП "Шевченківській "Промінь-05", вимоги даної претензії не були виконані відповідачем.
Відповідно до ст. 96 Земельного Кодексу України - "Землекористувачі зобов'язані забезпечувати використання землі за цільовим призначенням та дотримуватися вимог законодавства про охорону довкілля".
Згідно з абз. 1 ст. 1 Закону України "Про відходи", відходи - це будь-які речовини, матеріали та предмети, що утворюються у процесі людської діяльності і не мають подальшого використання за місцем утворення чи виявлення та яких їх власник повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення.
Згідно зі ст. 17 Закону України "Про відходи", суб'єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов'язані: не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях та об'єктах; здійснювати контроль за станом місць чи об'єктів розміщення власних відходів; відшкодувати шкоду, заподіяну навколишньому природному середовищу, здоров'ю та майну громадян, підприємствам, установам та організаціям внаслідок порушення встановлених правил поводження з відходами, відповідно до законодавства України.
Відповідно до ст. 35 Закону України "Про охорону земель", власники та землекористувачі, в тому числі орендарі земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов'язані: дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України; забезпечувати використання земельних ділянок за цільовим призначенням; забезпечувати захист земель від забруднення та засмічення.
Відповідно до ч. 2 ст. 46 Закону України "Про охорону земель", підприємства, установи, організації, а також громадяни, діяльність яких пов'язана з накопиченням відходів зобов'язані забезпечувати своєчасне вивезення таких відходів на спеціальні об'єкти, що використовуються для їх збирання, зберігання, оброблення, утилізації, видалення, знешкодження і захоронення.
Відповідно до п. а ст. 32 Закону України "Про відходи", забороняється ведення будь-якої господарської діяльності, пов'язаної з утворенням відходів, без одержання від спеціально уповноважених органів виконавчої влади у сфері поводження з відходами лімітів на обсяги утворення і розміщення відходів.
З матеріалів справи вбачається, що відповідачем не виконано обов'язку щодо
належного контролю за безпечним поводженням з відходами на своїй території, запобігання їх негативному впливу на навколишнє природне середовище і здоров'я людей, а також щодо вжиття відповідних заходів для ліквідації несанкціонованого звалища відходів.
Відповідно до п. З "Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства", затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього середовища України № 149 від 04.04.2007 року, землі вважаються засміченими, якщо на відкритому ґрунті наявні сторонні предмети і матеріали, сміття без відповідних дозволів, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища. Факт засмічення земель встановлюється уповноваженими особами, які здійснюють контроль за додержанням природоохоронного законодавства шляхом оформлення актів перевірок, протоколів про адміністративні правопорушення та інших матеріалів, що підтверджують факт засмічення земель. При виявленні засмічення уповноваженими особами, які здійснюють контроль за додержанням природоохоронного законодавства визначаються на місті обсяги засмічення відходами та інші показники, які необхідні для визначення розмірів шкоди."
Відповідно до ст.55 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", суб'єкти права власності на відходи повинні вживати ефективних заходів для зменшення обсягів утворення відходів, а також для їх утилізації, знешкодження або розміщення. Розміщення відходів дозволяється лише за наявності спеціального дозволу на визначених місцевим радами територіях у межах установлених лімітів з додержанням санітарних і екологічних норм способом, що забезпечує можливість їх подальшого використання як вторинної сировини і безпеку для навколишнього природного середовища та здоров'я людей.
Відповідно до ст. 43 Закону України "Про відходи", підприємства, установи, організації та громадяни України, а також іноземні юридичні і фізичні особи та особи без громадянства зобов'язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про відходи, в порядку і розмірах, встановлених законодавством України".
Відповідно до ст.211 Земельного Кодексу України, громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну та кримінальну відповідальність за псування земель, їх засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами.
Статтею 1166 Цивільного Кодексу України передбачено, що майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала; особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.
Відповідно до ч. 4, 5 ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Застосування заходів дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від компенсації шкоди, заподіяної забрудненням навколишнього природного середовища та погіршенням якості природних ресурсів.
Згідно зі ст. 69 цього Закону, шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.
Згідно п 1.6 Роз'яснень Вищого Господарського суду України, вирішуючи спір про відшкодування шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу, господарському суду слід виходити з презумпції вини правопорушника. Отже, позивач не повинен доводити наявність вини відповідача у заподіянні шкоди навколишньому природному середовищу, навпаки, відповідач повинен довести, що у діях його працівників відсутня вина у заподіянні шкоди. Виходячи з положень ст. 20 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища", п. 5 Положення про Державну екологічну інспекцію в областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України № 548 від 19.12.2006 року, до повноважень Державної екологічної інспекції як спеціально уповноваженого органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів, її органів на місцях належить подання позовів про відшкодування збитків і втрат, заподіяних в результаті порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Позивачем нараховано розмір збитків, заподіяних внаслідок вищенаведеного порушення, який визначений на підставі "Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства", затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього середовища України № 149 від 04.04.2007 року, та становить 25105,00 гривень.
Зважаючи на вищевикладене, та враховуючи доведеність факту порушення відповідачем чинного законодавства, прямого причинного зв'язку та розміру шкоди, суд вважає позовну вимогу про відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок порушення законодавства про відходи в розмірі 25105,00 грн. обґрунтованою та підлягаючою задоволенню в повному обсязі.
У відповідності зі ст.49 ГПК України суд вважає необхідним витрати по сплаті державного мита у сумі 251,05 грн. та витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу у сумі 118 грн. покласти на відповідача, оскільки з його вини спір доведено до суду.
Керуючись ст.ст.1, 12, 47, 49, 82-84 ГПК України, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Стягнути з Комунального підприємства "Шевченківський Промінь-05" (63601, Харківська область, Шевченківський район, с. Шевченкове, пров. Ломоносова, 5, розрахунковий рахунок 26003052200960 в ХГРУ "ПриватБанк", код 33559118, МФО 351533) на користь Державного бюджету України (розрахунковий рахунок 33116331700489 Гетьманівської сільської ради, ВДК у Шевченківському районі, код ЄДРПОУ ВДК 24134484, МФО 851011, для зарахування надходжень по коду бюджетної кваліфікації 24062100 "Грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності") 25105,08 грн. шкоди.
Стягнути з Комунального підприємства "Шевченківський Промінь-05" (63601, Харківська область, Шевченківський район, с. Шевченкове, пров. Ломоносова, 5, розрахунковий рахунок 26003052200960 в ХГРУ "ПриватБанк", код 33559118, МФО 351533) на користь держбюджету України одержувач коштів - УДК в м. Харкові, № рахунку 31110095700002, код ЄДРПОУ 24134490, код бюджетної класифікації 22090200, символ звітності банку 095, банк одержувача - Головне управління Державного казначейства України у Харківській області, МФО 851011) 251,05 грн. державного мита.
Стягнути з Комунального підприємства "Шевченківський Промінь-05" (63601, Харківська область, Шевченківський район, с. Шевченкове, пров. Ломоносова, 5, розрахунковий рахунок 26003052200960 в ХГРУ "ПриватБанк", код 33559118, МФО 351533) на користь держбюджету України (одержувач коштів - УДК у м. Харкові, № рахунку 31213259700002, код ЄДРПОУ 24134490, код бюджетної класифікації 22050000,символ звітності банку 259, банк одержувача - ГУДКУ у Харківській обл., МФО 851011) витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в сумі 118 грн.
Видати накази після набрання рішенням законної сили.
Рішення підписане 10.12.2008 року.
Суддя Присяжнюк О.О.
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 08.12.2008 |
Оприлюднено | 23.12.2008 |
Номер документу | 2555370 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Присяжнюк О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні