ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
03.08.12 Справа № 5015/1054/12
Львівський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючий суддя Гриців В.М., суддів Давид Л.Л., Юрченко Я.О.
при секретарі судового засідання Бохонок В.З.
за участю представника скаржника Тістечка Ю.Я. та арбітражного керуючого Шимчишина І.С.
розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Жовківському районі Львівської області на ухвалу господарського суду Львівської області від 12 червня 2012 року у справі №5015/1054/12 про банкрутство приватного підприємства «Науково-виробниче об'єднання «Пластикпром»
ВСТАНОВИВ:
Господарський суд Львівської області (суддя Чорній Л.З.) ухвалою від 12 червня 2012 року затвердив звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс банкрута приватного підприємства «Науково-виробниче об'єднання «Пластикпром»та ліквідував назване підприємство; провадження у справі припинив, а також встановив, що вимоги всіх кредиторів до банкрута, в тому числі заявлені кредитором у справі, а саме - ДПІ у Жовківському районі Львівської області в сумі 952500,64 грн., а також ті вимоги, що не заявлені взагалі по даній справі вважаються погашеними.
Постановляючи названу ухвалу, суд першої інстанції керувався статтями 31, 32, 40, 51 закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом».
Державна податкова інспекція у Жовківському районі Львівської області оскаржила ухвалу господарського суду Львівської області від 12 червня 2012 року до Львівського апеляційного господарського суду, просить скасувати, а справу направити на новий розгляд. Вважає, таку прийнятою з порушенням та неправильним застосуванням норм матеріального та процесуального права. Незаконність ухвали скаржник обґрунтовує тим, що 03 квітня 2012 року ним було подано суду першої інстанції клопотання про зупинення провадження у справі до вирішення адміністративної справи №2а-9862/10/1370 за позовом приватного підприємства «Науково-виробниче об'єднання «Пластикпром»про скасування податкових повідомлень-рішень ДПІ у Жовківському районі від 30.08.2010 року №604/23-0/1/8944/33429317, яким визначено податкове зобов'язання з податку на прибуток підприємства в сумі 471415,00 грн. та №606/23-0/1/8942/33429317, яким визначено податкове зобов'язання з податку на додану вартість в сумі 453149,00 грн. (разом 924564,00 грн.).
Скаржник також вказує, що ліквідатор Шимчишин І.С. не визнав суму 924564,00 грн. податковим боргом приватного підприємства «Науково-виробниче об'єднання «Пластикпром»і всупереч закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом»включив дану суму до реєстру вимог кредиторів як неузгоджену, а суд першої інстанції не звернув на це увагу, тому такі дії суду порушують право ДПІ у Жовківському районі на звернення із кредиторськими вимогами до боржника та інтереси держави щодо не поступлення до бюджету сум податкових зобов'язань.
Про дату, час і місце розгляду апеляційної скарги усі учасники провадження у справі про банкрутство повідомлені належним чином, про що є докази у справі.
В судовому засіданні представник скаржника апеляційну скаргу підтримав з викладених у ній підстав, просить таку задовольнити.
Арбітражний керуючий Шимчишин І.С. надав відзив, просить ухвалу господарського суду Львівської області від 12 червня 2012 року залишити без змін, а апеляційну скаргу ДПІ у Жовківському районі Львівської області без задоволення. Вважає, що враховуючи відсутність у банкрута активів, необхідних для погашення кредиторських вимог, суд першої інстанції правомірно затвердив звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс і припинив провадження у справі. Крім того, жодних заперечень щодо визнання ліквідатором заявлених кредиторських вимог та щодо повноти та належності дій з проведення ліквідаційної процедури, а також заперечень щодо звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу ДПІ у Жовківському районі Львівської області суду першої інстанції не подавала, а оскаржувана ухвала в свою чергу жодним чином не порушує права податкового органу, в тому числі і держави.
Статтею 106 ГПК України визначено, що апеляційні скарги на ухвали розглядаються в порядку, передбаченому для розгляду апеляційних скарг на рішення місцевого суду.
Згідно з ст. 99 ГПК України в апеляційній інстанції справи переглядаються за правилами розгляду цих справ у першій інстанції з урахуванням особливостей, передбачених у цьому розділі. Апеляційний господарський суд, переглядаючи рішення в апеляційному порядку, користується правами, наданими суду першої інстанції.
Відповідно до вимог ст. 101 ГПК України у процесі перегляду справи апеляційний господарський суд повторно розглядає справу. Апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обгрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.
Розглянув апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Жовківському районі Львівської області, матеріали справи, перевірив законність і обгрунтованість ухвали від 12 червня 2012 року у повному обсязі, колегія суддів вважає, що ухвалу господарського суду Львівської області від 12 червня 2012 року у справі про банкрутство приватного підприємства «Науково-виробниче об'єднання «Пластикпром»слід залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
Статтею 4-1 ГПК України встановлено, що господарські суди розглядають справи про банкрутство у порядку провадження, передбаченому цим Кодексом, з урахуванням особливостей, встановлених Законом України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» (далі -Закон).
Відповідно до вимог статті 5 закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" провадження у справах про банкрутство регулюється цим Законом, Господарським процесуальним кодексом України, іншими законодавчими актами України.
За приписами ст. 41 Закону відносини, пов'язані з банкрутством відсутнього боржника, регулюються цим Законом з урахуванням особливостей, передбачених розділом VІ «Особливості банкрутства окремих категорій суб'єктів підприємницької діяльності».
Згідно з статтею 51 Закону, якщо вартості майна боржника - юридичної особи, щодо якого прийнято рішення про ліквідацію, недостатньо для задоволення вимог кредиторів, така юридична особа ліквідується в порядку, передбаченому цим Законом. У разі виявлення зазначених обставин ліквідатор (ліквідаційна комісія) зобов'язані звернутися в господарський суд із заявою про порушення справи про банкрутство такої юридичної особи. У разі виявлення обставин, зазначених у абзаці першому цієї частини, після прийняття рішення про ліквідацію до створення ліквідаційної комісії (призначення ліквідатора) заява про порушення справи про банкрутство подається власником майна боржника (уповноваженою ним особою). За результатами розгляду заяви про порушення справи про банкрутство юридичної особи, майна якої недостатньо для задоволення вимог кредиторів, господарський суд визнає боржника, який ліквідується, банкрутом, відкриває ліквідаційну процедуру, призначає ліквідатора, здійснює офіційне оприлюднення ухвали про визнання боржника, який ліквідується, банкрутом. Обов'язки ліквідатора можуть бути покладені на голову ліквідаційної комісії (ліквідатора) незалежно від наявності в нього ліцензії. Кредитори мають право заявити свої претензії до боржника, який ліквідується, в місячний строк з дня офіційного оприлюднення ухвали про визнання боржника, який ліквідується, банкрутом. У разі, якщо справу про банкрутство порушено за заявою власника майна боржника (уповноваженої ним особи), яка подана до створення ліквідаційної комісії (призначення ліквідатора), розгляд справи про банкрутство здійснюється без урахування особливостей, передбачених цією статтею.
Відповідно до вимог ст. 32 Закону за результатами роботи ліквідатора, останній подає господарському суду звіт про виконану роботу, ліквідаційний баланс та документи, що його підтверджують. Господарський суд після заслуховування звіту ліквідатора та думки кредиторів виносить ухвалу про затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу. Якщо ліквідатор не виявив майнових активів, що підлягають включенню до ліквідаційної маси, він зобов'язаний подати господарському суду ліквідаційний баланс, який засвідчує відсутність у банкрута майна.
Відповідно до вимог ст. 32 ГПК України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
За приписами ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.
В силу ст. 34 ГПК України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Згідно з матеріалами справи провадження у справі №5015/1054/12 про банкрутство приватного підприємства «Науково-виробниче об'єднання «Пластикпром»порушене 19 березня 2012 року у порядку ст. 51 закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом».
Приватне підприємство «Науково-виробниче об'єднання «Пластикпром»зареєстроване виконавчим комітетом Жовківської районної державної адміністрації Львівської області 01.03.2005 року, код ЄДРПОУ 33429317.
04.03.2011 року вищим органом управління - засновником приватного підприємства «Науково-виробниче об'єднання «Пластикпром»прийнято рішення про припинення діяльності шляхом ліквідації приватного підприємства «Науково-виробниче об'єднання «Пластикпром», призначено ліквідатором підприємства Муху Сергія Андрійовича, визначено порядок припинення підприємства та встановлено строк для звернення кредиторів із вимогами до боржника терміном в два місяці з дати публікації повідомлення про прийняття рішення щодо припинення (ліквідацію) підприємства.
На виконання вимог ч. 1 ст. 105 Цивільного кодексу України та вимог ст. 34 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», 22.03.2011 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців внесено запис за №1 398 110 0010 000352 про рішення засновника підприємства щодо припинення юридичної особи - приватного підприємства «Науково-виробниче об'єднання «Пластикпром».
Оголошення про ліквідацію приватного підприємства «Науково-виробниче об'єднання «Пластикпром»опубліковане в офіційному спеціалізованому друкованому засобі масової інформації - Бюлетені державної реєстрації за №173 (8) від 23.03.2011 року.
Ліквідатор приватного підприємства «Науково-виробниче об'єднання «Пластикпром»04.05.2011 року подав ДПІ у Жовківському районі Львівської області заяву про припинення платника податків ПП «НВО «Пластикпром». Також ліквідатор письмово повідомив усіх явних кредиторів приватного підприємства «Науково-виробниче об'єднання «Пластикпром»про припинення (ліквідацію) юридичної особи, в тому числі орган державної податкової служби - ДПІ у Жовківському районі Львівської області, що підтверджується долученими до матеріалів справи письмовими повідомленнями кредиторам від 06.05.2011 року та реєстром відправлення рекомендованої кореспонденції з відбитком поштового штемпеля від 17.05.2011 року (том 1 а.с. 40-41).
Відповідно до закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», Інструкції по інвентаризації основних засобів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів і документів та розрахунків, затвердженої наказом МФУ №69 від 11.08.1994 року, ліквідатором видано наказ №2 від 06 квітня 2011р. про проведення інвентаризації основних засобів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей, іншого майна, грошових коштів, цінних паперів, розрахунків з дебіторами та кредиторами приватного підприємства «Науково-виробниче об'єднання «Пластикпром»з перевіркою їх фактичної наявності та документального підтвердження, та створено інвентаризаційну комісію в складі ліквідатора та засновника підприємства. Результати проведеної інвентаризації зафіксовані інвентаризаційною комісією у відповідних актах від 04 травня 2011 року.
За наслідками проведеної інвентаризації встановлено, що у боржника відсутні майнові активи, в тому числі: основні засоби, виробничі запаси, готова продукція, грошові кошти та дебіторська заборгованість, що підтверджується копіями актів інвентаризації від 04 травня 2011 року.
Після закінчення строку для пред'явлення вимог кредиторами, на виконання вимог ч. 1 ст. 111 ЦК України, ліквідатор склав та підписав проміжний ліквідаційний баланс приватного підприємства «Науково-виробниче об'єднання «Пластикпром» станом на 30 травня 2011 року, в якому відображено відомості про склад активів та кредиторські зобов'язання боржника. Проміжний ліквідаційний баланс приватного підприємства «Науково-виробниче об'єднання «Пластикпром»затверджений рішенням засновника підприємства від 01 червня 2011 року.
Господарський суд Львівської області (суддя Чорній Л.З.) постановою від 18 квітня 2012 року приватне підприємство «Науково-виробниче об'єднання «Пластикпром»визнав банкрутом, увів ліквідаційну процедуру, ліквідатором банкрута призначив арбітражного керуючого Шимчишина Ігоря Степановича.
Суд визнав боржника банкрутом і увів ліквідаційну процедуру з тих підстав, що згідно поданого суду проміжного ліквідаційного балансу активи у ПП «НВО «Пластикпром»відсутні, а кредиторська заборгованість становить 493 044,93 грн. Достовірність та повнота складеного ліквідатором боржника проміжного ліквідаційного балансу станом на 30 травня 2011 року підтверджена аудиторським висновком незалежної аудиторської фірми ТзОВ «Дайм», а доказів погашення заборгованості суду першої інстанції не подано.
11 червня 2012 року ліквідатор банкрута арбітражний керуючий Шимчишин І.С. подав суду першої інстанції звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс станом на 11 червня 2012 року і документи, що його підтверджують та клопотання затвердити (том 2, а.с. 1-92).
Із звіту ліквідатора та документів, що його підтверджують слідує, що оголошення про визнання приватного підприємства «Науково-виробниче об'єднання «Пластикпром»банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури опубліковане 28 квітня 2012 року в газеті "Урядовий кур'єр" №78 (4722). З кредиторськими вимогами до банкрута звернулась лише ДПІ у Жовківському районі Львівської області із сумою грошових вимог 952 500,64 грн.
Заявлені вимоги розглянуті та визнані ліквідатором в сумі 952 500,64 грн., з яких 924 564,00 грн. визнані, як неузгоджені грошові зобов'язання, оскільки станом на даний час оскаржуються боржником у судовому порядку. Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 28.04.11р. у справі №2а-9862/10/1370, яка не набрала законної сили, податкові повідомлення-рішення від 24.06.10 р. №604/23-0/8944/33429317 та №606/23-0/8942/33429317 на загальну суму 924 564,00 грн. визнані протиправними та скасовані.
Про такі результати розгляду заявлених до банкрута вимог ліквідатор 24 травня 2012 року письмово повідомив ДПІ у Жовківському районі Львівської області.
Разом з тим ліквідатор приватного підприємства «Науково-виробниче об'єднання «Пластикпром» включив у реєстр вимог кредиторів заборгованість перед ДПІ у Жовківському районі Львівської області в сумі 952500,64 грн. та підтвердив, що названа сума кредиторських вимог у судовій ліквідаційній процедурі не погашена з причини відсутності активів банкрута.
Як зазначено у поданому суду звіті, ліквідатор банкрута не виявив майнових активів, що підлягають включенню до ліквідаційної маси. Відсутність у банкрута майна засвідчує поданий суду ліквідаційний баланс.
У звіті ліквідатора також вказано що загальна сума кредиторських вимог ДПІ у Жовківському районі Львівської області ДПС, визнаних і включених ліквідатором до реєстру вимог кредиторів, становить 952500,64 грн., в тому числі вимоги третьої черги становлять 702034,64 грн., вимоги шостої черги становлять 250466,00 грн. При цьому із названої суми визнаних і включених в реєстр кредиторських вимог ДПІ у Жовківському районі Львівської області ДПС ліквідатор називає неузгодженими зобов'язаннями вимоги третьої черги в сумі 679723,00 грн. та вимоги шостої черги в сумі 244841,00 грн. Про результати розгляду заявлених до банкрута вимог ліквідатор 24 травня 2012 року письмово повідомив ДПІ у Жовківському районі Львівської області.
Однак у матеріалах справи відсутні скарги ДПІ у Жовківському районі Львівської області на дії ліквідатора, в тому числі й заперечення щодо таких результатів розгляду ліквідатором заявлених кредиторських вимог.
У ліквідаційному балансі станом на 11 червня 2012 року відображено зобов'язання за розрахунками з бюджетом в сумі 952,5 тис. грн.
Суд першої інстанції на підставі поданого звіту ліквідатора, ліквідаційного балансу і доданих документів дійшов висновку, що звіт ліквідатора і ліквідаційний баланс підлягає затвердженню, а банкрут -ліквідації й ухвалою від 12 червня 2012 року затвердив звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс банкрута приватного підприємства «Науково-виробниче об'єднання «Пластикпром»та ліквідував назване підприємство; провадження у справі припинив. Також на підставі п. 6 ст. 31 закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом»суд встановив, що вимоги всіх кредиторів до банкрута, в тому числі заявлені кредитором у справі, а саме - ДПІ у Жовківському районі Львівської області в сумі 952500,64 грн., а також ті вимоги, що не заявлені взагалі по даній справі вважаються погашеними.
В судовому засіданні 12 червня 2012 року, серед інших учасників провадження у справі про банкрутство, був присутній і представник кредитора ДПІ у Жовківському районі Львівської області, який не висловив зауважень чи заперечень до звіту ліквідатора і ліквідаційного балансу.
Погоджуючись із вищеназваними висновками суду першої інстанції, Львівський апеляційний господарський суд вважає, що в резолютивній частині ухвали суд першої інстанції помилково вказав про неузгодженість частини заявлених кредиторських вимог ДПІ у Жовківському районі Львівської області, а саме суми 679 723,00 грн. (третя черга) й суми 244 841 грн. (шоста черга).
Адже Конституцією України (ст.19) встановлено обов'язок органів державної влади, їх посадових осіб діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією і законами України.
Умови та порядок відновлення платоспроможності суб'єкта підприємницької діяльності - боржника або визнання його банкрутом та застосування ліквідаційної процедури, повного або часткового задоволення вимог кредиторів визначає закон України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом». Названий закон не передбачає права господарського суду у провадженні справи про банкрутство визначати узгодженість чи неузгодженість кредиторських вимог, заявлених органами державної податкової служби. Натомість закон врегульовує компетенцію суду й арбітражного керуючого розглядати заявлені кредиторами вимоги та визнавати або не визнавати такі. В реєстр вимог кредиторів містить вимоги кредиторів, визнані у провадженні справи про банкрутство, без їх розподілу на узгоджені чи неузгоджені.
Львівський апеляційний господарський суд констатує, що кредиторські вимоги ДПІ у Жовківському районі Львівської області до приватного підприємства «Науково-виробниче об'єднання «Пластикпром», які визнані у провадженні справи про банкрутство та включені до реєстру вимог кредиторів, є наступними:
загальна сума кредиторських вимог становить 952500,64 грн., в тому числі вимоги третьої черги становлять 702034,64 грн., вимоги шостої черги становлять 250466,00 грн.
Названа сума кредиторських вимог відображена в ліквідаційному балансі приватного підприємства «Науково-виробниче об'єднання «Пластикпром»станом на 11 червня 2012 року, затвердженому ухвалою суду від 12 червня 2012 року і цією ж ухвалою кредиторські вимоги ДПІ у Жовківському районі Львівської області до приватного підприємства «Науково-виробниче об'єднання «Пластикпром»в сумі 952500,64 грн. визнано погашеними на підставі п.6 статті 31 закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», як такі, що не задоволені за недостатністю майна банкрута.
Відтак невірним є ототожнення скаржником терміну неузгодженого податкового зобов'язання із визначенням вимог кредиторів у справі про банкрутство, які включені у реєстр вимог кредиторів, у ліквідаційний баланс і визнані погашеними на підставі п.6 статті 31 закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», як такі, що не задоволені за недостатністю майна банкрута.
В контексті викладеного, вирішення адміністративної справи №2а-9862/10/1370 за позовом приватного підприємства «Науково-виробниче об'єднання «Пластикпром»про скасування податкових повідомлень-рішень ДПІ у Жовківському районі від 30.08.2010 року №604/23-0/1/8944/33429317, яким визначено податкове зобов'язання з податку на прибуток підприємства в сумі 471415,00 грн. та №606/23-0/1/8942/33429317, яким визначено податкове зобов'язання з податку на додану вартість в сумі 453149,00 грн. (разом 924564,00 грн.) не унеможливлювало розгляд справи про банкрутство приватного підприємства «Науково-виробниче об'єднання «Пластикпром», тому суд першої інстанції не мав законних підстав зупиняти провадження у справі про банкрутство, як про це клопотав кредитор.
Слід зазначити, що означені помилкові висновки мотивувальної частини ухвали господарського суду Львівської області від 12 червня 2012 року не вплинули на зміст її резолютивної частини, якою зокрема, суд встановив, що кредиторські вимоги ДПІ у Жовківському районі Львівської області в сумі 952500,64 грн. визнано погашеними на підставі п. 6 статті 31 закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», як такі, що не задоволені за недостатністю майна банкрута.
Така правова підстава визнання погашеними вимог Державної податкової інспекції у Жовківському районі Львівської області жодним чином не порушує її прав, як кредитора. Інших доводів, зокрема, про наявність активів банкрута скаржник не наводить, і висновків суду в цій частині не спростовує. В матеріалах справи відсутні будь-які докази наявності активів приватного підприємства «Науково-виробниче об'єднання «Пластикпром», які не були виявлені та реалізовані в судовій процедурі ліквідації банкрута.
Враховуючи наведене, Львівський апеляційний господарський суд залишає без змін ухвалу господарського суду Львівської області від 12 червня 2012 року у справі №5015/1054/12.
Керуючись ст.ст. 82-1, 99, 101, 103, 105, 106 Господарського процесуального кодексу України, Львівський апеляційний господарський суд
ПОСТАНОВИВ:
Ухвалу господарського суду Львівської області від 12 червня 2012 року у справі №5015/1054/12 залишити без змін, а апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Жовківському районі Львівської області без задоволення.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.
Постанову може бути оскаржено в касаційному порядку.
Головуючий суддя Гриців В.М.
суддя Давид Л.Л.
суддя Юрченко Я.О.
Суд | Львівський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 03.08.2012 |
Оприлюднено | 10.08.2012 |
Номер документу | 25563529 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Львівський апеляційний господарський суд
Гриців В.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні