ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 серпня 2012 р. Справа № 91887/12
Львівський апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого судді - Кузьмича С.М.,
суддів - Матковської З.М., Олендера І.Я.
розглянувши в порядку письмового провадження в місті Львові апеляційну скаргу управління Пенсійного фонду України в м. Коломиї Івано-Франківської області на постанову Коломийського міськрайонного суду Івано-Франківської області від 13.07.2011 року у справі № 2а-9983/11 за позовом ОСОБА_1 до управління Пенсійного фонду України в м. Коломиї Івано-Франківської області про визнання дій неправомірними та зобов'язання перерахунку пенсії, -
ВСТАНОВИВ:
22.06.2011 року позивач звернувся з позовом до управління Пенсійного фонду України в м. Коломиї Івано-Франківської області, в якому просив визнати протиправними дії відповідача щодо відмови в перерахунку пенсії відповідно до ст. 42 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників у середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачені страхові внески та яка відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" враховується для обчислення пенсії, за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії; зобов'язати управління Пенсійного фонду України в м. Коломиї Івано-Франківської області провести перерахунок та виплату пенсії за віком із застосуванням показника середньої заробітної плати за 2009 рік в період з 01.07.2010 року.
Постановою Коломийського міськрайонного суду Івано-Франківської області від 13.07.2011 року позов задоволено: визнано неправомірними дії відповідача щодо перерахунку пенсії позивачу з 01.07.2010 року та зобов'язано управління Пенсійного фонду України в м. Коломиї Івано-Франківської області перерахувати та виплатити позивачу недоплачену пенсію із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачені страхові внески та яка відповідно до закону враховується для обчислення пенсії за 2009 рік на підставі ст.40 та ст.42 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" з 01.07.2010 року з врахуванням виплачених сум.
Постанову в апеляційному порядку оскаржив відповідач, управління Пенсійного фонду України в м. Коломиї Івано-Франківської області, який вважає, що суд порушив норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи. Просить постанову скасувати та прийняти нову, якою в позові відмовити повністю. На обґрунтування вимог апеляційної скарги зазначає, відповідно до ст.. 42 Закону України « Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування »( зі змінами, внесеними Законом України « Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України » ) було передбачено проведення перерахунків пенсій з урахуванням страхового стажу , набутого після її призначення та із застосуванням показника заробітної плати ( доходу ) в середньому на одну особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до Закону враховується для обчислення пенсії за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії, що визначається згідно ст. 40 Закону. Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 року №10-рп/2008 зміни, що були внесені до ст.. ст.. 40,42 Закону України „ Про загальнообов'язкового державне пенсійне страхування ", в частині визначення зазначеного вище показника заробітної плати та порядку проведення перерахунку пенсій були визнані неконституційними, а рішення щодо відновлення дії зазначеної норми в попередній редакції не приймалось. У зв'язку з цим, перерахунки пенсій проводились відповідно до підпункту З пункту 11 Постанови Кабінету Міністрів України від 28.05.2008 року №530 « Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян». До законодавчого врегулювання питання визначення показника заробітної плати ( доходу ) в середньому на одну особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески, перерахунки пенсії у 2009 році відповідно до підпункту 11 Постанови Кабінету Міністрів України від 28.05.2008 року №530 проводяться із застосуванням показника заробітної плати ( доходу ) в середньому на одну особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до Закону враховується для обчислення пенсії за 2007 рік ( 1197.91 грн.). Таким чином, перерахунок пенсії позивачу було проведено відповідно до підпункту 3 пункту 11 Постанови Кабінету Міністрів України від 28.05.2008 року №530 « Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян» із застосуванням показника заробітної плати в середньому на одну особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до Закону враховується для обчислення пенсій за 2007 рік (1197,91 грн.).
Відповідно до п.3 ч.1 ст.197 КАС України суд апеляційної інстанції прийшов до висновку про можливість розгляду справи в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, оскільки апеляційну скаргу подано на рішення суду першої інстанції, яке прийнято у порядку скороченого провадження за результатами розгляду справ, передбачених пунктами 1,2 ч.1 ст.183-2 цього Кодексу.
Заслухавши суддю-доповідача, обговоривши доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Абзацом «б» підпункту 9 пункту 35 розділу II Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України», який набрав чинності з 01.01.2008 року, підпункт 4 частини 2 статті 40 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» було викладено в новій редакції:
«Зс (середня заробітна плата (дохід) в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до цього Закону враховується для обчислення пенсії, за календарний рік, що передує року звернення за призначенням пенсії. Порядок визначення показників зазначеної заробітної плати затверджується Пенсійним фондом України за погодженням з центральними органами виконавчої влади у галузях статистики, економіки, праці та соціальної політики і фінансів».
Цим же Законом (підпункт «б»підпункту 10 пункту 35 розділу II) частину 4 статті 42 викладено в такій редакції: «У разі якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, провадиться перерахунок пенсії з урахуванням не менше ніж 24 місяців страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі. Перерахунок пенсії здійснюється із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія. За бажанням пенсіонера перерахунок пенсії провадиться із заробітної плати за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до цього Закону враховується для обчислення пенсії, за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії. При цьому з періоду, за який враховується заробітна плата (дохід) для перерахунку пенсії, період після призначення пенсії не підлягає виключенню згідно із абзацом третім частини першої статті 40 цього Закону. У разі якщо застрахована особа після призначення (перерахунку) пенсії має менше ніж 24 місяці страхового стажу, перерахунок пенсії провадиться не раніше як через два роки після призначення (попереднього перерахунку) з урахуванням страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) з урахуванням заробітної плати, з якої призначено (попередньо перераховано) пенсію».
Таким чином, з 01.01.2008 року змінено показник середньої заробітної плати (доходу) - однієї із складових формули заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії та встановлено, що цим показником має бути середня заробітна плата (дохід) в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески. Також змінено порядок перерахунку пенсії особам, які після призначення пенсії продовжували працювати.
Однак рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 року № 10-рп/2008, зокрема, положення підпункту «б» підпункту 9, підпункту «б» підпункту 10 пункту 35 розділу II Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними).
Таким чином, з 22 травня 2008 року відновлено дію положення частини другої статті 40 та частини четвертої статті 42 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» у первинній його редакції (від 09.07.2003 року), які й підлягають застосуванню.
Частиною 2 статті 40 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» встановлено порядок визначення заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії. Перерахунок пенсій у зв'язку зі збільшенням, зокрема страхового стажу, встановлено частиною четвертою статті 42 зазначеного Закону.
Так, частиною другою статті 40 цього Закону встановлено формулу заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії.
У редакції зазначеного Закону від 09.07.2003 року, яка набрала чинності з 01.01.2004 року, зазначена формула була такою:
Зп = Зс х (Ск : К), де:
Зп - заробітна плата (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії, у гривнях;
Зс - середня заробітна плата працівників, зайнятих у галузях економіки України, за календарний рік, що передує року звернення за призначенням пенсії;
Ск - сума коефіцієнтів заробітної плати (доходу) за кожний місяць (Кз1 + Кз2 + Кз3 +... + Кзn);
К - кількість місяців страхового стажу, за які розраховано коефіцієнти заробітної плати (доходу) застрахованої особи (абзаци другий - шостий частини другої статті 40 Закону).
Частиною четвертою статті 42 зазначеного Закону, в редакції Закону від 09.07.2003 року визначено, що у разі, якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, провадиться перерахунок пенсії з урахуванням страхового стажу після призначення пенсії.
Кожний наступний перерахунок пенсії провадиться не раніш як через два роки після попереднього перерахунку з урахуванням страхового стажу після призначення пенсії.
Перерахунок пенсії здійснюється із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія, або за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону.
Аналіз частини четвертої статті 42 цього Закону свідчить, що при перерахунку пенсії застосовується заробітна плата (дохід) пенсіонера, яку він отримував до призначення пенсії, або яку він отримував за період роботи, який є періодом страхового стажу.
З огляду на викладене під час перерахунку пенсії у формулі Зп = Зс х (Ск : К) змінюються лише показники Ск та К. Зокрема, у величину Ск додаються коефіцієнти заробітної плати (доходу) за кожен місяць страхового стажу, який став підставою для перерахунку пенсії. Що ж стосується показника К, то він збільшується кількістю додаткових місяців страхового стажу. Решта показників залишається без змін.
Виходячи із аналізу положень частини четвертої статті 42 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», колегія суддів дійшла висновку, що зазначена норма не встановлює обмеження можливості працюючого пенсіонера скористатись правом на перерахунок пенсії в будь-який час після її призначення. Однак містить застереження, що наступний перерахунок пенсії може бути проведений не раніш як через два роки після здійснення попереднього. При цьому під час перерахунку пенсії величина середньої заробітної плати (доходу) враховується та, яка використовувалася під час призначення пенсії, тобто це - середня заробітна плата працівників, зайнятих у галузях економіки України, за календарний рік, що передує року звернення за призначенням пенсії.
Судом встановлено, що позивачу призначено пенсію за віком, а з матеріалів справи вбачається, що при розрахунку заробітку для обчислення пенсії відповідачем застосовано показник «середнього заробітку за минулий рік (2007)» - 1197,91 грн., а тому відсутні правові підстави перерахунку позивачу пенсії із застосуванням показника середньої заробітної плати за 2009 рік.
Як вбачається із матеріалів справи, позивач звернувся до суду 22.06.2011 року, та просив зобов'язати відповідача провести нарахування та виплату підвищення до пенсії за період з 01.07.2010 року.
Відповідно до ч. 2 ст. 99 КАС України для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Відповідно до ст.100 КАС України - адміністративний позов, поданий після закінчення строків, установлених законом, залишається без розгляду, якщо суд за заявою особи, яка його подала, не знайде підстав для поновлення строку, про що постановляється ухвала.
Під час вирішення питання про відкриття провадження у справі місцевий адміністративний суд перевіряє додержання строку звернення до суду. У разі пропуску такого строку та визнання вказаних особою причин пропуску строку неповажними місцевий адміністративний суд повинен ухвалою залишити адміністративний позов без розгляду.
Враховуючи вищевикладене, приймаючи до уваги дату звернення позивача до суду із вищезазначеним позовом, відсутність поважних причин для поновлення строку, колегія суддів приходить до висновку про те, що адміністративний позов в частині позовних вимог за період з 01.07.2010 року по 21.12.2010 року включно слід залишити без розгляду.
За наведених обставин колегія суддів приходить до висновку, що оскаржувана постанова підлягає скасуванню, оскільки вона прийнята з порушенням норм матеріального і процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, суд неповно з'ясував обставини, що мають значення для справи, а висновки суду не відповідають обставинам справи.
Керуючись ст. , 195, 197, п. 3 ч. 1 ст. 198, п. п. 3, 4 ст. 202, ч. 2 ст. 205, ст. ст. 207, 254 КАС України,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу управління Пенсійного фонду України в м. Коломиї Івано-Франківської області задовольнити.
Постанову Коломийського міськрайонного суду Івано-Франківської області від 13.07.2011 року у справі № 2а-9983/11 за позовом ОСОБА_1 до управління Пенсійного фонду України в м. Коломиї Івано-Франківської області про визнання дій неправомірними та зобов'язання перерахунку пенсії - скасувати та прийняти нову постанову, якою в позові відмовити повністю.
Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, що беруть участь у справі, і оскарженню не підлягає..
Головуючий Кузьмич С.М.
Судді Матковська С.М.
Олендер І.Я.
Суд | Львівський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.08.2012 |
Оприлюднено | 20.08.2012 |
Номер документу | 25640101 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Кузьмич С.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні