Постанова
від 02.08.2012 по справі 2а-16614/11/2670
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа: № 2а-16614/11/2670 Головуючий у 1-й інстанції: Качур І.А

Суддя-доповідач: Шурко О.І.

ПОСТАНОВА

Іменем України

"02" серпня 2012 р. м. Київ

Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого Шурка О.І.,

суддів Василенка Я.М., Степанюка А.Г.,

при секретарі Киричуку Р.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги Головного управління Пенсійного фонду України в Київській області, управління Пенсійного фонду України в м. Білій Церкві Київської області на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 15 лютого 2012 р. у справі за адміністративним позовом публічного акціонерного товариства "ТРІБО" до Головного управління Пенсійного фонду України в Київській області, Управління Пенсійного фонду України в м. Білій Церкві Київської області про визнання протиправним рішення та зобов'язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до суду першої інстанції із позовом, в якому просив: визнати протиправним рішення ГУПФ України у Київській області щодо відмови у задоволенні скарги ПАТ "Трібо" на дії УПФ України в м. Білій Церкві Київської області від 20.10.2011 № 33/3326 (далі Скарга); визнати незаконними дії УПФ України у місті Біла Церква щодо включення до розрахунків фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" в частині пенсій, призначених відповідно до пункту "а" ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" з серпня та вересня 2011 року, направлених на адресу ПАТ "Трібо", наступних витрат: на виплату та доставку пенсій особам, які отримали право на пенсію за віком на пільгових умовах і яким така пенсія була призначена до 01.01.2004 року; на виплату та доставку пенсій за віком на пільгових умовах, призначених після 01.01.2004 року, в частині пенсій, які нараховані за стаж роботи відповідних працівників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, набутий до 01.01.2004 року; зобов'язати УПФ України у місті Білій Церкві скласти та направити на адресу ПАТ "Трібо" новий розрахунок фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" в частині пенсій, призначених відповідно до пункту "а" ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" з серпня та вересня 2011 року, включивши до нього витрати на виплату та доставку тільки тієї частини пенсій за віком на пільгових умовах, призначених після 01.01.2004 року, яка приходиться на стаж роботи на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, який був набутий відповідними працівниками після дати набуття чинності Законом № 1058 , тобто після 01.01.2004 року.

Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 15.02.2012 позов задоволено.

Не погоджуючись з зазначеним вище судовим рішенням відповідачі по справі, кожен окремо, звернулися із апеляційними скаргами, в яких просять скасувати оскаржувану постанову, як таку, що постановлена із порушенням норм матеріального і процесуального права, та ухвалити нову постанову, якою в задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційних скарг, колегія суддів вважає, що апеляційні скарги підлягають задоволенню, виходячи з наступних підстав.

Станом на 01.07.2011 за особовим рахунком позивача є непогашена заборгованість по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, термін сплати якої настав у серпні-вересні 2011 року включно відповідно до Списку № 1, а саме: з серпня 2011 року (основний Список № 1) - 208 068,70 грн. ; з серпня 2011 року (іногородні Список № 1) - 735,21 грн.; з вересня 2011 року (основний Список № 1) - 200 854,51 грн.; з вересня 2011 року (іногородні Список № 1) - 735,21 грн.

Колегія суддів вважає доводи апелянтів обґрунтованими та не погоджується з рішенням суду першої інстанції, з огляду на наступне.

Відповідно до п. «а»ст. 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення»на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, - за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць: чоловіки - після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 20 років, з них не менше 10 років на зазначених роботах; жінки - після досягнення 45 років і при стажі роботи не менше 15 років, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.

Пенсії на пільгових умовах за списком № 1 та № 2 призначають органи Пенсійного фонду України.

Публічне акціонерне товариство «Трібо»є страхувальником в системі загальнообовязкового державного пенсійного страхування в Україні, як платник страхових внесків на загальнообовязкове державне пенсійне страхування перебуває на обліку в Управлінні Пенсійного фонду України у м. Білій Церкві Київської області.

Як вбачається з матеріалів справи, а адресу ПАТ "Трібо" надійшли Розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" в частині пенсій, призначених відповідно до пункту "а" ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" з серпня та вересня 2011 року (далі Розрахунок), складені УПФ України у м. Білій Церкві.

Так, до розрахунку витрат на виплату та доставку пенсій за списком № 1 за серпень-вересень 2011 року включено осіб, яким пенсії призначено до набрання чинності Законом України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», тобто до 01.01.2004.

Разом із тим, відповідно до п. 2 розділу ХV «Прикінцеві положення»Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування»від 09.07.2003 № 1058 пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди. До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди: 1) особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбаченого Законом України «Про пенсійне забезпечення». У цьому випадку розміри пенсій визначаються відповідно до статті 27 та з урахуванням норм статті 28 цього Закону. При цьому зберігається порядок покриття витрат на виплату і доставку цих пенсій, що діяв до набрання чинності цим Законом. Підприємства та організації з коштів, призначених на оплату праці, вносять до Пенсійного фонду плату, що покриває фактичні витрати на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, крім тих, що були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України, починаючи з дня набрання чинності цим Законом, у розмірі 20 відсотків з наступним збільшенням її щороку на 10 відсотків до 100-відсоткового розміру відшкодування фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій до набуття права на пенсію за віком відповідно до цього Закону.

Отже, законодавець вказує на збереження порядку покриття витрат на пенсії, призначені за нормами Закону № 1058 з урахуванням ст.ст. 27, 28 цього ж Закону, тобто після 01.01.2004 року.

Законом України «Про пенсійне забезпечення»та Законом України «Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування»до набрання чинності Законом № 1058 було передбачено порядок відшкодування фактичних витрат виключно за списком № 2.

Порядок відшкодування фактичних витрат за списком № 1 з'явився лише з 01.01.2004 року з набранням чинності Закону № 1058. Так, в абз. 6 п. 2 Прикінцевих положень Закону № 1058 вперше передбачено обов'язок підприємств щодо відшкодування фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах і діючим законодавством не передбачено звільнення від даного обов'язку.

Також обов'язок щодо відшкодування пільгових пенсій за списком № 1 встановлений пп. 6.1 п. 6 Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України.

Так, відповідно до пп. 6.1 п. 6 Інструкції відшкодуванню підлягають витрати Пенсійного фонду на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до ч. 2 Прикінцевих положень Закону 1058 в таких розмірах:

- для платників, зазначених у підпункті 2.1.1 пункту 2.1 цієї Інструкції (крім тих, які є платниками фіксованого сільськогосподарського податку), - також 100 відсотків фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до абзацу першого частини 2 Прикінцевих положень Закону 1058 застрахованим особам, які працювали або працюють на роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком N 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах;

- для платників, зазначених у підпункті 2.1.1 пункту 2.1 цієї Інструкції, - фактичні витрати на виплату і доставку пенсій працівникам, зайнятим повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком N 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, крім працівників, що були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України, у таких розмірах:

- 20 відсотків від фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій, призначених та/або виплачених у 2004 році;

- 30 відсотків від фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій, призначених та/або виплачених у 2005 році;

- 40 відсотків від фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій, призначених та/або виплачених у 2006 році;

- 50 відсотків від фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій, призначених та/або виплачених у 2007 році;

- 60 відсотків від фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій, призначених та/або виплачених у 2008 році;

- 70 відсотків від фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій, призначених та/або виплачених у 2009 році;

- 80 відсотків від фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій, призначених та/або виплачених у 2010 році;

- 90 відсотків від фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій, призначених та/або виплачених у 2011 році;

- 100 відсотків від фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій, призначених та/або виплачених з 2012 року.

Таким чином вищенаведеним чітко передбачено, що обов'язок щодо відшкодування вказаних витрат з'являється у підприємств саме з 2004 року, причому не тільки для тих пенсій, які призначені в 2004 році, а і для тих, які призначені раніше, а виплачені в 2004 році.

Відповідно до абз. 6 п. 2 Прикінцевих положень Закону № 1058 підприємства та організації з коштів, призначених на оплату праці, вносять до Пенсійного фонду плату, що покриває фактичні витрати на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, крім тих, що були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України, починаючи з дня набрання чинності цим Законом, у розмірі 20 відсотків з наступним збільшенням її щороку на 10 відсотків до 100-відсоткового розміру відшкодування фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій до набуття права на пенсію за віком відповідно до цього Закону.

Із даної норми чітко вбачається, що підприємства вносять плату саме починаючи з 01.01.2004 року. Зазначеною нормою не розмежовується (в якості підстави для звільнення від обов'язку відшкодовувати фактичні витрати на виплату та доставку пільгових пенсій) стаж працівників-пенсіонерів до чи після 01.01.2004 року.

Проаналізувавши вищевикладене, колегія суддів прийшла до висновку про те, що позивач зобов'язаний відшкодувати фактичні витрати, понесені УПФ України в м. Білій Церкві Київської області на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених за Списком № 1, оскільки законодавство, що регулює спірні правовідносини, не містить виключень щодо наявності умов, за яких у підприємств не виникає обов'язку відшкодовувати понесені пенсійним фондом витрати щодо доставки та виплати пенсій особам, пенсії яким призначені за Списком № 1, і законом не визначена залежність відсутності обов'язку відшкодовувати спірні витрати від будь-яких фактів, що не було враховано судом першої інстанції.

Згідно ж з ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та їх посадові особи повинні діяти лише на підставі в межах повноважень та у спосіб, що передбачені конституцією та законами України.

Згідно із ч. 1 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтується її вимоги та заперечення.

Відповідно до ч.2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідачі, в свою чергу, спростували твердження позивача та довели правомірність своїх дій.

Згідно зі ст.198 ч.1 п. 3 та ст. 202 КАС України суд апеляційної інстанції скасовує постанову суду першої інстанції та приймає нове рішення, якщо встановить порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання.

Керуючись ст. ст. 160, 195, 196, 198, 202, 205, 207 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційні скарги Головного управління Пенсійного фонду України в Київській області, управління Пенсійного фонду України в м. Білій Церкві Київської області - задовольнити.

Постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 15 лютого 2012 р. - скасувати.

Прийняти нову постанову, якою в задоволенні позову відмовити повністю.

Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України в порядку та строки, встановлені статтею 212 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя Шурко О.І.

Судді: Василенко Я.М

Степанюк А.Г.

Повний текст постанови виготовлено 07.08.2012.

СудКиївський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.08.2012
Оприлюднено21.08.2012
Номер документу25654007
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-16614/11/2670

Ухвала від 13.12.2011

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Качур І.А.

Ухвала від 11.11.2011

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Качур І.А.

Ухвала від 28.11.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Логвиненко А.О.

Постанова від 02.08.2012

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Шурко О.І.

Постанова від 15.02.2012

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Качур І.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні