Рішення
від 15.08.2012 по справі 5009/2701/12
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251 номер провадження справи 15/96/12

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Запорізької області

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15.08.12 Справа № 5009/2701/12

За позовом Євпаторійської міської ради, 97400, Автономна республіка Крим, м. Євпаторія, пр. Леніна, 2

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Рапід-С", 69104, м. Запоріжжя, вул. Чумаченка, 34

про внесення змін до договору

Суддя Горохов І.С.

представники:

від позивача: Балавінська Т.С. представник за дов. №1562/02-29 від 21.01.2011

від відповідача: Булатов В.Б. представник за дов. №10/08-12 від 10.08.2012

Суть спору:

Розглядається позовна заява Євпаторійської міської ради до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Рапід-С" про внесення змін до договору.

Ухвалою господарського суду від 17.07.2012 порушено провадження у справі, її розгляд призначено на 02.08.2012. Розгляд справи відкладався.

В судовому засіданні 15.08.2012 оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Позовні вимоги заявлені з наступних підстав: за договором оренди земельної ділянки, укладеному 16.09.2008 між позивачем та відповідачем, розмір щомісячної орендної плати становить 7779,16 грн. без ПДВ. Згідно чинного законодавства на даний час орендна плата повинна становити 47 005,54 грн. Позивач просить змінити п. 8 та п. 36-1 вищезазначеного договору, виклавши їх в такій редакції: «п. 8 Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та у розмірі 80 048,10 грн., що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2011 року».

Відповідач проти задоволення позову заперечив. Письмовий відзив не надав.

За клопотанням представників сторін розгляд справи здійснювався без застосування технічних засобів фіксування судового процесу.

Вивчивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників учасників судового процесу суд встановив наступне.

16.08.2008 між Євпаторійською міською радою -Орендодавець (позивач у справі) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Рапід-С»- Орендар (відповідач у справі) укладено договір оренди земельної ділянки, за умовами якого в оренду передана земельна ділянка загальною площею 3709,00 кв. м. На земельній ділянці розташовані будівлі, інженерні мережі для обслуговування об'єкту, зелені насадження, під'їзд до ділянки -вул. Інтернаціональна.

Договір зареєстровано у Кримській регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельним ресурсах», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 11.11.2008 за №040800200159.

Договір укладено строком на 49 років до 30.05.2057 (п. 7 договору).

Згідно з п. 8 договору, орендна плата справляється виключно у грошовій формі. Щомісячний розмір орендної плати без ПДВ складає 7779,16 грн. Нарахування ПДВ на суму орендної плати здійснюється у порядку, визначеному чинним законодавством.

Пунктом 11 договору сторони узгодили, що розмір орендної плати переглядається на вимогу однієї із сторін у випадку, зокрема, зміни ставок орендної плати згідно рішень Євпаторійської міської ради.

14.05.2010 Євпаторійською міською радою прийнято рішення №5-60/14 «Про внесення змін до рішення міської ради № 5-29/4 від 22.02.2008 «Про внесення змін до рішень міської ради № 5-8/21 від 24.11.2006, № 4-28/8 від 03.03.2005 і про визнання таким, що втратило силу рішення міської ради № 5-16/75 від 27.04.2007», згідно з яким при розрахунку орендної плати за земельні ділянки, передані в оренду для розміщення, будівництва, реконструкції, обслуговування АЗС, супермаркетів, а також переданих землекористувачам, які здають в оренду приміщення для організації супермаркетів, застосовувати ставки у розмірі земельного податку, визначеного відповідно до Закону України «Про плату за землю», з врахуванням наступних коефіцієнтів: зокрема для земельних ділянок, переданих для організації (розміщення, будівництва, реконструкції, обслуговування) супермаркетів - 10, незалежно від місць розташування земельних ділянок.

21.06.2010 зазначене рішення опубліковано в офіційному друкованому органі Євпаторійської міської ради - газеті «Євпаторійська здравниця»№ 133.

Рішення Євпаторійської міської ради від 14.05.2010 №5-60/14 «Про внесення змін до рішення міської ради № 5-29/4 від 22.02.2008 «Про внесення змін до рішення міської ради № 5-8/21 від 24.11.2006, № 4-28/8 від 03.03.2005 і про визнання таким, що втратило силу рішення міської ради № 5-16/75 від 27.04.2007»не визнано недійсним і не скасовано, отже воно є дійсним і обов'язковим до виконання.

Рішенням господарського суду Автономної республіки Крим від 12.10.2010р. у справі №5002-8/4508-2010 задоволено позов Приватного акціонерного товариства «Євпаторійська швейна фабрика», м. Євпаторія до Євпаторійської міської ради, м. Євпаторія, визнано недійсним рішення Євпаторійської міської ради від 14.05.2010р. №5-60/14 «Про внесення змін в рішення міської ради №5-29/4 від 22.02.2008р. «Про внесення змін в рішення міської ради №5-8/21 від 24.11.2006р., №4-28/8 від 03.03.2005р. і про визнання втративши силу рішення міської ради №5-16/75 від 27.04.2007р.».

Постановою Севастопольського апеляційного господарського суду від 26.05.2011р. рішення господарського суду автономної Республіки Крим від 12.10.2010р. у справі у справі 35002-8/4508-2010 скасовано. Прийнято нове рішення. В задоволенні позову Приватного акціонерного товариства «Євпаторійська швейна фабрика»відмовлено.

Постановою Вищого господарського суду України від 20.10.2011р. постанову Севастопольського апеляційного господарського суду від 26.05.2011р. у справі №5002-8/4508-2010 залишено без змін.

18.04.2012 за № 01-13/444 на адресу відповідача позивачем була направлена коштовним листом пропозиція про внесення змін (договір про внесення змін від 12.04.2012). Згідно поштового повідомлення відповідачем пропозиція про внесення змін (договір про внесення змін) була отримана 23.04.2012.

Відповідач на запропоновані позивачем зміни до договору оренди землі не відреагував, додаткову угоду не підписав, протокол розбіжностей відсутній.

Згідно зі ст. 13 Конституції України, від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.

Відповідно до ст. ст. 142-145 Конституції України, до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи місцевого самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень.

Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначних цим Кодексом.

Волевиявлення відповідного органу, як власника землі, у господарських відносинах -орендодавця здійснюється у формі рішення такого органу (зокрема, органу місцевого самоврядування, оскільки він є колегіальним органом).

Земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним Кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до положень Закону України "Про оренду землі", оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом.

За приписами статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту (стаття 654 Цивільного кодексу України).

Аналогічні положення містяться у ст. 188 Господарського кодексу України, зокрема, згідно з пунктами 2 та 3 цієї статті передбачено, що сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.

Матеріалами справи доведено, що пропозицію щодо зміни умов Договору шляхом укладення додаткової угоди до нього було направлено позивачем на адресу відповідача та відповідачем отримано (копія рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення код 9741200440920). Відповіді на пропозицію або заперечення на неї позивач не отримав.

У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду (п. 4 ст. 188 ГК України).

Згідно зі статтею 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 03.06.2008 № 309-VІ внесено зміни до частин четвертої та п'ятої статті 21 Закону України "Про оренду землі", відповідно до яких річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою для інших категорії земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю".

Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки.

У зв'язку із введенням в дію Податкового кодексу з 01.01.2011 Закон України "Про плату за землю" втратив чинність згідно частини 2 Прикінцевих положень Кодексу.

Відповідно до ст. 274 Податкового кодексу України, ставка земельного податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено і встановлюється в розмірі 1% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Відповідно до ст. 276.1 Податкового кодексу України, податок за земельні ділянки (в межах населених пунктів), зайняті житловим фондом, автостоянками для зберігання особистих транспортних засобів громадян, які використовуються без отримання прибутку гаражно-будівельними, дачно-будівельними та садівницькими товариствами, індивідуальними гаражами, садовими і дачними будинками фізичних осіб, а також за земельні ділянки надані для потреб сільськогосподарського виробництва, водного та лісового господарства, які зайняті виробничими, культурно-побутовими, господарським та іншими будівлями і спорудами, справляються у розмірі 3 відсотків земельного податку, обчисленого відповідно до ст. 274 і 275 цього Кодексу.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.

У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Отже, нормами чинного законодавства та умовами договору передбачено можливість у даному випадку зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін.

Відповідно до ст. 144 Конституції України та ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в України" акти (рішення), прийняті органами місцевого самоврядування, є обов'язковими для виконання на відповідній території.

Відповідно до статті 290 Господарського кодексу України розмір плати за користування земельною ділянкою, що є державною або комунальною власністю, не може бути нижчим за встановлений відповідно до закону.

Згідно з Рекомендаціями президії Вищого господарського суду України від 02.02.2010 № 04-06/15 «Про практику застосування господарськими судами земельного законодавства» у випадку прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються при здійсненні розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть бути не прийняті судом до уваги лише у випадку скасування рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Рішення Євпаторійської міської ради № 5-60/14 від 14.05.2010 не скасоване та не визнано недійсним, є чинним і підлягає виконанню суб'єктами господарювання, які користуються земельними ділянками для здійснення підприємницької діяльності.

В п. 11 договору оренди земельної ділянки, укладеного між сторонами передбачено, що розмір орендної плати переглядається у разі зміни розміру земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції, а також у разі зміни ставок орендної плати згідно рішень Євпаторійської міської ради. За таких обставин позов щодо внесення змін ставок орендної плати підлягає задоволенню.

Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість внесення змін до договору, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Такі ж висновки наведені у постановах Вищого господарського суду України -від 28.07.2011 р. у справі № 5005/2715/211 (11/224-10), від 02.08.2011 р. у справі № 6/474-10, від 05.08.2011 р. у справі № 5005/431/2011, від 09.08.2011 р. у справі № 41/81пд. Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд України у своїх постановах від 06.12.2010 року у справі №2-1/10068-2008 та від 30ю.05.2011 року у справі № 17/299-10.

Отже, з підстав зазначених вище, суд знаходить позовні вимоги про внесення змін до п. 8 договору оренди земельної ділянки від 16.09.2008, укладеного між Євпаторійською міською радою та ТОВ «Рапід-С», виклавши його в наступній редакції: «п. 8 Орендна плата визначається відповідно до рішень міської ради від 14.05.2010 №5-60/14 та від 02.07.2010 №5-62/7, від 29.12.2010 №6-3/37. Орендна плат справляється виключно у грошовій формі. Щомісячний розмір орендної плати без ПДВ складає сорок сім тисяч сто п'ять гривень 54 коп. Нарахування ПДВ на суму орендної плати здійснюється у порядку, визначеному чинним законодавством.», а також доповнення договору п. 36-1 наступного змісту: «Право на оренду земельної ділянки державної або комунальної власності не може бути відчужено її орендарем іншим особам, внесено до статутного фонду, передано у заставу»обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Судові витрати покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст. 49, 75, 82-84 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1 . Позовні вимоги Євпаторійської міської ради до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Рапід-С" про внесення змін до договору задовольнити.

2 . Внести зміни до п. 8 договору оренди земельної ділянки від 16.09.2008, укладеного між Євпаторійською міською радою та ТОВ «Рапід-С», виклавши його в наступній редакції: «п. 8 Орендна плата визначається відповідно до рішень міської ради від 14.05.2010 №5-60/14 та від 02.07.2010 №5-62/7, від 29.12.2010 №6-3/37. Орендна плат справляється виключно у грошовій формі. Щомісячний розмір орендної плати без ПДВ складає сорок сім тисяч сто п'ять гривень 54 коп. Нарахування ПДВ на суму орендної плати здійснюється у порядку, визначеному чинним законодавством.».

3 . Доповнити договір оренди земельної ділянки від 16.09.2008, укладеного між Євпаторійською міською радою та ТОВ «Рапід-С»п. 36-1 наступного змісту: «Право на оренду земельної ділянки державної або комунальної власності не може бути відчужено її орендарем іншим особам, внесено до статутного фонду, передано у заставу».

4 . Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Рапід-С" (69104 м. Запоріжжя, вул. Чумаченка, 13, код ЄДРПОУ 35365554) на користь Євпаторійської міської ради (97400 Автономна Республіка Крим, м. Євпаторія, пр. Леніна, 2, код ЄДРПОУ 35236652) суму судового збору в розмірі 1073 (одна тисяча сімдесят три) грн. 00 коп. Видати наказ.

Суддя І.С. Горохов

Рішення оформлено та підписано відповідно до вимог ст. 84 Господарського процесуального кодексу України 20.08.2012р.

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення15.08.2012
Оприлюднено23.08.2012
Номер документу25689805
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5009/2701/12

Ухвала від 02.08.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Ухвала від 26.09.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Хуторной В.М.

Постанова від 19.09.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Ушенко Л.В.

Ухвала від 06.09.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Ушенко Л.В.

Рішення від 15.08.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Ухвала від 17.07.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні