Постанова
від 16.08.2012 по справі 2а/0570/6652/2012
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Головуючий у 1 інстанції - Логойда Т.В.

Суддя-доповідач - Яманко В.Г.

ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 серпня 2012 року справа №2а/0570/6652/2012

приміщення суду за адресою: 83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26

Донецький апеляційний адміністративний суд колегією суддів у складі:

головуючого судді Яманко В. Г., суддів Казначеєва Е. Г., Васильєвої І. А.

секретар судового засідання Братченко О. В.

за участі:

позивача Савенко М. Ю. від 15.08.2012 р., Амирханян І. Г. за дов. від 01.07.2010 р.

представника апелянтів - відповідача та Донбаського управління Мітасьова О. В. за дов. № 100/10242/нк від 26 червня 2012 р. та за дов. від 3 травня 2012 р.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні

апеляційні скарги Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, Донбаського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку

на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 9 липня 2012 року у справі № 2а/0570/6652/2012 (головуючий суддя Логойда Т. В., судді Козаченко А. В., Кравченко Т. О.)

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Лідер»

до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку

про визнання протиправною та скасування постанови, -

ВСТАНОВИВ:

1 червня 2012 року товариство з обмеженою відповідальністю «Лідер» звернулося до Донецького окружного адміністративного суду з позовом (арк. спр. 4-7) до Державної комісії по цінним паперам та фондовому ринку в особі Донецького територіального управління державної комісії по цінним паперам та фондовому ринку про визнання протиправною та скасування постанови № 95-ДО-1-Е від 22 травня 2012 року про накладення санкцій за правопорушення на ринку цінних паперів.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 5 червня 2012 року (арк. спр. 15) було залишено позов ТОВ «Лідер» без руху з вимогами щодо сплати судового збору, визначення правильного найменування відповідача та надання доказів, на обґрунтування позову в строк до 21 червня 2012 року.

19 червня 2012 року ТОВ «Лідер» було надано уточнений адміністративний позов (арк. спр. 17-21), в якому визначено в якості відповідача Національну комісію з цінних паперів та фондового ринку в особі Донбаського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку з вимогами про визнання протиправною та скасування постанови № 95-ДО-1-Е від 22 травня 2012 року про накладення санкцій за правопорушення на ринку цінних паперів.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 22 червня 2012 року (арк. спр. 1) було відкрито провадження у справі за позовом ТОВ «Лідер» до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.

Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 9 липня 2011 року (арк. спр. 90-92) позов ТОВ «Лідер» до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку було задоволено повністю, а саме визнано протиправною та скасовано постанову Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 95-ДО-1-Е від 22 травня 2012 року про накладення санкцій за правопорушення на ринку цінних паперів.

Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку не погодилася з судовим рішенням та подала апеляційну скаргу (арк. спр. 96-100), в якій просила постанову суду першої інстанції скасувати та прийняти нову постанову про відмову в задоволенні позову.

Також, не погодилося з постановою Донецького окружного адміністративного суду від 9 липня 2011 року Донбаське територіальне управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, яке подало апеляційну скаргу (арк. спр. 117-120) та просило скасувати постанову суду першої інстанції та відмовити ТОВ «Лідер» в задоволенні позову.

В судовому засіданні представник апелянтів підтримав вимоги апеляційних скарг.

Представники позивача проти апеляційних скарг заперечували та просили апеляційні скарги залишити без задоволення, постанову суду першої інстанції - без змін.

Колегія суддів, заслухавши доповідь судді-доповідача, представників сторін, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги та заперечень на неї, встановила наступне.

Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку (далі - Національна комісія) в апеляційній скарзі наполягає на тому, що належним відповідачем у справі повинно бути Донбаське територіальне управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку (далі - Донбаське управління), оскільки відповідно до пункту 15 Положення про Донбаське управління, затвердженого рішенням Національної комісії від 31 січня 2012 року № 217, воно є юридичною особою, має самостійний баланс, реєстраційні рахунки в органах державного казначейства, печатки та штампи, й самостійно приймало спірну у даній справі постанову про накладення санкцій за правопорушення на ринку цінних паперів.

Донбаське управління в апеляційній скарзі зазначило, що не було залучено до участі у справі у якості основного чи другого відповідача, проте оскільки прийняте судове рішення порушує законні інтереси управління, то апелянт також не згодний з його прийняттям, як з огляду на порушення процесуальних норм - прийняття постанови відносно неналежного відповідача - Національної комісії, так і з огляду на порушення матеріальних норм при визначенні судом першої інстанції підстав для задоволення позову, оскільки спірна постанова була прийнята уповноваженою особою Національної комісії з дотриманням вимог щодо строків її прийняття та за наявністю складу правопорушення.

Суд апеляційної інстанції з приводу викладеного в апеляційних скаргах зазначає наступне.

Частиною 1 статті 5 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» № 448/96-ВР від 30 жовтня 1996 року (далі - Закон № 448), зі змінами внесеними Законом України від 7 липня 2011 року № 3610-VІ, передбачено, що державне регулювання ринку цінних паперів здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку.

Згідно частин 3, 4 статті 6 Закону № 448 Національна комісія може утворювати територіальні органи у випадках, передбачених у положенні про Національну комісію, та здійснює повноваження через центральний апарат і свої територіальні органи.

Статтею 11 Закону № 448 передбачена відповідальність юридичних осіб за правопорушення на ринку цінних паперів та передбачені склади правопорушень та розміри фінансових санкцій, які можуть бути застосовані Національною комісією та її уповноваженими органами.

Відповідно до частини 1 статті 12 Закону № 448 штрафи, передбачені статтею 11 цього Закону, накладаються Головою Національної комісії, членом Комісії та уповноваженими Національною комісією посадовими особами після розгляду матеріалів, які засвідчують факт правопорушення.

В рішенні Національної комісії № 217 від 31 січня 2012 року (арк. спр. 102) зазначено, що на виконання рішення цієї ж комісії № 179 від 26 січня 2012 року було утворено Донбаське територіальне управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку з центром розміщення у місті Донецьку, повноваження якого поширюється на Донецьку та Луганську області.

В Положенні про Донбаське управління (арк. спр. 103-106), затвердженому рішенням Національної комісії № 217 від 31 січня 2012 року, вказано, що Донбаське управління є юридичною особою, утворене Національною комісією, входить до системи Національної комісії, їй підпорядковане і підзвітне.

Згідно пункту 6 Положення Донбаське управління має право: здійснювати контроль за достовірністю інформації, що надається емітентами та особами, які здійснюють професійну діяльність на ринку цінних паперів, та її відповідністю встановленим стандартам (підпункт 1); проводити самостійно чи разом з іншими відповідними органами перевірки та ревізії фінансово-господарської діяльності професійних учасників ринку цінних паперів та саморегулівних організацій професійних учасників ринку цінних паперів, а також перевірки та ревізії діяльності емітентів щодо стану корпоративного управління та здійснення операцій з розміщення та обігу цінних паперів (підпункт 2); відповідно до наданих повноважень звертатися до суду з позовами (заявами) у зв'язку з порушенням законодавства України про цінні папери (підпункт 4); надсилати емітентам, особам, які здійснюють професійну діяльність на ринку цінних паперів обов'язкові для виконання розпорядження про усунення порушень законодавства про ціні папери та вимагати надання необхідних документів відповідно до чинного законодавства (підпункт 5); накладати на юридичних та фізичних осіб, винних у порушенні законодавства про цінні папери, адміністративні стягнення, а також штрафи та інші санкції в межах повноважень, наданих Національною комісією (підпункт 8); звертатися до суду з позовом про примусове стягнення штрафів, накладених уповноваженою особою Національною комісії (підпункт 14).

Пунктами 7, 8 Положення передбачено, що Донбаське управління очолює начальник, який призначається на посаду та звільняється з посади Головою Національної комісії та організовує роботи управління. Наказом Національної комісії № 18-к від 26 січня 2012 року (арк. спр. 140) на посаду начальника Донбаського управління була призначена з 27 січня 2012 року Серафимова Л. Є.

Спірна постанова № 95-ДО-1-Е від 22 травня 2012 року про застосування до ТОВ «Лідер» фінансових санкцій в розмірі 17000 грн. за правопорушення на ринку цінних паперів була прийнята уповноваженою особою Національної комісії - начальником Донбаського управління Серафимовою Л. Є. (арк. спр. 11), а не Головою Національної комісії або уповноваженими особами центрального апарату. Національна комісія в апеляційній скарзі зазначає, що центральний апарат Національної комісії у розгляді справи про правопорушення на ринку цінних паперів у відношенні ТОВ «Лідер» участі не приймав.

В справі наявне рішення Національної комісії № 135 від 17 січня 2012 року (арк. спр. 9), яке не було визначено позивачем в якості предмета позову в даній справі та докази скасування цього рішення в іншому судовому процесі до справи не надано. Строк виконання вказаного рішення не продовжувався. За цим рішенням товариство з обмеженою відповідальністю «Лідер», як правонаступника закритого акціонерного товариства «Лідер», було зобов'язано усунути у строк до 17 березня 2012 року порушення вимог пункту 1.1 глави 1 розділу ІІІ, пункту 3.1 глави 3 розділу ІІІ Порядку скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випуску акцій, затвердженого рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 30 грудня 1998 року № 222, та протягом одного робочого дня після усунення порушення повідомити про це Національну комісію з доданням документів, які підтверджують факт усунення порушення. У вказаний строк, тобто до 17 березня 2012 року, вимоги рішення Національної комісії № 135 від 17 січня 2012 року виконані не були. Позивач документально цього факту не спростував. Посилання позивача на подання 21 травня 2012 року документів для скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій і для зупинення обліку акцій не може бути визнано доказом виконання рішення Національної комісії № 135 від 17 січня 2012 року у встановлений в цьому рішенні строк.

8 травня 2012 року уповноваженою особою Національної комісії - начальником Донбаського управління Серафимовою Л. Є. була прийнята постанова про призначення до розгляду справи про правопорушення на ринку цінних паперів у відношенні ТОВ «Лідер» на 22 травня 2012 року (арк. спр. 10). У зв'язку з невиконанням ТОВ «Лідер» вимог рішення Національної комісії № 135 від 17 січня 2012 року щодо усунення в строк до 17 березня 2012 року порушень законодавства про цінні папери уповноваженою особою Національної комісії - начальником Донбаського управління Серафимовою Л. Є. була прийнята спірна у даній справі постанова № 95-ДО-1-Е від 22 травня 2012 року про застосування до ТОВ «Лідер» фінансових санкцій в розмірі 17000 грн.

Суд апеляційної інстанції зазначає, що спірна постанова за невиконання не скасованого в судовому порядку рішення Національної комісії № 135 від 17 січня 2012 року в установлений в ньому строк була прийнята начальником окремої юридичної особи - Донбаським управлінням за наявності складу правопорушення, в межах встановлених законодавством строків та наданих повноважень.

З огляду на приписи статей 202 та 204 КАС України апеляційна інстанція не має повноважень для направлення справи, яка була розглянута судом першої інстанції до неналежного відповідача, на новий розгляд або для продовження розгляду до суду першої інстанції та позбавлена процесуальної можливості здійснювати заміну неналежного відповідача на належного з урахуванням того, що це є предметом апеляційної скарги. Крім того, відповідно до частини 4 статті 195 КАС України суд апеляційної інстанції обмежений позовними вимогами, заявленими позивачем у суді першої інстанції.

З огляду на викладене, постанова суду першої інстанції прийнята з порушенням норм процесуального та матеріального права підлягає скасуванню з відмовою в задоволенні позовних вимог ТОВ «Лідер».

Керуючись статтями 195, 196, 198, 202, 205, 207, 211, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційні скарги Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, Донбаського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 9 липня 2012 року задовольнити.

Постанову Донецького окружного адміністративного суду від 9 липня 2012 року скасувати.

Відмовити в задоволенні позову товариства з обмеженою відповідальністю «Лідер» до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про визнання протиправною та скасування постанови № 95-ДО-1-Е від 22 травня 2012 року про накладення санкцій за правопорушення на ринку цінних паперів.

Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів з дня складення в повному обсязі.

Постанова складена в повному обсязі та підписана колегією суддів 17 серпня 2012 року.

Головуючий суддя В.Г.Яманко

Судді Е.Г.Казначеєв

І.А.Васильєва

СудДонецький апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.08.2012
Оприлюднено27.08.2012
Номер документу25715587
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а/0570/6652/2012

Ухвала від 30.07.2012

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Яманко Валентина Григорівна

Ухвала від 30.07.2012

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Яманко Валентина Григорівна

Постанова від 16.08.2012

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Яманко В.Г.

Ухвала від 30.07.2012

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Яманко В.Г.

Ухвала від 30.07.2012

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Яманко В.Г.

Постанова від 09.07.2012

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Логойда Т. В.

Постанова від 09.07.2012

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Логойда Т. В.

Ухвала від 22.06.2012

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Логойда Т. В.

Ухвала від 05.06.2012

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Логойда Т. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні