Постанова
від 14.08.2012 по справі 2а-8928/11/1270
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

cpg1251

Категорія №8.1.5

ПОСТАНОВА

Іменем України

14 серпня 2012 року Справа № 2а-8928/11/1270

Луганський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Тихонова І. В.,

при секретарі Калашникові Д. О.

за участю сторін:

представника позивача Рева Ю. О.

представника відповідача не прибув,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Алчевської об'єднаної державної податкової інспекції у Луганській області до підприємства Брянківської виправної колонії № 11 Управління Державного департаменту України з питань виконання покарань у Луганській області про стягнення податкового боргу в сумі 19256,84 грн., -

В С Т А Н О В И В:

05 жовтня 2011 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Алчевської об'єднаної державної податкової інспекції у Луганській області до підприємства Брянківської виправної колонії № 11 Управління Державного департаменту України з питань виконання покарань у Луганській області про стягнення податкового боргу в сумі 19256,84 грн.

Ухвалою суду від 17 листопада 2011 року провадження по справі було зупинено до набрання законної сили судовим рішенням в справі № 2а-10753/11/1270 за адміністративним позовом підприємства Брянківської виправної колонії № 11 Управління Державного департаменту України з питань виконання покарань в Луганській області до Алчевської об'єднаної державної податкової інспекції в Луганській області про зобов'язання вчинити певні дії.

Ухвалою суду від 10 квітня 2012 року провадження по справі було поновлено.

Ухвалою суду від 13 квітня 2012 року провадження по справі було зупинено до набрання законної сили судовим рішенням в справі № 2а/1270/1988/2012 за адміністративним позовом підприємства Брянківської виправної колонії № 11 Управління Державного департаменту України з питань виконання покарань у Луганській області до Алчевської об'єднаної державної податкової інспекції у Луганській області про скасування податкових повідомлень-рішень № 0002251701/0 від 08.07.2009р. та № 0009371701/0 від 15.07.2010 року.

Ухвалою суду від 14 серпня 2012 року провадження по справі було поновлено.

У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав, просив суд задовольнити позов в повному обсязі.

Представник відповідача в судове засідання, 14.08.2012р., не з'явився, у попередньому судовому засіданні ним було надано заперечення, в якому позовні вимоги він не визнав та зазначив, що згідно платіжних доручень, податок з транспортних засобів відповідачем був сплачений в повному обсязі, відповідачем безпідставно нараховані штрафні санкції, пеня та прийнятті податкові повідомлення -рішення та незаконно зараховані сплачені суми в порядку черговості виникнення податкового боргу. За таких підстав, представник відповідача просив суд відмовити в задоволені позову.

Суд, вислухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи, прийшов до наступного.

Відповідно до статті 67 Конституції України кожен зобов'язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Статтею 10 Законом України "Про державну податкову службу в Україні" визначено функції державних податкових інспекцій у тому числі щодо забезпечення обліку платників податків, інших платежів, правильність обчислення і своєчасність надходження цих податків, платежів.

За змістом п.п. 2.3.1 п. 2.3 ст. 2 Закону України „Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" (далі Закон № 2181), органами, уповноваженими здійснювати заходи з погашення податкового боргу (далі - органи стягнення), є виключно податкові органи, а також державні виконавці у межах їх компетенції.

01 січня 2011 року набув чинності Податковий Кодекс України, який встановлює перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства. Відповідно до п. 2 Прикінцевих положень Податкового кодексу України з 01.01.2011 року Закон України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" втратив чинність.

Проте, у зв'язку з тим, що правовідносини щодо наслідків несплати податкового боргу виникли до набрання чинності Податковим Кодексом України, в даному випадку слід застосовувати норми Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами", Закону України "Про систему оподаткування" та Закону України "Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів", які були чинні на момент виникнення даних правовідносин.

Предметом розгляду даної справи є стягнення податкового боргу зі сплати податку з власників транспортних засобів.

Статтею 1 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" від 21.12.2000 № 2181- III (зі змінами та доповненнями) (далі Закон № 2182) передбачено, що податковий борг (недоїмка) - податкове зобов'язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), самостійно узгоджене платником податків або узгоджене в адміністративному чи судовому порядку, але не сплачене у встановлений строк, а також пеня, нарахована на суму такого податкового зобов'язання.

За змістом пункту 1.2 Закону України „Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" податкове зобов'язання - зобов'язання платника податків сплатити до бюджетів або державних цільових фондів відповідну суму коштів у порядку та у строки, визначені цим Законом або іншими законами України; пункту 1.3 податковий борг (недоїмка) -податкове зобов'язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), самостійно узгоджене платником податків або узгоджене в адміністративному чи судовому порядку, але не сплачене у встановлений строк, а також пеня, нарахована на суму такого податкового зобов'язання.

Згідно п.п. 2.1.4 п. 2.1 статті 2 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань перед бюджетами та державними цільовими фондами" контролюючим органом стосовно податків і зборів (обов'язкових платежів), які справляються до бюджетів та державних цільових фондів є державні податкові інспекції.

Згідно ст.ст. 9, 11 Закону України "Про систему оподаткування" (яка діяла на момент виникнення правовідносин), платники податку несуть обов'язки щодо сплати податків і зборів (обов'язкових платежів) та відповідальність за порушення відповідно до законів України.

Відповідно до статті 6 Закону України "Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів" податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів обчислюється юридичними особами на підставі звітних даних про кількість транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів станом на 1 січня поточного року.

Юридичні особи на основі бухгалтерського звіту (балансу) у строки, визначені законом для річного звітного періоду, подають відповідному органу державної податкової служби за місцем реєстрації транспортних засобів розрахунок суми податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів на поточний рік за формою, затвердженою центральним податковим органом України.

Відповідно до статті 5 Закону України "Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів"податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів сплачується: юридичними особами - щоквартально рівними частинами до 15 числа місяця, що настає за звітним кварталом.

Згідно п. 5.1 ст. 5 Закону № 2181, податкове зобов'язання (зобов'язання платника податків сплатити до бюджетів або державних цільових фондів відповідну суму коштів у порядку та строки визначені цим Законом або іншими законами України), самостійно визначене платником податків у податковій декларації, вважається узгодженим з дня подання такої податкової декларації.

Відповідно до п.п. 5.3.1 п. 5.3 ст. 5 Закону № 2181 платник податків зобов'язаний самостійно сплатити суму податкового зобов'язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом десяти календарних днів, наступних за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого п.п. 4.1.4 п. 4.1 ст. 4 цього Закону для подання податкової декларації.

Податковим боргом у відповідності до п.п. 5.4.1 п. 5.4 ст. 4 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами"визнається узгоджена сума податкового зобов'язання, не сплачена платником податків у строки, визначені цією статтею.

У судовому засіданні встановлено, що відповідачем до Алчевської ОДПІ були подані розрахунки суми податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів за 2008, 2009,2010 роки.

Згідно уточнюючого розрахунку суми податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів за 2008 рік відповідачем була нарахована сума податку за:

- 1 квартал 2008 року - 1156 грн.

- 2 квартал 2008 року - 1156 грн.

- 3 квартал 2008 року - 1156 грн.

- 4 квартал 2008 року - 1156 грн.

Платіжними дорученнями № 390 від 05 вересня 2008 року та № 506 від 10 листопада 2008 року підтверджується, що відповідачем було сплачено суму 1156 грн. за призначенням платежу: податок з власників транспортних засобів згідно розрахунку за 3 та 4 квартали 2008 року. Доказів сплати суми податку з власників транспортних засобів відповідачем за 1 та 2 квартали 2008 року, згідно уточнюючого розрахунку суми податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів за 2008 рік надано не було.

Згідно уточнюючого розрахунку суми податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів за 2009 рік відповідачем була нарахована сума податку за:

- 1 квартал 2009 року - 1141 грн.

- 2 квартал 2009 року - 800 грн.

- 3 квартал 2009 року - 799 грн.

- 4 квартал 2009 року - 799 грн.

Платіжними дорученнями № 148 від 28 травня 2009 року, № 225 від 20 серпня 2009 року підтверджується, що відповідачем було сплачено загальну суму 3539 грн. за призначенням платежу: податок з власників транспортних засобів згідно розрахунку за всі 4 квартали 2009 року 2 738 грн.

Крім того, платіжним дорученням № 371 від 23 грудня 2009 року відповідачем була сплачена недоїмка по податку з власників транспортних засобів, за 2009 рік згідно розрахунку в сумі

Згідно уточнюючого розрахунку суми податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів за 2010 рік відповідачем була нарахована сума податку за:

- 1 квартал 2010 року - 829 грн.

- 2 квартал 2010 року - 829 грн.

- 3 квартал 2010 року - 678 грн.

- 4 квартал 2010 року - 378 грн.

Платіжними дорученнями № 63 від 26 лютого 2010 року, № 163 від 28 травня 2010 року, № 257 від 20 липня 2010 року, № 73 від 11 листопада 2010 року підтверджується, що відповідачем було сплачено за призначенням платежу: податок з власників транспортних засобів згідно розрахунку за всі 4 квартали 2010 року.

09.04.2009р. Алчевською ОДПІ по відношенню до підприємства Брянківської виправної колонії № 11 Управління Державного департаменту України з питань виконання покарань у Луганській області було винесено податкове повідомлення рішення № 0000181701/0 про нарахування штрафних санкцій в розмірі 550,33 грн., 08.07.2009 року було винесено податкове повідомлення рішення № 0002251701/0 про нарахування штрафних санкцій в розмірі 639,19 грн., 15.07.2010 року було винесено податкове повідомлення рішення № 0009371701/0 про нарахування штрафних санкцій в розмірі 2483,29 грн.

Згідно п.17.1.7 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» у разі коли платник податків не сплачує узгоджену суму податкового зобов'язання протягом граничних строків, визначених цим Законом, такий платник податку зобов'язаний сплатити штраф у розмірах встановлених цією статтею.

Відповідачу податковим органом була нарахована пеня в сумі 4615,26 грн., що підтверджується розрахунком пені з податку з власників транспортних засобів.

Як встановлено у судовому засіданні, відповідачем було змінено призначення платежів підприємства шляхом погашення податкового боргу у порядку календарної черговості його виникнення, що стало підставою для нарахування штрафної санкції та пені за несвоєчасну сплату податкових зобов'язань.

Згідно п.п. 5.4.1 п. 5.4 ст. 5 Закону № 2181 узгоджена сума податкового зобов'язання, не сплачена платником податків у строки, визначені цією статтею, визнається сумою податкового боргу платника податків .

Відповідно до ст. 16 Закону № 2181 на суму податкового зобов'язання нараховується пеня, яка також входить до складу податкового боргу.

Відповідно до п. 7.7 ст. 7 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами", податковий борг погашається попередньо погашенню податкових зобов'язань, які не є податковим боргом, у порядку календарної черговості його виникнення, а в разі одночасного його виникнення за різними податками, зборами (обов'язковими платежами) - у рівних пропорціях.

Абзацом першим підпункту 16.3.3 пункту 16.3 статті 16 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" визначено, що при частковому погашенні податкового боргу сума такої частки визначається з урахуванням пені, нарахованої на таку частку. Податковий борг, що погашається частково, сплачується разом зі сплатою пені, нарахованої відповідно до такої частки, єдиним платіжним документом, в якому суми такого податкового боргу та такої пені визначаються окремо. Платіжні документи, які не містять окремо виділену суму податкового боргу та суму пені, не приймаються до виконання.

Відповідно до абзацу другого підпункту 16.3.3 пункту 16.3 статті 16 Закону, якщо платник податків не сплачує пеню разом зі сплатою податкового боргу (його частини) або не визначає її окремо у платіжному документі (чи визначає з порушенням зазначеної пропорції), то податковий орган самостійно здійснює розподіл такої сплаченої суми на суму, що спрямовується на погашення такого податкового боргу (його частини), та суму, що спрямовується на погашення пені, нарахованої на суму такого погашеного податкового боргу (його частини), та надсилає такому платнику податків повідомлення, в якому міститься зазначена інформація.

Порядок направлення платнику податків повідомлення з інформацією про розподіл сплаченої платником податків суми на суму, що спрямовується на погашення такого податкового боргу (його частини), та суму, що спрямовується на погашення пені, нарахованої на суму такого погашеного податкового боргу (його частини), регулюється пунктом 3.7 Інструкції про порядок нарахування та погашення пені за платежами, що контролюються органами державної податкової служби, затвердженої наказом Державної податкової адміністрації України від 11.06.2003 N 290.

Згідно п. 3.7 Інструкції про порядок нарахування та погашення пені за платежами, що контролюються органами державної податкової служби"(в редакції чинної на момент виникнення правовідносин), затвердженої Наказом ДПА України від 11.06.2003 № 290, зареєстрованої в Міністерстві юстиції 27 червня 2003 року за № 522/7843 якщо платник податків не сплачує пеню разом зі сплатою податкового боргу (його частини) або не визначає її окремо у платіжному документі (чи визначає з порушенням зазначеної пропорції), то податковий орган у день надходження від органу державного казначейства інформації про зарахування коштів до бюджету, яка надається відповідно до вимог Порядку взаємодії між органами Державного казначейства України та державної податкової служби України в процесі виконання державного та місцевих бюджетів за доходами, затвердженого наказом Державного казначейства України та Державної податкової адміністрації України від 25.04.2002 № 74/194 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20.05.2002 за № 436/6724, самостійно здійснює розподіл такої сплаченої суми на суму, що спрямовується на погашення такого податкового боргу (його частини), та суму, що спрямовується на погашення пені, нарахованої на суму такого погашеного податкового боргу (його частини). При цьому протягом трьох робочих днів податковий орган складає та надсилає такому платнику податків у порядку, аналогічному Порядку направлення органами державної податкової служби України податкових повідомлень платникам податків, затвердженому наказом ДПА України від 21 червня 2001 року № 253 та зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 06.07.2001 за № 567/5758 (із змінами та доповненнями), повідомлення, в якому міститься інформація про суми розподілу сплачених коштів, за формою згідно з додатком 1.

Як вбачається із платіжних доручень (а.с. 44-52), позивачем було перераховано узгоджену суму податкового зобов'язання із визначенням призначення платежу, а саме, вказано який податок, за який період та розмір сплаченої суми.

Виходячи із аналізу вищевказаних нормативних положень, суд вважає, що приписи чинного законодавства дійсно передбачають пріоритет погашення податкового боргу перед сплатою податкових зобов'язань по відповідному податку. Разом з тим, зазначені вище норми цього ж Закону не встановлюють порядок та черговість (а також право) зарахування податковими органами платежів, що направлені платниками податків та мають цільове призначення, вказане у відповідних платіжних дорученнях, та не встановлюють відповідний порядок для примусового стягнення податковим органом добровільно сплачених платником податків сум податкового зобов'язання для погашення податкового боргу, що виник раніше.

При цьому слід звернути увагу на те, що нормами п. 16.3.3 ст. 16 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами", податковим органам надається право розподілу суми, сплаченої платником податків в рахунок погашення податкового боргу (який відповідно до п. 1.3 Закону включає суму пені), на суму, що спрямовується на погашення такого податкового боргу (його частини), та суму, що спрямовується на погашення пені, нарахованої на суму такого погашеного податкового боргу (його частини), за умови, що платником податків при сплаті податкового боргу у відповідному платіжному дорученні не було окремо визначені суми, що спрямовуються на погашення податкового боргу, та окремо суми, що спрямовуються на погашення пені, нарахованої на суму такого погашеного податкового боргу, або якщо визначення відповідних сум боргу та пені платником податків було зроблено з порушенням відповідної пропорції.

Крім того, пунктом 1.7 Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 21.01.2004 № 22, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 29.03.2004 за № 377/89/76, кошти з рахунків клієнтів банки списують лише за дорученнями власників цих рахунків (включаючи договірне списання коштів згідно з главою 6 цієї Інструкції) або на підставі платіжних вимог стягувачів у разі примусового списання коштів згідно з главою 5 цієї Інструкції. При цьому згідно з пунктом 3.8 зазначеної Інструкції реквізит "Призначення платежу" платіжного доручення заповнюється платником так, щоб надавати повну інформацію про платіж та документи, на підставі яких здійснюється перерахування коштів отримувачу. Повноту інформації визначає платник з урахуванням вимог законодавства України. Платник відповідає за дані, що зазначені в реквізиті платіжного доручення "Призначення платежу". Банк перевіряє заповнення цього реквізиту на відповідність установленим вимогам лише за зовнішніми ознаками.

Із наведеного випливає, що право визначати призначення платежу відповідно до чинного законодавства України належить виключно платнику.

Законом України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами", який є спеціальним законом з питань оподаткування і установлює порядок погашення зобов'язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов'язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначено вичерпний перелік заходів, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу. Серед таких заходів немає зміни призначення платежу, самостійно визначеного платником податків.

Таким чином, у разі недотримання платником податків порядку погашення податкового боргу та виконання податкових зобов'язань, передбаченого пунктом 7.7 статті 7 Закону №2181-ІІІ, податковий орган не наділений правом чи обов'язком змінювати призначення платежу, визначене платником податків.

Як вбачається із матеріалів справи, підприємством своєчасно та в повному обсязі були переховані податкові зобов'язання по сплаті податку з власників транспортних засобів із визначенням призначення платежів, тобто підприємством було виконано вимоги діючого законодавства щодо сплати податків та зборів, а тому у відповідача не було підстав змінювати призначення платежів по платіжним дорученням, та тим самим своїми діями порушувати права платника податків, що є наслідком утворення податкового боргу та нарахування штрафних санкцій та пені за несвоєчасну сплату податків.

Відповідно до статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає за необхідне відмовити позивачу в задоволені його позовних вимог за необґрунтованістю.

Питання по судових витратах не вирішується, оскільки позивач звільнений від сплати судового збору, відповідно до Закону України "Про судовий збір".

Керуючись статтями 161, 162, 163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

П О С Т А Н О В И В:

В задоволенні позовних вимог Алчевської об'єднаної державної податкової інспекції у Луганській області відмовити за необґрунтованістю.

Постанова суду може бути оскаржена в апеляційному порядку до Донецького апеляційного адміністративного суду.

Апеляційна скарга подається до Донецького апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає до суду апеляційної інстанції

Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 КАС України, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Постанова суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано.

СуддяІ.В.Тихонов

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.08.2012
Оприлюднено29.08.2012
Номер документу25740630
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-8928/11/1270

Ухвала від 19.09.2012

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 10.10.2012

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Геращенко І.В.

Ухвала від 19.09.2012

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Геращенко І.В.

Постанова від 14.08.2012

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.В.Тихонов

Ухвала від 07.10.2011

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.В.Тихонов

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні