Рішення
від 29.08.2012 по справі 2/059-12
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

01032, м. Київ, вул. Комінтерну, 16 тел. 235-24-26

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"29" серпня 2012 р. Справа № 2/059-12

за позовом Броварського міжрайонного прокурора Київської області, м. Бровари в інтересах держави в особі Русанівської сільської ради Броварського району Київської області , с. Русанів

до відповідача Регіонального відділення Фонду державного майна України по Київській області , м. Київ

про зобов'язання вчинити дії

Суддя О.В. Конюх

за участю представників сторін:

від прокуратури: Галась О.М., посвідчення від 04.06.2009р. № 58;

від позивача: Соловей С.П., сільський голова, рішення від 16.11.2010р. №1;

від відповідача: Колода Є.Г., уповноважений, довіреність від 23.12.2011р. № 63;

СУТЬ СПОРУ :

Броварський міжрайонний прокурор Київської області, м. Бровари звернувся до господарського суду Київської області з позовом від 02.07.2012р. № 1388 в інтересах держави в особі Русанівської сільської ради Броварського району Київської області,

с. Русанів до відповідача -Регіонального відділення Фонду державного майна України по Київській області, м. Київ, в якому просить зобов'язати Регіональне відділення Фонду Державного майна України по Київській області передати дитячий садок, розташований за адресою Київська обл., Броварський район, с. Русанів, вул. Леніна, 73 до комунальної власності Русанівської сільської ради шляхом прийняття відповідного рішення та підписання відповідного акту приймання-передачі.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідно до плану приватизації Державного сільськогосподарського підприємства «Русанівське», об'єкт соціально-побутового призначення -будівля спірного дитячого садка не підлягла приватизації та залишилась на балансі вказаного підприємства до моменту передачі її в комунальну власність органу місцевого самоврядування. 19.06.2007р. Русанівською сільською радою у відповідності до ст. 3 Закону України «Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності»було прийнято рішення № 142 щодо передачі до комунальної власності територіальної громади села Русанів ряду об'єктів, зокрема спірного дитячого садка. Всупереч ст. 4 Закону України «Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності»та незважаючи на неодноразові звернення Русанівської сільської ради, відповідач не вчинив жодних дій щодо передачі зазначеного дитячого садка з державної до комунальної власності, чим порушив право територіальної громади села Русанів.

Відповідно до частини другої ст. 16 ГПК України справи у спорах про право власності на майно розглядаються судом за місцезнаходженням майна, відповідно спір у справі територіально підсудний господарському суду Київської області.

Відповідач у відзиві на позовну заяву проти позову заперечив та просив суд в позові відмовити. Заперечення мотивовані тим, що в 2007р. з огляду на те, що приміщення дитячого садка не використовувалось за призначенням, за погодженням з Русанівською сільською радою приміщення було передано в оренду товариству з обмеженою відповідальністю «Поліцейський фінансово-правовий коледж». Регіональне відділення Фонду державного майна України по Київській області не відмовляло позивачу у передачі дитячого садка, однак, повідомляло позивача про те, що прийняття рішення про передачу дитячого садка в комунальну власність сільської ради буде можливе лише після припинення дії договору оренди та повернення майна балансоутримувачу. Рішенням господарського суду Київської області від 04.01.2012р. у справі № 2/018-11 розірвано договір оренди спірного дитячого садка, орендаря -ТОВ «Поліцейська фінансово-правова академія»(правонаступника ТОВ «Поліцейський фінансово-правовий коледж») зобов'язано повернути нежитлові приміщення дитячого садка регіональному відділенню Фонду державного майна України по Київській області. Відповідач твердить, що на даний час орендар -ТОВ «Поліцейська фінансово-правова академія»рішення суду не виконав та не повернув орендовану будівлю дитячого садка, тому питання передачі спірної будівлі позивачу не може бути розглянуте, відповідно в позові прокурору слід відмовити повністю.

Ухвалою від 15.08.2012р. розгляд справи було відкладено та зобов'язано відповідача подати суду документальні відомості про стан виконавчих проваджень за наказами господарського суду у справі № 2/018-11.

29.08.2012р. представником відповідача поданий лист від 29.08.2012р. № 01-16-2586, в якому відповідач додатково наполягає на тому, що виконавчі провадження за наказами господарського суду Київської області у справі № 2/018-11 не завершені, рішення не виконано, приміщення дитячого садка відповідачу не повернуто, відповідно питання про передачу у комунальну власність дитячого садка вирішено бути не може до повернення у державну власність зазначеного майна.

Прокурор та позивач в судових засіданнях в усних поясненнях позов підтримали та просили суд його задовольнити.

Представник відповідача в судових засіданнях в усних поясненнях проти позову заперечував та просив суд в позові відмовити.

Розглянувши позов Броварського міжрайонного прокурора Київської області, м. Бровари (далі по тексту -прокурор) в інтересах держави в особі Русанівської сільської ради Броварського району Київської області, с. Русанів (далі по тексту -Русанівська сільрада) до відповідача -Регіонального відділення Фонду державного майна України по Київській області, м. Київ (далі по тексту - РВ ФДМУ по Київській області), вислухавши пояснення представників сторін, всебічно та повно вивчивши зібрані у справі докази, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

Згідно поданого позивачем плану приватизації Державного сільськогосподарського підприємства «Русанівське» (код 00849674, форма власності на момент подачі заяви на приватизацію -державна), затвердженого начальником відділення Фонду державного майна України по Київській області 26.04.1996р., об'єкти соціально-побутового призначення, в тому числі будинок культури та два дитячі садки 1949 та 1980 років вводу в експлуатацію відповідно до пункту 8 чинного на той час Указу Президента України від 19.01.1995р.

№ 66/95 «Про прискорення приватизації майна в агропромисловому комплексі»приватизації не підлягли та залишались на балансі підприємства до передачі їх в комунальну власність органам місцевого самоврядування.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про управління об'єктами державної власності»управління об'єктами державної власності - здійснення Кабінетом Міністрів України та уповноваженими ним органами, іншими суб'єктами, визначеними цим Законом, повноважень щодо реалізації прав держави як власника таких об'єктів, пов'язаних з володінням, користуванням і розпоряджанням ними, у межах, визначених законодавством України, з метою задоволення державних та суспільних потреб.

Згідно до абзацу восьмого частини 1 ст. 3 Закону України «Про управління об'єктами державної власності»об'єктами управління державної власності є державне майно, що перебуває на балансі господарських організацій і не увійшло до їх статутних фондів або залишилося після ліквідації підприємств та організацій.

Абзацом четвертим пункту 1.4 Положення про управління державним майном, яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств у процесі приватизації, затвердженого наказом Фонду державного майна України та Міністерства економіки України від 19.05.1999р. N 908/68 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24.06.1999р. за N 414/3707 (зі змінами і доповненнями) серед способів управління державним майном, яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі, визначено передачу майна у комунальну власність у порядку, передбаченому Законом України "Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності".

Відповідно до абзацу шостого частини першої ст. 2 Закону України «Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності»об'єктами передачі є об'єкти житлового фонду, гуртожитки та інші об'єкти соціальної інфраструктури (навчальні заклади , заклади культури (крім кінотеатрів), фізичної культури та спорту, охорони здоров'я (крім санаторіїв, профілакторіїв, будинків відпочинку та аптек), соціального забезпечення , дитячі оздоровчі табори), які перебувають у повному господарському віданні чи оперативному управлінні державних підприємств, установ, організацій (далі - підприємств) або не увійшли до статутного капіталу господарських товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), у тому числі не завершені будівництвом.

За таких обставин закон дозволяє здійснити передачу спірного дитячого садка з державної до комунальної власності Русанівської сільради.

Відповідно до підпункту й) пункту 2 частини 1 ст. 7 Закону України «Про управління об'єктами державної власності»Фонд державного майна України погоджує (приймає) рішення про передачу об'єктів державної власності в комунальну власність, до сфери управління інших уповноважених органів управління або Національній академії наук України, галузевим академіям наук.

Відповідно до абзацу третього частини 1 ст. 4 Закону України «Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності» рішення про передачу з державної у комунальну власність об'єктів, визначених абзацу шостого частини першої ст. 2 цього Закону, тобто і спірного дитячого садка, має приймати орган, уповноважений управляти державним майном.

За таких обставин РВ ФДМУ по Київській області є управненою стороною та належним відповідачем у справі за позовом про передачу в комунальну власність нерухомого індивідуально визначеного державного майна - приміщення дитячого садка за адресою Київська обл., Броварський район, с. Русанів, вул. Леніна 73, що не підлягав приватизації, не увійшов до статутного капіталу/фонду АТОВ «Русанівське»та залишився в державній власності.

Згідно підпунктів 1), 2) пункту а) частини першої ст. 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських рад належить управління закладами освіти, охорони здоров'я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення, а також забезпечення здобуття неповнолітніми повної загальної середньої освіти; створення необхідних умов для виховання дітей, молоді, розвитку їх здібностей, трудового навчання, професійної орієнтації, продуктивної праці учнів; сприяння діяльності дошкільних та позашкільних навчально-виховних закладів, дитячих, молодіжних та науково-просвітницьких організацій.

Згідно до статей 3, 4 Закону України «Про дошкільну освіту»держава визнає пріоритетну роль дошкільної освіти та створює належні умови для її здобуття. Дошкільна освіта є обов'язковою первинною складовою частиною системи безперервної освіти в Україні. Статтею 12 зазначеного Закону визначено перелік закладів дошкільної освіти, в тому числі дошкільний навчальний заклад (дитячий садок) для дітей віком від трьох до шести (семи) років, де забезпечуються їх розвиток, виховання і навчання відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти.

Відповідно до частини 6 ст. 16 Закону України «Про дошкільну освіту»засновник (власник) державного чи комунального дошкільного навчального закладу не має права безпідставно ліквідувати його, зменшувати в ньому площу території, кількість груп, а також здавати в оренду приміщення (будівлі). Реорганізація або ліквідація діючих комунальних дошкільних навчальних закладів, а також дошкільних навчальних закладів, створених колишніми сільськогосподарськими колективними та державними господарствами, допускається лише за згодою територіальної громади (загальних зборів) села, селища, міста або на підставі результатів місцевого референдуму.

Відповідно до абзацу другого пункту 30 частини першої ст. 26 «Про місцеве самоврядування в Україні»реорганізація або ліквідація діючих комунальних дошкільних навчальних закладів, а також дошкільних навчальних закладів, створених колишніми сільськогосподарськими колективними та державними господарствами, допускається лише за згодою територіальної громади (загальних зборів) села, селища, міста або на підставі результатів місцевого референдуму;

Рішення про реорганізацію або ліквідацію спірного дитячого садка в селі Русанів по вул. Леніна 73 територіальною громадою села Русанів не прималося.

Крім того, абзац третій частини 6 ст. 16 Закону України «Про дошкільну освіту»передбачає, що дошкільні навчальні заклади передаються центральними органами державної влади або власником з державної до комунальної власності на безоплатній основі . При цьому, згідно ст. 3 та частини 2 ст. 4 1 Закону України «Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності», ініціатива щодо такої передачі може виходити від відповідних органів місцевого самоврядування. Крім того, пунктом 51 частини першої ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»до компетенції сільських рад віднесено надання згоди на передачу об'єктів з державної у комунальну власність та прийняття рішень про передачу об'єктів з комунальної у державну власність, а також щодо придбання об'єктів державної власності.

У відповідності до вищезазначених норм закону на пленарному засіданні сесії Русанівської сільської ради було прийнято рішення від 19.06.2007р. № 142 «Про передачу майна, яке не увійшло до Статутного фонду АТОВ «Русанівське»в комунальну власність громадян села Русанів», яким вирішено просити РВ ФДМУ в Київській області передати в комунальну власність громади села Русанів ряд об'єктів, в тому числі і будівлю спірного дитячого садка (копія рішення залучена до матеріалів справи).

Русанівська сільська рада неодноразово зверталася до РВ ФДМУ по Київській області з проханням передати дитячий садок сільській громаді, в тому числі листами від 13.12.2011р. № 488 та від 14.02.2012р. № 47 (копії залучені до матеріалів справи).

Як вбачається з листів РВФДМУ по Київській області від 22.12.2011р. № 08-11-3434 та від 02.03.2012р. № 08-11-598 (копії листів залучені до матеріалів справи), позивачу було відмовлено в розгляді зазначеного питання.

Так, листом від 22.12.2011р. № 08-11-3434 відповідач вказав позивачу про те, що для прийняття рішення про передачу дитячого садка позивачу слід підтвердити фінансову спроможність утримання і подальшого використання за цільовим призначенням зазначеної будівлі дитячого садка.

Однак, стаття 4 1 Закону України «Про передачу права державної та комунальної власності»(в редакції, чинній на момент звернення позивача та відповіді відповідача), яка передбачає спеціальний порядок передачі об'єктів соціальної інфраструктури з державної до комунальної власності (відмінний від порядку, передбаченого ст. 4 вказаного закону для інших об'єктів передачі), не передбачає подання до пропозиції про передачу фінансової звітності та бізнес-плану, розробленого на підставі розрахунків економічного обґрунтування щодо забезпечення ефективного використання цього майна.

Листом від 02.03.2012р. № 08-11-598 відповідач вказав позивачу на те, що спірний дитячий садок був переданий відповідачем в оренду. Рішенням господарського суду Київської області задоволено позов РВФДМУ по Київській області про розірвання вказаного договору оренди та повернення майна до органу управління, однак станом на момент звернення орендар не виконав рішення суду та не повернув відповідачу орендовану будівлю дитячого садка, відповідно не може бути прийняте рішення про передачу даного об'єкту з державної та комунальної власності.

02.07.2007р. між відповідачем -РВФДМУ по Київській області та товариством з обмеженою відповідальністю «Поліцейський фінансово-правовий коледж»укладено договір оренди № 499 індивідуально визначеного нерухомого майна, що належить до державної власності, відповідно до якого РВ ФДМУ по Київській області (орендодавець) передало, а товариство з обмеженою відповідальністю «Поліцейський фінансово-правовий коледж»(орендар) прийняло у строкове платне користування окреме державне нерухоме майно -нежитлові приміщення (дитячий садок), що не увійшли до статутного капіталу/фонду АТОВ «Русанівське», загальною площею 1168,6 кв.м., розміщене за адресою: Київська обл., Броварський район, с. Русанів, вул. Леніна, 73. Відповідно до умов пункту 2.2 договору власником майна залишається держава, а орендар користується ним протягом строку оренди.

Зазначені обставини досліджувалися судом під час розгляду справи № 2/018-11 (копія рішення у справі від 04.01.2012р. залучена до матеріалів справи). Рішенням господарського суду від 04.01.2012р., яке набрало законної сили 27.01.2012р. розірвано вказаний договір оренди № 499 індивідуально визначеного нерухомого майна, що належить до державної власності від 02.07.2007р., орендаря -товариство з обмеженою відповідальністю «Поліцейська фінансово-правова академія»зобов'язано повернути орендодавцю приміщення дитячого садка шляхом виселення та підписання акту приймання передачі. 01.02.2012р. на виконання вказаного рішення суду було видано відповідні накази, за якими постановами від 13.03.2012р. відділом ДВС Броварського міськрайонного управління юстиції відкриті виконавчі провадження.

За своєю правовою природою договір найму (оренди) сам по собі не передбачає зміну власника. Згідно до частини 1 ст. 759 ЦК України за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов'язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк.

Зазначене також підтверджують умови договору оренди від 02.07.2007р. № 499, відповідно до пункту 2.2 якого власником майна залишається держава, а орендар користується ним протягом строку оренди, що було досліджено судом під час розгляду справи № 2/018-11.

Відповідно до пункту 7 Роз'яснення ВАСУ від 14.07.1994р. №2 «Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних із судовим захистом права державної власності», пункту 2.2 Листа ВАСУ від 04.02.2000р. № 01-8/47 «Про практику вирішення окремих категорій спорів за матеріалами президії Вищого арбітражного суду України»вирішуючи спори, пов'язані з визнанням права власності, слід виходити з того, що знаходження майна на балансі підприємства (організації) ще не є безспірною ознакою його права власності. Що ж до права державної власності, то незалежно від того, на балансі якого державного підприємства знаходиться майно, воно не втрачає статусу державної власності.

Також частина друга ст.15 Закону України «Про оренду державного та комунального майна»передбачає можливість та наслідки зміни власника орендованого державного майна.

За таких обставин, неповернення спірного дитячого садка орендодавцем -ТОВ «Поліцейська фінансово-правова академія»після розірвання договору оренди жодним чином не впливає на відносини власності на спірний дитячий садок і не перешкоджає прийняттю відповідних рішень органом управління -РВ ФДМУ по Київській області, в порядку, передбаченому Законом України «Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності», відповідно відмова відповідача здійснити таку передачу не ґрунтується на чинному законодавстві.

Відповідно до ст. 32 ГПК України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору. Відповідно до ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень. Відповідач належними та допустимими доказами доводи позивача не спростував.

Відповідно до частин 1, 2 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування»територіальним громадам сіл належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені відповідно до закону як об'єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою , іншими суб'єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.

Відповідно до ст.16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

За таких обставин, враховуючи положення ст.ст. 26, 32, 60 Закону України «Про місцеве самоврядування», ст. 16 Закону України «Про дошкільну освіту», ст. ст. 3, 4, 4 1 Закону України «Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності»вимога Русанівської сільської ради до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Київській області передати в комунальну власність територіальної громади села Русанів дитячий садок, розташований за адресою Київська обл., Броварський район, с. Русанів, вул. Леніна 73 є обґрунтованою та законною, відповідно позов прокурора підлягає задоволенню. Враховуючи те, що прокурор, звертаючись з позовом, судових витрат не здійснював, суд покладає на відповідача сплату судового збору в сумі 1073,00 грн. до Державного бюджету України відповідно до частини третьої ст. 49 ГПК України.

На підставі викладеного та керуючись статтями 3, 4, 12, 16 Закону України «Про дошкільну освіту», абзацом другим пункту 30, пунктом 51 частини першої ст. 26, підпунктами 1), 2) пункту а) частини першої ст. 32, частинами 1, 2 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст. 1, абзацом восьмим частини 1 ст. 3, підпунктом й) пункту 2 частини 1 ст. 7 Закону України «Про управління об'єктами державної власності», абзацом шостим частини першої ст. 2, ст. 3, 4 1 , 4 Закону України «Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності», ст.15 Закону України «Про оренду державного та комунального майна», абзацом четвертим пункту 1.4 Положення про управління державним майном, яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств у процесі приватизації, затвердженого наказом Фонду державного майна України та Міністерства економіки України від 19.05.1999р. N 908/68 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24.06.1999р. за N 414/3707, ст. 16, 759 ЦК України, ст.ст. 32, 33, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов Броварського міжрайонного прокурора Київської області в інтересах держави в особі Русанівської сільської ради Броварського району Київської області задовольнити повністю.

2. Зобов'язати Регіональне відділення Фонду державного майна України по Київській області (код ЄДРПОУ 19028107) передати в комунальну власність Русанівської сільської ради Броварського району Київської області (код ЄДРПОУ 04359117) дитячий садок, розташований за адресою Київська обл., с. Русанів, вул. Леніна 73 шляхом прийняття відповідного рішення про передачу та підписання відповідного акту приймання-передачі.

3. Стягнути з Регіонального відділення Фонду державного майна України по Київській області (01133, м. Київ, бульвар Лесі Українки, буд.26, код ЄДРПОУ 19028107)

в доход Державного бюджету України (отримувач: ГУ ДКСУ в Київській області, код ЄДРПОУ 37955989, банк отримувача ГУ ДКСУ в Київській області, р\р 31214206783001, МФО 821018, призначення платежу: 22030001, судовий збір, 050, символ звітності 206)

1073,00 грн. (одну тисячу сімдесят три гривні нуль копійок) судового збору.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Дане рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана протягом десяти днів з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 ГПК України.

Суддя О.В. Конюх

Повний текст рішення підписано 07.09.2012р.

СудГосподарський суд Київської області
Дата ухвалення рішення29.08.2012
Оприлюднено10.09.2012
Номер документу25890600
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —2/059-12

Постанова від 16.10.2012

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Яковлєв М.Л.

Рішення від 29.08.2012

Господарське

Господарський суд Київської області

Конюх О.В.

Ухвала від 15.08.2012

Господарське

Господарський суд Київської області

Конюх О.В.

Ухвала від 07.07.2012

Господарське

Господарський суд Київської області

Конюх О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні