Постанова
від 07.09.2012 по справі 2а/2570/2527/2012
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 2а/2570/2527/2012

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 вересня 2012 р. м. Чернігів

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючої судді - Бородавкіної С.В.

при секретарі - Андрушко І.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Українська снекова група" до Державної податкової інспекції у м.Чернігові Державної податкової служби про визнання наказу неправомірним ,-

В С Т А Н О В И В :

07.08.2012 року позивач звернувся з позовом до Державної податкової інспекції у м.Чернігові і просить визнати неправомірним та скасувати наказ Державної податкової інспекції у м.Чернігові Державної податкової служби №705 від 19 квітня 2012 року про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Українська снекова група".

Свої позовні вимоги мотивує тим, що підставою для винесення наказу на проведення документальної позапланової невиїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Українська снекова група" слугувало ненадання в повному обсязі документів, що запитувались ДПІ у м.Чернігові ДПС за період травень-липень 2011 року, а саме: не надано документи, що підтверджують транспортування (перевезення) товарів; договори перевезення, транспортного експедирування та документи про їх виконання (товарно-транспортні накладні тощо). В період травень - липень 2011 року ТОВ «Українська снекова група» не займалася транспортуванням (перевезенням) товарів; договорів перевезення, транспортного експедування, зберігання товару підприємство не укладало; товарно-трансортні накладні постачальники не надавали, як наслідок підприємство їх не отримувало. Дані факти свідчать, що ДПІ у м.Чернігові ДПС не знаючи достеменно про вид документів ТОВ «Українська снекова група», зокрема первинних, які підприємство обрало для відображення господарських операцій в обліку операцій з його покупцями та продавцями, зобов'язує надавати платника податків інші документи, зокрема первинні, ніж ті, за допомогою яких оформлено відносини між сторонами, тобто орган державної податкової служби позбавляє права вибору виду документів (що обираються за взаємною згодою сторін договору) за допомогою яких буде відображено операцію. Ці обставини свідчать, що ДПІ у м.Чернігові ДПС необґрунтовано, без наявності доказів, прийшло до висновку про обов'язкову наявність в ТОВ «Українська снекова група» договорів перевезення, транспортного експедування, зберігання товару; товарно-транспортних накладних, тобто їх ненадання (приховування) платником податків, а тому відповідач неправомірно зробив висновок про неповне надання документів позивачем на запит від 02 березня 2012 року.

Підставою направлення запиту ДПІ у м.Чернігові ДПС від 02 березня 2012 року №38/10/15-213 слугувало неподання інформації щодо автоматизованого співставлення даних, задекларованих ТОВ «Українська снекова група» в деклараціях з податку на додану вартість по взаємовідносинах з платниками податків, внаслідок яких задекларовано податковий кредит. Така підстава для надіслання позивачу письмового запиту від 2 березня 2012 року №38/10/15-213 про подання інформації Податковим кодексом України не передбачена, зокрема абзацом 4 пункту 73.3 статті 73 Кодексу, оскільки підставою для надіслання платнику податків письмового запиту про подання інформації є виявлення фактів, які свідчать про порушення платником податків податкового, валютного законодавства, законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби.

Відповідно до абзацу 11 пункту 73.3 статті 73 Податкового кодексу України, у разі коли запит складено з порушенням вимог, викладених в абзацах першому та другому цього пункту, платник податків звільняється від обов'язку надавати відповідь на такий запит. Отож, в силу абзацу 11 пункту 73.3 статті 73 Податкового кодексу України ТОВ «Українська снекова група» звільнено від обов'язку надавати відповідь на запит ДПІ у м.Чернігові від 2 березня 2012 року №38/10/15-213, який складено з порушенням вимог Податкового кодексу України.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги просив задовольнити в повному обсязі. Пояснив, що позивач отримав наказ №705 від 19.04.2012 р. та повідомлення від 18.04.2012 р. влітку, тому і оскаржив тільки в серпні.

Представник відповідача позовні вимоги не визнав та зазначив, що ДПІ у м. Чернігові було направлено ТОВ «Українська снекова група» письмовий запит від 02.03.2012 року № 38/10/15-2013 з вимогою надати пояснення щодо взаємовідносин підприємства з ФОП ОСОБА_1 та їх документальне підтвердження. Також в запиті ДПІ у м. Чернігові від 02.03.2012 року № 38/10/15-2013 зазначалось, що ненадання вищевказаних пояснень та документального підтвердження буде підставою для проведення позапланової виїзної перевірки підприємства. Відповідачем надано не в повному обсязі пояснення та їх документальне підтвердження на письмовий запит ДПІ у м. Чернігові щодо декларування в податковій звітності з ПДВ за травень 2011 року, червень 2011 року, липень 2011 року, серпень 2011 року, вересень 2011 року у складі податкового кредиту операцій з ОСОБА_1

Державною податковою інспекцією у м.Чернігові Державної податкової служби, згідно із пп.78.1.1 п.78.1 ст. 78, ст.79 Податкового кодексу України та відповідно до наказу начальника ДПІ у м. Чернігові Державної податкової служби від 19.04.2012р. №705 проведена документальна позапланова невиїзна перевірка позивача з питань достовірності, повноти нарахування податку на додану вартість при проведенні господарських взаємовідносин з ФОП ОСОБА_1 Підприємство повідомлено про проведення невиїзної перевірки письмовим повідомленням від 19.04.2012р, №2243/10/22-609, яке було направлено поштою рекомендованим листом з повідомленням про вручення.

Заслухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позов підлягає задоволенню, виходячи з наступних підстав:

16.11.2010 р. Виконавчим комітетом Чернігівської міської ради було зареєстровано Товариство з обмеженою відповідальністю "Українська снекова група" (а.с.21).

02.03.2012 року ДПІ у м.Чернігові було направлено запит №38/10/15-213 керівнику ТОВ "Українська снекова група", яким повідомлялось, що за результатами автоматизованого співставлення даних, задекларованих позивачем в декларації з податку на додану вартість, встановлені взаємовідносини з ОСОБА_1, внаслідок яких задекларовано податковий кредит за травень,червень,липень 2011 р. У зв'язку з зазначеним, на підставі п.п. 20.1.6 п.20.1 ст.20 Податкового кодексу України, позивачу запропоновано надати пояснення щодо взаємовідносин позивача з ОСОБА_1 та їх документальне підтвердження (а.с.7).

12.03.2012 року позивачем було надано відповідь на даний запит, в якій повідомлялось, що в травні, червні, липні 2011 року до складу податкового кредиту було включено операції по взаємовідносинах з ФОП ОСОБА_1 на загальну суму 440434,42 грн. На виконання вказаних господарських операцій позивачем було надано копії документів: договір, банківські виписки, видаткові та податкові накладні, протокол зборів засновників, штатний розпис, реєстр отриманих та виданих податкових накладних (а.с.8).

18.04.2012 року ДПІ у м.Чернігові було винесено повідомлення №2243/10122-609 на підставі п.78.1.1 ст.78, ст.79 Податкового кодексу України, відповідно до наказу ДПІ у м.Чернігові від 19.04.2012 р., в якому повідомлялось про проведення 23.04.2012 р. документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ "Українська снекова група" з питань дотримання вимог податкового законодавства при відображенні у деклараціях з ПДВ за травень 2011 року, червень 2011 року, липень 2011 року, серпень 2011 року, вересень 2011 року по взаємовідносинах з ОСОБА_1 (а.с.10).

19.04.2012 року начальником Державної податкової інспекції у м.Чернігові було видано наказ №705 про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Українська снекова група", відповідно до якого у зв'язку з ненаданням в повному обсязі пояснень та документального підтвердження на письмовий запит ДПІ у м.Чернігові щодо декларування в податковій звітності з ПДВ за травень 2011 р., червень 2011 р., липень 2011 р., серпень 2011 р., вересень 2011 р. у складі податкового кредиту операцій з ОСОБА_1, керуючись п.п.20.1.4 ст.20, п.78.1.1 п.78.1 ст.78 та ст.79 Податкового кодексу України, доручено головному державному податковому ревізор-інспектору відділу особливо важливих перевірок управління податкового контролю Астапенко О.В. провести документальну позапланову невиїзну перевірку ТОВ "Українська снекова група" з 23.04.2012 року тривалістю 5 робочих днів (а.с.9).

Наказ та направлення були направлені позивачу 19.04.2012 р. (а.с.35). Розписка або поштове повідомлення про вручення їх позивачу у відповідача відсутні.

Відповідно до п.73.3 ст.73 Податкового кодексу України органи державної податкової служби мають право звернутися до платників податків та інших суб'єктів інформаційних відносин із письмовим запитом про подання інформації (вичерпний перелік та підстави надання якої встановлено законом), необхідної для виконання покладених на органи державної податкової служби функцій, завдань, та її документального підтвердження.

Такий запит підписується керівником (заступником керівника) органу державної податкової служби і повинен містити перелік інформації, яка запитується, та документів, що її підтверджують, а також підстави для надіслання запиту.

Письмовий запит про подання інформації надсилається платнику податків або іншим суб'єктам інформаційних відносин за наявності хоча б однієї з таких підстав: 1) за результатами аналізу податкової інформації, отриманої в установленому законом порядку, виявлено факти, які свідчать про порушення платником податків податкового, валютного законодавства, законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби; 2) для визначення рівня звичайних цін на товари (роботи, послуги) під час проведення перевірок; 3) виявлено недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків; 4) щодо платника податків подано скаргу про ненадання таким платником податків податкової накладної покупцю або про порушення правил заповнення податкової накладної; 5) у разі проведення зустрічної звірки; 6) в інших випадках, визначених цим Кодексом.

Запит вважається врученим, якщо його надіслано поштою листом з повідомленням про вручення за податковою адресою або надано під розписку платнику податків або іншому суб'єкту інформаційних відносин або його посадовій особі.

Платники податків та інші суб'єкти інформаційних відносин зобов'язані подавати інформацію, визначену у запиті органу державної податкової служби, та її документальне підтвердження протягом одного місяця з дня, що настає за днем надходження запиту (якщо інше не передбачено цим Кодексом). У разі коли запит складено з порушенням вимог, викладених в абзацах першому та другому цього пункту, платник податків звільняється від обов'язку надавати відповідь на такий запит.

Відповідно до п.п.78.1.1 п.78.1 ст.78 Податкового кодексу України документальна позапланова перевірка здійснюється за наслідками перевірок інших платників податків або отримання податкової інформації виявлено факти, що свідчать про можливі порушення платником податків податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов'язковий письмовий запит органу державної податкової служби протягом 10 робочих днів з дня отримання запиту.

Відповідно до п.78.4 ст.78 Податкового кодексу України про проведення документальної позапланової перевірки керівник органу державної податкової служби приймає рішення, яке оформлюється наказом.

Право на проведення документальної позапланової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли йому до початку проведення зазначеної перевірки вручено під розписку копію наказу про проведення документальної позапланової перевірки.

Відповідно до п.79.2 ст.79 Податкового кодексу України документальна позапланова невиїзна перевірка проводиться посадовими особами органу державної податкової служби виключно на підставі рішення керівника органу державної податкової служби, оформленого наказом, та за умови надіслання платнику податків рекомендованим листом із повідомленням про вручення або вручення йому чи його уповноваженому представнику під розписку копії наказу про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та письмового повідомлення про дату початку та місце проведення такої перевірки.

Таким чином, органи державної податкової служби мають право проводити документальні позапланові невиїзні перевірки виключно на підставі рішення керівника органу державної податкової служби оформленого наказом, за наявності обставин для її проведення та за умови надіслання платнику податків рекомендованим листом із повідомленням про вручення або вручення йому чи його уповноваженому представнику під розписку копії наказу про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та письмового повідомлення про дату початку та місце проведення такої перевірки.

Отже, при проведенні перевірки відповідачем було порушено вимоги п. 79.2 ст. 79 Податкового кодексу України, а саме: не було належним чином повідомлено позивача про проведення перевірки та не надано доказів щодо наявності підстав для проведення перевірки, передбачених п.п.78.1.1 п.78.1 ст.78 Податкового кодексу.

Крім того, у відповідності до вимог п.п.78.1.1 п.78.1 ст.78 Податкового кодексу України органи державної податкової служби мають право проводити документальну невиїзну перевірку за наявності двох обов'язкових умов, поєднаних між собою, а саме:

- за наслідками перевірок інших платників податків або отримання податкової інформації виявлено факти, що свідчать про можливі порушення платником податків податкового законодавства;

- якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов'язковий письмовий запит органу державної податкової служби протягом 10 робочих днів з дня отримання запиту.

Відсутність будь-якої зазначеної умови, виключає правове підґрунтя для проведення документальної невиїзної перевірки платника податків.

Як вбачається з матеріалів справи, підставою для винесення оскаржуваного наказу №705 від 19 квітня 2012 року було не надання в повному обсязі пояснень та їх документального підтвердження на письмовий запит ДПІ у м.Чернігові №38/10/15-213 від 02.03.2012 р., про що зазначає сам відповідач у відповіді на запит ТОВ"Українська снекова група"від 25.07.2012р.(а.с.12-13).

Дослідивши письмовий запит №38/10/15-213 від 02.03.2012 р. судом встановлено, що в даному запиті відповідачем не вказано підстави для надіслання запиту, передбачені п.73.3 ст.73 Податкового кодексу України, крім того, в запиті зазначено період, задекларованого позивачем податкового кредиту, «травень - липень 2011 р.», а у наказі №705 від 19 квітня 2012 року зазначено «травень - вересень 2011 р.» і не обґрунтовано з яких причин період було розширено.

До того ж були встановлені наступне порушення відповідача: повідомлення про проведення перевірки датується 18.04.2012 р., а наказ про проведення перевірки, на підставі якого оформлюється повідомлення,- 19.04.2012 р.

Враховуючи зазначене, суд дійшов висновку, що позивач, у передбачений законодавством термін, надав податковому органу всі наявні у нього документи на підтвердження господарських взаємовідносин з ОСОБА_1, внаслідок яких задекларовано податковий кредит за травень,червень,липень 2011 р., у зв'язку з чим у відповідача не було підстав, передбачених п.п.78.1.1 п.78.1 ст.78 Податкового кодексу, для видання наказу №705 від 19 квітня 2012 року про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Українська снекова група".

Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Всупереч наведеним вимогам відповідач як суб'єкт владних повноважень не довів правомірності винесеного ним наказу на проведення документальної позапланової невиїзної перевірки.

Відповідно до ч. 3 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Враховуючи наведене, суд приходить до висновку, що ДПІ в м. Чернігові при винесенні наказу на проведення перевірки №705 від 19 квітня 2012 року порушила вимоги п.п. 78.1.1 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України, а саме видала його за відсутності на те підстав, крім того, у встановлений законодавством термін і спосіб, не ознайомила позивача із наказом, а тому позовні вимоги про визнання неправомірним та скасування наказу Державної податкової інспекції у м.Чернігові Державної податкової служби №705 від 19 квітня 2012 року про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Українська снекова група" підлягають задоволенню.

Враховуючи наведене, керуючись ст.160-163 КАС України, суд,-

П О С Т А Н О В И В :

Позов задовольнити.

Визнати неправомірним та скасувати наказ Державної податкової інспекції у м.Чернігові Державної податкової служби №705 від 19 квітня 2012 року про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Українська снекова група".

Стягнути з Державного бюджету України (р/р 31216206784002, код 38054398, отримувач: Державний бюджет м.Чернігова, банк отримувача: ГУ ДКСУ у Чернігівській області, МФО 853592) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Українська снекова група" (код ЄДРПОУ 37418267) судові витрати в сумі 32,19 грн.

Постанова набирає законної сили та може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду у порядок і строки, передбачені статтями 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Бородавкіна С.В.

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.09.2012
Оприлюднено11.09.2012
Номер документу25910370
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а/2570/2527/2012

Постанова від 03.09.2012

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Бородавкіна С.В.

Ухвала від 20.11.2012

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Грищенко Т.М.

Постанова від 07.09.2012

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Бородавкіна С.В.

Ухвала від 08.08.2012

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Бородавкіна С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні