cpg1251
донецький апеляційний господарський суд
Постанова
Іменем України
05.09.2012 р. справа №21/5009/6590/11
Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: суддівМартюхіної Н.О. Азарової З.П., Кододової О.В. від скаржникаПономарьов А.О. від заявникане з'явився від боржникане з'явився розглянувши апеляційну скаргу Заступника прокурора Запорізької області в інтересах держави в особі Державної податкової інспекції в Жовтневому районі м.Запоріжжя; на ухвалу господарського суду Запорізької області від 11.01.2012 року у справі№21/5009/6590/11 (суддя Черкаський В.І.) за заявою Приватного підприємства «Грандпром», м.Первомайськ до боржника Товариства з обмеженою відповідальністю «Свіфт консалтинг плюс» м. Запоріжжя пробанкрутство ВСТАНОВИВ:
Ухвалою господарського суду Запорізької області від 25.10.2011 року за заявою кредитора Приватного підприємства «Грандпром», Первомайськ до боржника Товариства з обмеженою відповідальністю «Свіфт консалтинг плюс», м.Запоріжжя порушена справа про банкрутство №21/5009/6590/11 з врахуванням особливостей передбачених ст. 52 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом"; введено мораторій на задоволення вимог кредиторів; справу призначено до розгляду на 07.11.2011 року.
Ухвалою господарського суду Запорізької області від 07.11.2011 року розгляд справи відкладений на 14.11.2011 року, зобов'язано в тому числі ДПІ в Жовтневому районі м. Запоріжжя виконати вимоги ухвали від 25.10.2011 року по справі №21/5009/6590/11, а саме, надати довідку про заборгованість боржника перед бюджетом.
Постановою господарського суду Запорізької області від 14.11.2011 року Товариств з обмеженою відповідальністю «Свіфт консалтинг плюс»визнане банкрутом, відкрита ліквідаційна процедура, ліквідатором банкрута призначений -ініціюючий кредитор ПП «Грандпром», м. Первомайськ, зобов'язано ДПІ в Жовтневому районі м. Запоріжжя надати інформацію щодо надання боржником звітності до органу Пенсійного фонду України, довідку про наявність у боржника заборгованості перед Пенсійним фондом України та по заробітній платі працівникам, УПФУ в Жовтневому районі м. Запоріжжя надати суду довідку про заборгованість боржника перед бюджетом.
Ухвалою від 11.01.2012 року господарський суд Запорізької області затвердив звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс банкрута, ліквідував Товариство з обмеженою відповідальністю «Свіфт консалтинг плюс»та припинив провадження у справі.
Ухвала суду мотивована тим, що ліквідатором було надано звіт та ліквідаційний баланс, за результатами якого у банкрута не залишилось майна для здійснення своєї діяльності. Вимоги залишились не погашеними у зв'язку з відсутністю майна, за рахунок якого можливе погашення кредиторських вимог. Тому суд першої інстанції дійшов висновку про затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу.
Не погодившись з прийнятою ухвалою суду першої інстанції, Заступник прокурора Запорізької області в інтересах держави в особі Державної податкової інспекції в Жовтневому районі м. Запоріжжя подав до Донецького апеляційного господарського суду апеляційну скаргу на ухвалу господарського суду Запорізької області від 11.01.2012 року у справі № 21/5009/6590/11, в якій просить апеляційний суд скасувати ухвалу суду першої інстанції та припинити провадження у справі про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю «Свіфт консалтинг плюс».
Доводи апеляційної скарги обґрунтовує тим, що оскаржувана ухвала прийнята з порушенням норм матеріального та процесуального права, провадження у справі за спрощеною процедурою, передбаченою ст. 52 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", порушено незаконно, оскільки мали місце порушення на всіх стадіях розгляду справи про банкрутство, а саме, в порушення норм Закону України «Про виконавче провадження»держаним виконавцем не здійснено заходів щодо розшуку боржника та місцезнаходження його майна, на яке може бути звернене стягнення за попереднім місцезнаходженням боржника, не надана інформація від фінансових, митних та інших контролюючих органів, яка підтверджувала б відсутність господарської діяльності з моменту подання останньої звітності, також відсутні докази письмового повідомлення ліквідатором органу Пенсійного фонду України в Жовтневому районі м. Запоріжжя та Державної податкової інспекції в Жовтневому районі м. Запоріжжя, як можливих кредиторів боржника.
Вказує на те, що не можливо встановити коли відкрите виконавче провадження по справі про банкрутство (до дати зміни місцезнаходження, чи після і за якою адресою), з причини відсутності в матеріалах справи постанови про відкриття виконавчого провадження, кредитором не надано суду доказів неможливості встановити місцезнаходження керівних органів боржника, довідки реєструючого органу про відсутність боржника за його місцезнаходженням.
Зауважує на тому, що протиправно судом першої інстанції в якості доказів відсутності боржника за його місцезнаходженням взята тільки наявна в матеріалах справи постанова Жовтневого ВДВС Запорізького МУЮ від 10.10.2011 року про повернення виконавчого документу у зв'язку з відсутністю за місцезнаходженням боржника, що є недостатнім доказом останнього.
Акцентує увагу на тому, що ухвала суду першої інстанції про затвердження звіту ліквідатора не містить аналізу звіту ліквідатора, не дає оцінки наявності (відсутності) необхідних додатків до звіту ліквідатора, не мотивує висновків про необхідність ліквідації юридичної особи боржника, тому вважає, ліквідацію боржника передчасною, а ухвалу суду першої інстанції від 11.01.2011 року такою, що підлягає скасуванню, провадження у справі -припиненню.
Ухвалою Донецького апеляційного господарського суду від 09.08.2012 року апеляційна скарга була прийнята до провадження Донецьким апеляційним господарським судом.
Прокурор в судовому засіданні підтримав доводи апеляційної скарги, надав пояснення аналогічні викладеним в апеляційній скарзі, просив апеляційну скаргу задовольнити, ухвалу суду першої інстанції -скасувати.
Представники кредитора та боржника, ДПІ в Жовтневому районі м. Запоріжжя в судове засідання апеляційної інстанції не з'явились. Відповідно до статті 98 Господарського процесуального кодексу України про час і місце проведення судового засідання сторін по справі було повідомлено належним чином. Явка сторін у судові засідання апеляційної інстанції не була визнана обов'язковою.
Особливості меж перегляду справи в апеляційній інстанції, передбачені нормами ст. 101 ГПК України, які полягають у тому, що у процесі перегляду справи апеляційний господарський суд за наявними у справі і додатково поданими доказами повторно розглядає справу . Додаткові докази приймаються судом, якщо заявник обґрунтував неможливість їх подання суду першої інстанції з причин, що не залежали від нього. Нормами частини 2 цієї статті передбачено, що апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі .
Обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши наявні матеріали справи, проаналізувавши застосування судом норм матеріального та процесуального права, судова колегія апеляційної інстанції встановила наступне.
Провадження у даній справі здійснюється в порядку ст. 52 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", яка передбачає спрощену процедуру банкрутства відсутнього боржника.
Переглядаючи ухвалу суду першої інстанції про затвердження звіту ліквідатора, суд апеляційної інстанції, окрім дослідження правомірності здійснення ліквідаційної процедури, повинен надати оцінку обставинам, які стали підставою для порушення даної справи про банкрутство, у зв'язку з чим апеляційний суд встановив наступне.
Відповідно до ч. 3 ст. 6 Закону про банкрутство справа про банкрутство порушується господарським судом, якщо безспірні вимоги кредитора (кредиторів) до боржника сукупно складають не менше трьохсот мінімальних розмірів заробітної плати, які не були задоволені боржником протягом трьох місяців після встановленого для їх погашення строку, якщо інше не передбачено цим Законом.
Відповідно до ст. 52 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" у разі, якщо громадянин-підприємець або керівні органи боржника -юридичної особи відсутні за її місцезнаходженням, або у разі ненадання боржником протягом року до органів державної податкової служби згідно із законодавством податкових декларацій, документів бухгалтерської звітності, а також за наявності інших ознак, що свідчать про відсутність підприємницької діяльності боржника, заява про банкрутство відсутнього боржника може бути подана кредитором незалежно від розміру вимог до боржника та строку виконання зобов'язань.
Згідно п.104 Постанови №15 Пленуму Верховного суду України від 18.12.2009 року "Про судову практику в справах про банкрутство" заява про порушення справи про банкрутство відсутнього боржника є підставою для порушення провадження у справі у випадку наявності будь-якої з підстав, передбачених частиною першою статті 52 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", а не виключно за наявності всієї сукупності перелічених у цій статті підстав.
Вимоги до заяви про порушення справи про банкрутство встановлені ст. 7 Закону.
Відповідно до ч. 1 ст. 7 Закону заява про порушення справи про банкрутство подається боржником або кредитором у письмовій формі, підписується керівником боржника чи кредитора (іншою особою, повноваження якої визначені законодавством або установчими документами), громадянином - суб'єктом підприємницької діяльності (його представником) і повинна містити, зокрема: виклад обставин, які підтверджують неплатоспроможність боржника, з зазначенням суми боргових вимог кредиторів, а також строку їх виконання, розміру неустойки (штрафів, пені), реквізитів розрахункового документа про списання коштів з банківського або кореспондентського рахунку боржника та дату його прийняття банківською установою боржника до виконання.
Відповідно до ч. 8 ст. 7 Закону до заяви кредитора додаються відповідні документи: рішення суду, господарського суду, які розглядали вимоги кредитора до боржника; копія неоплаченого розрахункового документа, за яким відповідно до законодавства здійснюється списання коштів з рахунків боржника, з підтвердженням банківською установою боржника про прийняття цього документа до виконання із зазначенням дати прийняття, виконавчі документи (виконавчий лист, виконавчий напис нотаріуса тощо) чи інші документи, які підтверджують визнання боржником вимог кредиторів; докази того, що вартість предмета застави є недостатньою для повного задоволення вимоги, забезпеченої заставою у разі, якщо єдина підтверджена вимога кредитора, який подає заяву, забезпечена активами боржника.
За змістом ч. 3 ст. 6, ч. ч. 1, 8 ст. 7 Закону справа про банкрутство порушується господарським судом лише у разі підтвердження кредитором неплатоспроможності боржника документами, які кредитор зобов'язаний додати до заяви про порушення провадження у справі про банкрутство.
З матеріалів справи вбачається, що в обґрунтування заяви про порушення справи про банкрутство Приватне підприємство «Грандпром»посилається на те, що ТОВ «Світ консалтинг плюс»18.08.2011 року переданий простий вексель серія АА №0288545 на суму 10680 грн. 05 коп. із строком оплати за пред'явленням, який був опротестований в неплатежі 25.09.2011 року та вчинений виконавчий напис нотаріуса. Цей напис був пред'явлений для примусового виконання до Жовтневого ВДВС Запорізького МУЮ. Державним виконавцем повернутий виконавчий документ у зв'язку з тим, що боржник не знаходиться за своїм місцезнаходженням, що підтверджується актом державного виконавця.
Відповідно до ухвали господарського суду Запорізької області від 25.10.11р. була порушена справа про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю «Світ консалтинг плюс», яка рекомендованою кореспонденцію була відправлена, у тому числі, на адреси ДПІ у Жовтневому районі м. Запоріжжя та УПФУ в Жовтневому районі м. Запоріжжя. Зазначеною ухвалою, було забов'язано податковий орган надати довідку про заборгованість боржника перед бюджетом, пенсійний фонд зобов'язано надати інформацію щодо надання боржником звітності до ПФУ, довідку про наявність у боржника заборгованості перед пенсійним фондом та по заробітной платі працівників.
Постановою господарського суду Запорізької області від 14.11.2011 року ТОВ «Світ консалтинг плюс»визнане банкрутом, відкрита ліквідаційна процедура. Відповідна постанова також була направлена на адреси ДПІ в Жовтневому районі м. Запоріжжя та УПФУ в Жовтневому районі м. Запоріжжя рекомендованою кореспонденцією, про що свідчить штамп канцелярії господарського суду Запорізької області від 15.11.2011 року за вих. № 09-110/4217.
Тобто, ДПІ в Жовтневому районі м. Запоріжжя своєчасно та в повній мірі була обізнана про порушення справи про банкрутство боржника ТОВ «Світ консалтинг плюс», про рух справи про банкрутство, про визнання ТОВ «Світ консалтинг плюс»банкрутом, початку ліквідаційної процедури та мала можливість провести перевірки боржника та заявити кредиторські вимоги до товариства протягом розгляду даної справи.
Проте, жодних кредиторських вимог зі сторони податкового органу до боржника не заявлено, докази наявності податкової заборгованості перед ДПІ в Жовтневому районі м. Запоріжжя в матеріалах справи відсутні.
Також, податковий орган був обізнаний й про представлення його інтересів в суді Заступником прокурора Запорізької області, щодо оскарження ухвали від 11.01.2012 року, але в підтвердження доводів апеляційної скарги ні прокурор, ні ДПІ в Жовтневому районі м. Запоріжжя не надали жодних пояснень з цього приводу, у тому числі й документів, які б підтверджували перебування боржника на обліку в ДПІ в Жовтневому районі м. Запоріжжя та докази заборгованості боржника зі сплати податків та обов'язкових платежів до бюджету та докази звітування боржника.
Таким чином, вищезазначені доводи прокурора судом апеляційної інстанції не приймаються до уваги.
Враховуючи те, що при розгляді справи суду слід перевірити підстави внесення запису про відсутність боржника за його місцезнаходженням до Єдиного державного реєстру, належним чином з'ясувати факт наявності або відсутності підприємницької діяльності боржника та, відповідно, дослідити правомірність застосування до нього спрощеної процедури банкрутства відсутнього боржника, апеляційний суд встановив наступне.
Пункт 7 ст.19 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" визначає порядок внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців (далі по тексту скорочена назва - Єдиний державний реєстр) записів про відсутність юридичної особи за місцезнаходженням, які здійснюються державним реєстратором.
Колегія суддів апеляційної інстанції зазначає, що відповідно до вимог ст.34 Господарського процесуального кодексу України, лише факт внесення відомостей про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням до реєстру може слугувати доказом відсутності боржника.
Відповідно до ст. 19 Закону Україну "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців" (у редакції Закону України від 17.11.2009 року N 1720-VI) юридична особа зобов'язана подавати (надсилати) щороку протягом місяця, що настає за датою державної реєстрації, починаючи з наступного року, державному реєстратору для підтвердження відомостей про юридичну особу реєстраційну картку про підтвердження відомостей про юридичну особу.
У разі ненадходження в установлений частиною одинадцятою цієї статті строк реєстраційної картки про підтвердження відомостей про юридичну особу державний реєстратор зобов'язаний надіслати рекомендованим листом протягом п'яти робочих днів з дати, встановленої для подання реєстраційної картки, юридичній особі повідомлення щодо необхідності подання державному реєстратору зазначеної реєстраційної картки.
Якщо державному реєстратору повернуто рекомендованого листа, державний реєстратор повинен внести до Єдиного державного реєстру запис про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням.
Згідно ч. 1 ст. 18 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" якщо відомості, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, були внесені до нього, то такі відомості вважаються достовірними і можуть бути використані в спорі з третьою особою, доки до них не внесено відповідних змін.
Згідно інформації наданої від Головного управління статистики у Запорізькій області від 10.10.11р., Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб -підприємців станом на 13.10.11р. місцезнаходження Товариства з обмеженою відповідальністю «Світ консалтинг плюс»: вул. Грязнова 56/7, Жовтневий район, м. Запоріжжя, 69002, статус відомостей підтверджений.
Згідно інформації, отриманої від УПФУ в Жовтневому районі м. Запоріжжя, Державної податкової інспекції в Жовтневому районі м Запоріжжя, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та профзахворювань України, відділення виконавчої дирекції Запорізького обласного Фонду соцстрахування з тимчасової втрати працездатності у Жовтневому районі м. Запоріжжя, Фонду соціального захисту інвалідів, Запорізького центру зайнятості населення та інших державних органів, підприємств, установ та організацій щодо наявності кредиторських вимог до боржника, таких вимог заявлено не було в процесі ліквідації жодним потенційним кредитором, ліквідатор був повідомлений про відсутність таких вимог.
Крім того, про відсутність коштів, майна та майнових прав, за реєстрованих за боржником ТОВ «Світ консалтинг плюс»було повідомлено відповідними реєструючими органами. Зазначене підтверджується матеріалами справи та додатками до звіту ліквідатора.
Як вбачається з даних Витягу з ЄДР юридичних та фізичних осіб - підприємців станом на 13.10.2011 року ТОВ «Світ консалтинг плюс»знаходиться в стані припинення підприємницької діяльності (а.с. 14).
Суд апеляційної інстанції вважає наявність такого запису у Витязі ЄДР та наявні в матеріалах справи докази не здійснення підприємницької діяльності належною ознакою того, що боржник знаходиться в стані припинення підприємницької діяльності.
Крім того, суд приймає до уваги те, що постановою Жовтневого ВДВС Запорізького МУЮ від 10.10.2011 року про повернення виконавчого документа, був повернутий стягувачу виконавчий напис нотаріуса № 1537 від 29.09.11, у зв'язку з відсутністю наявності рухомого та нерухомого майна у боржника, та відсутності його за місцезнаходженням, що також підтверджується наявним актом державного виконавця від 10.10.2011 року.
Як вбачається з апеляційної скарги, Заступник прокурора Запорізької області посилається на те, що Державна податкова інспекція в Жовтневому районі м.Запоріжжя позбавлена, у зв'язку з прийняттям оскаружувальної ухвали, права встановити активи боржника, тобто не має можливості провести перевірку ТОВ«Техоснастка», з цього приводу суд зазначає.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 10 Закону України «Про державну податкову службу в Україні»державні податкові інспекції в районах, містах без районного поділу, районах у містах, міжрайонні та об'єднані спеціалізовані державні податкові інспекції виконують такі функції, зокрема, здійснюють контроль за своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування та сплати податків та зборів.
Відповідно до ст. 78 Податкового Кодексу України, у разі порушення провадження у справі про визнання банкрутом платника податків органами державної податкової служби проводиться документальна позапланова виїзна перевірка.
Згідно пп. 20.1.4. п. 20.1. ст. 20 Податкового кодексу України органи державної податкової служби мають право: проводити перевірки платників податків (крім Національного банку України) в порядку, встановленому цим Кодексом.
Позапланова виїзна перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї з таких обставин: розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків (пп. 78.1.7 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України).
Згідно ст. 82 Податкового Кодексу України, тривалість строків, що стосується виїзних позапланових та планових перевірок, не повинна перевищувати 30 робочих днів за продовженням на 15 днів для великих платників податків. Тривалість документальної позапланової виїзної перевірки не повинна перевищувати 15 робочих днів для великих платників податків, щодо суб'єктів малого підприємництва - 5 робочих днів, інших платників податків - 10 робочих днів. Продовження строків проведення перевірок можливе за рішенням керівника органу державної податкової служби не більш як на 10 робочих днів для великих платників податків, щодо суб'єктів малого підприємництва -не більш як на 2 робочих дні, інших платників податків - не більш як на 5 робочих днів.
Враховуючи викладене, з урахуванням встановленого апеляційним судом неодноразового повідомлення ДПІ в Жовтневому районі м.Запоріжжя про рух справи про банкрутство ТОВ «Світ консалтинг плюс», починаючи з її порушення, апеляційна інстанція виходить з того, що податковий орган не був позбавлений фактичної можливості в разі неподання документів для здійснення перевірки застосувати заходи, передбачені положеннями Податкового кодексу України. Не подання та неотримання від боржника документів не позбавляє податковий орган здійснити таку перевірку та оформити її результати належним чином, розрахувати грошові зобов'язання самостійно органом ДПІ за результатами перевірки.
В даному випадку у податкового органу було достатньо часу для проведення податкової перевірки за максимальним терміном тривалості.
Крім того, ДПІ в Жовтневому районі м. Запоріжжя, в інтересах якої виступає Заступник прокурора Запорізької області, жодних пояснень, щодо неправомірності винесення ухвали, доказів наявної заборгованості ТОВ «Світ консалтинг плюс», перед органом ДПІ не надані.
У цій справі при застосуванні спрощеної процедури банкрутства та введення ліквідаційної процедури після отримання постанови про визнання боржника банкрутом податковий орган мав право заявити свої вимоги до ліквідатора банкрута у справі про банкрутство ТОВ «Світ консалтинг плюс».
Враховуючи наведене, суд вважає, що ліквідаційна процедура проведена з дотриманням норм чинного законодавства та відповідає вимогам Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом»та не вбачає підстав для скасування оскаржуваної ухвали суду першої інстанції.
Керуючись ст.ст. 99, 101, 102, 103, 105 ГПК України, Донецький апеляційний господарський суд,-
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу заступника прокурора Запорізької області в інтересах держави в особі Державної податкової інспекції в Жовтневому районі м. Запоріжжя на ухвалу господарського суду Запорізької області від 11.01.2012 року у справі №21/5009/6590/11 -залишити без задоволення.
Ухвалу господарського суду Запорізької області від 11.01.2012 року про затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу, припинення провадження у справі № 21/5009/6590/11 про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю «Світ консалтинг плюс»-залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Постанову апеляційної інстанції може бути оскаржено до Вищого господарського суду України протягом двадцяти днів.
Головуючий суддя Н.О. Мартюхіна
Судді: З.П. Азарова
О.В. Кододова
Суд | Донецький апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 17.09.2012 |
Оприлюднено | 21.09.2012 |
Номер документу | 26063274 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Донецький апеляційний господарський суд
Мартюхіна Н.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні