Постанова
від 13.09.2012 по справі 2а/0570/8888/2012
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

13 вересня 2012 р. Справа № 2а/0570/8888/2012

Приміщення суду за адресою: 83052, м.Донецьк, вул. 50-ої Гвардійської дивізії, 17

час прийняття постанови:

Донецький окружний адміністративний суд в складі:

головуючого судді Голуб В.А.

при секретарі Пітель В.М.

за участю:

представника позивача Морозова Е.М.,

представника відповідача Насонова К.В.,

третьої особи ОСОБА_3,

представника третьої особи ОСОБА_4,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду за адресою: м. Донецьк-52, вул. 50-ї Гвардійської дивізії, 17, адміністративну справу за позовом Костянтинівської міжрайонної прокуратури до Комунального підприємства «Костянтинівське міське бюро технічної інвентаризації Костянтинівської міської ради», третя особа ОСОБА_3 про визнання незаконним та скасування рішення від 30.10.2010 року «Про реєстрацію права приватної часткової власності на Ѕ частину квартири АДРЕСА_1, зобов'язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Костянтинівська міжрайонна прокуратура звернулася до суду з адміністративним позовом до Комунального підприємства «Костянтинівське міське бюро технічної інвентаризації Костянтинівської міської ради», третя особа ОСОБА_3 про визнання незаконним та скасування рішення від 30.10.2010 року «Про реєстрацію права приватної часткової власності на 1/2 частку квартири, зобов'язання вчинити певні дії.

В обґрунтування позову позивач зазначив, що в ході перевірки прокуратурою встановлено, що 30.10.2010 року реєстратором БТІ прийняте рішення про реєстрацію права приватної часткової власності на Ѕ частину квартири АДРЕСА_1.

Позивач вважає, що вказане рішення відповідача суперечить діючому законодавству України та підлягає скасуванню, з на ступних підстав.

Згідно з п. 2, п. 3 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень» та інших законодавчих актів України» права власності та права користування (сервітут) на об'єкти нерухомого майна, розташовані на земельних ділянках; права користування (найму, оренди) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами; права власності на об'єкти незавершеного будівництва, а також облік безхазяйного нерухомого майна, довірче управління нерухомим майном проводиться реєстраторами бюро технічної інвентаризації, створеними до набрання чинності цим Законом та підключеними до Реєстру прав власності на нерухоме майно в порядку передбаченому Тимчасового положення про порядок державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно, затвердженого наказом Міністерства юстиції України № 7/5 від 07.02.2002 року та іншими нормативно - правовими актами України, регулюючими зазначені процедури.

Згідно з п. 1.2 Тимчасового положення про порядок державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно, затвердженого наказом Міністерства юстиції України № 7/5 від 07.02.2002 року, державна реєстрація прав - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно, а також права власності на об'єкти незавершеного будівництва шляхом внесення відповідного запису до Реєстру прав власності на нерухоме майно.

Державна реєстрація прав проводиться реєстратором БТІ за наявності матеріалів технічної інвентаризації, підготовлених тим БТІ, реєстратор якого проводить державну реєстрацію прав на цей об'єкт (п. 1.7 Тимчасового положення про порядок державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно), якими відповідно до п. 1.4 та додатків № 1, № 2-8, 18 Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна, затвердженої наказом Держбуду України № 127 від 24.05.2001 року є інвентаризаційні справи і технічні паспорти.

Як встановлено в ході перевірки при реєстрації права власності на квартиру АДРЕСА_1 посадовими особами відповідача технічна інвентаризація проведена неналежним чином, підтвердженням чого є відсутність факту складання технічного паспорту на зазначену квартиру.

Також, до реєстру прав власності на нерухоме майно по вказаній квартирі були внесені зміни щодо власників квартири, що згідно розділу 11 Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна, затвердженої наказом Держбуду України № 127 від 24.05.2001 року, зазначений факт є підставою складання нового технічного паспорту або внесення змін до існуючого. Як зазначає позивач, новий технічний паспорт зазначеної квартири не виготовлявся.

Згідно п. 3.1 Тимчасового Положення про порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно, затвердженого наказом Міністерства юстиції України № 6/5 від 28.01.2003 року, обов'язок щодо перевірки відповідності заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на об'єкт нерухомості покладається на реєстратора. При здійсненні дій реєстратор керується виключно чинним законодавством України та не може виходити за його рамки.

Як зазначає позивач, перелічені вимоги нормативних актів не враховані при прийнятті рішення реєстратора.

Тому позивач просить суд визнати незаконним рішення реєстратора Комунального підприємства «Костянтинівське міське бюро технічної інвентаризації Костянтинівської міської ради» від 30.10.2010 року «Про реєстрацію права приватної часткової власності на Ѕ частину квартири АДРЕСА_1» та скасувати зазначене рішення. Зобов'язати реєстратора Комунального підприємства «Костянтинівське міське бюро технічної інвентаризації Костянтинівської міської ради» відредагувати або скасувати запис розділу реєстру прав (реєстраційний номер майна № 31068671) щодо реєстрації права власності на квартиру АДРЕСА_1, Донецької області.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав, надав пояснення, аналогічні викладеним у позовній заяві.

Представник відповідача у судовому засіданні позовні вимоги не визнав, надав заперечення на позов, в яких зазначив наступне.

Порядок проведення технічної інвентаризації регламентується Інструкцією про порядок проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна, затвердженою наказом Держбуду України від 24.05.2001 року № 127 (із змінами).

Порядок проведення реєстрації прав власності на об'єкти нерухомого майна та надання інформації з електронного реєстру прав власності, регламентовано Тимчасовим положенням про порядок державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно, затвердженого наказом Мінюсту України від 07.02.2002 року № 7/5 та Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004 року № 1952-ІУ (із змінами).

Відповідно до рішення реєстратора КП «Костянтинівське БТІ» Насонова K.B. «Про державну реєстрацію прав», прийнятого 30.10.2010 року, реєстратором було розглянуто заяву, подану гр. ОСОБА_5, для проведення державної реєстрації права приватної спільної часткової власності на 1/2 частку квартири АДРЕСА_1 та прийнято рішення про реєстрацію заявленого права. Відповідно до вимог п.3.1 Тимчасового положення про порядок державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно, затвердженого наказом Мінюсту України від 07.02.2002 року № 7/5 реєстратор БТІ встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на об'єкти, права щодо яких підлягають державній реєстрації, зокрема:

відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у випадках, встановлених законом);

відповідність повноважень особи, яка подає документи для проведення державної реєстрації прав, та сторін (сторони) правочину, згідно з яким відбувається державна реєстрація виникнення, переходу, припинення прав;

відповідність відомостей про об'єкт, права щодо якого підлягають державній реєстрації, наявним у Реєстрі прав та поданим документам;

відповідність даних про наявність (або відсутність) інформації та/або відповідних документів, що свідчать про накладення (зняття) заборони (арешту) або інших обтяжень, що перешкоджають проведенню державної реєстрації прав, у тому числі відсутність встановлених законом заборон на відчуження нерухомого майна;

наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно».

Враховуючи те, що заявлене право приватної спільної часткової власності реєструється на підставі договору дарування, який датовано 30.07.2010 року (посвідчений приватним нотаріусом Костянтинівського MHO ОСОБА_6 р/№1317), реєстратор КП «Костянтинівське БТІ» 30.10.2010 роук (через три місяця після укладення договору дарування), керуючись вищезазначеними вимогами та згідно п.3.9. Тимчасового положення про порядок державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно, затвердженого наказом Мінюсту України від 07.02.2002 року № 7/5 (державна реєстрація прав проводиться після технічної інвентаризації об'єкта, права щодо якого підлягають державній реєстрації, окрім випадків, коли заява про державну реєстрацію прав подається не пізніше ніж через дванадцять місяців після виникнення цього права), прийняв рішення про реєстрацію заявленого гр. ОСОБА_5 права приватної спільної часткової власності на частку квартири АДРЕСА_1.

Підтвердженням складання технічної документації на АДРЕСА_1 є те, що у в інвентаризаційній справі БТІ вшиті: поверховий план квартири та замовлення власника на проведення інвентаризаційних робіт, заява та розписка власника (представник за довіреністю), вшита до реєстраційної справи квартири, в яких власник підтверджує факт того, що ним надавався технічний паспорт на АДРЕСА_1.

Тому представник відповідача просив суд у задоволенні позову відмовити у повному обсязі.

Третя особа та її представник підтримали позовні вимоги, пояснили, що рішення відповідача незаконне та підлягає скасуванню.

Суд, заслухавши пояснення представника позивача, представника відповідача, третьої особи та її представника, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи адміністративного позову, встановив наступне.

28 жовтня 2010 року ОСОБА_5 звернулася із заявою до Комунального підприємства «Костянтинівське міське бюро технічної інвентаризації Костянтинівської міської ради» про реєстрацію права власності на Ѕ частину нерухомого майна, що розташоване за адресою: АДРЕСА_1. До заяви було додано: договір дарування від 30.07.2010 року.

Рішенням відповідача від 30.10.2010 року зареєстровано право власності на Ѕ частку вищевказаного нерухомого майна (а.с.7).

Відповідач - Комунальне підприємство «Костянтинівське міське бюро технічної інвентаризації Костянтинівської міської ради» - зареєстрований виконавчим комітетом Костянтинівської міської ради 20.08.1997 року, ідентифікаційний код юридичної особи - 03336580.

Комунальне підприємство «Костянтинівське міське бюро технічної інвентаризації Костянтинівської міської ради» в розумінні п. 7 ч. 1 ст. 3 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) є суб'єктом владних повноважень, який в даних правовідносинах реалізує надані йому законом повноваження.

У частині 3 ст. 2 КАС України наведені критерії оцінювання судами рішень, дій та бездіяльності суб'єктів владних повноважень. Суди перевіряють, чи прийняті вони:

1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України;

2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;

3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);

4) безсторонньо (неупереджено);

5) добросовісно;

6) розсудливо;

7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації;

8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);

9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;

10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

При оцінювані оскаржуваного позивачем рішення БТІ, суд прийшов до висновку, щодо воно відповідає всім наведеним вище критеріям, з наступних підстав.

Стаття 182 ЦК України встановлює, що право власності та інші речові права на нерухомі речі, обмеження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації. Державна реєстрація прав на нерухомість і правочинів щодо нерухомості є публічною, здійснюється відповідним органом, який зобов'язаний надавати інформацію про реєстрацію та зареєстровані права в порядку, встановленому законом.

Відносини, пов'язані з державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно всіх форм власності, їх обмежень та правочинів щодо нерухомості, регулюються нормами Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" від 01.07.2004 року № 1952-IV із змінами та доповненнями (далі - Закон № 1952-IV), що визначено ст. 1 цього Закону.

Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обмежень - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обмежень, що супроводжується внесенням даних до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обмежень (ст.1 Закону № 1952-IV).

Відповідно до п. 1 ст. 4 Закону № 1952-IV обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, зокрема, право власності на нерухоме майно.

Згідно з п. 2 ч. 2 ст. 15, ч. 1 ст. 16 Закону № 1952-IV перелік документів для здійснення державної реєстрації прав визначається Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень. Заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень подається до органу державної реєстрації прав, на території якого розміщений об'єкт нерухомого майна або більша за площею його частина.

Відповідно до ч. 4 ст. 8 Закону № 1952-IV державний реєстратор прав самостійний у прийнятті рішення про державну реєстрацію прав та відмову в такій реєстрації і здійснює повноваження тільки відповідно до закону. Дії державного реєстратора прав щодо державної реєстрації прав або відмови в такій реєстрації можуть бути оскаржені до суду.

Судом встановлено, що на підставі договору дарування частки квартири від 30.07.2010 року ОСОБА_7 (дарувальник) передав у дар ОСОБА_5 (обдарованому) частку квартири яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1.

Даний договір посвідчено приватним нотаріусом Костянтинівського міського нотаріального округу.

Відповідно до п. 3.9 Тимчасового положення про порядок державної реєстрації права власності державна реєстрація прав проводиться після технічної інвентаризації об'єкта, права щодо якого підлягають державній реєстрації, окрім випадків, коли заява про державну реєстрацію прав подається не пізніше ніж через дванадцять місяців після виникнення цього права.

З огляду на те, що ОСОБА_5 вернулось до КП «Костянтинівське міське бюро технічної інвентаризації» з заявою про реєстрацію права власності 28.10.2010 року, на підставі Договору дарування від 30.07.2010 року, суд приходить до висновку про дотримання ОСОБА_5 встановленого п. 3.9 Тимчасового положення про порядок державної реєстрації права власності річного строку для звернення з заявою про державну реєстрацію права без проведення технічної інвентаризації об'єкта нерухомості.

Відповідно до ч. 1 ст. 24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо: 1) заявлене право, обтяження не підлягає державній реєстрації відповідно до цього Закону; 2) об'єкт нерухомого майна або більша його частина розміщені на території іншого органу державної реєстрації прав; 3) із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень звернулася неналежна особа; 4) подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують; 5) заяву про державну реєстрацію прав, пов'язаних з відчуженням нерухомого майна, подано після державної реєстрації обтяжень, встановлених щодо цього майна, крім випадків, встановлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону; 6) заявлене право вже зареєстровано.

За змістом ч. 2 ст. 15 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться за умови встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень.

Доказів існування інших, встановлених ч. 1 ст. 24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», підстав для відмови в державній реєстрації за ОСОБА_5 права власності, матеріали справи не містять, а відтак у суду відсутні належні правові підстави для визнання незаконним рішення відповідача від 30.10.2010 року щодо державної реєстрації права власності на частку нерухомого майна.

Отже, подані ОСОБА_5 документи давали змогу відповідачу встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують, тому оскаржуване рішення відповідача прийнято обґрунтовано.

На підставі наведеного, суд приходить до висновку, що позовні вимоги Костянтинівської міжрайонної прокуратури до Комунального підприємства «Костянтинівське міське бюро технічної інвентаризації Костянтинівської міської ради», третя особа ОСОБА_3 про визнання незаконним та скасування рішення від 30.10.2010 року «Про реєстрацію права приватної часткової власності на Ѕ частину квартири АДРЕСА_1, зобов'язання вчинити певні дії, задоволенню не підлягають.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.2-15, 17-18, 33-35, 41-42, 47-51, 56-59, 69-71, 79, 86, 87, 94, 99, 104-107, 110-111, 121, 122-143, 151-154, 158, 162, 163, 167, 185-186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

У задоволенні адміністративного позову Костянтинівської міжрайонної прокуратури до Комунального підприємства «Костянтинівське міське бюро технічної інвентаризації Костянтинівської міської ради», третя особа ОСОБА_3 про визнання незаконним та скасування рішення від 30.10.2010 року «Про реєстрацію права приватної часткової власності на Ѕ частину квартири АДРЕСА_1, зобов'язання вчинити певні дії, - відмовити у повному обсязі.

Постанова прийнята у нарадчій кімнаті та проголошено її вступну та резолютивну частину 13 вересня 2012 року. Постанова виготовлена у повному обсязі 18 вересня 2012 року.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого КАС України, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 цього Кодексу - протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

Суддя Голуб В. А.

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.09.2012
Оприлюднено28.09.2012
Номер документу26164262
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а/0570/8888/2012

Ухвала від 26.10.2012

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Губська Л.В.

Ухвала від 05.10.2012

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Губська Л.В.

Ухвала від 02.11.2012

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Губська Л.В.

Ухвала від 05.10.2012

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Губська Л.В.

Ухвала від 28.08.2012

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голуб В. А.

Постанова від 13.09.2012

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голуб В. А.

Ухвала від 08.08.2012

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голуб В. А.

Ухвала від 16.07.2012

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голуб В. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні