Постанова
від 14.09.2012 по справі 2а-2486/12/0970
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"14" вересня 2012 р. Справа № 2а-2486/12/0970

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:

Судді Тимощука О.Л.

при секретарі Маковійчук С.М.

за участю:

представника позивача - Прокоп'юк Г.М.,

представника відповідача - Луканя М.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу

за позовом: Управління Пенсійного фонду України в Косівському районі

до відповідача: Професійно-технічного училища №36 смт.Кути

про стягнення коштів в сумі 22855,78 грн.,-

ВСТАНОВИВ:

16.08.2012 року управління Пенсійного фонду України в Косівському районі (надалі також - позивач) звернулося в суд з адміністративним позовом до Професійно-технічного училища №36 смт.Кути (надалі також - відповідач) про стягнення коштів в сумі 22855,78 грн.

Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідачем видано недостовірну довідку сум заробітної плати, відповідно до якої громадянину ОСОБА_3 призначено пенсію за віком. Недостовірність вищевказаної довідки встановлена на підставі зустрічної перевірки правильності обрахунку пенсії, оформленої актом перевірки. В зв'язку з цим видано нову, достовірну довідку та виведено суму переплати пенсії за період з 01.07.2002 року по 30.06.2012 року, яка становить 22855,78 грн. Оскільки відповідачем суми переплати пенсії добровільно не сплачено, позивач просив суд стягнути заборгованість в судовому порядку.

Представник позивача вимоги, викладені в адміністративному позові підтримала в повному обсязі. Просила позов задовольнити повністю.

Представник відповідача проти позову заперечив з підстав наведених в письмовому запереченні. Просив в задоволенні позову відмовити.

Розглянувши адміністративний позов, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши та оцінивши надані суду письмові докази та інші матеріали справи, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги є обґрунтованими, а позов підлягає до задоволення з наступних підстав.

Відповідно до Повідомлення про взяття на облік платника єдиного внеску №430 від 31.07.2012 року Професійно-технічне училище №36 смт.Кути взято на облік в управлінні Пенсійного фонду України в Косівському районі 29.01.1998 року за реєстраційним № 08.01.0065 (а.с.17).

9 жовтня 1998 року громадянин ОСОБА_3, останнє місце роботи якого був відділ освіти Косівської районної державної адміністрації, в зв'язку з виходом на пенсію, подав заяву (а.с.7), з усіма необхідними документами до управління праці та соціального захисту населення Косівської райдержадміністрації для призначення пенсії за віком.

В зв'язку із прийняттям Закону України "Про внесення змін до деяких законів України" №2981-III від 17.01.2002 року, функції управління праці та соціального захисту населення перейняв Пенсійний фонд України.

З поданою заявою також надана довідка відповідача від 03.10.1998 року про заробітну плату з 01.01.1990 р. по 31.12.1994 р. (а.с. 8) для обчислення пенсії за віком, в якій зазначалися суми заробітної плати за вищенаведений період. На підставі поданих документів громадянину ОСОБА_3 призначено пенсію по віку.

04 травня 2012 року спеціалістом управління Пенсійного фонду України в Косівському районі проведено зустрічну перевірку на предмет достовірності даних відображених в довідці про заробітну плату громадянина ОСОБА_3, за результатами якої складено акт зустрічної перевірки №228 від 04.05.2012 року (а.с.14-15), згідно з яким встановлено розбіжності між сумами заробітної плати в довідці, виданій відповідачем від 03.10.1998 року (а.с.8) і книгами по заробітній платі Професійно-технічного училища №36 смт.Кути.

Відповідно до абзацу 1 статті 101 Закону України "Про пенсійне забезпечення", органи, що призначають пенсії, мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі.

Згідно з вищевказаним актом, відповідачем видано нову, достовірну довідку №129 від 22.05.2012 року (а.с.9), на підставі якої позивачем обчислено розмір пенсії громадянину ОСОБА_3, та встановлено переплату за період з 01.07.2002 року по 30.06.2012 року в сумі 22855,78 грн., що підтверджується розрахунком суми переплати по пенсійній справі ОСОБА_3 НОМЕР_1 (а.с.10-13).

За наведених підстав, позивачем на адресу відповідача направлено претензію за №3529/06 від 17.07.2012 року (а.с.16), з вимогою повернути на рахунок управління Пенсійного фонду України в Косівському районі суму зайво виплаченої пенсії в розмірі 22433,28 грн.

Дана претензія отримана відповідачем, про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення з відміткою про вручення (а.с.16), ним не оскаржувалася, а сума надміру виплаченої пенсії не повернена.

Відповідно до стаття 81 Закону України "Про пенсійне забезпечення", призначення пенсій і оформлення документів для їх виплати здійснюється органами Пенсійного фонду України.

За приписами частини 1 статті 50 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", суми пенсій, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку пенсіонера або подання страхувальником недостовірних даних, можуть бути повернуті пенсіонером добровільно або стягуються на підставі рішень територіальних органів Пенсійного фонду чи в судовому порядку.

Разом з тим, встановлюючи можливість добровільного відшкодування пенсіонером надміру виплаченої суми пенсій, Закон України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" не обмежує, виключно пенсіонерами, коло осіб щодо яких може бути заявлено вимогу про стягнення такої суми у судовому порядку.

За загальними правилами відшкодування шкоди, встановленими главою 82 Цивільного кодексу України, завдану шкоду відшкодовує особа, яка її завдала.

Таким чином, наведені правові акти презюмують право на звернення з вимогою про стягнення надміру виплаченої суми пенсії до осіб, винних в такій переплаті.

Згідно з абзацом 2 статті 101 Закону України "Про пенсійне забезпечення", із змінами та доповненнями, підприємства та організації несуть матеріальну відповідальність за шкоду, заподіяну громадянам або державі внаслідок несвоєчасного оформлення або подання пенсійних документів, а також за видачу недостовірних документів, і відшкодовують її .

Вказана норма Закону носить імперативний характер і кореспондується із частиною 1 статті 50 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" в частині права на стягнення із страхувальника, в судовому порядку, суми надміру виплаченої пенсії внаслідок подання ним недостовірних даних.

Відповідно до статті 68 Конституції України, кожен зобов'язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України.

Стаття 4 Кодексу адміністративного судочинства України встановлює, що правосуддя в адміністративних справах здійснюється адміністративними судами.

Юрисдикція адміністративних судів поширюється на всі публічно-правові спори, крім спорів, для яких законом встановлений інший порядок судового вирішення.

Відповідно до абзацу 5 частини 1 статті 17 КАС України, юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема на спори за зверненням суб'єкта владних повноважень у випадках, встановлених Конституцією та законами України.

Згідно з частиною 2 статті 18 КАС України, окружним адміністративним судам підсудні адміністративні справи, у яких однією зі сторін є орган державної влади, інший державний орган, орган влади Автономної Республіки Крим, обласна рада, Київська або Севастопольська міська рада, їх посадова чи службова особа, крім випадків, передбачених цим Кодексом, та крім справ з приводу їхніх рішень, дій чи бездіяльності у справах про адміністративні проступки та справ, які підсудні місцевим загальним судам як адміністративним судам. Таким чином, даний позов підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства Івано-Франківським окружним адміністративним судом.

Як встановлено в судовому засіданні сума переплати пенсії, визначена в претензії в розмірі 22433,28 грн., відрізнялась від суми переплати пенсії, заявленої в адміністративному позові в розмірі 22855,78 грн., різниця становила - 422,50 грн., на що представник позивача обгрунтовані пояснення надати не могла, мотивуючи тим, що остаточна сума переплати в розмірі 22855,78 грн., встановлена після закінчення розрахунку долученого до матеріалів справи. Дана обставина, на думку суду, не може слугувати підставою для відмови в задоволенні позову, враховуючи надані суду докази правомірності проведення розрахунку та відсутність документального підтвердження оскарження розрахованої суми переплати пенсії з боку відповідача.

З огляду на вищенаведене, суд вважає доводи відповідача є необґрунтованими, оскільки законом чітко встановлено відповідальність за видачу недостовірних документів, а тому надміру виплачена сума пенсії в розмірі 22855,78 грн., підлягає стягненню з відповідача в повному обсязі.

На рахунок доводів відповідача, що з часу видачі довідки до представлення даного позову до суду минуло 14 років, а з часу прийняття змін до Закону України «Про пенсійне забезпечення» - більше, як 10 років, суд зазначає, що позивачем, факт недостовірності довідки від 03.10.1998 р. (а.с.8) став відомий за результатами зустрічної перевірки 04.05.2012 року, а зміни до Закону України «Про пенсійне забезпечення» стосувались передання функцій управління праці та соціального захисту населення Пенсійному фонду України, і ніяким чином не змінювали відповідальність органу за видачу недостовірних довідок по заробітній плати.

Також, що стосується доводів відповідача на рахунок пропущення позивачем терміну позовної давності, суд зазначає наступне.

Частиною 2 статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

Відповідно до частин 1 і 2 статті 99 Кодексу адміністративного судочинства України адміністративний позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами. Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи, встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Для звернення до адміністративного суду суб'єкта владних повноважень встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня виникнення підстав, що дають суб'єкту владних повноважень право на пред'явлення передбачених законом вимог. Цим Кодексом та іншими законами можуть також встановлюватися інші строки для звернення до адміністративного суду суб'єкта владних повноважень.

Тобто, для суб'єкта владних повноважень строк звернення до суду обчислюється з дня виникнення підстав, що дають суб'єкту владних повноважень право на пред'явлення передбачених законом вимог.

Згідно з матеріалами адміністративної справи факт порушення законодавства, а саме виявлення недостовірної довідки відбулося 04.05.2012 року, тобто в час проведення зустрічної перевірки та складення акту про виявлення розбіжностей між сумою фактично виплаченої пенсії та сумою пенсії, що повинна виплачуватись. З огляду на наведене, позивачем не пропущено шестимісячного строку звернення до суду, закріпленого статтею 99 Кодексу адміністративного судочинства України.

Виходячи із вищевказаного, доводи представника відповідача щодо недотримання позивачем строків звернення до суду є безпідставними.

Аналогічна правова позиція при розгляді даної категорії спорів викладена в ухвалах Вищого адміністративного суду України від 26.01.2012 року по справі №К-52141/09 та від 17.05.2012 року по справі №К-13783/10

За наведених підстав та вказаних правових норм позовні вимоги є обґрунтованими, а позов таким, що підлягає задоволенню.

На підставі ст. 124 Конституції України, керуючись ст. ст. 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд ,-

ПОСТАНОВИВ:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з Професійно-технічного училища №36 смт.Кути (ідентифікаційний код 02544218) на користь Управління Пенсійного фонду України в Косівському районі суму переплати пенсії в розмірі 22 855 (Двадцять дві тисячі вісімсот п'ятдесят п'ять гривень) 78 коп.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку. Відповідно до статті 186 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Апеляційна скарга подається до Львівського апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого Кодексом адміністративного судочинства України, якщо таку скаргу не було подано.

Суддя: /підпис/ Тимощук О.Л.

Постанова складена в повному обсязі 19.09.2012 року.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.09.2012
Оприлюднено01.10.2012
Номер документу26178216
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-2486/12/0970

Постанова від 14.09.2012

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Тимощук О.Л.

Ухвала від 06.06.2013

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Кузьмич С.М.

Постанова від 14.09.2012

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Тимощук О.Л.

Ухвала від 16.08.2012

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Тимощук О.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні