4/111-08
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
21036, м. Вінниця, Хмельницьке шосе, 7 тел. 66-03-00, 66-11-31 http://vn.arbitr.gov.ua
І м е н е м У к р а ї н и
РІШЕННЯ
11 грудня 2008 р. Справа 4/111-08
Господарський суд Вінницької області у складі:
Головуючий суддя В. Білоус
Секретар судового засідання А. Логінов
за участю представників:
позивача: Гамарц О.С., довіреність № б/н від 20.02.2008 р. юрисконсульт юридичного сектору, посвідчення №102172 від 11.12.2006 р.;
відповідача: Гоштинар О.О., довіреність № б/н від 10.12.2008 р., спеціаліст 1 категорії відділу персоніфікованого обліку та соціального обслуговування пільгової категорії населення,
відповідача: Марценюк К.Ю., начальник управління згідно розпорядження № 372 к від 20.05.2005р. паспорт АВ 135105 від 22.06.2000р.
відповідача: Гренишена А. М., довіренсть № б/н від 10.12.08, паспорт АВ 292883 від 04.12.2001р.
3-ї особи Фінансове управління Піщанської районної державної адміністрації: Міщенко В.В., довіреність б/н від 10.12.08, паспорт АВ 533423 від 10.07.2003р.;
3-ї особи Управління Державного казначейства у Піщанському районі, Студенянська Т. Г., довіреність № б/н від 08.01.08, паспорт АА 558999 від 05.12.1997р.
Місце розгляду справи: приміщення суду,кімн.№1114
Розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом Одеської залізниці до Управління праці та соціального захисту населення Піщанської районної державної адміністрації смт. Піщанка Вінницької області, треті особи на стороні відповідача без самостійних вимог на предмет спору: 1) Фінансове управління Піщанської районної державної адміністрації; 2) управління Державного казначейства у Піщанськокому районі про стягнення 117054 грн. 50 коп. збитків від перевезення в грудні 2007 року, січні-липні 2008 року пільгових категорій громадян,
ВСТАНОВИВ :
Відповідач у відзиві на позов, поданому в листі №772 від 29.10.2008р. та його представник в судовому засіданні проти позову заперечували. Покликалися на те що між позивачем та відповідачем складено договір "Про розрахунки за надані послуги по пільговому перевезенню окремих категорій громадян залізничним транспортом" від №4 від 27.02.2008р., згідно п. 3.2 якого розрахунки проводяться за згодою сторін на підставі актів звіряння, підписаних усіма учасниками цих розрахунків, після надходження коштів з Державного бюджету на відшкодування збитків залізниці, пов'язаних з перевезенням громадян пільгової категорії на підставі рахунків, складених залізницею. Управління перераховує залізниці суму відшкодування по пільговому перевезенню пасажирів по мірі надходження відповідних коштів - субвенції з Державного бюджету. Таким чином, на думку відповідача, управління виконало практично всі зобов'язання згідно договору та відповідно до наданого йому фінансування на 2008 рік для відшкодування пільгового перевезення пасажирів в межах чинного законодавства України.
Також в судовому засіданні покликалися на те, що суми відшкодувань, пред'явлені позивачем перевищують суму бюджетних асигнувань, передбачених в бюджетному кошторисі і їх сплата суперечитиме ст. 62 Закону України “Про Державний бюджет України на 2008 рік” та на те, що подані позивачем в обґрунтування наданих пільгових перевезень не складені у відповідності до вимог Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2002 року № 256, що кількість перевезених пільгових пасажирів перевищує кількість пільговиків, зареєстрованих в регіоні, що свідчить про перевезення позивачем пільгових пасажирів з інших регіонів, тому відшкодування не може здійснюватись за рахунок відповідача.
Представники третіх осіб покликались на те, що позов не може бути задоволений, оскільки пред'явлена сума збитків перевищує бюджетні асигнування в кошторисі відповідача на 2008 рік, а тому сума та розмір збитків суперечитиме ст. 62 Закону України “Про Державний бюджет України на 2008 рік”.
Представник позивача позовні вимоги підтримав. Із запереченнями відповідача, третіх осіб проти позову не погодився. Заявив клопотання про заслуховування в судовому засіданні пояснень спеціаліста пасажирського сектору Одеської дирекції залізничних перевезень Горшунової Н.В. щодо обґрунтованості позовних вимог. Вказане клопотання судом відхилено, оскільки згідно ст. 30 ГПК України, в судовому процесі можуть брати участь посадові особи та інші працівники підприємств, коли їх викликано для дачі пояснень з питань, що виникають під час розгляду справи. Ухвалою від 04.11.2008 року суд зобов'язував явку в судове засідання керівників, головних бухгалтерів, начальників фінансових відділів для надання пояснень за матеріалами справи. Вимога суду про явку в судове засідання керівника, начальника фінансового відділу не виконана. Разом з тим, суд не викликав для надання пояснень спеціаліста пасажирського сектору Одеської дирекції залізничних перевезень Горшунову Н.В.,а участь спеціаліста в судовому процесі, з огляду на положення ст. 30 ГПК України, допускається лише за викликом суду для надання пояснень.
Заслухавши пояснення представників позивача, відповідача, третіх осіб, повно, всебічно об'єктивно і в сукупності дослідивши надані в справу докази, надавши їм юридичну оцінку, суд на підставі ст.ст. 11, 16, 509, 525, 526, 530, 623, 903 ЦК України, ч. 2 ст.12, ст.ст.224, 225 ГК України, ст. 9 Закону України “Про залізничний транспорт” (273/94-ВР), Постанови Кабінету Міністрів України від 04.03.2002 року № 256 і затвердженого нею Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету (256-2002-п) (далі –Порядок), ст. 42 Закону України “Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України” (надалі Закон України “Про Державний бюджет України на 2008 рік”), підп. “б” п. 4 ст. 89 Бюджетного кодексу України, прийшов до висновку, що позовні підлягають задоволенню частково в сумі 100665 грн. 44 коп. збитків за перевезення залізницею пасажирів пільгових категорій в січні-липні 2008 року. Провадження у справі щодо вимог про стягнення 16389 грн. 06 коп. збитків підлягає припиненню згідно п.1-1 ст. 80 ГПК України за відсутністю предмету спору, оскільки довідкою позивача, наданою з листом від 03.12.2008 року №298/04-1 і доданими до нього копіями банківських витягів стверджується перерахування відповідачем позивачеві після направлення позовної заяви до суду і порушення провадження у справі 16389 грн. 06 коп. за пільговий проїзд окремих категорій громадян, в т.ч. ветеранів війни в травні, червні, липні 2008 р.
До даного висновку суд прийшов з огляду на таке:
18.02.2008 року між позивачем (за договором –"Залізниця") і відповідачем (за договором –“Управління”) підписано договір №4 про розрахунки за надані послуги з пільгових перевезень окремих категорій залізничним транспортом.
Відповідно до п. 2.1 договору Залізниця зобов»язується здійснювати перевезення пільгової категорії пасажирів в межах передбачених бюджетом асигнувань у загальних та плацкартних вагонах пасажирських та швидких поїздів, вагонах електро- та дизель-поїздів приміського сполучення за умови придбання пасажирами пільгової категорії безкоштовних проїзних документів (квитків),а також ветеранів війни у загальних та плацкартних вагонах пасажирських та швидких поїздів міждержавного сполучення з оплатою 50% вартості квитків.
Управління зобов'язалось в межах асигнувань, передбачених в Державному бюджеті України на 2008 рік, для забезпечення пільгового проїзду пасажирів пільгових категорій Залізницею по території України, по мірі надходження коштів з Державного бюджету, сплачувати кошти залізниці за надані послуги по перевезенню пільгових категорій пасажирів (п.2.2 договору).
Відповідно до п. 3.2 договору розрахунки проводяться за згодою сторін на підставі актів звіряння, підписаних усіма учасниками цих розрахунків, після надходження коштів з Державного бюджету на відшкодування збитків Залізниці, пов'язаних з перевезенням громадян пільгової категорії на підставі рахунків, складених Залізницею. Управління перераховує Залізниці суму відшкодування по пільговому перевезенню пасажирів по мірі надходження відповідних коштів –субвенції з Державного бюджету.
Розрахунком позовних вимог, наданими в обґрунтування нього актами звіряння розрахунків за надані населенню послуги, на які надаються пільги по перевезенню окремих категорій громадян (надані акти звіряння розрахунків, звіти про понесені збитки станом на 01.02.2008 р., 01.03.2008 р., 01.04.2008 р., 01.05.2008 р., 01.06.2008 р., 01.07.2008 р., 01.08.2008 р., 01.09.2008 р.) позивачем в грудні 2007 р. - липні 2008 р. надано послуги з перевезення залізничним транспортом 32506 громадян на пільгових умовах, у тому рахунку інвалідів, учасників Великої Вітчизняної війни, прирівняних до них пенсіонерів за віком, інвалідів з дитинства та їх супроводжуючих, реабілітованих громадян, які стали інвалідами внаслідок репресій та понесення залізницею внаслідок пільгового перевезення вказаних категорій громадян на пільгових умовах збитків на суму 133805 грн. 26 коп. До подання позову відповідачем було відшкодовано 16750 грн. 76 коп. збитків. Борг по відшкодуванню збитків таким чином складав 117054 грн. 50 коп. (133805 грн. 26 коп.– 16750 грн. 76 коп.). У вересні 2008 р. відповідачем відшкодовано ще 16389 грн. 06 коп., що стверджується банківськими виписками, наданими з листом позивача від 03.12.2008 року №298/04-1. Таким чином, борг відповідача з відшкодування збитків від пільгових перевезень окремих категорій громадян до пред'явлення позову до суду 24.09.2008 року склав 117054 грн. 50 коп. Після направлення позовної заяви до суду, відповідач згідно банківських витягів перерахував позивачеві ще 16389 грн.06 коп. за пільговий проїзд окремих категорій громадян у травні, червні, липні 2008 року. Таким чином, борг з відшкодування збитків від пільгових перевезень громадян згідно наданих доказів складає 100665 грн. 44 коп. (133805 грн. 26 коп. –16750 грн. 76 коп. –16389 грн. 06 коп.).
Предметом спору є стягнення компенсації за пільговий проїзд окремих категорій громадян з приміських перевезень залізницею. Причиною виникнення спору є відмова відповідача сплачувати компенсацію в повному обсязі, мотивуючи це тим, що виплата компенсації проводиться по мірі налходження відповідних коштів –субвенції з Державного бюджету.
Згідно ст.9 Закону України "Про залізничний транспорт" для захисту інтересів окремих категорій громадян на пасажирських перевезеннях, у тому числі приміських, можуть передбачатися пільгові тарифи. Збитки залізничного транспорту загального користування від їх використання відшкодовуються залізницям за рахунок державного або місцевих бюджетів залежно від того, яким органом прийнято рішення щодо введення відповідних пільг.
Постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2002 № 256 затверджено "Порядок фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету" (далі –Порядок) , в тому числі компенсаційних виплат за пільговий проїзд окремих категорій громадян за рахунок державного бюджету.
Згідно п. 3, 5-8 цієї Постанови головними розпорядниками коштів місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення є керівники головних управлінь, відділів та інших самостійних структурних підрозділів місцевих держадміністрацій, виконавчих органів рад, до компетенції яких належать питання праці та соціального захисту населення.
Відповідно до пп. 2, 3, 5-8 цього Порядку фінансування провадиться за рахунок субвенцій, передбачених державним бюджетом на відповідний рік, в межах обсягів, затверджених у обласних та районних бюджетах на зазначені цілі.
Головні розпорядники коштів місцевих бюджетів щомісячно готують дані про нараховані суми щодо компенсаційних виплат за пільговий проїзд підприємствами-постачальниками відповідних соціальних послуг і направляють їх до фінансових органів районних держадміністрацій. Фінансові органи районних держадміністрацій на підставі отриманих актів щомісячно готують реєстри нарахованих сум щодо компенсаційних виплат за пільговий проїзд окремих категорій громадян та направляють їх фінансовим органам обласних держадміністрацій, які після отримання коштів субвенцій надають органам Державного казначейства платіжні доручення щодо перерахування цих коштів на рахунки районних бюджетів. Отримані місцевими бюджетами суми субвенцій перераховуються на рахунки головних розпорядників коштів, які здійснюють розрахунки з постачальниками відповідних соціальних послуг.
Відповідно до Додатку №7 до розділу І Закону України “Про Державний бюджет України на 2008 рік” та про внесення змін до деяких законодавчих актів України (Закон України №107-VI від 28.12.2007 року передбачено субвенції на компенсацію, в тому рахунку витрат підприємств транспорту, за пільговий проїзд громадян в розрізі по обласних бюджетах кожної області, і зокрема для обласного бюджету Вінницької області на 2008 рік було виділено кошти з Державного бюджету України в сумі 48 млн.522,2 тис. грн. На виконання вимог Порядку (256-2002-п) Одеська залізниця впродовж січня-липня 2008 року направила до Управління праці та соціального захисту населення відповідні дані про надані послуги з перевезень пільгової категорії громадян і необхідність відшкодування понесених у зв'язку з цим збитків на суму 133805 грн. 26 коп. Відповідач відшкодував їх частково, лише в сумі 33139 грн. 82 коп. Борг з відшкодування збитків складає 100665 грн. 44 коп. за перевезення пільгових пасажирів.
Згідно ч. 1,2 ст. 509, ст. 11 ЦК України, зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку. Зобов'язання виникають з підстав, встановлених ст. 11 цього Кодексу. Зобов'язання мають ґрунтуватися на засадах добросовісності, розумності та справедливості. Відповідно до ст. 11 ЦК України, ст. 174 ГК України, цивільні права та обов'язки виникають з дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують права та обов'язки. Підставами для виникнення цивільних прав та обов'язків зокрема є договори та інші правочини, юридичні факти. Цивільні права та обов'язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства.
Отже, з умов ст. 11 Цивільного кодексу України, ст. 174 Господарського кодексу України, господарські зобов'язання виникають безпосередньо із ст. 42 Закону України(№107-IV від 28.12.2007 р.), ст. ст. 9,10 Закону України “Про залізничний транспорт”, а також із договору в період його дії.
Згідно ст.ст. 203, 215, 216, 217 ЦК України зміст правочину не може суперечити ЦК України, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства. Підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені в ч. 1-3, 5,6 ст. 203 ЦК України. Недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов'язані з його недійсністю. Недійсність окремої частини правочину не має наслідком недійсність інших його частин і правочину в цілому, якщо можна припустити, що правочин був би вчинений і без включення до нього недійсної частини. Господарський суд, приймаючи рішення, має право визнати недійсним повністю чи у певній частині, пов'язаний з предметом спору договір, який суперечить законодавству. З огляду на це, суд приходить до висновку, що п.п. 2.1, 2.2, 3.2 договору №4 від 18.02.2008 р. про розрахунки за надані послуги з пільгового перевезення окремих категорій громадян залізничним транспортом в частині зобов'язань відповідача в частині відшкодування і компенсації позивачеві понесених ним збитків в межах асигнувань, передбачених в Державному бюджеті України на 2008 рік, по мірі надходження відповідних коштів –субвенції з Державного бюджету, суперечить ст. 42 Закону України “Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України”, ч.2 ст. 7 Закону України “Про транспорт”, ч.5 ст. 9, ст. 10 Закону України “Про залізничний транспорт”, підп. “б”п.4 ст.89 Бюджетного кодексу України, Порядку, затвердженому Постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2002 р. № 256, які не встановлюють обмежень щодо відшкодування в залежність від меж асигнувань та по мірі надходження субвенції з Державного бюджету України, а відтак договір в названих частинах підлягає визнанню недійсним.
Договір міг і мав бути укладеним на відшкодування збитків без частин, які визнані судом недійсними.
Вимоги про стягнення 100665 грн. 44 коп. збитків від перевезень залізницею певної категорії громадян на пільгових умовах є законними, обґрунтованими належними доказами, такими як акти звіряння, звіти про збитки, розрахунок позову, банківські витяги, а відтак підлягаючими до задоволення.
Заперечення відповідача, третіх осіб, не беруться до уваги, оскільки договір № 4 від 18.02.2008 року частково визнаний судом недійсним. Вищеназваними законодавчими, нормативними актами України передбачено надання проїзду залізничним транспортом на пільгових умовах та обов'язок і порядок відшкодування, компенсації залізниці збитків від таких перевезень. Законодавством, нормативними актами не передбачено обмежень для відшкодування компенсації позивачеві збитків від перевезень певних категорій громадян на пільгових умовах. Законом встановлено перелік громадян, яким надається право пільгового проїзду, в тому рахунку залізничним транспортом, обов'язок позивача здійснити їх перевезення на пільгових умовах та обов'язок держави відшкодувати, компенсувати збитки, понесені внаслідок таких перевезень. В листі від 05.10.2004 р. № 07-06/2014-8670 “Про запровадження порядку обліку зобов'язань розпорядників бюджетних коштів в органах Державного казначейства України” Державне казначейство України звернуло увагу на те, що погашення небюджетних фінансових зобов'язань не проводиться, за винятком випадків, передбачених чинним законодавством, зокрема, списання кредиторської заборгованості за рішенням судів. З огляду на це, суд не бере до уваги посилання відповідача, третіх осіб на ст. 51 Бюджетного кодексу України, ст. 62 Закону України “Про Державний бюджет України на 2008 рік”. Відповідачі, всупереч ст.ст. 33,34 ГПК України не надали доказів, які б доводили неналежність наданих позивачем доказів, розрахунку суми позову, спростувати їх.
В зв'язку з доведенням спору до розгляду в суді внаслідок неправильних дій (бездіяльності) відповідача, судові витрати на держмито в сумі 1170 грн. 55 коп., на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в сумі 118 грн., а загалом в сумі 1288 грн. 55 коп. на підставі ч.2,5 ст. 49 ГПК України підлягають відшкодуванню позивачеві за рахунок відповідача.
Керуючись ст. ст. 4-5, 22,32,33,34,36,43, ч.2,5 ст. 49, п.1-1 ст. 80, ст. 82,83,84,115, 116 ГПК України, -
ВИРІШИВ:
1.Визнати недійсними п.п. 2.1,2.2, 3.2 договору про розрахунки за надані послуги з пільгового перевезення окремих категорій громадян залізничним транспортом від 18.02.2008 року № 4 в частині слідуючих підкреслених висловів): у п.2.1. «в межах передбачених бюджетом асигнувань», у п.2.2. «в межах асигнувань»та «по мірі надходження коштів з Державного бюджету», у п. 3.2. «по мірі надходження відповідних коштів –субвенції з Державного бюджету».
2. Провадження у справі щодо стягнення 16389 грн. 06 коп. збитків (компенсації) припинити за відсутністю предмету спору.
3. Стягнути з Управління праці та соціального захисту населення Піщанської районної державної адміністрації, вул. Леніна, 43, смт. Піщанка Вінницької області, (код ЄДРПОУ 03191897) на користь Одеської залізниці, вул. Пантелеймоновського, 17 м.Одеса 65012(р/р № 26003000001 в Одеській філії АК «Експрес-банк»МФО 328801 код ЄДРПОУ 01071315) –100665 грн. 44 коп. збитків (компенсації) за перевезення на пільгових умовах окремих категорій громадян (учасників Великої Вітчизняної війни і прирівняних до них осіб, пенсіонерів за віком, громадян, які постраждали від аварії на ЧАЕС, реабілітованих громадян, інвалідів праці, дитинства), 1288 грн. 55 коп. для відшкодування судових витрат на держмито та інформаційно-технічне забезпечення судового процесу. Видати наказ в день набрання рішенням законної сили.
4. Копії рішень направити рекомендованими листами позивачеві, відповідачеві, Фінансовому управлінню Піщанської районної державної адміністрації, Управлінню Державного казначейства у Піщанському районі.
Вступну та резолютивні частини рішення оголошено 11.12.2008р. Повний текст рішення відповідно до ст.84 ГПК України оформлений і підписаний 16.12.2008р. Рішення набирає законної сили на протязі 10-ти днів з дня повного оформлення і підписання його тексту суддею.
Суддя Білоус В.В.
Віддруковано 5 прим.: позивачу, відповідачу, та 2 прим. - третім особам
Суд | Господарський суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 11.12.2008 |
Оприлюднено | 05.01.2009 |
Номер документу | 2624948 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Вінницької області
Білоус В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні