ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 вересня 2012 року м. ПолтаваСправа № 2а-1670/5687/12
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Супруна Є.Б.,
при секретарі - Дубовик О.І.,
за участю:
представника позивача - Попової І.П., Шебітька С.В.,
представника відповідача - Коваль І.К.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Кречет" до Виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності про визнання протиправним та скасування рішення, -
В С Т А Н О В И В:
31 серпня 2012 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Кречет" (далі - ТОВ "Кречет", позивач) звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Виконавчої дирекції Полтавського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі - Фонд, відповідач) про визнання протиправним та скасування рішення №184 від 08 серпня 2012 року про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності в сумі 7 085,79 грн.
Мотивуючи свої вимоги позивач стверджує, що висновки акту перевірки щодо правильності нарахування, перерахування та використання коштів Фонду з посиланням на порушення п. 3 ч. 2 ст. 27, ст. 47 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням" та п. 4.13, п. 4.14 Порядку отримання застрахованими особами і членами їх сімей санаторно - курортного лікування, що сплачується за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затвердженого постановою правління Фонду від 25.02.2009 р. №12 є хибними, а прийняте 08 серпня 2012 року за результатами перевірки рішення №184 в частині визначення суми неправомірних виплат у розмірі 2 361,43 грн. та застосування фінансових санкцій до ТОВ "Кречет" у розмірі 2 361,43 грн. підлягає скасуванню як необґрунтоване.
У судовому засіданні представники позивача підтримали позовні вимоги, просили позов задовольнити. В подальшому представник позивача зменшив обсяг позовних вимог, так як визнав правильність висновку акту перевірки щодо неправомірності витрат, віднесених на оплату п'яти перших днів тимчасової непрацездатності гр. ОСОБА_4 за рахунок коштів Фонду у розмірі 597,93 грн.
Відповідач проти позову заперечував, посилаючись на те, що позивачем порушено порядок використання коштів Фонду, а саме: допомога по тимчасовій непрацездатності виплачувалася за рахунок коштів Фонду після встановлення групи інвалідності; перші п'ять днів тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов'язаної з нещасним випадком на виробництві, оплачувалися за рахунок коштів Фонду, а не за рахунок підприємства; путівка на санатарно - курортне лікування видана застрахованій особі без квитанції про часткову оплату її вартості.
Відтак, на думку відповідача, оскаржуване рішення прийняте правомірно, а позовні вимоги ТОВ "Кречет" - необґрунтовані і задоволенню не підлягають.
У судовому засіданні представник відповідача підтримав заперечення проти позову та просив суд у задоволенні позовних вимог відмовити.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши залучені до матеріалів справи та зібрані судом письмові докази, застосувавши до спірних правовідносин відповідні норми матеріального та процесуального права, суд приходить до наступних висновків.
З матеріалів справи суд встановив, що ТОВ "Кречет" 05 травня 2004 року зареєстроване як юридична особа Полтавською районною державною адміністрацією Полтавської області, ідентифікаційний код 32986834, свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи серія А00 №123529 (а.с.7).
Відповідно до затвердженого наказом Фонду №70 від 18 червня 2012 року плану проведення ревізій та перевірок на липень 2012 року головним спеціалістом КРВ Фонду згідно направлення №300 від 10 липня 2012 року була проведена перевірка правильності нарахування, перерахування та використання коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності за період з 01 липня 2010 року по 30 червня 2012 року у ТОВ "Кречет", результати якої оформлено актом від 02 серпня 2012 року (а.с.9-13).
Висновками акту перевірки встановлено, зокрема, такі порушення:
- допомога по тимчасовій непрацездатності виплачувалася за рахунок коштів Фонду після встановлення групи інвалідності, що є порушенням статті 27 та частини другої статті 35 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням" (неправомірні витрати склали 597,93 грн.);
- перші п'ять днів тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов'язаної з нещасним випадком на виробництві, оплачувалися за рахунок коштів Фонду, а не за рахунок підприємства, що є порушенням статті 27 та частини другої статті 35 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням" (неправомірні витрати склали 597,93 грн.);
- путівка на санаторно - курортне лікування видана застрахованій особі без квитанції про часткову оплату її вартості, що є порушенням пунктів 4.13 та 4.14 Порядку отримання застрахованими особами і членами їх сімей санаторно - курортного лікування, що оплачується за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затвердженого постановою правління Фонду № 12 від 25 лютого 2009 року (неправомірні витрати склали 3 528,00 грн.).
Загальна сума неправомірних витрат склала 4 723,86 грн.
За результатами перевірки виконавчою дирекцією Фонду винесено рішення № 184 від 08 серпня 2012 року (а.с.8) про перерахування до бюджету Фонду 7 085,00 грн., із яких: 4 723,86 грн. - сума неправомірних витрат, 2 361,93 грн. - фінансова санкція в вигляді штрафу за порушення порядку витрачання страхових коштів.
Не погодившись із зазначеним рішенням, позивач оскаржив його до суду.
Відповідно до ч.3 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Надаючи оцінку оскаржуваному рішенню, суд виходить з наступного.
У відповідності до статті 2 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням" від 18 січня 2001 року №2240-ІІІ (далі - Закон №2240-ІІІ) страхувальник відповідно до цього Закону - це: роботодавець - для осіб, зазначених у частині першій статті 6 цього Закону; особи, зазначені у частинах другій та третій статті 6 цього Закону. Страховик - Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.
Згідно з абзацом 3 частини першої статті 28 Закону №2240-ІІІ страховик має право проводити перевірку правильності використання страхових коштів на підприємствах, в установах і організаціях незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, у фізичних осіб, які використовують працю найманих працівників.
Так, перевіркою встановлено, що працівнику позивача гр. ОСОБА_4 був виданий листок непрацездатності № 016037 на період хвороби з 06 вересня 2011 року по 15 вересня 2011 року (а.с.14), де зроблено запис про встановлення гр. ОСОБА_4 МСЕК другої групи інвалідності з 13 вересня 2011 року. Вищезазначений листок непрацездатності був оплачений за рахунок коштів Фонду по 15 вересня 2011 року.
Статтею 27 Закону №2240-ІІІ передбачено, що страхувальник має право:
- брати участь в управлінні Фондом через своїх представників у складі правління Фонду та правлінь відділень Фонду;
- брати участь у підготовці пропозицій щодо визначення розміру страхових внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням;
- отримувати в органах Фонду безоплатно інформацію про порядок використання коштів Фонду;
- на отримання інформації про результати проведення перевірки використання коштів Фонду;
- на фінансування з коштів Фонду фактичних витрат за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням;
- на судовий захист своїх прав.
Страхувальник зобов'язаний:
- надавати та оплачувати застрахованим особам у разі настання страхового випадку відповідний вид матеріального забезпечення та соціальних послуг відповідно до цього Закону;
- вести облік коштів загальнообов'язкового державного соціального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, і своєчасно надавати органам Фонду встановлену звітність щодо цих коштів;
- допускати посадових осіб органів Фонду, органу державного нагляду, інших контролюючих органів до перевірок правильності використання страхових коштів, надавати їм необхідні документи та пояснення з питань, що виникають під час перевірок;
- надавати виконавчій дирекції відділення Фонду відомості про матеріальне забезпечення та соціальні послуги відповідно до цього Закону в порядку, встановленому правлінням Фонду;
- у разі порушення провадження у справі про банкрутство повернути Фонду страхові кошти, зараховані на окремий рахунок.
Частиною другою статті 35 Закону №2240-ІІІ встановлено, що допомога по тимчасовій непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов'язаної з нещасним випадком на виробництві та професійним захворюванням, виплачується Фондом застрахованим особам починаючи з шостого дня непрацездатності за весь період до відновлення працездатності або до встановлення медико-соціальною експертною комісією (далі - МСЕК) інвалідності (встановлення іншої групи, підтвердження раніше встановленої групи інвалідності), незалежно від звільнення застрахованої особи в період втрати працездатності у порядку та розмірах, встановлених законодавством.
Оплата перших п'яти днів тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов'язаної з нещасним випадком на виробництві, здійснюється за рахунок коштів роботодавця у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Отже, листок непрацездатності № 016037 підлягає оплаті за рахунок коштів Фонду лише по 12 вересня 2011 року включно, оскільки група інвалідності встановлена з 13 вересня 2011 року. Тому віднесення відповідачем виплати в сумі 597,93 грн. по листку непрацездатності № 016037 за період з 13 вересня 2011 року по 15 вересня 2011 року до неправомірних витрат є обґрунтованим, чого не заперечує і сам позивач. Відтак, ці витрати не приймаються до заліку та відшкодовуються за рахунок страхувальника.
Згідно зі статтею 47 Закону №2240-ІІІ для забезпечення відновлення здоров'я застрахована особа та члени її сім'ї (а також особа, яка навчається у вищому навчальному закладі) мають право на отримання санаторно-курортного лікування, оздоровлення в спеціалізованих оздоровчих закладах (у тому числі дитячих) у межах асигнувань, установлених бюджетом Фонду на зазначені цілі, та в порядку і на умовах, визначених правлінням Фонду.
Постановою правління Фонду № 12 від 25 лютого 2009 року затверджено Порядок отримання застрахованими особами і членами їх сімей санаторно - курортного лікування, що оплачується за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі - Порядок № 12).
За рахунок коштів Фонду здійснюється закупівля путівок до санаторно-курортних закладів, розташованих на території України.
Пунктом 4.1 Порядку № 12 передбачено, що рішення про виділення путівки застрахованій особі приймає комісія (уповноважений) із соціального страхування підприємства, установи, організації із загальнообов'язкового державного соціального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, на підставі особистої заяви та довідки для одержання путівки (форма № 070/о, затверджена наказом Міністерства охорони здоров'я України від 27 грудня 1999 року № 302 "Про затвердження форм облікової статистичної документації, що використовується в поліклініках (амбулаторіях)").
В ході перевірки було встановлено, що ТОВ "Кречет" отримало від Фонду путівку №222657 в ДП "Клінічний санаторій "Хмільник" вартістю 5 040,00 грн. Вказана путівка придбана за рахунок коштів Фонду і згідно з накладною № 0082 від 18 жовтня 2011 року (а.с.20) передана позивачу за довіреністю. Путівка виділена ТОВ "Кречет" застрахованій особі гр. ОСОБА_5 з частковою оплатою 30%, що становить 1 512,00 грн. При цьому перевіркою виявлено, що часткова оплата за путівку згідно із заявою гр. ОСОБА_5 була утримана з його заробітної плати за грудень 2011 року.
У зв'язку з цим слід зазначити, що пунктом 4.13 Порядку № 12 передбачено, що часткова оплата вартості путівки до санаторію вноситься до каси страхувальника за основним місцем роботи застрахованої особи, а при відсутності каси - через установу банку на транзитний рахунок органу Фонду за місцем обліку страхувальника.
Згідно з пунктом 4.14 Порядку № 12 за відсутності квитанції до прибуткового касового ордера або квитанції про часткову оплату вартості путівки застрахованій особі путівка не видається.
Всупереч наведеним вимогам Порядку № 12 позивач видав путівку застрахованій особі до санаторно - курортного закладу в той час, коли часткова оплата за путівку внесена не була (термін заїзду по путівці становив з 11 грудня 2011 року по 31 грудня 2011 року). Лише 13 грудня 2011 року платіжним дорученням № 3953 (а.с.21) позивач перерахував на розрахунковий рахунок Фонду часткову оплату за путівку в сумі 1 512,00 грн. (а.с. 21).
Відповідно до пункту 6.2 Порядку № 12 сума витрат Фонду за путівки, що видані з порушенням цього Порядку, в тому числі не використані, не приймається до заліку та відшкодовується за рахунок страхувальника.
Частиною першою статті 30 Закону № 2240-ІІІ визначено, що страхувальники та інші отримувачі страхових коштів у разі порушення порядку використання страхових коштів відшкодовують Фонду в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачують штраф у розмірі 50 відсотків такої суми.
Отже, сума витрат Фонду за путівку, що видана з порушенням Порядку № 12, не приймається до заліку та відшкодовується за рахунок страхувальника, а на суму неприйнятої до заліку вартості путівки нараховується 50 % штрафу.
Таким чином твердження позивача про необґрунтованість визначення суми неправомірних витрат та застосування штрафних санкцій при винесенні рішення № 184 від 08 серпня 2012 року спростовується вищенаведеними нормами законодавства та доказами долученими до матеріалів справи.
Враховуючи вищевикладене вимоги позивача суд визнає безпідставними, у зв'язку з чим позов задоволенню не підлягає.
З огляду на приписи статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати відшкодуванню не підлягають.
На підставі викладеного, керуючись статтями 7-11, 71, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
У задоволенні адміністративного позову відмовити.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня проголошення постанови з одночасним поданням її копії до суду апеляційної інстанції. У разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Повний текст постанови виготовлено 02 жовтня 2012 року.
Суддя Є.Б. Супрун
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.09.2012 |
Оприлюднено | 08.10.2012 |
Номер документу | 26317219 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Є.Б. Супрун
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні