КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа: № 2а-682/12/1070 Головуючий у 1-й інстанції: Журавель В.О.
Суддя-доповідач: Хрімлі О.Г.
ПОСТАНОВА
Іменем України
"27" вересня 2012 р. м. Київ
Колегія суддів Київського апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого суддів при секретарі Хрімлі О.Г., Коротких А.Ю., Літвіної Н.М., Архіповій Л.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Києві апеляційну скаргу Аграрного закритого акціонерного товариства «Юхни»на постанову Київського окружного адміністративного суду від 04 квітня 2012 року у справі за адміністративним позовом Аграрного закритого акціонерного товариства «Юхни»до державного реєстратора Миронівської районної державної адміністрації Київської області Самко Н.В. про визнання протиправними дій, зобов'язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И Л А:
Аграрне закрите акціонерне товариство «Юхни»звернулось до Київського окружного адміністративного суду з позовом до державного реєстратора Миронівської районної державної адміністрації Київської області Самко Н.В. про визнання незаконними дій щодо прийняття повідомлення вих. № 26 від 30 січня 2012 року про залишення документів, що подані для проведення державної реєстрації, без розгляду, скасування зазначеного повідомлення та зобов'язання провести державну реєстрацію на підставі поданих документів.
Постановою Київського окружного адміністративного суду від 04 квітня 2012 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
Не погоджуючись з ухваленою постановою, Аграрне закрите акціонерне товариство «Юхни» подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нову про задоволення адміністративного позову.
Сторони, будучи належним чином повідомлені про дату, час та місце апеляційного розгляду справи, в судове засідання не з'явились.
Враховуючи, що в матеріалах справи достатньо письмових доказів для правильного вирішення апеляційної скарги, а особиста участь сторін в судовому засіданні -не обов'язкова, колегія суддів у відповідності до ч. 4 ст. 196 КАС України визнала можливим проводити апеляційний розгляд справи за відсутності представників сторін.
Згідно ст. 41 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, постанова суду першої інстанції скасуванню з прийняттям нової про задоволення адміністративного позову.
Відмовляючи у задоволенні адміністративного позову, суд першої інстанції дійшов висновку, що відповідач при розгляді і вирішенні звернення позивача та наданні йому відповіді діяв правомірно, в межах наданих повноважень, дотримав порядок і строки розгляду поданих документів та строк надання відповіді, а тому підстави вважати права позивача порушеними відсутні.
Колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції, виходячи з наступного.
Як вбачається з матеріалів справи, Аграрне закрите акціонерне товариство «Юхни»зареєстровано Миронівською районною державною адміністрацією Київської області 25.02.2000 року, ідентифікаційний код 04259686, свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи серії А00 № 575982.
Статут Аграрного закритого акціонерного товариства «Юхни»затверджено установчими зборами від 22.02.2000 року, зміни до статуту внесено 26.03.2009 року.
Згідно з протоколом № 2 від 14.05.2011 року на позачергових загальних зборах акціонерів аграрного закритого акціонерного товариства «Юхни»прийнято рішення про припинення товариства шляхом його реорганізації на сільськогосподарський виробничий кооператив. На цих позачергових загальних зборах були присутні 195 акціонерів товариства із 298 наявних та приватний нотаріус Миронівського районного нотаріального округу Київської області ОСОБА_6 Протокол № 2 про припинення товариства шляхом реорганізації на сільськогосподарський виробничий кооператив було підписано двома особами, а саме: головуючим зборів Гудзенко Г.І. та секретарем зборів Дрига Л.В., приватний нотаріус ОСОБА_6 засвідчив справжність підписів Гудзенко Г.І. та Дриги Л.В., про що зроблено запис в реєстрі за №№ 2158, 2159.
Відповідно до Протоколу № 3 від 17.09.2011 року на позачергових загальних зборах акціонерів Аграрного закритого акціонерного товариства «Юхни»прийнято рішення про затвердження передавального акту товариства. На цих позачергових загальних зборах було зареєстровано 226 акціонерів із 387 акціонерів. Цей протокол підписано головуючим зборів та секретарем зборів. Приватним нотаріусом ОСОБА_6 підтверджено справжність підписів головуючого зборів Гудзенко Г.І. та секретаря зборів Дриги Л.В., що зареєстровано в реєстрі за №№ 6399, 6400. Загальними зборами затверджено передавальний акт АЗАТ «Юхни».
17.09.2011 року після загальних зборів АЗАТ «Юхни»проведено установчі збори сільськогосподарського виробничого кооперативу «Юхни», про що складено протокол № 1. Рішенням цих зборів затверджено передавальний акт, прийнято рішення про створення кооперативу, визначення його місцезнаходження, затвердження статуту кооперативу, затвердження кількості членів правління товариства та обрання його персонального складу, у тому числі голови, надання повноважень щодо державної реєстрації СГВК «Юхни».
В установчих зборах брало участь 226 акціонерів із 387 акціонерів, що складає 58,4% від загальної кількості акціонерів. Відомості щодо волевиявлення інших 161 акціонерів, які не брали участі у зборах, протокол не містить.
Згідно з пунктом 9 протоколу на зборах обговорено питання про надання повноважень щодо державної реєстрації товариства та вирішено уповноважити голову та секретаря - Гудзенко Г.І. і Дригу Л.В. - підписати статут СГВК «Юхни»від імені всіх його учасників. Протокол підписано головуючим зборів Гудзенко Г.І. та секретарем зборів Дригою Л.В., їхні підписи засвідчено приватним нотаріусом Миронівського районного нотаріального округу Київської області ОСОБА_6 Статут СГВК «Юхни»затверджено 17.09.2011 року на вказаних установчих зборах сільськогосподарського виробничого кооперативу «Юхни»в процесі перетворення АЗАТ «Юхни»та підписано особами, уповноваженими установчими зборами кооперативу - Гудзенко Г.І. та Дригою Л.В.
17.09.2011 за № 406/01-16 приватний нотаріус ОСОБА_6 Миронівського районного нотаріального округу Київської області повідомила державного реєстратора Миронівської районної державної адміністрації Самко В.В. про те, що нотаріус дійсно був присутній 17.09.2011 року при реєстрації акціонерів АЗАТ «Юхни»для проведення загальних зборів та на загальних зборах акціонерів АЗАТ «Юхни». Реєстрація акціонерів відбувалась з дотриманням норм цивільного законодавства, у присутності нотаріуса зареєстровано 226 акціонерів, які володіють 222 817 штук акцій, що становить 64 відсотки від загальної кількості акцій АЗАТ «Юхни».
30.01.2012 року головою ліквідаційної комісії АЗАТ «Юхни», уповноваженим установчими зборами СГВК «Юхни»на представництво інтересів СГВК «Юхни», Карапищенком В.Г. подано до державного реєстратора Миронівської районної державної адміністрації Самко Н.В. два пакети документів із заявами про державну реєстрацію припинення АЗАТ «Юхни»та про державну реєстрацію СГВК «Юхни»- юридичної особи, утвореної в результаті перетворення АЗАТ «Юхни».
Державним реєстратором Миронівської районної державної адміністрації Самко Н.В. 30.01.2012 року винесено повідомлення за вих. № 26 про залишення документів, що подані для проведення державної реєстрації, без розгляду. Підставою для залишення без розгляду документів, що подані для державної реєстрації, є те, що ці документи не відповідають вимогам ч. 5 ст. 8 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», а саме - установчі документи не підписано усіма засновниками.
Перевіряючи обґрунтованість позовних вимог та їх відповідність чинному законодавству, колегія суддів виходить з наступного.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, а також фізичних осіб -підприємців регулює Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців».
Статтею 8 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців»встановлено вимоги до оформлення документів, які подаються державному реєстратору.
Так, частиною 5 ст. 8 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців»передбачено, що установчі документи юридичної особи, а також зміни до них, викладаються письмово, прошиваються, пронумеровуються та підписуються засновниками (учасниками) або уповноваженими особами, якщо законом не встановлено інший порядок їх затвердження. У випадках, які передбачені законом, установчі документи повинні бути погоджені з відповідними органами державної влади.
У відповідності до ч. 1 ст. 24 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», для проведення державної реєстрації юридичної особи засновник (засновники) або уповноважена ними особа повинні особисто подати державному реєстратору (надіслати поштовим відправленням з описом вкладення або в разі подання електронних документів подати опис, що містить відомості про надіслані електронні документи, в електронній формі) такі документи:
заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації юридичної особи;
примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) рішення засновників або уповноваженого ними органу про створення юридичної особи у випадках, передбачених законом;
два примірники установчих документів (у разі подання електронних документів - один примірник);
документ, що засвідчує внесення реєстраційного збору за проведення державної реєстрації юридичної особи. У разі подання електронних документів для проведення державної реєстрації юридичної особи підтвердженням внесення плати за проведення державної реєстрації юридичної особи є примірник електронного розрахункового документа, засвідченого електронним цифровим підписом;
інформацію з документами, що підтверджують структуру власності засновників - юридичних осіб, яка дає змогу встановити фізичних осіб - власників істотної участі цих юридичних осіб.
Згідно до ч. 9 ст. 24 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», якщо документи для проведення державної реєстрації юридичної особи подаються особою, уповноваженою засновником (засновниками) юридичної особи, державному реєстратору додатково пред'являється її паспорт та надається документ, що засвідчує її повноваження або в разі подання електронних документів документ, що засвідчує повноваження цієї особи, в електронній формі залучається до документів, передбачених частинами першою - сьомою цієї статті.
Відповідно до ч. 11 ст. 24 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», державний реєстратор зобов'язаний залишити без розгляду документи, які подані для проведення державної реєстрації юридичної особи, якщо, зокрема, документи не відповідають вимогам, які встановлені частинами першою, другою, четвертою - сьомою статті 8 та частиною п'ятою статті 10 цього Закону.
Залишаючи без розгляду документи, що подані для проведення державної реєстрації, державний реєстратор зазначив, що установчі документи не підписані всіма засновниками СГВК «Юхни».
Частиною 1 ст. 6 Закону України «Про сільськогосподарську кооперацію»визначено, що державна реєстрація кооперативу здійснюється у порядку, передбаченому для державної реєстрації суб'єктів підприємницької діяльності.
Відповідно до ч. 1 ст. 87 Цивільного кодексу України, для створення юридичної особи її учасники (засновники) розробляють установчі документи, які викладаються письмово і підписуються всіма учасниками (засновниками), якщо законом не встановлений інший порядок їх затвердження.
Колегія суддів зазначає, що Цивільний кодекс України регулює загальні положення щодо державної реєстрації юридичної особи. Спеціальним щодо відносин, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, а також фізичних осіб -підприємців, є Закон України Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців».
При цьому, частина 5 ст. 8 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців»не містить вимоги про підписання змін до установчих документів усіма засновниками, у зв'язку з чим відсутня необхідність підписання статуту кооперативу всіма його засновниками (учасниками).
Стосовно посилань суду першої інстанції на відсутність у уповноважених СГВК «Юхни»осіб, довіреності на підписання статуту від всіх 387 учасников (засновкников) товариства, колегія суддів зазначає наступне.
Згідно до ч. 2 ст. 244 Цивільного кодексу України, представництво за довіреністю може грунтуватися на акті органу юридичної особи.
Колегія суддів зазначає, що актів органу юридичної особи, що породжують представницькі відносини, багато, і якогось чіткого переліку їх не існує.
Тобто, довіреність не є єдиним документом, який може підтверджувати представницькі відносини.
Таким чином, колегія суддів прийшла до висновку про те, що рішення установчих зборів СГВК «Юхни»щодо надання повноважень голові і секретарю зборів на підписання статуту кооперативу від імені всіх його членів і є актом органу юридичної особи.
Крім того, у відповідності до ч. 3 ст. 14 Закону України «Про сільськогосподарську кооперацію», загальні збори правомочні приймати рішення, якщо на них присутні більше половини членів кооперативу.
У відповідності до протоколу установчих зборів кооперативу № 1 від 17.09.2011 року на них були присутні 226 членів із 387 наявних, тобто 58,40% від загальної кількості членів, а тому збори були правомочними приймати рішення з усіх питань порядку денного.
Рішення установчих зборів щодо уповноваження голови і секретаря зборів є актом юридичної особи та створює права і обов'язки для всіх засновників (членів) кооперативу вцілому, а не тільки для присутніх на зборах 226 членів.
З урахуванням викладеного, колегія суддів прийшла до висновку про те, що державним реєстратором необґрунтовано залишено документи позивача, які подані для проведення державної реєстрації, без розгляду з підстави непідписання установчих документів усіма засновниками кооперативу, у зв'язку з чим його дії не можна вважати законними.
Між тим, колегія суддів вважає, що повідомлення державного реєстратора вих. 26 від 30.01.2012 року є рішенням в розумінні ст. 2 КАС України, яке може бути оскаржено до адміністративного суду особами, інтересів яких воно стосується, оскільки за своїм змістом створює відповідні правові наслідки.
Стосовно позовних вимог щодо зобов'язання відповідача провести державну реєстрацію СГВК «Юхни»на підставі поданих документів, колегія суддів виходить з наступного.
Статтею 1 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців»визначено, що державний реєстратор - посадова особа, яка відповідно до цього Закону від імені держави здійснює державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців.
Колегія суддів, встановивши, що дії державного реєстратора щодо залишення документів позивача, які подані для проведення державної реєстрації, без розгляду є незаконними, вважає за можливе зобов'язати відповідача здійснити таку реєстрацію.
При цьому, колегією суддів враховано, що єдиною підставою для залишення без розгляду документів СГВК «Юхни», що подані для проведення державної реєстрації, є непідписання установчих документів всіма його учасниками.
За таких обставин, колегія суддів прийшла до висновку про те, що суд першої інстанції невірно застосував норми матеріального права, неповно з'ясував обставини справи, у зв'язку з чим постанова підлягає скасуванню з ухваленням нової задоволення адміністративного позову.
Згідно зі ст.ст. 198 ч. 1 п. 3, 202 ч. 1 п. 4 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції суд апеляційної інстанції скасовує її та ухвалює нове рішення, якщо визнає, що судом першої інстанції порушено норми матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
Керуючись ст.ст. 41, 160, 195, 196, 198, 202, 205, 207, 212, 254 КАС України, колегія суддів,
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Аграрного закритого акціонерного товариства «Юхни»- задовольнити.
Постанову Київського окружного адміністративного суду від 04 квітня 2012 року - скасувати.
Адміністративний позов Аграрного закритого акціонерного товариства «Юхни»- задовольнити .
Визнати незаконними дії державного реєстратора Миронівської районної державної адміністрації Київської області Самко Н.В. щодо залишення без розгляду документів, які подані 30.01.2012 року для проведення державної реєстрації Сільськогосподарчого виробничого кооперативу «Юхни».
Скасувати повідомлення державного реєстратора Миронівської районної державної адміністрації Київської області Самко Н.В. від 30.01.2012 року № 26.
Зобов'язати державного реєстратора Миронівської районної державної адміністрації Київської області Самко Н.В. провести державну реєстрацію Сільськогосподарчого виробничого кооперативу «Юхни»на підставі документів згідно опису від 30.01.2012 року.
Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя Хрімлі О.Г.
Судді: Коротких А. Ю.
Літвіна Н. М.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.09.2012 |
Оприлюднено | 08.10.2012 |
Номер документу | 26318406 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Хрімлі О.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні