cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91000, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел. 55-17-32
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
09.10.12 Справа № 28пд/5014/2317/2012
Суддя Семендяєва І.В., при секретарі судового засідання Мартинцевій Н.М., розглянувши матеріали за позовом
1-го позивача Виконавчого комітету Луганської міської ради, м. Луганськ
2-го позивача Луганської міської ради , м. Луганськ
до Кооперативу «Надія», м. Луганськ
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Управління Держкомзему м. Луганськ Луганської області , м. Луганськ
про внесення змін до договору на право тимчасового користування землею (у тому числі на умовах оренди) від 19.04.1996, реєстрація від 28.05.1996 № 1481
за участю представників сторін:
від 1-го позивача: Саркісян Я.Ш., довіреність № И 01/03-31/1778/0/2-12 від 19.03.2012, заступник начальника відділу контрольно-юридичної роботи Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів;
від 2-го позивача: Саркісян Я.Ш., довіреність № И 01/03-31/1777/0/2-12 від 19.03.2012, заступник начальника відділу контрольно-юридичної роботи Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів;
від відповідача: Квіткін О.С., довідка ЄДРПОУ серії АА № 288090 від 09.12.2009, керівник кооперативу "Надія";
від третьої особи: представник не прибув.
в с т а н о в и в:
Позивачі Виконавчий комітет Луганської міської ради та Луганська міська рада звернулися до господарського суду Луганської області з позовом до Кооперативу «Надія»про внесення змін до договору на право тимчасового користування землею (у тому числі на умовах оренди) від 19.04.1996, реєстрація від 28.05.1996 № 1481, а саме:
- викласти пункт 2.1 розділу 2 «Плата за землю»договору в новій редакції: «2.1. Годовая арендная плата устанавливается в размере земельного налога с применением к нему договорного коэффициента 3»;
- доповнити розділ «2. Плата за землю»договору в новим пунктом 2.2 наступного змісту: «2.2 Годовая арендная плата за землю уплачивается арендатором в денежной безналичной форме ежемесячно на протяжении 30 календарных дней, следующих за последним календарным днем отчетного месяца на расчетный счет, реквизиты котрого арендатор уточняет у арендодателя или в уполномоченном им органе»;
- викласти абзац 11 п.п. б) п. 3.2 розділу 3 «Права и обязанности сторон»в новій редакції: «Своевременно вносить обусловленную договором арендную плату за землю. В случае невнесения арендной платы в сроки, определенные данным договором на право временного пользования землей (в том числе на условиях аренды), с арендатора взимается пеня в размере пени, предусмотренной действующим законодательством, за несвоевременную уплату земельного налога от неуплаченной суммы за каждый день просрочки»;
- датою внесення змін вважати дату набрання чинності рішення суду.
Відповідач у відзиві на позовну заяву частково не погодився з позовними вимогами, посилаючись на те, що розрахунок орендної плати за чинним законодавством проводиться по єдиному тарифу без урахування напрямків використання земельної ділянки, а саме не враховується: використання 32% ділянки під зоною озеленення; 44,4% ділянки під будівлями та спорудами основного та допоміжного виробництва; 23,6% ділянки під дороги, перехрестя, проїзди та площі з твердим покриттям. Протягом дії договору орендна плата, як зазначає відповідач, береться за єдиним тарифом, а система оплати за оренду землі в залежності від призначення, встановленого Луганської міською радою, не застосовувалась. В технічному паспорті земельної ділянки визначені вказані зони використання ділянки, що орендується. Як зазначив відповідач, з іншим визначенням розмірів орендної плати він погоджується.
Ухвалою господарського суду Луганської області від 14.09.2012 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Управління Держкомзему м. Луганськ Луганської області.
Третя особа у відзиві підтримала позовні вимоги у повному обсязі. У клопотанні від 26.09.2012 третя особа просить справу розглядати без участі свого представника.
Розглянувши матеріали справи, вислухавши представників сторін, встановивши фактичні обставини справи, оцінивши надані докази, господарський суд Луганської області дійшов наступного.
Підставою свого позову позивач зазначає наступне.
Рішенням виконавчого комітету Луганської міської ради від 16.02.1994 № 71 Кооперативу «Надія»була надана у тимчасове довгострокове користування на умовах оренди терміном на 49 років земельна ділянка за адресою: м. Луганськ, вул. Фабрична, 1а, для розміщення будівель та споруд.
Між виконавчим комітетом Луганської міської ради та Кооперативом «Надія»укладено договір на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) від 19.04.1996, реєстрація від 28.05.1996 № 1481.
Згідно з п. 2.1 договору плата за землю вноситься землекористувачем у вигляді орендної плати у розмірі земельного податку з коефіцієнтом щомісячно рівними частками.
Додатковою угодою від 27.01.2002 сторони внесли зміни до договору на право тимчасового користування землею, зокрема, доповнили договір п.2.2 «Орендна плата вноситься на рахунок місцевого бюджету. Реквізити рахунку при оплаті земельного податку орендар уточняє в орендодавця».
Позивачі просять викласти п. 2.1 розділу 2 «Плата за землю»договору в новій редакції: «2.1. Годовая арендная плата устанавливается в размере земельного налога с применением к нему договорного коэффициента 3».
Дану редакцію п. 2.1 договору позивачі обґрунтовують приписами ст. 288 Податкового кодексу України, якою передбачено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою трикратного розміру земельного податку та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Позивачі також пропонуються доповнити розділ «2. Плата за землю»договору в новим пунктом 2.2 наступного змісту: «2.2 Годовая арендная плата за землю уплачивается арендатором в денежной безналичной форме ежемесячно на протяжении 30 календарных дней, следующих за последним календарным днем отчетного месяца на расчетный счет, реквизиты котрого арендатор уточняет у арендодателя или в уполномоченном им органе».
Дана пропозиція позивачами обґрунтована вимогами п. 287.3 ст. 287 Податкового кодексу України, яким встановлено такий порядок сплати орендної плати. Згідно з пунктом 287.3 статті 287 Податкового кодексу України податкове зобов'язання щодо плати за землю визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця;
Також позивачі просять викласти абзац 11 п.п. б) п. 3.2 розділу 3 «Права и обязанности сторон»в новій редакції: «Своевременно вносить обусловленную договором арендную плату за землю. В случае невнесения арендной платы в сроки, определенные данным договором на право временного пользования землей (в том числе на условиях аренды), с арендатора взимается пеня в размере пени, предусмотренной действующим законодательством, за несвоевременную уплату земельного налога от неуплаченной суммы за каждый день просрочки».
Дану пропозицію позивачі обґрунтували положеннями п. 129.4 статті 129 Податкового кодексу України, яким передбачено, що пеня нараховується на суму податкового боргу (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності та без урахування суми пені) із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день виникнення такого податкового боргу або на день його (його частини) погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний календарний день прострочення у його сплаті.
З метою приведення договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) від 19.04.1996, реєстрація від 28.05.1996 № 1481 у відповідність згідно з вимогами чинного законодавства, Луганською міською радою листом від 04.07.2012 № 01/03-13/3974/0/2-11 відповідачу направлена пропозиція щодо внесення змін до договору з проектом договору про внесення вищевказаних змін.
Відповіді на дану пропозицію позивача внести змін відповідач не надав, що стало підставою для звернення з даним позовом.
Оцінивши обставини справи у їх сукупності, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають до задоволення.
Відповідно ст.ст.142-145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади безпосередньо або через органи самоврядування, в межах їх повноважень, визначених законом, шляхом прийняття рішень, які є обов'язковими до виконання на відповідній території. Права органів самоврядування захищаються у судовому порядку.
Відповідно до ч. 8 ст. 93 Земельного кодексу України відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом.
Статтею 13 Закону України "Про оренду землі" визначено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Істотними умовами договору оренди землі, відповідно до ст. 15 Закону України "Про оренду землі" є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови, зокрема якісний стан земельних угідь, порядок виконання зобов'язань сторін, порядок страхування об'єкта оренди, порядок відшкодування витрат на здійснення заходів щодо охорони і поліпшення об'єкта оренди, проведення меліоративних робіт, а також обставини, що можуть вплинути на зміну або припинення дії договору оренди, тощо.
Загальні підстави внесення змін до договору визначені у Цивільному кодексі України, ст. 651 якого визначено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору. У разі односторонньої відмови від договору у повному обсязі або частково, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом, договір є відповідно розірваним або зміненим.
Відповідно до ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
У відповідності до ст. 274.1 Податкового кодексу України ставка податку на земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.
Як передбачено ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни /тарифи, ставки тощо/, які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Як вбачається з матеріалів справи, позивач виявив намір внести зміни до укладеного договору на право тимчасового користування землею (у тому числі на умовах оренди) від 19.04.1996, які розглядаються судом. Відповідна пропозиція позивачем було направлена відповідачу 09.07.2012 /а.с. 13-15/.
Відповіді на пропозицію внесення змін до договору оренди земельної ділянки відповідачем надано не було.
Розмір орендної плати, яку відповідач має сплачувати за договором оренди земельної ділянки, безпосередньо залежить від грошової оцінки земельної ділянки.
Відповідно до ст. 7 Закону України "Про плату за землю" ставки земельного податку з земель, грошову оцінку яких встановлено, визначається у розмірі одного відсотка від їх грошової оцінки.
Згідно ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Позивачі обґрунтовано посилаються на положення статті 288 Податкового кодексу України, якою врегульовано правовідносини обчислення та сплати орендної плати за землю, а саме: розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою трикратного розміру земельного податку та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Також є обґрунтованими посилання позивачів на ст. ст. 129, 287 Податкового кодексу України.
Згідно з пунктом 287.3 статті 287 Податкового кодексу України податкове зобов'язання щодо плати за землю визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
Відповідно до п. 129.4 ст. 129 Податкового кодексу України пеня, визначена підпунктом 129.1.1 пункту 129.1 цієї статті, нараховується на суму податкового боргу (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності та без урахування суми пені) із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день виникнення такого податкового боргу або на день його (його частини) погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний календарний день прострочення у його сплаті. Пеня, визначена підпунктом 129.1.2 пункту 129.1 цієї статті, нараховується із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день заниження. Пеня, визначена підпунктом 129.1.3 пункту 129.1 цієї статті, нараховується із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день виплати (нарахування) доходів на користь платників податків - фізичних осіб.
Стаття 18 Закону України "Про оцінку земель" передбачає, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Суд дійшов висновку, що позивачем доведено обґрунтованість внесення змін до договору на право тимчасового використання землею (в тому числі на умовах оренди).
Відповідно до ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, справляння плати за землю, здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства.
Згідно ст. 23 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності, які передані в оренду для сільськогосподарського використання, переглядається один раз на три роки в порядку, встановленому законом або договором оренди.
Відповідно до змісту статей 759, 762 Цивільного кодексу України, законом можуть бути передбачені особливості укладання та виконання договору найму (оренди), і договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.
Отже, чинним законодавством передбачена можливість зміни умов договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом.
Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Суд враховує про те, що Луганська міська рада зробила належну пропозицію відповідачу про внесення змін у діючий спірний договір.
З метою приведення спірного договору оренди земельної ділянки у відповідність з вимогами чинного законодавства України та чинних нормативно-правових актів Луганської міської ради, за підписом Луганського міського голови було надіслано відповідачу цю пропозицію про внесення змін до договору № 01/03-13/3974/0/2-11 від 04.07.2012, а також проект договору про внесення змін. Доказом направлення цього листа та проекту договору рекомендованою кореспонденцією є поштова квитанція від 09.07.2012 № 2803 (а.с. 15). В матеріалах справи мається докази отримання зазначених документів відповідачем, а саме поштове повідомлення про вручення поштового відправлення адресату - відповідачу за адресою: м. Луганськ, вул. Фабрична, 1а (а.с. 16). Саме за цією адресою зареєстрований відповідач (а.с.17).
Відповіді на дану пропозицію укласти додаткову угоду відповідач не надав.
Відповідно до ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Оскільки відповідач відповіді на пропозицію укласти додаткову угоду не надав, у позивача виникло право на захист свого права у судовому порядку, що кореспондується з приписами ст. 30 Закону України «Про орендну плату», якою передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
За таких обставин, позовні вимоги позивача є обґрунтованими, а тому підлягають до задоволення.
Не приймаються доводи відповідача, викладені у відзиві. Так, відповідач вказує відсотки земельних ділянок з урахуванням направленням використання земельної ділянки, що використовується. В той же час, у позовній заяві мова йде про договірний коефіцієнт, тобто коефіцієнт, на який збільшується розмір земельного податку згідно умов договору. Оскільки відповідачу земельна ділянка надавалась загальною площею без визначення їх окремих частин, то до цієї земельної ділянки застосовується один договірний коефіцієнт.
Судом залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Управління Держкомзему у м. Луганськ Луганської області.
Згідно з постановою КМУ від 09.09.2009 № 1021 "Про затвердження порядків ведення Поземельної книги і Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі" повноваження ведення книги записів відкривається та ведеться у паперовому вигляді - територіальним органом Держкомзему.
Отже, підлягають державній реєстрації третьою особою зміни, які вносяться до договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди).
З підстав викладених вище, позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до ст.ст.44,49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір стягується з відповідача.
У судовому засіданні були оголошені вступна та резолютивна частини рішення.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.44, 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд Луганської області
В И Р І Ш И В:
1. Позов 1-го позивача Виконавчого комітету Луганської міської ради, 2-го позивача Луганської міської ради до Кооперативу «Надія» про внесення змін до договору на право тимчасового користування землею (у тому числі на умовах оренди) від 19.04.1996, реєстрація від 28.05.1996 № 1481 задовольнити повністю.
2. Внести зміни до договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) від 19.04.1996, реєстрація від 28.05.1996 № 1481, зі змінами до нього, який укладено з Кооперативом «Надія», відносно земельної ділянки, яка передана в оренду для розміщення будівель та споруджень по вул. Фабрична, 1а, а саме:
- викласти пункт 2.1 розділу 2 «Плата за землю»договору в новій редакції: «2.1. Годовая арендная плата устанавливается в размере земельного налога с применением к нему договорного коэффициента 3»;
- доповнити розділ «2. Плата за землю»договору в новим пунктом 2.2 наступного змісту: «2.2 Годовая арендная плата за землю уплачивается арендатором в денежной безналичной форме ежемесячно на протяжении 30 календарных дней, следующих за последним календарным днем отчетного месяца на расчетный счет, реквизиты котрого Арендатор уточняет у Арендодателя или в уполномоченном им органе»;
- викласти абзац 11 п.п. б) п. 3.2 розділу 3 «Права и обязанности сторон»в новій редакції: «Своевременно вносить обусловленную договором арендную плату за землю. В случае невнесения арендной платы в сроки, определенные данным договором на право временного пользования землей (в том числе на условиях аренды), с арендатора взимается пеня в размере пени, предусмотренной действующим законодательством, за несвоевременную уплату земельного налога от неуплаченной суммы за каждый день просрочки».
3. Датою внесення змін до договору вважати дату набрання законної сили рішення суду.
4. Стягнути з Кооперативу «Надія», м. Луганськ, вул. Фабрична, 1а, ідентифікаційний код 06958218, на розрахунковий рахунок 35413001003410, МФО 804013, код 35079336 УДКС у м. Луганськ ГУДКСУ у Луганській області судовий збір у сумі 1073 грн. 00 коп., видати наказ Луганській міській раді.
Дане рішення є підставою для реєстрації змін до договору оренди землі відповідними органами.
Відповідно до ст.85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Дата підписання рішення: 11.10.2012.
Суддя І.В. Семендяєва
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 09.10.2012 |
Оприлюднено | 12.10.2012 |
Номер документу | 26385907 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Луганської області
Семендяєва І.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні