Постанова
від 12.10.2012 по справі 1570/3108/2012
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 1570/3108/2012

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 жовтня 2012 року

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Стефанова С.О.,

за участю секретаря судового засідання Мірзи О.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Одеської міської ради до Комунального підприємства «Одеське міське бюро технічної інвентаризації та реєстрації об'єктів нерухомості»про зобов'язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Одеська міська рада (надалі по тексту Позивач) звернулась до суду з позовом до Комунального підприємства «Одеське міське бюро технічної інвентаризації та реєстрації об'єктів нерухомості»(надалі по тексту Відповідач або КП «ОБТІ та РОН», в якому просила зобов'язати відповідача здійснити державну реєстрацію припинення права власності малого приватного підприємства «Труд»на нерухоме майно, яке розташовано за адресою: м. Одеса, вул. Ковалевського (Пішонівська), 30, шляхом внесення відповідного запису до Реєстру прав власності на нерухоме майно.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що31 липня 2000 року на підставі рішення виконавчого комітету Одеської міської ради № 379 від 12.07.2000 р. «Про оформлення малому приватному підприємству «Труд»свідоцтва про право власності на будівлю гуртожитку по вул. Ковалевського, 30»виконавчим комітетом Одеської міської ради було видано свідоцтво про право власності на будівлю гуртожитку. Вказаним свідоцтвом, яке зареєстроване у КП «ОМБТІ та РОН »в реєстраційній кн.20м/с, стор. 65-3300 від 31.08.2000 р., було засвідчено право власності малого приватного підприємства «Труд»на будівлю гуртожитку, розташовану за адресою: м. Одеса, вул. Ковалевського (Пішонівська), 30, що складається з однієї будівлі загальною площею 1 342,1 кв.м., відображеної у технічному паспорті від 14.12.1999 р. 28.12.2010 року було прийнято рішення Одеської міської ради № 40-VI «Про відміну рішення виконавчого комітету Одеської міської ради № 379 від 12.07.2000р. «Про оформлення малому приватному підприємству «Труд»свідоцтва про право власності на будівлю гуртожитку по вул. Ковалевського, 30». Згідно п. 9 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»рішення виконавчого комітету ради з питань, віднесених до власної компетенції виконавчих органів ради, можуть бути скасовані відповідною радою.

Таким чином, позивач зазначає, що прийняття Одеською міською радою рішення № 40-VI від 28.12.2010 р., згідно якого було скасовано підставу, яка підтверджує право власності МПП «Труд»»на будівлю гуртожитку, розташовану за адресою: м. Одеса, вул. Ковалевського (Пішонівська), 30, а саме скасування рішення виконавчого комітету Одеської міської ради № 379 від 12.07.2000 р., зумовлює здійснення реєстрації припинення права власності МПП «Труд»на нерухоме майно. На даний час, вищезазначене рішення не визнано таким, що прийняте за межами наданих йому повноважень в судовому або іншому порядку, є діючим та обов'язковим до виконання. Разом з тим, 13.04.2012 року у своєму листі від 13.04.2012 року № 3758-02/116 комунальне підприємство «Одеське міське бюро технічної інвентаризації та реєстрації об'єктів нерухомості»відмовило здійснити реєстрацію припинення права власності МПП «Труд»на нерухоме майно за вищевказаною адресою із пропозицією вирішити зазначене питання у судовому порядку, у зв'язку з чим Одеська міська рада звернулась до суду з даним позовом.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримала та просила позов задовольнити у повному обсязі, посилаючись на обставини, викладені в позові.

Представник відповідача у судове засідання не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, письмових заперечень на позов не подав.

Вивчивши матеріали справи, заслухавши пояснення осіб, які з'явилися у судове засідання, а також дослідивши обставини, якими обґрунтовувалися позовні вимоги, перевіривши їх доказами, судом встановлені наступні факти та обставини.

Згідно п.1 ч. 2 ст.17 КАС України, юрисдикція адміністративних судів поширюється на спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.

За змістом п.1 ст. 3 КАС України, справа адміністративної юрисдикції - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

В силу підпункту 10 п «б»ст. 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить, зокрема, делеговане повноваження щодо обліку та реєстрації відповідно до закону об'єктів нерухомого майна незалежно від форм власності.

Відносини, пов'язані з державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно всіх форм власності, їх обмежень та правочинів щодо нерухомості регулюються нормами Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майна та їх обмежень»від 01.07.2004 року № 1952-IV (надалі по тексту - Закон № 1952-IV), що визначено ст. 1 цього Закону.

Відповідно до п.1 ст.4 Закону № 1952-IV, обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права на нерухоме майна, що знаходиться на території України, фізичних та юридичних осіб, держави, територіальних громад, іноземців та осіб без громадянства, іноземних юридичних осіб, міжнародних організацій, іноземних держав, зокрема, право власності на нерухоме майно.

В силу п.4 ст.5 Закону № 1952-IV, державна реєстрація прав проводиться місцевими органами державної реєстрації прав виключно за місцем знаходження нерухомого майна, а саме: в містах Києві та Севастополі, місті обласного підпорядкування, районі.

Місцевими органами державної реєстрації, у відповідності з ст. 7 Закону № 1952-IV, є відділеннями державної госпрозрахункової юридичної особи з консолідованим балансом (центру державного земельного кадастру).

У відповідності з п.5 прикінцевих положень зазначеного Закону № 1952-IV, до створення єдиної системи органів реєстрації прав, а також до формування Державного реєстру прав у складі державного земельного кадастру реєстрація об'єктів нерухомості проводиться комунальними підприємствами бюро технічної інвентаризації. Повноваження бюро технічної інвентаризації щодо реєстрації прав власності на нерухоме майно на час виникнення спірних правовідносин також визначені п.1.3 Тимчасового положення про порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно, що затверджено наказом Міністерства юстиції України від 7 лютого 2002 року № 7/5 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 18.02.2002р. за №157/6445).

Реєстрація прав власності згідно п. 1.3 Тимчасового положення про порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно здійснюють підприємства бюро технічної інвентаризації у межах визначених адміністративно-територіальних одиниць.

Отже, відповідач - комунальне підприємство «Одеське міське бюро технічної інвентаризації та реєстрації об'єктів нерухомості»виконує делеговані йому виконавчим органом місцевого самоврядування повноваження щодо реєстрації прав власності на нерухоме майно.

Таким чином, відповідач у розумінні п.7 ст. 3 КАС України є суб'єктом владних повноважень, а спори щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності, відповідно до п. 1 ч. 1 ст.17 КАС України відносяться до компетенції адміністративних судів та повинні розглядатися за правилами адміністративного судочинства.

Судом встановлено, що 31 липня 2000 року на підставі рішення виконавчого комітету Одеської міської ради № 379 від 12.07.2000 р. «Про оформлення малому приватному підприємству «Труд»свідоцтва про право власності на будівлю гуртожитку по вул. Ковалевського, 30»виконавчим комітетом Одеської міської ради було видано свідоцтво про право власності на будівлю гуртожитку (а.с. 32).

Вказаним свідоцтвом, яке зареєстроване у КП «ОМБТІ та РОН »в реєстраційній кн.20м/с, стор. 65-3300 від 31.08.2000 р., було засвідчено право власності малого приватного підприємства «Труд»на будівлю гуртожитку, розташовану за адресою: м. Одеса, вул. Ковалевського (Пішонівська), 30, що складається з однієї будівлі загальною площею 1 342,1 кв.м., відображеної у технічному паспорті від 14.12.1999 р.

28 грудня 2010 року було Одеською міською радою було прийнято рішення № 40-VI «Про відміну рішення виконавчого комітету Одеської міської ради № 379 від 12.07.2000р. «Про оформлення малому приватному підприємству «Труд»свідоцтва про право власності на будівлю гуртожитку по вул. Ковалевського, 30»»(а.с. 33).

Таким чином, зазначене скасоване рішення виконавчого комітету Одеської міської ради № 379 від 12.07.2000 р. слугувало підставою для видачі свідоцтва про право власності від 12.07.2000 р.

Пунктом 4 Інструкції про порядок державної реєстрації права власності на об'єкти нерухомого майна, що перебувають у власності юридичних та фізичних осіб, затвердженої наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 09.06.1998 р. № 121, чинного у редакції від 18.10.1999 р., що діяла на момент видачі свідоцтва про право власності, передбачено, що оформлення права власності на об'єкти нерухомого майна провадиться з видачею свідоцтва про право власності за зразком, наведеним у додатку 11, місцевими органами державної виконавчої влади, місцевого самоврядування фізичним та юридичним особам на підставі документів, встановлених законодавством, які підтверджують їх право власності на об'єкти нерухомого майна.

Згідно п. 9 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»рішення виконавчого комітету ради з питань, віднесених до власної компетенції виконавчих органів ради, можуть бути скасовані відповідною радою.

Таким чином, прийняття Одеською міською радою рішення № 40-VI від 28.12.2010 р., згідно якого було скасовано підставу, яка підтверджує право власності МПП «Труд»»на будівлю гуртожитку, розташовану за адресою: м . Одеса, вул. Ковалевського (Пішонівська), 30, а саме скасування рішення виконавчого комітету Одеської міської ради № 379 від 12.07.2000 р., зумовлює здійснення реєстрації припинення права власності МПП «Труд»на нерухоме майно.

Судом встановлено, що на момент розгляду справи, вищезазначене рішення не визнано таким, що прийняте за межами наданих повноважень в судовому або іншому порядку, є діючим та обов'язковим до виконання.

Крім того, судом встановлено, що на адресу юридичного департаменту Одеської міської ради надійшла довідка з Єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб-підприємців № 13722197 від відділу державних реєстраторів виконавчого комітету Одеської міської ради, в якій зазначено, що 04.08.2011 року державну реєстрацію малого приватного підприємства «Труд»припинено в результаті ліквідації за рішенням засновників.

На підставі вищевказаної довідки 2 квітня 2012 року юридичним департаментом Одеської міської ради був направлений лист на адресу КП «ОБТІ та РОН»із проханням провести державну реєстрацію припинення права власності МПП «Труд»на нерухоме майно - будівлю гуртожитку у цілому, шляхом внесення відповідного запису до Реєстру прав власності на нерухоме майно згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (а.с. 7).

13 квітня 2012 року листом від 13.04.2012 року № 3758-02/116 КП «ОМБТІ та РОН»відмовило здійснити реєстрацію припинення права власності МПП «Труд»на нерухоме майно за вищевказаною адресою із пропозицією вирішити зазначене питання у судовому порядку (а.с. 8).

Надаючи правову оцінку оскаржуваним діям відповідача, суд виходив з наступного.

Відповідно до ст. 182 Цивільного кодексу України, право власності та інші речові права на нерухоме майно, обмеження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державної реєстрації.

Відповідно до ст. 1 Закону № 1952-IV, державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Згідно ч. 3 ст. 17 зазначеного Закону встановлено, що документи, що встановлюють виникнення, перехід, припинення прав на нерухоме майно і подаються для державної реєстрації прав, повинні відповідати вимогам, встановленим цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Відповідно до п. 2.1. Тимчасового положення для проведення державної реєстрації виникнення, переходу або припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно власник (власники), інший правонабувач (правонабувачі) або уповноважена ним (ними) особа подає реєстратору БТІ заяву про державну реєстрацію прав за формою, визначеною у додатку 1.

Вищезазначеними нормативними актами передбачені виключні підстави реєстрації припинення права власності, а саме п.п. 3.13, 6.4 Тимчасового положення визначено:

- у разі відмови від права власності на нерухоме майно власником (власниками);

- у разі знищення об'єкта, щодо якого проведено державну реєстрацію прав;

- у разі поділу або об'єднання нерухомого майна.

Відповідно до п. 2 ст. 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»записи скасовуються, якщо підстави, за яких вони були внесені, визнані судом недійсними.

На підставі вищезазначеного, КП «ОМБТІ та РОН»у своїм листом від 13.04.2012 року зазначило, що законодавством України визначені чіткі підстави за якими КП «ОМБТІ та РОН»може здійснити реєстрацію припинення права власності.

Як судом встановлено, згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та зичних осіб-підприємців, отриманих від відділу державних реєстраторів виконавчого комітету Одеської міської ради, 04.08.2011 р. державну реєстрацію малого приватного підприємства «Труд»припинено у результаті ліквідації (а.с. 9-11).

З відповіді прокурора Іванівського району (вих. № 2330-12 від 27.09.2012р.) наданої на запит суду, вбачається, що прокуратурою району проведено перевірку правомірності дій посадових осіб ліквідаційної комісії МПП «Труд»при ліквідації МПП «Труд». Встановлено, що 28.12.2010 року засновником МПП «Труд»було прийнято рішення про припинення діяльності шляхом ліквідації МПП «Труд»та призначено ліквідаційну комісію у складі ОСОБА_1, Трофімчук І.О. та Сьоміної Є.Я. Порушень вимог законодавства при ліквідації МПП «Труд»з боку посадових осіб ліквідаційної комісії перевіркою не встановлено. Права засновника МПП «Труд»ОСОБА_1 при цьому не порушені, нею підписані всі документи по ліквідації власноручно (а.с. 126).

Одними із найважливіших сторін інституту права власності є підстави і виникнення та припинення права власності. Ці підстави дають змогу власнику здійснювати свої правомочності стосовно майна у повному обсязі або припиняють право власності назавжди.

Цивільним кодексом України передбачено, що право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів.

Правочин - є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення повільних прав та обов'язків.

Підставами припинення права власності є юридичні факти певні (обставини), з якими закон пов'язує ліквідацію права власності взагалі або перехід його до іншої особи. При цьому одні й ті ж юридичні факти можуть одночасно бути підставами припинення права власності у однієї особи й підставами виникнення права власності у іншої.

Під юридичними фактами розуміються конкретні соціальні обставини (події, дії), що викликають відповідно до норм права настання правового наслідку - припинення правових відносин.

Окрім юридичних фактів, до передумов виникнення і припинення права власності належать норми права, що регулюють ці підстави, та правосуб'єктність учасників правовідносин власності.

Згідно п. 11 ч. 1 ст. 346 ЦК України право власності припиняється у разі припинення юридичної особи чи смерті власника.

Стаття 182 ЦК України передбачає, що право власності та інші речові права на нерухомі речі, обмеження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації. Державна реєстрація прав на нерухомість і правочинів щодо нерухомості є публічною, здійснюється відповідним органом, який зобов'язаний надавати інформацію про реєстрацію та зареєстровані права в порядку, встановленому законом.

Таким чином, на підставі вищевикладеного, суд дійшов висновку, що на підставі довідки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців відносно МПП «Труд», відповідно до ст.ст. 182, 346 ЦК України, наявні підстави для проведення державної реєстрації припинення права власності МПП «Труд»на нерухоме майно - будівлю гуртожитку у цілому, що розташована за адресою: м. Одеса, вул. Ковалевського (Пішонівська), 30, шляхом внесення відповідного запису до Реєстру прав власності на нерухоме майно.

В силу ч.1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно зі ст. 86 КАС України оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

В той же час згідно з ч. 2 ст. 71 цього Кодексу в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідно до вимог частини 3 статті 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Таким чином, на підставі ст. 10 КАС України, згідно якої, усі учасники адміністративного процесу є рівними та ст. 11 КАС України, згідно якої розгляд і вирішення справ у адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними доказів, з'ясувавши обставини у справі; перевіривши всі доводи і заперечення сторін та надавши правову оцінку всім наданим сторонами на час розгляду справи доказам, суд дійшов висновку, що позовні вимоги обґрунтовані, підтверджені матеріалами справи, у зв'язку з чим підлягають задоволенню.

Керуючись ст. ст. 6-8, 11, 35, 71, 86, 128, 158-163, 167 КАС України суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов Одеської міської ради до Комунального підприємства «Одеське міське бюро технічної інвентаризації та реєстрації об'єктів нерухомості»про зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити.

Зобов'язати Комунальне підприємство «Одеське міське бюро технічної інвентаризації та реєстрації об'єктів нерухомості»здійснити державну реєстрацію припинення права власності малого приватного підприємства «Труд»на нерухоме майно, яке розташовано за адресою: м. Одеса, вул. Ковалевського (Пішонівська), 30, шляхом внесення відповідного запису до Реєстру прав власності на нерухоме майно.

Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку на подання апеляційної скарги. Якщо апеляційну скаргу не буде подано в строк, встановлений ст. 186 КАС України, постанова суду набирає законної сили після закінчення цього строку. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.

Постанова суду може бути оскаржена до Одеського апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги до Одеського окружного адміністративного суду протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Повний текст постанови складений та підписаний суддею 12 жовтня 2012 року .

Суддя С.О. Cтефанов

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.10.2012
Оприлюднено16.10.2012
Номер документу26416650
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1570/3108/2012

Ухвала від 20.06.2012

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С. О.

Ухвала від 25.05.2012

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С. О.

Ухвала від 30.05.2012

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С. О.

Постанова від 12.10.2012

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С. О.

Ухвала від 17.05.2012

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні