ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
вул. Севастопольська, 43, м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95013
ПОСТАНОВА
Іменем України
12 жовтня 2012 р. 14:27 Справа №2а-9626/12/0170/23
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючої судді Алексєєвої Т.В., при секретарі Ходус Д.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1
до Державного реєстратора Сакської районної державної адміністрації
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, обслуговуючий кооператив "Веселка" Садівницький,
про визнання дій протиправними та спонукання до виконання певних дій
за участю представників:
від позивача- ОСОБА_3.
від відповідача - не з"явився;
від третьої особи - Демиденко О.В.
Обставини справи: Позивач звернувся до Окружного адміністративного суду АР Крим із адміністративним позовом до Державного реєстратора Сакської районної державної адміністрації, та з урахуванням змінених позовних вимог просив визнати дії державного реєстратора Сакської районної державної адміністрації АР Крим Кузьмової А.В. щодо залишення документів Обслуговуючого кооперативу «веселка» садівницький (код ЄДПРОУ 22255060), що подані для проведення державної реєстрації, без розгляду, згідно повідомлення від 06.08.2012 року № 01.9-6/968, протиправними; зобов'язати державного реєстратора Сакської районної державної адміністрації АР Крим внести зміни до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців пов'язаних із зміною голови ОБСЛУГОВУЮЧОГО КООПЕРАТИВУ «ВЕСЕЛКА» САДІВНИЦЬКИЙ (код СДПРОУ 22255060) з Демиденко Олега Володимировича на ОСОБА_1.
Уточненні позовні вимоги мотивовані тим, що відповідачем було безпідставно залишено без розгляду документи подані позивачем щодо реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців пов'язаних із зміною голови Обслуговуючого кооперативу «веселка» садівницький.
Представник Позивача у судовому засіданні наполягав на задоволенні уточнених позовних вимог.
Представник відповідача у судове засідання не з'явився, про час, дату та місце судового розгляду справи був повідомлений належним чином, надав заперечення на позов.
Третя особа, просила у задоволені позовних вимог відмовити.
Вислухавши пояснення учасників процесу, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
ВСТАНОВИВ:
«08» липня 2012р. відбулися загальні збори кооперативу, на яких було прийнято рішення про переобрання голови кооперативу. Більшістю голосів членів ОК «Веселка» Садівницький головою кооперативу обраний ОСОБА_1
З метою внесення вказаних змін до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, 06.08.2012 року позивачем був поданий до Державного реєстратора Сакської районної державної адміністрації АР Крим пакет документів, а саме:
реєстраційна карта на внесення змін про юридичну особу, оригінал протоколу загальних зборів від 08.07.2012 року,
список членів позивача, які були зареєстровані та приймали участь в роботі загальних зборів членів кооперативу,
рішення Апеляційного суду АР Крим від 17.09.2008 року,
ухвала Апеляційного суду АР Крим від 28.09.2009 року,
рішення Сакського міськрайонного суду АР Крим від 10.05.2012 року,
ухвала Апеляційного суду АР Крим від 12.06.2012 року,
протокол № 25 загальних зборів членів СТ «Радуга» від 01.02.2003 p.,
протокол № 2 зборів уповноважених кооперативу від 12.08.2007 р.
06.08.2012 року Державним реєстратором Кузьмовою А.В. на адресу позивача було спрямовано повідомлення про залишення документів, що подані для проведення державної реєстрації, без розгляду.
У своєму листі від 06.08.2012 року № 01.9-6/968 відповідач зазначив, що у проведені реєстраційних дій відмовлено з причин відсутності документу, що підтверджує наявність кворуму, а також у зв'язку з тим, що особа (ОСОБА_1.), яка надала протокол не є такою, що підтвердила повноваження.
Розглянувши матеріали справи, суд проходить до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню з наступних підстав.
Згідно з частиною 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Відповідно до частини 2 статті 2 КАС України до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.
Відповідно до частини 3 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють, чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення; безсторонньо (неупереджено); добросовісно.
Як встановлено вище, 06.08.2012 року Сакська районна державна адміністрація в АР Крим листом відмовила позивачу в реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
Стосовно законності вчинення цих дій суд звертає увагу на наступне.
Стаття 19 Конституції України зобов'язує орган влади діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із ст. 2 Закону України «Про кооперацію» кооператив - юридична особа, утворена фізичними та/або юридичними особами, які добровільно об'єдналися на основі членства для ведення спільної господарської та іншої діяльності з метою задоволення своїх економічних, соціальних та інших потреб на засадах самоврядування.
Статтею 15 Закону України «Про кооперацію» передбачено, що Вищим органом управління кооперативу є загальні збори членів кооперативу. До компетенції загальних зборів членів кооперативу належить у тому числі утворення органів управління та органів контролю за діяльністю кооперативу, інших органів управління.
Виконавчим органом кооперативу є правління, яке очолює голова, повноваження якого визначаються статутом кооперативу.
Члени правління та голова кооперативу обираються загальними зборами членів кооперативу на строк, визначений статутом, але не більше ніж п'ять років.
Відповідно до статті 33 Закону України «Про кооперацію» кооперативне об'єднання діє на підставі статуту, який затверджується установчими зборами уповноважених представників кооперативів, кооперативних об'єднань.
Обслуговуючий кооператив «Веселка» Садівницький діє на підставі статуту, затвердженого зборами уповноважених Кооперативу, державна реєстрація якого відбулась
29.02.2008 року за № 11331050002001246.
Пунктом 1 розділу 8 Статуту Обслуговуючого кооперативу «Веселка» Садівницький також передбачено, що вищим органом управління кооперативу є загальні збори (зборів уповноважених) членів кооперативу.
Розділом 12 Статуту визначено, що голова Кооперативу очолює правління й обирається загальними зборами (зборами уповноважених) кооперативу.
На загальних зборах членів обслуговуючого кооперативу «Веселка» садівничий, які відбулись 08.07.2012 року було прийнято рішення про обрання головою кооперативу ОСОБА_1. Дане рішення було прийнято більшістю голосів членів кооперативу.
З метою виконання вимог Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців», 06.08.2012 року позивачем був поданий до Державного реєстратора Сакської районної державної адміністрації АР Крим пакет документів.
Також державному реєстратору була подана реєстраційна картка про внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (форма 4), у відповідності до вимог наказу Міністерства юстиції України від 14.10.2011 року № 3178/5 «Про затвердження форм реєстраційних карток».
Відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, а також фізичних осіб -підприємців регулює Закон України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців" від 15.05.2003, № 755-IV (в редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до частини 1 статті 1 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців" державний реєстратор - посадова особа, яка відповідно до цього Закону від імені держави здійснює державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців.
Згідно зі статями 5,6 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців" державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців проводиться державним реєстратором виключно у виконавчому комітеті міської ради міста обласного значення або у районній, районній у містах Києві та Севастополі державній адміністрації за місцезнаходженням юридичної особи або за місцем проживання фізичної особи - підприємця.
Державний реєстратор на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці: проводить державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців; проводить резервування найменувань юридичних осіб; передає органам державної статистики, державної податкової служби, Пенсійного фонду України повідомлення та відомості з реєстраційних карток про вчинення реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, у тому числі щодо створення або ліквідації відокремлених підрозділів юридичних осіб; формує, веде та забезпечує зберігання реєстраційних справ (крім реєстраційних справ юридичних осіб, зареєстрованих відповідно до частини четвертої статті 3 цього Закону). Якщо кількість державних реєстраторів у виконавчому комітеті міської ради міста обласного значення або районної, районної в містах Києві та Севастополі державної адміністрації становить три і більше осіб, зберігання реєстраційних справ забезпечує відповідна посадова особа структурного підрозділу (відділу, управління), який створюється для організаційного та матеріально-технічного забезпечення роботи державних реєстраторів; оформлює та видає виписки, довідки з Єдиного державного реєстру; проводить державну реєстрацію змін до установчих документів юридичних осіб та державну реєстрацію зміни імені або місця проживання фізичних осіб - підприємців; проводить державну реєстрацію припинення юридичних осіб та державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичними особами - підприємцями; звертається до суду із заявою про зміну мети установи у встановленому законом порядку; здійснює оформлення, видачу та засвідчення юридичним особам дублікатів оригіналів їх установчих документів та змін до них; вносить до Єдиного державного реєстру відомості про державну реєстрацію особи на підставі рішення суду; здійснює облік одержаного ним від заявника електронного документа та направляє заявнику підтвердження факту одержання електронного документа, проводить необхідні реєстраційні дії у випадках, передбачених цим Законом, та надсилає заявнику відповідний документ у вигляді електронного документа і на паперовому носії. У разі наявності підстави для відмови у проведенні державної реєстрації заявникові надсилається відповідне повідомлення в електронній формі; повідомляє правоохоронні органи щодо порушення визначеного законом строку для подання відповідними посадовими особами юридичної особи та фізичною особою - підприємцем державному реєстраторові рішень щодо припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця; проводить у випадках, передбачених цим Законом, спрощену процедуру державної реєстрації припинення юридичної особи шляхом її ліквідації та припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця; здійснює інші дії, передбачені цим Законом.
Державний реєстратор призначається на посаду та звільняється з посади міським головою міста обласного значення або головою районної, районної в містах Києві та Севастополі державної адміністрації за погодженням із спеціально уповноваженим органом з питань державної реєстрації. Державний реєстратор підпорядковується міському голові міста обласного значення або голові районної, районної в містах Києві та Севастополі державної адміністрації.
Відповідно до ч.1 ст.4 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців" (в редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин) державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців - засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.
Згідно з ч.4 ст. 4 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців" (в редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин) зміни до установчих документів юридичної особи, а також зміна прізвища та/або імені, та/або по батькові (далі - імені) або місця проживання фізичної особи - підприємця підлягають обов'язковій державній реєстрації шляхом внесення відповідних змін до записів Єдиного державного реєстру в порядку, встановленому цим Законом.
Згідно з ч.4 ст.8 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців" (в редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин) установчі документи (установчий акт, статут або засновницький договір, положення) юридичної особи повинні містити відомості, передбачені законом. Відповідальність за відповідність установчих документів законодавству несуть засновники (учасники) юридичної особи.
Відповідно до ч.5 ст.8 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців" (в редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин) установчі документи юридичної особи, а також зміни до них, викладаються письмово, прошиваються, пронумеровуються та підписуються засновниками (учасниками) або уповноваженими особами, якщо законом не встановлено інший порядок їх затвердження. У випадках, які передбачені законом, установчі документи повинні бути погоджені з відповідними органами державної влади.
Внесення змін до установчих документів юридичної особи оформляється окремим додатком або викладенням установчих документів у новій редакції. На титульній сторінці додатка до установчих документів юридичної особи робиться відмітка про те, що зазначені документи є невід'ємною частиною відповідних установчих документів.
Відповідно до ч.1 ст.19 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців" (із змінами, внесеними згідно із Законом України від 21.04.2011 р. N 3263-VI) у разі якщо зміна відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, не пов'язана із змінами, що вносяться до установчих документів юридичної особи, або не підлягає державній реєстрації, особа, уповноважена діяти від імені юридичної особи (виконавчого органу), подає (надсилає поштовим відправленням з описом вкладення) державному реєстратору за місцезнаходженням реєстраційної справи юридичної особи заповнену реєстраційну картку про внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі.
Згідно з ч.2 ст.19 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців" якщо зміни до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, пов'язані із зміною керівника або осіб, що обираються (призначаються) до органу управління юридичної особи, або осіб, які мають право вчиняти дії від імені юридичної особи без довіреності, у тому числі підписувати договори, крім документів, передбачених частиною першою цієї статті, особа, уповноважена діяти від імені юридичної особи (виконавчого органу), додатково подає примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміну зазначених осіб та/або примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) розпорядчого документа про їх призначення.
Відповідно до ч.6 ст.19 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців" Державний реєстратор залишає без розгляду документи, подані для внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, якщо: документи подані не за місцем проведення державної реєстрації; документи не відповідають вимогам, встановленим частинами першою - п'ятою статті 8 цього Закону;
документи подані не у повному обсязі; документи подані особою, яка не має відповідних повноважень. У разі якщо державному реєстратору надійшло рішення суду щодо заборони проведення реєстраційних дій, яке набрало законної сили, державний реєстратор залишає без розгляду документи, подані для внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі.
Згідно із ст. 2 Закону України «Про кооперацію» кооператив - юридична особа, утворена фізичними та/або юридичними особами, які добровільно об'єдналися на основі членства для ведення спільної господарської та іншої діяльності з метою задоволення своїх економічних, соціальних та інших потреб на засадах самоврядування.
Статтею 15 Закону України «Про кооперацію» передбачено, що Вищим органом управління кооперативу є загальні збори членів кооперативу. До компетенції загальних зборів членів кооперативу належить у тому числі утворення органів управління та органів контролю за діяльністю кооперативу, інших органів управління.
Виконавчим органом кооперативу є правління, яке очолює голова, повноваження якого визначаються статутом кооперативу.
Члени правління та голова кооперативу обираються загальними зборами членів кооперативу на строк, визначений статутом, але не більше ніж п'ять років.
Відповідно до статті 33 Закону України «Про кооперацію» кооперативне об'єднання діє на підставі статуту, який затверджується установчими зборами уповноважених представників кооперативів, кооперативних об'єднань.
Суд звертає увагу, що з наведених положень законодавства не випливає права державного реєстратора перевіряти законність та обґрунтованість порядку прийняття рішень органами керування юридичних осіб.
Також, суд не вважає, що Державний реєстратор вправі встановлювати відсутність чи наявність кворуму при прийнятті органами керування юридичних осіб певних рішень.
Отже, висновки відповідача щодо відсутності кворуму при прийнятті рішення щодо обрання головою кооперативу ОСОБА_1 зроблені з перевищенням, наданих державному реєстратору законних повноважень та необґрунтовано.
Стосовно висновків відповідача щодо відсутності повноважень у ОСОБА_1 щодо подачі заяви про внесення змін до відомостей, що містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців суд зазначає наступне.
Згідно до положень ст. 97 Цивільного кодексу України управління товариством здійснюють його органи. Органами управління товариством є загальні збори його учасників і виконавчий орган, якщо інше не встановлено законом.
З наведеного випливає, що від імені товариства може діяти лише та особа, яка наділена відповідними повноваженнями, у відповідності до рішення органів управління.
Відтак, якщо органом управління юридичної особи прийнято рішення щодо зміни керівника юридичної особи, то особа, яку звільнено з посади керівника втрачає право діяти від імені такої юридичної особи в подальшому.
Отже, за таких обставин, саме рішення органа управління юридичною особою є визначальним для вирішення питання повноважень особи, яка може діяти від імені юридичної особи без довіреності.
Відтак, відповідач необґрунтовано вважає, що ОСОБА_1 не наділений повноваженнями щодо звернення до державного реєстратора з заявою про внесення змін до відомостей, що містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
Стосовно доводів відповідача щодо того, що Ухвалою Окружного адміністративного суду АР Крим від 31.08.2012 р. по справі №2а-9124/12/0170/1 встановлено факт того, що ОСОБА_1 на момент 14.08.12 р. не являвся керівником Обслуговуючого кооперативу «Веселка» Садівницький суд зазначає наступне.
У відповідності до положень ч.1 ст.72 КАС України обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.
Суд зазначає, що згідно Ухвали суду від 31.08.2012 р. по справі №2а-9124/12/0170/1 факт того, що ОСОБА_1 на момент 14.08.12 р. не являвся керівником Обслуговуючого кооперативу «Веселка» Садівницький зроблений виключно на підставі аналізу даних, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб- підприємців.
Тобто, вказані висновки базуються на аналізі відмінних, від наявних в даній справі документів та неповному вивчені доказів та фактичних обставин, які стосуються цих відносин.
Отже, суд зазначає, що пакет документів, необхідних для внесення змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб підприємців був поданий належною особою, а також у відповідності до положень закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців".
Судом 12.10.2012 року оголошена вступна та резолютивна частина постанови, а 17.10.2012 року постанова складена у повному обсязі.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 98,160-163 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Позовні вимоги задовольнити.
2. Визнати дії державного реєстратора Сакської районної державної адміністрації АР Крим Кузьмової А.В. щодо залишення документів ОБСЛУГОВУЮЧОГО КООПЕРАТИВУ «ВЕСЕЛКА» САДІВНИЦЬКИЙ (код СДПРОУ 22255060), що подані для проведення державної реєстрації, без розгляду, згідно повідомлення від 06.08.2012 року № 01.9-6/968 протиправними.
3.Зобов'язати державного реєстратора Сакської районної державної адміністрації АР Крим вчинити дії щодо внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців пов'язаних зі зміною голови ОБСЛУГОВУЮЧОГО КООПЕРАТИВУ «ВЕСЕЛКА» САДІВНИЦЬКИЙ (код СДПРОУ 22255060) з Демиденко Олега Володимировича на ОСОБА_1.
Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.
Суддя Алексєєва Т.В.
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 12.10.2012 |
Оприлюднено | 24.10.2012 |
Номер документу | 26505526 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Омельченко В'ячеслав Анатолійович
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Алексєєва Т.В.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Алексєєва Т.В.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Алексєєва Т.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні