Постанова
від 01.10.2012 по справі 2а-1670/5931/12
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 жовтня 2012 року м. ПолтаваСправа № 2а-1670/5931/12

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Гарника К.Ю.,

при секретарі - Онищенко С.В.,

за участю:

представника позивача - Марченка О.В.,

представника відповідача - Серкова Ю.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Адвокатського бюро "Олег Марченко і К" до Державної податкової інспекції у м. Полтаві Полтавської області Державної податкової служби про зобов'язання вчинити дії та скасування рішення, -

В С Т А Н О В И В:

11 вересня 2012 року Адвокатське бюро " Олег Марченко і К " звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Державної податкової інспекції у м. Полтаві Полтавської області Державної податкової служби про зобов'язання вчинити дії щодо внесення до Реєстру неприбуткових установ та організацій приватну організацію Адвокатське бюро "Олег Марченко і К" (код ЄДР 37914334) в якості неприбуткової на підставі підпункту 5.4 пункту 5 Положення про Реєстр неприбуткових установ та організацій.

01 жовтня 2012 року представником позивача надано заяву про доповнення вимог позову пунктом про скасування рішення Державної податкової інспекції у м. Полтаві Полтавської області Державної податкової служби від 01.06.2012 № 4234/15-01/150 про відмову у внесенні до Реєстру неприбуткових установ та організацій приватну організацію Адвокатське бюро "Олег Марченко і К" (код ЄДР 37914334) в якості неприбуткової на підставі підпункту 5.4 пункту 5 Положення про Реєстр неприбуткових установ та організацій.

В обґрунтування заявлених вимог позивач, вказує на те, що відповідачем неправомірно відмовлено у включенні громадської організації до Реєстру неприбуткових організацій (установ) у зв'язку з невідповідністю статутних документів пункту 157.15 статті 157 Податкового кодексу України, однак позивач був заснований як некомерційна організація без мети отримання прибутку. Оскаржуване рішення не відповідає дійсності з огляду на те, що статут складений у відповідності до діючого законодавства та здійснює свою діяльність у правовому полі. А тому, відмова податкового органу у не включенні до Реєстру неприбуткових організацій (установ) Адвокатського бюро "Олег Марченко і К" є неправомірною, а рішення, що оскаржується -таким, що підлягає скасуванню.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечував. У наданих до суду письмових запереченнях відповідач просив відмовити у задоволенні позовних вимог, посилаючись на порушення позивачем вимог пункту 157.15 статті 157 Податкового кодексу України, у зв'язку з невідповідністю організації вимогам щодо неприбуткових організацій.

Суд, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив наступні факти та відповідні до них правовідносини.

Приватна організація Адвокатського бюро "Олег Марченко і К" зареєстроване як юридична особа виконавчим комітетом Полтавської міської ради 23.09.2011, ідентифікаційний код 37914334, що підтверджується копією довідки АА № 455572 з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України.

За наслідками розгляду заяви позивача Державною податковою інспекцією у м. Полтаві Полтавської області Державної податкової служби було прийнято рішення від 01 червня 2012 року № 4234/15-01/150 про відмову у внесенні до Реєстру неприбуткових установ та організацій, у зв'язку з тим, що установчі документи приватної організації не відповідають вимогам, передбаченим чинним податковим законодавством для неприбуткових організацій.

Не погодившись з винесеним рішенням, позивач оскаржив його до суду.

Відповідно до частини 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Надаючи правову оцінку спірному рішенню, суд виходив з наступного.

Статтею 1 Закону України "Про адвокатуру" від 19.12.1992 № 2887-XII визначено, що адвокатура України є добровільним професійним громадським об'єднанням, покликаним згідно з Конституцією України сприяти захисту прав, свобод та представляти законні інтереси громадян України, іноземних громадян, осіб без громадянства, юридичних осіб, подавати їм іншу юридичну допомогу.

Відповідно до статті 4 Закону України "Про адвокатуру" адвокат має право займатись адвокатською діяльністю індивідуально, відкрити своє адвокатське бюро, об'єднуватися з іншими адвокатами в колегії, адвокатські фірми, контори та інші адвокатські об'єднання, які діють відповідно до цього Закону та статусів адвокатських об'єднань.

Порядок утворення, діяльності, реорганізації та ліквідації адвокатських об'єднань, структура, штати, функції, порядок витрачання коштів, права та обов'язки керівних органів, порядок їх обрання та інші питання, що належать до їх діяльності, регулюються статутом відповідного об'єднання.

Згідно зі статтею 42 Господарського кодексу України підприємництво - це самостійна, ініціативна, систематична, на власний ризик господарська діяльність, що здійснюється суб'єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку.

Відповідно до статті 52 Господарського кодексу України некомерційне господарювання - це самостійна систематична господарська діяльність, що здійснюється суб'єктами господарювання, спрямована на досягнення економічних, соціальних та інших результатів без мети одержання прибутку. Некомерційна господарська діяльність здійснюється суб'єктами господарювання державного або комунального секторів економіки в галузях (видах діяльності), в яких відповідно до статті 12 цього Кодексу забороняється підприємництво, на основі рішення відповідного органу державної влади чи органу місцевого самоврядування. Некомерційна господарська діяльність може здійснюватися також іншими суб'єктами господарювання, яким здійснення господарської діяльності у формі підприємництва забороняється законом. Не можуть здійснювати некомерційну господарську діяльність органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їх посадові особи.

Згідно з наданим Вищою кваліфікаційною комісією адвокатури при Кабінеті Міністрів України роз'ясненням від 21.03.2008 № V/3-71, адвокатська діяльність не є господарською і, зокрема, підприємницькою, у значенні статті 3 Господарського кодексу України, а адвокат не є суб'єктом господарювання, який здійснює підприємницьку діяльність.

Тобто, враховуючи вищевикладене, адвокат та адвокатське об'єднання не займаються підприємницькою діяльністю, отже, не є суб'єктами підприємницької діяльності.

Таким чином, адвокатське об'єднання є юридичною особою - професійною організацією адвокатів, яка не займається підприємницькою діяльністю, метою якого є захист прав, свобод та представлення законних інтересів громадян, задоволення потреб в кваліфікованій правовій допомозі, адвокатській діяльності, надання іншої юридичної допомоги тощо.

Виходячи з того, що адвокатське об'єднання здійснює некомерційне господарювання, воно може бути зареєстровано в органах податкової служби як неприбуткова організація.

Дана думка висвітлена, зокрема, у Рекомендації Вищої кваліфікаційної комісії адвокатури щодо оподаткування адвокатських об'єднань та адвокатів як самозайнятих осіб, що здійснюють незалежну професійну діяльність, затвердженої Рішення Вищої кваліфікаційної комісії адвокатури 18.03.2011 № VI/4-97.

Підпунктом 14.1.121 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, встановлено, що неприбуткові підприємства, установи та організації - підприємства, установи та організації, основною метою діяльності яких є не одержання прибутку, а провадження благодійної діяльності та меценатства і іншої діяльності, передбаченої законодавством.

Відповідно до статті 157 Податкового кодексу України ця стаття застосовується до неприбуткових установ та організацій, зареєстрованих згідно з вимогами законодавства та внесених органами державної податкової служби в установленому порядку до Реєстру неприбуткових організацій та установ, які, зокрема, є громадськими організаціями, створеними з метою надання соціальних послуг, правової допомоги, культурної, н діяльності (п. «б»п.157.1 ст.157).

Пунктом 157.15 статті 157 Податкового кодексу України встановлено, що статутні документи неприбуткових організацій повинні містити вичерпний перелік видів їх діяльності, які не передбачають одержання прибутку згідно з нормами законів, що регулюють їх діяльність.

З аналізу зазначених норм права вбачається, що неприбутковими організаціями є організації основною метою діяльності яких є не одержання прибутку, а провадження благодійної діяльності та меценатства і іншої діяльності, передбаченої законодавством та статутні документи такої організації повинні містити вичерпний перелік видів їх діяльності, які не передбачають одержання прибутку.

Таким чином, в статутних документах неприбуткової організації при визначенні мети її створення має бути чітко зазначено про те, що основною метою її діяльності є не одержання прибутку, а провадження благодійної діяльності, меценатства та іншої діяльності, передбаченої законодавством.

Згідно пункту 1.4 Статуту позивача, належним чином завірена копія якого долучена до матеріалів справи, встановлено, що Бюро створене без мети одержання прибутку та у відповідності до підпункту 14.1.121 пункту 14.1 статті 14, підпункту «г»пункту 157.1 статті 157 Податкового кодексу України, статей 1, 4, 5 Закону України «Про адвокатуру»є неприбутковою організацією

В пунктах 2.1, 2.2 та 2.4 розділу ІІ зазначеного Статуту, яким визначено предмет, мету (цілі) і принципи діяльності, визначено основні напрямки діяльності позивача та зазначено про те, що Бюро здійснює свою діяльність з метою забезпечення правової захищеності громадян, доступу їх до правосуддя, можливості отримати правову допомогу для практичної реалізації конституційних гарантій захисту прав, свобод і законних інтересів громадян України, іноземців та осіб без громадянства, а також законних інтересів юридичних осіб та представництв нерезидентів в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, в судах усіх рівнів, в Конституційному суді України та у Європейському суді з прав людини, надання юридичної допомоги в установленому законодавством порядку. У відповідності до статті 52 Господарського кодексу України -Бюро здійснює некомерційне господарювання, спрямоване на досягнення соціальних результатів без мети одержання прибутку. Бюро здійснює свою діяльність на принципах верховенства права, незалежності, гуманізму, конфіденційності та самоокупності.

З огляду на викладене, Статут позивача не суперечить вимогам чинного законодавства встановленим до статутних документів неприбуткових організацій.

Відповідно до підпункту "г" пункту 157.1 статті 157 Податкового кодексу України зазначена стаття застосовується до неприбуткових установ та організацій, зареєстрованих згідно з вимогами законодавства та внесених органами державної податкової служби в установленому порядку до Реєстру неприбуткових організацій та установ, які є іншими, ніж визначені в підпункті "б" цього пункту, юридичними особами, діяльність яких не передбачає отримання прибутку згідно з нормами відповідних законів.

Згідно із пунктом 157.12 статті 157 Податкового кодексу України з метою оподаткування центральний орган державної податкової служби веде реєстр всіх неприбуткових організацій та їх відокремлених підрозділів, які звільняються від оподаткування згідно з положеннями цього пункту. Право неприбуткової організації на користування пільгами в оподаткуванні податком на прибуток виникає після внесення такої організації до Реєстру неприбуткових організацій та установ органами державної податкової служби в порядку, встановленому законодавством. Державна реєстрація неприбуткових організацій здійснюється в порядку, передбаченому відповідним законодавством.

Зі змісту зазначених норм права вбачається, що неприбуткова організація звільняється від оподаткування згідно положеннями статті 157 Податкова кодексу України після внесення такої організації до Реєстру неприбуткових організацій та установ органами державної податкової служби.

Такий порядок встановлено Наказом Державної податкової адміністрації України від 24.01.2011 № 37. Згідно з пунктом 5 цього Порядку при включенні неприбуткової установи та організації до бази Реєстру їй за кодом ЄДРПОУ ставиться ознака неприбуткової установи чи організації, якою є нумерація установ та організацій за окремими групами відповідно до пункту 157.1 статті 157 розділу III Кодексу. При визначенні структури ознаки неприбуткових установ та організацій необхідно керуватися такими нормативно-правовими актами: Конституцією України, Бюджетним кодексом України, Податковим кодексом України, законами України, що регулюють діяльність відповідної неприбуткової установи та організації, тощо.

Пунктами 1, 2 та 3 розділу ІІ Положення про Реєстр неприбуткових установ та організацій, затвердженого наказом Державної податкової адміністрації України та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 09.02.2011 за № 161/18899, встановлено, що включення неприбуткової установи та організації до Реєстру проводиться органом державної податкової служби за їх місцезнаходженням з присвоєнням відповідної ознаки неприбутковості згідно з пунктом 5 розділу I цього Положення.

Згідно із зазначеним вище Порядком присвоєння установам та організаціям ознаки неприбутковості здійснюють державні податкові інспекції в районах, містах без районного поділу, районах у містах, міжрайонні та об'єднані спеціалізовані державні податкові інспекції (далі - місцеві органи державної податкової служби) відповідно до такої структури ознаки:

5.4. (0011) - інші, ніж визначені в підпункті "б" пункту 157.1 статті 157 розділу III Кодексу, юридичні особи, діяльність яких не передбачає отримання прибутку згідно з нормами відповідних законів (підпункт "г" пункту 157.1 статті 157 розділу III Кодексу).

Під час прийняття оскаржуваного рішення відповідачем не врахованого того, що статус позивача повністю відповідає ознакам неприбуткової організації, що може бути віднесена до зазначеного Реєстру за відповідною ознакою неприбутковості, а тому було прийнято необґрунтоване рішення про відмову у внесенні позивача до Реєстру неприбуткових організацій.

Виходячи з вищевикладеного, суд приходить до висновку, що рішення Державної податкової інспекції у м. Полтаві Полтавської області Державної податкової служби від 01.06.2012 № 4234/15-01/150 про відмову у внесенні до Реєстру неприбуткових установ та організацій приватну організацію Адвокатське бюро "Олег Марченко і К" (код ЄДР 37914334) є протиправним і таким, що підлягає скасуванню.

Відповідно до частини першої статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно із частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Отже, обов'язок доведення обставин, які стали підставою для прийняття оскаржуваного податкового повідомлення-рішення покладено на податковий орган.

Відповідач не довів суду правомірність прийнятого ним податкового повідомлення-рішення.

Таким чином, суд перевіривши матеріали справи, оцінивши надані докази, дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.

Оскільки спірне рішення є правовим актом індивідуальної дії, який згідно з частиною 2 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України у разі його неправомірності визнається судом протиправним і скасовується, суд вважає за необхідне в силу частини 2 статті 11 вказаного Кодексу вийти за межі позовних вимог про скасування рішення, та змінити спосіб захисту порушеного права шляхом визнання протиправним та скасування рішення суб'єкта владних повноважень.

Відповідно до частини 1 статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова особа).

На підставі викладеного, керуючись статтями 7-11, 71, 160-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України,-

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов Адвокатського бюро "Олег Марченко і К" до Державної податкової інспекції у м. Полтаві Полтавської області Державної податкової служби про зобов'язання вчинити дії та скасування рішення задовольнити.

Зобов'язати Державну податкову інспекцію у м. Полтаві Полтавської області Державної податкової служби внести до Реєстру неприбуткових установ та організацій приватну організацію Адвокатське бюро "Олег Марченко і К" (код ЄДР 37914334) в якості неприбуткової на підставі підпункту 5.4 пункту 5 Положення про Реєстр неприбуткових установ та організацій.

Визнати протиправним та скасувати рішення Державної податкової інспекції у м. Полтаві Полтавської області Державної податкової служби від 01.06.2012 № 4234/15-01/150.

Стягнути з Державного бюджету України на користь Адвокатського бюро "Олег Марченко і К" витрати зі сплати судового збору у розмірі 32,19 грн. /тридцять дві гривні дев'ятнадцять копійок/.

Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня проголошення постанови з одночасним поданням її копії до суду апеляційної інстанції. У разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Постанову в повному обсязі складено 05 жовтня 2012 року.

Суддя К.Ю. Гарник

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.10.2012
Оприлюднено24.10.2012
Номер документу26507278
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-1670/5931/12

Ухвала від 13.09.2012

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

К.Ю. Гарник

Ухвала від 13.12.2012

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

П'янова Я.В.

Ухвала від 07.11.2012

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

П'янова Я.В.

Постанова від 01.10.2012

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

К.Ю. Гарник

Ухвала від 13.09.2012

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

К.Ю. Гарник

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні