Справа № 2а/2570/2541/2012
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
16 жовтня 2012 р. м. Чернігів
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді Ткаченко О.Є.,
за участю секретаря Серкіної О.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду справу за адміністративним позовом Селянського фермерського господарства «Венера» до Державної податкової інспекції у Ріпкинському районі Чернігівської області Державної податкової служби про скасування податкових повідомлень-рішень,-
В С Т А Н О В И В :
08.08.2012 року Селянське фермерське господарство «Венера» (далі - СФГ «Венера») звернулось до суду з адміністративним позовом до Державної податкової інспекції у Ріпкинському районі Чернігівської області Державної податкової служби (далі - ДПІ у Ріпкинському районі) та просить скасувати податкові повідомлення-рішення: від 16.03.2012 року № 0000082330, яким позивачу визначено зобов'язання по податку на додану вартість в розмірі 67788,45 грн. за основним платежем та 16947,11 грн. за штрафними санкціями; від 16.03.2012 року № 0000102330, яким позивачу визначено зобов'язання по податку на прибуток в розмірі 43890,00 грн. за основним платежем.
Свої вимоги представник позивача мотивує тим, що працівниками ДПІ у Ріпкинському районі проведено документальну позапланову виїзну перевірку СФГ «Венера» з питань дотримання податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2011 року по 31.12.2011 року, за результатами якої складено акт від 03.03.2012 року № 1/22-101/30904262. Представник позивача зазначає, що при проведенні перевірки посадові особи ДПІ у Ріпкинському районі допустили порушення закону та перевищення прав, наданих законом контролюючому органу, як при проведенні перевірки так і при оформленні її результатів. Так, до початку проведення перевірки посадовими особами ДПІ у Ріпкинському районі не пред'являлись направлення на проведення перевірки, службові посвідчення, наказ про проведення перевірки вручено не перед перевіркою, а вже безпосередньо під час проведення перевірки. Представник позивача вказує на те, що відомості, викладені в акті перевірки, не відповідають дійсним обставинам. Таким чином, представник позивача вважає податкові повідомлення-рішення, прийняті на підставі акта перевірки від 03.03.2012 року № 1/22-101/30904262, протиправними та такими, що підлягають скасуванню.
В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги в повному обсязі та просив їх задовольнити, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві.
Представник відповідача в судовому засіданні заперечував проти задоволення позовних вимог, посилаючись на те, що документальна позапланова виїзна перевірка СФГ «Венера» проведена працівниками ДПІ у Ріпкинському районі, відповідно до порядку проведення документальної виїзної перевірки, який передбачений ст. 78 Податкового кодексу України. Наказ ДПІ у Ріпкинському районі від 20.02.2012 року № 33 «Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки» вручено керівнику СФГ «Венера» 21.02.2012 року, про що свідчать її підписи на направленнях на перевірку. За результатами перевірки складено акт від 03.03.2012 року № 1/22-101/30904262. Перевіркою встановлено порушення СФГ «Венера» вимог податкового законодавства. Так, позивач в порушення пп. 139.1.12 п. 139.1 ст. 139 Податкового кодексу України протягом перевіряємого періоду з 01.04.2011 року по 31.12.2011 року придбавало за готівку запчастини та мастильні матеріали у фізичних осіб-підприємців, що знаходились на сплаті єдиного податку, з подальшим віднесенням витрат з придбання до складу витрат податкових декларацій. Загальна сума завищення витрат з придбання товарів у фізичних осіб-підприємців за період з 01.04.2011 року по 31.12.2011 року становить - 46608,20 грн. Крім того, в перевіряємому періоді СФГ «Венера» проводило закупівлю лісопродукції у ДП «Чернігівське лісове господарство» на підставі товарно-транспортних накладних у загальній кількості 441,67 куб. м. на загальну суму 154404,10 грн. Зазначені суми витрат в загальній їх сумі 154404,10 грн. СФГ «Венера» відобразило у складі витрат звітних податкових декларацій перевіряємого періоду на підставі вказаних товарно-транспортних накладних. В той же час, при перегляді банківських виписок по рахунках СФГ «Венера» протягом перевіряємого періоду проводить лише часткову оплату ДП «Чернігівське лісове господарство» за придбану лісопродукцію. Суми оплати за отриману лісопродукцію СФГ «Венера» повторно протягом звітних періодів 2011 року включає до складу витрат пов'язаних з придбанням реалізованих товарів звітних податкових декларацій перевіряємого періоду. Таким чином, СФГ «Венера» в порушення п. 11.2 ст. 11 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» та ст. 138 Податкового кодексу України завищено витрати з придбання реалізованих товарів на загальну суму 48164,82 грн. Також згідно даних перевірки об'єкту оподаткування та до бази оподаткування податком на додану вартість обсяги операцій з поставки товарів, робіт, послуг за період з 01.01.2011 року по 31.07.2011 року сума від здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню по СФГ «Венера» перевищила граничну межу, визначену п. 181.1 ст.181 Податкового кодексу України, тобто 300 000,00 грн. Перевіркою встановлено, що в порушення вимог п. 180.1 ст.180, п. 183.1, п.183.2, 183.10 ст.183, п.185.1 ст.185, ст.187, п.188.1 ст.188 Податкового кодексу України СФГ «Венера» не зареєструвалось платником податку на додану вартість та не включило до об'єкту оподаткування та до бази оподаткування податком на додану вартість операції з надання послуг з лісозаготівлі та реалізації лісопродукції за період з 01.08.2011 року по 31.12.2011 року на суму 338 942,24 грн. Як наслідок - податок на додану вартість не нараховувався та не включався до складу податкових зобов'язань, в результаті чого податкові зобов'язання з податку на додану вартість СФГ «Венера» занижено в сумі 67788,45 грн. Тому представник відповідача вважає, що оскаржувані податкові повідомлення-рішення прийнято на підставі та у відповідності до норм податкового законодавства, а позовні вимоги позивача є безпідставними та такими, що не підлягають задоволенню.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення сторін, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позов не підлягає задоволенню з наступних підстав.
СФГ «Венера» (ідентифікаційний код-30904262) зареєстровано в якості юридичної особи 11.01.2001 року, що підтверджується спеціальним витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 15.08.2012 року (а.с. 71-72).
Відповідно до п. 75.1 ст. 75 Податкового кодексу України органи державної податкової служби мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Камеральні та документальні перевірки проводяться органами державної податкової служби в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на органи державної податкової служби.
Документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов'язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, а також отриманих в установленому законодавством порядку органом державної податкової служби документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.
Згідно із п. 78.4 ст. 78 Податкового кодексу України про проведення документальної позапланової перевірки керівник органу державної податкової служби приймає рішення, яке оформлюється наказом. Право на проведення документальної позапланової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли йому до початку проведення зазначеної перевірки вручено під розписку копію наказу про проведення документальної позапланової перевірки.
Судом встановлено, що працівниками ДПІ у Ріпкинському районі на підставі направлень від 21.02.2012 року № 44, № 45, № 46, відповідно до наказу від 20.02.2012 року № 33, пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, пп. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75, пп. 78.1.1, пп. 78.1.4 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України проведена документальна позапланова виїзна перевірка СФГ «Венера» з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2011 року по 31.12.2011 року, за результатами якої складено акт від 03.03.2012 року № 1/22-101/30904262 (а.с. 18-57,89-92).
Наказ ДПІ у Ріпкинському районі від 20.02.2012 року № 33 «Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки» вручено керівнику СФГ «Венера» Літошко Н.А. 21.02.2012 року, про що свідчать її підписи на направленнях на перевірку (а.с. 89,91,92).
Таким чином, податковим органом дотримано всіх норм Податкового кодексу України стосовно процедури проведення перевірки.
В акті перевірки від 03.03.2012 року № 1/22-101/30904262 встановлено порушення позивачем вимог чинного законодавства, а саме:
- ст. 4, п. 11.2 та 11.3 ст. 11 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», ст.ст. 135 137, 138, пп. 139.1.12 п. 139.1 ст. 139 Податкового кодексу України, в результаті чого за період з 01.01.2011 року по 31.12.2011 року СФГ «Венера» занижено суму податку на прибуток до сплати в бюджет на суму 43890 грн., в т.ч. за 2 квартал - на 2468 грн., за 2-3 квартали - на суму 23139 грн. та за 2-4 квартали - на суму 43890 грн.;
- п.180.1 ст.180, п.183.1. п.183.2, 183.10 ст.183, п.185.1 ст.185, ст. 187, п.188.1 ст.188 Податкового кодексу України, в результаті чого занижено податок на додану вартість до сплати в бюджет за період з 01.01.2011 року по 31.12.2011 року на загальну суму 67788,45 грн., в т.ч. у серпні 2011 року - в сумі 26417,9 грн., у вересні 2011 року - в сумі 2200,5 грн., у жовтні 2011 року - в сумі 16267,98 грн., у листопаді 2011 року - в сумі 6889,84 грн. та у грудні 2011 року - в сумі 16012,23 грн.
Акт перевірки отриманий головою СФГ «Венера» Літошко Н.А., про що свідчить її підпис в акті перевірки (а.с. 57).
За результатами розгляду акта перевірки заступником начальника ДПІ у Ріпкинському районі Максименком С.М. 16.03.2012 прийняті, зокрема, податкові повідомлення-рішення:
- № 0000082330 про збільшення суми грошового зобов'язання з податку на додану вартість всього в сумі 84735,56 грн. (в т.ч. санкція - 16947,11 грн.) (а.с. 16);
- № 0000102330 про збільшення суми грошового зобов'язання з податку на прибуток в сумі 43890 грн. (а.с. 17).
Податкові повідомлення - рішення отримані представником СФГ «Венера» 16.03.2012 року, про що свідчать підписи на корінцях податкових повідомлень-рішень (а.с. 110,111).
Не погоджуючись з винесеними податковими повідомленнями-рішення, позивач оскаржив їх в адміністративному порядку.
Рішенням ДПС у Чернігівській області про результати розгляду скарги від 17.05.2012 року № 640/10/10-215 та рішенням ДПС України про результати розгляду скарги від 27.07.2012 року № 13371/6/10-2115 залишено без змін податкові повідомлення-рішення ДПІ у Ріпкинському районі від 16.03.2012 року № 0000082330 та № 0000102330, а скарги СФГ «Венера» без задоволення (а.с. 7-10,11-14).
По-перше, щодо винесення податкового повідомлення-рішення від 16.03.2012 року № 0000102330, яким позивачу визначено зобов'язання по податку на прибуток в розмірі 43890,00 грн. за основним платежем, суд зазначає наступне.
Перевіркою показників відображених у рядку 01.1 Декларацій «Доходи від продажу товарів (робіт, послуг)» та рядку 02 Декларацій «Дохід від реалізації товарів (робіт, послуг)» за період з 01.01.2011 року по 31.12.2011 року у загальній сумі 579662 грн. встановлено, що на формування цих показників мало вплив здійснення операцій із реалізації лісопродукції та надання послуг з лісозаготівлі (а.с. 128-139).
В акті перевірки від 03.03.2012 року № 1/22-101/30904262 зазначено, що при перевірці актів виконаних робіт, касових ордерів, платіжних доручень, банківських виписок, головної книги на 2011 рік (а.с. 140-188), встановлено, що в період з 01.01.2011 року по 31.12.2011 року СФГ «Венера» надавало держлісгоспам послуги з лісозаготівлі, а також здійснювало реалізацію придбаної лісопродукції приватним особам, підприємствам та організаціям.
Загальний обсяг наданих послуг держлісгоспам та реалізованої лісопродукції в перевіреному періоді, з урахуванням вимог ст. 137 Податкового кодексу України, склав всього 642892,18 грн., в т.ч.: 1 квартал 2011 року - 121947,6 грн., 2 квартал 2011 року - 119849,01 грн., 2-3 квартали 2011 року - 325094,35 грн., 2-4 квартали 2011 року - 520944,58 грн.
Згідно із ст. 4 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» валовий дохід - загальна сума доходу платника податку від усіх видів діяльності, отриманого (нарахованого) протягом звітного періоду в грошовій, (матеріальній або нематеріальній формах, як на території України, її континентальному шельфі, виключній (морській економічній зоні, так і за їх межами.
Відповідно до п. 11.3 ст. 11 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» датою збільшення валового доходу вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
- або дата зарахування коштів від покупця на банківський рахунок платника податку в оплату товарів (робіт, послуг), що підлягають продажу;
- або дата відвантаження товарів, а для робіт (послуг) - дата фактичного надання результатів робіт (послуг) платником податку.
Статтею 135 Податкового кодексу України передбачено, що доходи визначаються на підставі первинних документів, що підтверджують отримання платником податку доходів, обов'язковість ведення і зберігання яких передбачено правилами ведення бухгалтерського обліку, та інших документів. Доходи, що враховуються при обчисленні об'єкта оподаткування включаються до доходів звітного періоду датою, визначеною відповідно до статті 137 Податкового кодексу України.
Згідно із п. 137.1 ст. 137 Податкового кодексу України дохід від реалізації товарів визнається за датою переходу покупцеві права власності на такий товар.
Дохід від надання послуг та виконання робіт визнається за датою складення акта або іншого документа, оформленого відповідно до вимог чинного законодавства, який підтверджує виконання робіт або надання послуг.
У зв'язку з вищенаведеним, в порушення ст. 4 та п. 11.3 ст. 11 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», ст. 135 та ст. 137 Податкового кодексу України СФГ «Венера» занижено показники в рядку 01.1 Декларацій «Доходи від продажу товарів (робіт, послуг)» та рядку 02 Декларацій «Дохід від реалізації товарів (робіт, послуг)» за період з 01.01.2011 року по 31.12.2011 року на загальну суму 63230.18 грн., в т.ч.: за 1 квартал 2011 року - на 21804,60 грн., за 2 квартал 2011 року - на 8003,01 грн., за 2-3 квартали 2011 року - на 580, грн. та за 2-4 квартали 2011 року - на 41425,58 грн.
Перевіркою повноти визначення валових витрат за період з 01.01.2011 року по 31.12.2011 року встановлено їх завищення на загальну суму 94773 грн., в т.ч.: за 1 квартал - 19100,56 грн., за 2 квартал - 2728,5 грн., за 2 - 3 квартали - 42535,5 грн. та за 2-4 квартали - 75672,46 грн.
Відповідно до пп. 139.1.12 п. 139.1 ст. 139 Податкового кодексу України визначено витрати, що не враховуються при визначенні оподатковуваного прибутку, а саме, не включаються до складу витрат, витрати, понесені у зв'язку із придбанням товарів (робіт, послуг) та інших матеріальних і нематеріальних активів у фізичної особи - підприємця, що сплачує єдиний податок (крім витрат, понесеним у зв'язку із придбанням робіт, послуг у фізичної особи - платника єдиного податку, яка здійснює діяльність у сфері інформатизації).
Так, СФГ «Венера» в порушення пп. 139.1.12 п. 139.1 ст. 139 Податкового кодексу України протягом перевіряємого періоду з 01.04.2011 року по 31.12.2011 року придбавало за готівку запчастини та мастильні матеріали у фізичних осіб - підприємців, що знаходились на сплаті єдиного податку, з подальшим віднесенням витрат з придбання до складу витрат податкових Декларацій, а саме:
- ФОП ОСОБА_3, ідент.код: НОМЕР_3, АДРЕСА_1, свідоцтво про сплату єдиного податку на 2011 рік НОМЕР_8, від 14.12.2010 року, вид діяльності - 52.48.9 - роздрібна торгівля іншими непродовольчими товарами;
- ФОП ОСОБА_4, ідент.код: НОМЕР_4, АДРЕСА_2, свідоцтво про сплату єдиного податку на 2011 рік НОМЕР_9, від 17.12.2010 року, вид діяльності - 52.12.0 - роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах без переваги продовольства;
- ФОП ОСОБА_5, ідент.код: НОМЕР_5, АДРЕСА_3, свідоцтво про сплату єдиного податку на 2011 рік НОМЕР_10, від 17.12.2010 року, вид діяльності - 52.48.9 - торгівля будматеріалами;
- ФОП ОСОБА_6, ідент.код: НОМЕР_6, АДРЕСА_4, свідоцтво про сплату єдиного податку на 2011 рік НОМЕР_11, від 17.12.2010 року, вид діяльності - 52.46.0 - роздрібна торгівля залізними виробами та склом;
- ФОП ОСОБА_7, ідент. код: НОМЕР_7, свідоцтво про сплату єдиного податку на 2011 рік, НОМЕР_12.
Вказані дії не заперечувались представником позивача в судовому засіданні.
Відомості щодо закупівлі у фізичних осіб-підприємців запчастин і мастильних матеріалів в їх розрізі та помісячно містяться в матеріалах справи (а.с. 122-123).
Згідно даних, викладених в таблиці, загальна сума завищення витрат з придбання товарів у фізичних осіб-підприємців за період з 01.04.2011 року по 31.12.2011 року становить - 46608,20 грн., в т.ч.:
- за 1 звітний квартал - 2728,50 грн.;
- за 2 - 3 квартали - 42535,50 грн.;
- за 2 - 4 квартали - 46608,20 грн.
Крім того, в перевіряємому періоді СФГ «Венера» проводить закупівлю лісопродукції у ДП «Чернігівське лісове господарство» на підставі товарно-транспортних накладних у загальній кількості 441,67 метрів кубічних на загальну суму 154404,10 грн. Номер та дата товарно транспортних накладних, вартість лісопродукції, її обсяг наведено у таблиці, що додана представником відповідача до заперечень (а.с. 123-124).
Суми витрат в загальному розмірі 154404,10 грн. СФГ «Венера» відображає у складі витрат звітних податкових декларацій перевіряємого періоду на підставі вказаних товарно- транспортних накладних (а.с. 128-139,162-171).
В той же час, при перегляді банківських виписок по рахунках СФГ «Венера», які відкриті у Чернігівському РУ НАТ КБ «ПриватБанк» (а.с. 145-161), СФГ «Венера» протягом перевіряємого періоду проводить лише часткову оплату ДП «Чернігівське лісове господарство» за придбану лісопродукцію, в т.ч.:
- 21.03.2011 року - 11000,00 грн.;
- 30.03.2011 року - 8100,56 грн.;
- 09.12.2011 року - 12064,26 грн.;
- 29.12.2011 року - 17000,00 грн.
Зазначені суми оплати за отриману лісопродукцію СФГ «Венера» повторно, протягом звітних періодів 2011 року включає до складу витрат пов'язаних з придбанням реалізованих товарів, звітних податкових декларацій перевіряємого періоду, із них:
- за 1 квартал - 19100,56 грн.;
- за 2 - 4 квартали - 29064,26 грн.
Таким чином, СФГ «Венера» в порушення п. 11.2 ст. 11 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» та ст. 138 Податкового кодексу України завищено витрати з придбання реалізованих товарів на загальну суму 48164,82 грн., в т.ч.:
- за 1 квартал - 19100,56 грн.;
- за 2 - 4 квартали - 29064,26 грн.
Відповідно до пп. 11.2.1 п. 11.2 ст. 11 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» датою збільшення валових витрат виробництва (обігу) вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
- або дата списання коштів з банківських рахунків платника податку на оплату товарів (робіт, послуг), а в разі їх придбання за готівку - день їх видачі з каси платника податку;
- або дата оприбуткування платником податку товарів, а для робіт (послуг) - дата фактичного отримання платником податку результатів робіт (послуг).
Згідно із п. 138.2, 138.3, 138.4 ст. 138 Податкового кодексу України витрати, які враховуються для визначення об'єкта оподаткування визнаються на підставі первинних документів, що підтверджують здійснення платником податків витрат, обов'язковість ведення і зберігання яких передбачено правилами ведення бухгалтерського обліку, та інших документів.
У цілях цього розділу суми, відображені у складі витрат платника податку, у тому числі в частині амортизації необоротних активів, не підлягають повторному включенню до складу його витрат.
Витрати, що формують собівартість реалізованих товарів, виконаних робіт, наданих послуг, визнаються витратами того звітного періоду, в якому визнано доходи від реалізації таких товарів, виконаних робіт, наданих послуг.
Таким чином, в результаті порушення п. 11.2 ст. 11 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», ст. 138 та пп. 139.1.12 п. 139.1 ст. 139 Податкового кодексу України СФГ «Венера» завищено показники у рядку 04.1 Декларацій «витрати на придбання товарів (робіт, послуг)» та рядку 05.1 «собівартість придбаних та реалізованих товарів» за період з 01.01.2011 року по 31.12.2011 року у загальній сумі 94773,02 грн., в т.ч.:
- за 1 квартал - 19100,56 грн.;
- за 2 квартал - 2728,50 грн.;
- за 2 - 3 квартали - 42535,50 грн.;
- за 2 - 4 квартали - 75672,46 грн.
Таким чином, по результатах перевірки СФГ «Венера» за період з 01.01.2011 року по 31.12.2011 року занижено суму податку на прибуток до сплати в бюджет на 43890 грн., в т.ч.: за 2 квартал - на 2468 грн., за 2-3 квартали - на 23139 грн. та за 2 - 4 квартали - на 43890 грн.
Згідно із п. 6 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України не застосовуються фінансові санкції до платників податку на прибуток підприємств та платників податків, що перейшли на загальну систему оподаткування, за порушення податкового законодавства за наслідками діяльності у другому-четвертому календарних кварталах 2011 року.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що податковим органом правомірно винесено податкове повідомлення-рішення від 16.03.2012 року № 0000102330, яким позивачу визначено зобов'язання по податку на прибуток в розмірі 43890,00 грн. за основним платежем.
По-друге, щодо винесення податкового повідомлення-рішення від 16.03.2012 року № 0000082330, яким позивачу визначено зобов'язання по податку на додану вартість в розмірі 67788,45 грн. за основним платежем та 16947,11 грн. за штрафними санкціями, суд зазначає наступне.
В акті перевірки від 03.03.2012 року № 1/22-101/30904262 зазначено, що у перевіреному періоді СФГ «Венера» не було зареєстроване платником податку на додану вартість.
Обсяги поставки товарів, робіт (послуг) за даними перевірки за період за період з 01.01.2011 року по 31.12.2011 року становили 642 892,18 грн., в т.ч. із січня місяця по липень місяць 2011 року включно - 303949,94 грн., а в період серпня-грудня місяців 2011 року обсяг поставки товарів, робіт (послуг) становив 338942,24 грн.
Обсяги поставки товарів, робіт (послуг) в розрізі помісячно та розрахунок суми податкових зобов'язань з податку на додану вартість наведено в таблиці, що міститься в запереченнях відповідача (а.с. 125).
Так, відповідно до вимог п. 180.1 ст. 180 Податкового кодексу України платником податку на додану вартість є :
1) будь-яка особа, що проводить господарську діяльність і реєструється за своїм добровільним рішенням як платник податку;
2) будь-яка особа, що зареєстрована або підлягає реєстрації як платник податку.
Згідно із п. 181.1. ст. 181 Податкового кодексу України у разі якщо загальна сума від здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню згідно з цим розділом, у тому числі з використанням локальної або глобальної комп'ютерної мережі, нарахована (сплачена) такій особі протягом останніх 12 календарних місяців, сукупно перевищує 300 000,00 гривень (без урахування податку на додану вартість), така особа зобов'язана зареєструватися як платник податку в органі державної податкової служби за своїм місцезнаходженням (місцем проживання) з дотриманням вимог, передбачених статтею 183 цього Кодексу, крім особи, яка є платником єдиного податку.
Судом встановлено, що у перевіряємому періоді з 01.01.2011 року по 31.12.2011 року СФГ «Венера» здійснювало господарську діяльність (лісосічні роботи та трелювання лісу, а також закупівлю лісопродукції і її подальшу реалізацію) на загальній системі оподаткування.
Згідно даних перевірки об'єкта оподаткування та бази оподаткування податком на додану вартість обсяги операцій з поставки товарів, робіт, послуг за період з 01.01.2011 року по 31.07.2011 року, сума від здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню по СФГ «Венера», перевищила граничну межу, визначену п. 181.1 ст.181 Податкового кодексу України, тобто 300 000,00 грн.
Відповідно до п.182.1 ст.182 Податкового кодексу України якщо особа, яка провадить оподатковувані операції і відповідно до пункту 181.1 статті 181 цього Кодексу не є платником податку у зв'язку з тим, що обсяги оподатковуваних операцій є меншими від встановленої зазначеною статтею суми та обсяги постачання товарів/послуг іншим платникам податку за останні 12 календарних місяців сукупно становлять не менше 50 відсотків загального обсягу постачання, вважає за доцільне добровільно зареєструватися як платник податку, така реєстрація здійснюється за її заявою.
Згідно із п. 183.1, п. 183.2 ст.183 Податкового кодексу України будь-яка особа, що підлягає обов'язковій реєстрації чи прийняла рішення про добровільну реєстрацію як платника податку, подає до органу державної податкової служби за своїм місцезнаходженням (місцем проживання) реєстраційну заяву. У разі обов'язкової реєстрації особи як платника податку реєстраційна заява подається до органу державної податкової служби не пізніше 10 числа календарного місяця, що настає за місяцем, в якому вперше досягнуто обсягу оподатковуваних операцій, визначеного у статті 181 цього Кодексу.
Відповідно до п.183.10 ст.183 Податкового кодексу України будь-яка особа, яка підлягає обов'язковій реєстрації як платник податку, вважається платником податку з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому досягнуто обсягу оподаткованих операцій і у випадках та в порядку, передбачених цією статтею, не подала до органу державної податкової служби реєстраційну заяву, несе відповідальність за не нарахування або несплату цього податку на рівні зареєстрованого платника без права нарахування податкового кредиту та отримання бюджетного відшкодування до моменту реєстрації платником ПДВ.
Згідно із п. 185.1 ст.185 Податкового кодексу України об'єктом оподаткування є операції платників податку з:
а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з передачі права власності на об'єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об'єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю;
б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу;
в) ввезення товарів (супутніх послуг) на митну територію України в митному режимі імпорту або реімпорту (далі - імпорт);
г) вивезення товарів (супутніх послуг) у митному режимі експорту або реекспорту (дані - експорт);
ґ) з метою оподаткування цим податком до експорту також прирівнюється постачання товарів (супутніх послуг), які перебувають у вільному обігу на території України, до митного режиму магазину безмитної торгівлі, митного складу або спеціальної митної зони, створених згідно з положеннями глав 35 -37 Митного кодексу України;
д) з метою оподаткування цим податком до імпорту також прирівнюється постачання товарів (супутніх послуг) з-під митного режиму магазину безмитної торгівлі, митного складу або спеціальної митної зони, створених згідно з положеннями глав 35 - 37 Митного кодексу України, для їх подальшого вільного обігу на території України;
е) постачання послуг з міжнародних перевезень пасажирів і багажу та вантажів залізничним, автомобільним, морським і річковим та авіаційним транспортом.
Відповідно до п. 188.1 ст. 188 Податкового кодексу України база оподаткування операції з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної (контрактної) вартості, але не нижче звичайних цін, визначених відповідно до статті 39 цього Кодексу, з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб'єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів), а також збору на обов'язкове державне пенсійне страхування на вартість послуг стільникового рухомого зв'язку).
До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податку безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв'язку з компенсацією вартості товарів/послуг. Ставка податку на додану вартість встановлюється від бази оподаткування і на період перевірки становить 20 відсотків.
Враховуючи вимоги п. 185.1 ст.185, ст.187, п. 188.1 ст.188 Податкового кодексу України СФГ «Венера» необхідно було починаючи з 01.08.2011 року зареєструватись платником податку на додану вартість і включати обсяги поставки продукції до об'єкта та бази оподаткування податком на додану вартість, та нараховувати податок на додану вартість за ставкою 20 відсотків і включати його до складу податкових зобов'язань.
Судом встановлено, що в порушення вимог п. 180.1 ст.180, п. 183.1, п.183.2, 183.10 ст.183, п.185.1 ст.185, ст.187, п.188.1 ст.188 Податкового кодексу України СФГ «Венера» не зареєструвалось платником податку на додану вартість та не включило до об'єкта оподаткування та бази оподаткування податком на додану вартість операції з надання послуг з лісозаготівлі та реалізації лісопродукції за період з 01.08.2011 року по 31.12.2011 року на суму 338 942,24 грн.
В результаті вказаних порушень податок на додану вартість не нараховувався та не включався до складу податкових зобов'язань.
Тому податкові зобов'язання з податку на додану вартість СФГ «Венера» занижено у сумі 67788,45 грн., в т.ч.:
- у серпні 2011 року - у сумі 26417,90 грн.;
- у вересні 2011 року - у сумі 2200,50 грн.;
- у жовтні 2011 року - у сумі 16267,98 грн.;
- у листопаді 2011 року - у сумі 6889,84 грн.;
- у грудні 2011 року - у сумі 16012,23 грн.
Крім того, той факт, що податок на додану вартість СФГ «Венера» не нараховувався та не включався до складу податкових зобов'язань, оскільки СФГ «Венера» не зареєстровано платником податку на додану вартість, підтверджується також довідкою ДПІ у Городнянському районі від 13.03.2012 року № 2/22-122/009935 про результати проведення зустрічної звірки ДП «Городнянське лісове господарство» щодо документального підтвердження господарських відносин з СФГ «Венера» та довідкою Чернігівської МДПІ від 07.03.2012 року № 2/23-00993490 про результати проведення зустрічної звірки ДП «Чернігівське ЛГ» щодо підтвердження господарських відносин з СФГ «Венера» (а.с. 99-101,102-106).
Частиною 1 п. 123.1 ст.123 Податкового кодексу України передбачено накладення на платника податків штрафу в розмірі 25 відсотків суми нарахованого податкового зобов'язання, таким чином сума штрафних (фінансових) санкцій становить:
- нараховане податкове зобов'язання 67788,45 грн. х 25,0% = 16947,11 грн. - штрафна санкція.
Згідно із п. 7 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України штрафні санкції за порушення податкового законодавства за період з 1 січня по 30 червня 2011 року застосовуються у розмірі не більше 1 гривні за кожне порушення, таким чином, сума штрафних (фінансових) санкцій, за період січня - червня місяців 2011 року, становить:
- січень 2011 року - 1,00 грн.;
- лютий 2011 року - 1,00 грн.;
- березень 2011 року - 1,00 грн.;
- квітень 2011 року - 1,00 грн.;
- травень 2011 року - 1,00 грн.;
- червень 2011 року - 1,00 грн.
За період з 01.07.2011 року по 31.12.2011 року сума штрафних (фінансових) санкцій становить:
- нараховане податкове зобов'язання 329,28 грн. : 2 = 164,64 грн. х 25,0 % = 41,16 грн. - штрафна санкція.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що податковим органом правомірно винесено податкове повідомлення-рішення від 16.03.2012 року № 0000082330, яким позивачу визначено зобов'язання по податку на додану вартість в розмірі 67788,45 грн. за основним платежем та 16947,11 грн. за штрафними санкціями.
Відповідно до ст. 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 1 ст. 9 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Посилання представника позивача були спростовані доводами представника відповідача, які знайшли своє підтвердження в судовому засіданні та в матеріалах справи.
Відповідач як суб'єкт владних повноважень довів правомірність винесення оскаржуваних податкових повідомлень-рішень.
Суд вважає, що оскаржувані податкові повідомлення-рішення прийнято ДПІ у Ріпкинському районі на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; без порушення використаного повноваження, з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з врахуванням усіх обставин, які мають значення для прийняття рішення; добросовісно та розсудливо.
На підставі викладеного, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача не підлягають задоволенню як необгрунтовані.
Керуючись ст.ст. 122, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
П О С Т А Н О В И В :
В задоволенні позову відмовити повністю.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку на апеляційне оскарження, встановленого ст. 167 Кодексу адміністративного судочинства України.
Постанова може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду в порядку та строки, передбачені ст. ст. 185-187 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Ткаченко О.Є.
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.10.2012 |
Оприлюднено | 26.10.2012 |
Номер документу | 26527323 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Ткаченко О.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні