cpg1251 Головуючий у 1 інстанції - Зінченко О.В.
Суддя-доповідач - Дяченко С.П.
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 жовтня 2012 року справа № 2а/0570/10528/2012
приміщення суду за адресою: 83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26
Донецький апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: Дяченко С.П., Сіваченка І.В. , Шишова О.О. , розглянувши в письмовому провадженні апеляційні скарги: Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Енерговугілля", Державної податкової служби у Донецькій області на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 13 вересня 2012 року у справі № 2а/0570/10528/2012 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Енерговугілля" до Державної податкової служби у Донецькій області про визнання недійсною індивідуальну податкову консультацію від 07 липня 2012 року № 9766/10/06-213-8, зобов'язання надати нову індивідуальну податкову консультацію, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач в серпні 2011 року звернувся до суду з вказаним позовом .
В обґрунтування вимог позивач зазначив, що при наданні індивідуальної податкової консультації відповідач невірно тлумачив пункт 15 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженої наказом Міністерства фінансів України № 1379 від 01.11. 2011 року.
Просив визнати недійсною індивідуальну податкову консультацію від 07.07. 2012 року № 9766/10/06-213-8 та зобов'язати відповідача надати нову індивідуальну податкову консультацію
Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 13.09.2012 року у справі № 2а/0570/10528/2012 адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Енерговугілля», задоволений повністю.
Визнано недійсною індивідуальну податкову консультацію від 07.07.2012 року № 9766/10/06-213-8 Державної податкової служби у Донецькій області.
Зобов'язано Державну податкову службу у Донецькій області надати товариству з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Енерговугілля» нову індивідуальну податкову консультацію з урахуванням висновків суду.
Стягнуто з Державного бюджету України на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Енерговугілля» витрати по сплаті судового збору у розмірі 33,06 грн.
З вказаним рішенням суду першої інстанції сторони не погодились , надали апеляційні скарги , посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права.
Позивач просив с мотивувальної частини рішення суду виключити висновки суду, що зведена податкова накладна, у разі дотримання умови щодо здійснення постачання товарів/послуг, постачання яких має безперервний або ритмічний характер при постійних зв'язках із покупцем, повинна бути виписана не рідше одного разу на місяць і не пізніше останнього дня місяця, виходячи із визначеної у договорі періодичності оплати поставлених товарів/послу; обов'язковою умовою для можливості виписки зведеної податкової накладної є обумовленість у договорі періодичності оплати поставлених товарів/послуг (один раз на п'ять днів: один раз на десять днів тощо) .
Відповідач вважав , що спірна податкова консультація ,надана ДПС у Донецькій області, не порушує прав або законних інтересів позивача - ТОВ «ТД «Енерговугілля». Просив скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог.
Сторони в судове засідання суду апеляційної інстанції не з'явились, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином. За приписами п. 2 ч. 1 ст. 197 КАС України розгляд справи колегією суддів здійснюється в письмовому провадженні за наявними у справі матеріалами.
Колегія суддів, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи встановила наступне:
Статус державної податкової служби України, її функції та правові основи діяльності регулюються нормами Закону України «Про державну податкову службу в Україні» та Податковим Кодексом України.
Державна податкова інспекція є органом державної влади і, відповідно, її діяльність має підпорядковуватись вимогам наведеної норми Конституції України та аналогічним вимогам Закону України «Про державну податкову службу в Україні»
Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Енерговугілля» зареєстроване як юридична особа виконавчим комітетом Донецької міської ради 11 жовтня 2011 року, включено до ЄДРПОУ за номером 37902764.
Відповідач - Державна податкова служба у Донецькій області є суб'єктом владних повноважень, якій в даних правовідносинах реалізує повноваження, надані йому Законом України «Про державну податкову службу в Україні» та Податковим кодексом України від 02 грудня 2010 року №2755- VІ із змінами та доповненнями.
При вирішенні даного спору взято до уваги , що згідно з п. п. 41.1.1. п. 41.1. ст. 41 ПК України, органи державної податкової служби є контролюючими органами щодо податків, які справляються до бюджетів та державних цільових фондів, крім зазначених у підпункті 41.1.2. цього пункту, а також стосовно законодавства, контроль за дотриманням якого покладається на органи державної податкової служби.
Відповідно до п.п. 14.1.172 п.14.1 ст.14 ПК України, податкова консультація - допомога контролюючого органу конкретному платнику податків стосовно практичного використання конкретної норми закону або нормативно-правового акта з питань адміністрування податків чи зборів, контроль за справлянням яких покладено на такий контролюючий орган.
Статтями 52 та 53 ПК України передбачені порядок надання та наслідки застосування податкових консультацій.
Відповідно із вищезазначеними нормами:
- за зверненням платників податків контролюючі органи безоплатно надають консультації з питань практичного застосування окремих норм податкового законодавства;
- податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію;
- за вибором платника податків консультація надається в усній або письмовій формі;
- консультації надаються органом державної податкової служби, в якому платник податків перебуває на обліку;
- контролюючі органи мають право надавати консультації виключно з тих питань, що належать до їх повноважень;
- не може бути притягнуто до відповідальності платника податків, який діяв відповідно до податкової консультації, наданої у письмовій формі, зокрема на підставі того, що у майбутньому така податкова консультація була змінена або скасована;
- платник податків може оскаржити до суду як правовий акт індивідуальної дії податкову консультацію контролюючого органу, викладену в письмовій формі, яка, на думку такого платника податків, суперечить нормам або змісту відповідного податку чи збору;
- визнання судом такої податкової консультації недійсною є підставою для надання нової податкової консультації з урахуванням висновків суду.
Наслідком застосування податкової консультації згідно п.53.1 ст.53 ПК України є те, що платника податку не може бути притягнуто до відповідальності, якщо він діяв відповідно до податкової консультації, наданої йому у письмовій або електронній формі, зокрема, на підставі того, що у майбутньому така податкова консультація була змінена або скасована.
Відповідно до п.53.3 ст.53 ПК України, платник податків може оскаржити до суду як правовий акт індивідуальної дії податкову консультацію контролюючого органу, викладену в письмовій або електронній формі, яка, на думку такого платника податків, суперечить нормам або змісту відповідного податку чи збору. Визнання судом такої податкової консультації недійсною є підставою для надання нової податкової консультації з урахуванням висновків суду.
Судами першої , апеляційної інстанцій встановлено , що 26.06.2012 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Енерговугілля» звернулося до Державної податкової інспекції у Калінінському районі м. Донецька із запитом № 26/06-2 щодо отримання консультації , в якому просили надати консультацію з урахуванням того , що підприємство є великим оптовим трейдером вугільної продукції на України , з наступних питань:
1. Чи має право товариство постійним покупцям, постачання з якими носить безперервний або ритмічний характер та з якими періодичність оплати за умовами договору складає не більше, ніж 40 календарних днів, керуючись пунктом 15 Порядку № 1379, виписувати на весь об'єм відвантаженого у звітному місяці вугілля декілька зведених податкових накладних або в останній день місяця одну зведену податкову накладну?
2. Чи має право товариство виписувати протягом місяця відвантаження датою фактуровки (акту приймання-передачі вугілля) декілька зведених податкових накладних: на партії вугілля, приймання якого відбулося вантажоодержувачем у місяці відвантаження, та в останній день місяця відвантаження - зведену податкову накладну на вугілля, що знаходиться в дорозі, або приймання якого за кількістю та якістю неможливо провести у місяці відвантаження?
3. Чи має право товариство, керуючись статтею 192 ПК України, у разі якщо після виписки зведеної накладної здійснюється будь-яка зміна компенсації вартості вугілля, виписувати розрахунки корегування кількісних та вартісних показників до зведеної податкової накладної?
4. Чи має право товариство в одному звітному місяці в розрізі одного покупця виписувати декілька зведених податкових накладних (на вугілля, приймання якого за кількістю та якістю відбулося у місяці відвантаження) та декілька податкових накладних за першою подією (на вугілля, що знаходиться в дорозі, або приймання якого за кількістю та якістю неможливо провести у місці відвантаження)?
5. Чи необхідно у зведеній податковій накладній вказувати дату відвантаження вугілля напроти кожного виду номенклатури товару?
07.07.2012 року за № 9766/10/06-213-8 Державна податкова служба у Донецькій області надала ТОВ «Торговий дім «Енерговугілля» податкову консультацію «Щодо застосування норм Податкового кодексу України», в якій вказала , що оскільки оплата за вугілля згідно умов договору здійснюється покупцем періодичними платежами протягом місяця відвантаження, але не пізніше сорока днів з дати постачання та приймання вугілля, а обов'язковою умовою щодо виписки зведеної податкової накладної відповідно до пункту 15 Порядку № 1379 є визначена у договорі періодичність оплати поставленої продукції, яка повинна бути не рідше одного разу на місяць і не пізніше останнього дня місяця, то по операціях, наведених у запиті, зведена податкова накладна не може бути виписана.
Суд першої інстанції, задовольняючи позовні вимоги в повному обсязі , в мотивувальний частині постанови прийшов до висновків , які не відповідають фактичним обставинам справи.
Передовсім колегія зазначає, що відповідно до пунктів 201.1, 201.4, 201.6, 201.7, 201.8, 201.10 статті 201 ПК України платник податку зобов'язаний надати покупцю (отримувачу) на його вимогу підписану уповноваженою платником особою та скріплену печаткою (за наявності) податкову накладну, складену за вибором покупця (отримувача) в один з таких способів: у паперовому вигляді; в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та умови реєстрації податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних. Право на нарахування податку та складання податкових накладних надається виключно особам, зареєстрованим як платники податку в порядку, передбаченому статтею 183 цього Кодексу. Податкова накладна видається платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, на вимогу покупця та є підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна є податковим документом і одночасно відображається у податкових зобов'язаннях і реєстрі виданих податкових накладних продавця та реєстрі отриманих податкових накладних покупця.
Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Податкова накладна складається у двох примірниках у день виникнення податкових зобов'язань продавця.
Згідно пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника
податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів.
Виходячи зі змісту вказаної норми закону , постачальник повинен виписувати на кожну відвантажену партію вугілля податкову накладну датою його відвантаження. Зазначена у податковій накладній ціна носить умовний характер та не є фактичною.
Після отримання фактичних показників якості вугілля у вантажоотримувача постачальник повинен виписати розрахунок коригування кількісних та вартісних показників до кожної податкові накладної.
Слід зазначити , що постачання вугілля має безперервний характер.
Пунктом 201.2 статті 201 ПК України встановлено, що форма та порядок заповнення податкової накладної затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.
Порядок заповнення податкової накладної затверджено наказом Міністерства фінансів України № 1379 від 01 листопада 2011 року, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22 листопада 2011 року за № 1333/20071. ( надалі - Порядок № 1379)
Відповідно до пункту 15 цього Порядку №1379, у разі здійснення постачання товарів/послуг, постачання яких має безперервний або ритмічний характер при постійних зв'язках із покупцем, покупцю може бути виписана зведена податкова накладна, виходячи із визначеної у договорі періодичності оплати поставлених товарів/послуг (один раз на п'ять днів; один раз на десять днів тощо), але не рідше одного разу на місяць і не пізніше останнього дня місяця. При цьому до зведеної податкової накладної обов'язково додається реєстр товаротранспортних накладних чи інших відповідних супровідних документів, згідно з якими здійснено постачання товарів/послуг.
Таким чином , переліченні підстави є виключними, інших вимог Порядком № 1379 не передбачено. Застереження «але не рідше одного разу на місяць і не пізніше останнього дня місяця», на які посилається відповідач в обґрунтування своєї відмови, має відношення до періодичності виписки податкових накладних, ані до періодичності оплати, як визначено відповідачем у консультації.
Висновки відповідача щодо можливості виписувати зведені накладні з огляду на обов'язковість здійснення оплати поставлених товарів не пізніше останнього дня звітного місяця, суперечать загальним вимогам виписки податкових накладних, передбаченим ст. 187 ПК України, згідно якої постачальник повинен виписати податкову накладну або з дати зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку, як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; або з дати відвантаження товарів.
Тобто, підставою для виписки податкової накладної є наявність однієї будь-якої події, яка наступила раніше: або попередньої оплати товару, або поставки товару.
В п.15 Порядку № 1379 передбачено, що право на виписку зведених податкових накладних мають право суб'єкти господарювання, чия діяльність має непереривний або ритмічний характер.
Отже, мова йде про значний обсяг господарського навантаження підприємця, в умовах котрого, використання суб'єктом господарювання п.15 Порядку №1379 полегшить і скоординує введення податкового обліку.
Таким чином, виключними підставами для виписки зведених накладних є постійні тривалі зв'язки з покупцем, постачання повинно носити непереривний або ритмічний характер, факт постачання повинен підтверджуватися відповідним реєстром товаротранспортних документів. Зведені податкові накладні повинні виписуватися виходячи з періодичності оплати, встановленої договором, але не пізніше останнього дня звітного місяці та не раніше одного разу на місяць.
З огляду на наведене , колегія суддів вважає , що із мотивувальної частини постанови суду, слід виключити висновки , що зведена податкова накладна, у разі дотримання умови щодо здійснення постачання товарів/послуг, постачання яких має безперервний або ритмічний характер при постійних зв'язках із покупцем, повинна бути виписана не рідше одного разу на місяць і не пізніше останнього дня місяця, виходячи із визначеної у договорі періодичності оплати поставлених товарів/послу; обов'язковою умовою для можливості виписки зведеної податкової накладної є обумовленість у договорі періодичності оплати поставлених товарів/послуг (один раз на п'ять днів: один раз на десять днів тощо).
З врахуванням викладеного, колегія суддів дійшла до висновку про наявність підстав для зміни мотивувальної частини постанови суду першої інстанції згідно статті 201 Кодексу адміністративного судочинства України.
Керуючись статтями 24, 160, 167, 184, 195, 197 , 198, 201, 205, 206, 211, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий Дім "Енерговугілля" - задовольнити.
Апеляційну скаргу Державної податкової служби у Донецькій області - залишити без задоволення.
Постанову Донецького окружного адміністративного суду від 13 вересня 2012 року у справі № 2а/0570/10528/2012, змінити в мотивувальній частині .
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Енерговугілля» до Державної податкової служби у Донецькій області про визнання недійсною індивідуальну податкову консультацію від 07 липня 2012 року № 9766/10/06-213-8, зобов'язання надати нову індивідуальну податкову консультацію, задовольнити повністю.
Визнати недійсною індивідуальну податкову консультацію від 07 липня 2012 року № 9766/10/06-213-8 Державної податкової служби у Донецькій області.
Зобов'язати Державну податкову службу у Донецькій області надати Товариству з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Енерговугілля» нову індивідуальну податкову консультацію з урахуванням висновків суду.
Стягнути з Державного бюджету України на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Енерговугілля» витрати по сплаті судового збору у розмірі 33,06 грн.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили через п'ять днів після направлення їх копій особам, які беруть участь у справі та може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом 20 днів після набрання законної сили.
Колегія суддів С.П. Дяченко
І.В. Сіваченко
О.О. Шишов
Суд | Донецький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.10.2012 |
Оприлюднено | 05.11.2012 |
Номер документу | 27191758 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Дяченко С.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні