cpg1251
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08.11.2012 року Справа № 25/5005/8301/2012
Дніпропетровський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого Виноградник О.М. ( доповідач)
суддів: Джихур О.В., Лисенко О.М. ( зміна складу колегії суддів здійснена на підставі розпорядження секретаря судової палати Лотоцької Л.О. від 07.11.2012року)
при секретарі: Ковзикові В.Ю.
Представники сторін:
від ініціюючого кредитора: Ковалевська В.В., довіреність № 20/07-12 від 20.07.12, представник;
інші учасники процесу у судове засідання не з"явились, про час та місце судового засідання повідомлені належним чином.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Лівобережної міжрайонної державної податкової інспекції, м.Дніпропетровська Дніпропетровської області Державної податкової служби на постанову господарського суду Дніпропетровської області від 09.10.2012року у справі № 25/5005/8301/2012
за заявою товариства з обмеженою відповідальністю «ГЕЛД», м.Дніпропетровськ
до товариства з обмеженою відповідальністю «БАУ-11», м.Дніпропетровськ
про визнання банкрутом
В судовому засіданні було проголошено вступну та резолютивну частину постанови (ст.ст.85, 99, 105 ГПК України).
ВСТАНОВИВ:
Постановою господарського суду Дніпропетровської області від 09.10.2012 року у справі № 25/5005/8301/2012 (суддя Чередко А.Є.) за заявою товариства з обмеженою відповідальністю «ГЕЛД», м.Дніпропетровськ до товариства з обмеженою відповідальністю «БАУ-11», м.Дніпропетровськ про визнання банкрутом було визнано товариство з обмеженою відповідальністю «БАУ-11», м.Дніпропетровськ банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру у справі строком на 3 місяці, ліквідатором товариства з обмеженою відповідальністю «БАУ-11», м.Дніпропетровськ призначено ініціюючого кредитора товариства з обмеженою відповідальністю «ГЕЛД», м.Дніпропетровськ ,тощо ( а.с.60-61;т.1).
Вищевказану постанову господарського суду мотивовано в якості норм права ст.ст.22-32,52 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом».
Не погодившись з вищевказаною постановою, її оскаржила в апеляційному порядку -Лівобережна міжрайонна державна податкова інспекція, м.Дніпропетровська Дніпропетровської області Державна податкова служба, посилається на порушення господарським судом при прийнятті оскаржуваної постанови норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову господарського суду Дніпропетровської області від 09.10.2012р., зокрема:
- господарським судом порушено вимоги ст. ст.22-32,52 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом";
- господарським судом не було досліджено всіх ознак неплатоспроможності боржника, на підставі яких було порушено справу про банкрутство ТОВ «БАУ-11», м.Дніпропетровськ.
Враховуючи, що неявка учасників судового процесу не перешкоджає розгляду справи по апеляційній скарзі по суті; апеляційний господарський суд обмежений певними процесуальними строками розгляду апеляційної скарги, будь-які клопотання від учасників процесу про продовження строків розгляду апеляційної скарги, відкладення розгляду справи не надходили, враховуючи факт належного сповіщення боржника учасників судового процесу про час та місце судового засідання, що підтверджується ухвалою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 31.10.2012року ( а.с.67-68; т.1) зі штампом канцелярії суду про розсилку згідно з Інструкцією з діловодства в господарських судах України , затверджену Наказом Голови Вищого господарського суду України від 10.12.2002р. № 75, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу можливо розглянути по суті в цьому судовому засіданні за наявними матеріалами, за відсутності учасників судового процесу ( ст.ст.75,99 ГПК України).
У відзиві на апеляційну скаргу, в своїх поясненнях представник ТОВ «ГЕЛД»просить постанову господарського суду Дніпропетровської області від 09.10.2012року у справі № 25/5005/8301/2012 залишити без змін, а апеляційне провадження за апеляційною скаргою Лівобережної міжрайонної державної податкової інспекції, м.Дніпропетровська Дніпропетровської області Державної податкової служби припинити.
Перевіривши законність та обґрунтованість постанови господарського суду Дніпропетровської області , дослідивши та проаналізувавши матеріали справи, перевіривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що оскаржувану постанову слід скасувати, провадження у справі припинити, на підставі п.1-1 ч.1 ст.80 ГПК України з урахуванням повноважень апеляційної інстанції,передбачених ст.101, ст.103 ГПК України, виходячи з наступних підстав.
27.09.2012р. ухвалою господарського суду Дніпропетровської області було порушено провадження у справі № 25/5005/8301/2012 за заявою товариства з обмеженою відповідальністю «ГЕЛД», м.Дніпропетровськ про банкрутство товариства з обмеженою відповідальністю «БАУ-11», м.Дніпропетровськ відповідно до процедури, передбаченої ст. 52 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (а.с.1).
При цьому ініціюючий кредитор в своїй заяві посилався на неоплату боржником заборгованості в розмірі 19569 грн. 30 коп., що підтверджується договором поставки №0112/Б від 02.12.2011року; накладною № 09/04-0001 від 09.04.2012року, податковою накладною від 09.04.2012року, актом прийому-передачі векселів № 16/04-01 від 16.04.2012року, протестом про неоплату векселя № 9359 від 14.08..2012року,простим векселем серії АА №2561153 від 16.04.2012року , виконавчим написом №9360 від 14.08.2012року, постановою Бабушкінського відділу державної виконавчої служби Дніпропетровського міського управління юстиції від 27.08.2012року про відкриття виконавчого провадження, постановою Бабушкінського відділу державної виконавчої служби Дніпропетровського міського управління юстиції від 21.09.2012року про повернення виконавчого документа стягувачеві -виконавчий напис №9360 від 14.08.2012року , що згідно акту державного виконавця Бабушкінського відділу ДВС Дніпропетровського МУЮ встанововлено,що боржник ТОВ «БАУ-11» за фактичною адресою зазначеною у заяві стягувача: м.Дніпропетровськ, вул..Героїв Сталінграда,буд.138 не знаходиться. ( а.с.9-21 т.1).
09.10.2012 року постановою господарського суду Дніпропетровської області у справі № 25/5005/8301/2012 (суддя Чередко А.Є.) за заявою товариства з обмеженою відповідальністю «ГЕЛД», м.Дніпропетровськ до товариства з обмеженою відповідальністю «БАУ-11», м.Дніпропетровськ про визнання банкрутом було визнано товариство з обмеженою відповідальністю «БАУ-11», м.Дніпропетровськ банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру у справі строком на 3 місяці, ліквідатором товариства з обмеженою відповідальністю «БАУ-11», м.Дніпропетровськ призначено ініціюючого кредитора товариства з обмеженою відповідальністю «ГЕЛД», м.Дніпропетровськ ,тощо ( а.с.60-61;т.1). Зазначена постанова і є предметом апеляційного оскарження.
Частиною 1 ст.52 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" передбачено, що у разі, якщо громадянин-підприємець - боржник або керівні органи боржника - юридичної особи відсутні за її місцезнаходженням, або у разі ненадання боржником протягом року до органів державної податкової служби згідно із законодавством податкових декларацій, документів бухгалтерської звітності, а також за наявності інших ознак, що свідчать про відсутність підприємницької діяльності боржника, заява про порушення справи про банкрутство відсутнього боржника може бути подана кредитором незалежно від розміру його вимог до боржника та строку виконання зобов'язань.
Отже, зазначеною нормою передбачена наявність хоча б однієї із умов, які можуть бути підставами визнання боржника банкрутом за ознаками ст.52 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом":
- фактичне припинення підприємницької діяльності, зокрема, ненадання боржником протягом року до органів державної податкової служби згідно з законодавством податкових декларацій, документів бухгалтерської звітності тощо;
- відсутність боржника або його керівних органів за місцезнаходженням; поняття місцезнаходження юридичної особи визначено в ст.93 ЦК України.
Відповідно до ст.93 ЦК України місцезнаходження юридичної особи є фактично місце ведення діяльності чи розташування офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльності юридичної особи (переважно знаходиться керівництво) та здійснюється управління та обліку ( в ред.ЗУ від 22.12.2011року № 4223-VI).
Згідно зі ст.1 Закону України від 15.05.2003 року №755-1V "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" місцезнаходження юридичної особи це -адреса органу або особи, які відповідно до установчих документів юридичної особи чи закону виступають від її імені.
Частинами 1,2 ст.17 цього ж Закону передбачено, що відомості про юридичну особу включаються до Єдиного державного реєстру шляхом внесення записів на підставі відомостей з відповідних реєстраційних карток та відомостей, що надаються юридичними особами держреєстратору за місцезнаходженням реєстраційної справи згідно закону; при цьому до Єдиного держреєстру вносяться, зокрема, відомості щодо місцезнаходження, відомості про органи управління юридичної особи та такі відомості вважаються достовірними згідно з ч.1 ст.18 ЗУ від 15.05.2003р. № 755, №755-1V (редакції з 13.04.2012р., що діяли на час прийняття оскаржуваної постанови) та можуть бути використані у справі з 3-ю особою, доки до них не внесено відповідних змін.
Пунктом 105 Постанови Пленуму Верховного Суду України №15 від 18.12.2009 року "Про судову практику в справах про банкрутство" передбачено, що згідно зі статтею 17 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" в Єдиному державному реєстрі містяться відомості про місцезнаходження юридичної особи (частина друга), а також про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням, про відсутність підтвердження відомостей про юридичну особу (частина п'ята). Згідно з частиною першою статті 18 цього Закону відомості, внесені до Єдиного державного реєстру, вважаються достовірними і можуть бути використані в спорі з третьою особою, доки до них не внесено відповідних змін. А в статті 20 вказаного Закону визначено, що відомості, які містяться в Єдиному державному реєстрі, є відкритими і загальнодоступними, за винятком ідентифікаційних номерів фізичних осіб - платників податків; відомості, що містяться в Єдиному державному реєстрі, надаються у вигляді витягу з Єдиного державного реєстру та довідки про наявність або відсутність в Єдиному державному реєстрі інформації, яка запитується. Тому відповідно до вимог статті 34 ГПК допустимими доказами, які можуть підтверджувати дані про відсутність керівних органів боржника - юридичної особи за її місцезнаходженням, є зазначені витяг чи довідка.
Ініціюючим кредитором до матеріалів справи додано витяг із Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців про те,що боржника було зареєстровано з 03.08.2011р. за адресою м.Дніпропетровськ, Індустріальний район, вул. Янтарна, будинок 75А, корпус 3, квартира 66 ( запис № 1), ( а.с.23; т.1).
Також з наданої ініціюючим кредитором вищевказаної довідки із Єдиного державного реєстру реєстру юридичних осіб- та фізичних осіб -підприємців вбачається, що 29.08.2012року, згідно запису № 2 місцезнаходження боржника м.Дніпропетровськ, Індустріальний район, вул. Янтарна, будинок 75А, корпус 3, квартира 66 внесено інформацію щодо відсутності юридичної особи за вказаною адресою ( а.с.23 на звороті).
Жодного доказу в розумінні ст..ст.32,33,36 ГПК України про те, що боржник знаходиться за адресою : м.Дніпропетровськ, вул.Героїв Сталінграда,138 ( як вказано фактичною адресою) матеріали справи не містять, такі докази не надано жодним із учасників судового процесу судам обох інстанцій при розгляді справи.
Відповідно до ч.2 ст.19 ЗУ «Про виконавче провадження»№606-ХІV від 21.04.99р. ( в ред.. від 02.10.2012року) у заяві про відкриття виконавчого провадження стягувач вправі зазначити відомості, що ідентифікують боржника чи можуть сприяти примусовому виконанню рішення (рахунок боржника, місце роботи чи отримання ним інших доходів, місцезнаходження його майна тощо), а також шляхи отримання ним коштів, стягнутих з боржника.
Відповідно до ч.1,5 ст.20 ЗУ "Про виконавче провадження" від 30.06.99р. № 783-X1V ( зі змінами та доповненнями в редакції від 31.12.2010року, яка діяла на час проведення виконавчого провадження) виконавчі дії провадяться державним виконавцем за місцем проживання, перебування, роботи боржника або за місцезнаходженням його майна. У разі якщо боржник є юридичною особою, то виконання провадиться за місцезнаходженням його постійно діючого органу або майна; у разі якщо у процесі виконавчого провадження державним виконавцем отримано документальне підтвердження про зміну або встановлення місця проживання, перебування чи місцезнаходження боржника, його майна, місця його роботи на території, на яку не поширюється компетенція державного виконавця, та з'ясувалося, що майно боржника, на яке можна звернути стягнення, відсутнє на території, на яку поширюється компетенція державного виконавця, державний виконавець не пізніше наступного дня з моменту, коли йому стали відомі зазначені обставини, надсилає виконавчий документ за новим місцем проживання чи місцезнаходженням боржника, місцем його роботи чи місцезнаходженням майна боржника, про що повідомляє стягувачу. Таким чином, запровадження процедури банкрутства повинно опробовуватись в обов»язковому порядку виконавчим провадженням. Отже, за місцезнаходженням боржника у Індустріальному районі м.Дніпропетровська виконавче провадження взагалі не відкривалось, а відкриття його за нібито фактичною адресою у Бабушкінському районі м.Дніпропетровська не підтверджено жодним доказом щодо такого відкриття, отже, є таким,що здійснено з порушенням вимог закону, зокрема, ч.1,5 ст.20 ЗУ»Про виконавче провадження»( в ред. 02.10.2012року).
Висновки, викладені в постанові Бабушкінського відділу державної виконавчої служби Дніпропетровського міського управління юстиції від 21.09.2012року ( а.с.21; т.1) про відсутність у боржника майна та грошових коштів не приймаються, оскільки: по-перше, зазначена постанова складена з порушенням ч.1,5 ст.20 ЗУ «Про виконавче провадження», по-друге, зі змісту цієї постанови вбачається саме яким ВДВС вживались заходи по розшуку майна, а актом Індустріального ВДВС від 12.09.2012року ( а.с.19; т.1) підтверджується, що все ж таки за адресою місцезнаходження боржника « хтось з»являється».
Згідно з п.10 ч. 1 ст.49 ЗУ»Про виконавче провадження»( в ред. 02.10.2012року) виконавче провадження підлягає закінченню в разі направлення виконавчого документа за належністю до іншого відділу державної виконавчої служби. Таким чином, встановивши, що боржник за місцезнаходженням в Бабушкінському районі м.Дніпропетровська не знаходиться державний виконавець Бабушкінського ВДВС повинен був закінчити вже відкрите виконавче провадження на підставі п.10 ч.1 ст.49 вказаного Закону з урахуванням вимог ч.5 ст.20 цього ж Закону, а не надавати будь-які доручення ВДВС за місцезнаходженням боржника.
Згідно зі ст.1 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" боржник -це суб'єкт підприємницької діяльності, неспроможний виконати свої грошові зобов'язання перед кредиторами, у тому числі зобов'язання щодо сплати податків і зборів( обов'язкових платежів); безспірні вимоги кредиторів - вимоги кредиторів, визнані боржником, інші вимоги кредиторів, підтверджені виконавчими документами чи розрахунковими документами, за якими відповідно до законодавства здійснюється списання коштів з рахунків боржника.
Отже, зазначені вище обставини та подані докази не дають підстав зробити висновок про те,що вимоги ініціюючого кредитора, підтверджують неплатоспроможність боржника в розумінні ст.1 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", а процедура банкрутства згідно з вимогами закону опробована виконавчим провадженням за місцезнаходженням боржника.
Враховуючи вищевикладене, а також те, що виконавчі дії всупереч вимогам закону не здійснювались за місцезнаходженням боржника, постановою про закінчення виконавчого провадження з виконання виконавчого надпису на користь ініціюючого кредитора в зв'язку з неможливістю виконання через відсутність майна у боржника, зокрема, і за його місцезнаходженням, не підтверджується зазначене, то колегія суддів вважає, що провадження у справі за ознаками ст.52 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" порушено без достатніх правових підстав, висновок господарського суду, викладений в постанові господарського суду Дніпропетровської області про визнання боржника банкрутом за ознаками ст.52 ЗУ"Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" є таким, що не відповідає вимогам закону, матеріалам, обставинам справи.
Пунктом 36 Постанови Пленуму Верховного Суду України №15 від 18.12.2009р."Про судову практику в справах про банкрутство" регламентовано, що подальший перебіг провадження у справах про банкрутство, коли у встановленому порядку виявлено безпідставність вимог ініціюючого кредитора, законом не передбачений, тому судам слід припиняти провадження у справі на підставі п.1 1 ч.1 ст.80 ГПК України, тому, що справу порушено за відсутності достатніх правових підстав.
Згідно ч.1 ст.4 Господарського процесуального кодексу України господарський суд вирішує господарські спори на підставі Конституції України, цього Кодексу, інших законодавчих актів України, міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.
Відповідно до ч.1 ст.91 ГПК України право апеляційного оскарження мають не лише сторони у справі, а й особи, які не брали участь у справі, якщо господарський суд вирішив питання про їх права та обов'язки ( в ред. ЗУ № 2453-VI від 07.07.2010р.).
Згідно ст.2 Закону України "Про державну податкову службу в Україні" завданнями органів державної податкової служби є здійснення контролю за додержанням податкового законодавства, правильністю обчислення, повнотою і своєчасністю сплати до бюджетів, державних цільових фондів податків і зборів (обов'язкових платежів), а також неподаткових доходів, установлених законодавством.
Відповідно до приписів ст.41 Податкового кодексу органи державної податкової служби є контролюючими органами, які уповноважені здійснювати заходи щодо забезпечення погашення податкового боргу в межах їх повноважень.
Частиною 1 ст.210 ГК України передбачено, що правами кредиторів щодо неплатоспроможних боржників користуються також визначені законом органи справляння податків, зборів ( обов'язкових платежів). Отже, органи ДПІ є потенційними кредиторами боржників в силу вимог закону.
Крім того, статтею 129 Конституції України регламентовано принцип забезпечення апеляційного та касаційного оскарження рішення суду, крім випадків встановлених законом. Таким чином, основним завданням суду апеляційної інстанції є забезпечення права на апеляційне оскарження.
Розглядаючи апеляційну скаргу ДПІ, яка хоча не підтвердила доказами по справі наявність кредиторських вимог до боржника, по суті, колегія суддів апеляційного господарського суду, беручи до уваги положення ст.210 ГК України про те, що органи ДПІ є потенційними кредиторами боржника, ст.1 ЗУ "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", ст.ст.91,106 ГПК України, зазначає, що однією із засад судочинства є забезпечення апеляційного оскарження судових актів судів нижчих інстанцій, згідно зі ст.129 Конституції України, тому апеляційне провадження не підлягає припиненню на підставі п.1 1 ч.1 ст.80, ст.91,106 ГПК України.
Також, слід зазначити, що незаконне введення ліквідпроцедури перешкоджає виникненню нових податкових зобов»язань, що безумовно зачіпає інтереси податкових органів, зобов»язаних забезпечувати надходження до бюджету податкових платежів. Також, незаконне введення ліквідаційної процедури та затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу боржника припиняє можливість донарахування податковими органами податкових зобов'язань за періоди, які мали місце до моменту введення ліквідаційної процедури, згідно рішення податкового органу, оскільки в ліквідаційній процедурі до реєстру вимог кредиторів можуть включатися тільки вимоги, які виникли із зобов'язань боржника, які виникли під час здійснення процедури банкрутства (пункт 4 статті 31 Закону). Незаконне введення ліквідаційної процедури та затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу боржника має наслідком припинення повноважень керівника боржника згідно частини 2 статті 23 Закону, який тим самим звільняється від відповідальності за неповноту сплати податків в попередніх податкових періодах у випадку нарахування податковими органами зобов'язань за наслідком проведеної перевірки в ході ліквідаційної процедури та відповідно до рішення податкового органу, оскільки керівником боржника в ліквідаційній процедурі стає ліквідатор боржника.
Крім цього, по даній категорії справ також існує сформована певна судова практика розгляду по суті апеляційних та касаційних скарг органів ДПІ при відсутності кредиторської заборгованості банкрута ( постанова Вищого господарського суду України від 01.02.2011р. по справі №27/96б, постанова Вищого господарського суду України від 05.04.2011р. по справі № Б29/295-10, від 21.06.2011року по справі № 44/212-б).
Керуючись ст.49, ст.ст. 80, 99, 101, 103-105 ГПК України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Лівобережної міжрайонної державної податкової інспекції, м.Дніпропетровська Дніпропетровської області Державної податкової служби -задовольнити.
Постанову господарського суду Дніпропетровської області від 09.10.2012року у справі № 25/5005/8301/2012- скасувати.
Провадження у справі припинити ( п.1-1 ч.1 ст.80 ГПК України).
Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «ГЕЛД», м.Дніпропетровськ в доход Спецфонду Державного бюджету України 536 грн. 50 коп. судового збору, які підлягають оплаті за розгляд апеляційної скарги в суді апеляційної інстанції.
Видачу відповідного наказу та його надсилання до органів стягнення доручити здійснити згідно зі ст.ст. 116-117 ГПК України господарському суду Дніпропетровської області
Матеріали справи повернути до господарського суду Дніпропетровської області.
Постанову може бути оскаржено до Вищого господарського суду України через Дніпропетровський апеляційний господарський суд протягом двадцяти днів.
Копію постанови направити держреєстратору для вчинення відповідних записів у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців згідно з законом.
Повний текст постанови виготовлено та підписано 09.11.2012року.
Головуючий суддя О.М. Виноградник
Суддя О.В.Джихур
Суддя О.М.Лисенко
Суд | Дніпропетровський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 08.11.2012 |
Оприлюднено | 12.11.2012 |
Номер документу | 27355189 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Виноградник Ольга Михайлівна
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Виноградник Ольга Михайлівна
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Виноградник Ольга Михайлівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Чередко Антон Євгенович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні