ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
----------------------
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
16 жовтня 2012 р.Справа № 2а-697/12/2170
Категорія: 8.3.2 Головуючий в 1 інстанції: Кисильова О.Й.
Колегія суддів Одеського апеляційного адміністративного суду
у складі:
головуючого -Ступакової І.Г.
суддів - Бітова А.І.
- Милосердного М.М.
(у зв'язку з неприбуттям у судове засідання сторін,
справа розглядається в порядку письмового провадження)
розглянувши у порядку письмового провадження в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою представника Державної податкової інспекції у м. Херсоні Херсонської області Державної податкової служби на постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 02 липня 2012 року по справі за адміністративним позовом Державної податкової інспекції у м. Херсоні Херсонської області Державної податкової служби до приватного підприємства "Мередиан-КВМ" про скасування державної реєстрації юридичної особи та її припинення, -
В С Т А Н О В И Л А :
У лютому 2012 року Державна податкова інспекція у м. Херсоні Херсонської області Державної податкової служби звернулася до суду з адміністративним позовом до приватного підприємства "Мередиан-КВМ" про скасування реєстраційної дії, якою проведено державну реєстрацію ПП "Мередиан-КВМ", припинення юридичної особи -приватного підприємства "Мередиан-КВМ".
В обґрунтування позову зазначалося, що відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців засновником та керівником ПП "Мередиан-КВМ" є ОСОБА_2. Згідно пояснень, наданих ОСОБА_2 04.01.2012 р., та протоколу допиту підозрюваного ОСОБА_2 від 30.01.2012 р., зазначений громадянин зареєстрував ПП "Мередиан-КВМ" та став його директором на прохання свого знайомого ОСОБА_3 за що повинен був отримувати грошову винагороду у вигляді заробітної плати. До фінансово-господарської діяльності ПП "Мередиан-КВМ" не має ніякого відношення, податкову звітність не вів та не підписував. Позивач стверджує, що господарська діяльність в даному випадку здійснювалась без відома та участі особи, яка юридично є засновником та учасником товариства, чим порушені приписи законодавчих актів України, в частині, яка стосується вимог до створення, проведення державної реєстрації юридичної особи, відомостей, які вносяться до установчих документів тощо. Таким чином особи, які фактично проводять псевдо діяльність за допомогою зареєстрованого на підставних осіб підприємства, намагаються ухилитися від відповідальності у разі виявлення факту "відмивання" доходів, отриманих нелегальним шляхом, або ухилитись від сплати податків.
Постановою Херсонського окружного адміністративного суду від 02 липня 2012 року у задоволенні адміністративного позову Державної податкової інспекції у м. Херсоні Херсонської області Державної податкової служби до приватного підприємства "Мередиан-КВМ" про скасування державної реєстрації юридичної особи та її припинення -відмовлено.
В апеляційній скарзі представника Державної податкової інспекції у м. Херсоні Херсонської області Державної податкової служби ставиться питання про скасування судового рішення, в зв'язку з тим, що воно постановлено з порушенням норм матеріального та процесуального права.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги представника Державної податкової інспекції у м. Херсоні Херсонської області Державної податкової служби, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що 27 лютого 2008 р. ОСОБА_2 прийняв рішення (рішення власника № 1), яким затвердив статут ПП "Мередиан-КВМ" та відповідно до якого поклав на себе функції директора вказаного Підприємства.
Названі рішення та статут підписані особисто ОСОБА_2
Після цього ОСОБА_2 звернувся до державного реєстратора для проведення реєстраційних дій, у результаті чого, приватне підприємство "Мередиан-КВМ" код ЄДРПОУ 35788579 зареєстровано виконавчим комітетом Херсонської міської ради 26.03.2008 р. як юридична особа, що підтверджується свідоцтвом про державну реєстрацію серії НОМЕР_1 та довідкою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних - підприємців.
ПП "Мередиан-КВМ" зареєстроване за адресою: - АДРЕСА_1 та взято на облік в ДПІ у м. Херсоні з 28.03.2008 р. за № 21307.
Згідно довідки АА № 094800 з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, керівником ПП "Мередиан-КВМ", є ОСОБА_2.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про відмову в задоволенні адміністративного позову виходячи з наступного.
Статтею 42 Господарського кодексу України визначено, що підприємництво це самостійна, ініціативна, систематична, на власний ризик господарська діяльність, що здійснюється суб'єктами господарювання з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку.
Відповідно до статті 45 ГК України, підприємництво в Україні здійснюється в будь-яких організаційних формах, передбачених законом, на вибір підприємця. Порядок створення, державної реєстрації, діяльності, реорганізації та ліквідації суб'єктів підприємництва окремих організаційних форм визначається цим Кодексом та іншими законами.
Відповідно до статті 5 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців»від 15.05.2003 №755-IV державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців проводиться державним реєстратором виключно у виконавчому комітеті міської ради міста обласного значення або у районній, районній у містах Києві та Севастополі державній адміністрації за місцезнаходженням юридичної особи або за місцем проживання фізичної особи - підприємця.
Порядок проведення державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців визначений вищевказаним законом та включає, зокрема: перевірку комплектності документів, які подаються державному реєстратору для проведення державної реєстрації, та повноти відомостей, що вказані в реєстраційній картці, та перевірку документів, які подаються державному реєстратору, на відсутність підстав для відмови у проведенні державної реєстрації.
Частиною 3 статті 25 Закону №755-IV встановлено, що за відсутності підстав для відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи державний реєстратор повинен внести до реєстраційної картки на проведення державної реєстрації юридичної особи ідентифікаційний код заявника відповідно до вимог Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України та внести до Єдиного державного реєстру запис про проведення державної реєстрації юридичної особи на підставі відомостей цієї реєстраційної картки.
Перелік підстав для відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи є вичерпним, розширеному тлумаченню не підлягає та будь-якого обов'язку державного реєстратора засвідчуватися у справжності наміру засновників займатися підприємницькою діяльністю та сплачувати податки не містить. Запис про проведення державної реєстрації юридичної особи може бути визнаний недійсним у випадках наступного усування обставин, що згідно зі статтею 27 Закону були підставою для відмови у державній реєстрації, тобто підстави, які унеможливлюють засвідчення факту створення юридичної особи.
Відповідно до ст.104 Цивільного кодексу України юридична особа припиняється в результаті передання всього свого майна, прав та обов'язків іншим юридичним особам правонаступникам або в результаті ліквідації.
Юридична особа ліквідується, зокрема, за рішенням суду про визнання судом недійсною державної реєстрації юридичної особи через допущені при її створенні порушення, які не можна усунути, а також в інших випадках, встановлених законом (п. 2 ч. 1 ст.110 ЦК України).
Частиною другою статті 38 Закону України Закон України №755- IV передбачені підстави для постановлення судового рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи, а саме: визнання недійсним запису про проведення державної реєстрації через порушення закону, допущені при створенні юридичної особи, які не можна усунути; провадження діяльності, що суперечить установчим документам, або такої, що заборонена законом; невідповідність мінімального розміру статутного фонду юридичної особи вимогам закону; неподання протягом року органам державної податкової служби податкових декларацій, документів фінансової звітності відповідно до закону; наявність в Єдиному державному реєстрі запису про відсутність юридичної особи за вказаним місцезнаходженням.
Колегія суддів зазначає, що матеріали справи не містять доказів порушення закону реєструючим органом під час державної реєстрації відповідача та доказів, що діяльність відповідача визнавалась фіктивною.
Відповідно до ч.2 ст.110 ЦК України вимога про ліквідацію юридичної особи на підставі визнання недійсним запису про проведення державної реєстрації через порушення закону, допущені при створенні юридичної особи, які не можна усунути, може бути пред'явлена до суду органом, що здійснює державну реєстрацію, а також учасником юридичної особи.
Законом України «Про державну податкову службу в Україні»встановлено, що органи державної податкової служби у випадках, в межах компетенції та у порядку, встановлених законами України, мають право звертатися у передбачених законом випадках до судових органів із заявою (позовною заявою) про скасування державної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності. (п.17 ст.11 Закону).
Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Аналіз положень п. 8 ст. 3, ч. 4 ст. 50, ст. 104 КАС України свідчить, що суб'єкт владних повноважень може звернутись до суду з адміністративним позов лише у випадках, передбачених законодавством.
Разом з цим, підпунктом 20.1.12 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України закріплено право органів державної податкової служби у випадках, встановлених законом, звертатися до суду щодо припинення юридичної особи та припинення підприємницької діяльності фізичною особою-підприємцем та/або про визнання недійсними установчих (засновницьких) документів суб'єктів господарювання у випадках, встановлених законом.
Виходячи з положень статей 20, 21 Податкового кодексу України стосовно контролюючих функцій податкової служби в кореспонденції з положеннями частини 2 статті 38 Закону України від 15.05.2003р. № 755-IV, органи державної податкової служби можуть звертатися з вимогами про припинення юридичної особи не в усіх випадках, визначених статтею 38 зазначеного закону, а лише в тих, коли податкові органи діють на реалізацію своєї владної компетенції.
Таким чином, органи державної податкової служби вправі звертатися з вимогою про припинення суб'єктів господарювання лише в разі, якщо підставою позову є неподання таким суб'єктом протягом року до органів державної податкової служби податкових декларацій, документів фінансової звітності згідно з законодавством.
В свою чергу, судом першої інстанції не встановлено, а податковим органом не надано суду жодного доказу неподання відповідачем протягом року податкових декларацій, документів фінансової звітності відповідно до закону.
З огляду на зазначене та враховуючи, що засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені Законом України №755- IV, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру проводиться державним реєстратором, суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що вимоги позивача про скасування державної реєстрації відповідача та припинення юридичної особи з підстав порушення порядку державної реєстрації задоволенню не підлягають.
Крім того, колегія суддів не погоджується з доводами апелянта про наявність підстав для скасування державної реєстрації відповідача, оскільки в матеріалах справи відсутні та до апеляційної скарги не додані докази того, що діяльність ПП "Мередиан-КВМ" спрямована на приховування від оподаткування (щодо реалізації функцій податкового органу при зверненні із таким позовом до суду).
Таким чином, доводи апеляційної скарги колегія суддів до уваги не приймає та вважає їх такими, які ґрунтуються на помилковому застосуванні апелянтом норм матеріального права, які регулюють спірні правовідносини.
Враховуючи все вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи, порушень матеріального та процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують. За таких обставин апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 195, 197; п.1 ч.1 ст. 198; ст. 200; п.1 ч.1 ст. 205; ст. 206; ч.5 ст. 254 КАС України, колегія суддів, -
У Х В А Л И Л А :
Апеляційну скаргу представника Державної податкової інспекції у м. Херсоні Херсонської області Державної податкової служби залишити без задоволення, а постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 02 липня 2012 року залишити без змін.
Ухвала апеляційного суду набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі та може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції.
Головуючий:
Судді:
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.10.2012 |
Оприлюднено | 12.11.2012 |
Номер документу | 27358335 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Ступакова І.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні