Справа № 1570/4389/2012
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 жовтня 2012 року
м.Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Цховребової М.Г.
при секретарі судового засідання - Парій І.І.
за участю:
представника позивача - Сон-Пюігреньє П.Ю.
представників відповідача - Смірнової А.В., Ходирєва С.А.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Одесі адміністративну справу за позовом Приватного підприємства «Еко-ТТ»до державної податкової інспекції у м. Іллічівську Одеської області Державної податкової служби про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
встановив:
Приватне підприємство «Еко-ТТ»звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до державної податкової інспекції у м. Іллічівську Одеської області Державної податкової служби про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 27.04.2010 року № 0000422301/0.
В судовому засіданні представник позивача підтримала адміністративний позов, просила суд задовольнити його в повному обсязі з підстав, викладених в адміністративному позові. (а.с.2-9)
Представники відповідача заперечували проти позову, просили суд відмовити у його задоволенні з підстав, викладених у запереченнях проти адміністративного позову. (а.с.98-104)
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши докази, наявні в матеріалах справи, суд дійшов до висновку, що в задоволенні адміністративного позову слід відмовити повністю, з наступних підстав.
В судовому засіданні встановлено, що 02.02.2009 року Приватне підприємство «Еко-ТТ»(далі -позивач / ПП «Еко-ТТ») зареєстровано виконавчим комітетом Іллічівської міської ради Одеської області як юридична особа, ідентифікаційний код: 36369628, місцезнаходження: 68001, Одеська область, м. Іллічівськ, вул. Паркова, 6, кв. 21. (а.с.11-19, 21, 23-24)
04.02.2009 року позивач узятий на облік в органах державної податкової служби за № 3184/11202 та перебуває на обліку у державній податковій інспекції у м. Іллічівську Одеської області Державної податкової служби (далі -відповідач / ДПІ у м. Іллічівську). (а.с.22)
20.02.2009 року позивач зареєстрований як платник податку на додану вартість, Свідоцтво про реєстрацію платника податку на додану вартість № 100201084. (а.с.27)
З 25.02.2010 року по 08.04.2010 року, на підставі направлень від 24.02.2010 року № 108/23-80 (а.с.84), від 25.03.2010 року № 199/23-80 (а.с.85), виданих Державною податковою адміністрацією в Одеській області, посадовою та службовими особами ДПА в Одеській області та ДПІ у м. Іллічівську, згідно із п. 1 ст. 11, ч. 1 ст.11-1 Закону України від 4 грудня 1990 року № 509-ХІІ «Про державну податкову службу в Україні»проведена планова виїзна перевірка ПП «Еко-ТТ»з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 04.02.2009 року по 30.09.2009 року, валютного та іншого законодавства за період з 04.02.2009 року по 30.09.2009 року, відповідно до затвердженого плану перевірки. (а.с.87-88)
Термін проведення перевірки продовжувався з 25.03.2010 року по 08.04.2010 року на підставі наказу ДПА в Одеській області від 25.03.2010 року № 607. (а.с.86)
За результатами проведеної перевірки складено акт від 15 квітня 2010 року № 204/23-80/36369628 «Про результати планової виїзної перевірки Приватного підприємства «Еко-ТТ», код за ЄДРПОУ 36369628 з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 04.02.2009 по 30.09.2009 року, валютного та іншого законодавства за період з 04.02.2009 по 30.09.2009». (а.с.26-51)
Відповідно до висновку зазначеного акта, перевіркою встановлені порушення ПП «Еко-ТТ», зокрема: п. 5.1, пп. 5.2.1 п. 5.2, пп. 5.3.9 п. 5.3 ст. 5 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств»від 28.12.1994 року № 334/94-ВР із змінами та доповненнями, в результаті чого занижено податок на прибуток в періоді, що перевірявся, на загальну суму 150000 грн., у тому числі за три квартали 2009 року -150000 грн.
Згідно змісту даного акта перевірки, вищенаведені порушення встановлені відповідачем виходячи з наступного, зокрема:
- посадовими особами ПП «Еко-ТТ»не було представлено до перевірки оформлених належним чином документів, наявність яких передбачена діючим законодавством України, які б підтверджували, що здійснені ними витрати в оплату транспортно-експедиторських послуг пов'язані безпосередньо з власною фінансово-господарською діяльністю;
- наданий до перевірки договір транспортно-експедиторського обслуговування, укладений з експедитором не містить істотних умов, наявність яких передбачена Законом України «Про транспортно-експедиторську діяльність»від 01.07.2004 року № 1955-ІV, Цивільним та Господарським кодексами України щодо договорів транспортного експедирування, а саме: не визначено вид та найменування вантажу, пункти відправлення та призначення вантажу, умови залучення експедитором до виконання його зобов'язань інших осіб (від свого імені або від імені клієнта), порядок погодження змін маршруту, вказівок клієнта, тощо;
- надані до перевірки акти виконаних робіт не містять вичерпну інформацію щодо наданих видів послуг, видів та найменування вантажу, пунктів відправлення та призначення вантажу, витрати експедитора на оплату послуг залучених їм третіх осіб, для визначення розміру оплати наданих ними послуг;
- оскільки з наведених причин під час перевірки не має можливості достовірно визначити, що витрати платника податку за отриманими послугами відповідають вимогам п. 5.1 ст. 5 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», тобто зазначені послуги використовувались у власній господарській діяльності, не має достатніх підстав для віднесення вказаних витрат до валових витрат виробництва (обігу);
- посадові особи ПП «Еко-ТТ»відмовились від надання письмових пояснень щодо порушень, встановлених перевіркою.
15 квітня 2010 року посадовою та службовими особами ДПА в Одеській області складено акт № 108/10/23-8009/36369628 відмови від підпису акту комплексної документальної перевірки ПП «Еко-ТТ», код ЄДРПОУ 36369628. (а.с.64)
В якості додатків до даного акту перевірки відповідачем складено: узагальнений перелік документів, які було використано при проведенні перевірки (а.с.59-61), довідку про загальну інформацію щодо ПП «Еко-ТТ»та результати його діяльності за період з 04.02.2009 року по 30.09.2009 року (а.с.89-93), реєстр суб'єктів господарювання, з якими ПП «Еко-ТТ»перебувало у господарських відносинах (а.с.94), відомості про суб'єктів господарювання, які припинили діяльність на підставі рішення суду або по яких розпочато ліквідаційну процедуру (а.с.95), реєстри кореспонденції рахунків бухгалтерського обліку та показників валових доходів та валових витрат ПП «Еко-ТТ»(а.с.96, 97), опис копій документів, які були вилучені під час проведення планової виїзної перевірки ПП «Еко-ТТ»(а.с.136-137).
Податковим повідомленням-рішенням відповідача від 27 квітня 2010 року № 0000422301/0 (а.с.72) позивачу виставлено загальну суму податкового зобов'язання, визначену в цьому податковому повідомленні-рішенні на підставі акта перевірки від 15 квітня 2010 року № 204/23-80/36369628 за платежем: податок на прибуток приватних підприємств, у загальному розмірі 195000 грн., в тому числі за основним платежем -150000 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями -45000 грн.
Не погоджуючись із вищезазначеним податковим повідомленням-рішенням відповідача , позивач оскаржив його у судовому порядку.
В судовому засіданні також встановлено, що 15 липня 2009 року між ТОВ «Інтер ЛТД», в подальшому «Експедитор», та ТОВ «Еко-ТТ», в подальшому «Замовник», укладено договір про транспортно-експедиторське обслуговування (а.с.114), відповідно до якого, зокрема:
- Замовник поручає, а Експедитор приймає на себе здійснення транспортно-експедиторського обслуговування (ТЕО) вантажів Замовника, а також відправлення вантажів в пункти призначення за вказівкою Замовника;
- Експедитор зобов'язується:
- від імені, за дорученням та за рахунок Замовника укладати договори з портами, залізними дорогами та автотранспортними підприємствами про перевезення вантажів Замовника, а також представляти Замовника перед митними, карантинними та іншими організаціями;
- надсилати Замовнику транспортні, товарносупровідні та інші документи по вантажу;
- Замовник зобов'язується надавати Експедитору довіреності на право укладання від імені Замовника договорів з портами, з/д станціями та іншими організаціями, а також здійснювати для Замовника транспортно-експедиторські та митні операції;
- оплата здійснюється на підставі підписаних сторонами актів про виконання експедиторських послуг протягом 180 днів з моменту підписання акту;
- договір вступає в силу з моменту його підписання та діє до повного погашення взаєморозрахунків між Сторонами по даному договору.
На підтвердження наявності у позивача товару, який підлягав перевезенню за договором про транспортно-експедиторське обслуговування та виконання умов вищезазначеного договору позивачем суду надано, зокрема: договір купівлі-продажу, договір зберігання товарів, контракт, вантажно-митні декларації, податкові накладні, накладні, акти про виконання експедиторських послуг, довіреності. (а.с.115-135, 166-188)
Відповідно до ч. 3 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Частиною 6 статті 71 КАС України встановлено, що якщо особа, яка бере участь у справі, без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які вона посилається, суд вирішує справу на основі наявних доказів.
Спірні правовідносини врегульовано законодавством (чинним та у редакції станом на момент виникнення відповідних правовідносин): Цивільним кодексом України від 16 січня 2003 року № 435-IV (далі -ЦК України), Господарським кодексом України від 16 січня 2003 року № 436-IV (далі -ГК України), Законами України «Про державну податкову службу»від 4 грудня 1990 року № 509-XII (далі -ЗУ № 509-ХІІ), «Про оподаткування прибутку підприємств»від 28 грудня 1994 року № 334/94-ВР (далі -ЗУ № 334/94-ВР), «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»від 16 липня 1999 року № 996-XIV (далі -ЗУ № 996-XIV), «Про транспортно-експедиторську діяльність»від 1 липня 2004 року № 1955-IV (далі -ЗУ № 1955-IV).
Відповідно до п. 1 ст. 10 ЗУ № 509-ХІІ, органи державної податкової служби у випадках, в межах компетенції та у порядку, встановлених законами України, мають право здійснювати документальні невиїзні перевірки (на підставі поданих податкових декларацій, звітів та інших документів, пов'язаних з нарахуванням і сплатою податків та зборів (обов'язкових платежів) незалежно від способу їх подачі), а також планові та позапланові виїзні перевірки своєчасності, достовірності, повноти нарахування і сплати податків та зборів (обов'язкових платежів), додержання валютного законодавства юридичними особами, їх філіями, відділеннями, іншими відокремленими підрозділами, що не мають статусу юридичної особи, а також фізичними особами, які мають статус суб'єктів підприємницької діяльності чи не мають такого статусу, на яких згідно із законами України покладено обов'язок утримувати та/або сплачувати податки і збори (обов'язкові платежі), крім Національного банку України та його установ (далі - платники податків).
Згідно з ч. 1 ст. 11-1 ЗУ № 509-ХІІ плановою виїзною перевіркою вважається перевірка платника податків щодо своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати ним податків та зборів (обов'язкових платежів), яка передбачена у плані роботи органу державної податкової служби і проводиться за місцезнаходженням такого платника податків чи за місцем розташування об'єкта права власності, стосовно якого проводиться така планова виїзна перевірка.
Згідно з п. 5.1 ст. 5 ЗУ № 334/94-ВР, валові витрати виробництва та обігу (далі - валові витрати) - сума будь-яких витрат платника податку у грошовій, матеріальній або нематеріальній формах, здійснюваних як компенсація вартості товарів (робіт, послуг), які придбаваються (виготовляються) таким платником податку для їх подальшого використання у власній господарській діяльності.
Підпунктом 5.2.1 пункту 5.2 статті 5 ЗУ № 334/94-ВР передбачено, що до складу валових витрат включаються суми будь-яких витрат, сплачених (нарахованих) протягом звітного періоду у зв'язку з підготовкою, організацією, веденням виробництва, продажем продукції (робіт, послуг) і охороною праці, у тому числі витрати з придбання електричної енергії (включаючи реактивну), з урахуванням обмежень, установлених пунктами 5.3 - 5.7 цієї статті.
Відповідно до пп. 5.3.9 п. 5.3 ст. 5 ЗУ № 334/94-ВР, не включаються до складу валових витрат витрати на виплату винагород або інших видів заохочень пов'язаним з таким платником податку фізичним чи юридичним особам у разі, якщо немає документальних доказів, що таку виплату або заохочення було проведено як компенсацію за фактично надану послугу (відпрацьований час). За наявності зазначених документальних доказів віднесенню до складу валових витрат підлягають фактичні суми виплат (заохочень), але не більші ніж суми, розраховані за звичайними цінами.
Статтею 3 ЗУ № 996-XIV передбачено, що метою ведення бухгалтерського обліку і складання фінансової звітності є надання користувачам для прийняття рішень повної, правдивої та неупередженої інформації про фінансове становище, результати діяльності та рух грошових коштів підприємства.
Бухгалтерський облік є обов'язковим видом обліку, який ведеться підприємством. Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 9 ЗУ № 996-XIV, підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях і повинні мати такі обов'язкові реквізити:
- назву документа (форми);
- дату і місце складання;
- назву підприємства, від імені якого складено документ;
- зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції;
- посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення;
- особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Частиною 1 статті 929 ЦК України та частиною 1 статті 316 ГК України передбачено, що за договором транспортного експедирування одна сторона (експедитор) зобов'язується за плату і за рахунок другої сторони (клієнта) виконати або організувати виконання визначених договором послуг, пов'язаних з перевезенням вантажу.
Договором транспортного експедирування може бути встановлено обов'язок експедитора організувати перевезення вантажу транспортом і за маршрутом, вибраним експедитором або клієнтом, зобов'язання експедитора укласти від свого імені або від імені клієнта договір перевезення вантажу, забезпечити відправку і одержання вантажу, а також інші зобов'язання, пов'язані з перевезенням.
Договором транспортного експедирування може бути передбачено надання додаткових послуг, необхідних для доставки вантажу (перевірка кількості та стану вантажу, його завантаження та вивантаження, сплата мита, зборів і витрат, покладених на клієнта, зберігання вантажу до його одержання у пункті призначення, одержання необхідних для експорту та імпорту документів, виконання митних формальностей тощо).
Згідно з ч. 3 ст. 9 ЗУ № 1955-IV істотними умовами договору транспортного експедирування є:
- відомості про сторони договору:
- для юридичних осіб - резидентів України: найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України;
- для юридичних осіб - нерезидентів України: найменування, місцезнаходження та державу, де зареєстровано особу;
- для фізичних осіб - громадян України: прізвище, ім'я, по батькові, місце проживання із зазначенням адреси та індивідуальний ідентифікаційний номер у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків та інших обов'язкових платежів;
- для фізичних осіб - іноземців, осіб без громадянства: прізвище, ім'я, по батькові (за наявності), адресу місця проживання за межами України;
- вид послуги експедитора;
- вид та найменування вантажу;
- права, обов'язки сторін;
- відповідальність сторін, у тому числі в разі завдання шкоди внаслідок дії непереборної сили;
- розмір плати експедитору;
- порядок розрахунків;
- пункти відправлення та призначення вантажу;
- порядок погодження змін маршруту, виду транспорту, вказівок клієнта;
- строк (термін) виконання договору;
- а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
Відповідно до ч. 11 ст. 9 ЗУ № 1955-IV перевезення вантажів супроводжується товарно-транспортними документами, складеними мовою міжнародного спілкування залежно від обраного виду транспорту або державною мовою, якщо вантажі перевозяться в Україні.
На підставі встановлених в судовому засіданні обставин та аналізу вищенаведених вимог законодавства, які регулюють спірні правовідносини, в тому числі, виходячи з того, що:
- наданий до перевірки договір про транспортно-експедиторське обслуговування від 15 липня 2009 року, укладений між ТОВ «Інтер ЛТД»(«Експедитор») та ТОВ «Еко-ТТ»(«Замовник»), не містить істотних умов, наявність яких передбачена Законом України «Про транспортно-експедиторську діяльність»від 01.07.2004 року № 1955-ІV, Цивільним та Господарським кодексами України щодо договорів транспортного експедирування, а саме договором не визначено:
- вид та найменування вантажу,
- розмір плати експедитору,
- пункти відправлення та призначення вантажу,
- умови залучення експедитором до виконання його зобов'язань інших осіб (від свого імені або від імені клієнта),
- порядок погодження змін маршруту, вказівок клієнта тощо;
- під час проведення спірної перевірки та судового розгляду даної справи на пропозицію та ухвали суду про витребування доказів документи, передбачені Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, Законом України «Про транспортно-експедиторську діяльність» та договором про транспортно-експедиторське обслуговування від 15 липня 2009 року, укладеним між позивачем та ТОВ «Інтер ЛТД», зокрема:
- договори Експедитора (від імені, за дорученням та за рахунок Замовника) з портами, залізними дорогами та автотранспортними підприємствами про перевезення вантажів Замовника, а також доказів того, що Експедитор представляв Замовника перед митними, карантинними та іншими організаціями;
- транспортні, товарносупровідні та інші документи по вантажу;
- докази щодо оплати позивачем експедиторських послуг протягом 180 днів з моменту підписання актів про виконання експедиторських послуг, а також докази того, що здійснені позивачем витрати на оплату транспортно-експедиторських послуг безпосередньо пов'язані з власною фінансово-господарською діяльністю позивача,
-позивачем не надані;
крім того:
- надані до перевірки акти про виконання експедиторських послуг не містять вичерпну інформацію щодо наданих видів послуг, видів та найменування вантажу, пунктів відправлення та призначення вантажу, витрати експедитора на оплату послуг залучених їм третіх осіб, для визначення розміру оплати наданих ними послуг;
- надані суду на підтвердження надходження до позивача певних товарів митні документи не підтверджують факт виконання договору про транспортно-експедиторське обслуговування;
суд дійшов до висновків про те, що:
- на виконання вимог ч. 2 ст. 71 КАС України відповідачем доказана правомірність податкового повідомлення-рішення від 27 квітня 2010 року № 0000422301/0, прийняття його на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені законодавством України, та відповідно до інших вимог ч. 3 ст. 2 КАС України;
відповідно:
- підстав для визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення відповідача від 27 квітня 2010 року № 0000422301/0 -немає.
Керуючись ст.ст. 6, 7, 11, 71, 86, 94, 158-162, 167, 184-186 КАС України, суд -
постановив:
У задоволенні адміністративного позову Приватного підприємства «Еко-ТТ»до державної податкової інспекції у м. Іллічівську Одеської області Державної податкової служби про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 27 квітня 2010 року № 0000422301/0 -відмовити повністю.
Постанова може бути оскаржена до Одеського апеляційного адміністративного суду через Одеський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги на постанову суду протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
В повному обсязі постанову складено 26 жовтня 2012 року.
Суддя М.Г. Цховребова
У задоволенні адміністративного позову Приватного підприємства «Еко-ТТ» до державної податкової інспекції у м. Іллічівську Одеської області Державної податкової служби про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 27 квітня 2010 року № 0000422301/0 - відмовити повністю.
26 жовтня 2012 року
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.10.2012 |
Оприлюднено | 13.11.2012 |
Номер документу | 27374146 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Цховребова М. Г
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні