ВІННИЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа № 2270/15481/11
Головуючий у 1-й інстанції: Тарновецький І.І.
Суддя-доповідач: Ватаманюк Р.В.
У Х В А Л А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 квітня 2012 року
м. Вінниця
Вінницький апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого-судді: Ватаманюка Р.В.
суддів: Гонтарука В. М. Смілянця Е. С.
при секретарі: Хомяку Д.А.
за участю представників сторін:
представника позивача - Васутинська А.Є.,
представника відповідача - Шикільна І.В.,
третя особа - Малицький Б.Ю.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України на постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 14 лютого 2012 року у справі за адміністративним позовом Приватного ремонтно-будівельного підприємства "Комунбуд" до Державної служби геології та надр України, третя особа на стороні відповідача, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Хмельницька обласна санітарно-епідеміологічна станція про скасування наказу та зобов'язання вчинити дії , -
В С Т А Н О В И В :
Приватне ремонтно-будівельне підприємство «Комунбуд» звернулося до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовом до Державної служби геології та надр України, третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Хмельницька обласна санітарно епідеміологічна станція в якому просив скасувати наказ Державної служби геології та надр України № 76 від 19.09.2011 року в частині зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами та наказу Державної служби геології та надр України № 164 від 21.11.2011 року в частині, що стосується анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 3416 від 14.09.2004 року; зобов'язати Державну службу геології та надр України прийняти рішення про поновлення спеціального дозволу № 3416 від 14.09.2004 року, виданого ПРБП «Комунбуд» на видобування суглинку. На обґрунтування заявлених вимог позивач зазначив, що 14.09.2004 року приватне ремонтно-будівельне підприємство «Комунбуд» отримало від Державного комітету природних ресурсів України спеціальний дозвіл на користування надрами за № 3416 на термін 10 років для видобування суглинків придатних для виробництва цегли повнотілої марки «75» родовище Круча, розташованого 0,3 км на схід від с.Миролюбне Старокостянтинівського району Хмельницької області. Згідно акту Хмельницької обласної ради ПРБП «Комунбуд» надано гірничий відвід з метою відкритої розробки родовища цегельної сировини «Круча» на 10 років. Розпорядженням Старокостянтинівської районної державної адміністрації №271/2006-р від 28.08.2006р. ПРБП «Комунбуд»передано в оренду земельну ділянку площею 7,56га родовища «Круча» строком на 9 років під розробку кар'єру цегельної сировини між позивачем та Старокостянтинівської районної державної адміністрації укладений договір оренди земельної ділянки, розташованої за межами населеного пункту с.Миролюбне Старокостянтинівського району Хмельницької області для розробки родовища «Круча». 9.08.2011 року Державною організацією «Кіровська територіальна інспекція державного геологічного контролю за веденням робіт по геологічному вивченню та використанню надр» було проведено, відповідно до листа-повідомлення №587 від 19.07.2011р, планову перевірку дотримання надрокористувачем порядку користування надрами на родовищі Круча, Хмельницької області, Старокостянтинівський район, яким приватне ремонтно-будівельне підприємство «Комунбуд» користується на підставі спеціального дозволу на користування надрами №3416 від 14.09.2004 року. За результатами проведення перевірки ДО «Кіровська ТІДГК» було складено Акт перевірки № 177 від 09.08.2011 року, яким встановлені недоліки та порушення, а саме: не проводиться щорічний радіаційний контроль за породами в кар'єрі та продукцією з них на відповідність вимогам НРБУ-97; відсутнє геологічне обслуговування гірничих робіт; на підприємстві відсутня Книга обліку списаних запасів; відсутній Акт на списання запасів корисних копалин. Вищезгадані недоліки ПРБП «Комунбуд» усунуло, про що повідомило в листі №42 від 07.09.2011 року. Однак, 04.10.2011р. отримали лист Державної служби геології та надр України №4285/01/14-11 від 23.09.2011р. з якого дізнались що згідно наказу №76 від 19.09.2011р дія спеціального дозволу на користування надрами зупинено на 21 календарний день. 7.10.2011р. ПРБП «Комунбуд» повторно направило відповідь на акт перевірки та підтверджуючи документи лист №67. Незважаючи на це підприємство «Комунбуд» 12.12.2011 отримало від Державної служби геології та надр України лист № 6338/01/14-11 від 02.12.2011 року, в якому повідомлялось, що 21.11.2011 року згідно наказу № 164 було прийнято рішення про анулювання спеціального дозволу на користування надрами №3416 від 14.09.2004р. ПРБП «Комунбуд» у зв'язку з невжиттям надрокористувачем заходів для усунення причин зупинення дії дозволу у встановлений строк. Не погодившись із такими вимогами, позивач звернувся до суду.
Постановою Хмельницького окружного адміністративного суду від 14.02.2012 року позов задоволено. Скасовано накази Державної служби геології та надр України № 76 від 19.08.2011року в частині зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 3416 від 14.09.2004 року та № 164 від 21.11.2011 року в частині анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 3416 від 14.09.2004 року. Зобов'язано Головне управління державної казначейської служби України стягнути з державного бюджету України судові витрати у розмірі 28 грн. 24 коп. (двадцять вісім грн.. 24 коп.) шляхом списання їх з рахунка Державної служби геології та надр України на користь Приватного ремонтно-будівельного підприємства "Комунбуд".
Не погоджуючись із рішенням суд І інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу в якій просить скасувати постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 14.02.2012 року та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог. Підставами для скасування оскаржуваного рішення відповідач зазначає порушення норм матеріального та процесуального права судом І інстанції.
Представник позивача в судовому засіданні проти доводів апеляційної скарги заперечив, просив суд відмовити у задоволенні апеляційної скарги.
Представник відповідача наполягав на задоволенні апеляційної скарги, вказував на допущені позивачем порушення та просив суд скасувати оскаржуване рішення, як таке, що винесене із порушенням норм матеріального права в результаті неповного з'ясування обставин справи.
Представник третьої особи проти доводів апеляційної скарги заперечив, пояснив що радіаційний контроль за породами проводиться постійно, а відтак недоліки в Акті перевірки щодо не проведення радіаційного щорічного контролю є необґрунтованими та безпідставними і не можуть бути підставою для анулювання спеціального дозволу на користування дозволу.
Відповідно до ч.1 ст. 195 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає судові рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги.
Перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, заслухавши пояснення представників сторін, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а постанову суду першої інстанції - без змін, з наступних підстав.
Частиною 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого Указом Президента України від 06.04.11 №391 (Далі Положення №391) Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
Згідно з підпунктом 13 пункту 5 Положення №391 Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами, поновлює їх дію.
Постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.11 № 615 затверджено Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі Порядок №615), який регулює питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі -дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру зупинення дії чи анулювання дозволу.
Відповідно до п.25 зазначеного Порядку №615, вирішуючи питання про зупинення, поновлення, анулювання дозволу Держгеонадра видає наказ.
Згідно п.22 Порядку №615 дія дозволу може бути зупинена Держгеонадрами безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби у разі порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом. Після зупинення дозволу надрокористувач зобов'язаний зупинити проведення на наданій йому в користування ділянці надр робіт, передбачених дозволом. Зупинення дії дозволу не є підставою для переривання строку його дії. Дія дозволу поновлюється Держгеонадрами після усунення надрокористувачами причин, що призвели до зупинення його дії, і сплати сум фінансових санкцій, застосованих у зв'язку із зупиненням дії дозволу.
Приватне ремонтно-будівельне підприємство «Комунбуд» зареєстроване виконавчим комітетом Хмельницької міської ради за адресою: вул. Подільська, 91/2, м. Хмельницький, ідентифікаційний код 14175909 , що підтверджується свідоцтвом серія А00 № 248712.
Як вбачається із матеріалів справи, Державним комітетом природних ресурсів України позивачу видано спеціальний дозвіл на користування надрами № 3416 від 14 вересня 2004 року. Метою користування надрами є видобування суглинків придатних для виробництва цегли повнотілої марки «75», термін дії спеціального дозволу на користування надрами -10 років.
09 серпня 2011 року відповідно до Кодексу України про надра, Закону України "Про Державну геологічну службу України", Положення про державний геологічний контроль за веденням робіт по геологічному вивченню та використанню надр України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30.11.1994 року №801, на підставі плану Державної організації "Кіровська територіальна інспекція державного контролю за веденням робіт по геологічному вивченню та використанню надр" (далі - ДО "Кіровська ТІДГК") з перевірок надрокористувачів щодо виконання ними умов спеціальних дозволів на користування надрами на ІІІ квартал 2011 року, наказу ДО "Кіровська ТІДГК" від 05.08.2011 року № 107 комісією ДО "Кіровська територіальна інспекція державного контролю за веденням робіт по геологічному вивченню та використанню надр", у присутності директора Рауша Валентина Миколайовича, маркшейдера Ковальчука Анатолія Миколайовича було проведено планову перевірку ПРБП «Комунбуд» дотримання встановленого порядку, норм і правил ведення робіт, пов'язаних з геологічним вивченням та використанням надр.
За результатами вищезазначеної перевірки ДО "Кіровська ТІДГК" складено акт № 177 від 09.08.2011 року. яким встановлені недоліки та порушення, а саме: не проводиться щорічний радіаційний контроль за породами в кар'єрі та продукцією з них на відповідність вимогам НРБУ-97; відсутнє геологічне обслуговування гірничих робіт; на підприємстві відсутня Книга обліку списаних запасів; відсутній Акт на списання запасів корисних копалин.
19.09.2011 року Державною службою геології та надр України винесено наказ № 76, яким у зв'язку з порушенням ПРБП «Комунбуд» умов користування надрами, передбачених дозволом на користування ділянкою надр, із наявністю підстав для анулювання, зупинення та поновлення дії спеціальних дозволів на користування надрами користування ділянкою надр, відповідно до п. 5 ч. 2 ст. 24, п. 2 ч. 1, ч. 3 ст. 53, абзац 9 ст. 56 Кодексу України про надра та п.п. 1, 3, 5 п. 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року № 615(далі - Порядок), дія спеціалізованого дозволу на користування надрами від 14.09.2004 року № 3416 зупинена. Згідно додатку № 2 до наказу Держгеонадр України № 76 від 19.09.2011 року надрокористувачу надано 21 календарний день, з моменту відправлення повідомлення, для усунення порушень.
04.10.2011 року Державна служба геології та надр України листом №4285/01/14-11 від 23.09.2011р. повідомила ПРБП «Комунбуд» про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 3419 від 14.09.2004 року.
Позивач, 07.10.2011 року звернувся повторно до Державної служби геології та надр України із листом № 67. Як вбачається із тексту листа, позивач надав пояснення з приводу зазначених у акті порушень та матеріали, які підтверджують їх усунення.
11.11.2011 року Державна служба геології та надр України листом № 5665/02/14-11 від 07.11.2011р. надала інформацію ПРБП «Комунбуд» про те, що Державною службою геології та надр України було розглянуто лист від 07.10.2011 року № 67 та повідомила, що надана підприємством інформація щодо усунення порушень вимог законодавства під час експлуатації родовища суглинків «Круча», вказує на те, що підприємством здійснюються певні кроки щодо користування надрами в правовому полі, а також було вказано, що підприємством не виконано вимоги п. 2 особливих умов спеціального дозволу на користування надр № 3416 від 14.09.2004 року, а саме не проведено роботи радіаційного контролю за породами в кар'єрі.
Враховуючи викладену в зазначеному листі інформацію, колегія суддів погоджується із висновком суду І інстанції, що відповідач фактично визнав виконання позивачем вимоги другої та третьої акта перевірки № 177 від 09.08.2011 року та вказав на не виконання вимоги першої даного акта.
21.11.2011 року Державною службою геології та надр України винесено наказ № 164, яким у зв'язку з порушенням ПРБП «Комунбуд» умов користування надрами, передбачених дозволом на користування ділянкою надр, із наявністю підстав для анулювання, зупинення та поновлення дії спеціальних дозволів на користування надрами користування ділянкою надр, відповідно до п.п 9 п. 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року № 615, спеціальний дозвіл на користування надрами від 14.09.2004 року № 3416 анульовано, згідно додатку №3 до цього наказу, про що 12.12.2011 року було повідомлено позивача.
Відповідно до ст. 21 Закону України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності», в якій вказано, що орган ліцензування приймає рішення про анулювання ліцензії протягом десяти робочих днів з дати встановлення підстав для анулювання ліцензії, яке вручається (надсилається) ліцензіату із зазначенням підстав анулювання не пізніше трьох робочих днів з дати його прийняття.
Відповідно зі статтями 16, 19 Кодексу України "Про надра" від 27.07.1994 року №132/94-ВР (із змінами та доповненнями) користування надрами здійснюється лише за наявності спеціальних дозволів, що надаються спеціальним уповноваженим центральним органом виконавчої влади з геологічного вивчення та забезпечення раціонального використання надр на умовах визначених чинним законодавством.
Як вбачається з положень статті 24 Кодексу України "Про надра" користувачі надр зобов'язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2)забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4)приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України.
Права користувачів надр охороняються законом і можуть бути обмежені лише у випадках, передбачених законодавством України (ст.25 Кодексу).
Таким чином, спеціальний дозвіл є основним документом, що посвідчує використання земельної ділянки для користування ділянкою надр в рамках закону.
Згідно статті 57 Кодексу України "Про надра" у разі порушення статті 56 та інших вимог цього Кодексу користування надрами може бути обмежено, тимчасово заборонено (зупинено) або припинено органами Міністерства охорони навколишнього природного середовища України, державного гірничого нагляду, державного геологічного контролю або іншими спеціально уповноваженими на те державними органами в порядку, встановленому законодавством України.
Крім того, відповідно до пункту 23 "Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами" затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 615 від 30.05.2011 року (далі - Порядок) передбачено, Право користування надрами припиняється Держгеонадрами безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби у разі, зокрема, невжиття надрокористувачем заходів для усунення причин зупинення дії дозволу в установлений строк.
Припинення права користування надрами здійснюється шляхом прийняття Держгеонадрами наказу про анулювання дозволу.
Відповідно до п.25 цього ж Порядку, про надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, видачу дубліката, анулювання дозволу та внесення змін до нього Держгеонадра видає наказ. Накази Держгеонадр про зупинення, анулювання, відмову в наданні чи продовженні строку дії дозволу, можуть бути оскаржені в установленому законодавством порядку.
Колегія суддів погоджується із висновком Хмельницького окружного адміністративного суду щодо відсутності підстав для прийняття наказів про призупинення та анулювання спеціального дозволу. Встановлені матеріалами перевірки порушення і недоліки, на підставі яких призупинено та анульовано дозвіл спростовуються фактичними обставинами справи. Встановлено, що на підприємстві проводиться щорічний радіаційний контроль за породами в кар'єрі та продукцією з них на відповідність вимогам НРБУ - 97, що підтверджує радіаційний сертифікат № 51 від 04.07.2011 року та паспорт радіаційної якості сировини і будівельного матеріалу, які видані, в межах компетенції, Головним державним санітарним лікарем Хмельницької області. Зазначене підтверджено представником третьої особи та ґрунтується на вимогах постанови головного державного санітарного лікаря України від 01.12.97 "Про введення в дію Державних гігієнічних нормативів "Норми радіаційної безпеки України (НРБУ-97)".
Матеріали справи містять обставини, що підтверджують наявність книги обліку списаних запасів, а відсутність записів певного періоду зумовлено тим, що підприємство з четвертого кварталу 2009 року не проводить видобуток суглинку, а тому відсутні корисні копалини, які втратили промислове значення а також втрачені у процесі видобудування, що підтверджено відповідною звітністю та актом перевірки.
Наявними фактичними обставинами справи спростовується також відсутність на підприємстві геологічного обслуговування гірничих робіт. Зокрема, на ПРПБ "Комунбуд" відповідні функції обслуговування покладені на посаду інженера-геолога, яку обіймає ОСОБА_8 (наявна відповідна освіта).
Встановлені перевіркою порушення стосуються підприємств, які вчинили порушення під час здійснення розробки родовищ корисних копалин та переробці мінеральної сировини. Вказані порушення, відповідно до Кодексу України про надра, не можуть мати місце у позивача, оскільки останній з 2009 року не проводить діяльності по видобутку суглинку.
Отже, доводи апеляційної скарги не дають підстав для висновку про порушення судом першої інстанції норм матеріального права, які призвели до неправильного вирішення справи, тобто прийнята постанова відповідає матеріалам справи та вимогам закону і підстав для її скасування не вбачається.
Відповідно до статті 200 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права. Не може бути скасоване правильне по суті рішення суду з одних лише формальних підстав.
Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, 198, 200, 205, 206, 212, 254 КАС України, суд, -
У Х В А Л И В :
Апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України, - залишити без задоволення, а постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 14.02.2012 року, -без змін.
Ухвала суду набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно ст 212 КАС України.
Ухвала суду складена в повному обсязі 03 травня 2012 року .
Головуючий Ватаманюк Р.В.
Судді Гонтарук В. М.
Смілянець Е. С.
Суд | Вінницький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.04.2012 |
Оприлюднено | 15.11.2012 |
Номер документу | 27446489 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький апеляційний адміністративний суд
Ватаманюк Р.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні