ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
04 грудня 2012 року м. Київ К/9991/41387/12
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі суддів:
Харченка В.В.
Бим М.Є.
Чалого С.Я.
розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Державної служби геології та надр України на постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 14 лютого 2012 року та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 26 квітня 2012 року у справі за позовом Приватного ремонтно-будівельного підприємства "Комунбуд" до Державної служби геології та надр України про скасування наказу та зобов'язання вчинити певні дії , -
в с т а н о в и л а:
Постановою Хмельницького окружного адміністративного суду від 14 лютого 2012 року, залишеною без змін ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 26 квітня 2012 року, позовні вимоги задоволено. Скасовано накази Державної служби геології та надр України № 76 від 19.08.2011року в частині зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 3416 від 14.09.2004 року та № 164 від 21.11.2011 року в частині анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 3416 від 14.09.2004 року.
До Вищого адміністративного суду України надійшла касаційна скарга, в якій Державна служба геології та надр України ставить питання про скасування рішень судів попередніх інстанцій та ухвалення нової постанови про відмову в задоволенні позовних вимог. При цьому заявник касаційної скарги посилається на порушення судами норм матеріального та процесуального права.
Заслухавши доповідь судді Вищого адміністративного суду України, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає відхиленню, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій залишенню без змін, виходячи з наступного.
Як встановлено судами попередніх інстанцій, Приватне ремонтно-будівельне підприємство «Комунбуд»зареєстроване виконавчим комітетом Хмельницької міської ради за адресою: вул. Подільська, 91/2, м. Хмельницький, ідентифікаційний код 14175909, що підтверджується свідоцтвом серія А00 № 248712.
Як вбачається із матеріалів справи, Державним комітетом природних ресурсів України позивачу видано спеціальний дозвіл на користування надрами № 3416 від 14 вересня 2004 року. Метою користування надрами є видобування суглинків придатних для виробництва цегли повнотілої марки «75», термін дії спеціального дозволу на користування надрами -10 років.
09 серпня 2011 року відповідно до Кодексу України про надра, Закону України "Про Державну геологічну службу України", Положення про державний геологічний контроль за веденням робіт по геологічному вивченню та використанню надр України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30.11.1994 року №801, на підставі плану Державної організації "Кіровська територіальна інспекція державного контролю за веденням робіт по геологічному вивченню та використанню надр" (далі - ДО "Кіровська ТІДГК") з перевірок надрокористувачів щодо виконання ними умов спеціальних дозволів на користування надрами на ІІІ квартал 2011 року, наказу ДО "Кіровська ТІДГК" від 05.08.2011 року № 107 комісією ДО "Кіровська територіальна інспекція державного контролю за веденням робіт по геологічному вивченню та використанню надр", у присутності директора Рауша Валентина Миколайовича, маркшейдера ОСОБА_6 було проведено планову перевірку ПРБП «Комунбуд»дотримання встановленого порядку, норм і правил ведення робіт, пов'язаних з геологічним вивченням та використанням надр.
За результатами вищезазначеної перевірки ДО "Кіровська ТІДГК" складено акт № 177 від 09.08.2011 року. яким встановлені недоліки та порушення, а саме: не проводиться щорічний радіаційний контроль за породами в кар'єрі та продукцією з них на відповідність вимогам НРБУ-97; відсутнє геологічне обслуговування гірничих робіт; на підприємстві відсутня Книга обліку списаних запасів; відсутній Акт на списання запасів корисних копалин.
19 вересня 2011 року Державною службою геології та надр України винесено наказ № 76, яким у зв'язку з порушенням ПРБП «Комунбуд»умов користування надрами, передбачених дозволом на користування ділянкою надр, із наявністю підстав для анулювання, зупинення та поновлення дії спеціальних дозволів на користування надрами користування ділянкою надр, відповідно до п. 5 ч. 2 ст. 24, п. 2 ч. 1, ч. 3 ст. 53, абзац 9 ст. 56 Кодексу України про надра та п.п. 1, 3, 5 п. 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року № 615(далі - Порядок), дія спеціалізованого дозволу на користування надрами від 14.09.2004 року № 3416 зупинена. Згідно додатку № 2 до наказу Держгеонадр України № 76 від 19.09.2011 року надрокористувачу надано 21 календарний день, з моменту відправлення повідомлення, для усунення порушень.
04 жовтня 2011 року Державна служба геології та надр України листом №4285/01/14-11 від 23.09.2011р. повідомила ПРБП «Комунбуд» про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 3419 від 14.09.2004 року.
Позивач, 07.10.2011 року звернувся повторно до Державної служби геології та надр України із листом № 67. Як вбачається із тексту листа, позивач надав пояснення з приводу зазначених у акті порушень та матеріали, які підтверджують їх усунення.
11 листопада 2011 року Державна служба геології та надр України листом № 5665/02/14-11 від 07.11.2011р. надала інформацію ПРБП «Комунбуд»про те, що Державною службою геології та надр України було розглянуто лист від 07.10.2011 року № 67 та повідомила, що надана підприємством інформація щодо усунення порушень вимог законодавства під час експлуатації родовища суглинків «Круча», вказує на те, що підприємством здійснюються певні кроки щодо користування надрами в правовому полі, а також було вказано, що підприємством не виконано вимоги п. 2 особливих умов спеціального дозволу на користування надр № 3416 від 14.09.2004 року, а саме не проведено роботи радіаційного контролю за породами в кар'єрі.
Враховуючи викладену в зазначеному листі інформацію, колегія суддів погоджується із висновком суду І інстанції, що відповідач фактично визнав виконання позивачем вимоги другої та третьої акта перевірки № 177 від 09.08.2011 року та вказав на не виконання вимоги першої даного акта.
21.11.2011 року Державною службою геології та надр України винесено наказ № 164, яким у зв'язку з порушенням ПРБП «Комунбуд»умов користування надрами, передбачених дозволом на користування ділянкою надр, із наявністю підстав для анулювання, зупинення та поновлення дії спеціальних дозволів на користування надрами користування ділянкою надр, відповідно до п.п 9 п. 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року № 615, спеціальний дозвіл на користування надрами від 14.09.2004 року № 3416 анульовано, згідно додатку №3 до цього наказу, про що 12.12.2011 року було повідомлено позивача.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого Указом Президента України від 06.04.11 №391 (Далі Положення №391) Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
Згідно з підпунктом 13 пункту 5 Положення №391 Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами, поновлює їх дію.
Постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.11 № 615 затверджено Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі Порядок №615), який регулює питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру зупинення дії чи анулювання дозволу.
Відповідно до п.25 зазначеного Порядку №615, вирішуючи питання про зупинення, поновлення, анулювання дозволу Держгеонадра видає наказ.
Згідно п.22 Порядку №615 дія дозволу може бути зупинена Держгеонадрами безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби у разі порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом. Після зупинення дозволу надрокористувач зобов'язаний зупинити проведення на наданій йому в користування ділянці надр робіт, передбачених дозволом. Зупинення дії дозволу не є підставою для переривання строку його дії. Дія дозволу поновлюється Держгеонадрами після усунення надрокористувачами причин, що призвели до зупинення його дії, і сплати сум фінансових санкцій, застосованих у зв'язку із зупиненням дії дозволу.
Відповідно до ст. 21 Закону України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності», в якій вказано, що орган ліцензування приймає рішення про анулювання ліцензії протягом десяти робочих днів з дати встановлення підстав для анулювання ліцензії, яке вручається (надсилається) ліцензіату із зазначенням підстав анулювання не пізніше трьох робочих днів з дати його прийняття.
Відповідно зі статтями 16, 19 Кодексу України "Про надра" від 27.07.1994 року №132/94-ВР (із змінами та доповненнями) користування надрами здійснюється лише за наявності спеціальних дозволів, що надаються спеціальним уповноваженим центральним органом виконавчої влади з геологічного вивчення та забезпечення раціонального використання надр на умовах визначених чинним законодавством.
Як вбачається з положень статті 24 Кодексу України "Про надра" користувачі надр зобов'язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2)забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4)приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України.
Права користувачів надр охороняються законом і можуть бути обмежені лише у випадках, передбачених законодавством України (ст.25 Кодексу).
Таким чином, спеціальний дозвіл є основним документом, що посвідчує використання земельної ділянки для користування ділянкою надр в рамках закону.
Згідно статті 57 Кодексу України "Про надра" у разі порушення статті 56 та інших вимог цього Кодексу користування надрами може бути обмежено, тимчасово заборонено (зупинено) або припинено органами Міністерства охорони навколишнього природного середовища України, державного гірничого нагляду, державного геологічного контролю або іншими спеціально уповноваженими на те державними органами в порядку, встановленому законодавством України.
Крім того, відповідно до пункту 23 "Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами" затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 615 від 30.05.2011 року (далі - Порядок) передбачено, Право користування надрами припиняється Держгеонадрами безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби у разі, зокрема, невжиття надрокористувачем заходів для усунення причин зупинення дії дозволу в установлений строк.
Припинення права користування надрами здійснюється шляхом прийняття Держгеонадрами наказу про анулювання дозволу.
Відповідно до п. 25 цього ж Порядку, про надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, видачу дубліката, анулювання дозволу та внесення змін до нього Держгеонадра видає наказ. Накази Держгеонадр про зупинення, анулювання, відмову в наданні чи продовженні строку дії дозволу, можуть бути оскаржені в установленому законодавством порядку.
Суди попередніх інстанцій дійшли обґрунтованого висновку щодо відсутності підстав для прийняття наказів про призупинення та анулювання спеціального дозволу. Встановлені матеріалами перевірки порушення і недоліки, на підставі яких призупинено та анульовано дозвіл спростовуються фактичними обставинами справи. Встановлено, що на підприємстві проводиться щорічний радіаційний контроль за породами в кар'єрі та продукцією з них на відповідність вимогам НРБУ - 97, що підтверджує радіаційний сертифікат № 51 від 04.07.2011 року та паспорт радіаційної якості сировини і будівельного матеріалу, які видані, в межах компетенції, Головним державним санітарним лікарем Хмельницької області. Зазначене підтверджено представником третьої особи та ґрунтується на вимогах постанови головного державного санітарного лікаря України від 01.12.97 "Про введення в дію Державних гігієнічних нормативів "Норми радіаційної безпеки України (НРБУ-97)".
Матеріали справи містять обставини, що підтверджують наявність книги обліку списаних запасів, а відсутність записів певного періоду зумовлено тим, що підприємство з четвертого кварталу 2009 року не проводить видобуток суглинку, а тому відсутні корисні копалини, які втратили промислове значення а також втрачені у процесі видобудування, що підтверджено відповідною звітністю та актом перевірки.
Наявними фактичними обставинами справи спростовується також відсутність на підприємстві геологічного обслуговування гірничих робіт. Зокрема, на ПРПБ "Комунбуд" відповідні функції обслуговування покладені на посаду інженера-геолога, яку обіймає ОСОБА_7 (наявна відповідна освіта).
Встановлені перевіркою порушення стосуються підприємств, які вчинили порушення під час здійснення розробки родовищ корисних копалин та переробці мінеральної сировини. Вказані порушення, відповідно до Кодексу України про надра, не можуть мати місце у позивача, оскільки останній з 2009 року не проводить діяльності по видобутку суглинку.
Доводи касаційної скарги зазначених висновків судів першої та апеляційної інстанцій не спростовують і не дають підстав для висновку, що судами при розгляді справи порушено норми матеріального та процесуального права.
Суд касаційної інстанції відхиляє касаційну скаргу і залишає рішення без змін, якщо відсутні підстави для скасування судового рішення.
Керуючись ст.ст. 220№, 221, 223, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів Вищого адміністративного суду України ,-
у х в а л и л а :
Касаційну скаргу Державної служби геології та надр України відхилити, а постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 14 лютого 2012 року та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 26 квітня 2012 року - залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та оскарженню не підлягає крім, як в строки, з підстав та в порядку, передбаченому главою 3 розділу IV КАС України.
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 04.12.2012 |
Оприлюднено | 14.12.2012 |
Номер документу | 27992954 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Харченко В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні