Постанова
від 15.11.2012 по справі 5024/1058/2011
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

cpg1251

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"15" листопада 2012 р. Справа № 5024/1058/2011

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Могил С.К.(головуючий), Борденюк Є.М., . Вовк І.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу державного підприємства "Збур'ївське лісомисливське господарство" на постанову Одеського апеляційного господарського суду від 07.08.2012 року у справі № 5024/1058/2011 за позовом заступника прокурора Херсонської області в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції в Херсонській області, Херсонського обласного управління лісового та мисливського господарства до державного підприємства "Збур'ївське лісомисливське господарство" та фірми "Saleteam Inc" про визнання недійсним контракту та застосування реституційних наслідків,

УСТАНОВИВ:

У червні 2011 року заступник прокурора Херсонської області звернувся в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції в Херсонській області та Херсонського обласного управління лісового та мисливського господарства до господарського суду Херсонської області з позовною заявою до державного підприємства "Збур'ївське лісомисливське господарство" і фірми "Saleteam Inc" про визнання недійсним укладеного між ними поза аукціоном контракту купівлі-продажу деревини від 15.03.2010 року № 35-2010 та застосування реституційних наслідків у вигляді зобов'язання фірми "Saleteam Inc" повернути ДП "Збур'ївське лісомисливське господарство" 309,9 тонн необробленої деревини, та зобов'язання ДП "Збур'ївське лісомисливське господарство" повернути фірмі "Saleteam Inc" вартість 309,9 тонн необробленої деревини у зв'язку з суперечністю спірного договору вимогам "Положення про організацію та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини" затвердженого наказом Державного комітету лісового господарства України від 19.02.2007 року № 42, яке зареєстровано в Міністерстві юстиції України 26.02.2007 року за № 164/13431, яким встановлено, що реалізація необробленої деревини всіма постійними лісокористувачами здійснюється через аукціони з продажу необробленої деревини на біржі, та лише нереалізована на товарних біржах необроблена деревина реалізується підприємствами -постійними лісокористувачами по прямих договорах за цінами, не нижчими від тих, які склалися на останньому аукціоні.

Під час розгляду справи в суді першої інстанції заступник прокурора уточнив заявлені вимоги та просив визнати недійсним контракт від 15.03.2010 року № 35-2010 укладений між відповідачами та застосувати двохсторонню реституцію щодо невивезеного за кордон обсягу деревини і вартості такого обсягу.

В подальшому заступник прокурора відмовився від позовних вимог в частині застосування реституційних наслідків.

Справа розглядалася судами неодноразово.

Рішенням господарського суду Херсонської області від 08.05.2012 року (суддя Людоговська В.В.) позов задоволено та визнано недійсним контракт від 15.03.2010 року № 35-2010.

Постановою Одеського апеляційного господарського суду від 07.08.2012 року (судді Поліщук Л.В., Бандура Л.І., Туренко В.Б.) зазначене рішення суду першої інстанції залишено без змін.

У касаційній скарзі державне підприємство "Збур'ївське лісомисливське господарство" вважає, що судами порушено норми матеріального та процесуального права, і тому просить прийняті ними рішення скасувати та в позові відмовити.

Відзиви на касаційну скаргу від заступника прокурора та інших сторін до суду не надходили.

Заслухавши пояснення прокурора, дослідивши доводи касаційної скарги, перевіривши матеріали справи і прийняті в ній судові рішення, суд касаційної інстанції вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як вбачається із матеріалів справи, що між Державним підприємством "Збур'ївське лісомисливське господарство" (Україна) (далі - Продавець) і Фірмою "Saleteam Inc" (Британські Віргінські Острови) (далі -Покупець) було укладено контракт від 15.03.2010 року № 35-2010, за умовами якого Продавець продає, а Покупець купує на умовах СРТ в ХОСП Термінал або Поллада, м. Херсон (Інкотермс 2000 року) деревину для технологічних потреб (сосна) (далі -деревина), в кількості 1000 м 3 за ціною 1 м 3 деревини 23 долари США.

У подальшому сторонами спірного контракту було укладено додаткову угоду № 1 від 15.03.2010 року про визначення коефіцієнту для встановлення обсягу деревини, додаткову угоду № 2 від 25.05.2010 року про збільшення вартості 1 куб. м. деревини з 23 доларів США до 24 доларів США, додаткову угоду № 3 від 01.11.2010 року про додатковий продаж деревини в кількості 500 куб.м. за ціною 24 доларів США за 1 куб. м., додаткову угоду № 4 від 04.01.2011 року про додатковий продаж деревини в кількості 1 000 куб. м. за ціною 24 доларів США за 1 куб. м. і встановлення загальної вартості контракту в сумі 24 000 доларів США та загальної кількості деревини 2 500 куб. м.

Предметом даного судового розгляду є вимоги про визнання недійсним зовнішньоекономічного контракту купівлі-продажу деревини укладеного між резидентом України та нерезидентом у зв'язку з суперечністю вимогам законодавства України, оскільки цей правочин вчинено без проведення аукціону з продажу необробленої деревини.

Висновок судів попередніх інстанцій про задоволення позову про визнання недійсним зовнішньоекономічного контракту обґрунтовано доведеністю обставин з якими закон пов'язує визнання угод недійсними.

В силу ст.ст. 203, 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, щодо відповідності змісту правочину ЦК України, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

Законом України "Про міжнародне приватне право" встановлено, що підприємницька та інша діяльність іноземних юридичних осіб в Україні регулюється законодавством України щодо юридичних осіб України, якщо інше не встановлено законом (ст. 29).

Відповідно до ст. 2 ЗУ "Про зовнішньоекономічну діяльність" одним з принципів зовнішньоекономічної діяльності є принцип верховенства закону, що полягає у регулюванні зовнішньоекономічної діяльності тільки законами України; забороні застосування підзаконних актів та актів управління місцевих органів, що у будь-який спосіб створюють для суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності умови менш сприятливі, ніж ті, які встановлені законами України.

Згідно з ч. 3 ст. 382 ГК України зовнішньоекономічний договір (контракт) може бути визнаний недійсним у судовому порядку, якщо він не відповідає вимогам законів України або чинним міжнародним договорам, згоду на обов'язковість яких надано Верховною Радою України.

Статтею 6 Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність" встановлено, що суб'єкти, які є сторонами зовнішньоекономічного договору (контракту), мають бути здатними до укладання договору (контракту) відповідно до цього та інших законів України та/або закону місця укладання договору (контракту). Зовнішньоекономічний договір (контракт) складається відповідно до цього та інших законів України з урахуванням міжнародних договорів України. Суб'єкти зовнішньоекономічної діяльності при складанні тексту зовнішньоекономічного договору (контракту) мають право використовувати відомі міжнародні звичаї, рекомендації міжнародних органів та організацій, якщо це не заборонено прямо та у виключній формі цим та іншими законами України.

Зовнішньоекономічний договір (контракт) укладається суб'єктом зовнішньоекономічної діяльності або його представником у простій письмовій формі, якщо інше не передбачено міжнародним договором України чи законом. Повноваження представника на укладення зовнішньоекономічного договору (контракту) може випливати з доручення, статутних документів, договорів та інших підстав, які не суперечать цьому Закону. Дії, які здійснюються від імені іноземного суб'єкта зовнішньоекономічної діяльності суб'єктом зовнішньоекономічної діяльності України, уповноваженим на це належним чином, вважаються діями цього іноземного суб'єкта зовнішньоекономічної діяльності.

Для підписання зовнішньоекономічного договору (контракту) суб'єкту зовнішньоекономічної діяльності не потрібен дозвіл будь-якого органу державної влади, управління або вищестоящої організації, за винятком випадків, передбачених законами України.

Суб'єкти зовнішньоекономічної діяльності мають право укладати будь-які види зовнішньоекономічних договорів (контрактів), крім тих, які прямо та у виключній формі заборонені законами України.

Зовнішньоекономічний договір (контракт) може бути визнано недійсним у судовому порядку, якщо він не відповідає вимогам законів України або міжнародних договорів України.

Наказ Держкомлісгоспу від 19.02.2007 року № 42 "Про затвердження Положення "Про організацію та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини" (далі - Положення) був прийнятий з метою вдосконалення організації роботи з реалізації необробленої деревини в країні, створення прозорого механізму ціноутворення, розвитку конкурентних засад у торгівлі деревиною, для забезпечення нею зростаючих потреб вітчизняних деревообробних підприємств, установ, організацій та населення.

Висновок судів попередніх інстанцій про те, що дія Положення поширюється на спірні правовідносини сторін є необґрунтованим, оскільки, відповідно до п.п. 1.6 п. 1 Положення учасником аукціону з продажу необробленої деревини - покупцем може бути лише суб'єкт господарської діяльності незалежно від форми власності, резидент України , який бажає придбати необроблену деревину для забезпечення потреб власного деревообробного виробництва відповідно до умов аукціону від свого імені та за власний рахунок і не перебуває у стані ліквідації або проти якого не порушено справу про банкрутство.

Проте як встановлено судом першої інстанції, фірма "Saleteam Inc" не є резидентом України.

Отже, дія зазначеного Положення не розповсюджується на зовнішньоекономічну діяльність відповідачів у справі. Крім того, цей нормативний акт (наказ № 42, яким затверджено Положення) є підзаконним та не містить положень, недотримання яких зумовлює недійсність зовнішньоекономічного контракту. Тому, висновки судів про невідповідність спірного контракту Наказу Державного комітету лісового господарства України щодо вдосконалення механізмів продажу необробленої деревини від 19.02.2007 року № 42 "Про затвердження Положення "Про організацію та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини" є помилковими.

Таким чином, попередні судові інстанції дійшли неправильного висновку про наявність підстав для визнання спірного договору недійсним.

За таких обставин, судові рішення обох інстанцій не можна вважати законними й обґрунтованими, і тому вони підлягають скасуванню з прийняттям нового рішення про відмову в позові.

З огляду наведеного та керуючись ст.ст. 111 5 , 111 7 - 111 11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу державного підприємства "Збур'ївське лісомисливське господарство" задовольнити.

Постанову Одеського апеляційного господарського суду від 07.08.2012 року та рішення господарського суду Херсонської області від 08.05.2012 року скасувати та прийняти нове рішення.

В позові заступника прокурора Херсонської області в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції в Херсонській області, Херсонського обласного управління лісового та мисливського господарства до державного підприємства "Збур'ївське лісомисливське господарство" та фірми "Saleteam Inc" про визнання недійсним контракту від 15.03.2010 року № 35-2010 відмовити.

Стягнути з Державної екологічної інспекції в Херсонській області (73026, м. Херсон, пров. Козацький, 10) та Херсонського обласного управління лісового та мисливського господарства (73003, м. Херсон, вул. Полякова, 2) в доход державного бюджету по 21,25 грн. державного мита з кожного за розгляд позовної заяви.

Стягнути з Державної екологічної інспекції в Херсонській області (73026, м. Херсон, пров. Козацький, 10) та Херсонського обласного управління лісового та мисливського господарства (73003, м. Херсон, вул. Полякова, 2) на користь державного підприємства "Збур'ївське лісомисливське господарство" по 643,80 грн. судового збору з кожного за розгляд апеляційної та касаційної скарг.

Здійснити поворот виконання наказів господарського суду Херсонської області від 22.05.2012 року № 5024/1058/2011.

Видачу відповідних наказів доручити господарському суду Херсонської області.

Головуючий суддя С.Могил

Судді Є.Борденюк

І.Вовк

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення15.11.2012
Оприлюднено21.11.2012
Номер документу27540417
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5024/1058/2011

Ухвала від 20.03.2012

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Ємленінова З.І.

Ухвала від 21.11.2013

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Людоговська В.В.

Ухвала від 20.05.2013

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Людоговська В.В.

Постанова від 15.11.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Вовк І.В.

Ухвала від 02.11.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Вовк І.В.

Постанова від 07.08.2012

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Поліщук Л.В.

Ухвала від 30.05.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Кот O.B.

Ухвала від 21.06.2012

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Поліщук Л.В.

Ухвала від 30.05.2012

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Поліщук Л.В.

Рішення від 08.05.2012

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Людоговська В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні