Категорія №8.1.5
ПОСТАНОВА
Іменем України
12 листопада 2012 року Справа № 2а/1270/7973/2012
Луганський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Ірметової О.В.,
при секретарі судового засідання - Іванович К.В.,
за участю представників сторін:
від позивача: Шеховцов О.О.
від відповідача: Семашко О.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за адміністративним позовом Державної податкової інспекції у Жовтневому районі міста Луганська Державної податкової служби до Ліквідаційної комісії Міського комунального підприємства "Благоустрій" Жовтневого району про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі на суму 179464,06 грн. -
В С Т А Н О В И В :
12 жовтня 2012 року позивач, Державна податкова інспекція у Жовтневому районі міста Луганська Державної податкової служби, звернувся до Луганського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Міського комунального підприємства «Благоустрій» про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі на суму 179464,06 грн., в обґрунтування якого зазначив наступне.
Міське комунальне підприємство «Благоустрій» (код ЄДРПОУ 30597150) утворене за рішенням Луганської міської ради від 02.09.1999 № 9/4 зареєстроване вперше як суб'єкт підприємницької діяльності виконавчим комітетом Луганської міської ради 01.11.1999 за № 2604 та внесено до єдиного державного реєстру підприємств України, що підтверджується довідкою Головного управління статистики у Луганській області. Відповідно до рішення Луганської міської ради від 14.09.2005 № 23/4 МКП «Городок» (код ЄДРПОУ 32371979) та МКП «Жилремонт» (код ЄДРПОУ 30597187) реорганізовано шляхом їх приєднання до МКП «Благоустрій», тому відповідач є правонаступником усіх прав та обов'язків МКП «Городок» та МКП «Жилремонт». Згідно статуту відповідач є юридичною особою, має відокремлене майно, самостійний баланс, рахунки в установах банків, печатку, штамп і бланки із своїм найменуванням та ідентифікаційним кодом, власний товарний знак, знак обслуговування. Відповідач перебуває на обліку як платник податків у ДПІ у Жовтневому районі м. Луганська з 11.11.1999 року за № 03732.
Заборгованість відповідача перед бюджетом з податку на прибуток складає 179464 грн. 06 коп., з яких:
- за основним платежем - 156172 грн. 28 коп., що виникли на підставі поданих платником податків декларацій з податку на прибуток № 9009567815 від 27.10.11, № 9241141903 від 18.07.12;
- за штрафними санкціями - 18927 грн. 80 коп., що виникли на підставі прийнятих податковим органом податкових повідомлень-рішень № 0004451510 від 07.08.12 прийнятого на підставі акту від 07.08.12 № 1158/151, № 0004481510 від 17.08.12 прийнятого на підставі акту перевірки № 664/151 від 25.05.12;
- пеня - 4363 грн. 98 коп.
ДПІ в Жовтневому районі м. Луганська з метою погашення податкового боргу платника податків вживалися заходи, передбачені ст.6 Закону України від 21.12.2000 №2181-III «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами», а саме:
- 03.04.2007 відповідачу було вручено першу податкову вимогу за №1/398 від 02.04.2007;
- 15.05.2007 на юридичну адресу відповідача направлено другу податкову вимогу за №2/514 від 14.05.2007, яку вручено згідно поштового повідомлення про вручення - 21.05.2007 року.
Крім того, 21.06.2007 ДПІ в Жовтневому районі міста Луганська було прийнято рішення про стягнення коштів та продаж інших активів відповідача в рахунок погашення його податкового боргу опис майна платника податків у податкову заставу. Вищезазначені заходи податкового органу не дали позитивного результату.
21 липня 2010 року податковим органом було складено акт № 17 опису активів, на які поширюється право податкової заборгованості, на загальну суму 53609 грн.
Також, 14.09.2011 року податковим органом було складено акт №25 опису активів, на які поширюється право податкової застави, на загальну суму 5726,19 грн.
До цього часу податковий борг відповідача не сплачений і продовжує збільшуватися.
На підставі викладеного, позивач просить суд надати дозвіл на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків Міського комунального підприємства «Благоустрій», що перебуває у податковій заставі на суму 179464,06 грн.
Ухвалою від 05 листопада 2012 року за ініціативою суду здійснено заміну відповідача по справі - Міського комунального підприємства "Благоустрій" на належного відповідача - Ліквідаційну комісію Міського комунального підприємства "Благоустрій" Жовтневого району.
У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги, просив суд задовольнити вимоги у повному обсязі.
Представник відповідача в судовому засіданні не заперечував проти наявності у МКП «Благоустрій» податкового боргу в сумі 179464,06 грн.
Заслухавши пояснення представника позивача, представника відповідача, дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наявних у матеріалах справи доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст.69-72 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов висновку про необґрунтованість заявлених вимог з огляду на таке.
Частиною 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Стаття 67 Конституції України передбачає, що кожен зобов'язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Підпунктом 4.1.1. пункту 4.1 статті 4 Податкового кодексу України передбачено, що кожна особа зобов'язана сплачувати встановлені цим Кодексом, законами з питань митної справи податки та збори, платником яких вона є згідно з положеннями цього Кодексу.
У відповідності зі статтею 14 Податкового кодексу України:
- грошове зобов'язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов'язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності (підпункт 14.1.39 пункту 14.1);
- податкове зобов'язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк) (підпункт 14.1.156 пункту 14.1);
- штрафна санкція (фінансова санкція, штраф) - плата у вигляді фіксованої суми та/або відсотків, що справляється з платника податків у зв'язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, а також штрафні санкції за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності (підпункт 14.1.265 пункту 14.1);
- пеня - сума коштів у вигляді відсотків, нарахованих на суми грошових зобов'язань, не сплачених у встановлені законодавством строки (підпункт 14.1.162 пункту 14.1);
- податковий борг - сума грошового зобов'язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), самостійно узгодженого платником податків або узгодженого в порядку оскарження, але не сплаченого у встановлений цим Кодексом строк, а також пеня, нарахована на суму такого грошового зобов'язання (підпункту 14.1.175 пункту 14.1).
Відповідно до п.п.16.1.4 п.16.1 статті 16 Податкового кодексу України платник податків зобов'язаний: вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів (підпункт 16.1.2 пункту 16.1 статті 16); подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов'язані з обчисленням і сплатою податків та зборів (підпункт 16.1.3 пункту 16.1 статті 16); сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи (підпункт 16.1.4 пункту 16.1 статті 16).
Відповідно до ст.20 Податкового кодексу України органи державної податкової служби мають право визначати у визначених цим Кодексом випадках суми податкових та грошових зобов'язань платників податків (підпункт 20.1.27 пункту 20.1); застосовувати до платників податків фінансові (штрафні) санкції, стягувати до бюджетів та державних цільових фондів суми грошових зобов'язань та/або податкового боргу у випадках, порядку та розмірі, встановлених цим Кодексом, стягувати суми простроченої заборгованості суб'єкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитом (позикою), залученим державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державну (місцеву) гарантію, а також за кредитом з бюджету в порядку, визначеному цим Кодексом (підпункт 20.1.28 пункту 20.1); звертатися до суду щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, обслуговуючих такого платника, на суму податкового боргу або його частини (пункт 20.1.18 пункту 20.1).
Відповідно до п. 38.1 ст. 38 Податкового кодексу України, виконанням податкового обов'язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов'язань у встановлений податковим законодавством строк.
Згідно п. 49.16 ст. 49 Податкового кодексу України, незалежно від наявності відмови у прийнятті податкової декларації платник податків зобов'язаний погасити податкове зобов'язання, самостійно визначене ним у такій податковій декларації, протягом строків, установлених цим Кодексом.
Відповідно до підпункту 168.4.3. пункту 168.4 статті 168 Податкового кодексу України контроль за правильністю та своєчасністю сплати податку здійснює орган державної податкової служби за місцезнаходженням юридичної особи або її відокремленого підрозділу.
Проте, у зв'язку з тим, що правовідносини, щодо направлення відповідачу податкових вимог виникли до набрання чинності Податковим Кодексом України, суд приходить до висновку, що в даному випадку разом із нормами Податкового кодексу України слід застосовувати також норми раніше діючого законодавства.
Судом встановлено та підтверджується матеріалами справи, що МКП «Благоустрій» (код ЄДРПОУ 30597150) зареєстроване як суб'єкт підприємницької діяльності виконавчим комітетом Луганської міської ради 01.11.1999 за № 2604 за адресою: кв. Норинського, 4а, м. Луганськ, 91042, та внесено до єдиного державного реєстру підприємств України що підтверджується довідкою Головного управління статистики у Луганській області від 22.06.2012 року № 13-48/601 (а.с.13). Відповідач перебуває на обліку як платник податків у ДПІ у Жовтневому районі м. Луганська з 11.11.1999 року за № 03732, що підтверджується довідкою ДПІ в Жовтневому районі м. Луганська від 29.07.2010 року № 3891 (а.с.14).
Станом на 12 жовтня 2012 року заборгованість МКП «Благоустрій» обліковується податковий борг перед бюджетом у загальному розмірі 179464 грн. 06 коп., про що не заперечував представник відповідача, з яких:
- за основним платежем - 156172 грн. 28 коп., що виникли на підставі поданих платником податків декларацій з податку на прибуток підприємства № 9009567815 від 27.10.11, № 9241141903 від 18.07.12 (а.с.25-26, 36-37).
- за штрафними санкціями - 18927 грн. 80 коп., що виникли на підставі прийнятих податковим органом податкових повідомлень-рішень № 0004451510 від 07.08.12 прийнятого на підставі акту від 07.08.12 № 1158/151, № 0004481510 від 17.08.12 прийнятого на підставі акту перевірки № 664/151 від 25.05.12 (а.с.35, 19-22, 24).
- пеня - 4363 грн. 98 коп., підтверджена довідкою сум від 28.09.2012 року за підписом заступника начальника ДПІ у Жовтневому районі м. Луганська Гармаш Н.В. (а.с.43).
До набрання чинності Податковим кодексом України від 02.12.2010 №2755-VI спеціальним законом з питань оподаткування, який установлював порядок погашення зобов'язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов'язкових платежів), включаючи збір на обов'язкове державне пенсійне страхування та внески на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків контролюючими органами, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, та визначав процедуру оскарження дій органів стягнення був Закон України від 21 грудня 2000 року № 2181-III «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами».
Відповідно до статті 6 Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетом та державними цільовими фондами» № 2181-ІІІ від 21.12.2000 року (який був чинним до 01.01.2011) у разі, коли платник податків не сплачує узгоджену суму податкового зобов'язання в установлені строки, податковий орган надсилає такому платнику податків податкові вимоги.
Так, у відповідності до вимог цієї статті Державною податковою інспекцією в Жовтневому районі у м. Луганську 03.04.2007 відповідачу було вручено першу податкову вимогу Форми «Ю1» №1/398 від 02.04.2007 (а.с.40), 21.05.2007 - вручено другу податкову вимогу Форми «Ю2» №2/514 від 14.05.2007 (а.с.39).
21 червня 2007 року ДПІ в Жовтневому районі у м. Луганську прийнято рішення № 13 про стягнення коштів та продаж інших активів платника податків в рахунок погашення його податкового боргу (а.с.42).
Відповідно до ст.89 Податкового кодексу України право податкової застави виникає у разі, зокрема несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов'язання, самостійно визначеної платником податків у податковій декларації, - з дня, що настає за останнім днем зазначеного строку.
З урахуванням положень цієї статті право податкової застави поширюється на будь-яке майно платника податків, яке перебуває в його власності (господарському віданні або оперативному управлінні) у день виникнення такого права і балансова вартість якого відповідає сумі податкового боргу платника податків, крім випадків, передбачених п.89.5 цієї статті, а також на інше майно, на яке платник податків набуде прав власності у майбутньому.
Майно, на яке поширюється право податкової застави, оформлюється актом опису.
До акта опису включається ліквідне майно, яке можливо використати як джерело погашення податкового боргу.
Опис майна у податкову заставу здійснюється на підставі рішення керівника органу державної податкової служби, яке пред'являється платнику податків, що має податковий борг.
Акт опису майна, на яке поширюється право податкової застави, складається податковим керуючим у порядку та за формою, що затверджені центральним органом державної податкової служби.
Орган державної податкової служби зобов'язаний безоплатно зареєструвати податкову заставу у відповідному державному реєстрі.
Як вбачається з матеріалів справи, ДПІ у Жовтневому районі м. Луганська складено акт опису активів, на які поширюється право податкової заборгованості, від 21 липня 2010 року №14 на загальну суму 53609,49 грн. (а.с.71-73), акт опису активів від 14.08.2011 року № 25 (а.с.38) на які поширюється право податкової застави на загальну суму 5 726 грн. 19 коп.
Підпунктами 87.1 та 87.2 статті 87 Податкового кодексу України визначено, що джерелами самостійної сплати грошових зобов'язань або погашення податкового боргу платника податків є будь-які власні кошти, у тому числі ті, що отримані від продажу товарів (робіт, послуг), майна, випуску цінних паперів, зокрема корпоративних прав, отримані як позика (кредит), та з інших джерел, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею, а також суми надміру сплачених платежів до відповідних бюджетів. Джерелами погашення податкового боргу платника податків є будь-яке майно такого платника податків з урахуванням обмежень, визначених цим Кодексом, а також іншими законодавчими актами.
Пунктом 95.1 статті 95 Податкового кодексу України регламентовано, що орган державної податкової служби здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.
Таким чином Податковим кодексом встановлено певний порядок примусового стягнення податкової заборгованості: спочатку шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а у разі неостаточності коштів - продаж майна, яке перебуває у податковій заставі.
Пунктом 95.3 статті 95 Податкового кодексу України передбачено, що орган державної податкової служби звертається до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.
Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття органом державної податкової служби рішення про погашення усієї суми податкового боргу. Рішення органу державної податкової служби підписується його керівником та скріплюється гербовою печаткою органу державної податкової служби. Перелік відомостей, які зазначаються у такому рішенні, встановлюється центральним органом державної податкової служби.
Як було встановлено у судовому засіданні, та про це не заперечував представник позивача у судовому засіданні, податковим органом не було вжито заходів щодо погашення цієї суми податкового боргу у розмірі 179464,06 грн. шляхом стягнення коштів у загальному порядку та не було надано суду належних доказів про відсутність грошових коштів на всіх відкритих розрахункових рахунках банках, обслуговуючих платника, у позивача для можливості погашення податкової заборгованості.
Крім того, згідно з п.95.3 ст.95 Податкового кодексу України суд надає дозвіл на погашення усієї суми податкового органу за рахунок майна платника. Однак у судовому засіданні було встановлено, що в податковій заставі знаходиться майно відповідача на загальну суму 59335,68 грн., що значно менш ніж уся сума податкового боргу - 179464,06 грн.
Відповідно до ч.2 ст.11 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, і не може виходити за межі позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог тільки в разі, якщо це необхідно для повного захисту прав, свобод та інтересів сторін чи третіх осіб, про захист яких вони просять.
З урахуванням того, що до початку розгляду справи по суті, позивач відповідно до вимог ст.ст.51, 137 КАС України не надав суду уточнення адміністративного позову в частині надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна, яке перебуває у податковій заставі, в межах загальної суми вартості майна, яке було описано податковим органом актами опису майна №17 від 21 липня 2010 року та №25 від 14.09.2011, суми вартості майна за зазначеними актами описів не достатньо для погашення податкового боргу у сумі 179464,06 грн., а тому відсутні підстави для надання дозволу на погашення усієї суми боргу за рахунок майна, яке перебуває у податковій заставі.
Питання по судових витратах не вирішується, оскільки позивач звільнений від їх сплати у встановленому порядку, а ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України не передбачено їх стягнення у даних випадках.
Керуючись ст. ст. 158-163 Кодексу адміністративного судочинства України суд, -
П О С Т А Н О В И В:
У задоволенні позовних вимог Державної податкової інспекції у Жовтневому районі міста Луганська Державної податкової служби до Ліквідаційної комісії Міського комунального підприємства "Благоустрій" Жовтневого району про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі на суму 179464,06 грн. - відмовити.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Донецького апеляційного адміністративного суду.
Апеляційна скарга подається до Донецького апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 КАС України, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 186 КАС України, якщо таку скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова у повному обсязі складено та підписано 16 листопада 2012 року.
Суддя О.В. Ірметова
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.11.2012 |
Оприлюднено | 27.11.2012 |
Номер документу | 27641884 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
О.В. Ірметова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні