ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
вул. Севастопольська, 43, м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95013
ПОСТАНОВА
Іменем України
20 листопада 2012 р. (12:25) Справа №2а-12488/12/0170/5
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі:
головуючого судді Сидоренка Д.В., при секретарі Леоновій В.В.,
за участю представників позивача - Довбня В.В., довіреність № 497 від 27.04.2012 року, Авдєєвої В.Л., довіреність № 487 від 03.09.2012 року,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за адміністративним позовом Житлово-будівельного кооперативу-33
до Управління Державного комітету по земельних ресурсах в м. Ялта АР Крим,
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - ОСОБА_3,
про спонукання до виконання певних дій,
Обставини справи: До Окружного адміністративного суду АР Крим надійшов адміністративний позов Житлово-будівельного кооперативу-33 про зобов'язання Управління державного комітету по земельних ресурсах в м. Ялта АР Крим скасувати державну реєстрацію державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯД № 603744, виданого на ім'я ОСОБА_3.
Позовні вимоги зокрема мотивовані тим, що рішення Ялтинської міської ради №358 від 30.05.2007 року, на підставі якого видано Державний акт на право власності на земельну ділянку ОСОБА_3, скасовано в судовому порядку.
Ухвалами Окружного адміністративного суду АР Крим від 05.11.2012 року відкрито провадження в адміністративній справі, закінчено підготовче провадження, справу призначено до судового розгляду та до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача залучено ОСОБА_3.
Представники позивача, присутні у судовому засіданні 20.11.2012 року, наполягали на задоволенні позовних вимог у повному обсязі з підстав, викладених в адміністративному позові.
Відповідач явку свого представника в судове засідання не забезпечив, про дату, час і місце розгляду справи повідомлений належним чином - шляхом направлення на його адресу судової повістки, яка ним отримана 09.11.2012 року, що підтверджується відміткою на повідомленні про вручення поштового відправлення № 9500011296799. Заперечення на позовну заяву відповідач до суду не надав, про причини неявки суд не повідомив.
Третя особа в судове засідання також не з'явилась, про дату, час і місце розгляду справи повідомлена належним чином - шляхом направлення на її адресу судової повістки, яка нею отримана 09.11.2012 року, що підтверджується відміткою на повідомленні про вручення поштового відправлення № 9500011296810. Письмові пояснення на позовну заяву не надала, про причини неявки суд не повідомила.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників позивача, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору, суд
ВСТАНОВИВ:
Управлінням Державного комітету по земельних ресурсах в м. Ялта АР Крим 12.11.2007 року на підставі рішення Ялтинської міської ради АР Крим № 358 від 30.05.2007 року видано на ім'я ОСОБА_3 державний акт серії ЯД № 603744 на право власності на земельну ділянку площею 0,0070 га, для будівництва та обслуговування індивідуального гаража, розташовану за адресою: АДРЕСА_1. Державний акт зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 010700700324 (а.с.9).
Позивач листом від 01.10.2012 року (а.с.15) звернувся до Управління Державного комітету по земельних ресурсах в м. Ялта АР Крим з проханням зняти з реєстрації власників земельну ділянку, яка належить гр. ОСОБА_3, на підставі державного акту серії ЯД № 603744, реєстраційний номер 010700700324 від 12.11.2007 року.
Заява позивача обґрунтована тим, що згідно з рішенням Ялтинського міського суду від 05.04.2012 року рішення Ялтинської міської ради АР Крим № 358 від 30.05.2007 року визнано незаконним.
Листом від 04.10.2012 року № 6197-2/10-25-4 Управлінням Держкомзему в м. Ялта було надано відповідь на заяву позивача від 01.20.2012 року, де було зазначено про те, що на адресу Управління Держкомзему в м. Ялта судове рішення з вказівкою управлінню внести запис до Книги реєстрації про скасування державної реєстрації державного акту не надходило.
З урахування зазначеного вище, позивач звернувся до Окружного адміністративного суду АР Крим з відповідним позовом.
Під час розгляду справи судом перевірено наявність підстав для скасування державної реєстрації Державного акту про право власності на земельну ділянку, виданого ОСОБА_3, та встановлено наступне.
Ст.19 Конституції України визначає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Оцінюючи правомірність дій та рішень органу владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у ст. 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, які повинен він дотримуватися при реалізації дискреційних повноважень владного суб'єкта., встановлюючи чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії): 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5)добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно із ст. 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що знаходиться під особливою охороною держави. Право на землю набувається і реалізується громадянами і суб'єктами господарської діяльності (юридичними і фізичними особами) виключно відповідно до закону.
Відповідно до Земельного кодексу України (далі - ЗК України) використання власності на землю не може завдавати шкоди правам і свободам громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі.
Статтею 78 ЗК України визначено, що право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них.
Відповідно до ст. 83 ЗК України у комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної та державної власності, а також земельні ділянки за їх межами, на яких розташовані об'єкти комунальної власності.
Територіальні громади сіл, селищ, міст можуть об'єднувати на договірних засадах належні їм земельні ділянки комунальної власності. Управління зазначеними земельними ділянками здійснюють районні або обласні ради.
Серед передбачених ст. 12 ЗК України повноважень сільських, селищних , міських рад в галузі земельних відносин є передача земельних ділянок комунальній власності у власність громадянам та юридичним особам, надання їх у користування відповідно до вимог цього кодексу.
Згідно зі ст. 116 ЗК України (в редакції на момент видачі державного акту ОСОБА_5) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених ЗК України. Набуття права на землю здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб (ст. 122 ЗК України).
Статтею 125 ЗК України встановлено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Частиною першою статті 126 Земельного кодексу України встановлено, що право власності на земельну ділянку посвідчується державним актом, крім випадків, визначених частиною другою цієї статті.
Порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на земельну ділянку, право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди землі встановлений Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 04.05.1999 року № 43.
Відповідно до статті 202 Земельного кодексу України державна реєстрація земельних ділянок здійснюється у складі державного реєстру земель. Державний реєстр земель складається з двох частин:
а) книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок;
б) Поземельної книги, яка містить відомості про земельну ділянку.
Статтею 204 Земельного кодексу України визначено, що державний земельний кадастр ведеться уповноваженим органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів. Порядок ведення державного земельного кадастру встановлюється законом.
Порядок ведення Поземельної книги і Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі затверджений Постановою Кабінету Міністрів № 1021 від 09.09.2009 року (далі по тексту - Порядок №1021).
Згідно з п. 1 Порядку № 1021 він визначає процедуру ведення за формою згідно з додатком Поземельної книги - документа, який є складовою частиною державного реєстру земель, містить відомості про земельну ділянку, обмеження на використання земельної ділянки, суб'єктів прав на земельну ділянку та правовстановлюючі документи, а також дані про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, її цільове призначення, склад земельних угідь. Поземельна книга є власністю держави.
Відповідно до п. 3 Порядку №1021 територіальний орган Держкомзему забезпечує зберігання поземельних книг з метою запобігання їх викраденню, втраті, знищенню або пошкодженню. Відповідальність за організацію зберігання поземельних книг несе керівник територіального органу Держкомзему згідно із законодавством. Поземельні книги зберігаються довічно.
Державна реєстрація земельної ділянки здійснюється після визначення кадастрового номера в установленому порядку та прийняття відповідним органом, який здійснює розпорядження землями, рішення про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність (користування) чи після формування земельної ділянки на підставі документації із землеустрою за рішенням власника земельної ділянки про поділ або об'єднання земельних ділянок(п.13-1 Порядку №1021).
Відповідно до п. 27 Порядку №1021 запис у Поземельній книзі скасовується (поновлюється) посадовою особою територіального органу Держземагентства на підставі рішення суду. Скасування (поновлення) запису здійснюється шляхом внесення до автоматизованої системи відомостей про скасування (поновлення) із зазначенням дати та підстави скасування (поновлення), посади, прізвища та ініціалів посадової особи, яка скасувала (поновила) запис, та формування з використанням автоматизованої системи нових аркушів Поземельної книги, що засвідчується підписом посадової особи та скріплюється печаткою територіального органу Держземагентства (п. 28 Порядку №1021).
Як вбачається з матеріалів справи, постановою Ялтинського міського суду АР Крим від 05.04.2012 року у справі № 2а/0124/302/2012, яка залишена в силі ухвалою Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 12.09.2012 року, визнано протиправним та скасовано рішення 10 сесії 5 скликання Ялтинської міської ради № 358 від 30.05.2007 року про передачу у власність ОСОБА_3 земельної ділянки площею 0,0070 га для будівництва та обслуговування індивідуального гаражу, розташованого за адресою: АДРЕСА_1 на землях Ялтинської міської ради.
Згідно з ч.3 ст. 254 КАС України у разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Відповідно до ч.2 ст. 14 КАС України постанови та ухвали суду в адміністративних справах, що набрали законної сили, є обов'язковими для виконання на всій території України.
Враховуючи зазначене вище, приймаючи до уваги те, що у судовому порядку скасовано рішення Ялтинської міської ради № 358 від 30.05.2007 року, що було підставою для видачі державного акту на право власності на земельну ділянку ОСОБА_3, суд вважає за необхідне зобов'язати Управління Держкомзему у м. Ялта АР Крим згідно з положеннями п. 27 Порядку №1021 виконати дії щодо скасування реєстрації запису про державну реєстрацію документа, що посвідчує право власності на земельну ділянку - державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯД № 603744, зареєстрованого в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010700700324.
Згідно з ч. 1 ст. 94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України.
Відповідно до ч. 1 ст. 98 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у постанові суду або ухвалою.
Враховуючи задоволення вимог позивача, який не є суб'єктом владних повноважень, суд вважає за необхідне стягнути з Державного бюджету України на користь позивача, який не 32,19 грн. судового збору.
Вступну та резолютивну частину постанови проголошено у судовому засіданні 20.11.2012 року.
У повному обсязі постанову складено та підписано 26.11.2012 року.
На підставі викладеного, керуючись статтями 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
1.Позовні вимоги задовольнити повністю.
2.Зобов'язати Управління Державного комітету по земельних ресурсах в м. Ялта АР Крим виконати дії щодо скасування реєстрації запису про державну реєстрацію документа, що посвідчує право власності на земельну ділянку - державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯД № 603744, зареєстрованого в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010700700324, виданого на ім'я ОСОБА_3.
3.Стягнути з Державного бюджету України на користь Житлово-будівельного кооперативу-33 судовий збір у розмірі 32,19 грн.
Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.
Суддя Сидоренко Д.В.
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 20.11.2012 |
Оприлюднено | 04.12.2012 |
Номер документу | 27747619 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Сидоренко Д.В.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Сидоренко Д.В.
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Кондрак Наталя Йосифівна
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Кондрак Наталя Йосифівна
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Сидоренко Д.В.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Сидоренко Д.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні