Постанова
від 26.10.2012 по справі 2а-10238/12/0170/3
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

вул. Севастопольська, 43, м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95013

ПОСТАНОВА

Іменем України

26 жовтня 2012 р. Справа №2а-10238/12/0170/3

(16:18) м.Сімферополь

Окружний адміністративний суд АР Крим у складі головуючого судді Шкляр Т.О., при секретарі Желудковій О.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "НьюБер"

до Міністерства охорони здоров'я АР Крим

про визнання незаконними дій та спонукання до виконання певних дій

за участю представників сторін:

від позивача - Торшина Л.О., дов.,

від відповідача - Єрохіна Т.В.

Суть справи:

Товариство з обмеженою відповідальністю "НьюБер" звернулось до Окружного адміністративного суду АР Крим з адміністративним позовом до Міністерства охорони здоров'я АР Крим про визнання незаконними дій з відмови у видачі бланків листків непрацездатності; зобов'язання видати листки непрацездатності.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на підстави, викладені в позовній заяві, зокрема те, що наказом Міністерства охорони здоров'я України від 06.12.2011 р. № 882 лікарям закладів охорони здоров'я незалежно від форми власності надано право видачі листків непрацездатності, з огляду на що відповідачем протиправно відмовлено позивачу у видачі листків непрацездатності для роботи медичної клініки.

Відповідачем надані письмові заперечення проти позову за тих підстав, що бланки листків непрацездатності виготовляються на наступний рік за відповідними заявками; Міністерство охорони здоров'я АР Крим щорічно подає заявки на виготовлення бланків листків непрацездатності з урахуванням потреб бюджетних закладів охорони здоров'я АР Крим; при подачі заявки на 2012 рік Міністерство охорони здоров'я АР Крим не враховувало потребу у листках тимчасової непрацездатності закладів охорони здоров'я приватної форми власності.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав, просив задовольнити позов у повному обсязі.

Представник відповідача в судовому засіданні проти позовних вимог заперечував, просив відмовити в задоволенні позову.

Враховуючи вищевикладені обставини, вивчивши матеріали справи, дослідивши надані докази та оцінивши їх у сукупності, суд

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Ньюбер" є юридичною особою, ЄДРПОУ 32318936, зареєстровано виконавчим комітетом Сімферопольської міської ради АР Крим 23.01.2003 р. за адресою місцезнаходження: 95018, АР Крим, м. Сімферополь, вул. Ракетна, буд. 12, про що свідчить довідка статистики, копія якої наявна в матеріалах справи, Виписка з ЄДР.

Згідно з довідкою статистики одним з видів діяльності ТОВ "Ньюбер" за КВЕД є медична практика.

16.02.12 р. Міністерство охорони здоров'я України прийнято рішення № 7 про видачу ТОВ "Ньюбер" ліцензії серії АГ № 597554 на медичну практику.

Вих.№ 85 від 25.07.12 р. ТОВ "Ньюбер" звернулось до Міністра охорони здоров'я АР Крим про надання дозволу у відповідності до наказу МОЗ України № 882 від 06.12.11 р. на видачу листків непрацездатності для роботи клініки.

Таким чином, позивач не звертався з заявою щодо надання листків непрацездатності до Міністерства охорони здоров'я АР Крим.

Вих.№ 01/5163-8.04 від 28.08.12 р. Міністерство охорони здоров'я АР Крим за розглядом вищевказаного звернення ТОВ "Ньюбер" повідомило останнє про те, що Міністерством охорони здоров'я України не розроблений нормативно-правовий акт, регламентуючий порядок отримання, розподілення, використання, реєстрації, знищення листків непрацездатності як бланків суворої звітності (лист МОЗ України від 02.03.12 р. № 3.07-84), Міністерство охорони здоров'я АР Крим не має можливості видати ТОВ "Ньюбер" бланки листків непрацездатності, які закуповуються за рахунок коштів державного бюджету України.

Міністерство охорони здоров'я України (МОЗ України) є центральним органом виконавчої влади; головним органом у системі центральних органів виконавчої влади у формуванні та забезпеченні реалізації державної політики у сфері охорони здоров'я, формуванні державної політики у сферах санітарного та епідемічного благополуччя населення, створення, виробництва, контролю якості та реалізації лікарських засобів, медичних імунобіологічних препаратів і медичних виробів, протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу та іншим соціально небезпечним захворюванням, про що вказано у п. 1 Положення про Міністерство охорони здоров'я України, затвердженого Указом Президента України від 13 квітня 2011 року N 467/2011 (далі - Положення № 467).

Відповідно до п.3 Положення № 467 основними завданнями МОЗ України є:

формування та забезпечення реалізації державної політики у сфері охорони здоров'я;

формування державної політики у сферах санітарного та епідемічного благополуччя населення, створення, виробництва, контролю якості та реалізації лікарських засобів, медичних імунобіологічних препаратів і медичних виробів, протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу та іншим соціально небезпечним захворюванням.

Відповідно до п. 8.12 Положення № 467 здійснює контроль за додержанням чинного законодавства при здійсненні професійної діяльності з медичної та фармацевтичної практики;

Відповідно до п.9 Положення № 467 МОЗ України у межах повноважень, на основі та на виконання Конституції та законів України, актів і доручень Президента України, актів Кабінету Міністрів України видає накази, організовує і контролює їх виконання.

Рішення МОЗ України, прийняті в межах його повноважень, обов'язкові для виконання центральними органами виконавчої влади, їх територіальними органами та місцевими державними адміністраціями, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями всіх форм власності та громадянами.

Міністерство охорони здоров'я АР Крим є органом виконавчої влади АР Крим; здійснює координацію діяльності, міжгалузеве регулювання у сфері охорони здоров'я, інші державні виконавчі функції, про що вказано у п. 1 Положення про Міністерство охорони здоров'я АР Крим, затвердженого Постановою Ради Міністрів АР Крим від 25.10.2011 р. № 535 (далі - Положення №535).

Відповідно до п.п. 4.1, 4.5 Положення № 535 до основних завдань Міністерства охорони здоров'я АР Крим відноситься: забезпечення на території АР Крим реалізації державної політики у сфері охорони здоров'я; забезпечення виконання актів законодавства в сфері охорони здоров'я, державних стандартів, критерієв та вимог, дотримання нормативів професійної діяльності у сфері охорони здоров'я.

Отже, з урахуванням вищевикладеного, згідно з ч. 1 ст. 2, ч. 3 ст. 6, п. 7 ч. 1 ст. 3, п. 5 ч. 2 ст. 17 КАС України, відповідно до яких визначальним критерієм віднесення справи до справ адміністративної юрисдикції є наявність стороною у справі суб'єкта владних повноважень та виконання ним у спірних відносинах владних управлінських функцій у сфері публічно-правових відносин, дана справа є справою адміністративної юрисдикції.

Законодавство України про охорону здоров'я базується на Конституції України і складається з цих Основ та інших прийнятих відповідно до них актів законодавства, що регулюють суспільні відносини у сфері охорони здоров'я, про що вказано в ст. 1 Основ законодавства про охорону здоров'я № 2801 від 19.11.1992 р.

Відповідно до ч. 1 ст. 12 Основ охорони здоров'я охорона здоров'я - один з пріоритетних напрямів державної діяльності. Держава формує політику охорони здоров'я в Україні та забезпечує її реалізацію.

Відповідно до ст. 15 Основ охорони здоров'я забезпечення реалізації державної політики у сфері охорони здоров'я здійснює спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з питань охорони здоров'я, повноваження якого визначаються положенням, що затверджується Президентом України.

Відповідно до ч. 3 ст. 13 Основ охорони здоров'я складовою частиною державної політики охорони здоров'я в Україні є політика охорони здоров'я в Республіці Крим, місцеві і регіональні комплексні та цільові програми, що формуються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування та відображають специфічні потреби охорони здоров'я населення, яке проживає на відповідних територіях.

У разі хвороби, повної, часткової або тимчасової втрати працездатності чинним законодавством передбачена система прав, обов'язків і гарантій, яка передбачає надання соціального захисту, в тому числі, матеріальне забезпечення громадян у разі настання вказаних випадків, що входить у систему загальнообов'язкового державного соціального страхування, про що зазначено в ст. 1 Основ законодавства України про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від 14.01.1998 р. № 16/98.

Так, підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності, а в разі роботи за сумісництвом - копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і печаткою за основним місцем роботи. Порядок і умови видачі, продовження та обліку листків непрацездатності, здійснення контролю за правильністю їх видачі встановлюються спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері охорони здоров'я за погодженням з Фондом, про що вказано в ч. 1 ст. 51 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням" № 2240 від 18.01.2001 р.

Порядок і умови видачі, продовження та обліку документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, здійснення контролю за правильністю їх видачі визначаються Інструкцією про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров'я України від 13 листопада 2001 р. N 455, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 4 грудня 2001 р. за N 1005/6196, яка розроблена відповідно до статті 51 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням" (далі - Інструкція №455).

Відповідно до п.п. 1.1 Інструкції № 455 тимчасова непрацездатність працівників засвідчується листком непрацездатності.

Пунктом 1.4 Інструкції № 455 визначено право видачі листків непрацездатності.

Наказом Міністерства охорони здоров'я України від 06.12.2011 р. N 882 "Про затвердження Змін до Інструкції про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 2 лютого 2012 р. за N 163/20476, внесені зміни до п. 4.1 Інструкції № 455, зокрема, пункт 1.4 в частині надання права видачі листків непрацездатності доповнено новим підпунктом такого змісту:

"1.4.5. Лікуючим лікарям закладів охорони здоров'я незалежно від форми власності та лікарям, що провадять господарську діяльність з медичної практики як фізичні особи - підприємці".

Вказаний Наказ Міністерства охорони здоров'я України від 06.12.2011 р. N 882 набрав чинності з 17.02.2012 р.

Тобто згідно з п.п. 1.4.5 Інструкції №455 з урахуванням змін, внесених Наказом Міністерства охорони здоров'я України від 06.12.2011 р. N 882 з 17.02.2012 р. право видачі листків непрацездатності надається лікуючим лікарям закладів охорони здоров'я незалежно від форми власності та лікарям, що провадять господарську діяльність з медичної практики як фізичні особи - підприємці.

Бланки листків непрацездатності прирівнені до бланків суворої звітності, про що вказано у спільному наказі Міністерства охорони здоров'я України, Міністерства праці та соціальної політики України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 3 листопада 2004 року N 532/274/136-ос/1406 "Про затвердження зразка, технічного опису листка непрацездатності та Інструкції про порядок заповнення листка непрацездатності".

З метою впорядкування використання бланків листків непрацездатності як бланків суворого обліку МОЗ України опрацьовує нормативно-правовий акт щодо порядку отримання, розподілу, використання, реєстрації, зберігання, знищення бланків листків непрацездатності як бланків суворої звітності, про що вказано у листі МОЗ України від 02.03.2012 р. №3.07-84, спрямованого на адресу МОЗ АР Крим.

У вказаному листі також вказано про те, що з метою здійснення контролю за правильністю видачі листків непрацездатності розробляється проект наказу МОЗ України щодо затвердження Порядку контролю за правильністю видачі листків непрацездатності, який буде погоджено з Фондом соціального страхування з тимчасової втрати працездатності. Вказаним Порядком також буде встановлена процедура здійснення контролю за виконанням вимог нормативно-правових актів щодо видачі, продовження, оформлення листків непрацездатності лікуючими лікарями закладів охорони здоров'я незалежно від форми власності та лікарями, що провадять господарську діяльність з медичної практики як фізичні особи-підприємці.

Згідно з ст. 19 Конституції України орган влади зобов'язаний діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини 3 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5)добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Отже будь-яке рішення суб'єкта владних повноважень повинно переслідувати забезпечення інтересів держави виключно в межах законності та верховенства права, тобто будуватись на принципах обґрунтованості, тобто через вмотивовані дії; безсторонності, тобто без проявлення неупередженості до особи, стосовно якої вчиняється дія; добросовісності, тобто щиро, правдиво, чесно; розсудливості, тобто доцільно з точки зору законів логіки і загальноприйнятих моральних стандартів; рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації, тобто з рівним ставленням до осіб; пропорційності та адекватності; досягнення розумного балансу між публічними інтересами та інтересами конкретної особи.

Суб'єкти владних повноважень повинні діяти лише в межах тих повноважень, що прямо передбачені законом та засновані на принципі імперативності.

Чинним законодавством не передбачений обов'язок відповідача щодо видачі бланків листків непрацездатності як бланків суворої звітності суб'єктам господарської діяльності, що здійснюють приватну медичну практику.

Відмовляючи позивачу у видачі бланків листків непрацездатності, Міністерство охорони здоров'я АР Крим діяло відповідно вимог чинного законодавства України, в межах владних повноважень, прямо передбачених законом.

На час звернення ТОВ "Ньюбер" до МОЗ АР Крим відсутній порядок врегулювання видачі листків непрацездатності як бланків суворого обліку лікуючим лікарям закладів охорони здоров'я незалежно від форми власності та лікарям, що провадять господарську діяльність з медичної практики як фізичні особи-підприємці; відсутній порядок та процедура здійснення контролю за виконанням вимог нормативно-правових актів щодо видачі, продовження, оформлення листків непрацездатності як бланків суворого обліку лікуючими лікарями закладів охорони здоров'я незалежно від форми власності та лікарями, що провадять господарську діяльність з медичної практики як фізичні особи-підприємці.

Основами законодавства про охорону здоров'я України, чинним законодавством в галузі охорони здоров'я на час звернення ТОВ "Ньюбер" до відповідача, на час розгляду справи не передбачений обов'язок відповідача стосовно видачі листків непрацездатності як бланків суворої звітності лікарям приватної медичної практики; не регламентований порядок видачі бланків листків непрацездатності як бланків суворої звітності лікуючим лікарям закладів, зокрема, суб'єктам господарської діяльності, що проводять приватну медичну практику.

Згідно чинного законодавства бланки листків непрацездатності закуповуються в централізованому порядку за кошти Державного бюджету України на відповідний рік.

Зокрема, відповідно до Розпорядження Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 р. № 23-р "Про виготовлення бланків листка тимчасової непрацездатності" визначено МОЗ замовником бланків листка тимчасової непрацездатності; зобов'язано МОЗ: здійснювати розподіл бланків листка тимчасової непрацездатності по регіонах згідно з їх заявками; щороку передбачати кошти для виготовлення зазначених бланків в межах видатків, визначених йому у Державному бюджеті України на відповідний рік.

З метою раціонального і цільового використання бланків листків непрацездатності, закуплених у централізованому порядку за кошти Державного бюджету України на 2012 рік за бюджетною програмою КПКВК ДБ 2301350 "Організація і регулювання діяльності установ та окремі заходи у системі охорони здоров'я" в частині "Забезпечення бланками листка тимчасової непрацездатності закладів охорони здоров'я", наказом Міністерства охорони здоров'я України від 13.07.12 р. № 528 затверджено Розподіл бланків листків непрацездатності, закуплених у централізованому порядку за кошти Державного бюджету України на 2012 рік за бюджетною програмою КПКВК ДБ 2301350 "Організація і регулювання діяльності установ та окремі заходи у системі охорони здоров'я" в частині "Забезпечення бланками листка тимчасової непрацездатності закладів охорони здоров'я".

Відповідно до п. 4.2 вказаного наказу МОЗ від 13.07.12 р. № 528 бланки листків непрацездатності доставляються до регіонів згідно з затвердженим розподілом.

Отже, з вищевикладеного вбачається, що надання бланків листків непрацездатності здійснюється відповідно до затвердженого розподілу вказаних бланків, які закуповуються у централізованому порядку за кошти Державного бюджету України на відповідний рік по регіонах за їх попередніми заявками.

Міністерство охорони здоров'я АР Крим щорічно подає заявки на виготовлення бланків листків непрацездатності з урахуванням потреб бюджетних закладів охорони здоров'я АР Крим.

Заявок на виготовлення бланків листків непрацездатності з урахуванням потреб закладів охорони здоров'я, що здійснюють приватну медичну практику на 2012 рік Міністерством охорони здоров'я АР Крим в 2011 році подано не було, що не заперечується відповідачем.

Доказів надання ТОВ "Ньюбер" відповідної заяви щодо замовлення на 2012 рік бланків листків непрацездатності у відповідній кількості позивачем в матеріали справи не надано.

Неподання вказаної заявки до владного органу щодо замовлення на 2012 рік бланків листків непрацездатності у відповідній кількості у 2011 році позивачем не заперечується.

Відповідач діяв обґрунтовано; в межах владних повноважень; з урахуванням норм чинного законодавства та конкретних обставин справи.

Відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Позивачем не надано доказів звернення до відповідача з заявою про видачу листків непрацездатності.

Позивачем не надано доказів, що обґрунтовують позовні вимоги; підтверджують законодавчо встановлений обов'язок відповідача щодо видачі листків непрацездатності.

Позовні вимоги не підлягають задоволенню.

У судовому засіданні 25.10.12 р. проголошено вступну та резолютивну частини постанови. У повному обсязі постанову складено 29.10.12 р.

Керуючись ст.ст. 160-163, 167 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

В задоволенні позову відмовити.

Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.

Суддя Шкляр Т.О.

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення26.10.2012
Оприлюднено05.12.2012
Номер документу27754578
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-10238/12/0170/3

Ухвала від 25.03.2013

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Єланська Олена Едуардівна

Ухвала від 17.01.2013

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Єланська Олена Едуардівна

Ухвала від 15.01.2013

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Єланська Олена Едуардівна

Постанова від 26.10.2012

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Шкляр Т.О.

Ухвала від 19.09.2012

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Шкляр Т.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні