ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
вул. Севастопольська, 43, м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95013
ПОСТАНОВА
Іменем України
16 жовтня 2012 р. 10:50 Справа №2а-8052/12/0170/14
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого судді Кірєєва Д.В., за участю секретаря Цатурян С.О.
за участю представників сторін:
прокурор - Шехірєва Н.Ю., посвідчення № 11016;
від позивача - Перминова Н.О., довіреність № 34 від 10.01.2012 року;
від позивача - Писаревська Є.О., довіреність № б/н від 16.03.2012 року;
від відповідача - не з'явився;
від третьої особи - не з'явився;
розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом Заступника прокурора м. Ялта в інтересах держави в особі Республіканського комітету АР Крим лісового та мисливського господарства, Ялтинського гірсько-лісового природного заповідника
до Управління державного комітету по земельних ресурсах в м. Ялта АР Крим,
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог га предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_3
про визнання бездіяльності протиправною та спонукання до виконання певних дій,
Суть спору: Заступник прокурора м. Ялта в інтересах держави в особі Республіканського комітету АР Крим з лісового та мисливського господарства, Ялтинського гірсько-лісового природного заповідника звернувся до Окружного адміністративного суду АР Крим з позовом до Управління державного комітету по земельних ресурсах в м. Ялта АР Крим про:
- визнання бездіяльність Управління Держкомзему у м. Ялта щодо відмови у скасуванні реєстрації запису державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ №523346 площею 0,10 га (кадастровий № 0111970200:01:005:0263), яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 та відповідно до нормативно - грошової оцінки вартістю 72 759,84 грн., виданий ОСОБА_3, який зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 010900700065- протиправною.
- зобов'язання Управління Держкомзему у м. Ялта Автономної Республіки Крим вчинити дії щодо скасування запису державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ №523346 площею 0,10 га (кадастровий № 0111970200:01:005:0263), яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 та відповідно до нормативно-грошової оцінки вартістю 72 759,84 грн., виданий ОСОБА_3, який зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 010900700065.
Ухвалою Окружного адміністративного суду АР Крим від 03.09.2012 року відкрито провадження по справі. Ухвалою Окружного адміністративного суду АР Крим від 06.09.2012 року у задоволенні клопотання Заступника прокурора м. Ялта в інтересах держави в особі Республіканського комітету АР Крим з лісового та мисливського господарства, Ялтинського гірсько-лісового природного заповідника про вжиття заходів забезпечення адміністративного позову відмовити. Ухвалою Окружного адміністративного суду АР Крим від 06.09.2012 року залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_3 (АДРЕСА_2).
Ухвалою Окружного адміністративного суду АР Крим від 06.09.2012 року закінчено підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.
Прокурор та представники позивачів у судовому засіданні 16.10.2012 року позовні вимоги підтримали в повному обсязі.
Представник відповідача у судове засідання 16.10.2012 року не з'явився, про день, час та місце слухання справи був сповіщений належним чином.
Представник третьої особи у судове засідання 16.10.2012 року не з'явився, про день, час та місце слухання справи був сповіщений належним чином.
Враховуючи, що матеріали справи містять достатньо доказів для з'ясування обставин у справі, суд, керуючись ст. 128 КАС України, вважає можливим розглянути справу за відсутності представників відповідача та третьої особи.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, заслухавши прокурора та представників позивачів, суд
ВСТАНОВИВ:
Згідно з частиною 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Відповідно до п. 5 частини 2 статті 17 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на спори за зверненням суб'єкта владних повноважень у випадках, встановлених Конституцією та законами України.
Пунктом 7 частини 1 статті 3 КАС України дано визначення суб'єктів владних повноважень, до яких належать орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Частиною 2 статті 60 КАС передбачено, що прокурор здійснює в суді представництво. інтересів громадянина або держави в порядку, встановленому цим Кодексом та іншими законами, і може здійснювати представництво на будь-якій стадії адміністративного процес.
Відповідно до пункту 2 статті 121 Конституції України, частин 2, 5 статті 3 Закону України від 5 листопада 1991 року № 1789-ХИ "Про прокуратуру" прокуратура України становить єдину систему, на яку покладаються: представництво інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених законом. Підстави представництва у суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчинюються у відносинах між ними або з державою. Прокурор самостійно визначає підстави для представництва в суді форму його здійснення і може здійснювати представництво на будь-якій стан судочинства в порядку, передбаченому процесуальним законом.
Інтереси держави закріплюються як нормами Основного Закону, так і нормами інших правових актів. Вони відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основу перших покладено потребу в здійсненні загальнодержавне (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб'єктів права власності та господарювання тощо.
З урахуванням того, що інтереси держави є оціночним поняттям, Конституційний Суд України у рішенні від 08.04.1999 року у справі №1-1/99 визначив, що прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначають з посиланням за законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних чи інших інтересів держави, обґрунтовують у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначають орган, уповноважений державною здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про прокуратуру" прокурорський нагляд за додержанням і правильним застосуванням законів Кабінетом Міністрів України, міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади, органами державного і господарського управління та контролю, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими Радами, їх виконавчими органами, військовими частинами, політичними партіями, громадськими організаціями, масовими рухами, підприємствами, установами і організаціями, незалежно від форм власності, підпорядкованості та приналежності, посадовими особами та громадянами здійснюється Генеральним прокурором України і підпорядкованими йому прокурорами.
Згідно зі статтею 5 Закону України "Про прокуратуру" прокуратура України становить єдину систему, на яку відповідно до Конституції України та цього Закону покладаються такі функції: 1) підтримання державного обвинувачення в суді; 2) представництво інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених законом; 3) нагляд за додержанням законів органами, які проводять оперативно-розшукову діяльність, дізнання, досудове слідство; 4) нагляд за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних справах, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов'язаних з обмеженням особистої свободи громадян.
Статтею 60 КАС України передбачено, що з метою представництва інтересів громадянина або держави в адміністративному суді прокурор в межах повноважень, визначених законом, звертається до суду з адміністративним позовом, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження в якій відкрито за адміністративним позовом інших осіб, на будь-якій стадії її розгляду, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення Верховним Судом України, про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами для представництва інтересів громадянина або держави. При цьому прокурор повинен надати адміністративному суду докази, які підтверджують неможливість громадянина самостійно здійснювати представництво своїх інтересів.
Пунктом 8 частини першої статті 3 КАС України визначено, що позивачем в адміністративній справі може бути суб'єкт владних повноважень, на виконання повноважень якого подана позовна заява до адміністративного суду.
Відповідно до п.6 ч.2 ст.20 Закону України "Про прокуратуру" при здійсненні прокурорського нагляду за додержанням і застосуванням законів прокурор має право звертатись до суду з заявами про захист прав і законних інтересів громадян, держави, а також підприємств та інших юридичних осіб.
Відповідно до ст.36-1 Закону України "Про прокуратуру" представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів громадянина або держави у випадках, передбачених законом. Однією із форм представництва є звернення до суду з позовами або заявами про захист прав і свобод іншої особи, невизначеного кола осіб, прав юридичних осіб, коли порушуються інтереси держави, або про визнання незаконними правових актів, дій чи рішень органів і посадових осіб.
Прокурор самостійно визначає підстави для представництва у судах, форму його здійснення і може здійснювати представництво в будь-якій стадії судочинства в порядку, передбаченому процесуальним законом.
Предметом адміністративного позову є визнання бездіяльності Управління Держкомзему в м. Ялта АР Крим протиправною та зобов'язання останнього скасувати запис державного акту на право власності на земельну ділянку.
Враховуючи суб'єктний склад сторін та правову природу спірних правовідносин, а також те, що спір, який виник між сторонами по справі, є публічно-правовим, справу належить розглядати в порядку адміністративного судочинства.
Згідно матеріалів справи 27 листопада 2001 року Алупкінською міською радою прийнято Рішення № 11, яким ОСОБА_3 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою з відведення земельної ділянки, орієнтованою площею 0,10 га для будівництва житлового будинку, господарських споруд за адресою: АДРЕСА_1, район будинку № 96.
Рішенням Алупкінської міської ради № 16/29 від 12.08.2008 року ОСОБА_3 затверджено проект землеустрою та передано у власність земельну ділянку орієнтованою площею 0,10 га, яка розташована за адресою АДРЕСА_1, район будинку № 96 для будівництва житлового будинку, господарських споруд.
На підставі зазначених рішень ОСОБА_3 отримав державний акт серії ЯЖ № 523346 на право власності на земельну ділянку (кадастровий № 0111970200:01:005:0263) площею 0,10 га для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських споруд та відповідно до нормативно-грошової оцінки вартістю72 759,84 грн., розташованою за адресою: АДРЕСА_1.
Рішенням Ялтинського міського суду АР Крим від 11.02.2010року по справі № 198/2010 позов заступника прокурора м. Ялта в інтересах Державної інспекції з контролю за використанням і охороною земель АР Крим задоволено частково. Визнано незаконним Рішення Алупкінської міської ради від 12.08.2008 року № 16/29 «Про затвердження проекту землеустрою та передачі у власність ОСОБА_4 земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських споруд і будівель». Визнано недійсним та скасовано державний акт про право власності на земельну ділянку серії ЯЖ № 523346 від 21.04.2009 року, виданий ОСОБА_4 площею 0,1000 га, розташовану в АДРЕСА_1. В іншій частині вимог відмовлено.
Рішення Ялтинського міського суду АР Крим від 11.02.2010року по справі № 198/2010 набрало законної сили 21 березня 2012 року.
Заступником прокурора м. Ялта Івашкевіч Д. 17 травня 2012 року за вих. № 101/09 було направлено до Управління Держкомзему в м. Ялта АР Крим звернення з проханням скасувати реєстрацію запису про державну реєстрацію державного акту про право власності на земельну ділянку серії ЯЖ № 523346 від 21.04.2009 року, виданого ОСОБА_4 площею 0,1000 га, розташовану в АДРЕСА_1.
Листом від 25 травня 2012 року № 1936-2/10-25-4 Управлінням Держкомзему в м. Ялта було надано відповідь на звернення заступника прокурора м. Ялта, де було зазначено про те, що у наданому рішенні Ялтинського міського суду АР Крим від 11.02.2010 року відсутнє зазначення відносно управління, щодо внесення запису в Книгу реєстрації про скасування державної реєстрації права власності на земельну ділянку, яка належить виданого ОСОБА_4, внаслідок чого в Управлінні відсутні підстави для скасування.
Статтею 19 Конституції України визначає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Оцінюючи правомірність дій та рішень органу владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у ст. 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, які повинен він дотримуватися при реалізації дискреційних повноважень владного суб'єкта., встановлюючи чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії): 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5)добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно із ст. 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що знаходиться під особливою охороною держави. Право на землю набувається і реалізується громадянами і суб'єктами господарської діяльності (юридичними і фізичними особами) виключно відповідно до закону.
Статтею 93 ЗК України визначено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Відповідно до ст. 83 ЗК України у комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної та державної власності, а також земельні ділянки за їх межами, на яких розташовані об'єкти комунальної власності.
Територіальні громади сіл, селищ, міст можуть об'єднувати на договірних засадах належні їм земельні ділянки комунальної власності. Управління зазначеними земельними ділянками здійснюють районні або обласні ради.
Серед передбачених ст. 12 ЗК України повноважень сільських, селищних , міських рад в галузі земельних відносин є передача земельних ділянок комунальній власності у власність громадянам та юридичним особам, надання їх у користування відповідно до вимог цього кодексу.
Згідно зі ст. 116 ЗК України (в редакції на момент державної реєстрації договору оренди) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб (ст.122 ЗК України).
Статтею 125 ЗК України встановлено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Частиною п'ятою статті 126 Земельного кодексу України встановлено, що право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону.
Порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на земельну ділянку, право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди землі встановлений Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 04.05.1999 року № 43.
Відповідно до статті 202 Земельного кодексу України державна реєстрація земельних ділянок здійснюється у складі державного реєстру земель. Державний реєстр земель складається з двох частин:
а) книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок;
б) Поземельної книги, яка містить відомості про земельну ділянку.
Статтею 204 Земельного кодексу України визначено, що державний земельний кадастр ведеться уповноваженим органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів. Порядок ведення державного земельного кадастру встановлюється законом.
Порядок ведення Поземельної книги і Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі затверджений Постановою Кабінету Міністрів № 1021 від 09.09.2009 року (далі по тексту - Порядок №1021).
Згідно з п. 1 Порядку №1021 порядок визначає процедуру ведення за формою згідно з додатком Поземельної книги - документа, який є складовою частиною державного реєстру земель, містить відомості про земельну ділянку, обмеження на використання земельної ділянки, суб'єктів прав на земельну ділянку та правовстановлюючі документи, а також дані про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, її цільове призначення, склад земельних угідь. Поземельна книга є власністю держави.
Відповідно до п. 3 Порядку №1021 територіальний орган Держземагентства забезпечує зберігання поземельних книг з метою запобігання їх викраденню, втраті, знищенню або пошкодженню. Відповідальність за організацію зберігання поземельних книг несе керівник територіального органу Держземагентства згідно із законодавством. Поземельні книги зберігаються довічно
Державна реєстрація земельної ділянки здійснюється після визначення кадастрового номера в установленому порядку та прийняття відповідним органом, який здійснює розпорядження землями, рішення про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність (користування) чи після формування земельної ділянки на підставі документації із землеустрою за рішенням власника земельної ділянки про поділ або об'єднання земельних ділянок (п.13-1 Порядку №1021).
Відповідно до п.27 Порядку №1021 запис у Поземельній книзі скасовується (поновлюється) посадовою особою територіального органу Держземагентства на підставі рішення суду. Скасування (поновлення) запису здійснюється шляхом внесення до автоматизованої системи відомостей про скасування (поновлення) із зазначенням дати та підстави скасування (поновлення), посади, прізвища та ініціалів посадової особи, яка скасувала (поновила) запис, та формування з використанням автоматизованої системи нових аркушів Поземельної книги, що засвідчується підписом посадової особи та скріплюється печаткою територіального органу Держземагентства (п.28 Порядку №1021).
Як зазначалося вище, рішенням Ялтинського міського суду АР Крим від 11.02.2010 року по справі № 2-198/2010 року визнано незаконним Рішення Алупкінської міської ради від 12.08.2008 року № 16/29 «Про затвердження проекту землеустрою та передачі у власність ОСОБА_4 земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських споруд і будівель», визнано недійсним та скасовано державний акт про право власності на земельну ділянку серії ЯЖ № 523346 від 21.04.2009 року, виданий ОСОБА_4 площею 0,1000 га, розташовану в АДРЕСА_1.
Згідно з ч. 2 ст. 255 КАС України обставини, які були встановлені постановою, що набрала законної сили, в одній адміністративній справі не можуть оспорюватися в іншій судовій справі за участю тих самих сторін.
Аналогічне правило встановлено ч. 1 ст. 72 КАС України, а саме обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.
Враховуючи зазначене вище, приймаючи до уваги те, що у судовому порядку визнано недійсним та скасовано державний акт про право власності на земельну ділянку серії ЯЖ № 523346 від 21.04.2009 року, виданий ОСОБА_4 площею 0,1000 га, розташовану в АДРЕСА_1, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та, як наслідок, необхідність задоволення адміністративного позову в повному обсязі.
Відповідно до частини 1 статті 94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України.
Судом 16.10.2012 року оголошена вступна та резолютивна частина постанови, згідно ст. 163 КАС України постанова складена у повному обсязі 19.10.2012 року.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 94,160-163,167 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Адміністративний позов задовольнити.
2. Визнати бездіяльність Управління Держкомзему у м. Ялта щодо відмови у скасуванні реєстрації запису державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ №523346 площею 0,10 га (кадастровий № 0111970200:01:005:0263), яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 та відповідно до нормативно грошової оцінки вартістю 72 759,84 грн., виданий ОСОБА_3, який зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 010900700065- протиправною.
3. Зобов'язати Управління Держкомзему у м. Ялта Автономної Республіки Крим вчинити дії щодо скасування запису державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ №523346 площею 0,10 га (кадастровий № 0111970200:01:005:0263), яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 та відповідно до нормативно-грошової оцінки вартістю 72 759,84 грн., виданий ОСОБА_3, який зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 010900700065.
Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.
Суддя Кірєєв Д.В.
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 16.10.2012 |
Оприлюднено | 04.12.2012 |
Номер документу | 27758922 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Ілюхіна Ганна Павлівна
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Єланська Олена Едуардівна
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Єланська Олена Едуардівна
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Кірєєв Д.В.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Кірєєв Д.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні