Рішення
від 06.09.2012 по справі 5009/2947/12
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251 номер провадження справи 19/34/12

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Запорізької області

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06.09.12 Справа № 5009/2947/12

За позовом Першого заступника прокурора міста Запоріжжя (69035, м. Запоріжжя, вул. Я. Новицького, 5) в інтересах держави в особі Запорізької міської ради (69015, м. Запоріжжя, пр. Леніна, 206)

до Товариства з обмеженою відповідальністю «Партнер-2000»(69097, м. Запоріжжя, вул. Задніпровська, 3)

про внесення змін до договору оренди землі

Суддя Давиденко І.В.

Представники сторін:

Від позивача: Зубар О.А. -представник за довіреністю № 01-38/01771 від 12.07.12.

Від відповідача: не з'явився

Від прокуратури м. Запоріжжя: Понятенко К.А., посвідчення № 184 від 09.07.12.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

До господарського суду Запорізької області 06.08.12. звернувся Перший заступник прокурора міста Запоріжжя в інтересах держави в особі Запорізької міської ради з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю «Партнер-2000»про внесення змін до п. 9 Договору оренди землі № б/н від 12.05.06., укладеного відносно земельних ділянок загальною площею 1 0393 га, які знаходяться по вул. Задніпровській 3, у м. Запоріжжя (кадастрові номери: 2310100000:06:008:0077, 2310100000:06:008:0078).

Позовні вимоги мотивовані тим, що Запорізька міська рада не отримує орендну плату за орендовану земельну ділянку в обсязі, передбаченому чинним законодавством, у зв'язку з чим необхідно змінити п. 9 Договору оренди землі.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 08.08.12. порушено провадження у справі № 5009/2947/12, справі присвоєно номер провадження 19/34/12, судове засідання призначено на 21.08.12. о 10-45.

Представником позивача в судовому засіданні 21.08.12. надано документи, витребувані ухвалою суду про порушення провадження у справі № 5009/2947/12 від 08.08.12.

Представник відповідача в судове засідання 21.08.12. не з'явився, вимоги ухвали суду про порушення провадження у справі № 5009/2947/12 від 08.08.12. не виконав, про поважні причини неявки суд не повідомив, про час і місце проведення судового засідання був повідомлений належним чином.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 21.08.12., відповідно до ч. 1 ст. 77 Господарського процесуального кодексу України, розгляд справи № 5009/2947/12 відкладено на 06.09.12. о 10-20.

Представники прокуратури та позивача в судовому засіданні 06.09.12. підтримали позовні вимоги, просили суд позов задовольнити повністю.

Представник відповідача в судове засідання 06.09.12. повторно не з'явився, документи витребувані судом не надав, про поважні причин неявки суд не повідомив, письмового відзиву на позов не надав, про час і місце проведення судового засідання був повідомлений належним чином.

Відповідно до пунктів 3.9.1 та 3.9.2 постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" № 18 від 26.12.11., в разі якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом. У випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.

Ухвала суду про порушення провадження у справі № 5009/2947/12 від 08.08.12. та ухвала суду від 21.08.12. були направлені на вказану у позові та витязі з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців № 14490170 від 16.08.12. адреси. Таким чином, відповідач є належним чином повідомленим про час і місце розгляду справи і його неявка не перешкоджає вирішенню даного спору.

Статтею 75 ГПК України передбачено, що якщо відзив на позовну заяву і витребувані господарським судом документи не подано, справу може бути розглянуто за наявними в ній матеріалами.

За результатами дослідження доказів, наявних в матеріалах справи, суд у нарадчій кімнаті, у відповідності до ст.ст. 82-85 ГПК України, ухвалив рішення у справі № 5009/2947/12.

Розглянувши подані матеріали справи та заслухавши пояснення представників прокуратури та позивача, суд, -

ВСТАНОВИВ:

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 2 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд порушує справи за позовними заявами: підприємств та організацій, які звертаються до господарського суду за захистом своїх прав та охоронюваних законом інтересів; державних та інших органів, які звертаються до господарського суду у випадках, передбачених законодавчими актами України; прокурорів та їх заступників, які звертаються до господарського суду в інтересах держави; Рахункової палати, яка звертається до господарського суду в інтересах держави в межах повноважень, що передбачені Конституцією та законами України. Прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Частиною 1 статті 36-1 Закону України «Про прокуратуру»встановлено, що представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів громадянина або держави у випадках, передбачених законом.

Проведеною прокуратурою перевіркою встановлено, що 12.05.08. Запорізькою міською радою (далі -Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Партнер 2000»(далі -Орендар) укладено Договір оренди землі, який зареєстровано у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах»04.07.06. за реєстровим № 040626100615 (далі -Договір).

За умовами пунктів 1, 2, 8 Договору, Орендодавець, відповідно до рішення тридцять першої сесії четвертого скликання Запорізької міської ради № 17/46 від 17.03.06. надав, а відповідач прийняв в строкове платне користування земельні ділянки, які знаходяться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Задніпровська, 3 (кадастрові номери: 2310100000:06008:0077, 2310100000:06:008:0078), загальною площею 1,0393 га. Договір укладається до 28.04.15.

Пунктом 5 Договору встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 917135 грн. 26 коп. (в цінах 2006 року).

Відповідно до п. 9 Договору передбачено, що орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та в розмірі 9171 грн. 35 коп. за календарний рік в цінах 2006 року.

Запорізькою міською радою 03.03.08. прийнято рішення № 79 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя», яким було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя, виконану українським ДНДІПМ «Дніпромісто», затверджено базову вартість 1 кв.м. землі у розмірі 190,18 грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.08., впроваджено оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки з 01.03.08.

06.03.08. між позивачем та відповідачем укладено Додаткову угоду до Договору, відповідно до якої, п.п. 9, 10, 11 Договору викладені в наступній редакції: орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та в розмірі 38872,13 грн., що складає 3% від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2008 р. Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов Договору чи продовження його дії. Орендна плата вноситься щомісячно, рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Хортицького району 33214812700008 в управлінні Держказначейства у Хортицькому районі міста Запоріжжя Головного управління Держказначейства України в Запорізькій області, МФО 813015, ЄДРПОУ 34676906, код 13050200».

Обґрунтовуючи свої позовні вимоги, позивач вказав, що звертався до відповідача листом з пропозицією внести зміни в Договір оренди, шляхом викладення п. 9 Договору в наступній редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 111743,05 грн., що складає 3% від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2011 року та вноситься орендарем щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Хортицького району 33214812700008 в відділенні Держказначейства у Хортицькому районі, МФО 813015, ЄДРПОУ 34676906, код 13050200».

Зазначений вище лист був отриманий відповідачем 20.05.11., про що свідчить наявна в матеріалах справи копія повідомлення про вручення поштового відправлення. Однак, на час звернення до суду з даним позовом, відповідач не надав позивачу відповіді на вказаний вище лист.

Оцінюючи подані позивачами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, суд вважає, що вимоги позивача підлягають задоволенню з наступних підстав.

Згідно ст. 32 Господарського процесуального кодексу України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених Кодексом.

Відповідно до ст. 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Статтею 206 Земельного кодексу України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Законом України «Про плату за землю»(що був чинним на момент укладення спірного договору оренди земельної ділянки від 20.04.06.) та Податковим кодексом України, що набув чинності на час вирішення даного спору, передбачено, що плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земельної ділянки (ст. 288.5 Податкового кодексу України).

Відповідно до ст. 201 Земельного кодексу України, грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.

Правові засади проведення оцінки земель, в тому числі грошової, визначає Закон України «Про оцінку земель». Зазначеним законом встановлено, що нормативна грошова оцінка використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою.

Статтею 15 Закону України «Про оцінку земель»визначено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Статтею 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»встановлено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до ст. 59 вказаного вище Закону, рада в межах повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень, які згідно до ст. 144 Конституції України є обов'язковими до виконання на відповідній території та оприлюднюються у встановленому законом порядку.

Як вбачається з матеріалів справи, 27.07.11. Запорізькою міською радою прийнято рішення № 16 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя».

Вищевказаним рішенням були скасовані раніше прийняті рішення, які встановлювали розмір орендної плати за земельні ділянки у м. Запоріжжі, та затверджено нові розміри орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення згідно з додатком, відповідно до якого для визначення розміру орендної плати земельних ділянок м. Запоріжжя (за виключенням певних пунктів) розповсюджується коефіцієнт «З»- у відповідності до норм Земельного кодексу України та Податкового кодексу України.

Пунктом 12 Договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором оренди землі; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати; в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до ст. 274 Податкового кодексу України, ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 і 278 цього Кодексу.

Згідно ст. 288 Податкового кодексу України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення -розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель -трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Таким чином, зміна розміру грошової оцінки землі має наслідком зміну земельного податку щодо відповідних земельних ділянок, що призводить до обов'язковості внесення змін до Договору оренди землі.

Приписами ст. 188 Господарського кодексу України встановлено, що сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Крім того, статтею 651 Цивільного кодексу України визначено, що договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відповідно до п. 32 Договору, зміна умов Договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку.

Як вбачається з матеріалів справи, листом № 01-32/2080 від 27.04.11. Запорізька міська рада звернулась до відповідача з пропозицією внести зміни в Договір оренди, шляхом викладення п. 9 Договору в наступній редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 111743,05 грн., що складає 3% від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2011 року та вноситься орендарем щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Хортицького району 33214812700008 в відділенні Держказначейства у Хортицькому районі, МФО 813015, ЄДРПОУ 34676906, код 13050200».

Зазначений вище лист був отриманий відповідачем 20.05.11., про що свідчить наявна в матеріалах справи копія повідомлення про вручення поштового відправлення. Однак, на час звернення до суду з даним позовом, відповідач не надав позивачу відповіді на вказаний вище лист.

Відповідно до ч. 2 статті 124 Конституції України, юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі.

Як зазначено в резолютивній частині рішення Конституційного Суду України від 09.07.02. у справі щодо офіційного тлумачення ч. 2 ст. 124 Конституції України (справа про досудове врегулювання спорів), положення ч. 2 ст. 124 Конституції України щодо поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають у державі в аспекті конституційного звернення необхідно розуміти так, що право особи на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами.

За таких обставин, дотримання сторонами вимог ч. 2 ст. 188 Господарського кодексу України щодо обов'язку надсилання іншій стороні пропозицій про зміну чи розірвання договору, у разі виникнення такої необхідності, не позбавляє позивача права звернутися за захистом порушеного права шляхом вчинення прямого позову до відповідача про внесення змін до договору. (Таку ж правову позицію викладено в Інформаційному листі Вищого господарського суду України № 01-8/471 від 06.08.08.).

На час вирішення даного спору, позивач зазначає, що з метою приведення договірних відносин з відповідачем у відповідність до вимог діючого законодавства необхідно внести зміни до п. 9 Договору в частині розрахунку розміру орендної плати, якою встановити, що орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та в розмірі: 111743,05 грн., що становить трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2011 року.

У разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Згідно зі статтею 632 Цивільного кодексу України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Відповідно до частини першої статті 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускається.

Внесення змін до договору оренди землі у разі зміни ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів уповноваженим органом повинно здійснюватися з дотриманням порядку, визначеного цією статтею Господарського кодексу України. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

При цьому, згідно з частиною третьою статті 653 Цивільного кодексу України зазначено, що якщо договір змінюється або розривається в судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Пунктом 2.19 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.11. № 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних спорів»визначено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору землі спір вирішується в судовому порядку.

Оскільки сторонами в Договорі передбачена можливість перегляду орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами Договору.

Таким чином, оскільки судом встановлено, що рішення Запорізької міської ради № 79 від 03.03.08. «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя»та рішення Запорізької міської ради № 16 від 27.07.11. «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя»прийняті уповноваженим органом, Договір оренди містить умови, при наявності яких розмір орендної плати підлягає перегляду, позовні вимоги про внесення змін в п. 9 Договору оренди землі від 12.05.12. щодо встановлення річної орендної плати в розмірі 111743,05 грн., що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах на 2011 рік, є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

За таких обставин, враховуючи вищевикладене, позов Першого заступника прокурора міста Запоріжжя в інтересах держави в особі Запорізької міської ради підлягає задоволенню повністю.

Згідно ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, витрати зі сплати судового збору підлягають стягненню з відповідача в доход Державного бюджету України.

Керуючись ст. ст. 33, 44, 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов Першого заступника прокурора міста Запоріжжя в інтересах держави в особі Запорізької міської ради задовольнити повністю.

2. Внести зміни в пункт 9 Договору оренди земельної ділянки, укладеного між Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Партнер-2000»12.05.06. та зареєстрованого у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» 04.07.06. за № 040626100615, виклавши його в такій редакції: «Річна орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та в розмірі: 111743 грн. 05 коп. (сто шістдесят чотири тисячі триста двадцять три гривні п'ятдесят дев'ять копійок), що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2011 року».

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Партнер-2000»(69097, м. Запоріжжя, вул. Задніпровська, 3, код ЄДРПОУ 30616602) в доход Державного бюджету України (одержувач: УДКСУ у м. Запоріжжі (Орджонікідзевський район), банк одержувача: ГУДКСУ у Запорізькій області, МФО 813015, код ЄДРПОУ 38025409, код бюджетної класифікації 22030001, рахунок № 31215206783007) 1073 (одну тисячу сімдесят три) грн. -судового збору.

4. Після вступу рішення в законну силу видати наказ.

5. Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складено 10.09.12.

Суддя І.В. Давиденко

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення06.09.2012
Оприлюднено06.12.2012
Номер документу27840488
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5009/2947/12

Судовий наказ від 21.09.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Давиденко І. В.

Ухвала від 21.08.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Давиденко І. В.

Рішення від 06.09.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Давиденко І. В.

Ухвала від 08.08.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Давиденко І. В.

Постанова від 16.11.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Кододова О.В.

Ухвала від 31.10.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Кододова О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні