2а/2570/3565/2012 Справа № 2а/2570/3565/2012 ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД П О С Т А Н О В А ІМЕНЕМ УКРАЇНИ 29 листопада 2012 р. Чернігівський окружний адміністративний суд у складі: Головуючої судді - Бородавкіної С.В. при секретарі - Грузновій О.Є. розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Приватного виробничо-комерційного підприємства "Паритет-Агро" до Державної податкової інспекції у м.Чернігові Державної податкової служби про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення ,- В С Т А Н О В И В : Позивач 12.11.2012 року звернувся до суду з позовом до Державної податкової інспекції у м.Чернігові Державної податкової служби і просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Державної податкової інспекції у м.Чернігові Державної податкової служби №0003882320 від 25 жовтня 2012 року. Свої позовні вимоги мотивує тим, що за серпень 2011 р. ПВКП «Паритет Агро» було задекларовано податковий кредит по взаємовідносинам з ТОВ «Футурама». В ході перевірки відповідач помилково прийшов до висновку, що операції здійснені ТОВ «Футурама» не мали реального товарного характеру, товар не перевозився і не зберігався, не виявлено відповідних офісних та складських приміщень, відсутні необхідні умови для ведення господарської діяльності, підприємство не знаходиться за юридичною адресою. 23.07.2011 року між ПВКП «Паритет-Агро» (замовник) та ТОВ «Футурама» (експедитор) було укладено договір на транспортно-експедиційне обслуговування №280711. Виконання договору підтверджується: актами здачі-прийняття робіт (надання послуг), товарно-транспортними накладними, податковими накладними та платіжними дорученнями. При дослідженні факту здійснення господарської операції оцінюватися повинні, перш за все, відносини безпосередньо між учасниками тієї операції, на підставі якої сформовані дані податкового обліку. Відносини між учасниками попередніх поставок товарів, робіт, послуг не мають безпосереднього впливу на дослідження факту реальності господарської операції, вчиненої між позивачем та його контрагентами. Не є обов'язковою передумовою для визначення контролюючими органами грошових зобов'язань визнання недійсними правочинів, які укладалися за ланцюгом між попередніми посередниками, через ланцюг яких декларувався рух товарів чи послуг, нібито придбаних останнім у такому ланцюгу платником податку. При цьому відносини між учасниками попередніх ланцюгів постачань товарів та послуг не мають безпосереднього впливу на дослідження факту реальності господарської операції, вчиненої між останнім у ланцюгу постачань платником податків та його безпосереднім контрагентом. Представник відповідача позовні вимоги не визнав та пояснив, що актом перевірки ТОВ «Футурама» від 18.09.2012 року № 326/22-2/34564773 встановлено, що операції здійснені ТОВ «Футурама» не мали реального товарного характеру, товар не перевозився і не зберігався, не виявлено відповідних офісних, виробничих та/або складських приміщень, не встановлено наявність трудових ресурсів для здійснення будь-якого виду діяльності, не виявлено явність розумних економічних або інших причин (ділової мети) систематичного придбання та продажу товарів. Також перевіркою не підтверджено реальність здійснення господарських відносин з ПВКП "Паритет-Агро", тому при складанні документів (видаткових накладних, податкових накладних) не дотримано вимоги ст.1, п.2 ст.3, ст.4, п.6 ст.8, п.1 та п. 2 статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні». Крім того, у наданих позивачем актах здачі-приймання наданих йому послуг не зазначено обсягів та конкретних видів робіт та не розкрито зміст проведених господарських операцій, а тому такі документи отримані ПВКП "Паритет-Агро" від ТОВ "Футурама" не можуть мати податкових наслідків. Таким чином в порушення п.44.1 ст.44, п.198.2, п.198.6 ст.198, п.200.1, п.200.2 ст.200 Податкового кодексу України, ПВКП "Паритет-Агро" занижено суму податку на додану вартість, що підлягає сплаті до бюджету за серпень 2011 року у сумі 28600 грн. Заслухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позов підлягає задоволенню виходячи з наступного: 19.10.2012 року працівниками ДПІ у м.Чернігові була проведена документальна планова виїзна перевірка Приватного виробничо-комерційного підприємства "Паритет-Агро" з питань достовірності, повноти нарахування податку на додану вартість за серпень 2011 року з ТОВ «Футурама» та у деклараціях з податку на прибуток підприємства за відповідні періоди, за результатами якої складено акт №2159/22/25572594 від 19.10.2012 р. (а.с.9-21). Перевіркою було встановлено наступні порушення: п.44.1 ст.44, п.198.2, п.198.6 ст.198, п.200.1, п.200.2 ст.200 Податкового кодексу України, в результаті чого ПВКП "Паритет-Агро" занижено суму податку на додану вартість, що підлягає сплаті до бюджету за серпень 2011 року у сумі 28600 грн. На підставі акта перевірки відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення №0003882320 від 25.10.2012 р., яким позивачу збільшено суму грошового зобов'язання з податку на додану вартість на суму 42900,00 грн., в т.ч. +28600,00 грн. – за основним платежем та 14300,00 грн. – за штрафними санкціями (а.с.8). Відповідно до ст. 3 Господарського кодексу України під господарською діяльністю у цьому Кодексі розуміється діяльність суб'єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність. Господарська діяльність здійснюється у загальній економічній сфері, а тому має суто економічні властивості, що неможливо без вартісної оцінки і взаємооцінки, еквівалентності обміну, відповідних обчислень і розрахунків. Тому така ознака результатів господарської діяльності, як цінова визначеність, наявна в абсолютній більшості випадків, хоча в некомерційній господарській діяльності можливе безкоштовне надання результатів останньої. Відповідно до п.185.1 ст.185 Податкового кодексу України об'єктом оподаткування є операції платників податку з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з передачі права власності на об'єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об'єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу; в) ввезення товарів (супутніх послуг) на митну територію України в митному режимі імпорту або реімпорту (далі - імпорт); г) вивезення товарів (супутніх послуг) у митному режимі експорту або реекспорту (далі - експорт); ґ) з метою оподаткування цим податком до експорту також прирівнюється постачання товарів (супутніх послуг), які перебувають у вільному обігу на території України, до митного режиму магазину безмитної торгівлі, митного складу або спеціальної митної зони, створених згідно з положеннями глав 35 - 37 Митного кодексу України; д) з метою оподаткування цим податком до імпорту також прирівнюється постачання товарів (супутніх послуг) з-під митного режиму магазину безмитної торгівлі, митного складу або спеціальної митної зони, створених згідно з положеннями глав 35 - 37 Митного кодексу України, для їх подальшого вільного обігу на території України; е) постачання послуг з міжнародних перевезень пасажирів і багажу та вантажів залізничним, автомобільним, морським і річковим та авіаційним транспортом. Відповідно до п.187.1 ст.187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Відповідно до п.198.1 ст.198 Податкового кодексу України право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає у разі здійснення операцій з: а) придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послуг; б) придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів, у тому числі при їх ввезенні на митну територію України (у тому числі у зв'язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності); в) отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України; г) ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу. Відповідно до п.198.2 ст.198 Податкового кодексу України датою виникнення права платника податку на віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг, що підтверджено податковою накладною. Відповідно до п.198.3 ст.198 Податкового кодексу України податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг, але не вище рівня звичайних цін, визначених відповідно до статті 39 цього Кодексу, та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв'язку з: придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи), у тому числі при їх імпорті, з метою подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку. Право на нарахування податкового кредиту виникає незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду. Відповідно до п.198.6 ст.198 Податкового кодексу України не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв'язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені податковими накладними (або підтверджені податковими накладними, оформленими з порушенням вимог статті 201 цього Кодексу) чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу. Відповідно до п.201.6 ст.200 Податкового кодексу України податкова накладна є податковим документом і одночасно відображається у податкових зобов'язаннях і реєстрі виданих податкових накладних продавця та реєстрі отриманих податкових накладних покупця. Частинами 2 та 3 ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» передбачено, що підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. Первинні і зведені облікові документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях і повинні мати обов'язкові реквізити: назва документа; дата і місце складання; назва підприємства, від імені якого складається документ; зміст і обсяг господарської операції; одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що мають можливість ідентифікувати особу, які брала участь у здійсненні господарської операції. Отже, на підтвердження включення сум ПДВ до складу податкового кредиту необхідні документи, оформлені відповідно до вимог, встановлених ст.9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», зокрема: документи, що підтверджують факт отримання послуг від іншої особи та документи, що підтверджують зв'язок понесених витрат з господарською діяльністю платника податку. Про відсутність реального характеру відповідних операцій можуть свідчити підтверджені доказами доводи податкового органу, зокрема, про наявність таких обставин: - неможливість здійснення платником податку зазначених операцій з урахуванням часу, місця знаходження майна або обсягу матеріальних ресурсів, економічно необхідних для виробництва товарів, виконання робіт або послуг, нездійснення особою, яка значиться виробником товару, підприємницької діяльності; - відсутність у платника податку необхідних умов для досягнення результатів відповідної підприємницької, економічної діяльності в силу відсутності управлінського або технічного персоналу, основних коштів, виробничих активів, складських приміщень, транспортних засобів; - облік для цілей оподаткування тільки тих господарських операцій, які безпосередньо пов'язані з виникненням права на податковий кредит або бюджетне відшкодування, якщо для даного виду діяльності також потрібне здійснення і облік інших господарських операцій; - здійснення операцій з товарно-матеріальними цінностями, які не вироблялися або не могли бути вироблені в обсязі, зазначеному платником податку в документах обліку. Основними видами господарської діяльності Приватного виробничо-комерційного підприємства "Паритет-Агро" є: інша допоміжна діяльність у сфері транспорту, вантажний автомобільний транспорт, транспортне оброблення вантажів (а.с.114). Схема господарської операції була наступною: ПАТ «САН ІнБев Україна» замовляло послуги з перевезення пива ТОВ «Центр-Євро-Транс», а ТОВ «Центр-Євро-Транс» винаймав виконавця-експедитора ПВКП «Паритет-Агро» згідно договорів-заявок (а.с.149-242) по відповідним маршрутам. ПВКП «Паритет-Агро» в якості експедитора-замовника винаймав експедитора-виконавця ТОВ «Футурама» для виконання замовлення. 28.07.2011 року між ПВКП «Паритет-Агро» (замовник) та ТОВ «Футурама» (експедитор) було укладено договір на транспортно-експедиційне обслуговування №280711 (а.с.22-27). Відповідно до п.п.1.1, 1.2 договору експедитор зобов'язується за винагороду і за рахунок замовника виконати чи організувати виконання відповідних послуг визначених цим договором з приводу організації перевезення вантажу замовника автомобільним транспортом чи виконувати інше транспортно-експедиційне обслуговування. Замовник надає, а експедитор здійснює перевезення товару на підставі заявки на перевезення. Відповідно до п.п.2.2.12 договору експедитор після прибуття вантажу: інформує замовника про прибуття на його адресу вантажу; надає замовнику разом з вантажем наступні документи: товарно-транспортні накладні, документи передані відправником (видаткові накладні, рахунки-фактури та інше); на протязі 5 робочих днів з моменту передачі вантажу надає замовнику рахунок-фактуру і підписаний акт прийому-здачі виконаних робіт, товарно-транспортні накладні. Виконання договору підтверджується наступними документами: податковими накладними: №12 від 01.08.2011 р. на загальну суму 5100,00 грн., в т.ч. ПДВ – 850,00 грн., №13 від 01.08.2011 р. на загальну суму 4400,00 грн., в т.ч. ПДВ – 733,33 грн., № 93 від 02.08.2011 р. на загальну суму 4400,00 грн., в т.ч. ПДВ – 733,33 грн., №111 від 03.08.2011 р. на загальну суму 5450,00 грн., в т.ч. ПДВ – 908,83 грн., №130 від 04.08.2011 р. на загальну суму 8800,00 грн., в т.ч. ПДВ – 1466,67 грн., №155 від 05.08.2011 р. на загальну суму 4400,00 грн., в т.ч. ПДВ – 733,33 грн., №177 від 06.08.2011 р. на загальну суму 8950,00 грн., в т.ч. ПДВ – 1491,67 грн., №216 від 09.08.2011 р. на загальну суму 5750,00 грн., в т.ч. ПДВ – 958,33 грн., № 230 від 10.08.2011 р. на загальну суму 5450,00 грн., в т.ч. ПДВ – 908,83 грн., №259 від 11.08.2011 р. на загальну суму 8650,00 грн., в т.ч. ПДВ – 1441,67 грн., №279 від 12.08.2011 р. на загальну суму 9300,00 грн., в т.ч. ПДВ – 1550,00 грн., №280 від 12.08.2011 р. на загальну суму 10000,00 грн., в т.ч. ПДВ – 1666,67 грн., №341 від 16.08.2011 р. на загальну суму 10000,00 грн., в т.ч. ПДВ – 1666,67 грн., №383 від 19.08.2011 р. на загальну суму 1258,33 грн., в т.ч. ПДВ – 1258,33 грн., №414 від 22.08.2011 р. на загальну суму 11400,00 грн., в т.ч. ПДВ – 1900,00 грн., №434 від 23.08.2011 р. на загальну суму 19850,00 грн., в т.ч. ПДВ – 3308,33 грн., №447 від 24.08.2011 р. на загальну суму 13900,00 грн., в т.ч. ПДВ – 2316,67 грн., №483 від 26.08.2011 р. на загальну суму 4550,00 грн., в т.ч. ПДВ – 758,33 грн., №491 від 27.08.2011 р. на загальну суму 4550,00 грн., в т.ч. ПДВ – 758,33 грн., №493 від 28.08.2011 р. на загальну суму 5750,00 грн., в т.ч. ПДВ – 958,33 грн., №534 від 30.08.2011 р. на загальну суму 13400,00 грн., в т.ч. ПДВ – 2233,33 грн. (а.с.30-50). актами здачі-прийняття робіт: №12 від 01.08.2011 р., №13 від 01.08.2011 р., № 93 від 02.08.2011 р., №111 від 03.08.2011 р., №130 від 04.08.2011 р., №155 від 05.08.2011 р., №177 від 06.08.2011 р., №216 від 09.08.2011 р., № 230 від 10.08.2011 р., №259 від 11.08.2011 р., №279 від 12.08.2011 р., №280 від 12.08.2011 р., №341 від 16.08.2011 р., №383 від 19.08.2011 р., №414 від 22.08.2011 р., №434 від 23.08.2011 р., №447 від 24.08.2011 р., №483 від 26.08.2011 р., №491 від 27.08.2011 р., №493 від 28.08.2011 р., №534 від 30.08.2011 р. (а.с.51-71). Товарно-транспортні накладні підтверджують доставку товару до покупця (а.с.72-102). Факт оплати за транспортно-експедиційні послуги підтверджується виписками з банку (а.с.103-104). На момент здійснення позивачем господарських операцій ТОВ «Футурама» було належним чином зареєстрована в якості суб'єкта господарювання та було платником податку на додану вартість. Таким чином, суд вважає, що дані господарські операції між позивачем та ТОВ «Футурама» мали реальний характер, оскільки наявні всі належні первинні документі, які вимагаються від замовника законодавством і підтверджують реальність господарської операції, яка є підставою для формування податкового обліку. З акту перевірки та доводів представника відповідача вбачається, що єдиною підставою для висновку відповідача про порушення ПВКП «Паритет-Агро» вимог податкового та іншого законодавства став акт перевірки контрагента позивача. Той факт, що в акті податкового органу зафіксовано відсутність у ТОВ «Футурама» достатньої кількості трудових ресурсів та основних засобів, необхідних для здійснення будь-якого виду діяльності, не є достовірним доказом фіктивності угод, укладеною такою юридичною особою. Крім того, податковий орган, не подав жодних доказів на підтвердження того, що позивач діяв без належної обачності й обережності і йому мало бути відомо про порушення, які допускав його контрагент, а також не зазначено інших обставин, які могли б свідчити про недобросовісність позивача. Також не доведено та не надано доказів, які б свідчили про наявність обставин, що виключають обґрунтованість заявленої позивачем податкової вигоди – як-то безтоварний та/або фіктивний характер здійснених операцій. Посилання податкового органу, на те, що у наданих позивачем актах здачі-приймання наданих йому послуг не зазначено обсягів та конкретних видів робіт, та що у зазначених актах не розкрито зміст проведених господарських операцій, не можуть вважатися беззастережними та безперечними доказами в підтвердження доводів податкової інспекції про фіктивність спірних господарських операцій, а будь-яких інших доказів відповідачем надано не було, а тому позивачем правомірно віднесено до складу податкового кредиту вартість придбаних у контрагента послуг на підставі отриманих від останнього податкових накладних. Аналогічна позиція викладена також в ухвалі Вищого адміністративного суду України по справі № К-22851/10 від 31.01.2011 р. Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. Згідно з ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову. Всупереч наведеним вимогам відповідач, як суб'єкт владних повноважень, не довів правомірності прийнятого ним податкового повідомлення-рішення №0003882320 від 25 жовтня 2012 року. Встановивши, на підставі досліджених доказів та їх правової оцінки, підтвердження відповідними розрахунковими, платіжними та іншими документами надання контрагентом позивачу транспортно-експедиційних послуг, суд вважає, що позивачем не було порушено вимог Податкового кодексу України, а тому позовні вимоги про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення Державної податкової інспекції у м.Чернігові Державної податкової служби №0003882320 від 25 жовтня 2012 року, наведених позивачем у позовній заяві, підлягають задоволенню. Керуючись статтями 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, - П О С Т А Н О В И В : Позов задовольнити. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Державної податкової інспекції у м.Чернігові Державної податкової служби №0003882320 від 25 жовтня 2012 року. Стягнути з Державного бюджету України (р/р 31216206784002, код 38054398, отримувач: Державний бюджет м.Чернігова, банк отримувача: ГУДКСУ у Чернігівській області, МФО 853592) на користь Приватного виробничо-комерційного підприємства "Паритет-Агро" (код ЄДРПОУ 25572594) судові витрати в сумі 429,91 грн. Постанова набирає законної сили та може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду у порядок і строки, передбачені статтями 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України. Суддя Бородавкіна С.В.
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.12.2012 |
Оприлюднено | 07.12.2012 |
Номер документу | 27865445 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Бородавкіна С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні