Постанова
від 26.11.2012 по справі 2а/2370/4051/2012
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Черкаси

26 листопада 2012 року Справа № 2а/2370/4051/2012

16 год. 15 хв.

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого -судді Бабич А.М.,

при секретарі -Хатковому А.В.,

за участю сторін:

представника позивача -Мельникової Т.Д. (за довіреністю),

представника відповідача -Власенко В.В. (за довіреністю),

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Центр-Елітбуд»до державної податкової інспекції у м. Черкасах Черкаської області Державної податкової служби про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,

ВСТАНОВИВ:

23.10.2012 товариство з обмеженою відповідальністю «Центр-Елітбуд»(далі-позивач) звернулось до Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до державної податкової інспекції у м. Черкасах Черкаської області Державної податкової служби (далі-відповідач), в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 08.10.2012 № 0001861570, згідно з яким зобов'язано позивача сплатити штраф у розмірі 28448 грн. 82 коп. з орендної плати за землю з юридичних осіб, та податкове повідомлення-рішення від 08.10.2012 № 0001871570, згідно з яким зобов'язано позивача сплатити штраф у розмірі 4740 грн. 41 коп. з орендної плати за землю з юридичних осіб.

Свої позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що відповідачем неправомірно застосовані штрафні санкції до позивача за несвоєчасну сплату узгодженого зобов'язання з орендної плати за землю з юридичних осіб, оскільки позивач сплачував їх вчасно, а також, що податковий орган вже здійснював перевірку дотримання вимог своєчасності сплати узгоджених зобов'язань позивача з плати за землю цих сум, за наслідками чого складався а акт у 2010 році. Крім того позивач вказував на неправильне застосування норм діючого законодавства при визначенні розміру штрафних санкцій за несвоєчасну сплату самостійно задекларованих зобов'язань без урахування перехідних положень Податкового кодексу України.

Представник позивача позовні вимоги підтримав та просив задовольнити їх в повному обсязі.

Представник відповідача проти позову заперечував на тих підставах, що з 2010 року позивач мав постійну недоїмку, в результаті чого систематично порушував строки сплати самостійно задекларованих зобов'язань з плати за землю. Оскільки ці порушення відбувалися за наявності недоїмки з цього податку у період 2010-2012 роки він правомірно застосував штрафні санкції залежно від кількості днів затримки у відсотковому відношенні.

Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд вважає, що позов підлягає частковому задоволенню виходячи з наступного.

Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців товариство з обмеженою відповідальністю «Центр-Елітбуд»зареєстроване 01.09.2006 виконавчим комітетом Черкаської міської ради (ідентифікаційний код 34556448).

Як встановлено судом з матеріалів справи 26.09.2012 старшим державним податковим ревізором інспектором відділу платежів за землекористування та місцевих податків і зборів управління оподаткування юридичних осіб ДПІ у м. Черкасах Паламарчук Л.П. проведено перевірку позивача з питань своєчасності сплати узгоджених податкових зобов'язань з орендної плати за землю. За результатами перевірки складено акт від 26.09.2012 № 3889/15-7/24556448, яким встановлено порушення ст. 17 розділу 6 ЗУ «Про плату за землю»від 03.07.1992 № 2535-ХІІ, п. 287.3. ст. 287 розділу ХІІІ Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI (далі -ПК України).

На підставі акту перевірки податковим органом винесене податкове повідомлення-рішення форми «Ш»від 08.10.2012 №0001861570, яким до позивача застосовано штраф в розмірі 28448 грн. 82 коп. за несвоєчасну сплату грошового зобов'язання з орендної плати з юридичних осіб та податкове повідомлення-рішення форми «Ш»від 08.10.2012 №0001871570, яким до позивача застосовано штраф в розмірі 4740 грн. 41 коп. за несвоєчасну сплату грошового зобов'язання з орендної плати з юридичних осіб.

Відповідно до вимог ст. 76 ПК камеральна перевірка проводиться посадовими особами органу державної податкової служби без будь-якого спеціального рішення керівника такого органу або направлення на її проведення. Камеральній перевірці підлягає вся податкова звітність суцільним порядком.

Порядок оформлення результатів камеральної перевірки здійснюється відповідно до вимог статті 86 цього Кодексу.

З матеріалів справи суд встановив, що позивач самостійно задекларував свої зобов'язання із плати за землю (орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2010 -2012 роки на підставі договору оренди землі, укладеного з Черкаською міською радою Черкаської області 06.08.2008, а саме: декларацією з плати за землю за 2010 рік від 01.02.2010 № 9000119936; декларацією з плати за землю за 2011 рік від 31.012011 № 9000159935; декларацією з плати за землю за 2012 від 20.02.2012 №9007078508.

Згідно зі ст. 14 Закону України «Про плату за землю» платники земельного податку, а також орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності (крім громадян) самостійно обчислюють суму земельного податку та орендної плати щороку станом на 1 січня, і до 1 лютого поточного року подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою центральним податковим органом, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій.

Відповідно до абз. «в»п.п. 4.1.4 п. 4.1 ст. 4 Закону України від 21.12.2000 № 2181 -ІІІ (який діяв до 01.01.2011) (далі -Закон № 2181-ІІІ ) податкові декларації подаються за базовий податковий (звітний) період, що дорівнює календарному року, крім випадків, передбачених підпунктом «г»підпункту 4.1.4 цього пункту протягом - 60 календарних днів за останнім календарним днем звітного (податкового) року.

Особливості декларування та сплати зобов'язань з плати за землю з 01.01.2011 визначалися ст.ст.285-289 ПК України в редакції, що діяла з 01.01.2011, тобто на момент подання позивачем відповідної декларації з плати за землю за 2011 рік. Відповідно до вказаних статей базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік, що починається 1 січня і закінчується 31 грудня того ж року (для новостворених підприємств та організацій, а також у зв'язку із набуттям права власності та/або користування на нові земельні ділянки може бути меншим 12 місяців).

Платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і до 1 лютого поточного року подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

Власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році.

Податкове зобов'язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.

Податкове зобов'язання з плати за землю, визначене у новій звітній податковій декларації, у тому числі за нововідведені земельні ділянки, сплачується власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.

Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Суд встановив, що позивач невчасно сплачував самостійно задекларовані зобов'язання з орендної плати з юридичних осіб, відповідно до поданих декларацій за 2010-2012 роки, що підтверджується даними зворотного боку облікової картки позивача, у зв'язку з чим податковим органом до позивача застосовані штрафні санкції, передбачені Законом №2181-ІІІ та ПК України.

Відповідно до п. 126.1. ПК України у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов'язання та/або авансових внесків з податку на прибуток підприємств протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу у таких розмірах:

- при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов'язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу;

- при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов'язання, - у розмірі 20 відсотків погашеної суми податкового боргу.

Згідно з п. 17.1.7. Закону № 2181-ІІІ у разі коли платник податків не сплачує узгоджену суму податкового зобов'язання протягом граничних строків, визначених цим Законом, такий платник податку зобов'язаний сплатити штраф у таких розмірах:

- при затримці до 30 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку сплати узгодженої суми податкового зобов'язання, - у розмірі десяти відсотків погашеної суми податкового боргу;

- при затримці від 31 до 90 календарних днів включно, наступних за останнім днем граничного строку сплати узгодженої суми податкового зобов'язання, - у розмірі двадцяти відсотків погашеної суми податкового боргу.

Водночас питання покладення відповідальності та застосування розміру штрафних санкцій відповідно до вимог п.п.17.1.7 п.17.1 ст.17 Закону № 2181-ІІІ вирішується за діючими на момент виявлення таких порушень правилами, тобто нормами статей ПК України.

Суд встановив, що на підставі п.п.17.1.7 п.17.1 ст.17 Закону № 2181-ІІІ (чинним до 01.01.2011) до відповідача застосовані штрафні санкції за затримку сплати узгоджених податкових зобов'язань до бюджету із орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності з юридичних осіб до 30 календарних днів у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу на загальну суму 4740 грн. 96 коп., відповідно до податкового повідомлення-рішення від 08.10.2012 № 0001871570, а також за затримку сплати узгоджених податкових зобов'язань до бюджету із орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності з юридичних осіб більше 30 календарних днів у розмірі 20 відсотків погашеної суми податкового боргу на загальну суму 28448 грн. 82 коп., відповідно до податкового повідомлення-рішення від 08.10.2012 № 0001861570.

Оскільки з 01.01.2011 втратив чинність Закон № 2181-ІІІ та набрав законної сили ПК України, тому для відносин, що діяли з цього часу, у т.ч. щодо порядку декларування і сплати податку за землю з юридичних осіб, поширювалися норми нового нормативно-правового акту.

Відповідно до пункту 11 підрозділу 10 «Інші перехідні положення»розділу ХХ «Перехідні Положення»ПК України штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу). Згідно з пунктом 7 вищевказаного підрозділу штрафні санкції за порушення податкового законодавства за період з 1 січня до 30 червня 2011 року застосовуються у розмірі не більше 1 гривні за кожне порушення.

Таким чином відповідач при застосуванні штрафних санкцій за порушення граничного строку сплати зобов'язань позивача за деклараціями з плати за землю з юридичних осіб за 2010 та 2011 роки неправомірно застосував суму штрафу у відсотковому відношенні залежно від днів затримки. Суд вважає, що факт порушення вважається таким, що відбувся з дня наступного за граничним днем сплати, тому за період граничного строку сплати з 01.01.2011 до 30.06.2011 відповідач повинен був застосувати штраф в розмірі 1 гривня за кожне порушення.

Суд встановив, що відповідно до розрахунків штрафних санкцій до оскаржуваних податкових повідомлень-рішень входять порушення граничного строку сплати зобов'язання з плати за землю з юридичних осіб у період з 01.01.2011 до 30.06.2011. Так, за деклараціями за 2010 рік від 01.02.2010 № 9000119936 та за 2011 рік від 31.012011 № 9000159935, у т.ч. уточнюючими розрахунками до них, суд вважає неправомірним розмір штрафної санкції у відсотковому відношенні замість санкції - 1 гривня за наступні порушення.

Згідно з пунктом 50.1. ст.51 ПК України у разі якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу) платник податків самостійно виявляє помилки, що містяться у раніше поданій ним податковій декларації (крім обмежень, визначених цією статтею), він зобов'язаний надіслати уточнюючий розрахунок до такої податкової декларації за формою чинного на час подання уточнюючого розрахунку.

За розрахунком штрафних санкцій відповідно до податкового повідомлення-рішення від 08.10.2012 № 0001871570 з граничним строком сплати 30.01.2011 сплачено 09.02.2011 та нараховано штрафну санкцію в розмірі 491,96 грн. за прострочення 10 днів. Суд звернув увагу на те, що, враховуючи набрання чинності з 01.01.2011 ПК України, факт порушення сплати відбувся з 31.01.2011 (наступного за граничним строком днем). Тому за це порушення відповідач повинен був нарахувати суму штрафної санкції 1 грн., а податкове повідомлення-рішення прийняти на суму 4249,45 грн.

Аналогічні порушення суд встановив під час дослідження розрахунку штрафних санкцій до податкового повідомлення-рішення від 08.10.2012 №0001861570 за порушення граничних строків сплати за землю за декларацією на 2011 рік. Так, за квітень 2011 року з граничним строком сплати 30.05.2011 сплачено 27.09.2011 та нараховано штрафну санкцію в розмірі 471,85 грн. за прострочення 120 днів; з граничним строком сплати 30.04.2011 сплачено 19.08.2011 та нараховано штрафну санкцію в розмірі 447,07 грн. за прострочення 111 днів; з граничним строком сплати 30.01.2011 сплачено 18.05.2011 та нараховано штрафну санкцію в розмірі 391,42 грн. за прострочення 108 днів; з граничним строком сплати 02.03.2011 сплачено 15.06.2011 та нараховано штрафну санкцію в розмірі 420,00 грн. за прострочення 105 днів; з граничним строком сплати 30.03.2011 сплачено 12.07.2011 та нараховано штрафну санкцію в розмірі 429,28 грн. за прострочення 104 днів; з граничним строком сплати 30.01.2011 сплачено 12.05.2011 та нараховано штрафну санкцію в розмірі 182,26 грн. за прострочення 102 дні; з граничним строком сплати 30.01.2011 сплачено 12.05.2011 та нараховано штрафну санкцію в розмірі 317,74 грн. за прострочення 102 дні; з граничним строком сплати 30.04.2011 сплачено 09.08.2011 та нараховано штрафну санкцію в розмірі 500,00 грн. за прострочення 101 днів; з граничним строком сплати 30.05.2011 сплачено 07.09.2011 та нараховано штрафну санкцію в розмірі 500,00 грн. за прострочення 100 днів; з граничним строком сплати 30.03.2011 сплачено 07.07.2011 та нараховано штрафну санкцію в розмірі 500,00 грн. за прострочення 99 днів; з граничним строком сплати 02.03.2011 сплачено 08.06.2011 та нараховано штрафну санкцію в розмірі 500,00 грн. за прострочення 98 днів; з граничним строком сплати 30.05.2011 сплачено 19.08.2011 та нараховано штрафну санкцію в розмірі 12,06 грн. за прострочення 81 день; з граничним строком сплати 02.03.2011 сплачено 18.05.2011 та нараховано штрафну санкцію в розмірі 63,91 грн. за прострочення 77 днів; з граничним строком сплати 30.03.2011 сплачено 15.06.2011 та нараховано штрафну санкцію в розмірі 54,63 грн. за прострочення 77 днів; з граничним строком сплати 30.01.2011 сплачено 13.04.2011 та нараховано штрафну санкцію в розмірі 483,91 грн. за прострочення 73 дні; з граничним строком сплати 30.04.2011 сплачено 12.07.2011 та нараховано штрафну санкцію в розмірі 36,84 грн. за прострочення 73 дні; з граничним строком сплати 30.01.2011 сплачено 11.04.2011 та нараховано штрафну санкцію в розмірі 500,00 грн. за прострочення 71 день; з граничним строком сплати 30.01.2011 сплачено 09.03.2011 та нараховано штрафну санкцію в розмірі 983,91 грн. за прострочення 38 днів. Натомість відповідач повинен був нарахувати 1 гривню штрафу за кожен факт вищевказаного порушення.

Відповідно до другого абзацу пункту 113.3 ст.113 ПК України застосування за порушення норм законів з питань оподаткування або іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, штрафних (фінансових) санкцій (штрафів), не передбачених цим Кодексом та іншими законами України, не дозволяється.

У разі вчинення платником податків двох або більше порушень законів з питань оподаткування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, штрафні (фінансові) санкції (штрафи) застосовуються за кожне вчинене разове та триваюче порушення окремо згідно з вимогами пункту 115.1 ст.115 ПК України.

З урахуванням вищевикладеного, керуючись пунктами 6, 11 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, суд дійшов висновку, що розрахунок штрафних санкцій мав бути за податковим повідомленням-рішенням від 08.10.2012 № 0001871570 на суму 4249,45 грн. за податковим повідомленням-рішенням від 08.10.2012 №0001861570 на суму 21671,94 грн.

Посилання позивача на ту обставину, що податковий орган дізнався про порушення позивачем термінів сплати узгоджених зобов'язань з орендної плати за землю ще у 2010 році, про що свідчить акт перевірки від 29.07.2010 №4489/15-31/34556448, суд не взяв до уваги, оскільки у вказаному акті встановлено порушення позивачем термінів сплати узгоджених зобов'язань із вказаного податку за інший період -з 30.03.2010 до 30.06.2010.

Твердження позивача про ту обставину, що самостійно задекларовані зобов'язання з орендної плати з юридичних осіб сплачувались вчасно спростовуються даними зворотного боку облікової картки позивача (а.с. 54-92), з якої вбачається, що з березня 2010 року та до часу судового розгляду справи за позивачем рахується недоїмка, яка виникла відповідно до поданої декларації від 01.02.2010 № 9000119936. Посилання позивача на неправомірність дій податкового органу в частині зарахування сплачених сум в рахунок недоїмки в календарній черговості суд не взяв до уваги, оскільки правомірність дій податкового органу не є предметом цього спору.

Згідно з ч. 3 ст. 94 КАС України якщо адміністративний позов задоволено частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог.

Отже розмір судового збору пропорційно задоволеним вимогам складає 72 грн. 62 коп., оскільки: 33189,23/7267,84 = 4,59 (загальна сума штрафних санкцій за податковими повідомленнями-рішеннями, що просить скасувати позивач, / загальна сума штрафних санкцій, на яку повинна бути зменшена сума штрафних санкцій, враховуючи встановлену судом неправомірність), таким чином 331 грн. 89 коп./4,59 = 72 грн. 62 коп. (сума сплаченого судового збору / пропорційний розмір задоволених вимог).

Керуючись ст.ст. 159 -163, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «Центр-Елітбуд»до державної податкової інспекції у м. Черкасах Черкаської області Державної податкової служби про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 08.10.2012: № 0001861570 на суму 28448 грн. 82 коп. та № 0001871570 на суму 4740 грн. 41 коп. -задовольнити частково.

2. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення ДПІ у м.Черкасах Черкаської області ДПС від 08.10.2012 № 0001861570 в частині нарахування штрафних санкцій (штрафу) за порушення граничних строків сплати грошового зобов'язання позивача з орендної плати з юридичних осіб, зменшивши на суму 6776,88 грн. (шість тисяч сімсот сімдесят шість гривень 88 коп.).

3. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення ДПІ у м.Черкасах Черкаської області ДПС від 08.10.2012 № 0001871570 в частині нарахування штрафних санкцій (штрафу) за порушення граничних строків сплати грошового зобов'язання позивача з орендної плати з юридичних осіб, зменшивши його на суму 490,96 грн. (чотириста дев'яносто гривень 96 коп.).

4. Стягнути з Державного бюджету на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Центр-Елітбуд»(18002, м. Черкаси, Придніпровський район, бульвар Шевченка, будинок 258; код ЄДРПОУ -34556448) суму сплаченого судового збору в розмірі 72,62 грн. (сімдесят дві гривні 62 коп.)

5. Постанова набирає законної сили відповідно до статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України і може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом 10 днів з дня отримання постанови, складеної у повному обсязі у порядку, передбаченому статтями 185-187 Кодексу адміністративного судочинства України.

6. Копію постанови направити сторонам у справі.

Суддя А.М. Бабич

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.11.2012
Оприлюднено08.12.2012
Номер документу27885023
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а/2370/4051/2012

Ухвала від 06.11.2012

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.М. Бабич

Ухвала від 13.11.2012

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.М. Бабич

Ухвала від 19.02.2013

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Горбань Н.І.

Постанова від 26.11.2012

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.М. Бабич

Ухвала від 26.10.2012

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.М. Бабич

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні