Постанова
від 29.11.2012 по справі 2-а-47/12/0215
ВІННИЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВІННИЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 2-а-47/12/0215 Головуючий у 1-й інстанції: Романов П.Ф.

Суддя-доповідач: Драчук Т. О.

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 листопада 2012 року м. Вінниця

Вінницький апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого-судді: Драчук Т. О.

суддів: Гонтарука В. М. Боровицького О. А.

при секретарі судового засідання:Заплішній О.Д.,

за участю: представника позивача - ОСОБА_3, представника відповідача - Герасевича Є.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради Вінницької області на постанову Могилів-Подільського міськрайонного суду від 05 жовтня 2012 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_6 до Могилів-Подільської міської ради, державного реєстратора виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради Вінницької області, треті особи без самостійних вимог на стороні відповідача - відділ культури і туризму Могилів-Подільської міської ради, Могилів-Подільський мистецький початковий спеціалізований навчальний заклад - дитяча школа мистецтв про зобов'язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В :

У липні 2012 року ОСОБА_6 (далі-позивач) звернулася до суду із адміністративним позовом до Могилів-Подільської міської ради, Державного реєстратора виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради Вінницької області про зобов'язання вчинити дії щодо припинення діяльності юридичної особи Могилів-Подільського мистецького початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу-дитячої школи мистецтв та скасування його державної реєстрації, відновлення діяльності Могилів-Подільського початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу-музичної школи естетичного виховання, Могилів-Подільського початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу - художньої школи естетичного виховання та їх державну реєстрацію.

Ухвалою Могилів-Подільського міськрайонного суду Вінницької області від 20.07.2012 року до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача залучено відділ культури і туризму Могилів-Подільської міської ради та Могилів-Подільський мистецький початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад-дитяча школа мистецтв.

Постановою цього ж суду від 05.10.2012 року адміністративний позов ОСОБА_6 задоволено частково. Визнано недійсною державну реєстрацію юридичної особи - Могилів-Подільський початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад-дитяча школа мистецтв, проведену Державним реєстратором виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради Вінницької області 6.12.2011 року за № 1 178 102 0000 000437, ідентифікаційний код юридичної особи: 37865293; зобов'язано Державного реєстратора виконавчого комітету Могилів-Подільськоі міської ради Вінницької області Ставнійчук О.Г. внести до Єдиного державного реєстру запис про визнання недійсним державної реєстрації юридичної особи - Могилів-Подільський початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад-дитяча школа мистецтв, ідентифікаційний код юридичної особи: 37865293 та відмінити державну реєстрацію припинення юридичної особи Могилів-Подільського початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу - музичної школи естетичного виховання, Могилів-Подільського початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу - художньої школи естетичного виховання; зобов'язано Могилів-Подільську міську раду відновити діяльність Могилів-Подільського початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу - музичної школи естетичного виховання, Могилів-Подільського початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу - художньої школи естетичного виховання та здійснити їх державну реєстрацію. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з прийнятим рішенням суду, виконавчий комітет Могилів-Подільської міської ради подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального права, а також, на не повне з'ясування всіх обставин, що мають значення для правильного вирішення справи, просив скасувати постанову Могилів-Подільського міськрайонного суду Вінницької області від 05.10.2012 року та прийняти нову постанову, якою повністю відмовити в задоволенні позовних вимог ОСОБА_6

В судовому засіданні представник відповідача підтримав доводи апеляційної скарги та просив щодо її задоволення.

Представник позивача в судовому засіданні заперечував проти апеляційної скарги, посилаючись на правомірність висновків суду першої інстанції зроблених в постанові від 05.10.2012 року, просив відмовити в задоволенні апеляційної скарги відповідача.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, оцінивши докази в їх сукупності, колегія суддів прийшла до висновку про наявність підстав для задоволення апеляційної скарги відповідача та прийняття нової постанови про відмову у задоволенні позову ОСОБА_6, враховуючи наступне.

Матеріалами справи підтверджується, що 7 жовтня 2011 року Могилів-Подільська міська рада 6 скликання на 12 сесії прийняла рішення №330 «Про ліквідацію Могилів-Подільського початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу - музичної школи естетичного виховання, Могилів-Подільського початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу - художньої школи естетичного виховання і створення Могилів-Подільського початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу-дитяча школа мистецтв».

Працівниками культури рішення міської ради було оскаржено до Могилів-Подільського міськрайонного суду.

В порядку забезпечення позову, ухвалою Могилів-Подільського міськрайсуду від 6 грудня 2011 року було призупинено дію рішення №330 «Про ліквідацію Могилів-Подільського початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу - музичної школи естетичного виховання, Могилів-Подільського початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу - художньої школи естетичного виховання»і створення Могилів-Подільського початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу - дитяча школа мистецтв»до вирішення справи судом.

Постановою Могилів-Подільського міськрайсуду від 12 січня 2012 року, яка набрала законної сили 17 квітня 2012 року, визнано протиправним та скасовано рішення №330 «Про ліквідацію Могилів-Подільського початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу - музичної школи естетичного виховання, Могилів-Подільського початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу - художньої школи естетичного виховання і створення Могилів-Подільського початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу-дитяча школа мистецтв».

На думку позивача, в добровільному порядку вище зазначені судові рішення відповідачем по справі - Могилів-Подільською міською радою не виконані, у зв'язку із чим, позивач звернулася до суду із даним позовом, в якому просить припинити діяльність юридичної особи Могилів-Подільського початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу-дитячої школи мистецтв та скасування його державної реєстрації, та відновити діяльність Могилів-Подільського початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу-музичної школи естетичного виховання, Могилів-Подільського початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу - художньої школи естетичного виховання та їх державну реєстрацію.

Приймаючи рішення про задоволення позову ОСОБА_6 в частині вимог, які стосуються визнання недійсною державної реєстрації юридичної особи - Могилів-Подільського мистецького початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу-дитячої школи мистецтв та скасування його державної реєстрації та зобов'язання державного реєстратора відновити діяльність та державну реєстрацію Могилів-Подільського початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу-музичної школи естетичного виховання і Могилів-Подільського початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу - художньої школи естетичного виховання, суд першої інстанції виходив з того, що створення та реєстрація юридичної особи - Могилів-Подільського мистецького початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу-дитячої школи мистецтв, відбувалась з порушенням діючого законодавства.

Проаналізувавши законодавство, норми якого регулюють спірні правовідносини, дослідивши матеріали справи та оцінивши докази в їх сукупності, колегія суддів не погоджується із висновками суду першої інстанції, вважає їх такими, що зроблені з невірним застосуванням норм матеріального права та без належного з'ясування всіх обставин, що мають значення для правильного вирішення справи.

Зокрема, колегія суду апеляційної інстанції звертає увагу на те, що суд першої інстанції, аналізуючи обставини справи, не вірно визначився з характером спірних правовідносин, що виникли між позивачкою -ОСОБА_6, Могилів-Подільською міською радою та Державним реєстратором виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради.

Так, згідно ст.17 КАС України, компетенція адміністративних судів поширюється на: 1) спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності; 2) спори з приводу прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби; 3) спори між суб'єктами владних повноважень з приводу реалізації їхньої компетенції у сфері управління, утому числі делегованих повноважень, а також спори, які виникають з приводу укладання та виконання адміністративних договорів; 4) спори за зверненням суб'єкта владних повноважень у випадках, встановлених законом; 5) спори щодо правовідносин, пов'язаних з виборчим процесом чи процесом референдуму.

Статтею 104 КАС України визначено, що до адміністративного суду має право звернутися з адміністративним позовом особа, яка вважає що порушено її права, свободи чи інтереси у сфері публічно-правових відносин.

Відповідно до поняття «справа адміністративної юрисдикції», наведеного у п. 1 ч.1 ст. 3 КАС України, під нею розуміється переданий на вирішення адміністративного суду публічно - правовий спір, у якому хоча б однією із сторін є суб'єкт, що здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Необхідною та єдиною ознакою суб'єкта владних повноважень є здійснення цим суб'єктом владних управлінських функцій щодо іншого суб'єкта, який є учасником спору.

Наявність у суб'єкта владних управлінських функцій означає, що він наділений адміністративною правосуб'єктністю, яка реалізується через певний обсяг конкретних прав і обов'язків (повноважень), необхідних для здійснення управлінської діяльності в тій чи іншій сфері публічної влади.

Таким чином, справою адміністративної юрисдикції є переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, який виник між двома (кількома) конкретними суб'єктами стосовно їхніх прав та обов'язків у конкретних правових відносинах, у яких хоча б один суб'єкт законодавчо уповноважений владно керувати поведінкою іншого (інших) суб'єктів, а ці суб'єкти, відповідно, зобов'язані виконувати вимоги та приписи такого владного суб'єкта.

У випадку, якщо суб'єкт (у тому числі орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа) у спірних правовідносинах не здійснює вказані владні управлінські функції щодо іншого суб'єкта, який є учасником спору, такий спір не має встановлених нормами - Кодексу адміністративного судочинства України ознак справи адміністративної юрисдикції, і, -відповідно, не повинен вирішуватись адміністративним судом.

Як вбачається з матеріалів справи, фактично, ОСОБА_6 звернулася в суд до відповідачів із вимогами направленими на відновлення діяльності Могилів-Подільського початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу -Музична школа естетичного виховання та Могилів-Подільського початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу - художньої школи естетичного виховання.

Вказані установи є юридичними особами, які утворені та підпорядковуються територіальній громаді міста Могилів-Подільського.

Згідно з ч.3 ст.140 Конституції України, Територіальна громада здійснює місцеве самоврядування в порядку встановленому законом, безпосередньо, або через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи. Відповідно до цієї норми, територіальні громади або через утворені ними органи місцевого самоврядування вирішують, крім передбачених в Конституції України, й інші питання місцевого значення, віднесені законом до їх компетенції.

Зокрема, п.30 ч.1 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»встановлено, що виключно до компетенції відповідних сільських, селищних, міських рад належить вирішення питання утворення, ліквідації, реорганізації та перепрофілювання підприємств, установ, організацій комунальної власності територіальної громади.

Системний аналіз положень Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»свідчить про те, що органи місцевого самоврядування при вирішенні питань місцевого значення, віднесених Конституцією України та законами України до їхньої компетенції, є суб'єктами владних повноважень, які виконують владні управлінські функції, зокрема, нормотворчу, дозвільну, координаційну, реєстраційну та розпорядчу.

Як суб'єкти владних повноважень, органи місцевого самоврядування вирішують в межах закону питання в галузі управління комунальною власністю.

З огляду на вище викладене, органи місцевого самоврядування, в даному випадку -Могилів-Подільська міська рада, є органом, уповноваженим на прийняття рішення щодо управління комунальним майном, а також, утворення підприємств, установ, організацій комунальної форми власності.

Як вбачається з матеріалів справи, до таких комунальних установ відносяться Могилів-Подільський початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад -Музична школа естетичного виховання та Могилів-Подільський початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад -художня школа естетичного виховання, які, в свою чергу, відповідно до рішення міської ради від 07.10.2011 року №330 ліквідовано та замість них утворено нову установу -Могилів-Подільський початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад -дитяча школа мистецтв.

Правову оцінку вказаного рішення органу місцевого самоврядування було надано Могилів-Подільським міськрайонним судом в межах розгляду справи №2-а-1/12, зокрема, в постанові від 12.01.2012 року, в якою суд визнав протиправним та скасував рішення Могилів-Подільської міської ради від 07.10.2011 року №330.

Враховуючи положення ч.1 ст.72 КАС України, суд апеляційної інстанції не вправі надавати оцінку обставинам, які були встановлені судом при розгляді інших справ, відтак, такі обставини вважаються встановленими та не підлягають доказування.

Разом із тим, колегія суддів звертає увагу на відсутність правових підстав для звернення ОСОБА_6 до суду із даним позовом, оскільки згідно обставин справи, спірні правовідносини, що виникли між ОСОБА_6 з одної сторони, та Могилів-Подільською міською радою, державним реєстратором виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради з іншої сторони, не містять ознак публічно-правового спору.

Зокрема, позовні вимоги ОСОБА_6 направлені на зобов'язання суб'єктів владних повноважень вчинити дії, направлені на припинення діяльності юридичної особи - Могилів-Подільського мистецького початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу-дитячої школи мистецтв та скасування його державної реєстрації, та відновлення діяльності Могилів-Подільського початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу-музичної школи естетичного виховання, Могилів-Подільського початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу - художньої школи естетичного виховання та їх державну реєстрацію.

Однак, з матеріалів справи та доводів позовної заяви ОСОБА_6 не вбачається, які саме її права, свободи чи інтереси порушені відповідачами в результаті здійснення ними владних управлінських функцій по відношенню до неї.

Матеріали справи не містять доказів того, що ОСОБА_6 виступає в якості якоїсь сторони у відносинах пов'язаних з ліквідацією міською радою утворених нею ж установ та створення нової установи.

Суд звертає увагу, що ОСОБА_6 перебувала в трудових відносинах з відділом культури і туризму Могилів-Подільської міської ради, займаючи посаду директора Могилів-Подільського початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу - музична школа естетичного виховання.

Однак, дані відносини були припинені внаслідок ліквідації вказаної установи, та прийнятим за результатами розгляду цивільної справи за позовом ОСОБА_6 до Могилів-Подільської міської ради, відділу культури і туризму Могилів-Подільської міської ради про поновлення на роботі, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу рішення Могилів-Подільського міськрайонного суду від 01.06.2012 року по справі №2-470/12.

Так, зазначеним рішенням ОСОБА_6 було відмовлено в поновленні за посаді директора Могилів-Подільського початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу - музична школа естетичного виховання.

З іншим учасником спірних правовідносин - Могилів-Подільським початковим спеціалізованим мистецьким навчальним закладом - художньою школою естетичного виховання, ОСОБА_6 взагалі не перебувала ні в яких відносинах, тому є не зрозумілим яким чином, ліквідація даної установи порушує права, свободи чи інтереси позивачки.

З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції не вірно визначився з природою правовідносин, що виникли між сторонами у даній справі, надав їм неналежну правову оцінку, відтак, прийняв неправомірне рішення, яке підлягає скасуванню. На момент звернення ОСОБА_6 до суду із даним позовом, вона не являлась особою, чиї права, свободи чи інтереси реально порушені відповідачами, в результаті здійснення ними функцій суб'єкта владних повноважень.

Відповідно до вимог статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч.3 ст.2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Так, відповідно до ст.71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Згідно п.1, п.4 ч.1 ст.202 КАС України, підставами для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи, а також, порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання, а так само розгляд і вирішення справи неповноважним судом; участь в ухваленні постанови судді, якому було заявлено відвід на підставі обставин, які викликали сумнів у неупередженості судді, і заяву про його відвід визнано судом апеляційної інстанції обґрунтованою; ухвалення чи підписання постанови не тим суддею, який розглянув справу.

Відповідно до ч. 2 ст. 159 КАС України, законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм адміністративного процесуального права.

Враховуючи вище наведене, колегія суддів прийшла до висновку, що суд першої інстанції, ухвалюючи рішення від 05.10.2012 року, допустив порушення норм матеріального права та не повно з'ясував всі обставини, що мають значення для правильного вирішення справи, у зв'язку з чим, таке рішення підлягає скасуванню.

Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, 198, 202, 205, 206, 212, 254 КАС України, суд -

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради задовольнити.

Постанову Могилів-Подільського міськрайонного суду від 05 жовтня 2012 року скасувати та винести нову постанову, якою в задоволенні позову ОСОБА_6 до Могилів-Подільської міської ради, Державного реєстратора виконавчого комітету Могилів-Подільської міської ради Вінницької області про зобов'язання вчинити дії щодо припинення діяльності юридичної особи Могилів-Подільського початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу-дитячої школи мистецтв та скасування його державної реєстрації, відновлення діяльності Могилів-Подільського початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу-музичної школи естетичного виховання, Могилів-Подільського початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу - художньої школи естетичного виховання та їх державну реєстрацію, - відмовити.

Постанова суду набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно ст.212 КАС України.

Постанова суду складена в повному обсязі "03" грудня 2012 р. .

Головуючий Драчук Т. О.

Судді Гонтарук В. М.

Боровицький О. А.

СудВінницький апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.11.2012
Оприлюднено10.12.2012
Номер документу27906284
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-47/12/0215

Ухвала від 24.10.2012

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Ухвала від 20.12.2013

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Загороднюк А.Г.

Постанова від 28.01.2014

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Загороднюк А.Г.

Постанова від 29.11.2012

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Ухвала від 24.10.2012

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні