А18/166-08
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Київської області
01032, м. Київ - 32, вул. Комінтерну, 16тел. 230-31-77
ПОСТАНОВА
Іменем України
"10" липня 2008 р. Справа № А18/166-08
м. Київ, вул. Комінтерну, 16
(зал судових засідань № 205)
Господарський суд Київської області у складі судді А.Ю. Кошика при секретарі Веремієнко О.Л. розглянувши матеріали адміністративної справи
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Азимут"
до Васильківської об'єднаної державної податкової інспекції
про визнання недійсним рішення
За участю представників:
Позивач - Серебряник О.О.
Відповідач - Оганесян А.В., Двірко О.М.
Суть спору:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Азимут»(далі - позивач) звернулось до Господарського суду Київської області з позовом про визнання недійсним податкового повідомлення-рішення Васильківської об'єднаної державної податкової інспекції (далі - відповідач) № 00001422345/0 від 26.10.07р.
Провадження у справі було відкрите відповідно до ухвали Господарського суду Київської області від 25 березня 2008 року.
Позивач в ході розгляду спору позовні вимоги підтримав.
Відповідач надав відзив на позов, в якому проти заявлених позовних вимог заперечує.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін та дослідивши подані ними докази, Господарський суд Київської області, -
ВСТАНОВИВ:
26 жовтня 2007 року Васильківською об'єднаною державною податковою інспекцією Київської області було прийняте Податкове повідомлення-рішення за №00001422345/0 про застосування штрафних (фінансових) санкцій за порушення п.2.6. “Положення про ведення касових операцій у національній валюті України” №637 від 15.12.2004р. на загальну суму 36297,05 грн. Податкове повідомлення-рішення №00001422345/0 від 26.10.2007 року було прийняте на підставі акту перевірки щодо контролю за здійсненням розрахункових операцій у сфері готівкового та безготівкового обігу суб'єктами підприємницької діяльності №100023932306 від 11.10.2007 року.
Податкове повідомлення-рішення було оскаржене в порядку статті 5 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" та Положення про порядок подання та розгляду скарг платників податків органами державної податкової служби, затвердженим наказом Державної податкової адміністрації України від 2 березня 2001 року N 82 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 15 березня 2001 року за N 238/5429). Скарга про перегляд рішення була подана до Васильківської ОДПІ 05.11.2007 року з дотриманням встановлених термінів.
Контролюючий орган зобов'язаний прийняти вмотивоване рішення та надіслати його протягом двадцяти календарних днів від дня отримання скарги платника податків на його адресу поштою з повідомленням про вручення або надати йому під розписку.
Відповідно до ч.3 підпункту 5.2.2. п.5.2. статті 5 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами", якщо вмотивоване рішення за скаргою платника податків не надсилається платнику податків протягом двадцятиденного строку або протягом строку, продовженого за рішенням керівника контролюючого органу (або його заступника), така скарга вважається повністю задоволеною на користь платника податків з дня, наступного за останнім днем зазначених строків. Однак на протязі встановленого терміну відповідь на скаргу позивач не отримав та не був повідомлений про продовження терміну розгляду скарги. 18.01.2008 року позивач звернувся до відповідача із письмовим запитом про результати розгляду поданої скарги. Лише після такого звернення 23.01.2008 року відповідачем було надано копію рішення про залишення первинної скарги без розгляду. У своєму рішенні відповідач посилається на абзац 7 пункту 3 Положення про порядок подання та розгляду скарг платників податків органами державної податкової служби, затвердженого наказом Державної податкової адміністрації України від 11 грудня 1996 року № 29 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 18 грудня 1996 року за № 723/1748 (із змінами і доповненнями)) і вказує, що Васильківська ОДПІ залишає скаргу ТОВ “Азимут” без розгляду і повертає її, оскільки у скарзі відсутній вихідний номер та дата. Однак, такий формальний підхід до вирішення скарги суперечить нормам пункту 3 Положення про порядок подання та розгляду скарг платників податків органами державної податкової служби, на який посилається відповідач, оскільки в ньому чітко зазначено: “Скарга (заява), оформлена без дотримання цих вимог, що не дає можливості розглянути скаргу (заяву) по суті, повертається особі, яка її подала, з відповідними роз'ясненнями не пізніше п'яти днів від дня отримання такої скарги (заяви)”. Отже, п. 3 Положення про порядок подання та розгляду скарг платників податків органами державної податкової служби містить перелік відомостей, що мають бути зазначені скаржником у письмовій заяві. Окремим абзацом зазначено: “Дата подання скарги (заяви) - день фактичного подання скарги (заяви) до відповідного органу державної податкової служби, а в разі надсилання скарги (заяви) поштою - дата відправлення скарги (заяви), зазначена відділенням поштового зв'язку в повідомленні про вручення поштового відправлення та на конверті”. Оскільки заява подавалася скаржником до канцелярії Васильківської ОДПІ, про що свідчить відмітка на копії скарги, де чітко зазначено дату отримання скарги відповідачем, то посилання на відсутність вихідного номера та дати у скарзі є незаконним. Отже, їх відсутність не перешкоджала розгляду скарги по суті.
Крім того, позивач зазначає, що Податкове повідомлення-рішення за №00001422345/0 про застосування штрафних (фінансових) санкцій від 26 жовтня 2008 року суперечить вимогам ст.7 Порядку направлення органами державної податкової служби України податкових повідомлень платникам податків та рішень про застосування штрафних санкцій, затвердженого наказом Державної податкової адміністрації України від 21 червня 2001 року № 253 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 6 липня 2001 р. за № 567/5758, оскільки код ЄДРПОУ ТОВ “Азимут” - 33018711, а в податковому повідомленні-рішенні №00001422345/0 від 26.10.2007 р. вказаний код ЄДРПОУ 30475895, що не є кодом позивача.
Представник позивача наголосив, що відповідно до п. 6.5. Інструкції про порядок застосування та стягнення сум штрафних (фінансових) санкцій органами державної податкової служби, затвердженої Наказом Державної податкової адміністрації України від 17 березня 2001 року № 110, у разі порушення юридичними особами та фізичними особами - суб'єктами підприємницької діяльності норм, визначених Законом України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг", законами з питань зовнішньоекономічної діяльності та іншими законодавчими актами, контроль за виконанням яких покладено на органи державної податкової служби, штрафні санкції застосовуються в розмірах, передбачених відповідними законодавчими актами. Штрафні санкції, визначені підпунктами 6.2, 6.5, застосовуються органами державної податкової служби на підставі рішень про застосування штрафних (фінансових) санкцій, складання та надсилання (вручення) яких здійснюється у порядку, передбаченому Порядком направлення органами державної податкової служби України податкових повідомлень платникам податків та рішень про застосування штрафних (фінансових) санкцій, затвердженим наказом Державної податкової адміністрації України від 21.06.2001 № 253, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 06.07.2001 за № 567/5758 (із змінами та доповненнями).
Відповідно до п.1.3. Порядку оформлення результатів невиїзних документальних, виїзних планових та позапланових перевірок з питань дотримання податкового, валютного та іншого законодавства, затвердженого Наказом Державної податкової адміністрації України від 10 серпня 2005 року № 327 (із змінами і доповненнями), за результатами проведення невиїзних документальних, виїзних планових та позапланових перевірок фінансово-господарської діяльності суб'єктів господарювання оформляється акт, а в разі відсутності порушень податкового, валютного та іншого законодавства - довідка. Акт - службовий документ, який стверджує факт проведення невиїзної документальної або виїзної планової чи позапланової перевірки фінансово-господарської діяльності суб'єкта господарювання і є носієм доказової інформації про виявлені порушення вимог податкового, валютного та іншого законодавства суб'єктами господарювання. Згідно розділу 2. зазначеного Порядку, що регламентує зміст акта (довідки) невиїзної документальної, виїзної планової чи позапланової перевірок, чітко вказано про необхідність чіткого зазначення інформації, що ідентифікує підприємство. Код ЄДРПОУ є саме тією ознакою, за якою ідентифікують підприємство. Оскільки в Акті перевірки від 11.10.2007р., на підставі якого застосовано фінансові санкції та складено оспорювань податкове повідомлення-рішення вказано код ЄДРПОУ 30475895, а ТОВ “Азимут” має код ЄДРПОУ –33018711, то такий акт не стосується позивача та не може бути підставою для нарахування штрафних санкцій відносно позивача, а відповідне повідомлення-рішення має бути визнане недійсним. Крім того, параграф 2 цього Порядку встановлює норми складання такого акту перевірки. Параграф 4 Порядку встановлює обов'язковість ознайомлення платника податків із актом перевірки та встановлює обов'язків порядок такого ознайомлення:
п. 4.6. Після реєстрації акта перевірки (у той же день) один його примірник (з відповідними додатками) передається керівнику або уповноваженій особі суб'єкта господарювання, про що на останній сторінці обох примірників акта робиться відповідна відмітка за підписом особи, яка одержала акт, із зазначенням посади, прізвища та ініціалів, а також дати одержання акта;
п. 4.7. У разі відмови посадових осіб суб'єкта господарювання, що перевірений, від підписання акта перевірки службовими особами органу державної податкової служби складається акт довільної форми, що засвідчує факт такої відмов;
п. 4.8. При відмові посадової особи суб'єкта господарювання від отримання одного примірника акта перевірки з відповідними додатками робиться відповідний запис на останній сторінці обох примірників, складається акт відмови від отримання та один примірник акта перевірки з відповідними додатками направляється платнику податків поштою з повідомленням про вручення. При цьому до примірника акта, який зберігається в органі державної податкової служби, додаються документи, що підтверджують факт поштового відправлення та вручення акта адресату;
п. 4.10. Якщо податковий орган або пошта не може вручити суб'єкту господарювання рекомендованого листа з одним примірником акта та відповідними додатками у зв'язку з незнаходженням посадових осіб за місцезнаходженням суб'єкта господарювання, їх відмовою прийняти акт, то працівник структурного підрозділу, відповідальний за перевірку, у день надходження до податкового органу такої інформації оформляє відповідний акт, у якому вказує причину, яка призвела до неможливості вручення акта перевірки. Реєструється такий акт в день його складання у єдиному спеціальному журналі. Зазначений акт долучається до справи платника податків;
п. 4.11. Податкове повідомлення-рішення (рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій) приймається керівником податкового органу (його заступником) протягом десяти робочих днів від дня реєстрації акта невиїзної документальної, виїзної планової чи позапланової перевірок або вручення його поштою суб'єкту господарювання (на підставі відмітки на поштовому повідомленні), а за наявності заперечень посадових осіб суб'єкта господарювання до акта перевірки - приймається з урахуванням висновку про результати розгляду заперечень до акта перевірки - протягом трьох робочих днів, наступних за днем розгляду заперечень і надання (надсилання) письмової відповіді суб'єкту господарювання. У разі невручення поштою рекомендованого листа з одним примірником акта перевірки (у зв'язку з відсутністю суб'єкта господарювання за вказаним місцезнаходженням) податкове повідомлення (рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій) приймається протягом трьох робочих днів від дня повернення листа до органу державної податкової служби.
Позивач наголосив, що в порушення всіх вищезазначених норм, з Актом перевірки від 11.10.2007 року, що став підставою для прийняття рішення про застосування штрафних санкцій, ознайомлений не був, та отримав його копію лише після подання позовної заяви до суду.
Листом від 30.10.2006 р. № 20164/7/25-0017 Державна податкова адміністрація України також підтверджує, що неякісні перевірки і невиконання спеціалістами окремих ДПІ вимог нормативних актів в частині оформлення матеріалів перевірок, зокрема вимог наказу ДПАУ від 10.08.2005 р. № 327 "Про затвердження Порядку оформлення результатів невиїзних документальних, виїзних планових і непланових перевірок з питань дотримання податкового, валютного та іншого законодавства", призводить до збільшення кількості обґрунтованих скарг платників податків і додаткових втрат робочого часу на розгляд скарг платників податків і на здійснення додаткових перевірок.
Додатково представник позивача в судовому засіданні пояснив, що відпуск товару у аптеках та аптечних кіосках ТОВ “Азимут” здійснюється із застосуванням РРО. Оскільки РРО, що має фіскальний №1007002165, встановлений в аптечному кіоску за адресою: м. Київ, вул. Солом'янська, 16-б, вийшов із ладу, то відповідно до записів Журналу обліку ремонтів, робіт з технічного обслуговування і перевірок конструкції та програмного забезпечення РРО в період з 28.09.2007 року до 06.10.2007 року включно, знаходився на ремонті у ТОВ “Гера-Сервіс”. Згідно Наказу по ТОВ “Азимут” №24 від 28.09.2007р. відпуск товару в аптечному кіоску за адресою м. Київ, вул. Солом'янська 16-б було заборонено до моменту відновлення роботи РРО. Відпуск товару було відновлено лише 06.10.2007 року. Відповідні фіскальні звіти з РРО було знято у встановленому законодавством порядку та знаходились вони у журналі обліку розрахункових операцій. На підставі вказаних звітів було здійснено оприбуткування готівки в касі підприємства та здано виручку до банку. Вся виручка, отримана підприємством за вказані робочі дні в аптечному кіоску, що розташований за адресою: м. Київ, вул. Солом'янська 16-б, була своєчасно оприбуткована та здана до банку, як того вимагає “Положення про ведення касових операцій у національній валюті України”. Підтвердженням цього є фіскальні звіти, прибуткові ордери, записи касової книги підприємства та виписки банку.
Відповідно до Положення про ведення касових операцій у національній валюті України: “оприбуткування готівки - проведення підприємствами і підприємцями обліку готівки в касі на повну суму її фактичних надходжень у касовій книзі, книзі обліку доходів і витрат, книзі обліку розрахункових операцій”. Пунктом 2.6. Положення встановлено, що вся готівка, що надходить до кас, має своєчасно (у день одержання готівкових коштів) та в повній сумі оприбутковуватися. Оприбуткуванням готівки в касах підприємств, які проводять готівкові розрахунки з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової книги відповідно до вимог глави 4 цього Положення, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів.
У разі проведення готівкових розрахунків із застосуванням РРО або використанням РК оприбуткуванням готівки є здійснення обліку зазначених готівкових коштів у повній сумі їх фактичних надходжень у книзі обліку розрахункових операцій на підставі фіскальних звітних чеків РРО (даних РК).
Відповідно до Роз'яснення Національного банку України від 25.05.2007 року за № 11-110/2058-5398 з питань оприбуткування готівки, оприбуткуванням готівки в касах підприємств, які проводять розрахунки з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової книги, згідно вимог Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004 р. № 637, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів. Суми готівки, що оприбутковуються, мають відповідати сумам, визначеним у відповідних касових (розрахункових) документах.
Згідно з пунктом 4.1 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, для забезпечення здійснення розрахунків готівкою підприємства повинні мати касу (приміщення або місце здійснення готівкових розрахунків), а пункт 4.2 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, зобов'язує усі надходження і видачу готівки в національній валюті відображати у касовій книзі. Позивач зазначив, що у ТОВ “Азимут” ведеться касова книга відповідно до Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні і вся готівка своєчасно оприбутковується та здається до банку.
Представник відповідача в судовому засіданні повністю заперечив проти позовних вимог та пояснив, що відповідно плану перевірок на жовтень 2007 року та на підставі направлень на право проведення перевірок №5706 та №5707 від 11.10.2007 року, працівниками ДПА в Київській області, проведено перевірку щодо контролю за здійсненням розрахункових операцій у сфері готівкового та безготівкового обігу аптечного кіоску за адресою: м. Київ, вул. Солом'янська 16б, та належить ТОВ “Азимут”.
За результатами перевірки було складено акт від 11.10.2007р № 10002393206, яким встановлено наступні порушення: факт невідповідності суми готівкових коштів на місці проведення розрахунків сумі коштів згідно денного звіту, чим порушено п.13 ст.3 Закону України від 06.07.1995р. №265/95-ВР “Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг” (із змінами та доповненнями) та факт не оприбуткування готівки, а саме не здійснено облік готівкових коштів у повній сумі їх фактичних надходжень у книзі обліку розрахункових операцій на підставі фіскальних звітів чеків РРО, чим порушено п.2.6. положення про ведення касових операцій у національній валюті України затвердженого Постановою Правління НБУ від 15.12.2004р №637, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.01.2005р. за №40/10320 (зі змінами і доповненнями).
Згідно п.1.2. вказаного Положення №637 оприбуткуванням готівки є проведення підприємствами і підприємцями обліку готівки в касі на повну суму її фактичних надходжень у касовій книзі, книзі обліку доходів і витрат, книзі обліку розрахункових операцій. Пункт 2.6. Положення №637 визначає, що вся готівка, що надходить до кас, має своєчасно (у день одержання готівкових коштів) та в повній сумі оприбутковуватися. У разі проведення готівкових розрахунків із застосуванням РРО або використанням РК оприбуткуванням готівки є здійснення обліку готівки у повній сумі їх фактичного надходження у книзі обліку розрахункових операцій на підставі фіскальних звітних чеків РРО.
Представник відповідача зазначив, що на момент перевірки готівкові розрахунки в аптечному кіоску проводились за допомогою РРО, при чому оприбуткування готівки в книзі обліку розрахункових операцій не проводилось починаючи з 27.09.2007 року по дату перевірки. Всього не оприбутковано згідно фіскальних звітів чеків готівку в сумі 7259,41 гривень, що і було відображено в матеріалах перевірки. Відповідальність за не оприбуткування (неповне та/або несвоєчасне) оприбуткування у касах готівки становить п'ятикратний розмір не оприбуткованої суми (Указ Президента України “Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки” від 12.06.1995 року №436/95 (зі змінами і доповненнями).
Розглянувши надані сторонами пояснення та докази по суті справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги слід задовольнити з огляду на наступне.
Частина 1 ст.11 Закону України «Про державну податкову службу»передбачає, що органи державної податкової служби діють лише в межах, компетенції та у порядку, встановлених законами України.
Згідно Положення про ведення касових операцій у національній валюті України: “оприбуткування готівки - проведення підприємствами і підприємцями обліку готівки в касі на повну суму її фактичних надходжень у касовій книзі, книзі обліку доходів і витрат, книзі обліку розрахункових операцій”. Пунктом 2.6. Положення встановлено, що вся готівка, що надходить до кас, має своєчасно (у день одержання готівкових коштів) та в повній сумі оприбутковуватися. Оприбуткуванням готівки в касах підприємств, які проводять готівкові розрахунки з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової книги відповідно до вимог глави 4 цього Положення, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів.
У разі проведення готівкових розрахунків із застосуванням РРО або використанням РК оприбуткуванням готівки є здійснення обліку зазначених готівкових коштів у повній сумі їх фактичних надходжень у книзі обліку розрахункових операцій на підставі фіскальних звітних чеків РРО (даних РК).
Відповідно до Роз'яснення Національного банку України від 25.05.2007 року за № 11-110/2058-5398 з питань оприбуткування готівки, оприбуткуванням готівки в касах підприємств, які проводять розрахунки з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової книги, згідно вимог Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004 р. № 637, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів. Суми готівки, що оприбутковуються, мають відповідати сумам, визначеним у відповідних касових (розрахункових) документах.
Згідно з пунктом 4.1 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, для забезпечення здійснення розрахунків готівкою підприємства повинні мати касу (приміщення або місце здійснення готівкових розрахунків), а пункт 4.2 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, зобов'язує усі надходження і видачу готівки в національній валюті відображати у касовій книзі.
Відповідно до ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Надані відповідачем матеріали проведеної перевірки не можуть слугувати належними доказами та не підтверджують обставин, що стали підставою для прийняття Податкового повідомлення-рішення про застосування фінансових санкцій №00001422345/0 від 26.10.2007.
Проаналізувавши вищезазначені норми чинного законодавства та всебічно розглянувши матеріали справи господарський суд дійшов висновку, що позовні правомірні та обґрунтовані, відповідачем не спростовані, тому підлягають задоволенню в повному обсязі.
Відповідно до 94 КАС України відшкодування витрат по сплаті судового збору в сумі 6,80 грн. підлягає з державного бюджету України на користь позивача.
Керуючись ст.ст. 71, 94, 158-163 КАС України, суд
п о с т а н о в и в :
1. Позов задовольнити повністю.
2. Визнати недійсним податкове повідомлення-рішення Васильківської об'єднаної державної податкової інспекції Київської області № 00001422345/0 від 26.10.2007 року.
Постанова набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня її проголошення, якщо заява про апеляційне оскарження постанови не буде подана. Апеляційна скарга може бути подана без попереднього подання заяви про апеляційне оскарження, якщо скарга подається у строк, встановлений для подання заяви про апеляційне оскарження. Якщо було подано заяву про апеляційне оскарження, але апеляційна скарга не була подана, в двадцятиденний строк після надання заяви про апеляційне оскарження, постанова набирає законної сили після закінчення цього строку.
Суддя Кошик А. Ю.
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 10.07.2008 |
Оприлюднено | 28.01.2009 |
Номер документу | 2804021 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Київської області
Кошик А.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні