Рішення
від 22.01.2009 по справі 7/504-08
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

7/504-08

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

73000, м. Херсон, вул. Горького, 18


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М      У К Р А Ї Н И

22.01.2009                                                                Справа №  7/504-08

Господарський суд Херсонської області у складі судді  Задорожної Н.О. при секретарі Степановій О. В., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу              

за позовом Державної екологічної інспекції в Херсонській області, м. Херсон, код ЄДРПОУ 34906216

до приватного підприємства "АГРО-АСК", м. Скадовськ Херсонської області, код ЄДРПОУ 33077398

про стягнення 23148 грн. 15 коп.

за участю представників сторін:

від позивача: Грек С.І., юрисконсульт, дов. №01-9/2016-400/08 від 28.11.2008р.

від   відповідача : не прибув.

          Державна екологічна інспекція в Херсонській області (позивач) звернулась до господарського суду з позовом про стягнення з приватного підприємства "АГРО-АСК" (відповідач) 23148 грн. 15 коп. збитків, завданих державі внаслідок порушення позивачем законодавства що врегульовує водокористування.

          Позовні вимоги обґрунтовано наступним чином.

          У період з 01.06.2007р. по 01.08.2007р. підприємство позивача, з метою зрошення сільгоспугідь, не маючи дозволу на спецводокористування, використало 241 тис. 630 кубометрів поверхневої води, що підтверджується актами №№ 2 та 3 про надання послуг з подачі води на зрошення за договором № 46 у 2007 році, чим спричинило державі збитки на суму23148 грн. 15 коп., розмір яких обраховано в порядку Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженої наказом Міністерства природи України від 18.05.1995р. за № 37, зареєстрованого Міністерством юстиції України 01.06.1995р. за № 162/698.          

          Претензію позивача, направлену відповідачу з вимогою погашення заборгованості по збитках приватним підприємством "АГРО-АСК" залишено без задоволення.

          В резолютивній частині позовної заяви позивач просить стягнути збитки у розмірі 23148 грн. 15 коп. з фермерського господарства "Кравець". Клопотанням поданим до суду 23 грудня 2008 року про уточнення позовних вимог, поданим в порядку ст.22 ГПК України, позивач визнає допущення ним помилки в цій частині позову, та просить стягнути збитки у розмірі 23148 грн. 15 коп. з приватного підприємства "АГРО-АСК".

          З огляду на очевидну описку при складанні позовної заяви суд задовольняє клопотання позивача.

          Відповідач проти позову заперечує, вважає спір публічно-правовим, тобто непідсудним господарському суду, а повинен розглядатися в порядку адміністративного судочинства України, тобто провадження по справі підлягає припиненню. Щодо заперечень по суті спору відповідач підкреслює, що оскільки послуги по зрошенню йому надавалися Скадовським районним управлінням водного господарства, який, як постачальник послуг, не вимагав від відповідача дозволу на спецводовикористання, відсутність якого потягла нанесення збитків державі. Тобто відповідачем має бути саме управління водного господарства як таке, яким не дотримано порядку надання послуг з подачі води на зрошення.

          Представник позивача у судове засідання прибув, позовні вимоги підтримав, заперечення відповідача, посилаючись на норми чинного законодавства, не визнає, оскільки доводи відповідача суперечать нормам чинного законодавства і в частині підсудності даного спору і в частині переносу майнової відповідальності на третіх осіб.

          Представник відповідача у судове засідання не прибув, хоча відповідач був належним чином проінформований про час та місце розгляду справи. Клопотань про розгляд справи за відсутності представника відповідача або заяв про відкладення розгляду справи від відповідача не надходило.

          Дослідивши матеріали справи, заслухавши представника позивача, суд -

в с т а н о в и в:

          25 січня 2008 року, в порядку ст.20 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", посадовими особами Державної екологічної інспекції в Херсонській області Міністерства охорони навколишнього природного середовища України проведено перевірку приватного підприємства "АГРО-АСК", за результатами якої складено акт від 25.01.2008р. № 012.

          Актом перевірки від 25.01.2008р. № 012 встановлено, що в червні-липні 2007 року ПП "АГРО-АСК" здійснював водокористування по договору із Скадовським управлінням водного господарства (використано 241,63 тис. кубометрів) без дозволу на спецводокористування, що є порушенням п.9 ст.44 та п.4 ст.65 Водного кодексу України.

          Як вбачається з пояснювальної записки директора ПП "АГРО-АСК" гр. О. В. Чурюканової, оформити дозвіл на спецводокористування до фактичного використання води підприємство відповідача не встигло, тобто на момент здійснення зрошення відповідного дозволу у відповідача не було. Даний доказ долучено до акту перевірки.

          Приписами акту перевірки від 25.01.2008р. № 012 керівнику ПП "АГРО-АСК" запропоновано усунути порушення законодавства у десятиденний термін з дня отримання примірника акту.

          Акт перевірки від 25.01.2008р. № 012 підписано керівником підприємства відповідача 25 січня 2008 року, тобто до 4 лютого 2008 року відповідач, в разі непогодження з висновками акту, мав або оскаржити приписи акту в адміністративному чи судовому порядку, або обрахувати та відшкодувати нанесені збитки.

          Доказів оскарження приписів акту у вказаному порядку суду не надано. Таким чином, приписи є узгодженими відповідачем та обов'язковими до виконання.

          16 травня 2008 року відповідачу направлено претензію про відшкодування нанесених збитків в сумі 23148 грн. 15 коп., яку останнім отримано 27.05.2008р. та залишено без задоволення.

          Як слідує з приписів Кодексу адміністративного судочинства, предмет адміністративної юрисдикції становлять публічно-правові спори, у яких хоча б однією зі сторін є суб'єкт владних повноважень (пункт 1 статті 3 КАСУ), тобто обов'язковою стороною у таких спорах має бути представник публічної влади (орган державної влади, орган місцевого самоврядування тощо). При цьому юрисдикція адміністративних судів охоплює всі публічно-правові спори, крім спорів, для яких законом встановлено інший порядок судового вирішення (частина друга статті 4 КАСУ).

          До спорів, для яких встановлено інший порядок судового рішення віднесено і спір про стягнення збитків завданих навколишньому природному середовищу.

          Так, відповідно до ст.67 Водного кодексу України, спори у галузі охорони навколишнього природного середовища вирішуються судом в порядку, встановленому законодавством України. З Рекомендацій  президії Вищого господарського суду України від 29 грудня 2008 року № 04-5/277 за правилами господарського судочинства мають розглядатися справи зі спорів про відшкодування шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу, в тому числі за позовами спеціально уповноважених державних органів управління в галузі охорони навколишнього природного середовища.

          На підставі статті 67 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" не підлягають розгляду господарськими судами тільки ті справи в галузі охорони навколишнього природного середовища, в яких якщо хоча б одна з сторін знаходиться за межами України.

          Таким чином, твердження відповідача щодо некомпетентності вирішення даного спору господарським судом спростовані вищепереліченими правовими нормами.

          Відповідно до ч.9 ст.44 Водного кодексу України водокористувачі зобов'язані здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу, а за приписами п.4 ст.65 цього ж Кодексу зрошення сільськогосподарських угідь та скидання дренажних вод у водні об'єкти здійснюються на підставі дозволу на спеціальне водокористування, який видається власнику зрошуваних угідь у встановленому цим Кодексом порядку.

          Пунктом 4.2.5 Роз'яснення Вищого арбітражного суду України № 02-5/744 від 27.06.2001р. встановлено, що використання природних ресурсів без відповідного дозволу є самовільним.

          Відповідно до ст.110 Водного кодексу України, порушення водного законодавства тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно з законодавством України. А відповідно до ст.111 цього ж Кодексу підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземні юридичні і фізичні особи та особи без громадянства зобов'язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень водного законодавства, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України.

          Обсяг використаної відповідачем для зрошення води складає 24163000 кубометрів.

          Обраховані позивачем нанесені ПП "АГРО-АСК" державі збитки у розмірі 23148 грн. 15 коп. відповідають вимогам Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженої наказом Міністерства природи України від 18.05.1995р. за № 37, зареєстрованого Міністерством юстиції України 01.06.1995р. за № 162/698.

          Доводи відповідача стосовно відповідальності Скадовського управління водного господарства за надання послуг водокористування особі без спеціального дозволу судом до уваги не приймаються, оскільки, по-перше, Скадовське управління водного господарства не залучене до участі у справи у якості відповідача, і, по-друге, обов'язок отримання дозволу на спецводокористування покладений на відповідача а не на управління і останнє, таким чином, не може бути залучене до участі у розгляді справи на стороні відповідача за ініціативою суду.

          З огляду на викладене, позовні вимоги задовольняються.

          Доказів сплати заборгованості суду не надано.

          Оскільки спір доведений до суду з вини відповідача, з останнього, на користь держбюджету, в порядку ст.49 ГПК України, стягуються витрати по сплаті держмита у сумі 231 грн. 49 коп. та 118 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

          У судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення та повідомлено про час та місце виготовлення повного тексту рішення.

          Представнику позивача роз'яснено порядок оскарження рішення в апеляційному порядку.

          На підставі п.9 ст.44, п.4 ст.65, ст.ст. 110 та 111 Водного кодексу України, ст.ст. 20 та 67 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", ст.ст. 2, 3, 4 та 17 Кодексу адміністративного судочинства України, та керуючись ст.49, ст.ст. 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -          

                                                      В И Р І Ш И В:

          1. Позов задовольнити.

          Стягнути з приватного підприємства "АГРО-АСК" (Херсонська область, м. Скадовськ, вул. Гуманенка 15, 20, код ЄДРПОУ 33077398) на користь фонду навколишнього природного середовища Скадовської міської ради (код ЄДРПОУ 24103683, р/рах. 33110331700268 у ВДК Скадовського району Херсонської області, МФО 852010, код призначення платежу 24062100) 23148 грн. 15 коп. боргу по завданих збитках.

          2. Стягнути з приватного підприємства "АГРО-АСК" (Херсонська область, м. Скадовськ, вул. Гуманенка 15, 20, код ЄДРПОУ 33077398) на користь державного бюджету (отримувач: Відділення Держказначейства м. Херсон Банк Управління Держказначейства в Херсонській області, код ЄДРПОУ 24104230, р/рах. 31119095700002, МФО 852010 призначення платежу: держмито в доход держбюджету код 22090200 символ звітності 095) 102 грн. 00 коп. державного мита.

          3. Стягнути з приватного підприємства "АГРО-АСК" (Херсонська область, м. Скадовськ, вул. Гуманенка 15, 20, код ЄДРПОУ 33077398) на користь державного бюджету (р/рах. 31212259700002 Банк ГУ ДКУ в Херсонській області МФО 852010 ЄДРПОУ 24104230 отримувач УДК м. Херсона код 22090200 символ звітності 259) 118 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

          Накази видати після набранням рішення законної сили.

          Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його прийняття, який надається сторонам по справі для підготування апеляційної скарги на рішення суду, а у разі, якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення, воно набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня підписання рішення.

  

                            Суддя                                                           Н.О. Задорожна

         Рішення складено у повному обсязі

         та підписано 23 січня 2009 року.          

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення22.01.2009
Оприлюднено29.01.2009
Номер документу2805656
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —7/504-08

Ухвала від 27.11.2008

Господарське

Господарський суд Київської області

Антонова В.М.

Ухвала від 16.10.2008

Господарське

Господарський суд Київської області

Антонова В.М.

Ухвала від 22.09.2008

Господарське

Господарський суд Київської області

Антонова В.М.

Ухвала від 12.12.2008

Господарське

Господарський суд Київської області

Антонова В.М.

Ухвала від 26.01.2009

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Задорожна Н.О.

Рішення від 22.01.2009

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Задорожна Н.О.

Рішення від 22.12.2008

Господарське

Господарський суд Київської області

Антонова В.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні