Рішення
від 20.01.2009 по справі 41/193пд
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

41/193пд

                                ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ  

                                  83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46

                                                             Р І Ш Е Н Н Я   

                                                            іменем України

20.01.09 р.                                                                                                       Справа № 41/193пд                               

Суддя господарського суду Донецької області      Гончаров С.А.          

при секретарі судового засідання Говор О.С.

розглянув у відкритому судовому засіданні господарського суду справу

за позовом: Прокурора Великоновосілківського району Донецької області в інтересах держави в особі Зеленопільської сільської ради, с. Зелене Поле

до відповідача: Сільського споживчого товариства „Агора”, смт. Велика Новосілка

про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки

При участі представників:

від позивача: Бикієв М.А. -  голова ради

від відповідача: не з'явились

в засіданні брали участь: прокурор Плужніков В.В. – посвідчення №1547

   

СУТЬ СПОРУ:

Прокурор Великоновосілківського району Донецької області звернувся до господарського суду Донецької області з позовом в інтересах держави в особі Зеленопільської сільської ради до Сільського споживчого товариства „Агора”  про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки, укладеного Зеленопільської сільською радою з ССТ „Агора” 30.05.2008 року, розташованої по вул. Смиронова с. Новосілка.

Справу № 41/193пд порушено за позовом прокурора Великоновосілківського району Донецької області звернувся до господарського суду Донецької області з позовом в інтересах держави в особі Зеленопільської сільської ради до Сільського споживчого товариства „Агора” про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки, укладеного Зеленопільської сільською радою з ССТ „Агора” 30.05.2008 року, розташованої по вул. Шевченко с. Новопіль.

Відповідно до ст. 58 Господарського процесуального кодексу України суддя має право об'єднати кілька однорідних позовних заяв або справ, у яких беруть участь ті ж самі сторони, в одну справу, про що зазначається в ухвалі про порушення справи або в рішенні.

Як вбачається з матеріалів наведених справ, вони порушені за однорідними позовними заявами одного й того ж позивача до того ж відповідача, позивачем по зазначеним справам заявлені ідентичні обставини, які на його думку обґрунтовують позовні вимоги, заявлені відповідачем заперечення щодо позовних вимог ґрунтуються також на однакових обставинах.

З урахуванням зазначеного, відповідно до положень статті 58 Господарського процесуального кодексу України,  позовні вимоги по справам № 41/192пд, № 41/193пд об'єднуються в одну справу - № 41/192пд, оскільки в них беруть участь ті ж самі сторони та вимоги є однорідними.

В обґрунтування позовних вимог прокурор посилається на те, що у ході перевірки, проведеної прокуратурою району з питань дотримання вимог земельного законодавства, встановлено, що 30.05.2008 року між позивачем та відповідачем був укладений договори, предметом яких є передача в оренду відповідачу земельних ділянок площами по 0,16 га із земель житлової та громадської забудови під розташування будівель: магазину № 5 с. Новопіль, вул. Шевченко та магазину № 24 с. Новосілка, вул. Смирнова.

Прокурор стверджує, що всупереч вимогам ст.ст. 120, 124 Земельного кодексу України, при укладанні договорів оренди не дотриманий порядок укладання договорів, а саме: заяви відповідача на надання у користування земельної ділянки до сільської ради не надходило, відсутні рішення сільської ради про надання дозволу на виготовлення проекту відводів земельних ділянок, про надання земельних ділянок у користування, про проведення аукціонів.

Крім того, прокурор зазначає, що торгівельні об'єкти, розташовані у с. Новопіль по вул. Шевченко та у с. Новосілка по вул. Смирнова тільки перебувають на балансі відповідача, а інші правоустановчі документи на будівлі у відповідача відсутні.

Позивачем надані суду пояснення по справі, відповідно до яких зазначено, що рішення про передачу відповідачу земельних ділянок в оренду та про дозвіл на виготовлення проекту відводу земельних ділянок позивачем не приймалось.

Відповідач про день та час розгляду справи був повідомлений належним чином, але відзиву на позовну заяву не подав, не використав своє право на участь у судовому засіданні, представника в судове засідання не направив. Враховуючи, що наявних в матеріалах справи документів та пояснень достатньо для прийняття рішення, суд вважає за можливе відповідно до ст.75 ГПК України вирішити спір по суті.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення представників сторін, присутніх у судовому засіданні, суд ВСТАНОВИВ:  

30.05.2008 року між Зеленопільською сільською радою (орендодавцем) та Сільським споживчим товариством „Агора” (орендарем)  було укладено договір № 7 відповідно до п.п. 1, 2 якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення для ведення роздрібної торгівлі та комерційних послуг загальною площею 0,16 га.

Пунктом 8 договору від 30.05.2008 року встановлено строк дії договору - до 31.12.2008 року. Відповідно до п.п. 5, 9 договору від 30.05.2008 року нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 77914 грн. 18 коп. Орендна плата не повинна бути меншою ніж 5 (п'ять) відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що у грошовому еквіваленті складає 3895 грн. 71 коп.

Також,  30.05.2008 року між Зеленопільською сільською радою (орендодавцем) та Сільським споживчим товариством „Агора” (орендарем)  було укладено договір № 7 відповідно до п.п. 1, 2 якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення для ведення роздрібної торгівлі та комерційних послуг загальною площею 0,16 га.

Пунктом 8 договору від 30.05.2008 року встановлено строк дії договору - до 31.12.2008 року. Відповідно до п.п. 5, 9 договору від 30.05.2008 року нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 50807 грн. 87 коп. Орендна плата не повинна бути меншою ніж 5 (п'ять) відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що у грошовому еквіваленті складає 2540 грн. 35 коп.

Прокурором зазначено, що проведеною ним перевіркою встановлено відсутність, при укладенні зазначених договорів оренди, заяви відповідача на надання у користування земельної ділянки до сільської ради, рішень сільської ради про надання дозволу на виготовлення проекту відводів земельних ділянок, про надання земельних ділянок у користування.

Наведені обставини підтверджені представником позивача в ході судового розгляду справи.

З огляду на викладене, суд вважає встановленою обставину відсутності при укладенні спірних договорів оренди, заяви відповідача на надання у користування земельної ділянки до сільської ради, рішень сільської ради про надання дозволу на виготовлення проекту відводів земельних ділянок, про надання земельних ділянок у користування.

Відповідно до статей 13, 14 Закону України “Про оренду землі”, договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін може бути посвідчений нотаріально.

Статтею 16 Закону України “Про оренду землі”, в редакції, яка була чинна на дату укладання спірних договорів, визначений порядок укладення договору оренди землі, який, зокрема, передбачає, що особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель державної або комунальної власності, подає до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування за місцем розташування земельної ділянки заяву (клопотання). Розгляд заяви (клопотання) і надання земельної ділянки в оренду проводяться у порядку, встановленому Земельним кодексом України.

Наведений порядок розгляду заяви і надання земельної ділянки в оренду визначений ст. 123, 124 Земельного кодексу України і передбачає наступне:

Передача в оренду земельних ділянок громадянам і юридичним особам із зміною їх цільового призначення та із земель запасу під забудову здійснюється за проектами відведення в порядку, встановленому статтями 118, 123 цього Кодексу (ч. 3 ст. 124 Земельного кодексу України).

Надання земельних ділянок юридичним особам у постійне користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування за проект

Юридична особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у постійне користування із земель державної або комунальної власності, звертається з відповідним клопотанням до районної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій або сільської, селищної, міської ради.

До клопотання про відведення земельної ділянки додаються матеріали, передбачені частиною п'ятнадцятою статті 151 цього Кодексу, документи, що обґрунтовують її розмір, призначення та місце розташування.

Відповідна районна державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада розглядає клопотання у місячний строк і дає згоду на розроблення проекту відведення земельної ділянки.

Проект відведення земельної ділянки погоджується із землекористувачем, органом по земельних ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органами архітектури та охорони культурної спадщини і після одержання висновку державної землевпорядної експертизи по об'єктах, які їй підлягають, подається до відповідної державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради, які розглядають його у місячний строк і, в межах своїх повноважень, визначених цим Кодексом, приймають рішення про надання земельної ділянки. (ч. 1, 3-6 ст. 123 Земельного кодексу України)

Частина перша статті 124 Земельного кодексу України також передбачає, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Таким чином, підстави, порядок набуття права оренди, передбачають обов'язкову наявність та затвердження проекту відведення земельної ділянки, а також прийняття відповідною радою рішення про надання земельних ділянок. Крім того, відповідні повноваження на укладання договору оренди у особи, що повинна укладати договір від імені відповідного органу місцевого самоврядування виникають виключно після прийняття таким органом рішення про надання земельних ділянок.

Відповідно до ст. 15 Закону України “Про оренду землі”, істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін.

Відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, а також порушення вимог статей 4 - 6, 11, 17, 19 цього Закону є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону.

Стаття 4 Закону України “Про оренду землі” передбачає, що орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом. Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у спільній власності територіальних громад, є районні, обласні ради та Верховна Рада Автономної Республіки Крим у межах повноважень, визначених законом.

Стаття 6 Закону України “Про оренду землі” орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.

Як зазначалось, судом встановлено відсутність при укладенні спірних договорів оренди, заяви відповідача на надання у користування земельної ділянки до сільської ради, рішень сільської ради про надання дозволу на виготовлення проекту відводів земельних ділянок, про надання земельних ділянок у користування.

Наведене свідчить про порушення порядку укладання спірних договорів оренди та  відсутність передбачених законом підстав і повноважень щодо їх укладання, що згідно наведених приписів ч. 2 ст. 15 Закону України “Про оренду землі” є достатньою підставою для визнання спірних договорів недійсними.

З огляду на викладені положення законодавства та обставини справи, суд вважає вимоги прокурора обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

На підставі викладеного та керуючись ст. 13 Конституції України, ст.ст. 123, 124 Земельного кодексу України, ст.ст. 4, 6, 13, 14, 15, 16 Закону України “Про оренду землі”, ст.ст. 1, 2, 22, 32, 33, 43, 49, 58. 78, 82-85 Господарського процесуального кодексу України суд, -

В И Р І Ш И В :

Позовні вимоги прокурора Великоновосілківського району Донецької області в інтересах держави в особі Зеленопільської сільської ради до Сільського споживчого товариства „Агора”  про визнання недійсними договорів оренди земельних ділянок – задовольнити.

Визнати недійсним договір від 30.05.2008 року., укладений між Зеленопільської сільською радою та Сільським споживчим товариством „Агора” про оренду земельної ділянки розташованої по вул. Смиронова у с. Новосілка

Визнати недійсним договір від 30.05.2008 року., укладений між Зеленопільської сільською радою та Сільським споживчим товариством „Агора” про оренду земельної ділянки розташованої по вул. Шевченко у с. Новопіль.

Стягнути з Сільського споживчого товариства „Агора” (85500, пер. Піонерський, 32, ЄДРПОУ 01748054) на користь Державного бюджету України  державне  мито  в  розмірі 85 грн.

          

               Суддя                                                                                                                                           

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення20.01.2009
Оприлюднено29.01.2009
Номер документу2807392
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —41/193пд

Рішення від 20.01.2009

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гончаров С.А.

Ухвала від 12.01.2009

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гончаров С.А.

Ухвала від 22.12.2008

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гончаров С.А.

Ухвала від 06.02.2007

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гончаров С.А.

Ухвала від 05.09.2006

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гончаров С.А.

Ухвала від 16.08.2006

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гончаров С.А.

Ухвала від 26.07.2006

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гончаров С.А.

Ухвала від 14.07.2006

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гончаров С.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні