ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 листопада 2012 року Справа № 2а/2370/4057/2012
12 год. 50 хв. м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Руденко А.В.,
при секретарі -Чемерин І.В.,
за участю:
представника позивача -ОСОБА_1,
представника відповідача -Головного управління статистики у Черкаській області Дегтярьова О.Л. (за довіреністю),
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до начальника Головного управління статистики у Черкаській області Приймак В.П., заступника начальника Головного управління статистики у Черкаській області Бабич А.В., Головного управління статистики у Черкаській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів -Державна служба статистики України про визнання протиправними дій, зобов'язання вчинити дії та повернення грошових коштів, -
ВСТАНОВИВ:
23.10.2012р. адвокат ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до начальника Головного управління статистики у Черкаській області Приймак В.П., заступника начальника Головного управління статистики у Черкаській області Бабич А.В., Головного управління статистики у Черкаській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів -Державна служба статистики України, в якому просить:
- визнати протиправними дії начальника Головного управління статистики у Черкаській області Приймак Валентини Павлівни стосовно не надання відповіді на запит № 16 від 23.08.2012р. та зобов'язати її надати безкоштовно належним чином підписаний та належним чином засвідчений витяг з ЄДРПОУ;
- визнати протиправними дії заступника начальника Головного управління статистики у Черкаській області Бабич Алли Валеріївни стосовно неправомірного надання відповіді без належних повноважень та компетенції;
- визнати дії Головного управління статистики в Черкаській області щодо отримання від адвоката коштів за видачу довідки з ЄДРПОУ неправомірними та зобов'язати його повернути вказані кошти.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що при наданні відповіді на адвокатський запит відповідачами порушено вимоги Указу Президента України «Про деякі заходи щодо підвищення рівня роботи адвокатури», відповідно до якого надання відомостей на запит адвоката здійснюється безкоштовно. Крім того, на думку позивача, наданий на його запит витяг з ЄДРПОУ є недійсним, так як підписаний особою, яка не мала на це відповідних повноважень. Враховуючи вищевикладене, позивач просить визнати дії відповідачів неправомірними та зобов'язати видати належний витяг з ЄДРПОУ та повернути сплачені кошти.
Позивач в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив позов задовольнити.
Представник відповідача -Головного управління статистики у Черкаській області в судовому засіданні заперечив проти задоволення позовних вимог, надавши до суду письмове заперечення проти адміністративного позову, в якому вказав, що відповідно до п. 13 Положення про порядок та умови користування даними ЄДРПОУ надання інформації з реєстру є платним. Щодо посилання позивача на норми Законів України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» та Указу Президента України «Про деякі заходи щодо підвищення рівня роботи адвокатури», то тут, на думку відповідача, має місце колізія норм права, вирішення якої визначено у листі Міністерства юстиції України від 29.07.2008р. № 337-0-2-08-19, а саме: при розходженні між загальним і спеціальним нормативно-правовим актом перевага надається спеціальному, якщо він не скасований виданим пізніше загальним актом. Норми Закону України «Про державну статистику»у частині використання, розповсюдження, зберігання даних ЄДРПОУ є спеціальними по відношенню до інших норм законодавства. На підставі вищевикладеного відповідач просить відмовити в задоволенні адміністративного позову.
Від начальника Головного управління статистики у Черкаській області Приймак В.П. та заступника начальника Головного управління статистики у Черкаській області Бабич А.В. надійшли клопотання про розгляд справи за їх відсутності та заперечення проти адміністративного позову, в яких вони просять відмовити в задоволенні адміністративного позову.
Заслухавши пояснення позивача та представника відповідача -Головного управління статистики у Черкаській області, дослідивши надані до суду письмові докази, суд встановив.
Позивач ОСОБА_1 має свідоцтво про право на зайняття адвокатською діяльністю № НОМЕР_1 від 07.11.2011 року.
23.08.2012р. позивач звернувся до начальника Головного управління статистки в Черкаській області Приймак В.П. з адвокатським запитом № 16 про надання довідки з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (ЄДРПОУ) щодо припинення юридичної особи приватного підприємства «Юридична компанія «Астерія», ідентифікаційний код 36543520. У запиті позивач просив надати довідку безкоштовно, посилаючись на ч. 1 п. 1 ст.ст. 20, 24 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність»№5076-V1 від 05.07.2012р. та п. 9 Указу Президента України «Про деякі заходи щодо підвищення рівня адвокатури»№1240/99 від 30.09.1999р.
Згідно з ордером від 20.08.2012р. та поясненнями позивача у судовому засіданні позивач звернувся до Головного управління статистики у Черкаській області при здійсненні представництва фізичної особи-засновника приватного підприємства «Юридична компанія «Астерія».
Листом № 01/5-17-11/6557 від 29.08.2012р. заступник начальника Головного управління статистики у Черкаській області Бабич А.В. повідомила позивача, що відповідно до п. 18 Положення про порядок та умови користування даними ЄДРПОУ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.11.2011р. №40, надання інформації з Реєстру є платним, розміри плати за надання витягу з ЄДРПОУ затверджені наказом Держкомстату України від 18.03.1999р. № 98, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 31.03.1999р. за №200/3493, та запропонувала позивачеві здійснити оплату згідно наданих реквізитів.
30.08.2012р. позивач сплатив 18,76 грн. на розрахунковий рахунок Головного управління статистики у Черкаській області, що підтверджується копією квитанції № ПН569766 від 30.08.2012 року, після чого отримав витяг з ЄДРПОУ № 05/3-15-6617 про припинення приватного підприємства «Юридична компанія «Астерія»
Статтею 5 Закону України «Про державну статистику»від 17.09.1992р. № 2614-Х11 (у подальшому -Закон №2614) передбачено, що державна статистична діяльність проводиться органами державної статистики згідно з цим Законом та відповідно до завдань, віднесених до їх компетенції, на засадах професійної незалежності та самостійності.
Відповідно до статті 11 Закону №2614 спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у галузі статистики, та територіальні органи державної статистики входять до єдиної системи органів державної статистики України.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу статистики України, затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011р. № 396/2011, державна служба статистики України (Держстат України) є спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у галузі статистики.
Пунктом 7 вказаного Положення передбачено, що Держстат України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи державної статистики в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення та міжрегіональні територіальні органи державної статистики.
Відповідно до статті 12 Закону №2614 та підпункту 8) пункту 4 Положення №396/11 створення і ведення Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України є одним із основних завдань державних органів статистики.
Порядок і умови надання інформації з Єдиного державного реєстру підприємств і організацій України (ЄДРПОУ) визначений статтею 10 Закону №2614.
Так, відповідно до вказаної статті Єдиний державний реєстр підприємств і організацій України (ЄДРПОУ) -це автоматизована система збирання, накопичення та опрацювання даних про всіх юридичних осіб, відокремлені підрозділи юридичних осіб, що знаходяться на території України, а також відокремлені підрозділи юридичних осіб України, що знаходяться за межами України. Створення і ведення Єдиного державного реєстру підприємств і організацій України, розроблення організаційних і методологічних принципів його функціонування забезпечуються органами державної статистики. Положення про Єдиний державний реєстр підприємств і організацій України затверджується Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 9 Положення про Єдиний державний реєстр підприємств та організацій України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.01.1996р. № 118 (у подальшому -Положення №118) передбачено, що ведення Реєстру на територіальному рівні здійснюється територіальними органами державної статистики.
Пунктом 5 Положення про порядок та умови користування даними Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України, затвердженого наказом Держкомстату України від 28.11.2005р. №386 та зареєстрованого в Мін'юсті 15.12.2005р. № 1509/11789 передбачено, що інформація з Реєстру надається користувачу на підставі письмового запиту у вигляді:
- аналітичних таблиць, сформованих шляхом зведення й угруповання даних Реєстру та знеособлених статистичних показників;
- витягу з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України;
- довідки з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України встановленого і затвердженого Держкомстатом зразка;
- класифікаторів.
Відповідно до пункту 7 Положення №386 довідка з Реєстру надається на паперовому носії уповноваженому представнику юридичної особи (відокремленого підрозділу), що подав запит, при наявності належно оформленого підтвердження наданих йому повноважень, яке містить відомості про цю юридичну особу (відокремлений підрозділ). Довідка з Реєстру з відомостями, що стосуються інших юридичних осіб, не видається.
Судом встановлено, що згідно з адвокатським запитом №16 від 23.08.2012р. позивач просив надати довідку з ЄДРПОУ про припинення приватного підприємства «Юридична компанія «Астерія». Оскільки запит поданий не вказаним підприємством, відповідь, а саме витяг з ЄДРПОУ від 30.08.2012р. №05/3/6617, наданий Головним управлінням статистики у Черкаській області, до компетенції якого віднесено надання інформації з ЄДРПОУ, та у формі, яка передбачена пунктом 5 Положення №386 з врахуванням приписів пункту 7 вказаного положення, а саме у формі витягу.
Посилання позивача на ту обставину, що витяг з ЄДРПОУ від 30.08.2012р. №05/3/6617 є юридично дефектним, оскільки підписаний заступником начальника Головного управління статистики у Черкаській області Бабич А.В., при цьому у витягу міститься прізвище начальника Головного управління статистики Приймак В.П. суд вважає безпідставним, оскільки відомості щодо приватного підприємства «Юридична компанія «Астерія», зазначені у витягу, позивачем не спростовуються, а вказаний недолік на думку суду є неістотним, оскільки на відомості про припинення приватного підприємства «Юридична компанія «Астерія»не впливають.
З огляду на зазначене суд вважає безпідставними позовні вимоги до посадової особи відповідача начальника головного управління статистики у Черкаській області Приймак В.П. про зобов'язання надати належним чином засвідчений витяг з ЄДРПОУ відповідно до адвокатського запиту №16 від 23.08.2012р.
Відповідно до витягу з Розподілу функціональних повноважень між начальником та заступником начальника Головного управління статистики у Черкаській області, затвердженого наказом Головного управління статистики у Черкаській області від 12.03.2012 року № 24 (у редакції наказу Головного управління статистики від 11.06.2012 року № 46) перший заступник начальника Головного управління статистки Литвин М.Г. у разі відсутності начальника Головного управління статистики виконує його функції і повноваження.
Витягом із наказу «Про функціональні повноваження керівництва Головного управління статистики у Черкаській області»від 12.03.2012 року № 24 в разі відсутності одного із заступників начальника Головного управління статистики здійснення його повноважень забезпечується іншими заступниками.
Судом встановлено, що в день надання позивачу витягу з ЄДРПОУ начальник Головного управління статистики у Черкаській області Приймак В.П. перебувала у відрядженні, що підтверджується витягом з наказу від 28.08.2012 року № 78 та копією журналу реєстрації наказів про відрядження, а перший заступник начальника Головного управління статистики у Черкаській області Литвин М.Г. у період з 22 серпня по 12 вересня 2012 року перебував у черговій щорічній відпустці, що підтверджується листом Головного управління статистки у Черкаській області від 13.11.2012 року № 29, копією наказу № 293 про надання відпустки від 21.08.2012р. та копією журналу реєстрації наказів про надання відпустки працівникам структурних та відокремлених підрозділів ГУС у Черкаській області.
Враховуючи вказані обставини, суд приходить до висновку, що заступник начальника Головного управління статистики у Черкаській області Бабич А.М. мала необхідний обсяг повноважень для підписання від імені Головного управління статистики у Черкаській області листа за №01/5-17-11/6557 від 29.08.2012р., яким позивачеві запропоновано сплатити вартість послуг з надання витягу з ЄДРПОУ, та витягу з ЄДРПОУ №05/3-15/6617 від 30.08.2012р.
Відтак, позовні вимоги про визнання протиправними дій заступника начальника Головного управління статистики у Черкаській області Бабич А.В. є безпідставними.
Стаття 24 Закону №2614 передбачає, що для забезпечення потреб державних органів, органів місцевого самоврядування, інших юридичних, а також фізичних осіб у статистичній інформації та доступу до неї, в органах державної статистики створюються спеціальні інформаційні служби. Доступ до статистичної інформації забезпечується зокрема шляхом безпосереднього її надання державним органам та органам місцевого самоврядування, іншим юридичним, а також фізичним особам. Порядок і умови надання державним органам, органам місцевого самоврядування, іншим юридичним, а також фізичним особам статистичної інформації за запитами встановлюються згідно із Законом України "Про інформацію" та цим Законом. У випадку, коли надання статистичної інформації здійснюється на договірній основі, порядок і умови визначаються відповідними договорами. Запитувачі відшкодовують витрати, пов'язані з виконанням запитів щодо доступу до статистичної інформації та її наданням. Виконання та оплата робіт, пов'язаних з цими запитами, здійснюються відповідно до Положення про проведення статистичних спостережень та надання органами державної статистики послуг на платній основі.
Відповідно до п. 18 Положення №118 надання інформації з Реєстру є платним. Органи державної влади звільняються від плати за надання інформації, необхідної для здійснення визначених законодавством повноважень. Розмір плати за надання інформації з Реєстру, а також порядок і умови користування його даними встановлюється Держкомстатом.
Пунктом 13 Положення №386 передбачено, що інформація з Реєстру є платною, розмір плати за надання інформації з Реєстру встановлюється Держкомстатом.
Пунктом 14 Положення №386 передбачено, що інформація надається після оплати користувачем вартості наданих послуг. Документом, що підтверджує внесення плати, є квитанція або платіжне доручення з відміткою банку.
Верховна Рада України, Секретаріат Президента України, Кабінет Міністрів України, Національний банк України, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, інші органи державної влади, що фінансуються з державного бюджету, звільняються від плати за надання інформації з Реєстру, якщо такий запит подається у зв'язку зі здійсненням ними повноважень, визначених чинним законодавством (пункт 15 Положення).
Розмір плати за надання витягу з ЄДРПОУ затверджений наказом Держкомстату України від 18.03.1999 року № 98, зареєстрованим в Мін'юсті 31.09.1999р. за № 200/3493.
Відтак, відповідно до статті 24 Закону №2614 та прийнятих на його виконання вищевказаних нормативних актів надання витягу з ЄДРПОУ на запит фізичної особи є платним, в тому числі і при виконанні адвокатського запиту.
Суд вважає безпідставними посилання позивача на пункт 9 Указу Президента України від 30.09.1999 № 1240/99 "Про деякі заходи щодо підвищення рівня роботи адвокатури», яким передбачено безоплатне надання відомостей за запитами адвокатів з огляду на таке.
За загальним правилом у випадку, коли спірні правовідносини регулюються різними нормами права, застосовується спеціальна норма права.
Відповідно до статті 2 Закону №2614 правовою основою державної статистичної діяльності є Конституція України, цей Закон, інші закони України та нормативно-правові акти, які регулюють відносини в галузі статистики, інформації, інформатизації, науково-технічної діяльності, стандартизації, а також міжнародні договори України в галузі статистики, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.
Крім цього, пунктом 2 Прикінцевих положень вказаного Закону передбачено, що до приведення законодавства у відповідність із Законом України "Про внесення змін до Закону України "Про державну статистику" закони та інші нормативно-правові акти України застосовуються в частині, що не суперечить цьому Закону.
Таким чином, Закон №2614 у частині використання, розповсюдження, зберігання даних ЄДРПОУ є спеціальним по відношенню до інших норм законодавства.
Крім цього, статтею 9 Указу Президента України від 30.09.1999 № 1240/99 "Про деякі заходи щодо підвищення рівня роботи адвокатури»передбачено, що органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, керівники підприємств, установ і організацій повинні сприяти реалізації права адвокатів збирати відомості про факти, які можуть бути використані як докази в цивільних, господарських, кримінальних справах і справах про адміністративні правопорушення, надавати безоплатно відповідні відомості та копії документів за запитами адвокатів та адвокатських об'єднань у справах, що перебувають у їх провадженні.
За змістом вказаної статті безоплатні відомості надаються лише при збиранні доказів в цивільних, господарських, кримінальних справах і справах про адміністративні правопорушення.
Разом з цим, відповідно до ордеру від 20.08.2012р. позивач здійснював представництво засновника приватного підприємства «Юридична компанія «Астерія»перед Головним управлінням статистики у Черкаській області, у зв'язку з чим стаття 9 Указу Президента України від 30.09.1999 № 1240/99 "Про деякі заходи щодо підвищення рівня роботи адвокатури»застосуванню не підлягає.
Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частина третя статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачає, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
Оцінивши встановлені в судовому засіданні фактичні обставини справи, суд приходить до висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими і задоволенню не підлягають.
На підставі викладеного, керуючись ст. 86. п. 1 ч. 1 ст. 157, ст. ст. 159, 162, 163 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України -протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя А.В. Руденко
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.11.2012 |
Оприлюднено | 20.12.2012 |
Номер документу | 28076904 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
А.В. Руденко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні