Постанова
від 17.12.2012 по справі 1570/4127/2012
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 1570/4127/2012

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 грудня 2012 року

17 грудня 2012 року

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді: Білостоцького О.В.

При секретарі: Бушанському А.В.

За участю сторін:

Представника позивача: Мінжиряна В.П.

Представника відповідача: Степаненко С.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Рапс-Ексім»до Ізмаїльської об'єднаної державної податкової інспекції Одеської області Державної податкової служби про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю (далі ТОВ) «Рапс-Ексім» звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Ізмаїльської об'єднаної державної податкової інспекції Одеської області Державної податкової служби (далі Ізмаїльська ОДПІ) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення № 0000062301/0 від 04.02.2011 року про визначення ТОВ «Рапс-Ексім»податкового зобов'язання з податку на прибуток за порушення позивачем податкового законодавства на підставі висновків акту перевірки від 19.01.2011 року № 0067/2301/33878754.

В обґрунтування позовних вимог (з урахуванням уточнень до адміністративного позову від 20.02.2012 року) позивач зазначає, що в період з 28.12.2010 року по 13.01.2011 року Ізмаїльською ОДПІ проведено документальну виїзну перевірку ТОВ «Рапс-Ексім»щодо підтвердження відомостей, отриманих від особи, яка мала правові відносини з платником податків ПП «Кастакс-Юг»за період з 01.04.2009 року по 30.11.2010 року. Зазначену перевірку було призначено постановою від 15.11.2010 року старшого слідчого з особливо важливих справ слідчого відділу податкової міліції Державної податкової адміністрації в Одеській області капітана міліції Даракчі О.Г. про призначення позапланової документальної перевірки в межах розслідуємої кримінальної справи №20120100048. За результатами перевірки було складено акт №0067/2301/33878754 від 19.01.2011 року, на підставі якого відповідачем винесено податкове повідомлення-рішення №0000062301/0 від 04.02.2011 року про збільшення ТОВ «Рапс-Ексім»суми грошового зобов'язання по податку на прибуток підприємств у сумі: 107 289,00 грн. - основний платіж та 26 822,00 грн. - штрафні санкції. Позивач вважає, що зазначене податкове повідомлення-рішення є протиправним та таким, що підлягає скасуванню, оскільки було винесено відповідачем всупереч вимогам п. 86.9 ст. 86 Податкового кодексу України до винесення відповідного рішення судом у кримінальній справі № 20120100048 та набрання ним законної сили.

Представник позивача у судовому засіданні, посилаючись на обґрунтування, викладені в уточненнях до адміністративного позову, підтримав позовні вимоги у повному обсязі та просив їх задовольнити.

Представник відповідача позовні вимоги не визнав з підстав, викладених у запереченнях на адміністративний позов (а.с. 53-57), наполягав, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення є законним та обґрунтованим, винесеним у відповідності до вимог чинного законодавства. Зазначив, що при проведенні відповідачем документальної виїзної перевірки ТОВ «Рапс-Ексім»щодо підтвердження відомостей отриманих від особи, яка мала правові відносини з платником податків ПП «Кастакс-Юг»за період з 01.04.2009 року по 30.11.2010 року встановлено порушення позивачем вимог пп. 5.2.9 п. 5.2, пп. 5.3.9 п. 5.3 ст. 5 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», а саме: занижено податок на прибуток на загальну суму 107 289,00 грн. На підставі цього, відповідачем було винесено оскаржуване податкове повідомлення-рішення № 0000062301/0 від 04.02.2011 року про збільшення ТОВ «Рапс-Ексім»суми грошового зобов'язання по податку на прибуток підприємств у сумі: 107 289,00 грн. - основний платіж та 26 822,00 грн. - штрафні санкції.

Судом під час офіційного з'ясування обставин у справі встановлено наступне:

ТОВ «Рапс-Ексім»зареєстровано 19.12.2005 року виконавчим комітетом Ізмаїльської міської ради Одеської області, код ЄДРПОУ 33878754. Підприємство знаходиться на обліку платників податків в Ізмаїльській ОДПІ.

15.11.2010 року старшим слідчим з особливо важливих справ слідчого відділу податкової міліції Державної податкової адміністрації в одеській області капітаном податкової міліції Даракчі О.Г. на підставі ст.ст. 22, 66, 114 КПК України в межах кримінальної справи № 20120100048, яку порушено за ознаками злочинів, передбачених ст.ст. 27 ч. 3, 205 ч.2, 27 ч. 3, 212 ч. 3 Кримінального кодексу України, стосовно невстановлених слідством осіб за фактом організації фіктивного підприємництва та ухилення від сплати податків з використанням фіктивних суб'єктів підприємницької діяльності, було винесено постанову про призначення позапланової перевірки (ревізії) ВКФ «Рапс-Ексім»(код ЄДРПОУ 33878754) з питань своєчасності та сплати до бюджету держави податків по фінансово-господарських взаємовідносинах з ТОВ «Кастакс-Юг»(код ЄДРПОУ 36435260) (а.с. 60).

На виконання зазначеної постанови начальником Ізмаїльської ОДПІ було прийнято наказ № 1182 від 28.12.2010 року про проведення виїзної позапланової перевірки ТОВ «Рапс Ексім (код ЄДРПОУ 33878754) з питань своєчасності сплати до бюджету держави податків по фінансово-господарських взаємовідносинах з ТОВ «Кастакс-Юг»(код ЄДРПОУ 36435260) за період з 01.04.2009 року по 30.11.2010 року (а.с. 119).

В період з 28.12.2010 року по 13.01.2011 року на підставі наказу № 1182 від 28.12.2010 року та направлення на перевірку № 849 від 28.12.2009 року головним державним податковим ревізором-інспектором відділу перевірок платників податків управління податкового контролю юридичних осіб Ізмаїльської ОДПІ Теркун І.Л. проведено документальну виїзну перевірку ТОВ «Рапс Ексім (код ЄДРПОУ 33878754) щодо підтвердження відомостей, отриманих від особи, яка мала правові відносини з платником податків ПП «Кастакс-Юг»(код ЄДРПОУ 36435260) за період з 01.04.2009 року по 30.11.2010 року.

За результатами перевірки було складено акт № 0067/2301/33878754 від 19.01.2011 року, у висновках якого зазначено про порушення позивачем пп. 5.2.9 п. 5.2, пп. 5.3.9 п. 5.3 ст. 5 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», а саме: занижено податок на прибуток на загальну суму 107 289,00 грн., в тому числі: за 1 півріччя 2009 року -на 10 328,00 грн., за 3 квартали 2009 року -на 99 924,00, у т.ч. за 3 квартал 2009 року -на 89 596,00 грн., за 2009 рік -на 107 289,00 грн., у т.ч. за 4 квартал 2009 року -на 7 365,00 грн. (а.с. 93-114).

На підставі висновків зазначеного акту перевірки Ізмаїльською ОДПІ прийнято податкове повідомлення-рішення № 0000062301/0 від 04.02.2011 року про збільшення ТОВ «Рапс-Ексім»суми грошового зобов'язання по податку на прибуток підприємств у сумі: 107 289,00 грн. - основний платіж та 26 822,00 грн. - штрафні санкції (а.с. 6).

Не погодившись із вказаним податковим повідомленням-рішенням позивач звернувся до суду.

Заслухавши представника позивача та представника відповідача, допитавши свідків та дослідивши матеріали справи, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги ТОВ «Рапс-Ексім» підлягають задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до п. 1 ст. 11 Закону України «Про державну податкову службу в Україні»від 04.12.1990 року № 509-XII (далі Закон України № 509-XII) (який діяв на момент призначення перевірки ТОВ «Рапс-Ексім) органи державної податкової служби у випадках, в межах компетенції та у порядку, встановлених законами України, здійснюють документальні невиїзні перевірки (на підставі поданих податкових декларацій, звітів та інших документів, пов'язаних з нарахуванням і сплатою податків та зборів (обов'язкових платежів) незалежно від способу їх подачі), а також планові та позапланові виїзні перевірки своєчасності, достовірності, повноти нарахування і сплати податків та зборів (обов'язкових платежів), додержання валютного законодавства юридичними особами, їх філіями, відділеннями, іншими відокремленими підрозділами, що не мають статусу юридичної особи, а також фізичними особами, які мають статус суб'єктів підприємницької діяльності чи не мають такого статусу, на яких згідно із законами України покладено обов'язок утримувати та/або сплачувати податки і збори (обов'язкові платежі), крім Національного банку України та його установ (далі - платники податків).

Позаплановою виїзною перевіркою згідно із ч. 6 ст.11-1 Закону України № 509-XII вважається перевірка, яка не передбачена в планах роботи органу державної податкової служби і проводиться за наявності хоча б однієї з таких обставин, зокрема, коли стосовно платника податків (посадової особи платника податків) у порядку, встановленому законом, податковою міліцією заведено оперативно-розшукову справу, у зв'язку з чим є потреба у проведенні позапланової виїзної перевірки фінансово-господарської діяльності такого платника податків.

Відповідно до ч. 9 ст. 11-1 Закону України № 509-XII позапланова виїзна перевірка здійснюється на підставі виникнення обставин, викладених у цій статті, за рішенням керівника податкового органу, яке оформляється наказом.

З 01.01.2011 року набрав чинності Податковий кодекс України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI (далі ПК України), у зв`язку з чим з цього часу Закон України «Про державну податкову службу в Україні» частково втратив чинність.

Зважаючи на те, що спірне податкове повідомлення-рішення № 0000062301/0 від 04.02.2011 року податковим органом було винесено на момент дії ПК України, суд при вирішенні питання щодо його правомірності керується саме положеннями цього Кодексу.

Пунктом 86.9. ст.86 Податкового кодексу України встановлено, що у разі якщо грошове зобов'язання розраховується органом державної податкової служби за результатами перевірки, призначеної відповідно до кримінально-процесуального закону або закону про оперативно-розшукову діяльність, податкове повідомлення-рішення за результатами такої перевірки не приймається до дня набрання законної сили відповідним рішенням суду. Матеріали перевірки разом з висновками органу державної податкової служби передаються правоохоронному органу, що призначив перевірку. Статус таких матеріалів перевірки та висновків органу державної податкової служби визначається кримінально-процесуальним законом або законом про оперативно-розшукову діяльність.

При цьому, слід зазначити, що вищевказана норма не містить застережень, що призначення такої перевірки повинно бути пов'язано із вчиненням злочинів за конкретно визначеними статтями КК України або з конкретно визначеним предметом вчиненого злочину. Вказана норма не містить також вказівки, що певна кримінальна справа повинна бути порушена відносно конкретного платника податків, що перевіряється, або посадових осіб підприємства, щодо якого призначена податкова перевірка.

Згідно з п. 58.4. ст. 58 Податкового кодексу України у разі коли судом за результатами розгляду кримінальної справи про злочини, предметом якої є податки, збори, винесено обвинувальний вирок, що набрав законної сили, або винесено рішення про закриття кримінальної справи за нереабілітуючими підставами, відповідний контролюючий орган зобов'язаний визначити податкові зобов'язання платника податків за податками та зборами, несплата податкових зобов'язань за якими встановлена рішенням суду, та прийняти податкове повідомлення-рішення про нарахування платнику таких податкових зобов'язань і застосування стосовно нього штрафних (фінансових) санкцій у розмірах, визначених цим Кодексом. Складання та надсилання платнику податків податкового повідомлення-рішення за податковими зобов'язаннями платника податків за податками та зборами, несплата податкових зобов'язань за якими встановлена рішенням суду, забороняється до набрання законної сили рішенням суду у справі або винесення постанови про закриття такої кримінальної справи за нереабілітуючими підставами.

Таким чином, за результатами перевірок платників податків, призначених в рамках порушеної кримінальної справи про злочини, предметом якої є податки, збори, контролюючий орган визначає суми грошових зобов'язань, але податкове повідомлення-рішення не приймає до набрання законної сили обвинувальним вироком, винесеним судом за результатами розгляду кримінальної справи про злочини, предметом якої є податки, збори, або рішенням про закриття кримінальної справи за нереабілітуючими підставами.

В судовому засіданні представник Ізмаїльської ОДПІ в обґрунтування правомірності винесення ДПІ у Малиновському районі м. Одеси спірного податково-повідомлення рішення посилався на те, що кримінальна справа стосовно ТОВ «Рапс-Ексім» за фактом ухилення від сплати податків не порушувалась, оскільки кримінальна відповідальність за ухилення податків наступає за наявності встановлення факту несплати податків у більш значних розмірах за обсягом несплати, ніж у ТОВ «Рапс- Ексім», про що відповідачу стало відомо з листа старшого слідчого з особливо важливих справ слідчого відділу податкової міліції Державної податкової адміністрації в Одеській області Даракчі О.Г. № 666/09-0010 від 25.02.2012 року. При цьому в листі також було зазначено, що оскільки факт несплати податків мав місце, необхідно приймати рішення в рамках чинного законодавства (а.с. 131). Така позиція податкового органу, як зазначив представник відповідача, ґрунтується на положеннях Податкового кодексу України, згідно якого в інших випадках (коли за результатами перевірок платників податків відносно яких та/або їх посадових осіб кримінальну справу не порушено або порушено кримінальну справу, предметом якої не є податки, збори) грошові зобов'язання визначаються та, відповідно, приймається податкове повідомлення-рішення щодо платників податків в загальному порядку, тобто, на думку представника ОДПІ, до набрання законної сили обвинувальним вироком, або рішенням про закриття кримінальної справи за нереабілітуючими підставами, винесеними судом за результатами розгляду кримінальної справи, під час розслідування якої було винесено постанову про призначення позапланової перевірки.

Разом з тим суд вважає, що така правова позиція відповідача із зазначеного питання ґрунтується на хибному тлумаченні приписів Податкового кодексу України та Кримінально-процесуального кодексу України та зазначає, що лист слідчого, що провадить досудове слідство у кримінальній справі, не може вважатися прийнятим в межах її розслідування процесуальним рішенням, та не може бути підставою для визначення податкових зобов'язань платника податків, прийняття податкового повідомлення-рішення про нарахування платнику таких податкових зобов'язань і застосування стосовно нього штрафних (фінансових) санкцій.

Крім того, суд не приймає в якості належного обґрунтування правомірності винесення податковим органом податкового повідомлення-рішення № 0000062301/0 факт отримання Ізмаїльською ОДПІ зазначеного листа старшого слідчого Даракчі О.Г. ще й з тих підстав, що зазначений лист № 666/09-0010 був викладений слідчим 25.02.2012 року та отриманий податковим органом лише 09.03.2012 року (згідно вхідного штампу Ізмаїльської ОДПІ), тобто після винесення відповідачем 04.02.2012 року спірного податкового повідомлення-рішення.

Будь-яких інших доказів наявності у Ізмаїльської ОДПІ на момент прийняття спірного податкового повідомлення-рішення відомостей щодо прийняття слідчим органом або судом будь-якого процесуального рішення відносно ТОВ «Рапс Ексім»представником відповідача до суду не надано, а тому суд вважає хибним його твердження про дотримання податковим органом при прийнятті зазначеного податкового повідомлення-рішення встановленого Податковим кодексом України порядку.

При цьому суд зазначає, що податковий орган загалом не позбавлений права приймати податкове повідомлення-рішення за результатами перевірки, проведеної на підставі постанови слідчого органу, проте таке право виникає при дотриманні вимог 86.9 ст.86 та п. 58.4 ст. 58 Податкового кодексу України .

Згідно листа Державної податкової служби в Одеській області № 6418/9/09-009 від 06.12.2012 року досудове слідство у кримінальній справі № 20120100048 за обвинуваченням ОСОБА_6 у скоєнні злочинів, передбачених ст.ст. 27 ч. 3, 205 ч.2, 27 ч. 5, 212 ч. 3 Кримінального кодексу України закінчене 25.10.2012 року. Станом на 06.12.2012 року рішення по справі судом не прийнято (а.с. 132).

Таким чином, станом на момент винесення податковим органом оскаржуваного податкового повідомлення-рішення № 0000062301/0 від 04.11.2011 року, рішення суду у кримінальній справі № 20120100048, в межах якої було проведено податкову перевірку ТОВ «Рапс-Ексім», або постанова про закриття цієї кримінальної справи за нереабілітуючими підставами, які набрали законної сили, були відсутні.

З огляду на те, що судом встановлено проведення Ізмаїльською ОДПІ перевірки ТОВ «Рапс-Ексім»з питань підтвердження відомостей отриманих від особи, яка мала правові відносини з платником податків ПП «Кастакс-Юг»за період з 01.04.2009 року по 30.11.2010 року в рамках кримінальної справи № 20120100048, предметом якої є податки, збори, призначеної відповідно до кримінально-процесуального закону, та податковим органом не надано доказів ухвалення вироку суду у цій кримінальній справі та набрання ним законної сили як на час прийняття оскаржуваного податкового повідомлення-рішення, так і під час розгляду справи по суті, суд дійшов висновку, що відповідач відповідно до п. 86.9 ст. 89 ПК України не мав права приймати податкове повідомлення-рішення за результатами такої перевірки до дня набрання законної сили відповідним рішенням суду.

При цьому при прийнятті рішення у справі, суд не надає правової оцінки висновкам податкового органу про порушення позивачем податкового законодавства, викладеним в акті перевірки № 0067/2301/33878754 від 19.01.2011 року та вважає неприпустимим дослідження в межах даної адміністративної справи питання правомірності формування позивачем податку на прибуток по господарським операціям з контрагентом ПП «Кастакс-Юг», оскільки висновки цього акту та обставини. зазначені у ньому, повинні бути оцінені як докази в межах досудового слідства у кримінальній справі, у межах якої слідчим і було доручено податковому органу провести перевірку позивача, та розгляду її судом, і не можуть бути підставою для прийняття податкового повідомлення-рішення про визначення платнику податків розрахованого за результатами такої перевірки грошового зобов'язання до дня набрання законної сили відповідним рішенням у кримінальній справі.

Такий висновок суду узгоджується з правовою позицією Вищого адміністративного суду України, викладеною в ухвалах суду від 28.08.2012 року у справі № 0670/7607/11 (К/9991/96613/11), від 24.09.2012 року у справі №2а/1270/1933/12, від 15.10.2012 року у справі №2а-1670/290/12 (К/9991/49494/12), від 29.10.2012 року у справі № 2а-13886/11/1370 (К/9991/52065/12).

Статтею 71 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. Відповідно до ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти позову.

Враховуючи вищевикладене, з урахуванням встановлених у судовому засіданні фактів, суд приходить до висновку, що відповідач при прийнятті оскаржуваного податкового повідомлення-рішення № 0000062301/0 від 04.02.2011 року, діяв не на підставі та не у спосіб, що передбачені Податковим кодексом України, а тому зазначене податкове повідомлення-рішення є протиправним та підлягає скасуванню, а адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «Рапс-Ексім»задоволенню.

Керуючись ст.ст. 2, 7-14, 69-71, 86, 122, 158-163, 186, 254 КАС України , суд,-

П О С Т А Н О В И В :

Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «Рапс-Ексім» до Ізмаїльської об'єднаної державної податкової інспекції Одеської області Державної податкової служби про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - задовольнити у повному обсязі.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Ізмаїльської об'єднаної державної податкової інспекції № 0000062301/0 від 04.02.2011 року.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подачі в Одеський окружний адміністративний суд апеляційної скарги на постанову суду протягом десяти днів з дня її проголошення, а у разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України - з дня отримання копії постанови. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Одеського апеляційного адміністративного суду.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги на постанову, встановленого статтею 186 КАС України, якщо таку скаргу не було подано.

Повний текст постанови виготовлений та підписаний суддею 17 грудня 2012 року.

Суддядпис/ Білостоцький О.В.

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.12.2012
Оприлюднено22.12.2012
Номер документу28130610
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1570/4127/2012

Ухвала від 06.07.2012

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Білостоцький О. В.

Ухвала від 24.01.2013

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Потапчук В.О.

Ухвала від 08.07.2014

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Потапчук В.О.

Ухвала від 24.01.2013

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Потапчук В.О.

Постанова від 17.12.2012

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Білостоцький О. В.

Ухвала від 06.07.2012

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Білостоцький О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні