ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
----------------------
У Х В А Л А
І М Е Н Е М УК Р А Ї Н И
08 липня 2014 р.м.ОдесаСправа № 1570/4127/2012
Категорія: 8.3.1 Головуючий в 1 інстанції: Білостоцький О. В.
Колегія суддів Одеського апеляційного адміністративного суду в складі:
Судді доповідача - Потапчука В.О.
суддів - Коваля М.П.
- Семенюка Г.В.
розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Ізмаїльської об'єднаної державної податкової інспекції Одеської області Державної податкової служби на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 12 грудня 2012 року у справі за адміністративним позовом Товариство з обмеженою відповідальністю "Рапс-Ексім" до Ізмаїльської об'єднаної державної податкової інспекції Одеської області Державної податкової служби про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-
В С Т А Н О В И Л А:
Товариство з обмеженою відповідальністю (далі ТОВ) «Рапс-Ексім» звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Ізмаїльської об'єднаної державної податкової інспекції Одеської області Державної податкової служби (далі Ізмаїльська ОДПІ) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення № 0000062301/0 від 04.02.2011 року про визначення ТОВ «Рапс-Ексім»податкового зобов'язання з податку на прибуток за порушення позивачем податкового законодавства на підставі висновків акту перевірки від 19.01.2011 року № 0067/2301/33878754.
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 12 грудня 2012 року адміністративний позов задоволено повністю. Визнано протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Ізмаїльської об'єднаної державної податкової інспекції № 0000062301/0 від 04.02.2011 року.
Не погоджуючись з постановою суду відповідачем подано апеляційну скаргу в якій зазначається, що рішення суду винесене з порушенням норм процесуального та матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи та судом не в повній мірі з'ясовані обставини, що мають значення для вирішення справи.
Вимоги відповідача обґрунтовані доводами апеляційної скарги.
В зв'язку з викладеним апелянтом ставиться питання про скасування постанови суду та ухвалення нового рішення про відмову в задоволені позовних вимог в повному обсязі.
Сторони були сповіщені належним чином про час і місце судового засідання, що підтверджується письмовими доказами наявними в матеріалах справи, сторони до суду не прибули.
Відповідно до ч 4 ст.196 КАС України неприбуття у судове засідання сторін або інших осіб, які беруть участь у справі, належним чином повідомлених про дату, час та місце апеляційного розгляду, не перешкоджає судовому розгляду справи.
Колегія суддів, з огляду на зазначене, а також враховуючи те що в матеріалах справи достатньо доказів для вирішення справи, - дійшла висновку про можливість розгляду справи за відсутністю сторін по справі.
Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи та дослідивши докази, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що ТОВ «Рапс-Ексім»зареєстровано 19.12.2005 року виконавчим комітетом Ізмаїльської міської ради Одеської області, Підприємство знаходиться на обліку платників податків в Ізмаїльській ОДПІ.
15.11.2010 року старшим слідчим з особливо важливих справ слідчого відділу податкової міліції Державної податкової адміністрації в одеській області капітаном податкової міліції Даракчі О.Г. на підставі ст.ст. 22, 66, 114 КПК України в межах кримінальної справи № 20120100048, яку порушено за ознаками злочинів, передбачених ст.ст. 27 ч. 3, 205 ч.2, 27 ч. 3, 212 ч. 3 Кримінального кодексу України, стосовно невстановлених слідством осіб за фактом організації фіктивного підприємництва та ухилення від сплати податків з використанням фіктивних суб'єктів підприємницької діяльності, було винесено постанову про призначення позапланової перевірки (ревізії) ВКФ «Рапс-Ексім»(код ЄДРПОУ 33878754) з питань своєчасності та сплати до бюджету держави податків по фінансово-господарських взаємовідносинах з ТОВ «Кастакс-Юг»(код ЄДРПОУ 36435260) (а.с. 60).
На виконання зазначеної постанови начальником Ізмаїльської ОДПІ було прийнято наказ № 1182 від 28.12.2010 року про проведення виїзної позапланової перевірки ТОВ «Рапс Ексім (код ЄДРПОУ 33878754) з питань своєчасності сплати до бюджету держави податків по фінансово-господарських взаємовідносинах з ТОВ «Кастакс-Юг»(код ЄДРПОУ 36435260) за період з 01.04.2009 року по 30.11.2010 року (а.с. 119).
В період з 28.12.2010 року по 13.01.2011 року на підставі наказу № 1182 від 28.12.2010 року та направлення на перевірку № 849 від 28.12.2009 року головним державним податковим ревізором-інспектором відділу перевірок платників податків управління податкового контролю юридичних осіб Ізмаїльської ОДПІ Теркун І.Л. проведено документальну виїзну перевірку ТОВ «Рапс Ексім (код ЄДРПОУ 33878754) щодо підтвердження відомостей, отриманих від особи, яка мала правові відносини з платником податків ПП «Кастакс-Юг»(код ЄДРПОУ 36435260) за період з 01.04.2009 року по 30.11.2010 року.
За результатами перевірки було складено акт № 0067/2301/33878754 від 19.01.2011 року, у висновках якого зазначено про порушення позивачем пп. 5.2.9 п. 5.2, пп. 5.3.9 п. 5.3 ст. 5 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», а саме: занижено податок на прибуток на загальну суму 107 289,00 грн., в тому числі: за 1 півріччя 2009 року -на 10 328,00 грн., за 3 квартали 2009 року -на 99 924,00, у т.ч. за 3 квартал 2009 року -на 89 596,00 грн., за 2009 рік -на 107 289,00 грн., у т.ч. за 4 квартал 2009 року -на 7 365,00 грн. (а.с. 93-114).
На підставі висновків зазначеного акту перевірки Ізмаїльською ОДПІ прийнято податкове повідомлення-рішення № 0000062301/0 від 04.02.2011 року про збільшення ТОВ «Рапс-Ексім»суми грошового зобов'язання по податку на прибуток підприємств у сумі: 107 289,00 грн. - основний платіж та 26 822,00 грн. - штрафні санкції (а.с. 6).
Не погодившись із вказаним податковим повідомленням-рішенням позивач звернувся до суду першої інстанції.
При вирішенні питання суд першої інстанції дійшов висновку, що відповідач при прийнятті оскаржуваного податкового повідомлення-рішення № 0000062301/0 від 04.02.2011 року, діяв не на підставі та не у спосіб, що передбачені Податковим кодексом України, а тому зазначене податкове повідомлення-рішення є протиправним та підлягає скасуванню, а адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «Рапс-Ексім»задоволенню.
Колегія суддів вважає правильним такий висновок суду першої інстанції виходячи з наступного.
Відповідно до п. 1 ст. 11 Закону України «Про державну податкову службу в Україні»від 04.12.1990 року № 509-XII (далі Закон України № 509-XII) (який діяв на момент призначення перевірки ТОВ «Рапс-Ексім) органи державної податкової служби у випадках, в межах компетенції та у порядку, встановлених законами України, здійснюють документальні невиїзні перевірки (на підставі поданих податкових декларацій, звітів та інших документів, пов'язаних з нарахуванням і сплатою податків та зборів (обов'язкових платежів) незалежно від способу їх подачі), а також планові та позапланові виїзні перевірки своєчасності, достовірності, повноти нарахування і сплати податків та зборів (обов'язкових платежів), додержання валютного законодавства юридичними особами, їх філіями, відділеннями, іншими відокремленими підрозділами, що не мають статусу юридичної особи, а також фізичними особами, які мають статус суб'єктів підприємницької діяльності чи не мають такого статусу, на яких згідно із законами України покладено обов'язок утримувати та/або сплачувати податки і збори (обов'язкові платежі), крім Національного банку України та його установ (далі - платники податків).
Позаплановою виїзною перевіркою згідно із ч. 6 ст.11-1 Закону України № 509-XII вважається перевірка, яка не передбачена в планах роботи органу державної податкової служби і проводиться за наявності хоча б однієї з таких обставин, зокрема, коли стосовно платника податків (посадової особи платника податків) у порядку, встановленому законом, податковою міліцією заведено оперативно-розшукову справу, у зв'язку з чим є потреба у проведенні позапланової виїзної перевірки фінансово-господарської діяльності такого платника податків.
Відповідно до ч. 9 ст. 11-1 Закону України № 509-XII позапланова виїзна перевірка здійснюється на підставі виникнення обставин, викладених у цій статті, за рішенням керівника податкового органу, яке оформляється наказом.
З 01.01.2011 року набрав чинності Податковий кодекс України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI (далі ПК України), у зв`язку з чим з цього часу Закон України «Про державну податкову службу в Україні» частково втратив чинність.
Колегія суддів вважає правильною позицію суду першої інстанції щодо необхідності застосування до спірних правовідносин положення саме Податкового кодексу України, адже оскаржуване податкове повідомлення - рішення було винесено на момент дії зазначеного кодексу.
Пунктом 86.9. ст.86 Податкового кодексу України встановлено, що у разі якщо грошове зобов'язання розраховується органом державної податкової служби за результатами перевірки, призначеної відповідно до кримінально-процесуального закону або закону про оперативно-розшукову діяльність, податкове повідомлення-рішення за результатами такої перевірки не приймається до дня набрання законної сили відповідним рішенням суду. Матеріали перевірки разом з висновками органу державної податкової служби передаються правоохоронному органу, що призначив перевірку. Статус таких матеріалів перевірки та висновків органу державної податкової служби визначається кримінально-процесуальним законом або законом про оперативно-розшукову діяльність.
Вищевказана норма не містить застережень, що призначення такої перевірки повинно бути пов'язано із вчиненням злочинів за конкретно визначеними статтями КК України або з конкретно визначеним предметом вчиненого злочину. Вказана норма не містить також вказівки, що певна кримінальна справа повинна бути порушена відносно конкретного платника податків, що перевіряється, або посадових осіб підприємства, щодо якого призначена податкова перевірка.
Згідно з п. 58.4. ст. 58 Податкового кодексу України у разі коли судом за результатами розгляду кримінальної справи про злочини, предметом якої є податки, збори, винесено обвинувальний вирок, що набрав законної сили, або винесено рішення про закриття кримінальної справи за нереабілітуючими підставами, відповідний контролюючий орган зобов'язаний визначити податкові зобов'язання платника податків за податками та зборами, несплата податкових зобов'язань за якими встановлена рішенням суду, та прийняти податкове повідомлення-рішення про нарахування платнику таких податкових зобов'язань і застосування стосовно нього штрафних (фінансових) санкцій у розмірах, визначених цим Кодексом. Складання та надсилання платнику податків податкового повідомлення-рішення за податковими зобов'язаннями платника податків за податками та зборами, несплата податкових зобов'язань за якими встановлена рішенням суду, забороняється до набрання законної сили рішенням суду у справі або винесення постанови про закриття такої кримінальної справи за нереабілітуючими підставами.
Таким чином, колегія суддів вважає, що за результатами перевірок платників податків, призначених в рамках порушеної кримінальної справи про злочини, предметом якої є податки, збори, контролюючий орган визначає суми грошових зобов'язань, але податкове повідомлення-рішення не приймає до набрання законної сили обвинувальним вироком, винесеним судом за результатами розгляду кримінальної справи про злочини, предметом якої є податки, збори, або рішенням про закриття кримінальної справи за нереабілітуючими підставами.
Колегія суддів погоджується з позицією суду першої інстанції щодо не прийнятті доводів відповідача щодо кримінальної справи стосовно ТОВ «Рапс-Ексім» за фактом ухилення від сплати податків не порушувалась, оскільки кримінальна відповідальність за ухилення податків наступає за наявності встановлення факту несплати податків у більш значних розмірах за обсягом несплати, ніж у ТОВ «Рапс- Ексім», про що відповідачу стало відомо з листа старшого слідчого з особливо важливих справ слідчого відділу податкової міліції Державної податкової адміністрації в Одеській області Даракчі О.Г. № 666/09-0010 від 25.02.2012 року. При цьому в листі також було зазначено, що оскільки факт несплати податків мав місце, необхідно приймати рішення в рамках чинного законодавства.
Однак, колегія суддів зазначає, що позиція податкового органу, ґрунтується на положеннях Податкового кодексу України, згідно якого в інших випадках (коли за результатами перевірок платників податків відносно яких та/або їх посадових осіб кримінальну справу не порушено або порушено кримінальну справу, предметом якої не є податки, збори) грошові зобов'язання визначаються та, відповідно, приймається податкове повідомлення-рішення щодо платників податків в загальному порядку, тобто, на думку представника ОДПІ, до набрання законної сили обвинувальним вироком, або рішенням про закриття кримінальної справи за нереабілітуючими підставами, винесеними судом за результатами розгляду кримінальної справи, під час розслідування якої було винесено постанову про призначення позапланової перевірки
Колегія суддів погоджується з позицією суду першої інстанції, що така правова позиція відповідача із зазначеного питання ґрунтується на хибному тлумаченні приписів Податкового кодексу України та Кримінально-процесуального кодексу України та зазначає, що лист слідчого, що провадить досудове слідство у кримінальній справі, не може вважатися прийнятим в межах її розслідування процесуальним рішенням, та не може бути підставою для визначення податкових зобов'язань платника податків, прийняття податкового повідомлення-рішення про нарахування платнику таких податкових зобов'язань і застосування стосовно нього штрафних (фінансових) санкцій.
З матеріалів справи колегія суддів вбачає, що зазначений лист № 666/09-0010 був викладений слідчим 25.02.2012 року та отриманий податковим органом лише 09.03.2012 року (згідно вхідного штампу Ізмаїльської ОДПІ), тобто після винесення відповідачем 04.02.2012 року спірного податкового повідомлення-рішення.
Будь-яких інших доказів наявності у Ізмаїльської ОДПІ на момент прийняття спірного податкового повідомлення-рішення відомостей щодо прийняття слідчим органом або судом будь-якого процесуального рішення відносно ТОВ «Рапс Ексім»представником відповідача не надано, а тому колегія суддів погоджується з позицією суду першої інстанції щодо хибності його твердження про дотримання податковим органом при прийнятті зазначеного податкового повідомлення-рішення встановленого Податковим кодексом України порядку.
Також судом першої інстанції встановлено проведення Ізмаїльською ОДПІ перевірки ТОВ «Рапс-Ексім»з питань підтвердження відомостей отриманих від особи, яка мала правові відносини з платником податків ПП «Кастакс-Юг»за період з 01.04.2009 року по 30.11.2010 року в рамках кримінальної справи № 20120100048, предметом якої є податки, збори, призначеної відповідно до кримінально-процесуального закону, та податковим органом не надано доказів ухвалення вироку суду у цій кримінальній справі та набрання ним законної сили як на час прийняття оскаржуваного податкового повідомлення-рішення, так і під час розгляду справи по суті, суд дійшов висновку, що відповідач відповідно до п. 86.9 ст. 89 ПК України не мав права приймати податкове повідомлення-рішення за результатами такої перевірки до дня набрання законної сили відповідним рішенням суду.
Колегія суддів вважає правильною позицію суду першої інстанції, що при прийнятті рішення у справі, не надає правової оцінки висновкам податкового органу про порушення позивачем податкового законодавства, викладеним в акті перевірки № 0067/2301/33878754 від 19.01.2011 року та вважає неприпустимим дослідження в межах даної адміністративної справи питання правомірності формування позивачем податку на прибуток по господарським операціям з контрагентом ПП «Кастакс-Юг», оскільки висновки цього акту та обставини. зазначені у ньому, повинні бути оцінені як докази в межах досудового слідства у кримінальній справі, у межах якої слідчим і було доручено податковому органу провести перевірку позивача, та розгляду її судом, і не можуть бути підставою для прийняття податкового повідомлення-рішення про визначення платнику податків розрахованого за результатами такої перевірки грошового зобов'язання до дня набрання законної сили відповідним рішенням у кримінальній справі.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що при прийнятті оскаржуваної постанови суд першої інстанції дійшов вірних висновків щодо встановлення обставин справи і правильно застосував норми матеріального та процесуального права. Доводи апеляційної скарги, з наведених підстав, висновків суду не спростовують.
Керуючись ст.ст. 195, 197,198, 200,206 КАС України, колегія суддів, -
УХВАЛИЛА:
Апеляційну скаргу Ізмаїльської об'єднаної державної податкової інспекції Одеської області Державної податкової служби - залишити без задоволення, а постанову Одеського окружного адміністративного суду від 12 грудня 2012 року у справі за адміністративним позовом Товариство з обмеженою відповідальністю "Рапс-Ексім" до Ізмаїльської об'єднаної державної податкової інспекції Одеської області Державної податкової служби про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, - без змін.
Ухвала апеляційного суду набирає законної сили з моменту проголошення, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого Адміністративного Суду України протягом двадцяти днів з дня набрання законної сили судовим рішенням апеляційного суду.
Суддя-доповідач: Потапчук В.О.
Судді: Коваль М.П.
Семенюк Г.В.
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.07.2014 |
Оприлюднено | 17.07.2014 |
Номер документу | 39747325 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Потапчук В.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні